Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent beheer en toezicht Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen

Geldend van 26-10-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2016

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent beheer en toezicht Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen

Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen

Artikel 1

De directie wijst functionarissen aan die belast worden met:

  • ·

    het informatiebeheer;

  • ·

    het beveiligingsbeheer;

  • ·

    het privacybeheer;

  • ·

    het systeembeheer;

  • ·

    het functioneel beheer;

  • ·

    het toezichtsbeheer;

  • ·

    de controle op informatieveiligheid.

Artikel 2

De informatiebeheerder wijst functionarissen aan, die worden belast met:

    • a.

      het gegevensbeheer;

    • b.

      de gegevensverwerking;

    • c.

      het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet BRP bedoelde verklaring.

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer

Artikel 3

  • 1. De Informatiebeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening en de autorisatiebesluiten.

  • 2. De Informatiebeheerder gegevensmagazijn beheert de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens en het binnengemeentelijk gebruik van het gegevensmagazijn van de gemeente Berkelland.

Artikel 4

De Informatiebeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b.

    de jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • c.

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d.

    het administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet in is voorzien;

  • e.

    het periodieke overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;

  • f.

    de richtlijnen voor de bijhouding van de Basisregistratie Personen.

Artikel 5

De Informatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • ·

    de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP naar de inrichting, werking en beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;

  • ·

    de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan het college bescherming persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 6

De Informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:

  • a.

    persoonsinformatievoorziening;

  • b.

    beveiliging;

  • c.

    gegevenskwaliteit;

  • d.

    personeelsaangelegenheden.

Artikel 7

De Informatiebeheerder BRP beslist:

  • a.

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorzieningen;

  • b.

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie Personen;

  • c.

    op verzoeken van derden, als genoemd in artikel 3.6 van de Wet en als genoemd in de, bij Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Berkelland 2014 genoemde derden tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie Personen;

  • d.

    over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.

Artikel 8

De Informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:

  • a.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b.

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 7 geschiedt volgens de bepalingen uit de wet, de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Berkelland 2014 en Wet bescherming persoonsgegevens;

  • c.

    de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, evenals de beveiliging van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen worden nageleefd;

  • d.

    alle functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening omtrent de Basisregistratie Personen en van de gevolgen van deze installatie;

  • e.

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd.

Artikel 9

De Informatiebeheerder BRP, of een op grond van de artikelen 1 en 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen aangaan.

Hoofdstuk 3: Het gegevensbeheer

Artikel 10

  • De Gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden, in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen;

  • b.

    het beheer van documentatie op het gebied van de overige wet- en regelgeving op het gebied van de Basisregistratie Personen;

  • c.

    de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de Basisregistratie Personen en andere houders van voorzieningen voor de Basisregistratie Personen omtrent gegevensverwerking;

  • d.

    het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de Basisregistratie Personen;

  • e.

    het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens, binnen de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen.

De gegevensbeheerder BRP beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie Personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.

Artikel 11

De Gegevensbeheerder BRP voorziet in:

  • ·

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de Wet BRP;

  • ·

    de controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen.

Artikel 12

De Gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met het team Klantcontact, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen.

Artikel 13

Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie Personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De Gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De Gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.

Artikel 14

De Gegevensbeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 4: Het systeembeheer

Artikel 15

De Systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen (hierna toepassingssysteem genoemd).

Artikel 16

De Systeembeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b.

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte, die zich op een andere locatie bevindt, dan de ruimte waarin de apparatuur voor de gemeentelijke voorziening van de BRP is opgesteld;

  • c.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d.

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.

Artikel 17

De Systeembeheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    direct maatregelen te treffen op het moment dat de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie, acuut in het geding is. Hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de Informatiebeheerder;

  • b.

    aanwijzingen te geven over:

    • het beheer van het toepassingssysteem;

    • het beheer van bestanden;

    • toe te passen reconstructiemaatregelen.

Artikel 18

De Systeembeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 5: Het functioneel beheer

Artikel 19

De Functioneel beheerder BRP voorziet in:

  • 1.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • 2.

    de verzorging van een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • 3.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor de toepassing van actualiseringen, aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de functioneel beheerder BRP en de informatiebeheerder, op grond van een besluit van de informatiebeheerder;

  • 4.

    de bijhouding van een dossier omtrent de autorisaties, die overeenkomstig artikel 7 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

  • 5.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • 6.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • 7.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • 8.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de Systeembeheerder of een derde, voor de onder lid 7 genoemde problemen en klachten;

  • 9.

    de toelichting aan de alle in artikel 2 genoemde functionarissen, met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • 10.

    de coördinatie van werkzaamheden, in geval van uitwijk in overleg met de Systeembeheerder BRP;

  • 11.

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de Basisregistratie Personen worden ontleend;

  • 12.

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • 13.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

Artikel 20

De Functioneel beheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • c.

    het beheer van de tabellen van de Basisregistratie Personen;

  • d.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 21

De Functioneel beheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de Basisregistratie Personen, aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    gedragsregels op te stellen omtrent het gebruik van de Basisregistratie Personen.

Artikel 22

De Functioneel beheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het Beheerkader Informatieveiligheid.

Artikel 23

De Functioneel beheerder BRP ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het Beheerkader Informatieveiligheid worden nageleefd.

Artikel 24

De Functioneel beheerder BRP neemt deel aan:

  • a.

    het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

  • b.

    het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 6: Het privacybeheer

Artikel 25

De Privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet BRP, de Wet bescherming persoonsgegevens en Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Berkelland 2014.

De Privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 7, onder b, c en d van deze regeling;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de BRP die voortvloeien uit de Wet BRP en de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 26

De Privacybeheerder adviseert over:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie Personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet respectievelijk artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (inzage);

  • b.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;

  • c.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 36, 37 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • d.

    de kennisgeving ingevolge artikel 38 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • e.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 27

De Privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 25, sub b genoemde toezicht, alle gebruikers van persoonsgegevens aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie Personen, waarbij sprake is van het in geding zijn van de persoonlijke levenssfeer.

Artikel 28

De Privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen, de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 7: De gegevensverwerking

Artikel 29

De Gegevensverwerkers BRP voorzien in:

    • 1.

      het verwerken van de gegevens in de Basisregistratie Personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de Functioneel beheerder geautoriseerd;

    • 2.

      het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

    • 3.

      de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

    • 4.

      de behandeling van mutaties;

    • 5.

      de behandeling van het netwerkverkeer;

    • 6.

      de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

    • 7.

      de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven;

    • 8.

      de dagelijkse controle van de in de Basisregistratie Personen aangebrachte actualiseringen;

    • 9.

      de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

      • -

        wijziging van het naamgebruik;

      • -

        vervolginschrijving voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de Basisregistratie Personen;

    • 10.

      de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een inschrijving in de basisregistratie personen;

    • 11.

      de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie Personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (inzage);

    • 12.

      de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;

    • 13.

      de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 36, 37 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

    • 14.

      de kennisgeving ingevolge artikel 38 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

    • 15.

      de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 30

De gegevensverwerkers BRP:

  • ·

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • ·

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;

  • ·

    stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel. De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen, de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 8: Het toezicht

Artikel 31

De Toezichthouder BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.

Artikel 32

De Toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.

Artikel 33

De Toezichthouder BRP ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.

Artikel 34

  • 1. De Toezichthouder BRP ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • 2. De Toezichthouder BRP is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:

  • · met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met inbeslagname van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);

  • · zich zo nodig toegang te verschaffen met behulp van de sterke arm;

  • · zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;

  • · inlichtingen te vorderen;

  • · inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;

  • · zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;

  • · onderzoek te doen;

  • · rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de Wet BRP, als genoemd in artikel 32.

Artikel 35

De Toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.

Artikel 36

  • 1. De Toezichthouder BRP is bevoegd om een boeterapport op te maken.

  • 2. De Toezichthouder BRP neemt bij gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in lid 1 van dit artikel binnen de gemeente Berkelland ter zake geldende beleidsregels in acht.

Artikel 37

De Toezichthouder BRP legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoekrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.

Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer

Artikel 38

  • 1. De Beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van de informatieveiligheid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.

  • 2. De Beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van aanvullende kaders en maatregelen op het Beheerkader Informatieveiligheid Berkelland voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente Berkelland uitvoering geeft aan de Wet BRP.

Artikel 39

  • 1. De Beveiligingsbeheerder BRP ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder op het gebied van informatieveiligheid op dusdanige wijze, dat de Informatiebeheerder diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen.

  • 2. De beveiligingsbeheerder BRP coördineert de uitvoering van het Beheerkader Informatieveiligheid BRP.

Artikel 40

De Beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie Personen aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie Personen, waarbij de beveiliging in het geding is.

Artikel 41

De Beveiligingsbeheerder BRP:

  • ·

    onderkent en reageert op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;

  • ·

    stelt passende normen en controlemaatregelen op;

  • ·

    implementeert beveiligingsmaatregelen;

  • ·

    coördineert en handhaaft de uitvoering van de maatregelen als hierboven genoemd.

Artikel 42

De Beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatieveiligheid en bevordert het beveiligingsbewustzijn van het gebruik van de BRP in de organisatie.

Artikel 43

De Beveiligingsbeheerder BRP:

  • ·

    neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg;

  • ·

    participeert in de ontwikkeling en formulering van het gemeentebrede informatiebeveiligingsbeleid.

Artikel 44

De Beveiligingsbeheerder BRP rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de Informatiebeheerder BRP en verzorgt de bijdragen aan de gemeentebrede managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening.

Hoofdstuk 10: Het beveiligingscontrol

Artikel 45

De Controller informatieveiligheid BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de door het college vastgestelde beleidskaders, het Beheerkader Informatieveiligheid en de aanvullend uitgewerkte beveiligingsmaatregelen en -procedures, met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG).

Artikel 46

De Controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om het team Klantcontact en de Informatiebeheerder BRP dwingende adviezen te geven, over de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het vastgestelde beleid- en beheerkader Informatieveiligheid.

Artikel 47

De Controller informatiebeveiliging BRP ziet er op toe dat:

  • ·

    beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en het vastgestelde beleid- en beheerkader Informatieveiligheid worden nageleefd;

  • ·

    de in deze regeling opgenomen veiligheidsbepalingen worden nageleefd.

Artikel 48

De Controller informatiebeveiliging adviseert het college van burgemeester en wethouders rechtstreeks over beveiligingsaspecten BRP.

Artikel 49

De Controller informatiebeveiliging rapporteert in zijn jaarlijks verslag informatieveiligheid ook over de informatieveiligheid van de gemeentelijke BRP voorzieningen.

Hoofdstuk 11: Slotbepalingen

Artikel 50

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP die zich in het gegevensmagazijn bevinden.

Artikel 51

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 februari 2016. De Beheerregeling Basisregistraties 2013 zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland op 2 juli 2013 wordt hiermee ingetrokken.

Artikel 52

Deze regeling wordt aangehaald als: “Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen”.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland.

Borculo, 4 oktober 2016.

de secretaris, de burgemeester,

M.N.J. Broers drs. J.H.A. van Oostrum

Bijlage 1: Toelichting

Deze regeling verstaat onder:

  • 1.

    De Wet BRP: de Wet Basisregistratie Personen (Stb. 2013, 315);

  • 2.

    Gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens omtrent de ingeschrevenen van de gemeente Berkelland waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;

  • 3.

    Het gegevensmagazijn: het magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Berkelland;

  • 4.

    De ingeschrevene: diegene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;

  • 5.

    Centrale voorzieningen: de (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;

  • 6.

    Het autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;

  • 7.

    De informatiebeheerder BRP: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van autorisatiebesluiten;

  • 8.

    Het informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de Basisregistratie Personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • 9.

    Het plan Informatiebeveiliging: het Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;

  • 10.

    Beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;

  • 11.

    Beveiligingscontrol: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het plan Informatiebeveiliging;

  • 12.

    Gegevensbeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • 13.

    Systeembeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;

  • 14.

    Functioneel beheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • 15.

    Privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen en de informatievoorziening daaruit;

  • 16.

    Gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

  • 17.

    Toezicht: het geheel van activiteiten die worden ondernomen ter bewerkstelliging van het nakomen van verplichtingen door burgers, die op grond van de Wet BRP voor hen gelden.

Bijlage 2: Aanwijzing van functionarissen door directie

Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende functionarissen aangewezen:

Informatiebeheer

Als Informatiebeheerder BRP is aangewezen: de heer A.J. Klein Haneveld, medewerker burgerzaken, team Klantcontact

Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.J. Rietmeijer, medewerker burgerzaken team Klantcontact

Als Informatiebeheerder gegevensmagazijn

is aangewezen: mevrouw J.G. Kerkwijk, medewerker gegevensbeheer, team ICT Informatievoorziening

Als plaatsvervanger is aangewezen: de heer R.L. Kramer, gegevensbeheerder, team ICT Informatievoorziening

Beveiligingsbeheer

Als Beveiligingsbeheerder BRP is aangewezen: de heer A.J. Klein Haneveld, medewerker burgerzaken, team Klantcontact

Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.J. Rietmeijer, medewerker burgerzaken team Klantcontact

Privacybeheer

Als Privacybeheerder is aangewezen: de heer W. Kok, juridisch medewerker samenleving, team Juridisch

Als plaatsvervanger is aangewezen: de heer R.H.W. Gijsbers, juridisch medewerker samenleving, team Juridisch

Systeembeheer

Als Systeembeheerder BRP is aangewezen: de heer W.J.G.M. van Bolderen, medewerker team ICT Automatisering

Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.G. Pelle-Nijenhuis, medewerker team ICT Automatisering

Functioneel beheer

Als Functioneel beheerder BRP is aangewezen: mevrouw J.G. Pelle-Nijenhuis, functioneel beheerder, team ICT Informatievoorziening

Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw N. Gemser en de heer A.J. Abbink functioneel beheerder team ICT Informatievoorziening

Toezicht

Als Toezichthouders BRP zijn aangewezen: mevrouw N. Hendriksen, mevrouw R.M.E. van de Weerd en de heren R. Mengerink, A.M.G. Messink en G. Hakvoort, Buitengewoon Opsporingsambtenaren van het team Integrale Dienstverlening en Boa’s en de dames D. Verduyn en S. de Vries, de heer B. ten Dolle, medewerkers preventie en handhaving van de Sociale Dienst Oost Achterhoek

Control

Als Controller informatieveiligheid BRP is de heer J.G.M. Hekking, adviseur

aangewezen: Informatievoorziening van het team ICT Informatievoorziening

Als plaatsvervanger is aangewezen: de heer D.H. Marsman, adviseur Informatievoorziening van het team ICT Informatievoorziening

Borculo, 4 oktober 2016

de algemeen directeur,

M.N.J. Broers.

Bijlage 3: Aanwijzing van functionarissen door Informatiebeheerder Basisregistratie Personen

Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende functionarissen aangewezen:

Gegevensbeheer:

Als gegevensbeheer BRP is aangewezen: de heer A.J. Klein Haneveld, medewerker burgerzaken, team Klantcontact

Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw J.J. Rietmeijer, medewerker burgerzaken team Klantcontact

Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer: de gegevensverwerkers BRP.

Gegevensverwerking

Als gegevensverwerkers BRP worden alle medewerkers van het team Klantcontact aangewezen.

Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet Basisregistratie Personen.

De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet Basisregistratie Personen, bedoelde verklaring wordt toegekend aan alle gegevensverwerkers.

Borculo, 4 oktober 2016

De Informatiebeheerder BRP,

A.J. Klein Haneveld