Regeling vervallen per 29-09-2009

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 01-01-2009 t/m 28-09-2009

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • -

    Klantenraad : de Klantenraad sociale zekerheid van de dienst Inwonerszaken;

  • -

    Klant : een persoon die een uitkering of een vergoeding geniet van de

    gemeente Arnhem

  • -

    Bestuursorgaan : het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    College : het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    Raadscommissie : de raadscommissie voor Economie en sociale zaken;

  • -

    Dienst : de dienst Inwonerszaken;

  • -

    Management : het management van de dienst Inwonerszaken;

  • -

    Directeur : de directeur van de dienst Inwonerszaken;

  • -

    Overlegvergadering : de vergadering waarin overleg plaatsvindt tussen de Klantenraad en

    de directeur van de dienst.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Klantenraad

1.De Klantenraad kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het bestuursorgaan en de raadscommissie over het gemeentelijk sociaal zekerheidsbeleid - voor zover het klanten betreft van de dienst in hun hoedanigheid als uitkeringsgerechtigden inzake aangelegenheden van algemene aard, waarbij inbegrepen gemeentelijke beleidsplannen en beleidsverslagen op het terrein van de sociale zekerheid.

1a Bij een negatief advies van de Klantenraad maakt de directeur een voorbehoud door binnen de hem gegeven bevoegdheid eerst tot uitvoering van het voorstel over te gaan na het voorgenomen besluit met de opvatting van de Klantenraad ter finale beslissing voorgelegd te hebben aan het college van burgemeester en wethouders. De uitspraak van het college is alsdan bindend.

  • 2.

    Tot de in het eerste lid bedoelde aangelegenheden behoren niet:

    • a.

      klachten en bezwaarschriften die op individuele klanten betrekking hebben;

    • b.

      de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften door gemeentelijke organen, indien daarbij geen ruimte is gelaten voor het ontwikkelen van een zelfstandig gemeentelijk of dienstbeleid.

  • 3.

    De Klantenraad heeft het recht van initiatief, als het gaat om het doen van verbetervoorstellen betreffende de kwaliteit van de dienstverlening van de dienst en klanttevredenheidsonderzoeken.

  • 4.

    De Klantenraad heeft het recht op die informatie, die nodig is voor de vervulling van zijn taken.

  • 5.

    Adviezen van de Klantenraad worden bij dienstvoorstellen aan het college, raadscommissie en de raad gevoegd.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    In de Klantenraad hebben personen zitting, die deskundig geacht mogen worden op de beleidsterreinen van de dienst voor zover het de sociale zekerheid betreft dan wel actief betrokken zijn bij de uitvoering daarvan. Zij behartigen de belangen van gebruikers van sociale zekerheidswetten, zoals die door de dienst worden uitgevoerd.\

  • 2.

    De Klantenraad is samengesteld uit personen – bij voorkeur uitkeringsgerechtigd zijnde – afkomstig uit of sprekend namens organisaties van bijvoorbeeld:

    • a.

      uitkeringsgerechtigden / minima;

    • b.

      werknemers;

    • c.

      startende ondernemers, ondernemers en ex-ondernemers;

    • d.

      vrouwen;

    • e.

      ouderen;

    • f.

      kunstenaars in de WIK;

    • g.

      (arbeids)gehandicapten;

    • h.

      etnische/culturele minderheden;

    • i.

      asielzoekers/vluchtelingen;

    • j.

      dak- en thuislozen;

    • k.

      levensbeschouwelijke caritasinstellingen.

Gehoord de Klantenraad kunnen door het bestuursorgaan andere typen organisaties aan deze opsomming worden toegevoegd.

  • 3.

    De organisaties als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a.

      het zijn belangenorganisaties die zich mede begeven op de werkterreinen van de dienst;

    • b.

      zij zijn in staat terugkoppeling van de vertegenwoordig(st)er naar leden of participanten van de betreffende organisatie vorm te geven;

    • c.

      de vertegenwoordigers zijn voor leden en bestuur aanspreekbaar dan wel terugroepbaar;

    • d.

      zij voeren volgens een vastgesteld reglement hun vertegenwoordigende functie uit;

    • e.

      zij zijn statutair in Arnhem gevestigd dan wel hebben er een vestiging of afdeling;

    • f.

      de leden/participanten hebben direct belang bij het beleid van de gemeente op de beleidsterreinen van de dienst.

  • 4.

    De voorzitter van de Klantenraad zit hierin op persoonlijke titel en deskundigheid; de leden zijn – afgezien van de individuele leden - vertegenwoordigsters van hun organisaties.

  • 5.

    De directeur van de dienst is q.q. ambtelijk secretaris van de Klantenraad. Hij kan één van zijn ambtenaren aanwijzen hem daarin te vervangen of bij te staan.

  • 6.

    De Klantenraad bestaat naast de voorzitter uit maximaal 16 personen onder wie vertegenwoordigers van ten hoogste 11 organisaties. Elke organisatie kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger ter benoeming voordragen.

Daarnaast zijn er 4 individuele klanten van de dienst Inwonerszaken afgevaardigd.

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur van de leden

  • 1.

    De leden en de plaatsvervangende leden van de Klantenraad worden benoemd door het bestuursorgaan op voordracht van hun organisaties.

  • 2.

    De individuele leden worden benoemd door het bestuursorgaan op voordracht van de Klantenraad.

  • 3.

    De voorzitter van de Klantenraad wordt benoemd door het bestuursorgaan op voordracht van de Klantenraad.

  • 4.

    De Klantenraad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De zittingsduur van de voorzitter en leden is gelijk aan de periode gedurende welke de gemeenteraad zitting heeft. Voorzitter en leden kunnen afzonderlijk tussentijds aftreden.

  • 6.

    De leden treden bij afloop van de zittingsperiode van de gemeenteraad gelijktijdig af, maar zijn direct herkiesbaar. Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden. Er kan slechts éénmaal een herbenoeming plaatsvinden.

De maximale zittingsduur is derhalve 2 perioden.

  • 7.

    De benoeming van de leden geschiedt binnen vier weken, nadat de benoeming van de leden van de gemeenteraad heeft plaatsgevonden.

  • 8.

    Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid van de Klantenraad zijn/haar benoeming ontleent, dan houdt hij/zij terstond op lid van de Klantenraad te zijn.

  • 9.

    De benoeming ter voorziening in de invulling van tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt binnen acht weken na het ontstaan van die vacature.

Artikel 5 Faciliteiten

  • 1. De Klantenraad kan voor zijn interne voorvergaderingen, de overlegvergaderingen met de directeur en andere noodzakelijke overlegvormen kosteloos gebruik maken van toegankelijke vergaderruimte op de plaats, waar de dienst is gevestigd.

  • 2. Vervallen bij raadsbesluit van 24-11-2008 (2008.0.076.261)

  • 3. De kosten van de Klantenraad ten behoeve van zijn eigen activiteiten als het organiseren van thema-avonden, een nieuwsbrief, informatiemateriaal, externe deskundigheid, het lidmaatschap van koepelorganisaties en de reiskosten voor de betreffende vergaderingen komen in overleg met de directeur tot stand.

Artikel 6 Taken van voorzitter en secretaris

  • 1. Tot de taken van de voorzitter behoren:

    • a.

      het opstellen van de agenda voor de eigen en overlegvergaderingen van de Klantenraad in goed overleg met de secretaris;

    • b.

      het leiden en zonodig schorsen van de vergaderingen;

    • c.

      het vertegenwoordigen van de Klantenraad naar buiten.

  • 2. Tot de taken van de secretaris behoren:

    • a.

      het maken van de notulen;

    • b.

      het mede zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • c.

      het zorg dragen voor een adequate ondersteuning van de Klantenraad, opdat deze zijn taken op een juiste wijze kan uitvoeren.

Artikel 7 Vergaderingen en vergaderorde

  • 1.

    De Klantenraad vergadert minimaal 10 maal per jaar of zoveel vaker als waartoe hij besluit.

  • 2.

    De vergaderingen van de Klantenraad en de overlegvergaderingen met de directeur zijn in de regel openbaar.

De Klantenraad kan samen met de directeur besluiten een besloten overlegvergadering te houden dan wel een openbare overlegvergadering besloten te maken al dan niet voor een enkel onderdeel.

  • 3.

    De agenda en de bijbehorende stukken worden minstens twee weken voorafgaande aan de eigen en overlegvergadering aan de leden ter kennis gebracht.

  • 4.

    Ieder lid van de Klantenraad heeft het recht schriftelijk voorstellen voor de agenda in te brengen voor de eigen en overlegvergadering. Deze worden bij de voorzitter of de secretaris ingediend en met de agenda van de eerstvolgende vergadering meegezonden. Indien de Klantenraad omtrent de afhandeling hiervan niet onmiddellijk kan beslissen, wordt in de daaropvolgende vergadering over de wijze van behandeling beslist.

  • 5.

    Ieder lid heeft het recht aan de Klantenraad een voorstel betreffende de orde van de eigen of overlegvergadering in die vergadering te doen.

  • 6.

    De Klantenraad kan via de directeuréén of meerdere ambtenaren van de dienst uitnodigen de eigen of overlegvergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies. Derden kunnen voor de vergaderingen worden uitgenodigd door bemiddeling van de secretaris.

  • 7.

    De notulen van de eigen en overlegvergadering worden de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aangeboden.

  • 8.

    De Klantenraad kan geen besluiten nemen, als niet meer dan de helft van het benoemde aantal leden aanwezig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, kan de voorzitter staande de eigen of overlegvergadering een nieuwe datum vaststellen voor een vergadering met dezelfde agenda. De oproeping voor de nieuwe vergadering vindt plaats ten minste 24 uur voor de aanvang daarvan. Deze vergadering vindt doorgang ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 9.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen. De secretaris heeft een raadgevende stem.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Bij verschil van mening over de toepassing van deze verordening alsmede in gevallen, waarin deze niet of onvoldoende voorziet, beslist het bestuursorgaan binnen vier weken.

  • 2.

    De verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Klantenraad van de dienst sociale zaken en arbeid (Verordening nr. 2027) zoals laatstelijk vastgesteld door de raad der gemeente Arnhem in zijn openbare vergadering van 10 januari 1994, nr. 93.018712, wordt bij de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand.

  • 4.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2005, nadat zij op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt.

TOELICHTING

Al sedert zijn ontstaan in 1988 functioneert de bestaande Klantenraad ten behoeve van de cliëntenparticipatie voor klanten van de dienst Inwonerszaken (voorheen Sociale zaken en arbeid en voordien Gemeentelijke Sociale Dienst) naar behoren.

De nieuwe verordening stemt in hoge mate overeen met de verordening, die 1 januari 2005 wordt ingetrokken.

Taken en bevoegdheden

Art. 2.

De Klantenraad houdt zich bezig met de werkterreinen van de dienst Inwonerszaken, waar het gaat om de sociale zekerheid, waaronder te verstaan de Wet werk en bijstand inclusief gemeentelijk minimabeleid (schulddienstverlening, sociale kredietverlening, kwijtscheldingsbeleid, Arnhem Card, etc.).

Nadrukkelijker zijn in de nieuwe redactie de verschillende beoogde rechten van de Klantenraad geformuleerd op het terrein van advies, het nemen van initiatief en het verkrijgen van informatie (nieuw).

Samenstelling

Art. 3.

Net als in de vigerende verordening worden er qua samenstelling van de Klantenraad geen organisaties met naam en toenaam genoemd. Bij “uitkeringsgerechtigden” valt te denken aan een plaatselijke afdeling van de landelijke Bond voor mensen zonder betaald werk, een Lokale minimabond of het Platform arme kant van Arnhem; bij “werknemers” valt te denken aan de vakorganisaties, die naast hun uitkeringsgerechtigdengroepen ook mensen vertegenwoordigen die een parttime verband in loondienst hebben en daarnaast zijn aangewezen op een uitkering. Onder “kunstenaars” worden degenen met een uitkering o.g.v. de WIK verstaan. Onder de levensbeschouwelijke caritasinstellingen kunnen worden verstaan Humanitas en (koepels van) kerkelijke diaconieën.

Zittingsduur

Art. 4

Beoogd wordt met ingang van de nieuwe verordening de zittingsduur van de leden te beperken tot maximaal 2 zittingsperioden.

Faciliteiten

Art. 5.

Het onderdeel faciliteiten is nieuw. De Klantenraad vergaderde altijd al kosteloos in het Stadskantoor en wordt daar door de dienst Inwonerszaken gefaciliteerd, als het gaat om de catering. Kopieer- en andere vergaderkosten gaan al standaard ten laste van de dienst Inwonerszaken. De vergoeding voor commissieleden is geregeld in de verordening vergoeding adviescommissies t.b.v. college en de burgemeester.