Terrassenbeleid 2020

Geldend van 10-01-2020 t/m heden

Intitulé

Terrassenbeleid 2020

Inleiding

Het vorige terrassenbeleid is vastgelegd in de nota “Terrassen in de gemeente Baarn” van maart 1998. Die nota – waarin uitgebreid is beschreven welke uitstraling terrassen moeten hebben en waar terrassen zijn toegestaan – zou grotendeels kunnen worden voortgezet. Er is gekozen voor een beknoptere opzet. Deze beleidsregels sluiten aan op de Algemene plaatselijke verordening Baarn 2019, inclusief de eerste wijziging van begin 2020 (hierna: APV).

Omschrijving

Voor deze beleidsregels wordt als omschrijving van een terras het volgende aangehouden (conform artikel 2:27 van de APV). Een terras is een buiten de besloten ruimte van een bedrijf liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid wordt geboden en waar tegen vergoeding dranken (alcoholhoudend en/of alcoholvrij) kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden verstrekt, met een oppervlakte van één vierkante meter of groter. Met de minimum oppervlakte van één vierkante meter wordt ondervangen dat een enkel bankje of twee stoeltjes voor een bedrijf als een terras wordt aangemerkt. Dergelijke zaken vallen onder de omschrijving ‘uitstallingen’ wanneer deze op de openbare weg staan. Hierop is artikel 2:10 van de APV van toepassing. Het serveren van dranken en spijzen op deze uitstallingen is niet toegestaan.

Regelgeving

Alle terrassen vormen een onderdeel van een bedrijf. Dit kan uitsluitend een bedrijf zijn, dat valt onder het begrip “openbare inrichting” zoals beschreven in artikel 2:27 van de APV. Dit is een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden bereid of verstrekt.

Naast specifieke regelgeving, zoals bijvoorbeeld hygiëne voorschriften en regels over voedselveiligheid in de Drank- en Horecawet, zijn de volgende regelingen relevant.

Wet milieubeheer

De meeste openbare inrichtingen – inclusief het terras – vallen onder de Wet milieubeheer. In de Wet milieubeheer en het daarop gebaseerde Activiteitenbesluit zijn veel bepalingen opgenomen waaraan het bedrijf gebonden is. Voor terrassen zijn dit vooral geluidseisen.

APV

Op alle terrassen zijn de artikelen 2:27 en volgende van de APV van toepassing. Staat het terras op de openbare weg dan is tot begin 2020 ook artikel 2:10 APV (het gebruik van de openbare weg voor een ander doel dan waarvoor de weg is bestemd) van toepassing. Bij de aanpassing van de APV wordt artikel 2:10 gewijzigd, waardoor alleen de artikelen 2:27 en volgende op terrassen van toepassing zijn. Tevens wordt in artikel 2:28 van de APV vastgelegd dat voor een terras altijd een exploitatievergunning nodig is.

Er zijn bedrijven, die geen of te weinig ruimte hebben op eigen terrein, en daardoor een terras op de openbare weg willen hebben. Dit geldt in ieder geval voor de zaken in de Laanstraat. Voor deze openbare inrichtingen zijn terrassen op de openbare weg toegestaan, mits voldaan wordt aan dit terrassenbeleid en een exploitatievergunning is afgegeven.

Bestemmingsplan/omgevingsvergunning

Terrassen, gelegen buiten het eigen terrein, liggen vrijwel altijd op de (openbare) weg. Het gebruik van de weg is in het bestemmingsplan vastgelegd met de bestemming verkeersdoeleinden. In de huidige bestemmingsplannen is niet opgenomen dat een gedeelte van de weg als terras in gebruik mag worden genomen. In geval van strijdigheid met het bestemmingsplan, geldt het vereiste van een omgevingsvergunning (omgevingsvergunning afwijking bestemmingsplan). De strijdigheid met het bestemmingsplan wordt ondervangen door een nog vast te stellen paraplubestemmingsplan (in 2020). In dit plan wordt voor de gehele gemeente vastgelegd dat gronden met de bestemming verkeersdoeleinden mogen worden gebruikt voor terrassen.

Ook is een omgevingsvergunning nodig voor terrassen met constructie (bijv. met fundering), terrasschermen hoger dan één meter, vaste reclamevoorzieningen (constructief), overkappingen, (semi) permanente parasols.

De terrassenbeleidsregels

  • Deze beleidsregels gelden voor heel Baarn en de Lage Vuursche, tenzij anders is beschreven.

  • Het verlenen van toestemming tot het inrichten van terrassen komt de leefbaarheid en levendigheid in het centrum van Baarn en de Lage Vuursche ten goede. Daarom kan ieder bedrijf, dat onder het begrip openbare inrichting valt (zoals beschreven in artikel 2:27 van de APV) een terras plaatsen, mits wordt voldaan aan de vereisten voor het verkrijgen van een exploitatievergunning.

  • Het innemen van een terras op de openbare weg mag de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen, de verkeersdoorstroming – inclusief die voor de voetgangers, minder validen en hulpverleningsdiensten – niet verminderen en geen hinder opleveren.

  • Voor terrassen gelden de volgende vereisten:

  • a.

    Het gebruik mag geen schade toebrengen aan de weg; de bruikbaarheid van de weg niet belemmeren (van belemmering is sprake als het voetpad smaller is dan 1,5 meter en de rijbaan smaller dan 4 meter).

  • b.

    Het gebruik mag het beheer en onderhoud van de weg niet belemmeren;

  • c.

    Het meubilair moet voldoen aan redelijke eisen van welstand;

  • d.

    Het bedrijf moet voldoen aan de algemene kwaliteitseisen voor terrassen (zie hierna). Daarbij wordt meegenomen dat de ondernemer de keuze voor het type meubilair afstemt op de bedrijfsvoering. Dit wordt afgewogen tegen de door de gemeente gewenste uitstraling van de omgeving van het bedrijf.

  • e.

    Het bedrijf moet voldoen aan de vergunningsvoorschriften van de exploitatievergunning en - indien van toepassing – de omgevingsvergunning.

  • Het terras mag worden ingericht op het eigen terrein en/of voor het gedeelte van de weg/openbare ruimte, gelegen direct voor het eigen pand (gevelterras). Van deze regel kan worden afgeweken wanneer het bedrijf hiervoor een goede motivering geeft in de aanvraag voor de exploitatievergunning.

  • De gemeente zorgt voor adequate vergunningverlening en toezicht en handhaving. Dit houdt in dat de aanwezige terrassen zijn geplaatst met de vereiste vergunning(en) en in gebruik zijn conform dit beleid en de vergunningsvoorschriften. Voor een goed toezicht worden toegestane terrassen op de openbare weg voorzien van een permanente markering in het wegdek, zodat de maximale afmetingen van het terras (de terrasgrenzen) altijd duidelijk zijn. De markering wordt – na de afgifte van de exploitatievergunning – door de gemeente aangebracht en mag uitsluitend door de gemeente worden verwijderd of veranderd. De markering is passend bij de bestrating.

  • De markering van de maximale afmetingen van het terras (de terrasgrenzen) geldt zowel als het terras in gebruik is (er zitten klanten) als buiten gebruik (lege stoelen/terras niet bezet).

  • Als algemene kwaliteits- en inrichtingseisen, waaraan terrassen moeten voldoen, wordt aangehouden dat het terras moet voldoen aan redelijke eisen van welstand. Aan de eisen wordt voldaan als de hierna genoemde kwaliteitseisen worden nagekomen.

  • Uitgangspunt is dat het bedrijf het terras de uitstraling wil geven, die bij het bedrijf past. Een fraai terras is immers het visitekaartje voor de (horeca)bedrijf. Om toch enige eenheid in uitstraling van terrassen in de centrumstraten te krijgen, zijn hierna enkele richtlijnen opgenomen. Zeker wanneer het pand – waarin het bedrijf is gevestigd – een gemeentelijk of rijksmonument betreft, streven we ernaar dat het terras de uitstraling heeft, die bij het monument past. Bij de vergunningaanvraag wordt advies gevraagd van de welstandscommissie. Dit advies is bindend.

  • Om de kwaliteit van het terras en de openbare ruimte hoog te houden, is het gebruik van reclame uitingen op het terras, inclusief de daarbij behorende bouwwerken, beperkt toegestaan. Iedere reclame uiting zal worden getoetst in het kader van de vereiste omgevingsvergunning.

  • In de Laanstraat, Brinkstraat, Nieuwstraat en de Nieuw Baarnstraat is in verband met de veiligheid voor de weggebruikers het gebruik van windschermen, terrasafscheidingen en terrasheaters niet toegestaan.

  • De Brink (inclusief Brinkzicht tot aan het begin van de Laanstraat) is een gedeelte van het centrum van Baarn waar meer terras uitstallingsmogelijkheden zijn toegestaan ten opzichte van de andere centrumstraten. Uiteraard moet worden voldaan aan deze beleidsregels en de vergunning(en). Voor de terrassen voor Brink 12 en 14 moet altijd een loopruimte worden vrijgehouden van ten minste 1,5 meter breedte voor voetgangers en minder validen.

  • Voor terrassen op de openbare weg geldt het volgende. Buiten de openingstijden van het bedrijf dient het terras – net als de uitstallingen en reclame-uitingen – inclusief alle toebehoren van de openbare weg te zijn verwijderd. Dit om verstoring van de openbare orde, zoals onrechtmatig gebruik in de nachtelijke uren of vernieling, te voorkomen en de reinigingsdienst de gelegenheid te geven de hele straat periodiek te reinigen.

    Is plaatsing op eigen terrein onmogelijk dan moet het meubilair aan elkaar worden vastgemaakt en ongeschikt worden gemaakt om er op te kunnen zitten. Wanneer de reinigingsdienst de straat wil reinigen, verwijdert het bedrijf tijdelijk het meubilair.

    Tijdens evenementen, zoals de intocht van Sinterklaas en andere optochten, is het plaatsen van een terras niet toegestaan.

  • Terrasafscheidingen van terrassen op de openbare weg mogen maximaal één meter hoog zijn met eventueel aan weerszijden van het terras nog maximaal een halve meter daarbovenop mits dit transparant is (uitgevoerd in veiligheidsglas of polyethyleen glas) of nog maximaal een meter mits dit transparant is (uitgevoerd met een flexibele/beweegbare afscheiding). De terrasafscheiding mag niet aan het wegdek zijn bevestigd, moet stevig staan en moet snel te verwijderen zijn.

  • Op terrassen zijn niet toegestaan: rookpotten en open vuur. Op terrassen op de openbare weg zijn bovendien niet toegestaan: plantenbakken en uitstallingen, die geen relatie hebben met het exploiteren van het terras.

  • Het terrasseizoen loopt van 1 januari tot en met 31 december.

  • Wanneer een terras op de openbare weg langer dan één week niet wordt gebruikt, dan dient al het meubilair en andere zaken van het terras volledig van de openbare weg te zijn verwijderd. Het bedrijf mag het meubilair weer terugplaatsen op de weg, wanneer het terras weer in gebruik wordt genomen.

  • De exploitatievergunning voor het hebben van een terras is persoonsgebonden (gekoppeld aan de exploitant van het bedrijf) en heeft een geldigheidsduur van maximaal vijf jaar. De vergunning kan telkens voor vijf jaar worden verlengd.

    Deze maximale vergunningsduur is opgenomen, zodat periodiek, aan de hand van de aanvraag en de te overleggen Bibob-gegevens, kan worden onderzocht en beoordeeld of de bedrijfsactiviteiten geen relatie hebben met ondermijnende activiteiten of daaruit wordt gefaciliteerd.

  • Aanvragen voor een exploitatievergunning moeten worden ingediend met het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier. Bij de aanvraag dient een tekening/situatieschets worden gevoegd met de gewenste afmetingen van het terras.

  • Het bedrijf dient ervoor te zorgen dat het terras op de openbare weg geen beschadiging aan het straatwerk veroorzaakt; verontreinigingen van het straatwerk moeten onmiddellijk worden verwijderd met middelen, die het milieu zo min mogelijk belasten.

  • Parasolvoeten mogen niet aan het wegdek worden bevestigd. Op de permanente terrassen op de Brink mogen parasols wel in de grond worden verankerd, mits:

    - er geen kabels en leidingen in de grond zitten;

    - dit voor de veiligheid en stabiliteit vereist is:

    - het wegdek zo min mogelijk wordt beschadigd;

    - het bedrijf na verwijdering van het terras de verankering verwijdert en het wegdek

    in de oorspronkelijke staat herstelt.

  • Voor het innemen van een terras op gemeentegrond wordt jaarlijks door het bedrijf precario aan de gemeente betaald. Of huur, wanneer voor het betreffende terras tussen het bedrijf en de gemeente een huurovereenkomst is aangegaan (in de Lage Vuursche).

Kwaliteitseisen voor terrassen

Algemene regels meubilair

  • Het gewenste beeld voor de terrassen is hoogwaardig, harmonieus met de omgeving en transparant op een doorlopende openbare ruimte.

  • Het meubilair moet qua kleur passen binnen de kleurstelling in de directe omgeving. Felle en/of fluorescerende kleuren zijn niet toegestaan.

  • Meubilair van volledig plastic/kunststof materiaal is niet toegestaan.

  • Het meubilair moet (brand)veilig zijn.

Parasols

  • Parasols en zonneschermen dienen neutraal van kleur te zijn. Indien wordt aangesloten op bouwkundige elementen in de gevel of luifel, dient de kleur hierop te zijn afgestemd.

  • Reclame-uitingen zijn alleen toegestaan op de hangstrook aan de parasols. De totale hoogte van de reclame mag maximaal 15 cm zijn. Bij parasols zonder hangstrook kan de reclame-uiting bovenop worden afgedrukt (maximaal 15 cm hoog).

  • Buiten de openingstijden zijn de parasols ingeklapt.

Ondertekening