Regeling vervallen per 01-03-2011

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2010

Geldend van 01-11-2010 t/m 28-02-2011

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2010

De raad van de gemeente Bergen op Zoom;

gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 12 oktober 2010, nr. RVB10-0112;

gelet op de artikelen 61a, 82 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, alsmede op de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 21 november 2001, nr. bk01/96074;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de commissie, als bedoeld in artikel 2;

  • b.

    herbenoeming: benoeming van de burgemeester voor een nieuwe periode in de gemeenteBergen op Zoom;

  • c.

    raad: de raad van de gemeente Bergen op Zoom;

  • d.

    aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad over de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2 Instelling en taak commissie

  • 1. Ingesteld wordt een commissie voor de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester, in het ambt van burgemeester van de gemeente Bergen op Zoom.

  • 2. De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming door de raad voor te bereiden.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende leden: uit iedere fractie één vertegenwoordiger, te weten:

    • -

      de heer A.J. van Es

    • -

      de heer P.A.M. van der Velden

    • -

      de heer J.G. Huismans

    • -

      mevrouw A.J.P.M. Veraart

    • -

      mevrouw drs. Y.J.M.M. Kammeijer- Luycks

    • -

      de heer W.C.E. Musters

    • -

      de heer F. El-Khassim

    • -

      de heer P.A. van den Ouden

    • -

      mevrouw H.F.C. Andreas- de Jong

  • 2.

    De voorzitter van de grootste fractie in de raad, de heer A.J. van Es, wordt aangesteld als voorzitter van de commissie. De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3.

    Het secretariaat en de ambtelijke ondersteuning van de commissie worden opgedragen aan degriffier. De griffier is geen lid van de commissie.

  • 4.

    De gemeentesecretaris en een wethouder kunnen, op verzoek van de commissie, gevraagd worden te adviseren.

  • 5.

    Er worden geen plaatsvervangende leden aangewezen.

Artikel 4 Beslotenheid vergadering

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewetgeheimhouding op omtrent de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens devergadering.

  • 3.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het tweede lid wordt voldaan.

  • 4.

    De commissie noch de raad kunnen de geheimhouding, waartoe het tweede lid verplicht,

    opheffen.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 5 Vergaderfrequentie

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste de helft van de commissie dit noodzakelijk acht.

  • 2.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter ten minste vier dagen tevoren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie, behoudens in situaties waarin sprake is van spoedberaad.

  • 3.

    De commissie vergadert niet, indien niet tenminste de helft van de commissie aanwezig is.

Artikel 6 Bevindingen van de commissie

  • 1.

    1.De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester, met dienverstande dat de profielschets in beginsel daarvoor het toetsingskader vormt. Door ontwikkelingen binnen de gemeente kan het verwachtingspatroon ten aanzien van de specifiekerol van de burgemeester wijzigen. Voor een goede beoordeling is het zaak de gewijzigde eisen duidelijk te formuleren en kenbaar te maken aan de burgemeester. Naast de profielschets

    kunnen deze geëxpliciteerde, gewijzigde eisen vervolgens het kader vormen om het functioneren van de burgemeester te toetsen.

  • 2.

    Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld. In het verslag kunnen leden van de commissie van minderheidsstandpunten blijk geven.

Artikel 7 Overleg tussen de commissie en de burgemeester

  • 1.

    1.De commissie bespreekt het verslag met de burgemeester voordat het verslag aan de raad wordt gezonden.

  • 2.

    Indien ter zake van zijn functioneren in het gesprek, bedoeld in het eerste lid, afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad vermeld.

  • 3.

    Indien daarvoor aanleiding is, wordt in het verslag tevens melding gemaakt van gesprekken die de raad in een eerder stadium met de burgemeester over diens functioneren heeft gevoerd, alsmede over eventuele afspraken die daarbij zijn gemaakt.

Artikel 8 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt naar buiten op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken, die bestemd zijn voor de commissie, worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de griffier en aldaar bewaard.

  • 3.

    Alle stukken, die van de commissie uitgaan, worden door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend en vanaf het privé-adres van de griffier verzonden.

Artikel 9 Ontbinding vertrouwenscommissie

  • 1.

    1.De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waaropaan de raad is bekendgemaakt, dat de burgemeester is herbenoemd.

  • 2.

    De voorzitter en de griffier van de commissie dragen er zorg voor dat, op het in het eerste lid bedoelde tijdstip, alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt, onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdelen a. en c. van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van derden worden onmiddellijk aan hen teruggezonden.

  • 5.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen, waarin de wet, deze verordening of de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 21 november 2001, nr. bk01/96074 niet voorzien, beslist de commissie.

Artikel 11 Overige bepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking een dag na bekendmaking en vervalt op de dag, bedoeld in het eerste lid van artikel 9.

  • 2.

    De verordening wordt aangehaald als: “Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2010”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 oktober 2010.

De griffier, De voorzitter,

F.P. de Vos