Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtingingDe Connectie Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit De Connectie

Geldend van 26-03-2022 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtingingDe Connectie Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit De Connectie

Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit De Connectie

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

Volmacht: de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van degemeente te verrichten;

Machtiging: de bevoegdheid om handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijkerechtshandeling zijn te verrichten;

Delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen vanbesluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent;

Wettelijk voorschrift: wettelijk voorschirft, zoals dit luidt op de dag waarop dit besluit in werking treedt of zoals dit wettelijk voorschrift na wijziging zal komen te luiden;

Portefeuillehouder: het lid van het college dat in het bijzonder is belast met de zorg voor één of meer onderdelen van het gemeentelijk bestuur, zoals deze aan het college is opgedragen;

Artikel 2 Bevoegdheden

1.De uitoefening van de navolgende bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de directeur van De Connectie - voor zover het betreft de aan de Connectie opgedragen taken.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de in het bedrijfsplan van de Connectie genoemde taken.

2.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

3.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

2.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

3.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

4.

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

5.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

6.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan in het kader van de klachtbehandeling van derden inzake (de medewerkers van) de Connectie op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht met uitzondering van klachten met betrekking tot belastingzaken.

7.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Specifieke bevoegdheden

Belastingen

1.

Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met onbezoldigde gemeenteambtenaren, belast met de inning en invordering van gemeentelijke belastingen, voor zover het betreft de door De Connectie geheven belastingen.

2.

Het maken van bezwaar en het instellen van (hoger) beroep met betrekking tot belastingaanslagen die aan de gemeente zijn opgelegd en het voeren van de daarbij behorende correspondentie.

Facilitaire zaken

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ten behoeve van het dagelijks functioneren van de organisaties, het beheer en onderhoud van de kantoorgebouwen daaronder begrepen.

Documentatie- en informatievoorziening

1.

1.Het in ontvangst nemen en openen van aan gemeentelijke bestuursorganen gerichte post en het aantekenen van de datum van ontvangst op ingekomen post.

2.Het openen geldt echter niet voor:

a.de post welke afkomstig is van de Arbo-dienst en vertrouwelijke (medische)

informatie bevat;

b.voor de post welke is gericht aan:

1.de burgemeester in zijn hoedanigheid van gezagsdrager van de

politie;

2.de gemeente of een van de gemeentelijke bestuursorganen voor zover deze krachtens bijzondere wettelijke voorschriften niet direct mag worden geopend.

Verzekeringen

1.

Het sluiten en opzeggen van verzekeringsovereenkomsten.

2.

Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden tot een bedrag gelijk aan het eigen risico zoals deze is vastgelegd in de verzekeringsovereenkomst die de gemeente Arnhem is aangegaan met de aansprakelijkheidsverzekeraar.

Basisregistraties

1.

Het aanwijzen van de beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen.

2.

Het aanwijzen van ambtenaren belast met de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (hierna: Wet bag).

3.

Het aanwijzen van ambtenaren bevoegd tot het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b, van de Wet bag.

4.

Het aanwijzen van ambtenaren bevoegd tot het opstellen van een verklaring, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen.

5.

Het uitoefenen van de overige bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet bag.

6.

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bedoeld in de Verordening naamgeving en nummering (adressen), met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening gelezen in samenhang met artikel 6 van de Wet bag.

7.

Het uitvoeren van bevoegdheden voortvloeiende uit de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken.

8.

Het uitvoeren van de Wet basisregistratie grootschalige topografie

9.

Het registreren en bijhouden van de beheervlakken voor weg-, groen- en kunstwerkbeheer.

 
 

Financiën

1.

Het verrichten van betalingen ten laste van de bankrekeningen van de gemeente uit hoofde van de financiële administratie.

2.

Het doen van BTW-aangifte voor de gemeente en aangifte van het BTW-compensatiefonds.

3.

Het in opdracht van de concern-treasurer aantrekken van financieringsmiddelen.

Personeels- en Salarisadministratie

1.

Het uitvoeren en beheren van loonbeslagen.

2.

Het indienen van meldingen bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) in het kader van de Wet verbetering Poortwachter.

3.

Het indienen van aanvragen ten behoeve van zwangerschaps- en bevallingsuitkering bij het UWV.

3.Het college van burgemeester en wethouders draagt op aan de Invorderingsambtenaar die werkzaam is bij de Bedrijfsvoeringsorganisatie 'De Connectie' het oninbaar lijden van openstaande vorderingen van gemeentelijke belastingen, voor zover het betreft de door De Connectie geheven belastingen.

Artikel 3 Ondermandaat

De functionaris als bedoeld in artikel 2, eerste lid, kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheid tot het aanstellen van onbezoldigde gemeenteambtenaren belast met de inning en invordering van gemeentelijke belastingen, opdragen aan de door hem aan te wijzen en onder zijn verantwoordelijkheid werkzame personen. Hij kan de betreffende personen daartoe instructies geven.

Artikel 4 Instructies

  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 van dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijk voorschrift, beleidsregel, circulaire, aanwijzing en richtlijn van daartoe bevoegde wetgevende organen en bestuursorganen in acht genomen.

  • 2.

    Bij de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in de artikel 2 van dit besluit, die financiële consequenties hebben, dient de begroting van de Connectie in financiële dekking te voorzien.

  • 3.

    Indien zich naar het oordeel van de gemandateerde als bedoeld in artikel 2 van dit besluit één of meer van de navolgende gevallen voordoet, overlegt de gemandateerde de zaak met de betrokken portefeuillehouder, alvorens een besluit te nemen:

    • A.

      de te nemen beslissing wijkt af van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften;

    • B.

      er bestaat het voornemen tot aanvulling of wijziging van het bestaand beleid, richtlijnen of wettelijke voorschriften;

    • C.

      uit de te nemen beslissing kunnen niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties voortvloeien;

    • D.

      tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat de te nemen beslissing bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt.

De uitgaande besluiten op grond van dit mandaatbesluit worden als volgt ondertekend:

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem, namens hen, gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam, en daaronder 'Bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie', de functieaanduiding van de functionaris

of

De burgemeester van Arnhem

namens deze,

gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder 'Bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie', de functieaanduiding van de functionaris.

  • I.

    Te bepalen dat dit besluit wordt aangehaald als ‘Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit De Connectie’.

  • II.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 1 juli 2017.