Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent werkkostenregeling Aanwijzingsbesluit Werkkostenregeling

Geldend van 06-09-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent werkkostenregeling Aanwijzingsbesluit Werkkostenregeling

Aanwijsbesluit werkkostenregeling

1.Aanleiding

In zijn algemeenheid geldt dat vergoedingen en verstrekkingen zijn belast op grond van de Wet loonbelasting.

Hierop zijn uitzonderingen. Indien de gemeente Arnhem vergoedingen, verstrekkingen en ter beschikkingstellingen aanwijst als eindheffingsloon kan onder de werkkostenregeling (hierna: Wkr) gebruik worden gemaakt van de zogenoemde gerichte vrijstellingen of nihil waarderingen.

Aangewezen eindheffingsloon dat niet onder de gerichte vrijstelling of de nihilwaardering valt komt ten laste van de vrije ruimte Hierdoor kan de gemeente Arnhem - zoals elke werkgever - maximaal 1,2% van zijn totale fiscale loon (de vrije ruimte) besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor zijn werknemers. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt de gemeente Arnhem loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%. Er hoeft hierover geen premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en werkgeversheffing Zvw betaald te worden of bijdrage Zvw in gehouden te worden. De 80% eindheffing kan niet worden verhaald op de werknemers.

De werkkostenregeling betreft alle verstrekkingen aan het personeel (inclusief burgemeester, wethouders en raadsleden). In dit aanwijsbesluit worden de arbeidsvoorwaarden ingedeeld in 4 categorieën:

  • 1.

    Vergoedingen of verstrekkingen die zijn aangewezen als eindheffingsloon en niet vallen onder punt 2 komen ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling;

  • 2.

    Vergoedingen of verstrekkingen die zijn aangewezen als eindheffingsloon en waarvoor fiscaal een vrijstelling of nihil waardering geldt voor het betalen van loonbelasting;

  • 3.

    Verstrekkingen die forfaitair worden gewaardeerd;

  • 4.

    Vergoedingen of verstrekkingen die belast (bruto) worden uitgekeerd. Hierover wordt loonbelasting van de werknemer ingehouden en afgedragen aan de Belastingdienst.

  • 2.

    Spelregels aanwijsbesluit

Dit aanwijsbesluit is gebaseerd op een aantal uitgangspunten die met vaststelling van dit aanwijsbesluit tevens worden vastgesteld als spelregels:

Spelregel 1: Fiscaal loon

Dit aanwijzingsbesluit betreft loonheffingsnummer 001825112 gemeente Arnhem. Hieronder zijn opgenomen:

  • -

    het loon van het ambtelijk apparaat;

  • -

    het loon van de burgemeester en de wethouders;

  • -

    het loon van de raadsleden.

Spelregel 2: Bepaling vergoeding tlv vrije ruimte werkkostenregeling

Dit aanwijsbesluit wordt opnieuw door het College vastgesteld, wanneer zich wijzigingen voordoen. Met de vaststelling van het aanwijsbesluit worden de vergoedingen / verstrekkingen aan werknemers die zij opnemen onder de vrije ruimte vastgesteld.

Spelregel 3: Maximale benutting vrije ruimte

Uitgangspunt is dat de gemeente Arnhem als werkgever de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling optimaal benut.

Spelregel 4: Bewaking uitnutting vrije ruimte

Per kwartaal wordt de uitnutting / besteding van de vrije ruimte beoordeeld. Bij dreigende overschrijding van de vrije ruimte vindt melding aan het DO plaats.

Spelregel 5: Overschrijding vrije ruimte

De arbeidsvoorwaarden worden voor dat jaar niet meer gewijzigd.

De werkgever wijzigt de arbeidsvoorwaarden niet voor zover de vergoedingen passen binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

Indien de vrije ruimte daadwerkelijk wordt overschreden, betaalt de werkgever over de overschrijding 80% eindheffing.

Voor het volgende jaar wordt bekeken of de arbeidsvoorwaarden aangepast kunnen worden. De werkgever vraagt daarbij het GO om instemming.

Spelregel 6: Wijziging CAR/UWO

Indien sprake is van een wijziging in de CAR/UWO-bepalingen is de werkgever verplicht de arbeidsvoorwaardenregeling hieraan aan te passen. Dit betreft een uitzondering op bovenstaand uitgangspunt.

3.Vergoedingen en verstrekkingen

3.1 Motivering categorie gerichte vrijstelling of nihil waardering

3.3.1.1 Openbaarvervoerkaart

3.Vergoeding / verstrekking

3.Openbaarvervoerkaart en / of voordeelurenkaart, ongeacht het zakelijk gebruik ervan.

3.Motivering

3.De arbeidsvoorwaarden kennen geen regeling voor het vergoeden en verstrekken van een openbaarvervoerkaart.

3.Er is een (beperkt) aantal personeelsleden dat een openbaarvervoerkaart van de gemeente Arnhem in bruikleen heeft. Omdat contractueel is vastgelegd dat deze medewerkers de kaarten moeten retourneren na afloop van het dienstverband, is geen sprake van vergoeding of verstrekking.

3.3.1.2 Parkeerplekken

3.Vergoeding / verstrekking

3.Parkeerplek op de werkplek ten behoeve van eigen vervoer.

3.Motivering

3.De arbeidsvoorwaarden kennen geen regeling voor het verstrekken of vergoeden van een parkeerplek anders dan op de werkplek. Bij het stadhuis en de gemeentewerf is nadrukkelijk sprake van parkeren op de werkplek.

3.In het stadskantoor zou daarover gediscussieerd kunnen worden, omdat de gemeente geen eigenaar is van het stadskantoor en ook niet de enige gebruiker van de parkeergarage.

3.Het gebruik van de parkeergelegenheid is onbelast als de werknemers met hun eigen auto parkeren en de werkgever verantwoordelijk voor is voor de parkeergelegenheid. Dat wil zeggen dat een werknemer de werkgever met succes aansprakelijk kan stellen als door zijn nalatigheid bijvoorbeeld zijn auto op deze parkeergelegenheid beschadigd raakt.

3.Niet alleen bij het stadhuis en de gemeentewerf, maar ook bij het stadkantoor kan de gemeente Arnhem aansprakelijk worden gesteld indien zich een dergelijke nalatigheid voordoet. Gelet hierop is de ter beschikkingstelling onbelast.

3.Parkeerplek anders dan op de werkplek valt onder de vrije ruimte, tenzij de onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 nog ruimte biedt.

3.3.1.3 Mobiele telefoons

3.Vergoeding / verstrekking

3.Mobiele telefoons (incl. smartphones e.d.) en abonnementen, die worden vergoed / ter beschikking gesteld en die de werkgever noodzakelijk acht in het kader van zijn bedrijfsvoering.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten geen regeling voor niet noodzakelijke mobiele telefoons en dergelijke.

3.NB. De vergoeding voor 'Bring Your Own Device' valt onder het noodzakelijkheidscriterium en is daarom vrijgesteld van belasting. Dit betreft de vaste tegemoetkoming in de kosten gegeven voor een voorziening die voldoet aan het noodzakelijkheidscriterium.

3.Indien het noodzakelijkheidscriterium NIET van toepassing is, valt de vergoeding / verstrekking onder de vrije ruimte.

3.3.1.4 Laptops, notebooks, iPads

3.Vergoeding / verstrekking

3.Portable computers (zoals notebooks, laptops, iPads) en abonnementen, die worden vergoed / verstrekt / ter beschikking gesteld en die de werkgever noodzakelijk acht in het kader van zijn bedrijfsvoering.

3.Motivering

3.De arbeidsvoorwaarden hebben hier geen regeling voor.

3.Een medewerker kan een iPad, laptop of notebook ter beschikking gesteld krijgen indien de werkgever dit noodzakelijk acht. Voor uitgifte wordt een bruikleenovereenkomst ondertekend. Al dergelijke mobiele devices worden voor zakelijk gebruikt en vallen daarmee onder de gerichte vrijstelling van de werkkostenregeling.

3.Zoals hierboven aangegeven werd bij de ter beschikking stelling in het verleden reeds gekeken of voor de betreffende medewerker een dergelijk mobiele device noodzakelijk was. Zodoende voldoen deze situaties onder de nieuwe regeling van het noodzakelijkheidscriterium, zodat ook nu deze devices niet onder de eindheffing vallen.

3.Bij vertrek dient de medewerker de apparaten weer in te leveren. Zo niet ontvangt de medewerker een rappel. Is dit niet succesvol zal de restwaarde bij betrokkene in rekening worden gebracht.

3.Indien het noodzakelijkheidscriterium NIET van toepassing is, valt de vergoeding / verstrekking onder de vrije ruimte.

3.De raadsleden ontvangen een eenmalige bruto vergoeding voor de aanschaf van een iPad (zie ook paragraaf 3.4).

3.3.1.5 Verhuiskostenvergoeding

3.Vergoeding / verstrekking

3.Verhuiskostenvergoeding TOT € 7.750 per verhuizing en de werkelijke kosten van het overbrengen van de boedel.

3.Motivering

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling voor verhuiskostenvergoeding:

  • -

    vergoeding van de werkelijke kosten van overbrengen van de boedel: fiscaal vrijgesteld;

  • -

    vergoeding van de overige kosten: € 2.906; dat ligt ver beneden de vrijgestelde € 7.750.

3.3.1.6 Vergoeding contributies en opleidingen

3.Vergoeding / verstrekking

3.Overige vergoedingen / verstrekkingen ten aanzien van contributies en opleidingen.

3.Motivering

3.Vergoeding kosten lidmaatschap beroepsverenigingen:

3.Volgens de arbeidsvoorwaarden vergoedt de werkgever de kosten van het lidmaatschap van beroepsverenigingen en dergelijke onder de volgende voorwaarden: het lidmaatschap is van voldoende belang voor de werkgever / functievervulling; de werkgever kan zelf geen lid worden. Deze vergoedingen zijn vrijgesteld.

3.Vergoeding opleidingen:

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling hiervoor. Vergoedingen of verstrekkingen die de werknemer krijgt voor het onderhouden en verbeteren van zijn kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het werk, zoals cursussen, congressen en vakliteratuur, zijn onbelast.

3.3.1.7 Ongevallenverzekering

3.Vergoeding / verstrekking

3.Premie ongevallenverzekering voor zover deze dekking biedt voor een uitkering anders dan de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.

3.Motivering

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten in zijn algemeenheid hier geen regeling voor.

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten alleen een regeling voor een ongevallenverzekering voor werknemers in functies met extra risico. Die verzekering biedt alleen dekking voor een uitkering bij overlijden en invaliditeit en is daarom vrijgesteld van belasting.

3.3.1.8 Werkkleding

3.Ter beschikking gestelde werkkleding

3.Ter beschikking gestelde werkkleding incl. reinigingskosten voor deze kleding wordt op nihil gewaardeerd indien die:

  • ·

    uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om tijdens de vervulling van de dienstbetrekking te worden gedragen of

  • ·

    per kledingstuk is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare aan de gemeente Arnhem gebonden beeldmerken met een oppervlakte van tezamen ten minste 70 cm2 of

  • ·

    achterblijft op de werkplek.

3.Motivering

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling voor het verstrekken van dienstkleding en voor het wassen van de dienstkleding.

3.Onder de werkplek wordt verstaan iedere plaats die in verband met het verrichten van arbeid wordt gebruikt en waarvoor voor de gemeente Arnhem de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing is.

3.3.1.9 Personeelsfeesten op werkplek

3.Vergoeding / verstrekking

3.Consumpties bij personeelsfestiviteiten op de werkplek (borrels, jubilea, etc) vallen onder de gerichte vrijstelling. Voor maaltijden geldt een forfaitaire waardering die ten laste komt van de vrije ruimte.

3.Motivering

3.Voor personeelsfeesten, op de werkplek geldt dat consumpties gericht zijn vrijgesteld en dat maaltijden forfaitair dienen te worden gewaardeerd. De forfaitaire waardering komt ten laste van de vrije ruimte. In dit verband geldt dat voor alle werknemers als werkplek kwalificeert iedere werkplek van de gemeente Arnhem.

3.2 Vrije ruimte werkkostenregeling/eindheffingsbestanddeel

3.De volgende als eindheffingsloon aangewezen vergoedingen / verstrekkingen worden onbelast uitgekeerd en opgenomen in de vrije ruimte van de Werkkostenregeling.

3.3.2.1 Fiets van de zaak

3.Vergoeding / verstrekking

3.Fiets van de zaak inclusief accessoires en verzekering.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Het vergoeden van de kosten van fiets, fietsverzekering en fietsfaciliteiten is onderdeel van het cafetariamodel. Dit valt onder de vrije ruimte van de Wkr.

3.3.2.2 Vergoeding voor telefoon thuis

3.Vergoeding / verstrekking

3.Vergoeding voor de vaste thuistelefoon.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling hiervoor:

3.Alleen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand ontvangen een (onkosten)vergoeding en de burgemeester en deze valt onder de vrije ruimte.

3.3.2.3 Vergoedingen voor telecommunicatie

3.Vergoeding / verstrekking

3.Overige vergoedingen voor/ verstrekkingen van telecommunicatie (zie ook de onderdelen 3.1.3 (mobiele telefoon) en 3.1.4. (laptop, notebooks en iPads).

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten hiervoor geen regeling. Op uitzonderingsbasis wordt een telefoonkaart vergoed, die ten laste van de vrije ruimte komt.

3.3.2.4 Vergoeding voor niet-werkkleding

3.Vergoeding / verstrekking

3. Overige kleding incl. reinigingskosten / wasgeldvergoedingen voor deze kleding.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling voor het verstrekken van dienstkleding en voor het wassen van de dienstkleding. Voor zover de verstrekte kleding en de daarbij behorende verstrekte vergoeding valt onder de definitie werkkleding valt deze onder de nihil waardering. Dit is in zijn algemeenheid het geval (zie onderdeel 3.1.8).

3.Voor zover de verstrekte kleding niet voldoet aan de fiscale definitie van werkkleding, valt de verstrekking en de vergoeding voor de waskosten onder de vrije ruimte Wkr.

3.3.2.5 Personeelsfeesten op externe locaties

3.Vergoeding / verstrekking

3.Consumpties bij personeelsfestiviteiten op externe locatie (borrels, jubilea etc) (zie ook de onderdelen 3.2.8. en 3.1.9).

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten geen regeling hiervoor.

3.Iedere afdeling krijgt € 50 per fte om een afdelingsuitje te organiseren. Er zijn geen beleidsregels in welke vorm dit uitje moet worden geregeld. Zie spelregels P-control.

3.3.2.6 Vergoeding vakbondscontributies

3.Vergoeding / verstrekking

3.Vergoeding voor (contributie) vakbonden vindt plaats door uitruil / cafetariaregeling.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Vergoeding voor contributie vakbonden.

3.Dit onderwerp is onderdeel van het cafetariamodel.

3.3.2.7 Representatiekosten en relatiegeschenken collega's

3.Vergoeding / verstrekking

3.Representatiekosten en relatiegeschenken ten behoeve van interne relaties (collega's), die meer dan € 25 bedragen.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Sociale gebeurtenissen: personele attenties.

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling voor sociale gebeurtenissen.

3.Geschenken kleiner dan € 25 zijn vrijgesteld en geschenken boven dit bedrag worden meegenomen in de vrije ruimte.

3.3.2.8 Personeelsfeesten

3.Vergoeding / verstrekking

3.Personeelsfeesten, -reizen, afdelingsuitjes en dergelijke.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Personeelsfeesten, personeelsreizen, dagje uit, kosten van recepties, etentjes en borrels bij ambtsjubileum en ontslag.

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten regelingen hiervoor.

3.Op interne locaties geldt dat consumpties gericht zijn vrijgesteld en dat voor maaltijden een forfait ten laste komt van de vrije ruimte.

3.3.2.9 Kerstpakket e.d.

3.Vergoeding / verstrekking

3.Geschenken bij feesten (bijv. met Kerst, jubilea, Pasen, Sinterklaas etc.).

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Geschenken bij ambtsjubileum en ontslag: de arbeidsvoorwaarden bevatten regelingen hiervoor.

3.Kerstgeschenken:

3.Het college besloot op 20 juli 2010 de kerstgeschenken af te schaffen.

3.Geschenken bij andere gelegenheden:

3.Zie spelregels P-control.

3.3.2.10 Medische voorzieningen niet op de werkplek.

3.Vergoeding / verstrekking

3.Verstrekkingen van medische voorzieningen NIET op de werkplek (bijv. psychologische hulp, fysiotherapie, medische begeleiding etc.).

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten hiervoor geen regeling. Deze kosten komen normaliter voor de werknemer zelf.

3.3.2.11 Bedrijfsfitness

3.Vergoeding / verstrekking

3.Bedrijfsfitness overige vergoedingen en / of verstrekkingen (graag omschrijven).

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Bedrijfsfitness bij HealthCity is onderdeel van het cafetariamodel. Ook de werksportkaart is onderdeel van het cafetariamodel.

3.3.2.12 Aanvragen Verklaring omtrent gedrag

3.Vergoeding / verstrekking

3.Vergoeding kosten aanvragen Verklaring omtrent gedrag.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten hiervoor geen regeling. Incidenteel is een vergoeding verstrekt op basis van werkelijk gemaakte kosten en deze vallen onder de vrije ruimte. Normaliter komen deze kosten voor rekening van de werknemer.

3.3.2.13 Verzorgen IB aangifte

3.Vergoeding / verstrekking

3.Kosten voor het verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting voor werknemers.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten hiervoor geen regeling. Incidenteel is een vergoeding verstrekt, die onder de vrije ruimte valt. Normaliter komen deze kosten voor rekening van de werknemer.

3.3.2.14 Vergoeding van schade

3.Vergoeding / verstrekking

3.Overige schade en diefstal in verband met vervulling van de dienstbetrekking.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Vergoeding van overige schade:

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten verschillende situaties, waarin de werkgever schade van de werknemer vergoedt.

3.Uitkeringen en verstrekkingen tot vergoeding van door de werknemer in verband met zijn dienstbetrekking geleden schade aan of verlies van persoonlijke zaken behoren niet tot het loon en komen derhalve ook niet ten laste van de vrije ruimte.

3.Diefstal:

3.De arbeidsvoorwaarden kennen geen regeling voor vergoeding van de schade van diefstal. Dit zijn normaliter kosten voor de werknemer.

3.3.2.15 Onkosten onregelmatige of continudiensten

3.Vergoeding / verstrekking

3.Voeding, verlichting of verwarming in verband met onregelmatige diensten of continudiensten.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten in zijn algemeenheid geen regeling hiervoor.

3.Er is wel een regeling voor een maaltijdvergoeding bij overwerk. Maaltijden met een meer dan bijkomstig zakelijk karakter vallen onder de gerichte vrijstelling.

3.3.2.16 Advocaatkosten bij ontslag

3.Vergoeding / verstrekking

3.Advocaatkosten werknemer bij ontslag.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De werkgever komt in een enkel geval als onderdeel van een vertrekregeling met een werknemer overeen de advocaatkosten te betalen.

3.3.2.17 Rentevoordeel personeelsleningen

3.Vergoeding / verstrekking

3.Rentevoordeel overige personeelsleningen.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten hiervoor geen regeling.

3.Er is alleen een regeling voor fiscaal onbelaste renteloze leningen voor de aanschaf van een fiets. Hierdoor heeft het geen gevolg voor de vrije ruimte.

3.3.2.18 Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering

3.Vergoeding / verstrekking

3.Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.De arbeidsvoorwaarden bevatten een regeling voor werknemers en voor leden van het college en de raad. Dit is een gevolg van de dienstbetrekking en geen loon. Het valt derhalve niet onder de werkkostenregeling.

3.3.2.19 (Reis) verzekering

3.Vergoeding / verstrekking

3.Premies door werkgever betaald voor verzekering die dekking biedt voor persoonlijk risico van de werknemer (doorlopende reisverzekering).

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Er is geen doorlopende reisverzekering. Bij een dienstreis wordt een losse reisverzekering afgesloten. Dit is een gevolg van de dienstbetrekking en geen loon. Het valt derhalve niet onder de werkkostenregeling.

3.3.2.20 Vergoeding bestuurders

3.Vergoeding / verstrekking

3.Vergoeding raadsleden / wethouders / burgemeester.

3.Arbeidsvoorwaarden

3.Verschillende rechtspositiebesluiten regelen aanwijzing van eindheffingsbestanddelen van vergoedingen en verstrekkingen aan leden van de raad en het college. (Zie bijlage 1)

3.3 Vergoedingen in de eindheffing, niet gebruikt in Arnhem

3.Onderstaande onkostenvergoedingen komen niet in de rechtspositieregeling van de gemeente voor en worden - zoals blijkt uit de administratie van 2013-2015 - in de praktijk ook niet vergoed. Ze worden administratief wel geschaard onder de eindheffingskosten. Een aantal van deze de vergoedingen / verstrekkingen kent een forfaitaire waardering (maaltijden, huisvesting, kinderopvang). Nu hier in de praktijk (nog) niets mee wordt gedaan, worden deze vergoedingen niet nader uitgewerkt.

  • ·

    Vergoeding voor internet thuis;

  • ·

    Maaltijden op de werkplek:

    • -

      forfait van € 3,15 per maaltijd minus eigen bijdrage;

    • -

      zowel maaltijden in kantines als niet-zakelijke interne maaltijden;

  • ·

    Overige vergoedingen voor / verstrekkingen van eten en drinken;

  • ·

    Kosten van werkruimte/studeerruimte bij de werknemer thuis, daaronder begrepen de inrichting (excl. Arbo voorzieningen);

  • ·

    Aan- of verkoopkosten van de eigen woning bij zakelijke verhuizing;

  • ·

    Huisvesting en inwoning op de werkplek: forfait van € 5,35 per dag. Deze regeling heeft geen betrekking op dienstwoningen;

  • ·

    Overige vergoedingen / verstrekkingen die samenhangen met huisvesting;

  • ·

    Vergoeding voor contributie voor personeelsverenigingen (niet zijnde de werkgeversbijdrage);

  • ·

    Overige geschenken;

  • ·

    Producten van het eigen bedrijf: personeelskorting voor zover NIET voldaan aan fiscale voorwaarden;

  • ·

    Kosten van persoonlijke verzorging;

  • ·

    Overige vergoedingen voor representatiekosten;

  • ·

    Werkelijke extraterritoriale kosten aan werknemers met 30% vergoeding (bijvoorbeeld homeleave trips, taalcursussen, verblijfsvergunning, COLA);

  • ·

    Kinderopvang op de werkplek (forfait afhankelijk van situatie minus eigen bijdrage werknemer);

  • ·

    Niet verhalen van verkeersboetes (verkeersboetes komen voor rekening van de medewerkers zelf);

  • ·

    Schade door overstromingen, aardbevingen en dergelijke, die niet pleegt te worden verzekerd;

  • ·

    Kosten van golfabonnementen, Rotary Club, Lion's, en dergelijke.

3.4 Bruto vergoedingen

3.De volgende vergoedingen worden bruto verstrekt:

3.3.4.1 Parkeer-, veer- en tolgelden

3.Vergoeding / verstrekking

-Parkeer, veer en tolgelden (bruto verstrekt).

3.Onderbouwing

3.Parkeer, veer- en tolgelden

3.In hoofdstuk 24 van de arbeidsvoorwaarden is vermeld dat parkeerkosten worden vergoed op basis van declaratie.

3.Deze worden bruto uitgekeerd en vallen derhalve niet onder de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

3.3.4.2. iPads voor raadsleden

3.Vergoeding / verstrekking

3.Portable computers (zoals iPads, laptops, iPads) en abonnementen, die worden vergoed / verstrekt / ter beschikking gesteld en die de werkgever NIET noodzakelijk acht in het kader van zijn bedrijfsvoering.

3.Onderbouwing

3.De raadsleden ontvangen een eenmalige bruto vergoeding voor de aanschaf van een iPad.

Bijlage 1

Verschillende rechtspositiebesluiten regelen de aanwijzing van eindheffingsbestanddelen van vergoedingen en verstrekkingen aan leden van de raad en het college.

Artikel 13a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden

Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen:

  • a.

    de onkostenvergoeding, bedoeld in artikel 2, derde lid;

  • b.

    de verstrekkingen, bedoeld in artikel 7a, eerste lid;

  • c.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 7a, derde lid;

  • d.

    de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 11, eerste lid;

  • e.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 13, eerste en derde lid.

Artikel 28a van het Rechtspositiebesluit wethouders

Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen:

  • a.

    de vergoedingen, bedoeld in artikel 23, voor zover deze niet worden gerekend tot een vergoeding als bedoeld in artikel 31a, tweede lid, onderdelen a en b, van de Wet op de loonbelasting 1964;

  • b.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 23a;

  • c.

    de onkostenvergoeding, bedoeld in artikel 25, eerste lid;

  • d.

    de verstrekkingen, bedoeld in artikel 27a, eerste en derde lid;

  • e.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 27a, vierde lid;

  • f.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 28b, eerste en tweede lid.

Artikel 36 van het Rechtspositiebesluit burgemeesters

Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen:

  • a.

    de ambtstoelage, bedoeld in artikel 16, eerste lid;

  • b.

    de verstrekkingen, bedoeld in artikel 30, eerste en derde lid;

  • c.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 36a, eerste en tweede lid;

  • d.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 30, vijfde lid;

  • e.

    de vergoedingen, bedoeld in artikel 32, eerste lid, voor zover deze niet worden gerekend tot een vergoeding als bedoeld in artikel 31a, tweede lid, onderdelen a en b, van de Wet op de loonbelasting 1964;

  • f.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 32a;

  • g.

    de vergoeding, bedoeld in artikel 35, vierde lid.

Bijlage 2

iPads en het noodzakelijkheidscriterium

Per 1 januari 2015 zijn vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen van gereedschappen, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur gericht vrijgesteld als deze voldoen aan het zogenoemde noodzakelijkheidscriterium. Deze hoeven dan niet onder de werkkostenregeling te vallen.

Dit is het geval als:

  • ·

    De voorziening naar het redelijke oordeel van de gemeente Arnhem voor de medewerker noodzakelijk is voor een behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking;

  • ·

    De voorziening door de gemeente Arnhem wordt betaald en deze de kosten niet doorberekent aan de werknemer;

  • ·

    De werknemer de voorziening teruggeeft of de restwaarde van deze voorziening aan de gemeente Arnhem betaalt als hij deze niet meer nodig heeft voor de dienstbetrekking.

Als de werknemer de voorziening niet teruggeeft of de restwaarde van de voorziening niet aan de gemeente Arnhem betaalt, moet de gemeente vanaf het moment dat de werknemer de voorziening niet meer nodig heeft, de restwaarde van de voorziening tot zijn loon rekenen. De gemeente Arnhem mag dit loonbestanddeel ook als eindheffingsloon aanwijzen. Het is dan onbelast voor zover de gemeente nog vrije ruimte heeft.

Als de werknemer privévoordeel heeft van de voorziening, hoeft de gemeente Arnhem dit voordeel niet tot het loon te rekenen. Hij mag wel een eigen bijdrage vragen als hij de werknemer laat kiezen voor een duurdere uitvoering van de noodzakelijke voorziening. De eigen bijdrage kan dan van het nettoloon worden afgetrokken.

Bij de motivering is het gebruik van de iPad in drie categorieën verdeeld.

  • 1.

    Er zijn iPads die specifiek voor een aantal doeleinden worden gebruikt. Deze zijn niet op naam van een persoon gesteld. Ook worden ze na diensttijd weer in een afgesloten ruimte bewaard. Daarnaast vallen onder deze categorie iPads die voor (tijdelijke) uitleen bedoeld zijn.

  • 2.

    iPads die op naam zijn gesteld op grond van een functie.

  • 3.

    iPads die op naam zijn gesteld op grond van medische overwegingen.

Voor de werkkostenregeling zijn alleen de laatste twee categorieën van belang.

iPads die op naam zijn gesteld op grond van specifieke functies

In onderstaand schema staan de functies vermeld van de bestuurders / medewerkers die een iPad verstrekt krijgen door de gemeente Arnhem.

Functie / motivatie

Lokale bestuurder (Burgemeester en Wethouders)

  • ·

    digitaal voorbereiden van (college)vergaderingen door toegang tot vergaderstukken (vertrouwelijk en openbaar), interne memo's en rapporten;

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail tijdens reizen.

Clustermanager

  • ·

    digitaal voorbereiden van (MT en Cluster) vergaderingen door toegang tot vergaderstukken (vertrouwelijk en openbaar), interne memo's en rapporten;

  • ·

    raadplegen van stukken uit andere overleggen;

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail.

Programmamanager

  • ·

    digitaal voorbereiden van (MT en Cluster) vergaderingen door toegang tot vergaderstukken (vertrouwelijk en openbaar), interne memo's en rapporten;

  • ·

    raadplegen van stukken uit andere overleggen;

  • ·

    (gezamenlijk) werken aan documenten door middel van een cloudomgeving met andere programmamanagers onafhankelijk van onze vaste gemeentelijke werkplekken (office 365);

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail tijdens reizen.

Directeur

  • ·

    digitaal voorbereiden van (MT en Cluster) vergaderingen door toegang tot vergaderstukken (vertrouwelijk en openbaar), interne memo's en rapporten;

  • ·

    raadplegen van stukken uit andere overleggen;

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail.

Personal Assistent

  • ·

    digitaal voorbereiden van (MT en Cluster)vergaderingen door toegang tot vergaderstukken, interne memo's en rapporten;

  • ·

    gereedzetten en controleren van vergaderstukken;

  • ·

    verwerken van tekstwijzigingen tijdens en na de vergadering.

Bestuursadviseur (Werk Inkomen Economie en Cultuur)

  • ·

    digitaal voorbereiden van gesprekken bij bedrijven door toegang tot interne memo's en rapporten;

  • ·

    raadplegen van stukken tijden het overleg;

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail tijdens reizen.

Functioneel beheerder (van de werkplek)

·kennis opdoen en ervaring houden met het gebruik van iPads om zo gebruikers te kunnen helpen bij hun functionele vragen en deze eventueel te kunnen door vertalen naar technische implementatie.

Griffier / raadsadviseur / medewerker griffie

  • ·

    digitaal voorbereiden van (Raads)vergaderingen door toegang tot vergaderstukken, interne memo's en rapporten;

  • ·

    gereedzetten en controleren van vergaderstukken;

  • ·

    verwerken van tekstwijzigingen, moties en amendementen tijdens en na de raadsvergadering.

Technisch beheerder

  • ·

    kennis opdoen en ervaring houden met het gebruik van iPads om deze technisch te kunnen ondersteunen;

  • ·

    nieuwe functionaliteiten kunnen testen en introduceren.

Strateeg / CIO / Concerncontroler

  • ·

    digitaal voorbereiden van (MT en Cluster) vergaderingen door toegang tot vergaderstukken (vertrouwelijk en openbaar), interne memo's en rapporten;

  • ·

    raadplegen van stukken uit andere overleggen;

  • ·

    (gezamenlijk) werken aan documenten door middel van een cloudomgeving met programmamanagers onafhankelijk van onze gemeentelijke vaste werkplekken (office 365);

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail tijdens reizen.

Adviseur / manager veiligheid

  • ·

    digitaal voorbereiden van veel externe vergaderingen door toegang tot vergaderstukken, interne memo's en rapporten. Het gaat hier vaak om dossiers met risicovolle stukken;

  • ·

    verwerken van tekstwijzigingen en besluiten tijdens en na de vergadering;

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail.

Vastgoedmanager

  • ·

    digitaal voorbereiden van gesprekken bij gebruikers / kopers / verkopers door toegang tot interne memo's en rapporten;

  • ·

    raadplegen van stukken, contracten afspraken tijden het overleg;

  • ·

    lezen en beantwoorden van e-mail tijdens reizen.