Regeling vervallen per 01-01-2020

Subsidieregeling demontage personenauto’s 2019

Geldend van 23-11-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

Subsidieregeling demontage personenauto’s 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem, gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 4, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Arnhem 2016;

overwegende dat:

- de gemeente Arnhem hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;

- jaarlijks aan de norm voor stikstofdioxide (NO2) moet worden voldaan;

- dat de gemeente Arnhem per 1 januari 2019 voor de bestaande milieuzone de toegang van diesel personenauto's met een "datum eerste toelating (DET") van 31 december 2004 of daarvoor wil verbieden;

- het derhalve wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor demontage van personen- en bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;

besluit vast te stellen:

Subsidieregeling demontage personenauto’s 2019

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt mede verstaan onder:

  • a. college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;

  • b. aanvrager: natuurlijk persoon of rechtspersoon die bij het college een aanvraag indient om in aanmerking te komen voor gesubsidieerde demontage van een diesel personenauto;

  • c. diesel personenauto: voertuig met een dieselmotor, op vier of meer wielen, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of een gehandicaptenvoertuig, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend; in ieder geval wordt als diesel personenauto aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1 en een voertuig dat geregistreerd is als personenauto als bedoeld in de Regeling voertuigen ex Wegenverkeerswet 1994;

  • d. datum eerste toelating (DET): datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs;

  • e. demontageverklaring: verklaring van een demontagebedrijf dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren;

  • f. milieuzone: het gebied in de gemeente Arnhem (zie bijlage, kaart milieuzone) vastgesteld bij besluit van 4 juni 2014 van het college (zaaknummer 2014-02-00481) waar vanaf 1 januari 2015 dit gebied gesloten is verklaard voor vrachtauto's die niet voldoen aan de eisen genoemd in artikel 86d RVV 1990;

  • g. rijwaardige staat: voertuig dat voldoet aan de APK-normen en daarmee in staat is om op eigen motorvermogen te worden verplaatst, waarbij wordt voldaan aan de basiseisen op het gebied van geluid, lucht, snelheid en veiligheid.

Artikel 2: Doel

De doelstelling van deze nadere regels is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Arnhem door diesel personenauto’s die een relatief grote hoeveelheid stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10) en elementair koolstof (EC, “roet”) uitstoten te laten demonteren.

Daarnaast is doelstelling om natuurlijke- of rechtspersonen, met een woonadres binnen de milieuzone financieel te compenseren voor de gevolgen van de uitbreiding van soorten voertuigen die niet meer in de milieuzone mogen rijden.

Artikel 3: Subsidie

Op grond van deze regeling wordt subsidie ter hoogte van € 1.000 per voertuig verleend voor de demontage van een diesel personenauto met een DET vóór 1 januari 2005;

Artikel 4: Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor het verlenen van subsidie voor de subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 3 bedraagt tot en met 31 december 2019 maximaal € 50.000.

  • 2. De verdeling van subsidie geschiedt, met in achtneming van het subsidieplafond, op basis van de volgorde van ontvangst van volledige subsidieaanvragen.

Artikel 5: De aanvraag

Aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 juli 2019.

Het college beslist op een aanvraag binnen acht weken met in achtneming van het bepaalde in artikel 6 van deze subsidieregeling.

Artikel 6: Voorwaarden

  • 1. Subsidie kan worden verleend voor de demontage van een dieselpersonenauto, met een Nederlands kenteken, waarbij het kenteken uiterlijk op de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling en onafgebroken tot en met de datum van de subsidieaanvraag te naam is / was gesteld op naam van de aanvrager.

  • 2. Per te demonteren auto wordt slechts eenmaal subsidie verleend.

  • 3. Per aanvrager wordt voor één auto subsidie verleend.

  • 4. De aanvrager dient:

    • a.

      voor zover het een natuurlijk persoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk op de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling en onafgebroken tot en met de dag van de ontvangst van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan op een woonadres binnen de milieuzone in de basisregistratie personen van de gemeente Arnhem, dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk op de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling onafgebroken tot en met de dag van ontvangst van subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzper) te zijn ingeschreven en ingeschreven te staan op een woonadres binnen de milieuzone in de basisregistratie personen van de gemeente Arnhem.

    • b.

      voor zover het een rechtspersoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk op de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling en onafgebroken tot en met de dag van ontvangst van de subsidieaanvraag te staan ingeschreven en ingeschreven te staan op een woonadres binnen de milieuzone in de basisregistratie personen van de gemeente Arnhem.

  • 5. De te demonteren auto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening blijkens het kentekenregister uiterlijk op de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling op naam van de aanvrager te staan.

  • 6. De te demonteren auto dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening in een rijwaardige staat te verkeren.

  • 7. De te demonteren auto kan pas voor demontage worden aangeboden nadat de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

  • 8. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verleend:

    • a.

      indien de te demonteren auto vanaf de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling in een andere voertuigcategorie of voertuigclassificatie is ingedeeld dan omschreven in artikel 1, onderdeel c;

    • b.

      indien het keuringsbewijs, bedoeld in artikel 72, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, voor de te demonteren auto op het moment van de ontvangst van de aanvraag tot subsidieverlening nog minder dan een maand geldig is;

    • c.

      indien de tenaamstelling van de te demonteren auto ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement;

    • d.

      indien de te demonteren auto vanaf de dag voorafgaand aan de dag van publicatie deze regeling is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een RDW-erkend bedrijf;

    • e.

      indien de te demonteren auto reeds is gedemonteerd alvorens de verleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

  • 9. Subsidie kan worden geweigerd indien de aanvrager failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

Artikel 7: Vaststelling

  • 1. Binnen 12 weken na het besluit tot subsidieverlening moet de aanvrager de aanvraag tot subsidievaststelling indienen.

  • 2. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidievaststelling is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden, waaronder die als opgenomen in het aanvraagformulier (o.a. demontageverklaring), zijn bijgevoegd.

  • 3. Indien niet is voldaan aan het eerste lid, wordt de subsidieaanvraag (ambtshalve) vastgesteld op nihil.

Artikel 8: Beslistermijn en betaling

Binnen zes weken na het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidie uitbetaald.

Artikel 9: Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 9: Inwerkingtreding

  • 1. Deze nadere regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie in het gemeenteblad.

  • 2. Deze regeling vervalt op 1 januari 2020.

Artikel 9: Citeerregel

Deze regeling wordt aangehaald als: 'Subsidieregeling demontage diesel personenauto’s 2019'.

Gemeentesecretaris, Burgemeester,

Toelichting op de beleidsregel Achtergrond

De gemeente Arnhem heeft in 2011 het Uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit 2011-2015 opgesteld, met een concreet pakket aan maatregelen dat inmiddels is uitgevoerd dan wel in uitvoering is.

In het beleidsstuk New Energy Made In Arnhem, programma 2015-2020, is de ambitie geformuleerd de negatieve gezondheidseffecten van luchtverontreiniging zover mogelijk terug te dringen.

Op basis van een ingesteld onderzoek naar concreet te nemen maatregelen is besloten de in 2015 ingevoerde milieuzone voor vrachtauto's per 1 januari 2019 uit te breiden met de categorie diesel personenauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1 januari 2005.

De gemeente wil eigenaren van diesel personenauto's die binnen het gebied van de milieuzone wonen danwel binnen de milieuzone een eigen bedrijf hebben gevestigd, en die als gevolg van de uitbreiding van de milieuzone hun diesel personenauto willen laten slopen, compenseren in de schade die zij hierdoor mogelijk lijden. Deze subsidieregeling dient ook als stimulans voor de betreffende eigenaren hun diesel personenauto te laten slopen.

Artikel 2: Doel

Doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit in (de binnenstad van) Arnhem door het stimuleren van de sloop van vervuilende auto's. Deze regeling beoogt mede een oplossing te bieden voor bewoners die vanaf 1 januari 2019 niet meer in de milieuzone mogen rijden met hun vervuilende diesel personenauto en deze te vervangen. Om deze doelen te bereiken stellen wij een subsidie ter beschikking aan bewoners van de milieuzone van de gemeente Arnhem om hun vervuilende auto te slopen.

Artikel 3: Subsidie

De regeling ziet met name op de sloop van diesel personenauto's met een DET van vóór 1 januari 2005. Onderzoek heeft aangetoond dat deze soort auto's qua uitstoot met name belastend zijn voor de luchtkwaliteit.

Artikel 4: Subsidieplafond

Zodra het totaalbedrag van het aantal toegekende aanvragen het beschikbare subsidiebudget overschrijdt, is er geen recht meer op subsidie.

Volledige aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Artikel 6: Voorwaarden

Lid 3. Per aanvrager wordt voor één auto subsidie verleend. De mogelijkheid bestaat dat aanvragers meerdere diesel personenauto's in eigendom hebben met een DET voor 1-1-2005. De gemeente wil in ieder geval de sloop van één van deze auto's faciliteren.

Lid 5 en volgende. Hier zijn voorwaarden opgenomen waaraan een aanvrager dient te voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen. Zo dient de betreffende diesel personenauto vóór de publicatiedatum van deze regeling op naam van de aanvrager te zijn geregistreerd, mag deze registratie niet zijn vervallen, dient de auto in een rijvaardige staat te verkeren en moet een nog tenminste één maand geldig APK keuringsbewijs te kunnen worden overgelegd, wordt voor sloop van auto's uit de bedrijfsvoorraad van een RDW erkende handelaar geen subsidie verleend en mag de auto niet worden gesloopt voordat de subsidieverleningsbeschikking aan aanvrager is bekend gemaakt.

In lid 9. van artikel 6. is tenslotte de mogelijkheid geopend dat het college een aanvraag voor subsidie kan afwijzen in geval van faillissement, surséance van betaling of schuldsanering bij de aanvrager. In deze gevallen zal een afweging moeten worden gemaakt of subsidieverstrekking nog voldoende bijdraagt aan het in artikel 2. als tweede geformuleerde doel van deze regeling, te weten het compenseren van binnen de milieuzone wonende eigenaren die hun auto als gevolg van de uitbreiding van de zone niet meer binnen de zone mogen rijden.

Artikel 5, 7 en 8: De aanvraag, Vaststelling en Beslistermijn en betaling

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als het aanvraagformulier volledig is ingevuld, alle benodigde bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente Arnhem.

Alleen complete aanvragen tellen mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.

In de subsidieaanvraag maakt de aanvrager kenbaar een beroep te willen doen op de regeling en geeft hij aan een aantal acties te gaan uitvoeren om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op de subsidie. Bij indiening van de aanvraag mag de auto nog niet gedemonteerd zijn. Bij de aanvraag kan worden volstaan met toezending van een kopie van het kentekenbewijs van de demonteren auto en een kopie van het meest recente APK keuringsbewijs.

Bij het verzoek tot subsidievaststelling bewijst de aanvrager dat hij daadwerkelijk de voorgeschreven acties heeft uitgevoerd om aanspraak te kunnen maken op subsidieverlening. Een sloopbewijs afgegeven door het RDW erkend demontagebedrijf dient als bewijsstuk voor de sloop van de auto. Na de subsidievaststelling wordt het subsidiebedrag zo spoedig mogelijk op de rekening van de aanvrager overgemaakt.