Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent visie informatiemanagement en archiefzorg van de gemeente Beekdaelen

Geldend van 13-02-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent visie informatiemanagement en archiefzorg van de gemeente Beekdaelen

i-Visie: ontwikkelingen

Zoals aangegeven in de i-visie voor Beekdaelen hebben de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen gezorgd voor fundamentele veranderingen in de dienstverlening van de (gemeentelijke) overheid. De grootste veranderingen zijn digitaal klantgericht en vraag gestuurd werken en eenzelfde kwaliteit van dienstverlening via de verschillende kanalen (digitaal, telefonisch, persoonlijk). Ook zijn er nieuwe vormen van dienstverlening ontstaan, denk hierbij aan de keukentafelgesprekken en thuisbezorging van reisdocumenten. De focus is verschoven van de overheid als middelpunt (aanbodgericht) naar de klant en maatschappij als middelpunt (vraaggericht) waarbij er een andere rolverdeling en meer interactie is ontstaan tussen de overheid en het maatschappelijk veld. Burgers hebben in onze huidige informatiemaatschappij behoefte aan een moderne overheid die eigentijdse vormen van dienstverlening biedt, maatschappelijke initiatieven en co-creatie mogelijk maakt en een efficiënte informatievoorziening heeft ingericht met relevante gegevens voor burgers, partners en ondernemers. Sterker nog, er bestaat een sterke maatschappelijke behoefte om zelf juiste en relevante (overheids-)informatie online te kunnen zoeken en vinden, zonder tussenkomst van de overheid zelf. Dit lukt alleen met goed ingerichte en gedigitaliseerde bedrijfsprocessen en een betrouwbare informatievoorziening, waarbij ook de overheid plaats-en tijdonafhankelijk kan werken. Dit vereist flexibiliteit, het vermogen om ruimte te geven aan andere partijen, tefaciliteren en te regisseren en bovenal het vermogen om de eigen denk-en werkwijze aan te passen.