Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR361736
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR361736/1
Regeling vervallen per 01-01-2016
Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving gemeente Bergen 2015
Geldend van 19-03-2015 t/m 31-12-2015
Intitulé
Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving gemeente Bergen 2015Hoofdstuk 1 Doel en opzet van het uitvoeringsprogramma
1.1 Inleiding
In dit uitvoeringsprogramma beschrijven we hoe wij onze toezicht- en handhavingstaken invullen. Met het vaststellen van dit programma voldoen wij aan de verplichting van hoofdstuk 7 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Naast de Wabo-taken is een aantal aanverwante toezichtstaken opgenomen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Drank- en Horecawet.
Dit uitvoeringsprogramma bevat de doorwerking van de beleidsvisie 2014-2018 naar uren voor toezicht en handhaving. In de beleidsvisie zijn beleidsregels en kwaliteitscriteria vastgelegd. Ook is vastgelegd op welk kwaliteitsniveau wij onze taken uitvoeren. De beleidsvisie bevat dus de doelen die wij met Toezicht en Handhaving hebben. In dit stuk becijferen wij welke inzet daarvoor nodig is. Wij bezien daarmee of de geformuleerde ambities ook daadwerkelijk kunnen worden gerealiseerd.
Het programma geeft een beredeneerde verwachting van de noodzakelijke capaciteit. Daarbij zijn aannames gemaakt over aantallen en over de te verwachten tijdsbesteding. Dat is voor een deel subjectief; wij weten immers nog niet welke werklast er concreet moet worden weggewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het ook willekeurig is. De gehanteerde uitgangspunten zijn gebaseerd op landelijke kengetallen en verder verfijnd naar de situatie in Bergen.
1.2 Werkwijze
Wij geven een korte verantwoording per taakgebied. We sluiten aan bij de “levenscyclus bebouwde en onbebouwde omgeving”, zoals deze is beschreven in paragraaf 2.2 van de beleidsvisie. Wij hebben voor elk van de fasen een urenraming opgesteld. Deze ramingen maken een onderscheid tussen de taakgebieden:
- ·
Bouw
- ·
Werken geen bouwwerken zijnde
- ·
Sloop
- ·
Monumenten
- ·
Brandveilig gebruik
- ·
Algemene Plaatselijke Verordening
- ·
Drank- en horecawet.
In een verzamelstaat hebben wij vervolgens het overzicht gemaakt van de noodzakelijke uren per taakgebied. De gedetailleerde urenberekeningen zijn opgenomen in de bijlagen.
Voor de vergunninggebonden taken hebben wij een raming gemaakt van de verwachte aantallen aanvragen per activiteit in 2015. Daarbij hebben wij het aantal vergunningaanvragen van 2014 als uitgangspunt genomen.
Bij de niet-vergunninggebonden taken leggen wij de toezichtfrequentie en het tijdsbeslag vast. In beide gevallen zijn wij uit gegaan van de risico-inventarisatie die als bijlage 1 bij de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018 zit. Daarop hebben wij de toezichtintensiteit zo nodig gecorrigeerd.
De verwachte gemiddelde tijdsbesteding per toezichtmoment hebben wij per taak bepaald. Daarbij is als toezicht gedefinieerd:
- 1.
reistijden naar en van de locatie waar toezicht wordt gehouden;
- 2.
inspectie ter plaatse;
- 3.
verslaglegging van de inspectie overeenkomstig de gemaakte afspraken;
- 4.
eventuele hercontroles;
- 5.
eventuele informerende correspondentie direct naar aanleiding van de inspectie;
- 6.
dossiervorming.
De toezichthouders leveren hun informatie zo aan dat de juridisch medewerkers er direct mee aan het werk kunnen.
Wij hebben een reservering van 10% opgenomen voor “onvoorzien”. Daarmee vangen wij pieken in de werklast en onverwachte werkzaamheden op.
Voor het becijferen van de beschikbare capaciteit gaan wij in alle gevallen uit van een gemiddeld aantal netto productieve uren van 1.439 per fte.
Hoofdstuk 2 Beheer van het grondgebied
Doelstelling:
Het behoud van een aantrekkelijke woonomgeving: mooi, schoon, heel en veilig.
In deze fase controleren wij periodiek en systematisch of het gebruik overeenkomstig de regels plaatsvindt.
Wij onderscheiden zes gebiedsdelen: woongebieden, winkelgebieden, bedrijventerreinen, het buitengebied, het beschermde dorpsgezicht en het strand. In onderstaand overzicht hebben wij de capaciteit voor dit toezicht becijferd.
Omschrijving gebiedsdeel |
Aantal |
Frequentie |
Uren |
Totaal |
1. Woongebieden (m.u.v. centrum) |
||||
a. Bouwen |
7 |
1 |
20 |
140 |
b. APV etc. |
7 |
1 |
20 |
140 |
2. Winkelgebieden |
||||
a. Bouwen |
3 |
1 |
20 |
60 |
b. APV etc. |
3 |
4 |
20 |
240 |
3. Bedrijventerreinen |
||||
a. Bouwen |
2 |
1 |
8 |
16 |
b. APV etc. |
2 |
1 |
8 |
16 |
4. Buitengebied |
||||
a. Bouwen |
1 |
3 |
24 |
72 |
b. APV etc. |
1 |
3 |
24 |
72 |
5. Beschermd dorpsgezicht |
||||
a. Bouwen |
3 |
2 |
6 |
36 |
b. APV etc. |
||||
6. Strand |
||||
a. Bouwen |
21 |
2 |
2 |
84 |
b. APV etc. |
1 |
48 |
8 |
384 |
7. Overige |
||||
a. Bouwen |
160 |
2 |
3 |
960 |
b. APV etc. |
502 |
2 |
2 |
2008 |
Totaal gebiedstoezicht |
4228 |
|||
Bouwen |
1368 |
|||
APV etc. |
2860 |
|||
De bouwcontroleurs controleren elk gebiedsdeel één keer per jaar op illegale bouw en gebruik. De algemeen controleurs beoordelen dit gebied op onder meer afvaldump, illegaal gebruik van de openbare weg, aanhangwagens en reclame. Per gebied hebben wij daar een aantal uur voor geraamd, hetgeen in totaal op 4228 uur neerkomt. Wij hebben daarnaast onder “overige” een inschatting gemaakt van de uren die wij besteden aan het afhandelen van klachten, meldingen en handhavingsverzoeken. Het volledige overzicht staat in bijlage 1.
Hoofdstuk 3 Voorbereidingsfase
In de voorbereidingsfase verlenen wij vergunningen op allerlei taakgebieden en beoordelen wij meldingen. Dit is een taak van het onderdeel Vergunningen en is dus niet in het programma voor Toezicht en Handhaving opgenomen. Incidenteel wordt een locatie door Toezicht en Handhaving beoordeeld als een vergunningaanvraag daartoe noodzaakt. In de programmering wordt daarmee geen rekening gehouden.
Hoofdstuk 4 Realisatiefase
Doelstelling:
Initiatiefnemers voeren hun werkzaamheden uit volgens de regels, zoals die zijn vastgelegd in wet- en regelgeving en vergunningvoorschriften.
Wij leggen in deze fase de nadruk op toezicht op (de voorschriften in) vergunningen en meldingen. Hieronder hebben wij de urenraming opgenomen voor deze controles.
Omschrijving taakgebied: |
Aantal |
Totaal |
Taakgebied bouw < 100.000 euro |
304 |
1131 |
Taakgebied bouw > 100.000 euro |
28 |
777 |
Taakgebied werken geen bouwwerken zijnde |
5 |
38 |
Taakgebied sloop |
100 |
46 |
Taakgebied monumenten |
3 |
6 |
Taakgebied brandeilig gebruik |
53 |
80 |
Taakgebied APV |
10 |
10 |
Taakgebied Drank- en Horecawet |
19 |
38 |
Totaal realisatiefase |
2126 |
4.1 Bouw
Het toezicht op de bouw is verreweg de belangrijkste taak in de realisatiefase (2126 uur).
Het overgrote deel van de aanvragen (304 stuks) zijn kleinere bouwplannen (< € 100.000). Wij voeren maar 1 à 2 inspecties per bouwwerk uit, maar het grote aantal vergunningen levert toch een flink tijdsbeslag op (1131 uur).
Het toezicht op projecten neemt ook veel tijd in beslag, omdat dat vergunningen zijn die zich om allerlei redenen niet lenen voor een standaardaanpak. Bijvoorbeeld omdat het om samengestelde vergunningen gaat, die meerdere activiteiten omvatten. Of omdat het om bijzondere locaties gaat die extra toezicht vereisen. Dit behelst ongeveer de helft van de uren in de categorie > € 100.000.
In de programmering voor het toezicht reserveren wij 186 uur voor bijkomende werkzaamheden, zie bijlage 2. Een flink deel van dat werk bestaat uit het beoordelen van later aangeleverde gegevens, zoals bijvoorbeeld constructieberekeningen. Ook houden wij toezicht op duurzaam bouwen (29 uur).
4.2 Werken geen bouwwerken zijnde
Wij hebben in een aantal bestemmingsplannen een vergunningstelsel opgenomen voor werken, geen bouwwerken zijnde. Dit betreft vooral wegaanleg, de aanleg van vijvers en het leggen van kabels en leidingen. Wij verwachten niet meer dan vijf aanvragen waarvoor een bescheiden capaciteit (38 uur) is geraamd.
4.3 Sloop
Wij ramen in het programma 100 sloopmeldingen en -vergunningen waarvoor wij in totaal 352 uur toezicht reserveren. Op elke sloop houden wij toezicht. Bij niet-risicovolle sloop doen we dat één maal; bij risicovolle sloop brengen wij drie bezoeken aan de locatie.
4.4 Monumenten
Voor het toezicht op de monumentenvergunningen wordt rekening gehouden met 6 uur op jaarbasis omdat het vrijwel altijd kan worden gecombineerd met het toezicht op de bouw.
4.5 Brandveilig gebruik
Voor de beoordeling van nieuwe meldingen en vergunningen voor brandveilig gebruik is 80 uur geraamd. Het leeuwendeel van dit werk betreft vergunningen voor bedrijven waar nachtverblijf wordt verzorgd (hotels en pensions).
4.6 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Het toezicht op de APV wordt met name in het gebruikstoezicht gehouden. Vandaar dat hier maar 10 uur voor is geraamd in de realisatiefase.
4.7 Drank- en horecawetgeving (DHW)
Naar verwachting worden jaarlijks 19 DHW-vergunningen verleend, waarvoor wij de inrichtingseisen controleren. Hier hebben we 38 uur voor geraamd.
Hoofdstuk 5 Gebruiksfase
Doelstelling:
Gebruikers van gronden en bouwwerken gebruiken hun eigendommen conform de regels.
Wij controleren of het dagelijks gebruik van gronden en bouwwerken in overeenstemming is met de wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld het toezicht op het brandveilig gebruik.
5.1 Milieutoezicht
De Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN) voert het gebruikstoezicht uit op de milieu-inrichtingen. Onze bouwcontroleurs voeren samen met de controleurs van de RUD NHN integrale controles uit. Daarvoor hebben wij 18 uur gereserveerd, zie bijlage 3.
5.2 Brandveilig gebruik
Het toezicht op brandveilig gebruik is de belangrijkste gemeentelijke taak in de gebruiksfase. Voor deze taak zetten wij in totaal 1077 uur in. Een groot deel van dit werk betreft het structurele toezicht op de brandveiligheid in gebouwen met een publieks- of verblijfsfunctie. De toezichtfrequentie is conform de landelijke richtlijn die is vastgelegd in het preventie-actieplan (prevap). Naast deze structurele taken hebben wij in de programmering 235 uur opgenomen voor controles op brandveiligheid bij nieuwbouw en reserveren wij 94 uur voor controles naar aanleiding van klachten (Bouwen 6).
Taakgebied brandveilig gebruik |
Aantal |
Uren |
Categorie 1 (o.m. grotere horeca, kinderopvang, verpleeg- en verzorgingshuizen) |
168 |
337 |
Categorie 2 (kleinere horeca, hotels en pensions < 10 personen) |
95 |
115 |
Categorie 3 (club- en buurthuizen, sportaccomodaties) |
30 |
30 |
Categorie 4 (scholen, kerken, winkels) |
41 |
50 |
Overige 5 (o.m. jongerencentra, strandpaviljoens, markten, kermissen, loze meldingen) |
24 |
216 |
Bouwen 6 (reservering controle nieuwbouw en controle klachten) |
329 |
|
Totaal |
1077 |
5.3 Thematisch toezicht
Voor 2015 hebben wij drie projecten gepland. Zij zijn in onderstaand overzicht opgenomen. Voor het onrechtmatige gebruik van recreatiewoningen hebben wij geen uren van de controleurs ingepland omdat externen deze controles uitvoeren.
Thematisch toezicht |
|
Onrechtmatige bewoning loodsen |
120 |
Project Kompas (MOE-landers) |
480 |
Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen |
|
600 |
|
Met het toezicht op onrechtmatige bewoning van loodsen zijn wij in 2013 gestart naar aanleiding van de brand op bedrijventerrein ‘De Weidjes’. In 2014 zijn een 20-tal overtredingen opgepakt. Dat is ook de planning voor 2015 Hiervoor ramen wij 120 uur. We starten dit jaar met het Project Kompas. Dit project is specifiek gericht op de huisvesting van seizoenarbeiders uit Midden- en Oost-Europa. Hoewel nog onduidelijk is hoeveel tijd de uitvoering precies zal gaan vragen, houden wij er rekening mee dat wij op 80 locaties, meerdere controles moeten uitvoeren.
Hoofdstuk 6 Juridisch
Doelstellingen:
1. beleids- en procesmatige uitvoering van handhavingstaken overeenkomstig de Wabo;
2. bevorderen van naleefgedrag.
Ook voor juridische begeleiding hebben wij op basis van kengetallen uit het verleden en verwachtingen over de ontwikkelingen dit jaar een raming gemaakt van de noodzakelijke capaciteit om de werkzaamheden uit te voeren, deze is opgenomen in bijlage 4.
Juridische begeleiding |
|
Voorbereiding handhaving |
581 |
Bestuursdwang |
134 |
Spoedshalve bestuursdwang |
72 |
Stilleggen van de bouw |
100 |
Afwijzingsbesluiten handhaving |
120 |
Dwangsom |
390 |
Complexe handhavingsdossiers |
500 |
Juridische begeleiding clusters |
125 |
Bezwaar tegen invordering |
24 |
Handhaving projectmatig t.w.: |
|
> Project Kompas (MOE-landers) |
0 |
> Buitengebied |
0 |
> Onrechtmatige bewoning loodsen |
250 |
> Uitvoering hennepconvenant |
144 |
> Recreatiewoningen |
200 |
Beleidsontwikkeling juridische handhaving |
641 |
Totaal |
3281 |
Wij verwachten jaarlijks voor 74 overtredingen een handhavingstraject op te starten. De voorbereiding daarvan begint met het beoordelen van rapportages van de bouwcontroleurs, het opstellen van vooraanschrijvingen, het horen van de overtreders en het verwerken van zienswijzen. Daarvoor is 581 uur geraamd.
In de meeste gevallen geven overtreders gehoor aan de vooraanschrijving en komt het niet tot een last onder bestuursdwang of dwangsom. Wij gaan daarom uit van drie keer een last onder bestuursdwang en 25 keer een last onder dwangsom. Daarmee is respectievelijk 134 en 390 uur gemoeid. Daarnaast behandelen wij jaarlijks vijf complexe dossiers, denk aan politiek-bestuurlijk gevoelige dossiers. Hiervoor ramen wij 500 uur. Jaarlijks passen wij gemiddeld twaalf maal spoedshalve bestuursdwang toe. Daaronder valt ook het stilleggen van de bouw. Hiervoor ramen we 172 uur. Datzelfde geldt voor het besluit tot afwijzen van handhavingsverzoeken. Dat zijn er op jaarbasis 20. De zorgvuldigheid waarmee dit moet gebeuren noodzaakt tot een raming van 6 uur per geval.
De juridisch medewerkers zijn binnen het onderdeel Toezicht en Handhaving aanspreekpunt voor alle juridische vragen. Voor de ondersteuning van collega’s en voor het beoordelen van brieven ramen wij 125 uur. In de programmering gaan wij ervan uit dat jaarlijks één maal bezwaar wordt gemaakt tegen de invordering van een dwangsom. Daarvoor hebben wij 24 uur opgenomen.
Voor de illegale bewoning van loodsen hebben wij 250 uur geraamd, uitgaande van tien bestuursrechtelijke sancties. Voor de uitvoering van het hennepconvenant ramen wij 144 uur.
Een van de juridisch coördineert de handhaving van de onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen. Zij besteedt daaraan gemiddeld een dagdeel per week, in totaal 200 uur. Zij is ook contactpersoon voor de RUD NHN en aanspreekpunt voor communicatie over toezicht en handhaving. Ook stelt zij regelmatig beleidsdocumenten over specifieke thema’s op en beoordelen de documenten van andere afdelingen op relevantie voor toezicht en handhaving. In totaal moet hiervoor 641 uur worden geraamd.
De keuze voor deze prioriteiten leidt ertoe dat voor twee taken geen uren zijn geraamd. Die twee taken zijn project Kompas en de inventarisatie van het buitengebied. Daarvoor ontbreekt de capaciteit. De invulling van deze projecten moet in een apart voorstel worden meegnomen.
Hoofdstuk 7 Planning, evaluatie en verantwoording
Naast het geïnventariseerde werk ramen wij tijd en capaciteit voor overige werkzaamheden. Die hebben wij in onderstaand overzicht opgenomen.
Omschrijving actie |
Totaal |
|
1.1 |
Reservering opleidingen bouwcontroleurs 36 uur |
104 |
1.2 |
Reservering opleidingen brandcontroleur |
36 |
1.3 |
Reservering opleidingen algemeen controleurs |
72 |
1.4 |
Reservering opleidingen juristen 36 uur |
83 |
1.5 |
Opstellen en uitvoering verbeterplan VTH 50 uur |
50 |
1.6 |
Samenwerking BUCH 50 uur |
50 |
Totaal |
395 |
De reservering voor het behoud en de ontwikkeling van kennis en vaardigheden is het belangrijkste. Daarnaast maken wij reserveringen om ook na 2014 te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen en vereist de samenwerking met de buurgemeenten een reservering.
7.1 Gevolgen voor de ambtelijke capaciteit
In onderstaande tabel hebben wij de uitkomsten van de programmering samengevat. In het overzicht gaan wij uit van de vaste formatie van het onderdeel. Bovenformatieve inhuur hebben wij in het overzicht niet meegenomen.
Gemeente bergen |
Buiten bestek omgevingsrecht |
Gebiedstoezicht |
Realisatiefase |
Gebruiksfase |
Juridische begeleiding |
Acties voorwaarden |
Totaal |
Reservering onvoorzien 10% |
Beschikbaar in uren |
Inhuur |
Verschil +/- |
|
Opmerkingen |
Inzet door: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouw controleurs |
|
1368 |
1995 |
650.5 |
|
95 |
4108 |
411 |
3784 |
734 |
0 |
|
Inhuur = inzet stagiaires |
Controleurs brandpreventie |
|
|
80 |
1095 |
|
33 |
1209 |
121 |
1329 |
|
0 |
|
107 uur die over is wordt ingezet bij bouwcontroleurs |
Algemeen controleurs |
|
2860 |
10 |
436 |
|
72 |
3378 |
338 |
2878 |
838 |
0 |
|
Inhuur op piekmomenten (zomerperiode) |
DHW-controleurs (Alkmaar) |
|
|
41 |
742 |
|
|
742 |
74 |
0 |
816 |
0 |
|
Uitvoering door medewerkers gemeente Alkmaar |
Administratief juridisch med. |
|
|
100 |
|
744 |
|
785 |
79 |
863 |
|
0 |
|
|
Juridisch medewerkers |
|
200 |
|
|
2537 |
172 |
3009 |
301 |
3310 |
|
0 |
|
300 uur = uitvoering en coordinatie D&H wet |
Teamleider* |
1007 |
|
|
|
|
|
1007 |
|
1007 |
|
0 |
|
Teamleider voor 0,3 fte toegerekend aan handhaving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1007 |
4428 |
4428 |
2924 |
3281 |
372 |
14237 |
1323 |
13171 |
1654 |
0 |
|
|
*De uren van de teamleider zijn voor 0.3 fte toegewezen aan juridische begeleiding |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgangspunt netto productieve uren per fte. |
1439 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We lossen het tekort aan capaciteit bij de bouwcontroleurs op door de inzet van stagiaires.
7.2 Jaarverslag
Dit uitvoeringsprogramma is gebaseerd op de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018. Aan het einde van dit jaar maken wij een jaarverslag. In dat jaarverslag geven wij een verantwoording van de activiteiten zoals deze dit jaar zijn uitgevoerd. We laten dus zien in hoeverre we dit uitvoeringsprogramma hebben kunnen uitvoeren.
7.3 Slotopmerking
Wij hebben de afgelopen jaren verschillende malen een uitvoeringsprogramma vastgesteld. Die ervaring leert een aantal dingen. Hoe zorgvuldig wij de raming ook maken, er blijft altijd ruimte voor vragen en er blijven altijd onzekerheden hoe die planningen in de praktijk zullen uitvallen. Die onzekerheden worden in de loop van de jaren wel minder.
De programmatische werkwijze geeft een goed zicht op de kosten en baten van de verschillende taken die het team uitvoert. Meer inzicht in die kosten kan leiden tot een herverdeling van middelen die recht doet aan bestuurlijke prioriteiten. Daarmee kan de cirkel van ambities, instrumenten en formatieve mogelijkheden weer worden gesloten.
Bijlage 1 Beheer van het grondgebied
Gemeente: Bergen NH |
|
|
|
|
Beheerstoezicht grondgebied |
Aantal (indien van toepassing) |
Gemiddelde toezichtfrequentie per jaar |
Toezicht in uren per toezichtsmoment |
TOTAAL URENTOEZICHT |
|
|
|
|
|
Woongebieden (m.u.v. centrum) |
|
|
|
|
Bouwen |
7 |
1 |
20 |
140 |
Illegale bouw |
|
|
|
|
Illegale bouw t.b.v. mantelzorg |
|
|
|
|
Illegaal gebruik woningen en bijgebouwen |
|
|
|
|
Illegaal gebruik recreatiewoningen |
|
|
|
|
APV etc. |
7 |
1 |
20 |
140 |
Illegale afvaldump |
|
|
|
|
Illegale uitwegen |
|
|
|
|
Illegaal gebruik openbare weg |
|
|
|
|
Illegale kap |
|
|
|
|
Illegaal gebruik gemeentegrond |
|
|
|
|
Illegale reclame |
|
|
|
|
Aanhangers/caravans/wrakken |
|
|
|
|
Horecaterrassen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winkelgebieden |
|
|
|
60 240 |
Bouwen |
3 |
1 |
20 |
|
Monumentale waarden (Bergen Centrum) |
|
|
|
|
Terrasoverkapping |
|
|
|
|
APV etc. |
3 |
4 |
20 |
|
Bedrijfsafval |
|
|
|
|
Reclame- uitingen |
|
|
|
|
Illegale uitstallingen |
|
|
|
|
Wind- en zonneschermen |
|
|
|
|
Horecaterrassen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bedrijventerreinen |
2 |
1 |
8 |
16 16 |
Bouwen |
||||
Verbouw loodsen tot appartement |
|
|
|
|
Vestiging illegale bedrijven |
|
|
|
|
Bewoning dienstwoning |
|
|
|
|
Plaats en containers voor opslag |
|
|
|
|
Verdiepingen bij 1-laags bouw |
2 |
1 |
8 |
|
APV etc. |
||||
Plaatsen containers op openbare weg |
|
|
|
|
Illegale uitstallingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengebied |
|
|
|
72 |
Bouwen |
1 |
3 |
24 |
|
Gebruik bijgebouwen als (recreatie-) woning |
|
|
|
|
Illegale aanleg (werken geen bouwwerken zijnde) |
|
|
|
|
Verval van gebouwen |
|
|
|
|
Bouwen in primaire waterkering / afwatering |
|
|
|
|
Illegale bouw |
|
|
|
|
Illegaal gebruik gronden |
|
|
|
|
Illegaal gebruik agrarische panden |
|
|
|
|
Aantasting archeologische waarden |
|
|
|
|
Illegaal gebruik agrarische bedrijfswoningen |
|
|
|
|
APV etc. |
1 |
3 |
24 |
|
Signalering afvaldump |
Beschermd dorpsgezicht |
||||
Bouwen |
3 |
2 |
6 |
36 |
Staat van monumentale gebouwen |
||||
Illegale bouw |
||||
Illegaal gebruik |
||||
Staat van overige gebouwen |
||||
Strand |
||||
Bouwen |
21 |
2 |
2 |
84 |
Paviljoens, opbbouw en afbraak |
||||
APV etc. |
1 |
48 |
8 |
384 |
Rijden op het strand |
||||
Aanlijngebod honden / hondenverbod |
||||
Staandwantvissen |
||||
Blokkeren strandafgangen door leveranciers |
||||
Blokkeren strandafgangen door fietsen |
||||
Handhaving gele en oranje zones |
||||
Attributen |
||||
Overige |
||||
Bouwen |
||||
Overtredingen bouwen |
30 |
2 |
3 |
180 |
klachten, meldingen en handhavingsverzoeken |
130 |
2 |
3 |
780 |
APV etc. |
||||
Overtredingen APV |
10 |
2 |
2 |
40 |
Excessenregelingen APV |
492 |
2 |
2 |
1968 |
Totaal gebiedstoezicht Bouwen |
1368 |
|||
Totaal gebiedstoezicht APV etc. |
2860 |
|||
Bijlage 2 Realisatiefase
Realisatiefase |
Aantal programma 2014-2015 |
Aantal toezichtmomenten |
Uren per toezichtmoment |
TOTAAL UREN TOEZICHT |
Taakgebied: BOUW |
|
|
|
1908 |
Vergunningvrij |
|
|
|
|
Omgevingsvergunningen bouw: |
332 |
|
|
|
Wonen dakkapel (cat. 1) |
49 |
1 |
1,5 |
73 |
Wonen < € 100.000 (eenvoudig, cat. 1) |
170 |
2 |
1,5 |
511 |
Wonen < € 100.000 (complex cat. 1) |
24 |
5 |
1,5 |
182 |
Wonen € 100.000 – 1.000.000 (cat. 2) |
13 |
9 |
1,5 |
173 |
Wonen > € 1.000.000 (cat. 3) |
3 |
12 |
2 |
77 |
Publiek < € 100.000 (cat. 1) |
30 |
4 |
1,5 |
182 |
Publiek > €100.000 (cat. 2-3) |
2 |
14 |
1,5 |
42 |
Bedrijf < €100.000 (cat. 1) |
30 |
4 |
1,5 |
182 |
Bedrijf > € 100.000 (cat. 2-3) |
2 |
11 |
1,5 |
33 |
Projecten |
8 |
|
|
|
Elkshove fase 2 (Brandweerkazerne) |
1 |
25 |
2 |
50 |
Schoorl klopt |
1 |
10 |
2 |
20 |
Egmonderstraatweg 34 |
1 |
25 |
2 |
50 |
Altemira |
1 |
10 |
2 |
20 |
Boulevard 10-11 |
1 |
5 |
2 |
10 |
De Werf |
1 |
10 |
2 |
20 |
Rustenburg |
1 |
10 |
2 |
20 |
Reservering |
1 |
25 |
2 |
50 |
|
|
|
|
|
Bijkomende werkzaamheden toezicht bouw |
|
|
|
|
Aanlevering en beoordeling later ingediende gegevens |
283 |
1 |
0,5 |
142 |
Opslag meervoudige vergunningen 10 % |
28 |
1 |
1,5 |
43 |
Opslag duurzaam bouwen |
28 |
1 |
1 |
28 |
|
|
|
|
|
Taakgebied: WERKEN GEEN BOUWWERKEN ZIJNDE |
|
38 |
||
Vergunning werken geen bouwwerken zijnde |
5 |
5 |
1,5 |
38 |
|
|
|
|
|
Taakgebied: SLOOP |
100 |
|
|
46 |
Sloopmelding niet-risicovol |
20 |
1 |
1 |
20 |
Sloopmelding risicovol |
68 |
3 |
1,5 |
306 |
Sloopmelding asbest WBV |
10 |
1 |
2 |
20 |
Sloopvergunning beschermd dorpsgezicht |
2 |
2 |
1,5 |
6 |
|
|
|
|
|
Taakgebied: MONUMENTEN |
|
|
|
6 |
Monumentenvergunning (rijks-, provinciaal en gemeentelijk) |
3 |
2 |
1 |
6 |
|
|
|
|
|
Taakgebied: BRANDVEILIG GEBRUIK |
53 |
|
|
80 |
Melding brandveilig gebruik |
2 |
1 |
1 |
2 |
Vergunning brandveilig gebruik |
27 |
1 |
2 |
54 |
Hercontroles |
24 |
1 |
1 |
24 |
|
|
|
|
|
Taakgebied: APV |
10 |
|
|
10 |
Evenementen |
|
|
|
|
Terrassen |
10 |
1 |
1 |
10 |
Uitweg |
|
|
|
|
Reclame |
|
|
|
|
Kap |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakgebied: Drank- en Horecawet |
19 |
|
|
38 |
Vergunning horeca-inrichting |
19 |
1 |
2 |
38 |
|
|
|
|
|
Bijlage 3 Gebruiksfase
Gemeente: Bergen NH |
|
|
Gebruiksfase |
Aantal (indien van toepassing) |
TOTAAL UREN TOEZICHT |
Taakgebied: AANLEG |
|
|
In gebiedstoezicht |
|
|
Taakgebied: SLOOP |
|
|
In gebiedstoezicht |
|
|
Taakgebied: MONUMENTEN |
|
|
In gebieds- en realisatietoezicht |
|
|
Milieu |
|
18 |
Uitbesteed aan RUD-NHN |
|
18 |
Reservering integraal toezicht |
3 |
|
Taakgebied: BRANDVEILIG GEBRUIK |
|
1077 |
Categorie 0 (vergunningvrij) |
|
|
Categorie 1 |
|
|
Gezondheidszorg |
1 |
3 |
Huisvesting minder zelfredzame personen |
14 |
42 |
Horecagelegenheden > 50 personen |
95 |
190 |
Kinderopvang |
14 |
14 |
Hotels / pensions > 10 personen |
44 |
88 |
Categorie 2 |
|
|
Horecagelegenheden < 50 personen |
95 |
95 |
Hotels / pensions < 10 personen |
|
20 |
Categorie 3 |
|
|
Club- en buurthuizen |
13 |
13 |
Sport accommodaties |
17 |
17 |
Categorie 4 |
|
|
Scholen |
16 |
32 |
Kerken |
11 |
11 |
Winkels |
14 |
7 |
Overige 5 |
|
|
Jongerencentra |
3 |
12 |
Strandpaviljoens |
21 |
84 |
Bereikbaarheid voor hulpdiensten markten, evenementen |
|
10 |
Brandveiligheid kermissen / circussen |
15 |
30 |
Loze meldingen |
|
80 |
Bouwen 6 |
|
|
Controle brandveiligheid nieuwbouw |
|
235 |
Controle n.a.v. klachten |
|
94 |
Gebruikstoezicht BESTAANDE BOUW |
|
10,5 |
Staat van woningen |
|
|
Vergunningvrije bouw |
|
|
Zwembad openbaar |
1 |
1,5 |
Zwembad niet openbaar |
3 |
9 |
Pand en met galerij vloeren |
5 |
|
Staat van bruggen en viaducten |
|
|
Gebruikstoezicht Algemene Plaatselijke Verordening |
|
436 |
Naleving voorwaarden terrasvergunningen |
2 |
80 |
Visserijdag Egmond aan Zee |
1 |
16 |
Muziekevenement |
1 |
16 |
Groet uit Schoorl run |
1 |
16 |
Hargen aan Sail |
1 |
48 |
Bourgondisch Bergen |
1 |
64 |
Lichtjesavond |
1 |
16 |
Jazz & Sail |
1 |
48 |
Kunst 10 daagse |
1 |
32 |
Loop naar de Pomp |
8 |
32 |
Braderieën |
3 |
24 |
Kofferbakmarkt Schoorl |
14 |
28 |
Wandelplus-4-daagse |
1 |
16 |
Kunstmarkten |
|
|
|
|
|
Gebruikstoezicht Drank- en Horecawet |
|
742 |
Uitgaansgebieden |
|
560 |
Evenementen controle DHW specifiek |
|
126 |
Periodieke controles naleving vergunning |
|
56 |
|
|
|
Thematisch toezicht |
|
640 |
Onrechtmatige bewoning loodsen |
20 |
120 |
Project Kompas (MOE-landers) |
80 |
480 |
Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen |
|
|
Beheerssituatie creëren paaltjes in de berm |
|
0 |
Uitvoering hennepconvenant |
4 |
40 |
|
|
|
Bijlage 4 Juridisch
|
Aantal |
Normuren handhaving |
TOTAAL UREN HANDHAVING |
Handhavingstaken |
|
|
|
Beleidscyclus juridische handhaving |
|
|
641 |
> Beleidsaanpassingen |
|
|
100 |
> Beoordeling documenten derden |
5 |
5 |
25 |
> Werkprogramma |
|
|
36 |
> Jaarverslaglegging |
|
|
72 |
> Contactpersoon coördinatie RUD |
|
|
72 |
> Communicatie onderwerpen T&H |
|
|
36 |
> Opstellen diverse beleidsdocumenten |
3 |
100 |
300 |
Beoordeling rapportages van toezichthouders |
74 |
0,25 |
19 |
Voorbereiding aanschrijving (incl. rapportage) |
74 |
4 |
296 |
Zienswijzen beoordelen en verwerken |
67 |
4 |
266 |
Bestuursdwang |
|
|
|
> Aanschrijving |
3 |
12 |
36 |
> Voorbereiden effectuering |
2 |
12 |
24 |
> Beoordeling rapportage |
2 |
1 |
2 |
> Effectuering incl. nazorg |
2 |
36 |
72 |
Spoedshalve bestuursdwang |
2 |
36 |
72 |
Stilleggen van de bouw |
10 |
10 |
100 |
Afwijzingsbesluiten handhaving |
20 |
6 |
120 |
Dwangsom |
|
|
|
> Dwangsombeschikking |
25 |
12 |
300 |
> Rapportage |
30 |
1 |
30 |
> Verbeurte dwangsom incl. correspondentie |
5 |
12 |
60 |
Complexe handhaving dossiers |
5 |
100 |
500 |
Juridische begeleiding clusters |
|
|
|
> Juridisch advies |
100 |
0,25 |
25 |
> Beoordelen brieven |
400 |
0,25 |
100 |
Bezwaar tegen invordering |
1 |
24 |
24 |
Handhaving projectmatig |
|
|
|
> Project Kompas (MOE-landers) |
|
|
|
> Buitengebied |
|
|
|
> Onrechtmatige bewoning loodsen |
10 |
25 |
250 |
> Uitvoering hennepconvenant |
4 |
36 |
144 |
> Recreatiewoningen |
1 |
|
200 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl