Regeling vervallen per 01-07-2011

Legesverordening 2011

Geldend van 04-03-2011 t/m 30-06-2011 met terugwerkende kracht vanaf 04-03-2011

Intitulé

Legesverordening 2011

De raad van de gemeente Barneveld;

gelezen het voorstel van burgemeesteren wethouders, nr. 10-83;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de: VERORDENING op de heffing en de invordering van leges 2011.

Artikel 1

BEGRIPSOMSCHRIJVING

  • a-

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemekt;

  • b.

    'week': een aangesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar1: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar*: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

BELASTBAAR FEIT

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

BELASTINGPLICHT

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is j verleend.

Artikel 4

MAATSTAVEN VAN HEFFING EN TARIEVEN

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5

WIJZE VAN HEFFING

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6

TERMIJNEN VAN BETALING

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 7

De leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen:

  • a.

    voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    voor de afgifte van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    voor de afgifte van attestatie de vita, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ten laste van een publiekrechtelijk lichaam;

  • d.

    voor de afgifte van vergunningen voor het organiseren van evenementen en niet commerciële activiteiten op basis van de artikelen 16, 36, 104, 132, 134 en 135 van de Algemene plaatselijke verordening Bameveld.

Artikel 8

TERUGGAAF

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9

KWIJTSCHELDING

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

OVERDRACHT VAN BEVOEGDHEDEN

Artikel 10

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.5.1 (verklaring omtrent het gedrag);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11

NADERE REGELS DOOR HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12

OVERGANGSRECHT

De "Legesverordening 2006"van 20 december 2005, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 3 april 2007, en de "Legesverordening 2010" van 29 juni 2010, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 28 oktober 2010, worden ingetrokken met ingang met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten

  • a.

    die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • b.

    waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten j worden toegepast.

Artikel 13

INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL

  • 1.

    De "Legesverordening 2010" van 29 juni 2010, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 28 oktober 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de "Legesverordening 2011".

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 9 november 2010.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Tarieventabel 2011, behorende bij de Legesverordening 2011.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

 

1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag tijdens de normale kantooruren:

€ 369,00

1.1.1.2

op alle overige tijdstippen:

€ 501,00

1.1.1.3

op maandag tot en met vrijdag tijdens de normale kantooruren op een andere locatie dan het Oude Raadhuis en de Huize de Schaffelaar

€ 519,00

1.1.1.4

op alle overige tijdstippen op een andere locatie dan het Oude Raadhuis, en de Huize de Schaffelaar

€ 651,00

1.1.1.5

buiten de geldende uren zoals genoemd in artikel 1.1.1.1 en het reglement van de burgerlijke stand

€ 405,90

1.1.1.6

buiten de overige tijdstippen zoals genoemd in het artikel 1.1.1.2 en het reglement van de burgerlijke stand

€ 537,90

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

 

1.1.2.1

indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal

€ 369,00

1.1.2.2

aan de balie

€ 48,50

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.3.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 16,00

1.1.3.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 22,50

1.1.3.3

een trouwboekje of partnerschapboekje in een lederen uitvoering

€ 26,50

1.1.3.4

een duplicaat trouwboekje of een duplicaat partnerschapboekje

€ 20,40

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen bij de huwelijksvoltrekking of bij de registratie van een partnerschap, per getuige

€ 16,40

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het gebruik van het carillon voor en/of na afloop van de huwelijksplechtigheid

€ 28,50

1.1.6

Voor het behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

1.2.1.3

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,20

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2

€ 9,20

1.2.1.5

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.4 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2

€ 9,20

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 43,75

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 en 1.2.1.2 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.3, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.4 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,40

1.2.5

tot het afgeven van een reisdocument of een Nederlands identiteitskaart als genoemd onder 1.2.1.1 en 1.2.1.2 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met

€ 24,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 36,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,25

1.3.3

tot het afgeven van een rijbewijs, als bedoeld onder 1.3.1, indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan door overmacht- niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met

€ 24,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 3,20

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 11,50

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie of het register van de burgerlijke stand , voor elk uur of gedeelte daarvan, aan het zoeken besteed

€ 36,90

Hoofdstuk 5 Overige publiekszaken

 

 

 

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.5.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.5.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 11,50

1.5.1.3

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 11,50

1.5.1.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of het waarmerken van een foto

€ 11,50

1.5.1.5

tot het verkrijgen van een legalisatie van een stuk door binnenlandse autoriteiten, exclusief porti, zegels, leges en andere kosten, welke in rekening worden gebracht

€ 11,50

1.5.1.6

voor het waarmerken van een register

€ 11,50

1.5.1.7

voor de verzending van de stukken per post

€ 1,25

1.5.1.8

voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand

€ 11,50

1.5.1.9

voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

€ 11,50

1.5.1.10

voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 20,70

1.5.1.11

voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€ 11,50

1.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie

 

1.5.2.1

naturalisatie één persoon

€ 789,00

1.5.2.2

naturalisatie samen met partner

€ 1008,00

1.5.2.3

mee-naturalisatie van kind: per kind

€ 116,00

 

Voor vluchtelingen en staatlozen:

 

1.5.2.4

naturalisatie één persoon

€ 587,00

1.5.2.5

naturalisatie samen met partner

€ 806,00

1.5.2.6

mee-naturalisatie van kind: per kind

€ 116,00

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.6.1.1

een afschrift van de programma begroting

€ 24,40

1.6.1.2

een afschrift van de concern jaarrekening

€ 13,30

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.6.2.1

tot het verstrekken van een afschrift van het verslag van een raadsvergadering of voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad (voor zover omtrent de inhoud dier voorstellen geen geheimhouding is opgelegd)

€ 8,00

1.6.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

€ 61,50

1.6.2.3

verhoogd met: indien de stukken per post worden toegezonden

€ 30,25

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

 

 

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.1.1

voor het raadplegen van een legger, inclusief het eventueel vervaardigen van een afdruk daarvan op het formaat A4, per legger per raadpleging

€ 10,00

1.7.1.2

voor het raadplegen van kadastrale kaarten, inclusief het eventueel vervaardigen van een afdruk daarvan op het formaat A4, per kaart per raadpleging

€ 10,00

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van kadastrale gegevens met betrekking tot de exacte maten van grenzen van een perceel, voor zover deze gegevens bij de gemeente beschikbaar zijn, voor elk daaraan besteed uur

€ 57,90

1.7.2.1

voor het toepassen van dit tarief wordt een aanvraag voor het verstrekken van kadastrale gegevens geacht in behandeling te zijn genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de kosten aan de aanvrager ter kennis zijn gebracht.

 

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 8,70

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

 

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van afschriften, uittreksels of fotokopieën

 

1.8.2.1

voor intern gebruik:* formaat A4 en kleiner formaat A3

€ 0,20 € 0,35

1.8.2.2

voor extern gebruik: fomaat A4 en kleiner formaat A3

€ 0,45 € 0,70

1.8.3

Het tarief bedraagt voor een afdruk door middel van een reader-printer:

 

1.8.3.1

voor intern gebruik*: formaat A4 en kleiner formaat A3

€ 0,45 € 0,65

1.8.3.2

voor extern gebruik: formaat A4 en kleiner formaat A3

€ 0,55 € 1,00

1.8.4

* het interne tarief is verschuldigd voor het vervaardigen van fotokopieën ten behoeve van overheidsinstellingen en van organisaties werkzaam op het gebied van het archiefwezen.

 

1.8.5

Het tarief bedraagt voor een éénmalige fotokopie/afdruk groter dan het A3 formaat:

 

1.8.5.1

per stuk

€ 17,50

1.8.5.2

afdruk van twee en meer van hetzelfde document mits deze gelijktijdig worden gemaakt

€ 10,00

1.8.5.3

voor de verzending van de stukken per post

€ 2,50

1.8.6

Het tarief bedraagt voor publicaties, aangenomen geslachtsnamen in de gemeente Barneveld 1812-1826

€ 4,60

1.8.7

publicaties, voor zover hierboven niet met name genoemd, het tarief zoals bedoeld onder hoofdstuk 12 (fotokopieën e.d.) met dien verstande dat het bedrag van de leges in rekening wordt gebracht naar het tarief zoals dat gold in het jaar van (her)uitgave van de publicatie

 

1.8.8

Het tarief bedraagt voor een aanvraag tot het verkrijgen van een digitaal bestand uit de topografische historische atlas

 

1.8.8.1

per digitaal bestand

€ 2,00

1.8.8.2

voor de verzending van de stukken per post

€ 5,75

Hoofdstuk 9 Huisvestingswet

 

 

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring woningzoekende

€ 121,70

Hoofdstuk 10 Telecommunicatie

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 85,40

1.10.1.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 85,40

1.10.1.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.10.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.11.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer

 

 

 

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 31,75

1.11.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing van het berijden voetgangersgebied als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 46,50

1.11.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 30,25

1.11.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.2.1

tot het afgeven of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) of een gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart (GGPK)

€ 125,00

1.11.2.2

tot het afgeven van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart (GPK) of een gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart (GGPK)

€ 26,85

1.11.2.3

tot het afgeven van een vergunning voor de aanleg van een invalidenparkeerplaats bij een woning

€ 72,90

Hoofdstuk 12 Diversen

 

 

 

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.12.1.1

per pagina op papier van A4-formaat of kleiner zwart wit druk

€ 0,45

1.12.1.2

per pagina op papier van A4-formaat of kleiner kleurendruk

€ 1,00

1.12.1.3

per pagina op papier van A3-formaat zwart wit druk

€ 0,70

1.12.1.4

per pagina op papier van A3-formaat kleurendruk

€ 1,50

1.12.1.5

voor de verzending van de stukken per post of verstrekking anders dan op papier

€ 1,25

 

voor stukken, zoals bedoeld onder 1.12.1.1 die bestaan uit meer dan 1 pagina bedraagt het tarief:

 

1.12.1.6

voor de eerste 10 pagina's per pagina:

€ 0,45

1.12.1.7

voor meer dan 10 doch ten hoogste 50 pagina's:

€ 4,50

1.12.1.8

verhoogd met:

€ 0,40

 

per pagina, voor elke pagina meer dan 10.

 

1.12.1.9

voor meer dan 50, doch ten hoogste 100 pagina's:

€ 20,50

1.12.1.10

verhoogd met:

€ 0,35

 

per pagina, voor elke pagina meer dan 50.

 

1.12.1.11

voor meer dan 100 pagina's:

€ 38,00

1.12.1.12

verhoogd met:

€ 0,30

 

per pagina, voor elke pagina meer dan 100 pagina's.

 

1.12.1.13

voor een éénmalig fotokopie/afdruk groter dan het A3 formaat:

 

1.12.1.14

per stuk of per verstrekking anders dan op papier

€ 13,75

1.12.1.15

afdruk van twee en meer van hetzelfde document mits gelijktijdig gemaakt

€ 10,00

1.12.1.16

voor de verzending van de stukken per post

€ 2,50

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een huisnummer wanneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of is weggeraakt

€ 27,15

1.12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het verrichten van lokaalopenbaar vervoer, als bedoeld in artikel 11 van de Wet personenvervoer

€ 43,80

1.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 142, derde lid van de Algemene plaatselijke verordening (verbranden kap- en snoeihout), per ontheffing

€ 55,35

1.12.4.1

Indien geen ontheffing wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de leges verleend

 

1.12.5

Het tarief bedraagt voor een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 28,20

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; Om de hoogte van de bouwleges te bepalen, moeten de bouwkosten per bouwwerk berekend worden. Deze worden bepaald met het (online)rekenprogramma “Basisbedragen Gebouwen”. Dit is nader uitgewerkt in de beleidsregels voor het vaststellen van de bouwkosten.

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 28,20

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 2.500 bedragen:

€ 149,30

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 2.500 tot € 250.000 bedragen:

€ 149,30

vermeerderd met:

18 ‰

van de bouwkosten boven € 2.500;

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 250.000 tot € 500.000 bedragen:

€ 4.604,30

vermeerderd met:

16,76 ‰

van de bouwkosten boven € 250.000;

 

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 750.000 bedragen:

€ 8.794,30

vermeerderd met:

16,12 ‰

van de bouwkosten boven € 500.000;

 

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 750.000 of meer bedragen:

€ 12.824,30

vermeerderd met:

15,71 ‰

van de bouwkosten boven € 750.000;

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 85,00

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo is afgeweken (binnenplanse afwijking):

€ 275,00

2.3.3.2

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking):

€ 275,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): bedraagt het tarief van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een (gedeeltelijke) herziening van een geldend bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten.

 

2.3.3.4

Over de hoogte van de onder 2.3.3.3 bedoelde rechten wordt de aanvrager door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst nadat de aanvrager schriftelijk akkoord is gegaan met de begroting in behandeling genomen.

 

2.3.3.5

Indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo is afgeweken (tijdelijke afwijking):

€ 275,00

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

10%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

20%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.8

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

30%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.9

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

20%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 275,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 275,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 275,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 275,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 275,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 550,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 825,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 550,00

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van gebruiksvoorwaarden, indien het bouwwerk geen vergunning behoeft ingevolge het gestelde in artikel 2.11.1. van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 41,90

2.3.5.2

Het tarief bedraagt voor het opnieuw verlenen van een gebruiksvergunning als het bouwwerk van eigenaar wisselt, indien het bouwwerk, het gebruik en de indeling niet gewijzigd zijn

€ 41,90

2.3.5.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor:

 

 

Gebouwen met een woonfunctie

 

2.3.5.3.1

Tehuizen

€ 1.259,00

2.3.5.3.2

Kloosters/abdijen

€ 1.259,00

2.3.5.3.3

Woongebouwen met inpandige gangen

€ 839,50

2.3.5.3.4

Gevangenissen

€ 2.520,50

2.3.5.3.5

Woningen niet-zelfstandige bewoners

€ 839,50

2.3.5.3.6

Woningen niet-zelfredzame bewoners

€ 839,50

2.3.5.3.7

Bejaardenoorden

€ 2.520,50

 

 

 

 

Gebouwen met een logiesfunctie

 

 

Hotel

 

2.3.5.4.1

10 – 50 personen

€ 2.520,50

2.3.5.4.2

> 50 personen

€ 2.520,50

 

 

 

 

Pension/nachtverblijf

 

2.3.5.4.3

10 – 50 personen

€ 1.680,00

2.3.5.4.4

> 50 personen

€ 2.520,50

 

Dagverblijf

 

2.3.5.4.5

10 – 50 personen

€ 839,50

2.3.5.4.6

> 50 personen

€ 1.680,00

 

Kampeerterrein/jachthaven

 

2.3.5.4.7

50 – 100 personen

€ 671,00

2.3.5.4.8

100 - 250 personen

€ 1.007,50

2.3.5.4.9

>250 personen

€ 1.343,50

 

 

 

 

Gebouwen met een onderwijsfunctie

 

2.3.5.5.1

Onderwijsinstellingen (leerlingen jonger dan 12 jaar)

€ 839,50

2.3.5.5.2

Kinderdagverblijf

€ 839,50

2.3.5.5.3

Peuterspeelzaal

€ 839,50

 

Gezondheidszorg-gebouwen

 

2.3.5.6.1

Gezondheidsdiensten

€ 839,50

2.3.5.6.2

Klinieken (poli-, psychiatrische.)

€ 2.520,50

2.3.5.6.3

Ziekenhuizen

€ 8.403,00

2.3.5.6.4

Verpleegtehuizen

€ 4.201,50

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2003 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 250,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 250,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2003 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 250,00

 

 

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 250,00

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief indien de inhoud van de te slopen bebouwing

 

2.3.7.1.2.1

a. niet meer is dan 100 m³:

€ 100,00

2.3.7.1.2.2

b. 100 m³ of meer is, maar minder dan 750 m³

€ 200,00

2.3.7.1.2.3

c. 750 m³ of meer is

€ 275,00

2.3.7.1.2.4

in het geval de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning betrekking heeft op de sloop van andere bouwwerken wordt het tarief gelijk gesteld aan de sloop van bebouwing waarvan de inhoud minder is dan 100 m³

 

2.3.7.1.2.5

indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een sloopvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 6.12 zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig 2.3.7.1.2.1, 2.3.7.1.2.2 of 2.3.7.1.2.3 berekende bedrag verhoogd met:

€ 200,00

2.3.7.1.2.6

De verhoging als bedoeld in 2.37.1.2.5 vindt geen toepassing indien de met de ontheffing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 17 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 225,00

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 18 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,00

 

 

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 113a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 75,00

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 28,20

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 28,20

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 150,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 150,00

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 150,00

 

 

 

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.15

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.15.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 100,00

2.3.15.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 100,00

 

 

 

2.3.16

Advies

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 150,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.3.3

Indien de gevraagde omgevingsvergunning niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt 20% van de onder 2.3.1 genoemde leges in rekening gebracht met dien verstande dat minimaal verschuldigd is

€ 149,30

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 134,50 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 150,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 75,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een principe verzoek om wijziging, herziening of ontheffing van het bestemmingsplan of om een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 of buiten toepassing verklaring als bedoeld in artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 550,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een (gedeeltelijke) herziening van een geldend bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten.

 

2.8.3

Over de hoogte van de onder 5.2 bedoelde rechten wordt de aanvrager door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst nadat de aanvrager schriftelijk akkoord is gegaan met de begroting in behandeling genomen.

 

2.8.4

Indien nadat een projectbesluit ex artikel 3.10 of een buiten toepassing verklaring ex 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening is verkregen een herziening in procedure wordt gebracht wordt daarvoor geen leges geheven.

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

 

 

 

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 75,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 150,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 221,40

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 38 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 55,35

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het laten wijzigen van een leidinggevenden of wijziging inrichting als bedoeld in de Drank- en Horecawet vergunning

€ 50,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 39 van de Algemene plaatselijke verordening, tot het na het algemene sluitingsuur geopend hebben van cafés en dergelijke inrichtingen

€ 55,35

3.1.4.1

Verhoogd met

 

 

Per avond per extra uur open

€ 1,60

Hoofdstuk 2

Vervallen

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

 

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 90 c van de Algemene plaatselijke verordening

€ 189,50

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

3.4.1.1

tot het verlenen van gebruiksvoorwaarden, indien de inrichting geen vergunning behoeft als gevolg van het gestelde in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening Barneveld

€ 41,90

3.4.1.2

voor het opnieuw verlenen van een gebruiksvergunning als de inrichting van eigenaar wisselt, indien de inrichting, het gebruik en de indeling niet gewijzigd zijn

€ 41,90

3.4.1.3

voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9 van de Brandbeveiligingsverordening Barneveld

€ 83,80

3.4.1.4

voor het verlenen van een toestemming voor het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2 lid 1a tot en met c van de Brandbeveiligingsverordening Barneveld

 

3.4.1.4.1

met een vloeroppervlak tot en met 300 m²

€ 168,10

3.4.1.4.2

met een vloeroppervlak van meer dan 300 m² tot en met 600 m²

€ 251,95

3.4.1.4.3

met een vloeroppervlak van meer dan 600 m²

€ 251,95

 

vermeerderd met € 12,55 per 100 m² boven 600 m²

 

3.4.1.4.4

voor kampeerplaatsen e.d. met een terreinoppervlak van ten hoogste 10.000 m²

€ 293,90

 

vermeerderd met € 12,30 per 1.000 m² of gedeelte daarvan

 

3.4.1.5

voor de toepassing van deze verordening worden gedeelten van een m² oppervlakte naar boven afgerond op een hele m² oppervlakte

 

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.5.1.1

het verkrijgen van een vergunning voor een standplaats, een ballonopstijging, een helikoptervlucht, het plaatsen van een tent, het gebruik van gemeentegrond en het ten gehore brengen van geluid

€ 55,35

3.5.1.2

afgifte van een verklaring van geen bezwaar voor een bedrijfsgebonden helihaven en/of het vliegen met een parapente

€ 169,60

3.5.1.3

Indien de aanvraag als bedoeld in 3.5.1 en 3.5.2. gepubliceerd dient te worden wordt het bedrag aan leges als bedoeld in 3.5.1 en 3.5.2. verhoogd met

€ 28,20

3.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het aanbrengen van reclame, als bedoeld in artikel 117, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 23,50

3.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 28,20

Behorende bij raadsbesluit van 9 november 2010, nr. 10-83b.

De griffier van Barneveld,