Regeling vervallen per 01-01-2016

Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving gemeente Bergen 2015

Geldend van 19-03-2015 t/m 31-12-2015

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving gemeente Bergen 2015

Hoofdstuk 1 Doel en opzet van het uitvoeringsprogramma

1.1 Inleiding

In dit uitvoeringsprogramma beschrijven we hoe wij onze toezicht- en handhavingstaken invullen. Met het vaststellen van dit programma voldoen wij aan de verplichting van hoofdstuk 7 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Naast de Wabo-taken is een aantal aanverwante toezichtstaken opgenomen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Drank- en Horecawet.

Dit uitvoeringsprogramma bevat de doorwerking van de beleidsvisie 2014-2018 naar uren voor toezicht en handhaving. In de beleidsvisie zijn beleidsregels en kwaliteitscriteria vastgelegd. Ook is vastgelegd op welk kwaliteitsniveau wij onze taken uitvoeren. De beleidsvisie bevat dus de doelen die wij met Toezicht en Handhaving hebben. In dit stuk becijferen wij welke inzet daarvoor nodig is. Wij bezien daarmee of de geformuleerde ambities ook daadwerkelijk kunnen worden gerealiseerd.

Het programma geeft een beredeneerde verwachting van de noodzakelijke capaciteit. Daarbij zijn aannames gemaakt over aantallen en over de te verwachten tijdsbesteding. Dat is voor een deel subjectief; wij weten immers nog niet welke werklast er concreet moet worden weggewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het ook willekeurig is. De gehanteerde uitgangspunten zijn gebaseerd op landelijke kengetallen en verder verfijnd naar de situatie in Bergen.

1.2 Werkwijze

Wij geven een korte verantwoording per taakgebied. We sluiten aan bij de “levenscyclus bebouwde en onbebouwde omgeving”, zoals deze is beschreven in paragraaf 2.2 van de beleidsvisie. Wij hebben voor elk van de fasen een urenraming opgesteld. Deze ramingen maken een onderscheid tussen de taakgebieden:

  • ·

    Bouw

  • ·

    Werken geen bouwwerken zijnde

  • ·

    Sloop

  • ·

    Monumenten

  • ·

    Brandveilig gebruik

  • ·

    Algemene Plaatselijke Verordening

  • ·

    Drank- en horecawet.

In een verzamelstaat hebben wij vervolgens het overzicht gemaakt van de noodzakelijke uren per taakgebied. De gedetailleerde urenberekeningen zijn opgenomen in de bijlagen.

Voor de vergunninggebonden taken hebben wij een raming gemaakt van de verwachte aantallen aanvragen per activiteit in 2015. Daarbij hebben wij het aantal vergunningaanvragen van 2014 als uitgangspunt genomen.

Bij de niet-vergunninggebonden taken leggen wij de toezichtfrequentie en het tijdsbeslag vast. In beide gevallen zijn wij uit gegaan van de risico-inventarisatie die als bijlage 1 bij de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018 zit. Daarop hebben wij de toezichtintensiteit zo nodig gecorrigeerd.

De verwachte gemiddelde tijdsbesteding per toezichtmoment hebben wij per taak bepaald. Daarbij is als toezicht gedefinieerd:

  • 1.

    reistijden naar en van de locatie waar toezicht wordt gehouden;

  • 2.

    inspectie ter plaatse;

  • 3.

    verslaglegging van de inspectie overeenkomstig de gemaakte afspraken;

  • 4.

    eventuele hercontroles;

  • 5.

    eventuele informerende correspondentie direct naar aanleiding van de inspectie;

  • 6.

    dossiervorming.

De toezichthouders leveren hun informatie zo aan dat de juridisch medewerkers er direct mee aan het werk kunnen.

Wij hebben een reservering van 10% opgenomen voor “onvoorzien”. Daarmee vangen wij pieken in de werklast en onverwachte werkzaamheden op.

Voor het becijferen van de beschikbare capaciteit gaan wij in alle gevallen uit van een gemiddeld aantal netto productieve uren van 1.439 per fte.

Hoofdstuk 2 Beheer van het grondgebied

Doelstelling:

Het behoud van een aantrekkelijke woonomgeving: mooi, schoon, heel en veilig.

In deze fase controleren wij periodiek en systematisch of het gebruik overeenkomstig de regels plaatsvindt.

Wij onderscheiden zes gebiedsdelen: woongebieden, winkelgebieden, bedrijventerreinen, het buitengebied, het beschermde dorpsgezicht en het strand. In onderstaand overzicht hebben wij de capaciteit voor dit toezicht becijferd.

Omschrijving gebiedsdeel

Aantal

Frequentie

Uren

Totaal

1. Woongebieden (m.u.v. centrum)

a. Bouwen

7

1

20

140

b. APV etc.

7

1

20

140

2. Winkelgebieden

a. Bouwen

3

1

20

60

b. APV etc.

3

4

20

240

3. Bedrijventerreinen

a. Bouwen

2

1

8

16

b. APV etc.

2

1

8

16

4. Buitengebied

a. Bouwen

1

3

24

72

b. APV etc.

1

3

24

72

5. Beschermd dorpsgezicht

a. Bouwen

3

2

6

36

b. APV etc.

6. Strand

a. Bouwen

21

2

2

84

b. APV etc.

1

48

8

384

7. Overige

a. Bouwen

160

2

3

960

b. APV etc.

502

2

2

2008

Totaal gebiedstoezicht

4228

Bouwen

1368

APV etc.

2860

De bouwcontroleurs controleren elk gebiedsdeel één keer per jaar op illegale bouw en gebruik. De algemeen controleurs beoordelen dit gebied op onder meer afvaldump, illegaal gebruik van de openbare weg, aanhangwagens en reclame. Per gebied hebben wij daar een aantal uur voor geraamd, hetgeen in totaal op 4228 uur neerkomt. Wij hebben daarnaast onder “overige” een inschatting gemaakt van de uren die wij besteden aan het afhandelen van klachten, meldingen en handhavingsverzoeken. Het volledige overzicht staat in bijlage 1.

Hoofdstuk 3 Voorbereidingsfase

In de voorbereidingsfase verlenen wij vergunningen op allerlei taakgebieden en beoordelen wij meldingen. Dit is een taak van het onderdeel Vergunningen en is dus niet in het programma voor Toezicht en Handhaving opgenomen. Incidenteel wordt een locatie door Toezicht en Handhaving beoordeeld als een vergunningaanvraag daartoe noodzaakt. In de programmering wordt daarmee geen rekening gehouden.

Hoofdstuk 4 Realisatiefase

Doelstelling:

Initiatiefnemers voeren hun werkzaamheden uit volgens de regels, zoals die zijn vastgelegd in wet- en regelgeving en vergunningvoorschriften.

Wij leggen in deze fase de nadruk op toezicht op (de voorschriften in) vergunningen en meldingen. Hieronder hebben wij de urenraming opgenomen voor deze controles.

Omschrijving taakgebied:

Aantal

Totaal

Taakgebied bouw < 100.000 euro

304

1131

Taakgebied bouw > 100.000 euro

28

777

Taakgebied werken geen bouwwerken zijnde

5

38

Taakgebied sloop

100

46

Taakgebied monumenten

3

6

Taakgebied brandeilig gebruik

53

80

Taakgebied APV

10

10

Taakgebied Drank- en Horecawet

19

38

Totaal realisatiefase

2126

4.1 Bouw

Het toezicht op de bouw is verreweg de belangrijkste taak in de realisatiefase (2126 uur).

Het overgrote deel van de aanvragen (304 stuks) zijn kleinere bouwplannen (< € 100.000). Wij voeren maar 1 à 2 inspecties per bouwwerk uit, maar het grote aantal vergunningen levert toch een flink tijdsbeslag op (1131 uur).

Het toezicht op projecten neemt ook veel tijd in beslag, omdat dat vergunningen zijn die zich om allerlei redenen niet lenen voor een standaardaanpak. Bijvoorbeeld omdat het om samengestelde vergunningen gaat, die meerdere activiteiten omvatten. Of omdat het om bijzondere locaties gaat die extra toezicht vereisen. Dit behelst ongeveer de helft van de uren in de categorie > € 100.000.

In de programmering voor het toezicht reserveren wij 186 uur voor bijkomende werkzaamheden, zie bijlage 2. Een flink deel van dat werk bestaat uit het beoordelen van later aangeleverde gegevens, zoals bijvoorbeeld constructieberekeningen. Ook houden wij toezicht op duurzaam bouwen (29 uur).

4.2 Werken geen bouwwerken zijnde

Wij hebben in een aantal bestemmingsplannen een vergunningstelsel opgenomen voor werken, geen bouwwerken zijnde. Dit betreft vooral wegaanleg, de aanleg van vijvers en het leggen van kabels en leidingen. Wij verwachten niet meer dan vijf aanvragen waarvoor een bescheiden capaciteit (38 uur) is geraamd.

4.3 Sloop

Wij ramen in het programma 100 sloopmeldingen en -vergunningen waarvoor wij in totaal 352 uur toezicht reserveren. Op elke sloop houden wij toezicht. Bij niet-risicovolle sloop doen we dat één maal; bij risicovolle sloop brengen wij drie bezoeken aan de locatie.

4.4 Monumenten

Voor het toezicht op de monumentenvergunningen wordt rekening gehouden met 6 uur op jaarbasis omdat het vrijwel altijd kan worden gecombineerd met het toezicht op de bouw.

4.5 Brandveilig gebruik

Voor de beoordeling van nieuwe meldingen en vergunningen voor brandveilig gebruik is 80 uur geraamd. Het leeuwendeel van dit werk betreft vergunningen voor bedrijven waar nachtverblijf wordt verzorgd (hotels en pensions).

4.6 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Het toezicht op de APV wordt met name in het gebruikstoezicht gehouden. Vandaar dat hier maar 10 uur voor is geraamd in de realisatiefase.

4.7 Drank- en horecawetgeving (DHW)

Naar verwachting worden jaarlijks 19 DHW-vergunningen verleend, waarvoor wij de inrichtingseisen controleren. Hier hebben we 38 uur voor geraamd.

Hoofdstuk 5 Gebruiksfase

Doelstelling:

Gebruikers van gronden en bouwwerken gebruiken hun eigendommen conform de regels.

Wij controleren of het dagelijks gebruik van gronden en bouwwerken in overeenstemming is met de wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld het toezicht op het brandveilig gebruik.

5.1 Milieutoezicht

De Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN) voert het gebruikstoezicht uit op de milieu-inrichtingen. Onze bouwcontroleurs voeren samen met de controleurs van de RUD NHN integrale controles uit. Daarvoor hebben wij 18 uur gereserveerd, zie bijlage 3.

5.2 Brandveilig gebruik

Het toezicht op brandveilig gebruik is de belangrijkste gemeentelijke taak in de gebruiksfase. Voor deze taak zetten wij in totaal 1077 uur in. Een groot deel van dit werk betreft het structurele toezicht op de brandveiligheid in gebouwen met een publieks- of verblijfsfunctie. De toezichtfrequentie is conform de landelijke richtlijn die is vastgelegd in het preventie-actieplan (prevap). Naast deze structurele taken hebben wij in de programmering 235 uur opgenomen voor controles op brandveiligheid bij nieuwbouw en reserveren wij 94 uur voor controles naar aanleiding van klachten (Bouwen 6).

Taakgebied brandveilig gebruik

Aantal

Uren

Categorie 1 (o.m. grotere horeca, kinderopvang, verpleeg- en verzorgingshuizen)

168

337

Categorie 2 (kleinere horeca, hotels en pensions < 10 personen)

95

115

Categorie 3 (club- en buurthuizen, sportaccomodaties)

30

30

Categorie 4 (scholen, kerken, winkels)

41

50

Overige 5 (o.m. jongerencentra, strandpaviljoens, markten, kermissen, loze meldingen)

24

216

Bouwen 6 (reservering controle nieuwbouw en controle klachten)

329

Totaal

1077

5.3 Thematisch toezicht

Voor 2015 hebben wij drie projecten gepland. Zij zijn in onderstaand overzicht opgenomen. Voor het onrechtmatige gebruik van recreatiewoningen hebben wij geen uren van de controleurs ingepland omdat externen deze controles uitvoeren.

Thematisch toezicht

Onrechtmatige bewoning loodsen

120

Project Kompas (MOE-landers)

480

Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen

600

Met het toezicht op onrechtmatige bewoning van loodsen zijn wij in 2013 gestart naar aanleiding van de brand op bedrijventerrein ‘De Weidjes’. In 2014 zijn een 20-tal overtredingen opgepakt. Dat is ook de planning voor 2015 Hiervoor ramen wij 120 uur. We starten dit jaar met het Project Kompas. Dit project is specifiek gericht op de huisvesting van seizoenarbeiders uit Midden- en Oost-Europa. Hoewel nog onduidelijk is hoeveel tijd de uitvoering precies zal gaan vragen, houden wij er rekening mee dat wij op 80 locaties, meerdere controles moeten uitvoeren.

Hoofdstuk 6 Juridisch

Doelstellingen:

1. beleids- en procesmatige uitvoering van handhavingstaken overeenkomstig de Wabo;

2. bevorderen van naleefgedrag.

Ook voor juridische begeleiding hebben wij op basis van kengetallen uit het verleden en verwachtingen over de ontwikkelingen dit jaar een raming gemaakt van de noodzakelijke capaciteit om de werkzaamheden uit te voeren, deze is opgenomen in bijlage 4.

Juridische begeleiding

Voorbereiding handhaving

581

Bestuursdwang

134

Spoedshalve bestuursdwang

72

Stilleggen van de bouw

100

Afwijzingsbesluiten handhaving

120

Dwangsom

390

Complexe handhavingsdossiers

500

Juridische begeleiding clusters

125

Bezwaar tegen invordering

24

Handhaving projectmatig t.w.:

> Project Kompas (MOE-landers)

0

> Buitengebied

0

> Onrechtmatige bewoning loodsen

250

> Uitvoering hennepconvenant

144

> Recreatiewoningen

200

Beleidsontwikkeling juridische handhaving

641

Totaal

3281

Wij verwachten jaarlijks voor 74 overtredingen een handhavingstraject op te starten. De voorbereiding daarvan begint met het beoordelen van rapportages van de bouwcontroleurs, het opstellen van vooraanschrijvingen, het horen van de overtreders en het verwerken van zienswijzen. Daarvoor is 581 uur geraamd.

In de meeste gevallen geven overtreders gehoor aan de vooraanschrijving en komt het niet tot een last onder bestuursdwang of dwangsom. Wij gaan daarom uit van drie keer een last onder bestuursdwang en 25 keer een last onder dwangsom. Daarmee is respectievelijk 134 en 390 uur gemoeid. Daarnaast behandelen wij jaarlijks vijf complexe dossiers, denk aan politiek-bestuurlijk gevoelige dossiers. Hiervoor ramen wij 500 uur. Jaarlijks passen wij gemiddeld twaalf maal spoedshalve bestuursdwang toe. Daaronder valt ook het stilleggen van de bouw. Hiervoor ramen we 172 uur. Datzelfde geldt voor het besluit tot afwijzen van handhavingsverzoeken. Dat zijn er op jaarbasis 20. De zorgvuldigheid waarmee dit moet gebeuren noodzaakt tot een raming van 6 uur per geval.

De juridisch medewerkers zijn binnen het onderdeel Toezicht en Handhaving aanspreekpunt voor alle juridische vragen. Voor de ondersteuning van collega’s en voor het beoordelen van brieven ramen wij 125 uur. In de programmering gaan wij ervan uit dat jaarlijks één maal bezwaar wordt gemaakt tegen de invordering van een dwangsom. Daarvoor hebben wij 24 uur opgenomen.

Voor de illegale bewoning van loodsen hebben wij 250 uur geraamd, uitgaande van tien bestuursrechtelijke sancties. Voor de uitvoering van het hennepconvenant ramen wij 144 uur.

Een van de juridisch coördineert de handhaving van de onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen. Zij besteedt daaraan gemiddeld een dagdeel per week, in totaal 200 uur. Zij is ook contactpersoon voor de RUD NHN en aanspreekpunt voor communicatie over toezicht en handhaving. Ook stelt zij regelmatig beleidsdocumenten over specifieke thema’s op en beoordelen de documenten van andere afdelingen op relevantie voor toezicht en handhaving. In totaal moet hiervoor 641 uur worden geraamd.

De keuze voor deze prioriteiten leidt ertoe dat voor twee taken geen uren zijn geraamd. Die twee taken zijn project Kompas en de inventarisatie van het buitengebied. Daarvoor ontbreekt de capaciteit. De invulling van deze projecten moet in een apart voorstel worden meegnomen.

Hoofdstuk 7 Planning, evaluatie en verantwoording

Naast het geïnventariseerde werk ramen wij tijd en capaciteit voor overige werkzaamheden. Die hebben wij in onderstaand overzicht opgenomen.

Omschrijving actie

Totaal

1.1

Reservering opleidingen bouwcontroleurs 36 uur

104

1.2

Reservering opleidingen brandcontroleur

36

1.3

Reservering opleidingen algemeen controleurs

72

1.4

Reservering opleidingen juristen 36 uur

83

1.5

Opstellen en uitvoering verbeterplan VTH 50 uur

50

1.6

Samenwerking BUCH 50 uur

50

Totaal

395

De reservering voor het behoud en de ontwikkeling van kennis en vaardigheden is het belangrijkste. Daarnaast maken wij reserveringen om ook na 2014 te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen en vereist de samenwerking met de buurgemeenten een reservering.

7.1 Gevolgen voor de ambtelijke capaciteit

In onderstaande tabel hebben wij de uitkomsten van de programmering samengevat. In het overzicht gaan wij uit van de vaste formatie van het onderdeel. Bovenformatieve inhuur hebben wij in het overzicht niet meegenomen.

Gemeente bergen

Buiten bestek omgevingsrecht

Gebiedstoezicht

Realisatiefase

Gebruiksfase

Juridische begeleiding

Acties voorwaarden

Totaal

Reservering onvoorzien 10%

Beschikbaar in uren

Inhuur

Verschil +/-

 

Opmerkingen

Inzet door:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bouw controleurs

 

1368

1995

650.5

 

95

4108

411

3784

734

0

 

Inhuur = inzet stagiaires

Controleurs brandpreventie

 

 

80

1095

 

33

1209

121

1329

 

0

 

107 uur die over is wordt ingezet bij bouwcontroleurs

Algemeen controleurs

 

2860

10

436

 

72

3378

338

2878

838

0

 

Inhuur op piekmomenten (zomerperiode)

DHW-controleurs (Alkmaar)

 

 

41

742

 

 

742

74

0

816

0

 

Uitvoering door medewerkers gemeente Alkmaar

Administratief juridisch med.

 

 

100

 

744

 

785

79

863

 

0

 

 

Juridisch medewerkers

 

200

 

 

2537

172

3009

301

3310

 

0

 

300 uur = uitvoering en coordinatie D&H wet

Teamleider*

1007

 

 

 

 

 

1007

 

1007

 

0

 

Teamleider voor 0,3 fte toegerekend aan handhaving

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1007

4428

4428

2924

3281

372

14237

1323

13171

1654

0

 

 

*De uren van de teamleider zijn voor 0.3 fte toegewezen aan juridische begeleiding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitgangspunt netto productieve uren per fte.

1439

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We lossen het tekort aan capaciteit bij de bouwcontroleurs op door de inzet van stagiaires.

7.2 Jaarverslag

Dit uitvoeringsprogramma is gebaseerd op de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018. Aan het einde van dit jaar maken wij een jaarverslag. In dat jaarverslag geven wij een verantwoording van de activiteiten zoals deze dit jaar zijn uitgevoerd. We laten dus zien in hoeverre we dit uitvoeringsprogramma hebben kunnen uitvoeren.

7.3 Slotopmerking

Wij hebben de afgelopen jaren verschillende malen een uitvoeringsprogramma vastgesteld. Die ervaring leert een aantal dingen. Hoe zorgvuldig wij de raming ook maken, er blijft altijd ruimte voor vragen en er blijven altijd onzekerheden hoe die planningen in de praktijk zullen uitvallen. Die onzekerheden worden in de loop van de jaren wel minder.

De programmatische werkwijze geeft een goed zicht op de kosten en baten van de verschillende taken die het team uitvoert. Meer inzicht in die kosten kan leiden tot een herverdeling van middelen die recht doet aan bestuurlijke prioriteiten. Daarmee kan de cirkel van ambities, instrumenten en formatieve mogelijkheden weer worden gesloten.

Bijlage 1 Beheer van het grondgebied

Gemeente: Bergen NH

 

 

 

Beheerstoezicht grondgebied

Aantal (indien van toepassing)

Gemiddelde toezichtfrequentie per jaar

Toezicht in uren per toezichtsmoment

TOTAAL URENTOEZICHT

 

 

 

 

 

Woongebieden (m.u.v. centrum)

 

 

 

 

Bouwen

7

1

20

140

Illegale bouw

 

 

 

Illegale bouw t.b.v. mantelzorg

 

 

 

Illegaal gebruik woningen en bijgebouwen

 

 

 

Illegaal gebruik recreatiewoningen

 

 

 

APV etc.

7

1

20

140

Illegale afvaldump

 

 

 

Illegale uitwegen

 

 

 

Illegaal gebruik openbare weg

 

 

 

Illegale kap

 

 

 

Illegaal gebruik gemeentegrond

 

 

 

Illegale reclame

 

 

 

Aanhangers/caravans/wrakken

 

 

 

Horecaterrassen

 

 

 

 

 

 

 

Winkelgebieden

 

 

 

60

240

Bouwen

3

1

20

Monumentale waarden (Bergen Centrum)

 

 

 

Terrasoverkapping

 

 

 

APV etc.

3

4

20

Bedrijfsafval

 

 

 

Reclame- uitingen

 

 

 

Illegale uitstallingen

 

 

 

Wind- en zonneschermen

 

 

 

Horecaterrassen

 

 

 

 

 

 

 

Bedrijventerreinen

2

1

8

16

16

Bouwen

Verbouw loodsen tot appartement

 

 

 

Vestiging illegale bedrijven

 

 

 

Bewoning dienstwoning

 

 

 

Plaats en containers voor opslag

 

 

 

Verdiepingen bij 1-laags bouw

2

1

8

APV etc.

Plaatsen containers op openbare weg

 

 

 

Illegale uitstallingen

 

 

 

 

 

 

 

Buitengebied

 

 

 

72

Bouwen

1

3

24

Gebruik bijgebouwen als (recreatie-) woning

 

 

 

Illegale aanleg (werken geen bouwwerken zijnde)

 

 

 

Verval van gebouwen

 

 

 

Bouwen in primaire waterkering / afwatering

 

 

 

Illegale bouw

 

 

 

Illegaal gebruik gronden

 

 

 

Illegaal gebruik agrarische panden

 

 

 

Aantasting archeologische waarden

 

 

 

Illegaal gebruik agrarische bedrijfswoningen

 

 

 

APV etc.

1

3

24

Signalering afvaldump

Beschermd dorpsgezicht

Bouwen

3

2

6

36

Staat van monumentale gebouwen

Illegale bouw

Illegaal gebruik

Staat van overige gebouwen

Strand

Bouwen

21

2

2

84

Paviljoens, opbbouw en afbraak

APV etc.

1

48

8

384

Rijden op het strand

Aanlijngebod honden / hondenverbod

Staandwantvissen

Blokkeren strandafgangen door leveranciers

Blokkeren strandafgangen door fietsen

Handhaving gele en oranje zones

Attributen

Overige

Bouwen

Overtredingen bouwen

30

2

3

180

klachten, meldingen en handhavingsverzoeken

130

2

3

780

APV etc.

Overtredingen APV

10

2

2

40

Excessenregelingen APV

492

2

2

1968

Totaal gebiedstoezicht Bouwen

1368

Totaal gebiedstoezicht APV etc.

2860

Bijlage 2 Realisatiefase

Realisatiefase

Aantal programma 2014-2015

Aantal toezichtmomenten

Uren per toezichtmoment

TOTAAL UREN TOEZICHT

Taakgebied: BOUW

 

 

 

1908

Vergunningvrij

 

 

 

 

Omgevingsvergunningen bouw:

332

 

 

 

Wonen dakkapel (cat. 1­)

49

1

1,5

73

Wonen < € 100.000 (eenvoudig, cat. 1)

170

2

1,5

511

Wonen < € 100.000 (complex cat. 1)

24

5

1,5

182

Wonen € 100.000 – 1.000.000 (cat. 2)

13

9

1,5

173

Wonen > € 1.000.000 (cat. 3)

3

12

2

77

Publiek < € 100.000 (cat. 1)

30

4

1,5

182

Publiek > €100.000 (cat. 2-3)

2

14

1,5

42

Bedrijf < €100.000 (cat. 1)

30

4

1,5

182

Bedrijf > € 100.000 (cat. 2-3)

2

11

1,5

33

Projecten

8

 

 

 

Elkshove fase 2 (Brandweerkazerne)

1

25

2

50

Schoorl klopt

1

10

2

20

Egmonderstraatweg 34

1

25

2

50

Altemira

1

10

2

20

Boulevard 10-11

1

5

2

10

De Werf

1

10

2

20

Rustenburg

1

10

2

20

Reservering

1

25

2

50

 

 

 

 

 

Bijkomende werkzaamheden toezicht bouw

 

 

 

 

Aanlevering en beoordeling later ingediende gegevens

283

1

0,5

142

Opslag meervoudige vergunningen 10 %

28

1

1,5

43

Opslag duurzaam bouwen

28

1

1

28

 

 

 

 

 

Taakgebied: WERKEN GEEN BOUWWERKEN ZIJNDE

 

38

Vergunning werken geen bouwwerken zijnde

5

5

1,5

38

 

 

 

 

 

Taakgebied: SLOOP

100

 

 

46

Sloopmelding niet-risicovol

20

1

1

20

Sloopmelding risicovol

68

3

1,5

306

Sloopmelding asbest WBV

10

1

2

20

Sloopvergunning beschermd dorpsgezicht

2

2

1,5

6

 

 

 

 

 

Taakgebied: MONUMENTEN

 

 

 

6

Monumentenvergunning (rijks-, provinciaal en gemeentelijk)

3

2

1

6

 

 

 

 

 

Taakgebied: BRANDVEILIG GEBRUIK

53

 

 

80

Melding brandveilig gebruik

2

1

1

2

Vergunning brandveilig gebruik

27

1

2

54

Hercontroles

24

1

1

24

 

 

 

 

 

Taakgebied: APV

10

 

 

10

Evenementen

 

 

 

 

Terrassen

10

1

1

10

Uitweg

 

 

 

 

Reclame

 

 

 

 

Kap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taakgebied: Drank- en Horecawet

19

 

 

38

Vergunning horeca-inrichting

19

1

2

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 3 Gebruiksfase

Gemeente: Bergen NH

 

Gebruiksfase

Aantal (indien van toepassing)

TOTAAL UREN TOEZICHT

Taakgebied: AANLEG

 

 

In gebiedstoezicht

 

 

Taakgebied: SLOOP

 

 

In gebiedstoezicht

 

 

Taakgebied: MONUMENTEN

 

 

In gebieds- en realisatietoezicht

 

 

Milieu

 

18

Uitbesteed aan RUD-NHN

 

18

Reservering integraal toezicht

3

Taakgebied: BRANDVEILIG GEBRUIK

 

1077

Categorie 0 (vergunningvrij)

 

 

Categorie 1

 

 

Gezondheidszorg

1

3

Huisvesting minder zelfredzame personen

14

42

Horecagelegenheden > 50 personen

95

190

Kinderopvang

14

14

Hotels / pensions > 10 personen

44

88

Categorie 2

 

 

Horecagelegenheden < 50 personen

95

95

Hotels / pensions < 10 personen

 

20

Categorie 3

 

 

Club- en buurthuizen

13

13

Sport accommodaties

17

17

Categorie 4

 

 

Scholen

16

32

Kerken

11

11

Winkels

14

7

Overige 5

 

 

Jongerencentra

3

12

Strandpaviljoens

21

84

Bereikbaarheid voor hulpdiensten markten, evenementen

 

10

Brandveiligheid kermissen / circussen

15

30

Loze meldingen

 

80

Bouwen 6

 

 

Controle brandveiligheid nieuwbouw

 

235

Controle n.a.v. klachten

 

94

Gebruikstoezicht BESTAANDE BOUW

 

10,5

Staat van woningen

 

 

Vergunningvrije bouw

 

 

Zwembad openbaar

1

1,5

Zwembad niet openbaar

3

9

Pand en met galerij vloeren

5

 

Staat van bruggen en viaducten

 

 

Gebruikstoezicht Algemene Plaatselijke Verordening

 

436

Naleving voorwaarden terrasvergunningen

2

80

Visserijdag Egmond aan Zee

1

16

Muziekevenement

1

16

Groet uit Schoorl run

1

16

Hargen aan Sail

1

48

Bourgondisch Bergen

1

64

Lichtjesavond

1

16

Jazz & Sail

1

48

Kunst 10 daagse

1

32

Loop naar de Pomp

8

32

Braderieën

3

24

Kofferbakmarkt Schoorl

14

28

Wandelplus-4-daagse

1

16

Kunstmarkten

 

 

 

 

 

Gebruikstoezicht Drank- en Horecawet

 

742

Uitgaansgebieden

 

560

Evenementen controle DHW specifiek

 

126

Periodieke controles naleving vergunning

 

56

 

 

 

Thematisch toezicht

 

640

Onrechtmatige bewoning loodsen

20

120

Project Kompas (MOE-landers)

80

480

Onrechtmatig gebruik recreatiewoningen

 

 

Beheerssituatie creëren paaltjes in de berm

 

0

Uitvoering hennepconvenant

4

40

 

 

 

 

 

 

Bijlage 4 Juridisch

 

Aantal

Normuren handhaving

TOTAAL UREN HANDHAVING

Handhavingstaken

 

 

Beleidscyclus juridische handhaving

 

 

641

> Beleidsaanpassingen

 

 

100

> Beoordeling documenten derden

5

5

25

> Werkprogramma

 

 

36

> Jaarverslaglegging

 

 

72

> Contactpersoon coördinatie RUD

 

 

72

> Communicatie onderwerpen T&H

 

 

36

> Opstellen diverse beleidsdocumenten

3

100

300

Beoordeling rapportages van toezichthouders

74

0,25

19

Voorbereiding aanschrijving (incl. rapportage)

74

4

296

Zienswijzen beoordelen en verwerken

67

4

266

Bestuursdwang

 

 

 

> Aanschrijving

3

12

36

> Voorbereiden effectuering

2

12

24

> Beoordeling rapportage

2

1

2

> Effectuering incl. nazorg

2

36

72

Spoedshalve bestuursdwang

2

36

72

Stilleggen van de bouw

10

10

100

Afwijzingsbesluiten handhaving

20

6

120

Dwangsom

 

 

 

> Dwangsombeschikking

25

12

300

> Rapportage

30

1

30

> Verbeurte dwangsom incl. correspondentie

5

12

60

Complexe handhaving dossiers

5

100

500

Juridische begeleiding clusters

 

 

 

> Juridisch advies

100

0,25

25

> Beoordelen brieven

400

0,25

100

Bezwaar tegen invordering

1

24

24

Handhaving projectmatig

 

 

 

> Project Kompas (MOE-landers)

 

 

 

> Buitengebied

 

 

 

> Onrechtmatige bewoning loodsen

10

25

250

> Uitvoering hennepconvenant

4

36

144

> Recreatiewoningen

1

 

200