Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Beekdaelen

Geldend van 13-02-2019 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Beekdaelen

Introductie

In dit document staan de beleidsregels ten aanzien van het melden en voltrekken van een huwelijk* in de gemeente Beekdaelen. De beleidsregels die op dit moment nog als basis dienen voor het voltrekken van huwelijken in de huidige drie gemeenten worden hierin geharmoniseerd tot een nieuwe standaard. Op basis van dit voorstel kunnen wij onze systemen inrichten en burgers eenduidig antwoord verstrekken over huwelijken in Beekdaelen.

* Waar wij in dit document spreken over een huwelijk bedoelen wij ook een geregistreerd partnerschap.

Landelijke wetgeving

In boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet rechten burgerlijke stand, de Gemeentewet en de Wet elektronische dienstverlening zijn algemene bepalingen en formaliteiten rondom de melding, sluiting en voltrekking van een huwelijk opgenomen. Dit zijn de kaders waarbinnen wij in de gemeente Beekdaelen onze processen kunnen inrichten (zie bijlage één voor een overzicht van de belangrijkste kaders). De complete wetgeving is te vinden op http://wetten.overheid.nl.

Lokale regelgeving

Specifiek maken wij in de gemeente Beekdaelen afspraken over de volgende onderwerpen, ook wel de lokale regelgeving genoemd:

  • 1.

    Het proces van een huwelijk

  • 2.

    De soorten huwelijken

  • 3.

    De trouwambtenaren

  • 4.

    De trouwlocaties

  • 5.

    De bijbehorende kosten en optionele mogelijkheden

Deze lokale regelgeving wordt in de volgende hoofdstukken nader beschreven. We geven hiermee een richting aan, maar willen hierbij opmerken dat waar uitzonderingen zijn flexibiliteit en maatwerk mogelijk moet zijn.

1. Proces huwelijk

Burgers die willen trouwen melden hun voorgenomen huwelijk bij de gemeente waar ze de ceremonie willen laten plaatsvinden. Deze melding kunnen burgers minimaal twee weken en maximaal één jaar voor de trouwdatum doen.

Een huwelijk kan een burger op twee manieren regelen: online via de website of op afspraak aan onze balies. In beide gevallen worden de volgende fasen doorlopen:

  • Een intakefase waarin de melding van een huwelijk wordt gedaan. Tijdens deze melding worden alle gegevens over de beide partners (persoonsgegevens, legitimatiebewijzen, naamgebruik) en het huwelijk (datum, locatie, trouwambtenaar) geregistreerd. Ook de gegevens van de getuigen (minimaal twee en maximaal vier meerderjarige burgers) worden bij de melding van het huwelijk ingediend. Dit alles leidt samen tot een officieel document ‘voornemen huwelijk’.

  • Een behandelfase waarin de gemeente controleert of de partners mogen huwen, of alle gegevens correct zijn ingevuld en waarin de officiële documenten worden voorbereid en opgesteld (huwelijksakte en trouwboekje). Waar nodig worden aanvullende gegevens verzameld of opgevraagd. Als het gaat om een betaald huwelijk neemt de (B)ABS in deze fase contact op met het bruidspaar voor een voorbereidend gesprek en wordt een factuur gestuurd voor betaling vooraf aan de voltrekking van het huwelijk.

  • De voltrekking van het huwelijk. Het bruidspaar wordt verwelkomd door de (B)ABS en het huwelijk wordt middels een ceremonie voltrokken op de afgesproken wijze.

  • De afhandelingsfase waarin de ondertekende huwelijksakte wordt verwerkt, de BRP wordt bijgewerkt en de zaak wordt afgehandeld. Indien een bruidspaar in een andere gemeente woont, dan ontvangt deze gemeente een kennisgeving van het gesloten huwelijk en waar nodig het gewijzigde naamgebruik. De wet schrijft voor dat een melding van voorgenomen huwelijk wordt bewaard tot 18 maanden na het opmaken van de akte van het huwelijk. De huwelijksakten worden 110 jaar bewaard.

Benodigdheden

Bij het melden van een huwelijk moeten burgers het volgende meenemen dan wel digitaal uploaden:

  • Een geldig legitimatiebewijs van beide partners waaruit de nationaliteit blijkt.

  • Een kopie van de geldige legitimatiebewijzen van de getuigen.

Indien (een van de) partners in het buitenland geboren zijn vragen wij daarnaast om (indien nodig):

  • Een gewaarmerkt afschrift van de geboorteakte.

  • Een gewaarmerkt afschrift van de gegevens omtrent inschrijving en burgerlijke staat.

  • Indien (een van) de partners in het buitenland gehuwd zijn geweest: een bewijs van de huwelijksontbinding.

De gemeente Beekdaelen kan aanstaande bruidsparen exact informeren over welke stukken nodig zijn in hun specifieke situatie.

2. Soorten huwelijken

In de gemeente Beekdaelen kennen we drie soorten huwelijken:

  • Een gratis huwelijk

  • Een betaald huwelijk

  • Een omzetting van een partnerschap in een huwelijk

Gratis huwelijken

Conform de landelijke regelgeving zijn gemeenten boven de 10.000 inwoners verplicht minimaal twee keer per week een kosteloze huwelijksvoltrekking aan te bieden. Deze zogenaamde gratis huwelijken hebben als doel dat inwoners zonder financiële middelen een wettelijke verbintenis kunnen aangaan. De twee momenten waarop wij in de gemeente Beekdaelen een gratis huwelijk voltrekken zijn op:

  • Dinsdag om 09.00 uur

  • Dinsdag om 09.30 uur

De criteria voor een gratis huwelijk zijn:

  • Vindt plaats op één centrale locatie. In dit geval in het gemeentehuis in Nuth waar de afdeling Publieksdiensten is gevestigd.

  • Wordt voltrokken door een (B)ABS.

  • Duurt maximaal 15 minuten en alleen de formaliteiten worden geregeld.

  • Er is geen ruimte voor eigen inbreng.

  • Er zijn maximaal 10 personen aanwezig (inclusief het bruidspaar en de getuigen).

  • Alleen voor inwoner(s) van de gemeente Beekdaelen (waarbij één van de twee partners binnen de gemeente Beekdaelen woont).

Betaalde huwelijken

Betaalde huwelijken in de gemeente Beekdaelen worden voltrokken op:

  • Maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 uur tot 17.00 uur in het gemeentehuis.

  • Op een vaste of aan te wijzen trouwlocatie bepaalt het bruidspaar in overleg met de locatie de tijden waarop getrouwd kan worden. Dit vindt altijd plaats binnen het dagvenster waarbinnen de trouwambtenaar werkt (tussen 07.00 uur ’s morgens en 22.00 uur ’s avonds).

  • Trouwen op zon- en feestdagen wordt niet standaard aangeboden. Dit is alleen mogelijk op basis van aanvraag.

De criteria voor een betaald huwelijk zijn:

  • Een betaald huwelijk duurt maximaal anderhalf uur (inclusief ontvangst, ceremonie en vertrek).

  • Naast het bruidspaar en de getuigen mogen zoveel gasten als mogelijk is in de betreffende locatie bij de ceremonie aanwezig zijn.

  • Op basis van een huisbezoek door de BABS wordt vooraf de invulling van de ceremonie besproken.

  • Tijdens de ceremonie is er ruimte voor een persoonlijk en informele toespraak en het ten gehore brengen van muziekstukken.

  • De ceremonie is mogelijk in het gemeentehuis of bij een vaste of aan te wijzen trouwlocatie binnen de gemeente Beekdaelen.

Omzetting partnerschap in huwelijk

Burgers kunnen hun geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Hiervoor zijn geen getuigen nodig en zijn geen kosten aan verbonden. Indien burgers hierbij een ceremonie wensen dan worden er de reguliere kosten voor een betaald huwelijk in rekening gebracht.

3. De trouwambtenaren

Zowel gratis als betaalde huwelijken kunnen voltrokken worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Burgers mogen tijdens de melding van hun betaald huwelijk zelf aangeven welke (B)ABS de voorkeur heeft. De gemeente zal in onderling overleg bekijken of deze (B)ABS op de gewenste trouwdag ook beschikbaar is. Wij maken dus in Beekdaelen een onderscheid tussen:

  • Vaste trouwambtenaren

  • Eigen trouwambtenaren

Vaste trouwambtenaren

De volgende personen worden in de gemeente Beekdaelen benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS):

Theo Abrahams

Esther Diederen

Emile Berger

Rian van der Meijden

Ron Schiffelers

Jan Chappin

Jacqueline Trip

Els Dekkers

Rob Vaessen

Marie-Louise Roebroek

 

 

De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek). De BABS is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR UWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (artikel 125 Ambtenarenwet).

Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een salaris uitbetaald, die wordt verhoogd met een aantal percentages (zoals de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering). Er is vanuit de VNG een voorbeeld rechtspositieregeling die uitgaat van een standaardvergoeding van driemaal het uurloon behorende bij de hoogste periodiek van salarisschaal 8 (bijlage IIa van de CARUWO). Aangezien op dit moment de vergoedingen voor de BABS’en verschillen is gezocht naar een in ons idee redelijke vergoeding. In Beekdaelen stellen wij voor om voor de voltrekking van een gratis huwelijk een vergoeding van 1 uur en voor een betaald huwelijk een vergoeding van 5 uren maximaal schaal 8 te verstrekken. De vergoeding van 5 uren voor een betaald huwelijk is berekend op basis van anderhalf uur voorbereidingstijd, een uur een gesprek met het bruidspaar, de ceremonie van maximaal anderhalf uur en een uur afhandelingstijd en reistijd.

Een eigen trouwambtenaar

Het komt steeds vaker voor dat bruidsparen een eigen invulling willen geven aan hun ceremonie en een ‘eigen trouwambtenaar’ voordragen (bijvoorbeeld familielid of kennis die BABS is in een andere gemeente). Wij benoemen dan incidenteel een trouwambtenaar voor het voltrekken van één specifiek huwelijk. Hieraan zijn een aantal criteria verbonden.

  • Het bruidspaar vult een digitaal aanvraagformulier in uiterlijk drie maanden voor de huwelijksdatum. Hieraan worden de volgende bijlagen toegevoegd:

    • °

      Een kopie van een geldig legitimatiebewijs;

    • °

      Indien de (B)ABS werkzaam is in een andere gemeente een kopie van een geldig benoemingsbesluit en het proces-verbaal van beëdiging.

    • °

      Een VOG (op eigen rekening) als ze nog beëdigd en benoemd moeten worden.

  • De ‘eigen trouwambtenaar’ neemt contact op met de gemeente Beekdaelen om afspraken vast te leggen over het proces (zoals het verkrijgen en terugbrengen van de huwelijksakten/documenten en het correcte verloop van het huwelijk).

  • Het regelen van een ‘eigen trouwambtenaar’ kan alleen voor een betaald huwelijk.

  • De ‘eigen trouwambtenaar’ krijgt geen vergoeding voor het voltrekken van het huwelijk.

4. De trouwlocaties

In de gemeente Beekdaelen maken wij een onderscheid tussen:

  • Vaste trouwlocaties

  • Aan te wijzen (vrije) trouwlocaties

Vaste trouwlocaties

De volgende (huidige) locaties worden benoemd als officiële trouwlocaties voor de gemeente Beekdaelen:

  • Gemeentehuis Nuth

  • Gemeentehuis Schinnen

  • Hof van Hulsberg

  • Kasteel Doenrade

  • Kasteel Wijnandsrade

  • Nonke Buusjke

  • Pingerhoeve

  • Schinvelderhoeve

* Aangezien de raadszaal van de voormalige gemeente Onderbanken wordt omgebouwd tot werkplekken, vervalt deze locatie als vaste trouwlocatie voor de gemeente Beekdaelen.

Aan te wijzen (vrije) trouwlocaties

Steeds meer burgers geven op hun eigen manier invulling aan de ceremonie rondom hun huwelijk. Men vraagt steeds vaker of de gemeente de mogelijkheid biedt tot het voltrekken van huwelijken op een eigen locatie binnen de gemeente. De huidige wetgeving biedt voldoende ruimte om incidenteel panden aan te wijzen als huis der gemeente.

Een locatie buiten het gemeentehuis mag éénmalig voor een huwelijk aangewezen worden voor het sluiten van één huwelijk mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

  • De locatie moet binnen de gemeentegrens van Beekdaelen liggen.

  • De locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde, dient te voldoen aan de veiligheidseisen en dient uit esthetisch oogpunt acceptabel te zijn.

  • De locatie heeft tijdens de ceremonie de status van gemeentehuis en is dus openbaar en voor iedereen toegankelijk.

  • De locatie biedt een overdekte ruimte met voldoende faciliteiten (tafel, stoelen, verlichting, toiletruimte).

Als een bruidspaar op een vrije locatie wil trouwen dient men daartoe samen met de melding van het huwelijk een verzoek in. Alvorens de garantie te geven dat er op die locatie getrouwd kan worden gaat een medewerker van de burgerlijke stand de locatie bekijken. Als die akkoord is, wordt er een overeenkomst gesloten met het bruidspaar en de eigenaar van de locatie (zie bijlage twee).

Huwelijk in een bijzonder huis

Indien een van de partners door wettelijk beletsel (denk bijvoorbeeld aan ernstige ziektes) verhinderd wordt om zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk voltrekken worden in een bijzonder huis binnen de gemeente. Hierbij is de voorwaarde dat minimaal zes meerderjarige getuigen aanwezig zijn.  

5. Kosten en mogelijkheden

Bij een huwelijk worden de kosten voor het huwelijk (de ceremonie en de akte) door de gemeente in rekening gebracht. Hoeveel deze kosten bedragen wordt samen met de begroting en legesverordening 2019 door de gemeenteraad vastgesteld.

De kosten voor de huwelijkslocatie

Als het gaat om een locatie buiten het gemeentehuis is het aan het bruidspaar om samen met de locatie afspraken te maken over de huur van de locatie en de eventuele kosten te regelen. Hierdoor voorkomen wij als gemeente onnodige administratie en hoeven wij geen contracten af te sluiten met externe huwelijkslocaties. Het is dus van belang dat het bruidspaar zowel bij de gemeente als bij de externe huwelijkslocatie de datum voor het huwelijk meldt/reserveert.

Optionele kosten

Naast de standaard kosten voor het voltrekken van een huwelijk en de huwelijkslocatie kunnen bruidsparen kiezen uit een aantal aanvullende mogelijkheden waarvoor kosten in rekening worden gebracht:

  • Een trouwboekje in verschillende uitvoeringsvarianten. Hierbij kunnen burgers kiezen uit een leren en kunststof versie in drie kleuren. Dit trouwboekje is voorzien van de gemeentenaam inclusief het logo dan wel gemeentewapen.

  • Het inhuren van een ambtenaar als getuige (alleen mogelijk binnen het gemeentehuis).

  • Het eenmalig beoordelen en aanwijzen van een eigen (vrije) trouwlocatie door een ambtenaar.

  • Het benoemen en beëdigen van een eigen trouwambtenaar.

Annuleren van een huwelijk

We brengen geen kosten in rekening bij het annuleren van huwelijken. Waar reeds sprake is geweest van voorbereidende extra werkzaamheden, zoals het beoordelen en aanwijzen van een eigen trouwlocaties, worden deze kosten wel in rekening gebracht.

Ondertekening

Bijlage 1 – Landelijke wetgeving

De belangrijkste artikelen zijn:

BURGERLIJK WETBOEK BOEK 1 PERSONEN EN FAMILIERECHT

Artikel 16

In elke gemeente zijn twee of meer ambtenaren van de burgerlijke stand (ABS). Daarboven kunnen een of meer ambtenaren van de burgerlijke stand worden belast met het verrichten van bepaalde taken. Deze dragen de titel van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS). Deze ambtenaren worden door de burgemeester en wethouders benoemd, geschorst of ontslagen. Ambtenaar van de burgerlijke stand van een gemeente kan slechts zijn een ambtenaar in dienst van die gemeente of een andere gemeente. Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan mede zijn een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is. De ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt tot zijn betrekking niet toegelaten dan na voor de rechtbank tot het rechtsgebied de gemeente behoort waar hij voor het eerste wordt benoemd, de eed dan wel belofte te hebben afgelegd.

Artikel 30

Een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of van gelijk geslacht.

Artikel 31

Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt.

Artikel 33

Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn.

Artikel 41

Een huwelijk mag niet worden gesloten tussen hen die elkander, hetzij van nature hetzij familierechterlijk, bestaan in de opgaande en in de nederdalende lijn of als broeder en zuster.

Artikel 44

Ten behoeve van het kenbaar maken van hun voornemen om in het huwelijk te treden verstrekken de aanstaande echtgenoten van wie ten minste één uitsluitend of mede de Nederlandse nationaliteit bezit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand onder andere:

  • Hun geslachtsnaam, voornamen, woonplaats en geboortegegevens.

  • Indien toestemming tot het aangaan van het huwelijk vereist is, de gegevens van degenen wier toestemming noodzakelijk is.

  • De gegevens inzake ontbinding van eventuele eerdere huwelijken.

  • De namen en adressen van de personen die als getuigen aanwezig zullen zijn.

  • De naam van de gemeente in Nederland waar het huwelijk zal worden voltrokken.

 

Artikel 46

Wanneer het huwelijk binnen een jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het voornemen daartoe is kenbaar gemaakt, niet is voltrokken, mag het niet worden voltrokken dan nadat het voornemen daartoe opnieuw kenbaar is gemaakt.

Artikel 62

Het huwelijk mag niet worden voltrokken voor de veertiende dag na de datum waarop het voornemen om in het huwelijk te treden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar is gemaakt. Het openbaar ministerie bij de rechtbank is bevoegd uit hoofde van gewichtige redenen vrijstelling te verlenen van de voorgeschreven wachttijd.

Artikel 63

Een huwelijk wordt in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de door de aanstaande echtgenoten aangewezen gemeenten in vertegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen. In het geval dat de melding van een voornemen om in het huwelijk te treden op elektronische wijze heeft plaatsgevonden, dienen de aanstaande echtgenoten uiterlijk ter gelegenheid van de huwelijksvoltrekking hun identiteit aan te tonen door overlegging van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.

WET RECHTEN BURGERLIJKE STAND

Artikel 4

Er wordt minstens tweemaal ’s weeks in de gemeenten boven de tienduizend zielen en minstens eenmaal ’s week in alle andere gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap. De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt de dagen en de uren daarvoor bestemd.

Artikel 5

Het lokaal, in het huis der gemeenten voor de huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap bestemd, wordt door het college van burgemeester en wethouders beschikbaar gesteld. Voor huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap, op andere tijd of andere wijze dan waarop zij ingevolge het voorschrift van het voorafgaande artikel kosteloos plaats heeft, kan door de gemeente een recht wordt geheven als bedoeld in artikel 229 van de Gemeentewet.

Bijlage 2 – Overeenkomst vrije trouwlocatie

Voorbeeldovereenkomst tussen de gemeente Beekdaelen, het aanstaande bruidspaar en de eigenaar van de (aan te wijzen) locatie.

OVEREENKOMST VRIJE TROUWLOCATIE GEMEENTE BEEKDAELEN

De gemeente Beekdaelen, in deze vertegenwoordigd door XXXXXXXX

ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beekdaelen, hierna te noemen de gemeente;

De eigenaar XXXXXXXX hierna te noemen de eigenaar;

Overwegende, dat het bruidspaar XXXXXXXX de voltrekking van hun huwelijk wil laten plaatsvinden in XXXXXXXX hierna te noemen de locatie;

KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN:

Het huwelijk zal worden gesloten in voornoemde locatie op XXXXXXXX om XX:XX uur.

  • De locatie is voor iedereen vrij toegankelijk, ter waarborging van de openbaarheid.

  • De eigenaar/het bruidspaar stellen de locatie, die bereikbaar is voor minder-validen, vanaf een half uur voor aanvang van de ceremonie tot een half uur na de ceremonie ter beschikking van de gemeente.

  • De locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en dient uit ethisch oogpunt acceptabel te zijn.

  • De eigenaar/het bruidspaar is verantwoordelijk voor de goede staat van de locatie en garandeert de brandveiligheid en de algemeen geldende veiligheidseisen.

  • De locatie biedt ten tijde van de huwelijkssluiting een overdekte ruimte.

  • De eigenaar/het bruidspaar draagt zorg voor de gepaste inrichting van de locatie. Er dienen minimaal de volgende faciliteiten aanwezig te zijn: een tafel, stoelen, voldoende verlichting, voldoende zit- en staanplaatsen en een toiletruimte.

  • In de directe omgeving van de locatie zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig.

  • Indien de eigenaar niet voldoet aan enige bepaling uit deze overeenkomst kan de gemeente besluiten de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en plaats te laten plaatsvinden.

De gemeente is niet aansprakelijk voor de door de eigenaar/het bruidspaar en alle bij de huwelijkssluiting aanwezige personen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met gebruik van de locatie. De eigenaar/het bruidspaar vrijwaart de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die ontstaan is als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.

Aldus overeengekomen te XXXXXXXX op: XXXXXXXX

Namens de gemeente Beekdaelen,

De ambtenaar van de burgerlijke stand,

XXXXXXXX

De eigenaar

XXXXXXXX