Klachtenregeling gemeente Berkelland

Geldend van 01-04-2012 t/m heden

Raadsvergadering : 6 maart 2012

Agendanummer :

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 januari 2012;

gelet op het bepaalde in de artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

KLACHTENREGELING GEMEENTE BERKELLAND

TITEL 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de raad van de gemeente Berkelland;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland;

  • c.

    klachtenbehandelaar: degene die is benoemd in de in titel 3 omschreven functie;

  • d.

    klachtencoördinator: een door het college aangewezen personeelslid van de gemeente Berkelland; en

  • e.

    raadscommissie: de raadscommissies als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Verordening op de raadscommissies 2011 van de gemeente Berkelland.

TITEL 2 KLACHTENCOÖRDINATOR

Artikel 2 Taak

  • 1.

    De klachtencoördinator is belast met de behandeling van en de advisering over klachten.

  • 2.

    Het college wijst voor de klachtencoördinator een plaatsvervanger aan.

  • 3.

    Indien de klacht is gericht tegen de klachtencoördinator zelf, dan wordt deze behandeld door de klachtenbehandelaar.

TITEL 3 KLACHTENBEHANDELAAR

Artikel 3 Taak

  • 1. De klachtencoördinator kan de behandeling van en de advisering over een klacht overdragen aan de klachtenbehandelaar.

  • 2. De klachtencoördinator ondersteunt de klachtenbehandelaar.

Artikel 4 Benoeming

  • 1.

    De klachtenbehandelaar wordt benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 2.

    De klachtenbehandelaar treedt af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 3.

    De klachtenbehandelaar kan op elk moment ontslag nemen.

  • 4.

    De aftredende klachtenbehandelaar blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    Tot klachtenbehandelaar zijn niet benoembaar:

    • a.

      het bestuursorgaan of een lid van het bestuursorgaan;

    • b.

      een lid van een raadscommissie;

    • c.

      een lid van de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Berkelland;

    • d.

      een personeelslid van de gemeente Berkelland; en

    • e.

      bestuurders en personeelsleden van een publiekrechtelijk samenwerkingsverband waaraan de gemeente Berkelland deelneemt.

TITEL 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2012.

  • 2.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening vervalt de op 3 januari 2005 vastgestelde Klachtenregeling gemeente Berkelland.

3.Deze verordening kan worden aangehaald als: Klachtenregeling gemeente Berkelland.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

6 maart 2012

de griffier, de voorzitter,