Regeling vervallen per 06-11-2008

Kaderverordening bijdrage bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn

Geldend van 27-07-2006 t/m 05-11-2008

Intitulé

Kaderverordening bijdrage bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn

Inhoud

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • zelfstandige woning: woonruimte welke een eigen toegang heeft en door een huishouden kan worden bewoond, zonder dat die daarbij afhankelijk is van wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte, waarbij als wezenlijke voorzieningen worden aangemerkt: keuken en toilet; onder een zelfstandige woning wordt in deze regeling eveneens begrepen een volledig voor kamerbewoning bestemde woning;

  • hoofdbewoner: de huurder dan wel eigenaar/bewoner van een zelfstandige woning;

  • verblijfsruimte: besloten ruimte binnen een woonruimte, bestemd voor het verblijf van personen. Daaronder zijn niet begrepen hal, gang, toilet- en doucheruimte, kelder, berging, zolder en garage;

  • bouwactiviteiten: bouwactiviteiten voor de Noord-Zuidlijn die leiden tot langdurig aaneengesloten hinder voor de directe woonomgeving;

  • bouwfase: stadium in het verloop van een bouwactiviteit;

  • reguliere werktijden: maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur -18.00 uur;

  • het College: Het College van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam.

Artikel 2 Financiële bijdrage

  • 1. De hoofdbewoner van een zelfstandige woning welke voorkomt op de lijst als bedoeld in het tweede lid, heeft recht op een financiële bijdrage, in de gevallen en onder de voorwaarden zoals die op basis van het tweede lid door het College worden vastgesteld. Het recht op de financiële bijdrage bestaat voor de periode waarin de hoofdbewoner woonachtig is op het aangegeven adres en kan eerst ontstaan nadat het College de nadere regels als bedoeld in het tweede lid heeft vastgesteld en bekendgemaakt.

  • 2. Het College stelt de bouwactiviteiten vast die recht bieden op een vergoeding conform deze verordening en tevens de adressenlijst, de minimale periode gedurende welke de hinder wordt ondervonden, de hoogte en duur van de vergoeding alsmede de ingangsdatum waarop het recht op de financiële bijdrage ontstaat.

  • 3. Bij het vaststellen van het bepaalde in lid 2 gelden onder meer de volgende uitgangspunten:

    • a.

      De bouwactiviteiten vinden buiten de reguliere werktijden plaats;

    • b.

      het college kan onder andere de aspecten geluidhinder van minimaal 65 dB(A) op de gevel gedurende tenminste 30 dagen aaneengesloten buiten de reguliere werktijden, het afsluiten van straten voor het inrichten als bouwterrein, bereikbaarheid van woningen voor zover deze langdurig aaneengesloten en gerelateerd aan de bouwactiviteiten en niet te rekenen zijn tot gangbare hinder, afzonderlijk of in samenhang betrekken.

    • c.

      De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de aard van de hinder.

  • 4. Het College kan afwijken van het bepaalde in lid 3 sub a indien een strikte toepassing daarvan zou leiden tot een onvoldoende vergoeding van het gederfde woongenot als gevolg van de bouwactiviteiten.

  • 5. Indien een woning wordt opgenomen in een in lid 1 bedoelde adressenlijst, dan heeft alleen de hoofdbewoner van een zelfstandige woning recht op een financiële bijdrage.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1. Het College verleent de financiële bijdrage op aanvraag.

  • 2. De hoofdbewoner maakt gebruik van het “Aanvraagformulier financiële compensatie bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn” en zendt dit volledig ingevuld voorzien van de gevraagde bescheiden aan het College.

  • 3. De hoofdbewoner toont aan woonachtig te zijn op het aangegeven adres, ten tijde van de bouwactiviteiten.

  • 4. De aanvraag wordt uiterlijk één maand na beëindiging van de bouwactiviteiten ingediend. Aanvragen die hierna worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

  • 5. Bij verhuizing maakt de hoofdbewoner zo snel mogelijk, doch uiterlijk op de dag van verhuizing, aan het College kenbaar dat hij of zij met ingang van de bepaalde datum niet meer woonachtig is op het desbetreffende adres. Het bepaalde in artikel 4, tweede lid is bij verhuizing van overeenkomstige toepassing.

  • 6. De hoofdbewoner heeft geen recht op een financiële bijdrage op grond van deze verordening indien hij of zij uit andere hoofde financiële bijdrage geniet voor langdurige hinder ten gevolge van de bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn.

Artikel 4 Betaling

  • 1. De financiële bijdrage wordt achteraf uitgekeerd, in één of in meerdere termijnen.

  • 2. Bij de aanvang en het einde van de bouwactiviteiten wordt een gedeelte van de maand als volledige maand beschouwd.

  • 3. Geheel of gedeeltelijk ten onrechte uitgekeerde bijdragen worden teruggevorderd.

Artikel 5 Tijdelijke gebruiksovereenkomst

De bewoner die een overeenkomst heeft voor het tijdelijk gebruik van woon- of kantoorruimte, niet zijnde een reguliere huurovereenkomst met een minimaal redelijke huurprijs, komt niet in aanmerking voor een bijdrage op grond van deze verordening.

Artikel 6 Hardheidsclausule

Het College kan het bepaalde bij of krachtens deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling - het bieden van een financiële compensatie in verband met langdurige hinder door de bouwactiviteiten aan de Noord-Zuidlijn - leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking van deze verordening.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Kaderverordening bijdrage bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn.

Toelichting

Algemene toelichting

De aanleg van de metroverbinding Noord-Zuidlijn heeft hinder voor de bewoners en ondernemers rond de bouwlocaties tot gevolg. Werkzaamheden zoals het jetgrouten en het maken van diepwanden hebben geleid tot langdurige ernstige geluidshinder voor de directe omgeving. De bijdrageregeling Noord-Zuidlijn van 24 november 2004 (gewijzigd op 19 oktober 2005) maakt het mogelijk om voor deze specifiek benoemde werkzaamheden een financiële vergoeding toe te kennen aan bewoners die ernstige hinder ondervinden van een aantal specifiek benoemde werkzaamheden.

Nu het werk vordert blijkt dat er andere bouwactiviteiten zijn waarbij buiten de reguliere werktijden moet worden gewerkt waarbij langdurige ernstige hinder voor de directe woonomgeving van de bouwplaats zal ontstaan. Deze hinder kan bijvoorbeeld bestaan uit langdurige overmatige geluidsproductie, en een langdurige slechte bereikbaarheid van woningen in de directe nabijheid van een bouwplaats.

De adressen/woningen die hinder ondervinden kunnen per bouwfase en bouwlocatie verschillen. Om als gemeentebestuur daarop snel en flexibel met een financiële tegemoetkoming aan de bewoners die het aangaat te kunnen reageren is het wenselijk een verordening op hoofdlijnen vast te stellen, waarbij het college de ruimte wordt geboden adequaat te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden.

Dekking van de financiële tegemoetkoming vindt plaats uit de bij het raadsbesluit voor de financiële prognose Noord-Zuidlijn tot 2012 van 16 juni 2004 (nr 282) gemaakte reservering van € 4 miljoen voor het nemen van leefbaarheidsmaatregelen rond de bouwplaatsen van de Noord-Zuidlijn.

De verordening in relatie tot de schaderegeling Noord-Zuidlijn

Wanneer sprake is van financiële schade als gevolg van de bouwactiviteiten voor de Noord-Zuidlijn kunnen bewoners en ondernemers een beroep doen op de door de gemeenteraad vastgestelde Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn d.d. 20 juli 2000 (gemeenteblad afd.1., nr. 392). Deze verordening voorziet in financiële tegemoetkomingen in geval van schade door de vaststelling van een bestemmingsplan (planschade), materiële schade aan gebouwen en bouwwerken (bouwschade) en winstderving als gevolg van verminderde bereikbaarheid (nadeelcompensatie). De afhandeling van de schadeverzoeken verloopt via een onafhankelijk schadebureau met inzet van externe schade-adviseurs.

Deze schaderegeling zou ook kunnen worden ingezet als middel om verlies van woonkwaliteit te kapitaliseren. In dat geval zouden de bewoners van de panden rond de bouwplaats aan de huurcommissie kunnen verzoeken om de hiervoor beschreven puntenaftrek toe te passen waarna, bij honorering van het verzoek, een huurverlaging plaats zou vinden. Het daardoor ontstane verlies aan huurinkomsten zou vervolgens door de eigenaar kunnen worden geclaimd bij het schadebureau Noord-Zuidlijn.

Deze procedure is echter tamelijk omslachtig en tijdrovend en daarom niet aantrekkelijk voor bewoners en eigenaren. Om die reden heeft de gemeente Amsterdam naast de Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn een afzonderlijke Kaderverordening bijdrage bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn vastgesteld. Deze regeling voorziet in een directe toekenning door de gemeente van een financiële bijdrage aan bewoners rond bouwplaatsen die langdurig aaneengesloten hinder ondervinden als gevolg van de bouwactiviteiten. Bij toepassing van deze verordening vervalt uiteraard de mogelijkheid om voor hetzelfde doel een beroep te doen op de schaderegeling. Wanneer de bewoner al een bijdrage in verband met de hinder door bouwactiviteiten heeft ontvangen komt hij niet meer in aanmerking voor een vergelijkbare bijdrage op basis van de schaderegeling.

Relatie met leefbaarheidsmaatregelen Noord-Zuidlijn en de (eerste aanpassing) Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn

De leefbaarheidsmaatregelen waarvan u op 24 november 2004 kennis heeft genomen blijven onverminderd van toepassing. De in (de 1e aanpassing) Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn genoemde bouwactiviteiten waarvoor een financiële tegemoetkoming wordt toegekend blijft voor de periode dat de werkzaamheden zoals beschreven in de bijdrageregeling (jetgrouten en maken diepwanden voor de stations Rokin en Vijzelgracht) nog moeten worden uitgevoerd in stand. Wanneer de werkzaamheden op deze stations zijn afgerond wordt de (1e aanpassing) Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn ingetrokken en zullen bouwactiviteiten op deze stations ook vallen onder de werking van deze verordening.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden enkele belangrijke begrippen nader uitgelegd. Belangrijk is dat niet iedere bouwactiviteit recht geeft op een financiële bijdrage.

Bouwactiviteiten buiten de reguliere werktijden die leiden tot langdurig aaneengesloten hinder vallen binnen de werkingssfeer van deze verordening. Bouwactiviteiten die binnen de reguliere werktijden worden uitgevoerd, tussen 7.00 uur-18.00 uur, vallen buiten de werkingssfeer van deze verordening.

Onder eigenaar wordt mede verstaan de houder van een beperkt zakelijk recht, bijvoorbeeld het erfpachtsrecht.

Artikel 2 Financiële bijdrage

In dit artikel wordt geregeld welke hoofdbewoners recht hebben op een financiële bijdrage en voor welke periode (lid 1). Kamerbewoners, die samen de voorzieningen in de woning gebruiken, worden niet gezien als bewoners van een zelfstandige woning. Een woning geldt als een zelfstandige woning als deze is voorzien van een eigen voordeur en geschikt of bestemd is voor bewoning, zonder daarbij afhankelijk te zijn van voorzieningen elders.

Tevens is de bevoegdheid van het college geregeld de bouwactiviteiten,de adressenlijsten, de hoogte en de duur van de compensatie vast te stellen (lid 2).

Hierdoor kunnen de hoofdbewoners rond de bouwplaats op snelle wijze financieel tegemoet gekomen worden indien er sprake is van langdurige aaneengesloten hinder door bouwactiviteiten van de Noord-Zuidlijn.

Niet iedere bouwactiviteit voor de Noord-Zuidlijn die hinder veroorzaakt is nu reeds te voorzien. Om te voorkomen dat de regeling steeds bij raadsbesluit met een specifieke bouwactiviteit moet worden uitgebreid, zoals bij de Bijdragereling bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn d.d. 24 november 2004 is gebeurd, is ervoor gekozen om het college meer speelruimte toe te kennen. Het college kan nu per bouwfase vaststellen welke bouwactiviteiten onder de werkingssfeer van deze verordening vallen, welke adressen het betreft, hoe hoog de financiële tegemoetkoming is en hoe lang die wordt uitgekeerd. In lid 3 worden het college hiervoor mogelijke criteria aangereikt. De opsomming is niet uitputtend. Per bouwactiviteit wordt bekeken welke criteria in het specifieke geval bij de afweging moeten worden betrokken. Hierdoor kan maatwerk geleverd worden; in de ene bouwsituatie zou dat bijvoorbeeld langdurige geluidshinder een determinerende factor kunnen zijn, terwijl in een andere situatie dit bijvoorbeeld langdurige onbereikbaarheid van de woning kan zijn en in sommige situaties misschien wel een combinatie van beide. Tot slot kan het college bij het vaststellen van de hoogte van de vergoeding de aard van de hinder laten meewegen; een werkende heimachine voor de deur is van een andere orde van grote dan bijvoorbeeld de bereikbaarheid van een woning met de auto.

Het College maakt de regeling op de meest geschikte wijze bekend, bijvoorbeeld door bekendmaking van de regeling aan de bewoners van de panden die op de lijst zijn vermeld door persoonlijke aanschrijving of bijvoorbeeld in de regelmatig verspreide nieuwsbrief.

Artikel 3 Aanvraag

Voor toekenning van de bijdrage dient de aanvrager gebruik te maken van het ‘Aanvraagformulier financiële compensatie gederfd woongenot Noord-Zuidlijn”, dat bij deze regeling hoort. Het aanvraagformulier wordt zoveel als mogelijk per post toegezonden aan de hoofdbewoners van de adressen die te maken hebben met langdurige hinder buiten de reguliere werktijden ten gevolge van de bouwactiviteiten voor de Noord-Zuidlijn.

Bij het aanvraagformulier dient de aanvrager aan te tonen dat hij/zij woonachtig is op het desbetreffende adres ten tijde van de bouwactiviteiten. Dit kan worden aangetoond door het overleggen van een kopie van de volgende stukken:

1. als het een huurwoning betreft het huurcontract, dan wel als het een koopwoning betreft het eigendomsbewijs van de woning;

2. een geldig legitimatiebewijs of uittreksel van het bevolkingsregister.

Ten behoeve van de uitbetaling van de financiële bijdrage dient tevens een kopie van een recent bankafschrift (niet ouder dan 4 weken) overgelegd te worden, waaruit blijkt dat de huur ook daadwerkelijk wordt afgeschreven.

De aanvraag kan worden ingediend tot uiterlijk één maand na de datum van beëindiging van de bouwactiviteiten aan het desbetreffende deel van de Noord-Zuidlijn. Via nieuwsbrieven worden de bewoners hierover geïnformeerd. Aanvragen die hierna worden ingediend, worden niet in behandeling genomen. Uiterlijk 8 weken na de aanvraag ontvangt de aanvrager bericht over de toekenning van de bijdrage. Dit bericht is een besluit, zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene Wet Bestuursrecht. Tegen dit besluit kan bezwaar worden ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam. In het besluit zal worden aangegeven op welke wijze en binnen welke termijn bezwaar kan worden ingediend.

In geval de aanvrager verhuist gedurende de bouwactiviteiten moet hij/zij de datum van verhuizing zo snel mogelijk door geven aan het College van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam (zie bovenstaande adressering).

Met de datum van verhuizing wordt bedoeld de datum van de overdracht van de sleutel van de woning. De datum van verhuizing dient uiterlijk te worden doorgegeven op de dag dat de aanvrager niet meer woonachtig is op het betreffende adres.

Ten aanzien van deze verordening en de daarop gebaseerde financiële bijdrage geldt tenslotte dat geen gebruik kan worden gemaakt van deze regeling, als reeds op andere wijze of op basis van een andere regeling een financiële bijdrage heeft plaatsgevonden in het kader van hinder door de bouwactiviteiten van de Noord-Zuidlijn. Zo kan geen bijdrage worden verkregen op grond van deze verordening,  als bijvoorbeeld op basis van de Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn reeds een bijdrage is ontvangen.

Artikel 4 Betaling

De bijdrage wordt aan de aanvrager uitgekeerd met terugwerkende kracht vanaf de aanvang van de bouwactiviteiten aan het betreffende deel van de Noord-Zuidlijn.

Bij verhuizing van de aanvrager tijdens de bouwactiviteiten, geldt dat de bijdrage aan de aanvrager wordt uitgekeerd naar rato van de periode dat hij/zij woonachtig is geweest in de woning. De bijdrage wordt uitgekeerd tot en met de maand waarin de verhuizing plaatsvindt. Dit geldt eveneens in het geval de aanvrager één van de woningen als nieuwe bewoner betrekt en vervolgens een aanvraag indient. Wanneer de verhuizing (sleuteloverdracht) niet op de eerste dag van de maand plaatsvindt, krijgt de vertrekkende bewoner het volledige maandbedrag en de komende hoofdbewoner die eveneens een beroep doet op de regeling, krijgt ook het maandbedrag.

De uitbetaling van de bijdrage vindt plaats zo spoedig mogelijk nadat de hoogte ervan is vastgesteld. Afhankelijk van de duur van de bouwactiviteiten kan het College dit bedrag in een keer of in termijnen uitkeren.

Artikel 5 Tijdelijke gebruiksovereenkomst

Dit artikel heeft tot doel bewoners die onder bepaalde voorwaarden en (vaak) met een bepaald doel een woning tijdelijk in gebruik hebben expliciet uit te sluiten van de regeling. Het zal bijvoorbeeld gaan om zogenaamde anti-kraakwachten. Deze groep tijdelijke bewoners betaalt geen huur, maar een gebruiksvergoeding. Deze vergoeding ligt ver beneden de reële huurwaarde. Huurders in het bezit van een tijdelijke huurovereenkomst die wel een reële huur betalen, bijvoorbeeld werknemers van een buitenlandse organisatie die hier tijdelijk woonachtig zijn, vallen wel binnen deze regeling.

Artikel 6 Hardheidsclausule

Er kunnen zich gevallen voordoen waarin strikte toepassing van de verordening een weigering tot het toekennen van de (gedeeltelijke) financiële bijdrage inhoudt, hoewel een bijdrage in het specifieke geval wel gerechtvaardigd is. In dat geval kan het College besluiten om toch een gehele of gedeeltelijke bijdrage toe te kennen op basis van deze regeling. Aangezien het hierbij gaat om uitzonderingsgevallen, kan de bijdrage alleen uitgekeerd worden als kan worden aangetoond dat de desbetreffende hoofdbewoner langdurig aaneengesloten hinder ondervindt/heeft ondervonden als gevolg van de bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn.

Artikel 7 Slotbepaling

De inwerkingtreding en citeertitel van de verordening worden hier geregeld. Het college maakt de verordening op gebruikelijke wijze bekend.