regeling burgerlijke stand 2014

Geldend van 29-10-2014 t/m heden

Intitulé

Regeling burgerlijke stand 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

gelezen het voorstel daartoe van de teammanager Persoonsinformatiebeheer & Vergunningen (PIBV);

gelet op artikel 160 Gemeentewet en artikel 1:16C Burgerlijk Wetboek;

besluit vast te stellen de regeling burgerlijke stand 2014.

Artikel 1

  • 1. Er zijn in de gemeente Apeldoorn ambtenaren van de burgerlijke stand, die vallen onder de verantwoordelijkheid van de teammanager PIBV.

  • 2. Er zijn in de gemeente Apeldoorn buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand. Zij zijn uitsluitend belast met de taken omschreven in artikel 1:16a lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 3. a. Indien burgers éénmalig een huwelijk willen voltrekken, wordt dit gehonoreerd, indien zij reeds als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente binnen Nederland functioneren.

    b.De afdoening van deze benoeming is gemandateerd aan de teammanager PIBV.

Artikel 2

  • 1. De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij vallen onder de verantwoordelijkheid van de teammanager PIBV.

  • 2. De benoeming van de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. De arbeidsovereenkomst wordt beëindigd vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Artikel 3

  • 1. De teammanager PIBV is belast met de leiding en de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand .

  • 2. De ambtenaren van de burgerlijke stand zijn de bevoegde bewaarders van de onder hen berustende registers van de burgerlijke stand.

Artikel 4

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand hun ambtsbezigheden in het gemeentehuis.

  • 2. De bevoegdheid tot aanwijzing van een locatie als “huis der gemeente” is gemandateerd aan de teammanager PIBV.

Artikel 5

  • 1. De burgerlijke stand is, voorzover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn, in de zin van artikel 3 van

    de Algemene Termijnenwet, voor het publiek geopend:

    • a.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het Stadhuis op dinsdag om 8.30 en 9.00 uur;

    • b.

      voor de huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het Raadhuis, waarvoor leges zijn betaald op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot en met 16.00 uur;

    • c.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op door a.s. paren zelf gekozen locaties op maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot en met 16.00 uur;

    • d.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties buiten de onder a, b, en c aangegeven tijdstippen tegen een speciaal tarief en op schriftelijk gemotiveerd verzoek van belanghebbenden, gedaan aan de teammanager PIBV.

    • e.

      voor de overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de burgerlijke stand voor het publiek is geopend.

  • 2. De burgerlijke stand kan op schriftelijk en gemotiveerd verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de teammanager PIBV, worden geopend op zaterdag, zondag en een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

  • 3. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag, indien de voorafgaande vrijdag of de volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan de burgerlijke stand worden geopend op door de teammanager PIBV na voorafgaande kennisgeving te bepalen uren.

Artikel 6

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als regeling burgerlijke stand 2014.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op 29 oktober 2014.

    Aldus vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van Apeldoorn, d.d. 4 augustus 2014.

    de secretaris, de burgemeester,