Regeling vervallen per 01-02-2019

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Baarn 2019

Geldend van 24-11-2020 t/m 31-01-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2019

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Baarn 2019

De raad van de gemeente Baarn;

gelezen:

- het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 december 2018;

- behandeld in het debat in de raad d.d. 16 januari 2019

besluit:

1. De Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2015 in te trekken;

2. De Verordening Adviesraad Sociaal Domein Baarn 2019 vast te stellen en deze in werking te laten treden een dag na bekendmaking;

3. Het nieuwe model van drie adviesteams vast te stellen.

Vastgesteld in de vergadering op 30 januari 2019

1e loco griffier Voorzitter

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

a. College: College van burgemeester en wethouders van Baarn.

b. Portefeuillehouder: de verantwoordelijke binnen het college voor het beleid met betrekking tot het sociaal domein.

c. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

d. Beleid sociaal domein: voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente ten aanzien van het sociale domein.

e. Beleidsfases: inventarisatie, visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen, beleidsuitvoering.

f. Contactambtenaar: de beleidsmedewerker van de gemeente, die deskundig is op het gebied van het sociaal domein.

g. Voorzitter: de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein Baarn.

h. Periodiek overleg: officieel overleg tussen wethouder(s) en de Adviesraad.

i. Adviesraad Sociaal Domein: een door het college van Baarn ingestelde, onafhankelijke adviescommissie, verder te noemen Adviesraad Sociaal Domein.

j. Adviesteam: groep bestaande uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties, inwoners en kernleden van de Adviesraad, die gezamenlijk een taakgebied ter hand nemen.

k. Taakgebied: één taakgebied omvat een aantal beleidsgebieden met een samenhang.

Artikel 2 Adviesraad Sociaal Domein

1. Het college stelt een commissie in die belast is met cliënten-, burgerparticipatie in het sociaal domein.

2. De commissie wordt ingesteld om de gemeente gevraagd en ongevraagd goed en tijdig te voorzien van adviezen met betrekking tot het sociaal domein en de belangen van cliënten of hun vertegenwoordigers via cliëntenparticipatie gezamenlijk en integraal te vervullen.

3. Het doel van de commissie is:

a. Bevorderen dat inwoners zich betrokken voelen bij wat zich voordoet in de gemeente;

b. Het behartigen van collectieve belangen van uitkeringsgerechtigden van de gemeente;

Artikel 3 Samenstelling

1. De Adviesraad bestaat uit een oneven aantal leden en is niet groter dan negen leden, waaronder de onafhankelijke voorzitter.

2. De voorzitter en leden worden op voordracht van de Adviesraad benoemd door het college.

3. De Adviesraad wordt ondersteund door een eigen secretariaat.

4. Wethouders, leden van de gemeenteraad (inclusief fractievertegenwoordigers), ambtenaren van de gemeente Baarn en ondersteuners van de Adviesraad kunnen geen lid zijn van de Adviesraad.

5. Alle leden dienen woonachtig te zijn in de gemeente Baarn. Inschrijving in de basisregistratie personen is leidend.

Artikel 4 Zittingsduur

1. De zittingsduur van de leden is vier jaar.

2. Een benoeming kan eenmaal worden verlengd voor de duur van vier jaar.

3. Het lidmaatschap van de Adviesraad kan tussentijds schriftelijk worden beëindigd.

4. De Adviesraad draagt zorg voor het opvullen van een vacature.

5. Het college stelt een profielschets vast voor de selectie van leden van de Adviesraad.

Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de adviesraad

1. De taak van de Adviesraad bestaat uit:

a. Gevraagd en ongevraagd adviseren over regelingen in het sociaal domein en het breed adviseren over vorming, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid over de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet.

b. Actieve oriëntatie op ontwikkelingen binnen het taakveld van de Wmo – waaronder de leefomgeving en veiligheid - de Jeugdwet en de Participatiewet in de gemeente Baarn.

c. Het signaleren van knelpunten die ervaren worden binnen doelgroepen van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet.

d. Het doen van voorstellen tot wijziging en/of vernieuwing van gemeentelijk beleid gebied van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet.

e. Waar nodig neemt de Adviesraad in het advies de zienswijze op van Baarnse burgers en organisaties.

2. De commissie is niet bevoegd te adviseren over individuele situaties, klachten of bezwaarschriften van cliënten of medewerkers van de gemeente.

Artikel 6 Samenwerking met het college

1. Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad actief of op verzoek wordt geïnformeerd over alle relevante beleidsontwikkelingen en voornemens daartoe.

2. Het college draagt er zorg voor dat de adviesaanvraag en de daarbij benodigde informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de Adviesraad adequaat advies kan uitbrengen. Het college dient er naar te streven om zes weken voor het advies een aanvraag daartoe neer te leggen bij de Adviesraad.

3. In overleg met de Adviesraad kan worden afgeweken van het bepaalde in het tweede lid.

4. Uiterlijk tien dagen voor de vaststelling van beleid, brengt de Adviesraad advies uit aan het college.

5. Het college neemt adviezen geheel of gedeeltelijk over en betrekt deze bij zijn beleid, of legt deze gemotiveerd naast zich neer.

6. In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is, stuurt het college het advies van de Adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

7. De Adviesraad evalueert periodiek tezamen met het college de samenwerking. Waar nodig wordt de verordening aangepast op basis van de evaluatie.

8. De Adviesraad kan naar aanleiding van een evaluatie het college gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter en de leden te vervangen, met dien verstande, dat een besluit daartoe de instemming behoeft van twee derde van de leden van de Adviesraad.

Artikel 7 Financiele en inhoudelijke verantwoording

1. De Adviesraad presenteert uiterlijk op 1 september voorafgaande aan het betreffende boekjaar een werkplan met de daarbij behorende begroting.

2. Na afloop van een kalenderjaar biedt de Adviesraad vóór 1 april van het daaropvolgende jaar aan het college een inhoudelijk en financieel jaarverslag aan.

Artikel 8 Ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad beschikt over middelen die nodig zijn om de taken te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen onder meer:

a. Gevraagd en ongevraagd doen toekomen van relevante beleidsinformatie en andere op de taakvelden toegesneden gegevens;

b. Het toewijzen van een contactambtenaar als intermediair tussen de Adviesraad, het college en de ambtelijke organisatie;

c. Het ter beschikking stellen van vergaderfaciliteiten voor de Adviesraad;

d. Het toekennen van een jaarlijks vast te stellen werkbudget. De Adviesraad stelt een begroting op ter verdeling van de kosten.

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

Op initiatief van de Adviesraad stelt het college ter uitvoering van deze verordening nadere regels vast.

Artikel 10 Periodiek overleg

1. Tenminste tweemaal per jaar vindt een bestuurlijk overleg plaats tussen de Adviesraad en de portefeuillehouder(s) Sociaal Domein. De voorzitter zit de overleggen voor.

2. De portefeuillehouder(s) Sociaal Domein wonen tweemaal per jaar (een deel van) de algemene vergadering met alle leden van de Adviesraad bij.

3. De voorzitter van de Adviesraad overlegt minimaal vier keer per jaar met een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie die betrokken is bij de uitvoering van de aandachtsgebieden. De voorzitter zit de overleggen voor.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11 Intrekken oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid Baarn 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding van de verordening

Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Baarn 2019.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2019.

Ondertekening

1e loco griffier

Voorzitter

Bijlage 1 Toelichting Verordening Adviesraad sociaal domein Baarn 2019

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan de artikelen 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet.

Artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet (waarin artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo van overeenkomstige toepassing wordt verklaard) dragen de gemeenteraad op bij verordening te bepalen op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten.

Daarbij wordt in ieder geval geregeld hoe zij:

a. in de gelegenheid worden gesteld voorstellen voor het beleid te doen;

b. vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

c. worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

d. deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

e. onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

f. worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Artikel 47 van de Participatiewet bevat een vergelijkbare bepaling, zij het dat de doelgroep personen betreft als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers.

Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

a. die algemene bijstand ontvangen;

b. als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

c. personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

d. personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

e. personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

f. personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

g. personen zonder uitkering;

h. en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Adviesteams en taakgebieden

In de Adviesraad zullen cliëntenparticipatie en burgerparticipatie op de volgende terreinen verenigd worden: Jeugdwet(passend onderwijs), Wmo(zorg), Participatie (werk en inkomen), mantelzorgers/vrijwilligers, ouderen.

De taakgebieden per Adviesteam zijn gebaseerd op de bovengenoemde terreinen. De verdeling kan op basis van ervaringen tussentijds en in overleg met het college door de Adviesraad worden aangepast.

Het Adviesteam per taakgebied:

- wordt aangestuurd door een voorzitter en vicevoorzitter, zij worden benoemd door het college als lid van de Adviesraad;

- de leden van het Adviesteam ondersteunen de leden van de Adviesraad bij het voorbereiden van gevraagde en ongevraagde adviezen voor het college;

- de verschillende belangenorganisaties in Baarn, zijn nauw betrokken door:

• voordracht van leden voor de Adviesteams

• inbreng van specifieke deskundigheid met betrekking tot de taakgebieden;

- luistert en kijkt naar wat er in de gemeente gebeurt op het gebied van de Wmo/ Jeugdwet en Participatie wet;

- voedt de Adviesraad met informatie en ideeën, zodat deze snel en kundig kan participeren in de beleidsontwikkeling;

- heeft contact met de achterban en netwerk (inwoners van Baarn); 6

Adviesteam Jeugd, Opvoeding en Onderwijs

Het Adviesteam Jeugd, heeft als taakgebied:

Jeugd

• ABC jeugdhulp

• Child friendly cities

• Clientondersteuning Wmo en Jeugd

• Jeugdbescherming en jeugdreclassering

• Jeugdhulp

• Jeugdgezondheidszorg

• Kindcentra en kinderopvang

• Zorglandschap specialistische jeugdhulp

Onderwijs

• Passend onderwijs

• Leerlingen vervoer

• Onderwijsachterstanden/VVE

• Onderwijshuisvesting

• Openbaar onderwijs

Adviesteam Volwassenen tot 65 jaar

Het Adviesteam Volwassenen heeft als taakgebied:

Maatschappelijke ondersteuning

• Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en GGZ

• Clientondersteuning jeugd en Wmo

• Inkoop kwaliteit en toezicht

• Maatwerkvoorzieningen

• Veilig thuis*, kindermishandeling en huiselijk geweld

Leefbaarheid, veiligheid, wonen

• Vrijwilligerswerk en mantelzorg-ondersteuning

• Veilig thuis*

• Bereikbaarheid, toegankelijkheid doelgroepen

Werk en Inkomen

• Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt

• Arbeidsmarktbeleid

• Armoedebeleid en schuldhulpverlening

• Handhaving arbeidsverplichting

• Participatiewet

• Suwinet

• Wsw

• Financiën werk en inkomen

Adviesteam 65+

Adviesteam 65+ heeft als taakgebied:

Maatschappelijke ondersteuning

• Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en GGZ

• Inkoop kwaliteit en toezicht

• Maatwerkvoorzieningen

• Veilig thuis en huiselijk geweld

• Vrijwilligerswerk en mantelzorgondersteuning

Leefbaarheid, veiligheid en wonen

• Veilig thuis

• Bereikbaarheid, toegankelijkheid doelgroepen

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikelen 3 en 4 - Voordracht, benoeming en zittingsduur

Het college benoemt de voorzitter en de leden van de Adviesraad. De benoeming van de leden kan gemandateerd worden aan de verantwoordelijk wethouders.

Artikel 5 - Taken en bevoegdheden Adviesraad

Behalve de taken en bevoegdheden van de Adviesraad wordt in dit artikel ook de inspraak van burgers en Baarnse organisaties geregeld.

De Adviesraad zorgt voor een effectieve en efficiënte handel- en werkwijze. De wijze waarop dit gebeurt wordt nader uitgewerkt in het huishoudelijk reglement.

Uitgangspunt van de advisering is dat er sprake is van een gewogen maatschappelijk draagvlak binnen de beleidsterreinen op het gebied van het sociaal domein.

Voor de adviesvorming worden de (belangen-)organisaties in de Baarnse samenleving gevraagd naar hun zienswijze en de signalen vanuit de samenleving.

De leden van de Adviesraad hebben enerzijds oog voor beleid en bestuur en vervullen anderzijds een brugfunctie naar de Baarnse samenleving.

Behalve organisaties uit het netwerk kunnen ook andere organisaties reageren en hun zienswijze geven. Evenals de inwoners van Baarn worden zij via berichtgeving op de gemeentepagina op de hoogte gesteld van deze adviesaanvraag en kunnen zij reageren tijdens de openbare vergadering van de Adviesraad.

Rond de Adviesraad wordt een 'netwerk’ samengesteld van representatieve Baarnse maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk of politieke doelstelling die sociaal maatschappelijke betrokken zijn en deskundig op (een deel van) het sociaal domein. Leden van dit netwerk kunnen door de Adviesraad om hun zienswijze worden gevraagd ten behoeve van een te vormen advies op beleidsvoornemens van het college die van invloed zijn op de doelgroep en de dienstverlening van deze organisaties. Het is daarbij van belang dat de te geven zienswijze gevormd wordt vanuit cliënt- of burgerperspectief en niet ingezet wordt om strategische doelen van de eigen organisatie te behalen.

Binnen dit netwerk hebben de volgende organisaties zitting:

1. Organisaties voor individuele belangenbehartiging (statutair vastgelegd);

2. Organisaties voor collectieve belangenbehartiging (statutair vastgelegd);

3. Organisaties met een (dienstverlenings-)aanbod voor inwoners van Baarn waarmee uitvoering gegeven wordt of tegemoet gekomen wordt aan een of meerdere wetten binnen het sociaal domein;

4. Organisaties die toegerust en uitgerust zijn met de opgebouwde expertise, ervaringsdeskundigheid en/of praktijkdeskundigheid betreffende een specifieke groep Baarnse gebruikers van een of meerdere wetten binnen het sociaal domein, waaronder:

a. Organisaties die intensief betrokken zijn bij kwetsbare mensen en mensen met een complexe sociale problematiek;

b. Organisaties die betrokken zijn bij de Baarnse samenleving en een representatieve achterban hebben binnen het sociaal domein.

Wanneer de adviesaanvragen regionaal beleid betreffen worden ook organisaties vanuit de regio betrokken.

Artikel 6 – Samenwerking met het college

In dit artikel wordt bepaald welke taken het college heeft ten aanzien van de burger- en cliëntenparticipatie en welke termijnen daarvoor staan.

Om een advies te formulieren dat wezenlijk van invloed kan zijn op het te nemen besluit dient een adviesaanvraag tijdig bij de Adviesraad te worden ingediend.

De termijn wordt bepaald aan de hand van de tijd die minimaal nodig is voor de Adviesraad om dit advies vorm te geven waarbij tevens een zienswijze gevraagd kan worden aan de organisaties uit het netwerk van de Adviesraad. Tevens wordt rekening gehouden met tijd die nodig is om inwoners van Baarn de mogelijkheid te bieden om tijdens een vergadering van de Adviesraad hun zienswijze te geven. Daarnaast is tijd nodig voor het ambtelijk apparaat om het advies te verwerken in het beleidsvoorstel aan het college en een antwoord aan de Adviesraad sociaal domein te formuleren. Een collegeadvies wordt een week voor behandeling in het college ingediend. Dit alles bij elkaar opgeteld betekent dat, dat de adviesaanvraag uiterlijk 6 weken voor de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen moet worden toegezonden aan de Adviesraad.

Het kan zijn dat in het voortraject van de vorming van een collegeadvies de Adviesraad al zover is meegenomen in de voorbereidingen, dat de termijn van 6 weken verkort kan worden. Het kan echter ook zijn dat voor adviesvorming een uitgebreide raadpleging van meerdere partijen nodig is die meer tijd vergt. In dergelijke situaties kunnen tussen de Adviesraad en de gemeente vroegtijdig afspraken worden gemaakt over een aangepaste termijn.

De inwoners van Baarn en maatschappelijke organisaties worden op deze wijze op de hoogte gesteld van de adviesvraag betreffende het voorgenomen beleid en kunnen via de vergaderingen van de Adviesraad hun input leveren ten behoeve van de adviesvorming.

De Adviesraad ontvangt binnen 4 weken na het collegebesluit een reactie op haar advies. Mocht de reactie van het college de termijn van 4 weken overschrijden na het ingediende advies van de Adviesraad, dan wordt de raad hiervan tijdig op de hoogte gesteld en geïnformeerd over de uiterste datum waarop zij alsnog een reactie op het advies kunnen verwachten.

Artikel 7 - Financiële en inhoudelijke verantwoording

Het college stelt een budget vast voor de Adviesraad .

Artikel 9 - Huishoudelijk reglement

Met betrekking tot de inrichting van de vergaderingen wordt in het huishoudelijk reglement tevens beschreven op welke wijze de openbaarheid van vergaderingen geregeld wordt zodat Baarnse burgers en organisaties in de gelegenheid zijn hun zienswijze te geven op een te vormen advies. Verder wordt opgenomen hoe de adviesvorming gebeurt bij adviezen waar een embargoperiode voor afgesproken is en de wijze waarop, indien van toepassing, de bescherming van de privacy in gewaarborgd van burgers en cliënten die zich tot de Adviesraad wenden. Tevens worden de afspraken opgenomen over de begroting en de in- en externe communicatie.

Artikel 11 - Intrekken oude verordeningen

De verordening cliëntenparticipatie Baarn 2015 welke door de gemeenteraad van Baarn zijn vastgesteld dienen te worden ingetrokken.