Regeling vervallen per 28-03-2023

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING JURIDISCHE ZAKEN 2020

Geldend van 28-08-2021 t/m 27-03-2023

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING JURIDISCHE ZAKEN 2020

Het afdelingshoofd Juridische Zaken van Bedrijfsvoering van de gemeente Arnhem;

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020 van 27 november 2019, zaaknummer 421939;

Besluit:

  • 1. Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Juridische Zaken van Bedrijfsvoering op te dragen:

  • a. De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

  • b. De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • 2. Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020.

  • 3. Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  • 4. Te bepalen dat:

  • a. Het “Ondermandaatbesluit afdeling Juridische Zaken Bedrijfsvoering” van 6 juli 2017, zaaknummer 158160 wordt ingetrokken;

  • b. Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Juridische Zaken Bedrijfsvoering 2020”;

  • c. Dit besluit in werking treedt op 1 januari 2020.

Ondertekening

Afdelingshoofd

C. van de Loosdrecht

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

 

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Alle medewerkers

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Adjunct-afdelingshoofd

3.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

4.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

5.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Alle medewerkers

6.

Het aanwijzen van een contactpersoon, die zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Adjunct-afdelingshoofd

7.

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Adjunct-afdelingshoofd

8.

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Adjunct-afdelingshoofd

9.

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

Geschillen en geschilbeslechting: voor aangelegenheden die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen bij of krachtens het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging gemeente Arnhem 2017 en 2020 van de gemeentesecretaris ook voor zover deze besluiten niet primair zijn opgedragen aan het afdelingshoofd juridische zaken.

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

(Senior) juridisch adviseurs, juridisch medewerkers sociaal zekerheidsrecht en het adjunct-afdelingshoofd

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Adjunct-afdelingshoofd

3.

a. Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

a. Alle medewerkers

 

b. Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

b. Adjunct-afdelingshoofd

4.

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

Adjunct-afdelingshoofd

5.

a. Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht,voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, en tevens voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaarschriftencommissie.

a. De juridisch concerncontroller, de senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

 

b. Het beslissen op verzoeken van belanghebbenden om vergoeding van de kosten die zij in verband met de behandeling van het bezwaar redelijkerwijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

b. De senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

6.

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

7.

Het indienen van verzoekschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders, daaronder begrepen het optreden ter zitting in het kader van verzoeken om machtigingen gesloten jeugdhulp met instemming van wettelijke vertegenwoordiger zoals bedoeld in artikel 6.1.2, 6.1.3 en 6.1.4 van de Jeugdwet.

(Senior) juridisch adviseurs, juridisch medewerkers sociaal zekerheidsrecht en het adjunct-afdelingshoofd

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

 

1.

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied en de bedrijfsvoering van de eigen afdeling en de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Adjunct-afdelingshoofd

2.

a. Het aansprakelijk stellen van derden.

a. Adjunct-afdelingshoofd

 

b. Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

b. Adjunct-afdelingshoofd

 

c. Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

c. Adjunct-afdelingshoofd

3.

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Adjunct-afdelingshoofd

4.

a. Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

a. Adjunct-afdelingshoofd

 

b. Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

b. Adjunct-afdelingshoofd

Personele bevoegdheden

 

1.

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden.

Adjunct-afdelingshoofd

2.

Het beslissen over werving, selectie en indiensttreding.

Adjunct-afdelingshoofd

3.

Het aangaan en wijzigen van arbeidsovereenkomsten.

Adjunct-afdelingshoofd

4.

Het nemen van beslissingen over het opleggen van (disciplinaire) maatregelen (als bedoeld in artikel 7:629, zesde lid BW)

Adjunct-afdelingshoofd

5.

Het beslissen over het beëindigen van dienstverband op eigen verzoek, op grond van het bereiken van AOW-leeftijd of in het kader van arbeidsongeschiktheid. alsmede de voorbereidende en uitvoerende handelingen daartoe (incl. verzoek om toestemming UWV voor ontslag)

Adjunct-afdelingshoofd

6.

Het toekennen van gratificaties.

Adjunct-afdelingshoofd

7.

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken)

Adjunct-afdelingshoofd

8.

Het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

Adjunct-afdelingshoofd

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

 

1.

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescommissie of de adviseur.

Adjunct-afdelingshoofd

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

Senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

3.

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

4.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub a en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein.

Adjunct-afdelingshoofd

5.

Het nemen van een fomele beslissing op ingediende klachten als bedoeld in artikel 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

6.

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

7.

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

8.

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Adjunct-afdelingshoofd

9.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

10.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

11.

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle juridisch medewerkers sociaal zekerheidsrecht, (senior) adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

12.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Adjunct-afdelingshoofd

13.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

Adjunct-afdelingshoofd

14.

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen ondermandatering

Specifieke bevoegdheden

 

1.

Het nemen van beslissingen op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening en de Procedureverordening planschade Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het zake uitgebrachte advies van de adviescommissie of adviseur en voor zover de tegemoetkoming niet hoger is dan € 50.000,-.

Adjunct-afdelingshoofd