Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal

Geldend van 07-12-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal
  • 1.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;

    Gelet op

    • 1.

      Artikel 8 Wet basisregistratie personen

    • 2.

      de Verordening basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal

    • 3.

      de Wet bescherming persoonsgegevens 

      Besluiten vast te stellen:

      Het reglement voor de basisregistratie personen

  • Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

    • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Berg en Dal, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Berg en Dal worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

    • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

    • 3. De organen van de gemeente Berg en Dal aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

    Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

    • 1. Het reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016. Gelijktijdig worden de Reglementen basisregistratie personen van de gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek 2014 ingetrokken.

    • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal (Reglement BRP 2016).

    Ondertekening

    Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 augustus 2016.

    De burgemeester, De secretaris,

    Toelichting

    Reglement BRP

    Algemeen

    Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

    Begripsbepalingen

    De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

    Basisregistratie

    Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

    Ingeschrevene en ingezetene

    De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Berg en Dal.

    Artikelsgewijze toelichting

    Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

    De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Berg en Dal woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Berg en Dal op grond van artikel 3.2 Wbrp.

    Zolang de Wbrp door de gemeente Berg en Dal wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Berg en Dal beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

    Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Berg en Dal woonachtig zijn, dient de gemeente Berg en Dal het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

    Bijlage 1 Tabel 1

    Organisatieonderdeel

    Taak

    Doelomschrijving

    Rechtmatige grondslag

    RAP = Ad hoc raadpleging persoon

    RAA = Ad hoc raadpleging adres

    MB = mutatieberichten

    S = Selectieverstrekking

    AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Afdeling Dienstverlening

    Burgerlijke stand

    Naturalisatie

    BRP

    Verklaring omtrent het gedrag

    Reisdocumenten

    Rijbewijzen

    Gevonden/verloren voorwerpen

    GPK

    Verkiezingen

    Leerplicht

    Leelingenvervoer

    Subsidies

    APV vergunningen, Drank- en Horeca/Handhaving

    Begraafplaatsadministratie

    Dienstverlening aan burgers Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoeding

    Wet Brp

    Reglement Brp

    Burgerlijk Wetboek

    Nationaliteitswetgeving

    Wet Justitiële documentatie

    Paspoortwetgeving

    Verkeerswetgeving

    Wet op de lijkbezorging

    Kieswet

    Leerplichtwet

    Wet op Primair Onderwijs

    APV

    Drank- en Horecawet

    Wet op de kansspelen

    Winkeltijdenwet

    1

    1

    MB

    S

    AA

     

    Afdeling Bestuur- en Managementondersteuning

    Jubilea overzichten

    Onderscheidingen

    Evenementenvergunningen

    Communicatie

    Facilitaire Zaken

    Felicitaties richting burgers

    Waardering richting burgers

    Dienstverlening aan burgers

    Voorlichting

    Archief, post

    Wet orde Nederlandse Leeuw

    Wet orde Oranje Nassau

    Gemeentewet

    Archiefwet

             

    3

    3

    -

    S

    AA

     

    Afdeling Bedrijfsvoering

     

    Uitvoeren financiële administratie

    Personeelsadministratie

    Pensioenen raadsleden en wethouders

    Wachtgelden gemeentepersoneel

    Bijzondere opneming psychiatrisch ziekenhuis

    Planning en Control cyclus Ondersteuning personeelsleden en bestuurders

           

    Verplicht opnemen van burgers

     

    Gemeentewet Ambtenarenwet

    Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

    Rechtspositiebesluit raad en commissieleden

     

    Wet bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuis (BOPZ)

     

    3

    3

    -

    S

    AA

     

    Afdeling Openbare Ruimte

    Beheer openbare ruimte

    Beheer gemeentelijke gebouwen

    Buitendienst

    Sporthal

    Zwembad

    Dienstverlening aan burgers en bedrijven

    Wegenverkeerswet

    3

    3

    -

    S

    AA

     
     

    Afdeling Beleid

    Uitvoering bouwprogramma’s

    Maatschappelijke ondersteuning

    Jeugd en ouderen

    Leerplicht/Leerlingenvervoer

    Subsidies

    Dienstverlening aan burgers en bedrijven

    Maatschappelijke ontwikkelingen

     

    Woningwet

    Wet ruimtelijke ordening

    WMO

    AWBZ

    Leerplichtwet

    Wet op Primair Onderwijs

     

    3

    3

    -

    S

    AA

     

    Afdeling Sociale Zaken

    Maatschappelijke ondersteuning

    Werk en bijstand

    Inburgering

    Ondersteuning van burgers

    Verstrekken van uitkeringen

    Verstrekken Gehandicapte parkeerkaarten

     

    WMO

    AWBZ

    Wet werk en bijstand

    Wet IOAZ

    Algemene bijstandswet

    Besluit vangnetregeling

    Wet inburgering

    2

    2

    MB

    S

    AA

     

    Griffie

    Raadsgriffier

    Ondersteuning raadsleden, bestuurders

    Gemeentewet

    Raadsverordeningen

    3

    3

    -

     

    AA

     

    WBRN

    Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening

    Uitvoering van de taken Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet

    Participatiewet

    3

    3

    -

     

    AA

     

    ODRN

    Bouw – en milieuzaken

    Dienstverlening aan burgers en bedrijven

    Woningwet

    Wet ruimtelijke ordening

    Milieuwetgeving

    3

    3

    -

     

    AA

     

    Bijlage 2 Profielen

    Omschrijving

    Profiel 1

    Profiel 2

    Profiel 3

    Persooon

    X

    X

    X

    Ouders

    X

    X

     

    Nationaliteit

    X

    X

     

    Huwelijk

    X

    X

     

    Overlijden

    X

    X

    X

    Inschrijving

    X

    X

     

    Verblijfplaats

    X

    X

    X

    Kind

    X

    X

     

    Verblijfstitel

    X

    X

     

    Gezagsverhouding

    X

     

     

    Reisdocumenten

    X

     

     

    Verwijzing

    X

    X

     

    Kiesrecht

    X