Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602862
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602862/2
Regeling vervallen per 01-01-2022
Verordening Auditcommissie gemeente Beemster 2017
Geldend van 05-06-2018 t/m 31-12-2021
Intitulé
Verordening Auditcommissie gemeente Beemster 2017De raad van de gemeente Beemster,
gelezen het voorstel van het raadspresidium d.d. 9 augustus 2017,
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet,
B E S L U I T:
de verordening Auditcommissie gemeente Beemster 2017 vast te stellen, luidende:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
accountant: de door de raad aangewezen accountant die belast is met de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
- b.
accountantsverklaring: de verklaring van de accountant over de getrouwheid, rechtmatigheid en wetmatigheid van de jaarrekening en over de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening;
- c.
controleprotocol: het protocol waarin de raad de accountant nadere aanwijzingen geeft voor de controle;
- d.
verslag van bevindingen: de rapportage van de accountant naar aanleiding van diens onderzoek van de jaarrekening.
Artikel 2 Auditcommissie
Er is een adviescommissie in de zin van artikel 84 Gemeentewet die wordt aangeduid als auditcommissie en die zich in het bijzonder bezighoudt met advisering aan de raad over de financiële controle.
Artikel 3 Samenstelling
-
1. De auditcommissie bestaat uit 3 leden.
-
2. De raad benoemt de leden op voordracht van het raadspresidium. Deze leden moeten of raadslid of plaatsvervangend lid van de raadscommissie zijn (commissielid).
-
3. De auditcommissie benoemt uit haar leden een voorzitter.
-
4. De door de raad benoemde griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de auditcommissie en bij de vergaderingen van de commissie aanwezig. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, verslaglegging, informatieverzameling, dossiervorming en communicatietaken.
-
5. De auditcommissie kan als adviseur en/of informant uitnodigen:
- a.
de accountant;
- b.
de portefeuillehouder Financiën;
- c.
de gemeentesecretaris van Beemster;
- d.
de controller van de gemeente Beemster;
- e.
de (plaatsvervangend) voorzitter van de rekenkamercommissie.
- a.
Artikel 4 Zittingsduur en vacatures
-
1. De zittingsduur van een lid van de auditcommissie eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad.
-
2. Een lid houdt van rechtswege op lid te zijn van de auditcommissie als hij niet meer voldoet aan de vereisten om raadslid of commissielid te kunnen zijn.
-
3. De raad kan een lid uit diens functie ontslaan op voorstel van het raadspresidium.
-
4. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijke mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als zijn opvolger is benoemd.
-
5. Als een vacature ontstaat beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.
Artikel 5 Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen
-
1. Een lid van de auditcommissie die raadslid is ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen van de auditcommissie geen vergoeding.
-
2. Een lid van de auditcommissie die geen raadslid is maar plaatsvervangend lid is van de raadscommissie (commissielid) ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen een vergoeding die gelijk is aan het in tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden voor gemeenteklasse 1 genoemde bedrag.
Artikel 6 Taken en bevoegdheden
-
1. De auditcommissie heeft jaarlijks, voorafgaand aan de accountantscontrole, met de accountant overleg over de specifieke invulling van de controleopdracht voor het te controleren boekjaar. In het bijzonder wordt dan aandacht besteed aan diverse in de financiële verordening genoemde onderwerpen zoals:
- a.
goedkeurings- en rapportagetoleranties;
- b.
apart te controleren deelverantwoordingen;
- c.
inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;
- d.
eventuele aanvullende controles;
- e.
eventuele bijzondere aandacht voor specifieke posten in de jaarrekening;
- f.
frequenties van de tussentijdse rapportering.
Dit overleg mondt uit in een advies van de auditcommissie aan de raad over het door de raad vast te stellen controleprotocol.
- a.
-
2. De auditcommissie adviseert de raad vanuit financieel-technisch perspectief jaarlijks over de jaarrekening voorafgaand aan de behandeling hiervan. Dit advies is de weerslag van de bevindingen, op hoofdlijnen, van de auditcommissie zelf, van de financiële controle van de jaarrekening, over de accountantsverklaring en het verslag.
-
3. De auditcommissie voert het besluit uit waarmee de raad de accountant heeft aangewezen (uitvoering opdrachtgeverschap van de accountant) en adviseert de raad over ontwikkelingen hierin.
-
4. De auditcommissie is in eerste plaats adviseur van de raad, met tevens een klankbordrol naar het college als het gaat om financieel-technische aangelegenheden in het kader van de P&C-cyclus.
Artikel 7 Vergaderfrequentie
De auditcommissie vergadert zo vaak als zij nodig acht voor een goede uitoefening van haar taken, doch in beginsel ten minste 4 keer per jaar. De vergaderingen zijn openbaar.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop hij is bekend gemaakt.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening auditcommissie gemeente Beemster 2017.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad d.d. 5 september 2017
A.J.M. van Beek
voorzitterM. Timmerman
griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl