Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR600466
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR600466/1
Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal
Geldend van 07-12-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016
Intitulé
Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en DalBurgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;
Gelet op
- 1.
Artikel 8 Wet basisregistratie personen
- 2.
de Verordening basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal
- 3.
de Wet bescherming persoonsgegevens
Besluiten vast te stellen:
Het reglement voor de basisregistratie personen
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Berg en Dal, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Berg en Dal worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.
-
3. De organen van de gemeente Berg en Dal aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Het reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016. Gelijktijdig worden de Reglementen basisregistratie personen van de gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek 2014 ingetrokken.
-
2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal (Reglement BRP 2016).
Ondertekening
De burgemeester, De secretaris,
Toelichting
Reglement BRP
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Berg en Dal.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Berg en Dal woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Berg en Dal op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Berg en Dal wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Berg en Dal beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Berg en Dal woonachtig zijn, dient de gemeente Berg en Dal het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Bijlage 1 Tabel 1
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Rechtmatige grondslag |
RAP = Ad hoc raadpleging persoon |
RAA = Ad hoc raadpleging adres |
MB = mutatieberichten |
S = Selectieverstrekking |
AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afdeling Dienstverlening |
Burgerlijke stand Naturalisatie BRP Verklaring omtrent het gedrag Reisdocumenten Rijbewijzen Gevonden/verloren voorwerpen GPK Verkiezingen Leerplicht Leelingenvervoer Subsidies APV vergunningen, Drank- en Horeca/Handhaving Begraafplaatsadministratie |
Dienstverlening aan burgers Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoeding |
Wet Brp Reglement Brp Burgerlijk Wetboek Nationaliteitswetgeving Wet Justitiële documentatie Paspoortwetgeving Verkeerswetgeving Wet op de lijkbezorging Kieswet Leerplichtwet Wet op Primair Onderwijs APV Drank- en Horecawet Wet op de kansspelen Winkeltijdenwet |
1 |
1 |
MB |
S |
AA |
|
Afdeling Bestuur- en Managementondersteuning |
Jubilea overzichten Onderscheidingen Evenementenvergunningen Communicatie Facilitaire Zaken |
Felicitaties richting burgers Waardering richting burgers Dienstverlening aan burgers Voorlichting Archief, post |
Wet orde Nederlandse Leeuw Wet orde Oranje Nassau Gemeentewet Archiefwet
|
3 |
3 |
- |
S |
AA |
|
Afdeling Bedrijfsvoering
|
Uitvoeren financiële administratie Personeelsadministratie Pensioenen raadsleden en wethouders Wachtgelden gemeentepersoneel Bijzondere opneming psychiatrisch ziekenhuis |
Planning en Control cyclus Ondersteuning personeelsleden en bestuurders
Verplicht opnemen van burgers
|
Gemeentewet Ambtenarenwet Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers Rechtspositiebesluit raad en commissieleden
Wet bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuis (BOPZ)
|
3 |
3 |
- |
S |
AA |
|
Afdeling Openbare Ruimte |
Beheer openbare ruimte Beheer gemeentelijke gebouwen Buitendienst Sporthal Zwembad |
Dienstverlening aan burgers en bedrijven |
Wegenverkeerswet |
3 |
3 |
- |
S |
AA |
|
|
|||||||||
Afdeling Beleid |
Uitvoering bouwprogramma’s Maatschappelijke ondersteuning Jeugd en ouderen Leerplicht/Leerlingenvervoer Subsidies |
Dienstverlening aan burgers en bedrijven Maatschappelijke ontwikkelingen
|
Woningwet Wet ruimtelijke ordening WMO AWBZ Leerplichtwet Wet op Primair Onderwijs
|
3 |
3 |
- |
S |
AA |
|
Afdeling Sociale Zaken |
Maatschappelijke ondersteuning Werk en bijstand Inburgering |
Ondersteuning van burgers Verstrekken van uitkeringen Verstrekken Gehandicapte parkeerkaarten
|
WMO AWBZ Wet werk en bijstand Wet IOAZ Algemene bijstandswet Besluit vangnetregeling Wet inburgering |
2 |
2 |
MB |
S |
AA |
|
Griffie |
Raadsgriffier |
Ondersteuning raadsleden, bestuurders |
Gemeentewet Raadsverordeningen |
3 |
3 |
- |
|
AA |
|
WBRN |
Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening |
Uitvoering van de taken Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet |
Participatiewet |
3 |
3 |
- |
|
AA |
|
ODRN |
Bouw – en milieuzaken |
Dienstverlening aan burgers en bedrijven |
Woningwet Wet ruimtelijke ordening Milieuwetgeving |
3 |
3 |
- |
|
AA |
|
Bijlage 2 Profielen
Omschrijving |
Profiel 1 |
Profiel 2 |
Profiel 3 |
Persooon |
X |
X |
X |
Ouders |
X |
X |
|
Nationaliteit |
X |
X |
|
Huwelijk |
X |
X |
|
Overlijden |
X |
X |
X |
Inschrijving |
X |
X |
|
Verblijfplaats |
X |
X |
X |
Kind |
X |
X |
|
Verblijfstitel |
X |
X |
|
Gezagsverhouding |
X |
|
|
Reisdocumenten |
X |
|
|
Verwijzing |
X |
X |
|
Kiesrecht |
X |
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl