Regeling vervallen per 10-10-2014

Ondermandaatbesluit cluster Interne Ondersteuning

Geldend van 20-06-2014 t/m 09-10-2014

Intitulé

Ondermandaatbesluit cluster Interne Ondersteuning

Ondermandaatbesluit cluster Interne Ondersteuning

De clustermanager Interne Ondersteuning van de gemeente Arnhem;

Gelet op het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014 van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van 27 mei 2014, zaaknummer 2014-05-00996, documentnummer 2014.0.051.300;

Besluit:

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van het cluster Interne Ondersteuning op te dragen:

    • A.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • B.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder A genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014.

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  • 4.

    Te bepalen dat afdelingshoofden binnen het cluster Interne Ondersteuning bevoegd zijn elkaar bij afwezigheid te vervangen.

  • 5.

    Het volgende te bepalen:

    • a.

      Dit besluit kan worden aangehaald als “Ondermandaatbesluit cluster Interne Ondersteuning”.

    • b.

      Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop deze wordt bekendgemaakt.

    • c.

      Het ‘Ondermandaatbesluit cluster Interne Ondersteuning’ d.d. 28 februari 2013, zaaknummer 2013-02-00884, documentnummer 2013.0.018.491 wordt ingetrokken.

De clustermanager Interne Ondersteuning,

drs. M. van der Veen

1

2

3

4

Omschrijving bevoegdheid

Ondermandaat afdelingsniveau

Ondermandaat medewerkersniveau

Specifieke bepalingen/ opmerkingen

Algemeen

1

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorberei-ding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

2

Het ondertekenen van correspondentie ter voor-bereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid onder b van de Gemeen-tewet.

NB: betreft niet het doen van voorstellen aan de raad, noch het ondertekenen van raadsbesluiten.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

Het verstrekken van beves-tigingen en bewijzen van ontvangst.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

4

Het doorzenden van ge-schriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

5

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorge-nomen en genomen beslis-singen en van voorgenomen en verrichte andere hande-lingen.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

6

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor het betreffende cluster zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

7

Het aanvragen van bijdra-gen, subsidies en vergoe-dingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

8

Het nemen van besluiten inzake het vernietigen, het uitlenen, het geven van inzage en het overdragen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

a.Het nemen van besluiten inzake het vernietigen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet: geen doormandatering

b.Het nemen van besluiten inzake het uitlenen, het geven van inzage en het overdragen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet: hoofden van alle afdelingen.

a.Geen doormandatering

b.Geen doormandatering

a.Ten aanzien van het vernietigen van archiefbescheiden die zich niet bij het cluster Interne Ondersteuning bevinden, dient vooraf instemming van de desbetreffende clustermanager gegeven te worden. Deze instemming wordt ook geacht te zijn gegeven indien niet binnen zes weken na verzoek tot instemming is gereageerd.

b.Met in achtneming van het bepaalde in het Besluit Informatiebeheer (BIB).

9

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toe-gang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werk-zaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

(Exclusief het ontzeggen van de toegang tot de ruimten van de gemeentelijke organisatie)

10

a.Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de burgemeester.

b.Het aanwijzen van de secretaris van de advies-commissie aan het college en de burgemeester.

Geen doormandatering

Geschillen en geschilbeslechting

1

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemidde-ling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

2

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsge-dingen, bezwaarprocedures of administratief beroepspro-cedures namens de gemeente of het bestuurs-orgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

a.Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

b.Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

4

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

5

a.Het nemen van een besluit op een bezwaar-schrift als bedoeld in de Algemene wet bestuurs-recht, voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werk-zaam is onder verantwoor-delijkheid van de mandaat-gever, en tevens voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaar-schriftencommissie.

b.Het beslissen op verzoeken van belang-hebbenden om vergoeding van de kosten die zij in

verband met de behandeling van het bezwaar redelijker-wijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen doormandatering

6

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen doormandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de concerndirecteur, de clustermanagers, de programmamanagers, de concerncontroller en de chief information officer deze bevoegdheid slechts hebben voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat.

Hierop zijn uitgezonderd de rechtshandelingen als bedoeld in artikel 3, lid 1 onder 1 tot en met 3, het bepaalde in bijlage 2 onder ‘verzekeringen’ en het bepaalde in bijlage 4 onder 2 van ‘Stadsbank’ van het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014.

De hoofden van alle afdelingen, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Geen doormandatering

2

a.Het aansprakelijk stellen van derden.

b.Het besluiten op het aan-sprakelijk stellen van de gemeente door derden.

Hoofden van alle afdelingen

Ad a. Geen doormandatering

Ad b. medewerker gegevensbeheer, belast met verzekeringen, tot een erkenning van aansprakelijkheid van maximaal € 25.000,--

3

Het besluiten tot het aan-vaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

4

a.Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

b.Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1

Het nemen van beslissingen op grond van de Verorde-ning nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescommissie of de adviseur.

Geen doormandatering

2

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krach-tens een gemeentelijke subsidieverordening, met uitzondering van het vast-stellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vast-gesteld).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

4

Het aanwijzen van gemeen-teambtenaren jegens welke de inlichtingenverplichtingen zoals vastgelegd in de arti-kelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijks-belastingen gelden, voor zover aan deze ambtenaren reeds bevoegdheden in het kader van het opleggen, heffen of invorderen van belastingen als bedoeld in de artikelen 231 en 232 Gemeentewet zijn geman-dateerd.

Geen doormandatering

5

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan in het kader van de klachtbehandeling op grond van hoofdstuk 9 van de Al-gemene wet bestuursrecht.

Geen doormandatering

6

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuurs-recht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoog-beschikkingen.

Geen doormandatering

7

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

8

Het besluiten tot het toepas-sen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

9

Het vaststellen van formu-lieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indie-nen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

10

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

11

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

12

Het horen van een aanvra-ger en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet be-stuursrecht (De voorberei-ding).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

13

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuurs-rechtelijke geldschulden).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

14

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens afde-ling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslis-termijn).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

15

Het vaststellen van beleids-regels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

16

Het nemen van besluiten en het verrichten van werk-zaamheden voortvloeiende uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), behoudens:

a.de aanmelding aan het College bescherming persoonsgegevens als bedoeld in artikel 27 van deze wet;

b.de benoeming van een functionaris voor de gegevensbescherming als bedoeld in hoofdstuk 9 paragraaf 2 van deze wet.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Specifieke bevoegdheden

Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

1

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Hoofd van de afdeling Gegevensbeheer

Geen doormandatering

2

Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009.

Hoofd van de afdeling Gegevensbeheer

Geen doormandatering

3

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering, met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

Hoofd van de afdeling Gegevensbeheer

Geen doormandatering

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

1

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden bij of krachtens de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Hoofd van de afdeling Gegevensbeheer

Geen doormandatering

Overige specifieke bevoegdheden

1

Het verrichten van feitelijke handelingen, alsmede het aangaan van verplichtingen en het besluiten tot andere privaatrechtelijke handel-ingen -tot de in artikel 2 van het mandaatbesluit genoemde grens van één miljoen euro- ten behoeve van het dagelijks functione-ren en de instandhouding van de ambtelijke organisa-tie van de gemeente, het beheer en onderhoud van de kantoorgebouwen daaronder begrepen.

Hoofd van de Afdeling Huisvesting & Facilitaire zaken, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 25.000 euro niet overschrijdt

Alle medewerkers van de Afdeling Huisvesting & Facilitaire zaken (ui t sluitend voor het verrichten van feitelijke handelingen)

2

1.Het in ontvangst nemen en openen van aan gemeentelijke bestuursorganen gerichte post en het aantekenen van de datum van ontvangst op ingekomen post.

2.Het openen geldt echter niet voor:

a.de post welke afkomstig is van de Arbo-dienst en vertrouwelijke (medische) informatie bevat;

b.voor de post welke is gericht aan:

1.de burgemeester in zijn hoedanigheid van gezagsdrager van de politie;

2.de gemeente of een van de gemeentelijke bestuursorganen voor zover deze krachtens bijzondere wettelijke voorschriften niet direct mag worden geopend.

Hoofd van de Afdeling DIV

Alle medewerkers van de Afdeling DIV

3

Het doen van aangifte van door de gemeente Arnhem verschuldigde belastingen en sociale premies.

NB: Deze bevoegdheid geldt niet voor het sluiten van vaststellingsovereenkomst-en met de Belastingdienst.

Hoofd van de Afdeling Gegevens-beheer

Hoofd van de Afdeling Gegevens-management

(uitsluitend v.w.b. BTW)

Medewerkers afdeling Gegevensbeheer

Senior adviseur gegevensmanagement (uitsluitend v.w.b. BTW)

4

Het maken van bezwaar en het instellen van (hoger) beroep m.b.t. belasting-aanslagen die aan de gemeente zijn opgelegd.

Hoofd van de Afdeling Gegevens-beheer

Hoofd van de Afdeling Gegevens-management (uitsluitend v.w.b. BTW)

Medewerkers afdeling Gegevensbeheer

Senior adviseur gegevensmanagement (uitsluitend v.w.b. BTW)

5

Het sluiten en opzeggen van verzekeringsovereenkomst-en

Hoofd van de Afdeling gegevensbeheer

Medewerker gegevensbeheer, belast met verzekeringen, uitsluitend v.w.b. het opzeggen van overeenkomsten

6

Het betalen van kosten en premie voor de afgesloten verzekeringsovereenkomst-en

Hoofd van de Afdeling gegevensbeheer

Geen doormandatering