Regeling instellen presidium gemeente Bergen 2010

Geldend van 13-01-2011 t/m heden

Intitulé

Regeling instellen presidium gemeente Bergen 2010

De raad van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van het presidium 4 november 2010;

gezien het advies van de Algemene raadscommissie van 18 november 2010;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende

Regeling instellen presidium gemeente Bergen 2010

Regeling instellen presidium gemeente Bergen 2010”

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voorzitter: de voorzitter van de raad is tevens de voorzitter van het presidium.

Plaatsvervangend voorzitter: de plaatsvervangend voorzitter van de raad is tevens plaatsvervangend voorzitter en lid van het presidium.

Leden: de fractievoorzitters of plaatsvervangers van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen zijn lid van het presidium.

Griffier: het presidium wordt bij zijn werkzaamheden en tijdens zijn vergadering bijgestaan door de griffier.

Presidium: een overlegplatform waarin de fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen, de plaatsvervangend raadsvoorzitter en de griffier onder leiding van de voorzitter van de raad bijeenkomen.

College: college van burgemeester en wethouders van Bergen.

Artikel 2 Bijeenroepen presidium

  • 1. Het presidium komt in ieder geval één keer per vijf weken samen.

  • 2. Daarnaast komt het presidium samen indien de voorzitter of één der leden daartoe verzoekt.

  • 3. Het verzoek tot het bijeenroepen van het presidium wordt door de leden met opgave van de te bespreken onderwerpen aan de griffier gedaan.

  • 4. Het verzoek wordt dezelfde dag aan de overige leden kenbaar gemaakt, met daarbij de dag en het tijdstip van de vergadering en een opgave van de te bespreken onderwerpen.

  • 5. Indien het bijeenroepen op verzoek van de voorzitter namens het college plaatsvindt, geeft deze de dag, het tijdstip en de te bespreken onderwerpen door. De meerderheid van de leden moet in dat geval instemmen met het verzoek om bijeen te komen.

  • 6. In principe vindt de vergadering binnen zeven dagen nadat het verzoek is ingediend plaats.

  • 7. In bijzondere en/of spoedeisende gevallen kan de voorzitter in overleg met de griffier besluiten het presidium zo spoedig mogelijk bijeen te roepen.

Artikel 3 Taken en onderwerpen tot overleg

  • 1. De eerste taak van het presidium is overleggen over de orde tijdens de raadsvergadering en het bespreken van organisatorische onderwerpen die de gang van zaken rondom de raad kunnen verbeteren.

  • 2. De tweede taak van het presidium is alle in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen op hetzelfde tijdstip, van dezelfde (vertrouwelijke) informatie te voorzien en de agenda’s voor de raadcommissies en gemeenteraad in concept op te stellen.

  • 3. Het presidium beraadslaagt niet en neemt geen besluiten over onderwerpen die op grond van de Gemeentewet door de gemeenteraad in de openbaarheid genomen of besproken moeten worden. Het presidium kan wel voorstellen aan de raad of de raadscommissies doen.

  • 4. Het presidium wordt in ieder geval bijeengeroepen indien:

    • a

      de voorzitter op verzoek van het college personeelsaangelegenheden wil bespreken die vergaande financiële consequenties voor de gemeente kunnen hebben;

    • b

      het informatie betreft waarbij de belangen van derden kunnen worden geschaad;

    • c

      het informatie betreft die de positie van de gemeente bij gerechtelijke procedures ernstig kan verzwakken;

    • d

      de informatie invloed heeft op de concurrentie- en of bedrijfsbelangen van door de gemeente ingehuurde bedrijven.

  • 5. Het presidium kan adviseren bepaalde onderwerpen in de volgende openbare raadsvergadering te behandelen.

Artikel 4 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van het presidium definitief vastgesteld.

Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen

De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling instellen presidium gemeente Bergen 2010” en treed de dag na bekendmaking inwerking.

  • 2.

    Tegelijk met de inwerkingtreding vervalt de ‘Regeling tot het instellen van een presidium’ vastgesteld door de raad op 25 november 2003.

Ondertekening

Adus vastgesteld in de openbare vergadering van de
raad van de gemeente Bergen op 9 december 2010.
de griffier, de voorzitter