Verordening bijdrage medisch afval

Geldend van 26-03-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening bijdrage medisch afval

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn.

  • -

    medisch materiaal:

    • incontinentie-materiaal;

    • materiaal voor nierdialyse;

    • stomamateriaal.

  • -

    indicatie: factuur of pakbon op naam van de belanghebbende afkomstig van een bedrijf, zoals een apotheek, waaruit blijkt dat in opdracht van een zorgverzekeraar medisch materiaal aan een belanghebbende is geleverd;

  • -

    bijdrage: een tegemoetkoming in de kosten die ontstaan door het als restafval aanbieden van gebruikt medisch materiaal aan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.21, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening 2014.

Artikel 2 Aanvraag

  • 1. Het college kan op aanvraag een bijdrage toekennen aan een belanghebbende die

    • a.

      ingezetene is van de gemeente Apeldoorn; en

    • b.

      niet in een instelling woont waar gebruikt medisch materiaal als bedrijfsafval wordt ingezameld.

  • 2. De aanvraag wordt gedaan op een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3. Bij de aanvraag wordt een indicatie overgelegd die ten tijde van het indienen van de aanvraag niet ouder is dan drie maanden.

  • 4. De aanvraag heeft betrekking op het lopende kalenderjaar en de twee daaropvolgende kalenderjaren.

Artikel 3 Bijdrage

  • 1. De bijdrage wordt toegekend als uit de indicatie blijkt dat belanghebbende medisch materiaal gebruikt.

  • 2. De bijdrage wordt jaarlijks uitbetaald en is gelijk aan de totale kosten voor het tien maal legen van een minicontainer met een inhoud van 140 liter voor restafval, conform de tarieven genoemd in de tarieventabel van de Verordening afvalstoffenheffing van het jaar, waarop de bijdrage betrekking heeft.

  • 3. De bijdrage wordt bij de eerste aanvraag eenmalig verhoogd met een bedrag, dat gelijk is aan de kosten voor het leveren van één minicontainer van 140 liter voor restafval. De bijdrage wordt uitbetaald nadat een betaalbewijs van de levering van een minicontainer voor restafval is overgelegd dat niet ouder is dan drie maanden en dat afkomstig is van de inzameldienst die op grond van artikel 4.21, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening 2014 is aangewezen.

  • 4. Als de aanvraag gedurende het kalenderjaar wordt gedaan, wordt de bijdrage voor dat kalenderjaar naar evenredigheid bepaald.

  • 5. De bijdrage wordt jaarlijks voor medio april uitbetaald of uiterlijk binnen zes weken nadat de beschikking om de bijdrage toe te kennen is genomen.

Artikel 4 Wijziging omstandigheden

De belanghebbende doet onverwijld uit eigen beweging mededeling van wijzigingen die redelijkerwijs van invloed kunnen zijn op de bijdrage.

Artikel 5 Verhoging bijdrage

  • 1. Een belanghebbende kan een verzoek tot verhoging van de bijdrage als bedoeld in artikel 3 indienen.

  • 2. De verhoging wordt toegekend als uit het aanslagbiljet gemeentebelastingen blijkt dat belanghebbende in het voorafgaande kalenderjaar meer dan twintig keer een minicontainer met een inhoud van 140 liter voor restafval heeft aangeboden.

  • 3. De bijdrage wordt verhoogd tot een bedrag dat gelijk is aan de totale kosten voor het legen van 20 keer een minicontainer met een inhoud van 140 liter voor restafval, conform de tarieven zoals genoemd in de tarieventabel van de Verordening afvalstoffenheffing van het jaar, waarop de bijdrage betrekking heeft.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, als toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2. In gevallen waarin de verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening bijdrage medisch afval”.

  • 4. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening