Regeling vervallen per 31-12-2011

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Apeldoorn 2011

Geldend van 07-10-2011 t/m 30-12-2011

Intitulé

VERORDENING OP DE VERTROUWENSCOMMISSIE GEMEENTE APELDOORN 2011

De raad van de gemeente Apeldoorn;

gelezen het voorstel van het raadspresidium d.d. 30 september 2011, nummer 100-2011;

gelet op de artikelen 61 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431;

BESLUIT;

vast te stellen de verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Apeldoorn 2011.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland;

  • c.

    De commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature van burgemeester van de gemeente Apeldoorn.

Artikel 2 Taak van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Apeldoorn te beoordelen.

  • 2. De commissie voert daartoe gesprekken met de door de commissaris geselecteerde kandidaten. Indien de commissie gesprekken wenst te voeren met andere kandidaten, die op de voorgeschreven wijze hebben gesolliciteerd en die niet behoren tot de selectie van de commissaris, doet zij daarvan onverwijld mededeling aan de commissaris.

  • 3. Indien de commissie besluit een door de commissaris geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, stelt zij de commissaris en de kandidaat hiervan onverwijld schriftelijk en beargumenteerd op de hoogte.

  • 4. Nadat de commissie haar standpunt over de geschiktheid van de door haar ontvangen kandidaten heeft bepaald, brengt zij schriftelijk en gemotiveerd verslag uit van haar bevindingen aan de raad en aan de commissaris.

  • 5. Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptaanbeveling van twee kandidaten die naar het oordeel van de commissie voor de benoeming in aanmerking komen. De commissie geeft tevens een beredeneerde volgorde van de kandidaten aan.

  • 6. De commissie brengt het verslag uit op basis van de door de commissaris verstrekte informatie over de kandidaten en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na weging van een en ander.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis komt.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 3. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 4. De geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover de gemeenteraad, raadsleden die geen lid van de commissie zijn en tegenover anderen.

  • 5. De geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding van de commissie.

  • 6. De geheimhouding brengt onder meer met zich mee dat anders dan door tussenkomst van de commissaris, geen mondelinge of schriftelijke inlichtingen kunnen worden ingewonnen over de kandidaten en dat overleg met derden is uitgesloten.

  • 7. Het in de vorige leden bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris van de commissie.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit twaalf leden, namelijk alle voorzitters van de fracties van de politieke partijen in de gemeenteraad.

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De griffier is ambtelijk secretaris en verleent ambtelijke bijstand.

  • 5. De griffier (en zijn plaatsvervanger) is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan de secretaris.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 4. E-mail wordt alleen gebruikt bij louter niet-gevoelige procedurele aangelegenheden.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter laat de secretaris van elke vergadering ten minste vierentwintig uur van te voren aankondiging doen aan de leden van de commissie.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 7 Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De voorzitter in overleg met de commissie laat de secretaris de kandidaten uitnodigen voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 8 Verslag

  • 1. Indien de commissie niet tot een unaniem oordeel kan komen, worden de bevindingen, bedoeld in artikel 2 vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de stemmen.

  • 2. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

  • 4. De commissie kan de commissaris vragen in de gelegenheid te worden gesteld de op schrift gestelde opvattingen mondeling toe te lichten.

Artikel 9 Archivering van de stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de toepassing van artikel 15, eerde lid, onderdeel a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van kandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 4. Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan het gemeentebestuur is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 11 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie met in achtneming van de circulaire van de minister d.d. 4 november 2005.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als “Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Apeldoorn 2011”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.

  • 3.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de vacature van de burgemeester is voorzien behoudens het gestelde over de geheimhouding in artikel 3.

  • 4.

    De verordening op de vertrouwenscommissie in verband met de vervulling van de vacature van burgemeester vastgesteld door de raad in zijn vergadering van 28 september 1998 wordt ingetrokken met ingang van het in het tweede lid bedoelde tijdstip.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 6 oktober 2011
Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 2 november 2011
Inwerking getreden d.d. 7 oktober 2011