Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG 

Geldend van 08-02-2013 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG  

Burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht;

 

overwegende:

  • -

    dat in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet bag), die op 1 juli 2009 in werking is getreden, het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

  • -

    dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

  • -

    dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken van specifieke brondocumenten respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van de uitvoering van de Wet bag; 

  • -

    dat in verband met wijzigingen in de organisatiestrucuur is bekeken welke taken met ingang van 2013 op een andere plaats in de organisatie uitgevoerd zullen gaan worden; 

  • -

    dat in het kader hiervan de werkzaamheden van de BAG uitgevoerd zullen gaan worden bij de afdeling Projecten-Ingenieursbureau/team Ingenieursbureau;

  • -

    dat in dit mandaatbesluit aanpassingen worden opgenomen die het gevolg zijn van deze wijzigingen in de organisatiestructuur;

 

 

gelet op de artikelen 10:1, 10:3 ,10:9 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

 

 

besluiten als volgt:

A. De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen

  • 1. Als beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen: het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau ;

  • 2. Als plaatsvervangend beheerder(s) van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen de plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau: de teammanager van het team Ingenieursbureau ;

  • 3. De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het opstellen van een ambtshalve correctie/verklaring ter correctie van geconstateerde fouten in andere brondocumenten (“verklaring ambtshalve correctie” ) en een ambtshalve verklaring voor het op goede wijze opnemen van gegevens in de BAG, waarvoor geen ander brondocument aanwezig is (“verklaring goede registratie”);

    • b.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • c.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • d.

      het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen,  inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het       adressenregister dan wel het gebouwenregister; 

    • e.

       het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud          daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

    • f.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

    • g.

      het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • h.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • i.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • j.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • k.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;

B. Ambtenaren belast met vaststelling voorlopige/definitieve geometrie

Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de voorlopige/definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

     het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau;  

  • b.

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau:

              de teammanager van het team Ingenieursbureau;

C. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

    het hoofd van de afdeling Uitvoering;

  • b.

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Uitvoering:

           de teammanager van het team Toezicht & Handhaving;   

  • c.

      het hoofd van de afdeling Publiekszaken;

  • d.

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Publiekszaken:

          de teammanager van het team Vergunningen;

  • e.

      de directeur van het SVHW               (Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en  Waardebepaling);

  • f.

    de plaatsvervanger van de directeur van het SVHW               (Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en  Waardebepaling);

  • g.

    het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau;

  • h.

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau:

    de teammanager van het team Ingenieursbureau;     

D. Ambenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachters de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen  aangewezen brondocument, aan te wijzen:

  • a.

    het hoofd van de afdeling Uitvoering;

  • b.

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Uitvoering:

    de teammanager van het team Toezicht & Handhaving;

  • c.

    het hoofd van de afdeling Publiekszaken;

  • d

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Publiekszaken:

    de teammanager van het team Vergunningen;

  • e.

    de directeur van het SHWH (Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en Waardebepaling);  

  • f.

    de plaatsvervanger van de directeur van het SVHW

    (Samenwerkingsverband Vastgoed  Heffing en Waardebepaling).

  • g.

    het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau;

  • h.

    als plaatsvervanger van het hoofd van de afdeling Projecten-Ingenieursbureau:

              de teammanager van het team Ingenieursbureau;     

 

E. Overige bepalingen

Te bepalen, dat de hiervoor onder A tot en met D verstrekte mandaten gelden onder de voorwaarden, dat geschillen omtrent de toepassing van deze mandaten aan ons worden voorgelegd.

F. Bekendmaking

Te bepalen, dat dit besluit op de gebruikelijke wijze bekend wordt gemaakt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van  22 januari 2013.
 
 
De secretaris,                                 De burgemeester,
 
 
 
 
 
 
Mr. A.G. Knol                                   drs J. van Belzen