Regeling vervallen per 25-11-2010

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Geldend van 13-09-2007 t/m 24-11-2010

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

De raad van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van het college van Bergen van 12 juni 2007;

gelezen het advies van de commissie Bestuurlijke Zaken d.d. 4 juli 2007;

gelet op het bepaalde in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t:

vast te stellen de

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Artikel 1 Begripsbepalingen Deze verordening verstaat onder:

  • a. wet : de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b. verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • d. beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e. bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd als bedoeld in artikel 15 van de wet;

  • f. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • g. binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • h. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2. In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

    • 1.

      Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Publieksdiensten, sector Dienstverlening.

    • 2.

      Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is een bij besluit van de verantwoordelijke contractueel aangewezen instantie, welke instantie werkzaamheden verricht als genoemd in artikel 15 van de Wet.

    • 3.

      De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde

      toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijk gestelde, die

      geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de Wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties als opgenomen in bijlage 1 gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn binnen de afdeling Publieksdiensten;

  • c.

    de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam binnen de afdeling Publieksdiensten;

  • d.

    de bewerker en diens medewerkers, voorzover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • e.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage 2 voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden systematisch gegevens verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers. In de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage 3 van deze verordening is aangegeven welke binnengemeentelijke afnemers welke gegevens ontvangen ten behoeve van welk doel.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage 4 vermelde instanties op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8 Verplicht gebruik authentieke gegevens

De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens of die daaraan zijn aangehaakt te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.

Artikel 9 Terugmeldingsplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. De binnengemeentelijke afnemers, aangewezen in bijlage 1, doen tevens mededeling in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de Wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit houdende de regels ter uitvoering van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het door de verantwoordelijke vastgestelde beveiligingsplan ‘Handboek Beveiliging GBA’.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1. De ‘Verordening Wet Bescherming Persoonsgegevens gemeente Bergen 2003, zoals vastgesteld op 28 januari 2003, wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 13 september 2007.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
raad van de gemeente Bergen op 28 augustus 2007
de griffier, de voorzitter,

Bijlage

BIJLAGE 1

Behorende bij artikel 2, lid 2 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007.

Het college regelt de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de volgende binnengemeentelijke afnemers die de gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken:

Afdeling

Sector Dienstverlening

Afdeling Publieksdiensten - Burgerzaken backoffice

  • -

    Frontoffice

  • -

    Belastingen

  • -

    Informatiecentrum

Sector Maatschappelijke Zaken

Afdeling Sociale Zaken - WWB

Afdeling Welzijn - Wmo / leerplichtadministratie

Sector Grondgebied

Afdeling VROM - Handhaving en Toezicht

Afdeling Cultuur en Civieltechniek - Civiel

Stafafdeling Financiën

BIJLAGE 2

Behorende bij artikel 5 onder e van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Afdeling Profiel

Sector Dienstverlening

Afdeling Publieksdiensten - Burgerzaken backoffice Back 2/3

  • -

    Frontoffice Front 1

  • -

    Belastingen WozBel

  • -

    Informatiecentrum IC

Sector Maatschappelijke Zaken

Afdeling Sociale Zaken - WWB WWB

Afdeling Welzijn - Wmo / leerplichtadministratie Welzijn

Sector Grondgebied

Afdeling VROM - Handhaving en Toezicht VROM

Afdeling Cultuur en Civieltechniek - Civiel Civ

Stafafdeling Financiën Invor

Profiel Toegang tot categorie van de persoonslijst

IC 1,8

Back 2 /3 1 t/m 14

Front 1 1 t/m 14

WozBel 1,5,8,9

WWB 1,2,3,5,6,8,9,10,11,12

Welzijn 1,2,3,5,6,8,9

VROM 1,8

Civ 1,8

Invor 1,5,6,7,8

BIJLAGE 3

Behorende bij artikel 6 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie 2007

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet wordt aan een binnengemeentelijke afnemer systematische gegevens verstrekt die noodzakelijk zijn voor de vervulling van zijn taak aan de volgende afnemers:

  • 1.

    Belastingen

  • 2.

    Begraafplaatsadministratie

  • 3.

    Parkeren

  • 4.

    Sociale Zaken

  • 5.

    Nieuwkomers

  • 6.

    Leerplichtadministratie

  • 7.

    Politie

BIJLAGE 4

Behorende bij artikel 7 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007.

De verantwoordelijke beoordeelt of gegevens uit de GBA worden verstrekt aan vrije derden.

Alvorens tot strekking van gegevens op grond van artikel 100 Wet GBA wordt overgegaan vindt een afweging plaats of een verzoek voldoet aan de hieronder vermelde criteria.

Criteria

  • 1)

    Rechtspersonen zonder winstoogmerk kunnen schriftelijk een verzoek indienen onder vermelding van redenen voor zover:

    • -

      de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen én

    • -

      waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte én

    • -

      in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd én

    • -

      dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

  • 2)

    Natuurlijke personen kunnen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, een schriftelijk verzoek indienen onder vermelding van redenen.

Gegevens worden alleen verstrekt met voorafgaand schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden gevraagd.

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de:

  • -

    naam,

  • -

    naam van de (eerdere) echtgenoot dan wel geregistreerde partner,

  • -

    naamgebruik

  • -

    adres

  • -

    gemeente van inschrijving

  • -

    geboortedatum

  • -

    datum van overlijden

Van persoonslijsten waarop de indicatie ‘geheim’ is vermeld worden geen gegevens verstrekt.

Overzicht van de door de verantwoordelijke aangewezen rechtspersonen volgens artikel 100 lid 1 onder a van de Wet die voldoen aan de bovenstaande criteria:

  • -

    Bibliotheek (geen onderdeel van gemeente)

  • -

    Buitenlandse EU-overheden

  • -

    Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens)

  • -

    Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

  • -

    Juridisch Loket

  • -

    Crematoria, begraafplaatsen (niet gemeentelijke)

  • -

    Culturele organisaties

  • -

    Fondswervende organisaties

  • -

    Instellingen/organisaties ten behoeve van:

  • Ø

    Maatschappelijke dienstverlening

  • Ø

    Algemene/geestelijke gezondheidszorg

  • Ø

    Kinderopvang

  • Ø

    Jeugdwelzijnswerk

  • Ø

    Ouderenzorg

  • Ø

    Gehandicaptenzorg

  • Ø

    Werkvoorziening

  • -

    Kerken (niet zijnde de SILA)

  • -

    Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

  • -

    Migrantenorganisaties

  • -

    Natuurlijke personen

  • -

    Ouderenorganisaties

  • -

    Patiëntenverenigingen

  • -

    Pensioenfondsen (tenzij artikel 93 van de Pensioenwet van toepassing)

  • -

    Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

  • -

    Reclassering/verslaafdenzorg

  • -

    Sportorganisaties en sportverenigingen

  • -

    Stichting Bureau Nieuwkomers (tenzij aantoonbaar gemandateerd is publiekrechtelijke taken uit te voeren voor een afnemer, in dat geval betreft het een afnemer)

  • -

    Thuiszorgorganisaties (tenzij aantoonbaar gemandateerd is publiekrechtelijke taken uit te voeren voor een afnemer, in dat geval betreft het een afnemer)

  • -

    Vakorganisaties

  • -

    Verenigingen en stichtingen met een maatschappelijk of filantropisch doel ( bv. Rode Kruis, Nierstichting, Kruisvereniging.

  • -

    Vrouwenorganisaties

  • -

    Woningbouwverenigingen/woningcorporaties

  • -

    Ziekenhuizen