Regeling vervallen per 01-07-2016

Financiele verordening 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 30-06-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014

Intitulé

Financiele verordening 2014

De raad van de gemeente Asten;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 21 januari 2014;

gehoord het advies van de commissie Algemene Zaken en Control d.d. 20 februari 2014;

b e s l u i t:

- Vaststellen Financiële verordening gemeente Asten 2014.

- Intrekken Financiële verordening gemeente Asten 2010.

TITEL 1 BEGROTING EN VERANTWOORDING

Financiële verordening

gemeente Asten 2014

(inclusief nota vaste activa 2010

en nota reserves en voorzieningen 2010)

Artikel 1 Begroting

  • 1.

    De raad stelt in ieder geval bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een programma-indeling vast.

  • 2.

    De raad stelt per programma vast:

    • a.

      de beoogde maatschappelijke effecten (wat willen we bereiken?);

    • b.

      de wijze waarop er naar gestreefd zal worden de maatschappelijke effecten te bereiken;

    • c.

      de baten en lasten;

    • d.

      hoe de begrote bedragen zich verhouden tot de begrote bedragen van het vorige jaar;

    • e.

      prestatie-indicatoren.

  • 3.

    De raad stelt de paragrafen lokale heffingen, weerstandsvermorgen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, verbonden partijen en grondbeleid vast.

  • 4.

    De raad stelt de financiële begroting vast.

De financiële begroting bestaat uit een overzicht van baten en lasten en een overzicht van de financiële positie.

5.De raad stelt de begroting uiterlijk 13 november voor aanvang van het begrotingsjaar vast.

Artikel 2 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen

1.Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investering of stelpost ter dekking van een investeringskrediet hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen en stelposten worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiele positie geautoriseerd. Concretisering van de bij de begrotingsbehandeling vastgestelde nieuwe investeringen en stelposten gebeurt door het college van B&W.

  • 2.

    Het college informeert in ieder geval vooraf de raad wanneer:

    • -

      Het nieuw beleid betreft en hiervoor geen budget/dekking beschikbaar is met een structurele jaarlast die groter is dan € 10.000,=.

    • -

      Een investeringskrediet voor nieuw beleid van € 50.000,= of meer gevraagd wordt.

Artikel 3 Tussentijdse rapportage

  • 1. Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste vier maanden en minimaal de eerste acht maanden van het lopende boekjaar.

  • 2. Voor de opleverdata van de tussenrapportages aan de raad geldt:

    • ·

      de voorjaarsrapportage wordt voor 13 juli van het lopende begrotingsjaar ter verantwoording aan de raad aangeboden;

    • ·

      de najaarsrapportage wordt voor 13 november van het lopende begrotingsjaar ter verantwoording aan de raad aangeboden;

  • 3. De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de programma-indeling van de begroting.

    • 4.

      De rapportages gaan in op afwijkingen. Zowel beleidsafwijkingen (afwijkingen in 6 W’s) als afwijkingen in de lasten en baten (begrotingswijzigingen).

    • -

      Alleen afwijkingen boven de € 10.000,= of afwijkingen met grote politieke relevantie worden in de tussentijdse rapportages gemeld.

    • -

      Verschillen kleiner dan € 10.000,= worden op een totaal regel vermeld.

    • 5.

      De rapportages geven een overzicht van de financiële positie.

Artikel 4 Voorjaarsnota

  • 1. Het college biedt een nota aan over de kaders en wensen voor het volgende begrotingsjaar.

  • 2. De raad behandelt de voorjaarsnota uiterlijk 13 juli.

Artikel 5 Jaarstukken

  • 1.

    Er wordt verantwoording afgelegd over de uitvoering van de programma’s. In de verantwoording zijn de volgende onderdelen opgenomen:

  • a.

    wat is bereikt, hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen;

  • b.

    de wijze waarop de maatschappelijke effecten zijn bereikt;

  • c.

    de baten en lasten;

  • d.

    hoe de gerealiseerde bedragen zich verhouden tot de begrote bedragen;

  • e.

    realisatie van de prestatie-indicatoren;

  • 2.

    De raad stelt de jaarstukken uiterlijk 13 juli vast.

De raad bepaalt aan de hand van de uitvoering van de programma’s of de beleidsdoelen van de programma’s voor het lopende jaar bijstelling behoeven.

TITEL 2 PARAGRAFEN

Artikel 6 Paragrafen

  • 1. In de begroting worden in afzonderlijke paragrafen de beleidslijnen vastgelegd met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten, alsmede tot de lokale heffingen

  • 2. De begroting bevat ten minste de volgende paragrafen:

  • a. lokale heffingen;

  • b. weerstandsvermogen;

  • c. bedrijfsvoering;

  • d. grondbeleid;

  • e. onderhoud kapitaalgoederen;

  • f. financiering;

  • g. verbonden partijen.

Artikel 7 Lokale heffingen

De paragraaf betreffende de lokale heffingen bevat ten minste:

  • a.

    de geraamde inkomsten;

  • b.

    het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;

  • c.

    een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen;

  • d.

    een aanduiding van de lokale lastendruk;

  • e.

    een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid;

  • f.

    overzicht van de tarieven;

  • g.

    kostendekkendheid leges.

Van de onderdelen a, d, f en g wordt een meerjarenoverzicht (3 jaren) gepresenteerd.

Artikel 8 Weerstandsvermogen

  • 1.

    Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen:

  • a.

    de weerstandscapaciteit, zijnde de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken

  • b.

    alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis

kunnen zijn in relatie tot de financiële positie.

  • 2.

    De paragraaf betreffende het weerstandsvermogen bevat ten minste:

  • a.

    een inventarisatie van de weerstandscapaciteit;

  • b.

    een (zo concreet mogelijke) inventarisatie van de risico’s;

  • c.

    een waardering van de weerstandscapaciteit;

  • d.

    het beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s.

Artikel 9 Bedrijfsvoering

De paragraaf betreffende de bedrijfsvoering geeft ten minste inzicht in de stand van zaken

en de beleidsvoornemens ten aanzien van de bedrijfsvoering.

Artikel 10 Grondbeleid

De paragraaf betreffende het grondbeleid bevat ten minste:

a.een visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen van de

programma’s die zijn opgenomen in de begroting;

  • b.

    een aanduiding van de wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert;

  • c.

    een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie;

  • d.

    een onderbouwing van de geraamde winstneming;

  • e.

    de beleidsuitgangspunten omtrent de reserves voor grondzaken in relatie tot de risico’s van de grondzaken.

Artikel 11 Onderhoud van kapitaalgoederen

1.De paragraaf betreffende het onderhoud van kapitaalgoederen bevat ten minste de

volgende kapitaalgoederen:

  • a.

    wegen;

  • b.

    riolering;

  • c.

    water;

  • d.

    groen;

  • e.

    gebouwen.

  • 2.

    Van de kapitaalgoederen, bedoeld in het eerste lid, wordt aangegeven:

  • a.

    het beleidskader;

  • b.

    de uit het beleidskader voortvloeiende financiële consequenties;

  • c.

    de vertaling van de financiële consequenties in de begroting.

Artikel 12 Financiering

De paragraaf betreffende de financiering bevat in ieder geval de beleidsvoornemens ten

aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille en een overzicht van opgenomen geldleningen en uitgezette deposito’s.

Artikel 13 Verbonden partijen

De paragraaf betreffende de verbonden partijen bevat ten minste:

a.de visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn

opgenomen in de begroting;

  • b.

    de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen;

  • c.

    de bijdragen aan de verbonden partijen / wat mag het kosten?.

TITEL 3 FINANCIEEL BELEID

Artikel 14 Vaste activa

Het college biedt de raad een nota vaste activa aan ter vaststelling. De nota behandelt:

  • a.

    De soorten van vaste activa (immateriële, materiële en financiële vaste activa);

  • b.

    De regels voor activering, waardering en afschrijving van vaste activa;

  • c.

    De afschrijvingstermijnen.

Artikel 15 Reserves en Voorzieningen

Het college biedt de raad een nota reserves en voorzieningen aan. De raad stelt de nota vast. De nota behandelt:

  • a.

    De vorming en besteding van reserves en voorzieningen;

  • b.

    De toerekening van rente over reserves en voorzieningen;

  • c.

    Rapportage over reserves en voorzieningen in P&C cyclus.

Artikel 16: Financieringsfunctie / Treasury

  • 1.

    De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:

  • a.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele con- dities;

  • b.

    Het beschermen van het gemeentelijke vermogen tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, valutarisico’s en liquiditeitsrisico’s;

  • c.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;

  • d.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido, aanvullende regelgeving en respectievelijk de limieten en richtlijnen van het geldende treasurystatuut.

  • 2.

    Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de richtlijnen in acht

welke zijn vastgelegd in het geldende Treasurystatuut

Artikel 17 Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Asten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten meegenomen, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3. De rekenrente voor de rentetoerekening van de kapitaallasten wordt jaarlijks bij de uitgangspunten van de begroting vastgesteld.

Titel 4 FINANCIEEL BEHEER EN INTERNE ORGANISATIE

Artikel 18 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

a.het sturen en beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

b.het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten enzovoorts;

c.het verschaffen van informatie

-over budgetten, investeringen, reserves, voorzieningen;

  • -

    voor het maken van kostencalculaties.

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid;

e.het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

f.de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 19 Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 20 Financiële administratie

Het college draagt er zorg voor dat:

  • a.

    de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b.

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.

TITEL 5 FINANCIËLE ORGANISATIE

Artikel 21 Financiële organisatie

Het college zorgt voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie;

  • f.

    de te maken afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschibare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen.

Artikel 22 Aanbesteding en inkoop

Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.

TITEL 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 23 Hardheidsclausule

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening;

  • 2. In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 23 Inwerkingtreding

-Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2014.

Artikel 24 Intrekking oude verordeningen

-Per 1 januari 2014 wordt ingetrokken de “Financiële verordening gemeente Asten 2010” .

Artikel 25 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Financiële verordening gemeente Asten 2014”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Asten d.d. 11 maart 2014.
De raad voornoemd,
griffier,
mr. M.B.W. van Erp-Sonnemans
voorzitter,
mr. H.G. Vos

BIJLAGE 1: Begrippenkader

Administratie

Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente

Asten en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Administratieve organisatie

Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

Financiële

administratie

Het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Asten, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

1.de financieel-economische positie;

2.het financiële beheer;

3.de uitvoering van de begroting;

4.het afwikkelen van vorderingen en schulden;

5.alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording

daarover.

Materiële vaste activa met

economisch nut

Alle investeringen die bijdragen aan de mogelijkheid middelen te verwerven en/of die verhandelbaar zijn.

Materiële vaste activa met

maatschappelijk nut

Investeringen die geen middelen genereren, maar wel duidelijk

een publieke taak vervullen. Het gaat hierbij om investeringen in bijvoorbeeld wegen, water en groenvoorzieningen.

Rechtmatigheid

Het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten.

Reserve

Een bedrag dat apart is gezet door de raad, maar waar geen

verplichting voor bestaat. Dat geld kan de gemeente vrij besteden.

Vaste activa

Bezittingen (kapitaalgoederen) die langer dan 1 jaar mee gaan.

Voorziening

Een voorziening is een apart gezet bedrag voor onvermijdelijke toekomstige uitgaven waarvan tijdstip en omvang niet exact bekend zijn.