Regeling vervallen per 21-04-2010

Tarieventabel legesverordening 2010

Geldend van 21-04-2010 t/m 20-04-2010

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 3

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 5

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 6

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 7

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 8

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 9

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 11

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 13

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 14

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 15

Hoofdstuk 12 Leegstandwet 16

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 17

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 18

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 19

Hoofdstuk 16 Kansspelen 20

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 21

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 22

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 23

Hoofdstuk 20 Diversen 24

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Hoofdstuk 1 Bouwgerelateerde leges – Algemeen - 25

Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen 25

Hoofdstuk 3 Verhogingen 27

Hoofdstuk 4 Slopen 30

Hoofdstuk 5 Overig / administratief 31

Hoofdstuk 6 Teruggaaf 32

Hoofdstuk 7 Planologische procedures WRO (zonder bouwplan) 32

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca 34

Hoofdstuk 2 Vergunningen ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening 35

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven 36

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte 37

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening 38

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 39

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 41

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke Stand

1.1.1.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in het gemeentehuis: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 350,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 450,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 450,--

1.1.1.2 Anders dan bepaald onder 1.1.1.1, zijn aan de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op dinsdag tussen 09.00 en 10.00 uur in het gemeentehuis, geen kosten verbonden

1.1.2 Indien het gemeentehuis wegens calamiteiten niet beschikbaar is, geschiedt de voltrekking van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap in het Cultureel Centrum “De Lèghe Polder”.

De tarieven worden geheven overeenkomstig het bepaalde onder 1.1.1.1 en 1.1.1.2

1.1.3.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in kasteel Doddendael te Ewijk / Protestantse

Kerk te Winssen:

op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 410,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,--

1.1.4.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap op een andere locatie als bedoeld onder 1.1.1.1 of 1.1.3.1, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen:

op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 455,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 650,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 650,--

1.1.4.2 Alle kosten, voortvloeiende uit de keuze van de locatie, komen voor rekeningvan de aanvrager en dienen door deze rechtstreeks te worden voldaan aan de exploitant van de gekozen locatie.

1.1.4.3.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in het gemeentehuis, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 400,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 525,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,--

1.1.4.3.2 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging) in kasteel Doddendael / Protestantse Kerk Winssen, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 385,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 600,--

1.1.4.4 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel voor de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap op een andere locatie dan bedoeld onder 1.1.4.1:

op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 325,-- op zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 455,-- op dagen, dat het gemeentehuis gesloten is, niet zijnde zaterdag en zondag van 09.00 tot en met 21.00 uur € 455,--

1.1.4.5 Het tarief, opgenomen onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.4.4 wordt bij overschrijding

van de standaardtijd van 45 minuten bij het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dan wel bij de bevestiging van een huwelijk / geregistreerd partnerschap (trouwbevestiging), per 30 minuten of gedeelte daarvan, verhoogd met € 114,--

1.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een trouw- / partnerschapsboekje € 30,--

1.1.6 Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 20,25

1.1.7 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief, zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.2.1.1 tot het afgeven van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90

1.2.1.2 tot het afgeven van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattend dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 1.2.1.1 € 56,90

1.2.1.3 tot het afgeven van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (facili- teitenpaspoort) € 50,90

1.2.1.4 tot het vermelden van de personalia van een kind(eren) in een nieuw paspoort, per kind € 8,95

1.2.1.5 tot het vermelden van de personalia van een kind(eren) in een bestaand paspoort, per kind € 20,90

1.2.1.6 tot het aanbrengen van wijzigingen in een reisdocument, anders dan bedoeld onder 1.2.1.4 en 1.2.1.5 € 20,90

1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 8,95

1.2.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder € 42,85

1.2.1.9 indien sprake is van een spoedaanvraag van een reisdocument, wordt het tarief als bedoeld onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 verhoogd met een (rijks)toeslag per reisdocument inclusief het bijschrijven van kinderen € 41,--

1.2.1.10 de (rijks)toeslag voor een spoedaanvraag voor het bijschrijven van een kind als bedoeld onder 1.2.1.5, bedraagt per bijschrijving € 19,50

1.2.2 indien het aanvragen van een reisdocument als bedoeld onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en onder 1.2.1.7 en 1.2.1.8, het gevolg is van vermissing of diefstal, wordt het tarief verhoogd wegens administratiekosten met € 35,--

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1.1 tot het afgeven van een rijbewijs € 34,--

1.3.1.2 indien sprake is van een spoedaanvraag € 33,25

1.3.1.3 indien het aanvragen van een rijbewijs als bedoeld onder 1.3.1.1 het gevolg is van vermissing of diefstal, wordt het tarief verhoogd wegens administratiekosten met € 35,--

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon, waarvoor de gemeentelijke basisadministratie per- soonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadmini- stratie persoonsgegevens € 6,--

1.4.2.2 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 6,--

1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement tot het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.3.1 voor 50 inlichtingen € 81,--

1.4.2.3.2 voor 100 inlichtingen € 162,--

1.4.2.3.3 voor 500 inlichtingen € 567,--

1.4.2.3.4 voor 1.000 inlichtingen € 1.134,--

1.4.2.3.5 voor 5.000 inlichtingen € 2.025,--

1.4.2.4 tot het verstrekken van een al dan niet gewaarmerkte persoonslijst € 6,50

1.4.3 Voor de toepassing van 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon, die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie € 2,27

1.4.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de verstrekking van periodieke gegevens op alternatieve media, per ver- strekking € 200,--

1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 20,25

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiesregister

1.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aan- vrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 6,--

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoons- gegevens:

1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,23 met een maximum per bericht van € 4,50

1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s € 22,50

1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 4,50

1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50

1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1,

1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste vergoeding gevraagd.

1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1 een exemplaar van de programmabegroting met de daarbij behorende bijlagen € 57,--

1.7.1.2 een exemplaar van de productenbegroting met de daarbij behorende bijlagen € 57,--

1.7.1.3 een exemplaar van de programmarekening met de daarbij behorende

Bijlagen € 57,--

1.7.1.4 een exemplaar van de productenrekening met de daarbij behorende

bijlagen € 57,--

1.7.1.5 een exemplaar van de rekening van het gemeentelijk grondbedrijf met het daarbij behorende financiële jaarverslag € 40,--

1.7.1.6.een exemplaar van het financiële jaarverslag van het gemeentelijk grond- bedrijf € 35,--

1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot toezending van de raadsagenda, -voorstellen en voor de toezending van de agenda en de verslagen van een raadscommissie, per kalenderjaar € 178,--

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het raadplegen van de bij de gemeente berustende kadastrale stukken, indien daarbij bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen, per kwartier of gedeelte daarvan € 24,--

1.8.1.1 Voor het gebruiken van registers, (kaart)systemen of plans, die voor het verlenen van inzage aan de aanvrager moeten worden voorgelegd, wordt geen recht van inzage geheven.

1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidings- besluit, streekplan, wegenkaart, behorende bij de legger als bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet, structuurplan:

1.8.2.1 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A4 € 93,--

1.8.2.2 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A3 € 94,--

1.8.2.3 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A1 € 94,--

1.8.2.4 kaarten en tekeningen, dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart of tekening van het formaat A0 € 94,--

1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voorde afgifte van kaarten en tekeningen uit het geautomatiseerde kaarten- bestand:

1.8.3.1 van het gebied buiten de bebouwde kom, per ha € 81,--

1.8.3.2 van het gebied binnen de bebouwde kom, per ha € 207,--

1.8.4 De in onderdeel 1.8.3.1 en 1.8.3.2 genoemde tarieven worden vermeerderd met:

1.8.4.1 voor de eerste plot (tekening):

1.8.4.1.1 op papier € 93,--

1.8.4.1.2 op transparante film, formaat A4, A3 of A2 € 94,--

1.8.4.1.3 op transparante film A1 € 94,--

1.8.4.1.4 op transparante film A0 € 95,--

1.8.4.2 De in onderdeel 1.8.4.1 genoemde tarieven worden met 25% verhoogd voor elke plot van hetzelfde kaartbeeld.

1.8.4.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor plot, gecombineerd met GBKN en/of kadaster met luchtfoto’s:

1.8.5.1 voor de eerste plot (tekening):

1.8.5.1.1 op papier formaten A4 en A3 € 113,--

1.8.5.1.2 op papier formaten A1 en A0 € 114,--

1.8.6 Het tarief voor het in behandeling nemen van aanvragen om verstrekking van thematische kaarten en tekeningen, niet zijnde kaarten en tekeningen, als bedoeld in de artikelen 1.8.4, 1.8.5 en 1.8.6, wordt vastgesteld op een bedrag, blijkend uit een begroting, die door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet, is opgesteld en die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aan- vrager is medegedeeld. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag, waarop de hiervoor bedoelde begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

1.9.1.1 het legaliseren van een handtekening € 6,--

1.9.1.2 een verklaring omtrent het gedrag € 30,05

1.9.1.3 een attestatie de Vitae € 6,--

1.9.1.4 een bewijs van Nederlanderschap € 6,--

1.9.1.5 het waarmerken van een kopie / het voor echt verklaren van een foto- kopie van een origineel document € 6,--

1.9.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de verkrijging van de Nederlandse nationaliteit (naturalisatie / optie):

1.9.2.1 verzoek tot naturalisatie in Nederland € 567,--

1.9.2.2 verzoek tot naturalisatie van de meerderjarige vreemdeling die staten- loos is of houder van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 28 of artikel 33 van de Vreemdelingenwet 2000 in Nederland of een verge- lijkbare verblijfsvergunning in de Nederlandse Antillen of Aruba € 517,--

1.9.2.3.1 gelijktijdige verzoeken tot naturalisatie van twee met elkaar gehuwde personen, van twee geregistreerde partners of van twee ongehuwden, die in een duurzame relatie anders dan het huwelijk of geregistreerd partnerschap samenleven € 719,--

1.9.2.3.2 indien ten minste één van deze personen een vreemdeling, die staten- loos is of een onbekende nationaliteit heeft € 669,--

1.9.2.4 verzoek tot medeverlening als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van de Rijksweg op het Nederlanderschap, per kind € 85,--

1.9.2.5 bij het optieverzoek van de aanvrager:

1.9.2.5.1 voor een enkelvoudige optie Nederland en buiten Koninkrijk € 148,--

1.9.2.5.2 voor een gemeenschappelijke optie Nederland en buiten het Koninkrijk € 253,--

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

  • 10.1

    Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar, per kwartier, of deel daarvan € 20,--

  • 10.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van:

  • 10.2.1 een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk (A4), per pagina € 0,90

  • 10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 5,--

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 14 Marktstaanplaatsen

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

  • 15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 15.1.1 voor ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellings- besluit Winkeltijdenwet € 68,--

  • 15.1.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel

    1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 48,--

  • 15.1.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing € 48,--

Hoofdstuk 16 Kansspelen

  • 16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (stbl. 1964, 483) (loterijvergunning) € 15,--

  • 16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (stbl. 1964, 483) (prijsvraagvergunning) € 10,--

  • 16.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (stbl. 1964, 483):

  • 16.3.1 voor elke periode van 12 maanden of deel daarvan voor één speel- automaat € 56,50

  • 16.3.2 voor elke periode van 12 maanden of deel daarvan voor twee speel- automaten € 79,--

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 340,--

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

  • 19.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (stbl. 1990, 460) (gehandicaptenkaart) € 35,--

  • 19.1.2 Indien de aanvraag als bedoeld onder 1.19.1.1 wordt geweigerd, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

  • 19.1.3 Indien op basis van een aanvraag als bedoeld onder 1.19.1.1. een gehandicaptenparkeerplaats wordt gecreëerd, wordt de onder dat punt bedoelde leges verhoogd met de kosten van het kentekenbord. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld.

    Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.

  • 19.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

  • 19.2.1 een bewonersontheffing voor het parkeren voor onbepaalde tijd in de parkeerschijfzone in het centrum van Beuningen € 67,--

  • 19.2.2 een bedrijfsontheffing voor het parkeren voor onbepaalde tijd in de parkeerschijfzone in het centrum van Beuningen € 670,--

  • 19.2.3 een ontheffing voor marktkooplieden voor het parkeren voor onbepaalde tijd in de parkeerschijfzone in het centrum van Beuningen tijdens de weekmarkt € 96,--

  • 19.2.4 indien zich binnen de onder 1.19.2.1 tot en met 1.19.2.3 een wijziging voordoet, dient een nieuwe ontheffing aangevraagd te worden en worden de tarieven geheven als opgenomen onder die leden en wordt de ontheffing verleend tot er weer een wijziging optreedt.

  • 19.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeers- regels en verkeerstekens 1990 (stbl. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten € 30,--

  • 19.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar in verband met de openbare orde en veiligheid op grond van het Besluit inrichting en gebruik niet

    aangewezen luchtvaartterreinen. € 100,--

Hoofdstuk 20 Diversen

  • 20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

  • 20.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 5,--

  • 20.2 fotokopieën van stukken, afschriften, doorslagen, kaarten en tekeningen, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

  • 20.2.1 per bladzijde op A4-formaat € 0,90

  • 20.2.2 per bladzijde op A3-formaat € 1,20

  • 20.2.3 per bladzijde op A2-formaat € 1,65

  • 20.2.4 per bladzijde op A1-formaat € 2,20

  • 20.2.5 per bladzijde op A0-formaat € 3,05

  • 20.3 een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 6,--

  • 20.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 6,--

  • 20.5 gegevens opgenomen op een cd/dvd, per cd/dvd € 21,30

  • 20.6 Voor het verzenden van alle in deze tarieventabel genoemde stukken, worden de leges vermeerderd met € 1,50

  • 20.6.1 Idem als onder 1.20.6, maar “aangetekend” € 10,35

  • 20.6.2 Idem als onder 1.20.6 maar “met bericht van ontvangst” € 11,50

  • 20.7 Wanneer bij een beschikking op aanvraag voor een vergunning, als vermeld in de hoofdstukken van deze tarieventabel, werkzaamheden worden verricht in het kader van de wet BIBOB, wordt de voor die vergunning verschuldigde leges verhoogd met € 235,--

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Hoofdstuk 1 Bouwgerelateerde leges

2.1.1 Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden geheven met toepassing van het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. Dit model is aangepast aan de nieuwe Wet ruimte- lijke ordening.

Dit model heeft alleen betrekking op de leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 2.1.2 tot en met 2.1.5.

Dit betreft leges, die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van:

  • a.

    de Woningwet

  • b.

    de Wet ruimtelijke ordening

  • c.

    de gemeentelijke bouwverordening

  • d.

    de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

    Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen.

    De legesheffingen krachtens dit model worden toegepast op de volgende vier hoofd- categorieën:

    • 1.

      legesheffing aanvraag bouwvergunningen (onderdeel 2.1.2)

    • 2.

      extra verhogingen van de leges aanvraag bouwvergunning (onderdeel 2.1.3)

    • 3.

      legesheffing slopen (onderdeel 2.1.4)

    • 4.

      legesheffing overig en voor administratieve kosten (onderdeel 2.1.5)

      Binnen deze vier hoofdcategorieën gelden nadere aangeduide subindelingen.

2.1.2 Bouwvergunningen

2.1.2.1 Algemeen

Op grond van onderdeel 2.1.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen ter beoordeling van:

  • ·

    Vooroverleg ruimtelijke kwaliteit

  • ·

    Lichte bouwvergunning

  • ·

    Reguliere bouwvergunning

  • ·

    Bouwvergunning 1e fase

  • ·

    Bouwvergunning 2e fase

  • ·

    Wijziging bouwvergunning eerste fase.

  • ·

    Monumenten wijzigingsvergunning

    Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria, die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de Bouwverordening, de beheers- verordening als bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, het exploitatieplan en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen, die samenhangen met een toetsing aan welstandscriteria, als genoemd onder 2.1.3.2. en 2.1.3.3.

2.1.2.2 Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten worden in dit hoofdstuk verstaan de kosten, zoals die aan de hand van de bij deze tarieventabel behorende bijlage I en als zodanig gewaarmerkte tabel “normatieve bouwkosten 2010”, worden vastgesteld.

Indien in deze tabel voor een bepaalde categorie bouwkosten geen normatieve bouw- kosten zijn opgenomen, dan wordt onder bouwkosten verstaan de aanneemsom (exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989)) of, als een aannemingsovereenkomst ontbreekt, een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.1.2.3 Aanvraag beoordeling schetsplan / vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan voor “vooroverleg welstand”:

50% van de leges, zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag berekend zouden worden, zoals omschreven in de volgende onderdelen.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges verrekend.

Het bedrag

2.1.2.4 Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet:

2,4% van de bouwkosten, met een minimum van € 400,--

2.1.2.5 Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel o, van de Woningwet:

2,4% van de bouwkosten met een minimum van € 1.000,--

2.1.2.6 Aanvraag reguliere bouwvergunning, eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid van de Woningwet,

1,2% van de bouwkosten, met een minimum van € 300,--

2.1.2.7 Aanvraag wijziging reguliere bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde reguliere bouwvergunning, eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 2.1.2.5 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 313,-- is verschuldigd en dat geen restitutie van de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

2.1.2.8 Aanvraag reguliere bouwvergunning, tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid van de Woningwet,

1,9% van de bouwkosten, met een minimum van € 520,--

2.1.2.9Indien ten aanzien van een aanvraag als bedoeld in 2.1.2.2. tot en met 2.1.2.8 advies wordt ingewonnen, voor zover niet elders in dit hoofdstuk een tarief of bepaling is opgenomen, worden de onder dit punt bedoelde leges verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten.

Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld.

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag, waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.

Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de externe advies- kosten verschuldigd.

2.1.2.10Indien blijkt dat het bedrag van de opgegeven of geraamde bouwkosten te hoog of te laag is gesteld, of indien door wijziging van het bouwplan de kosten worden verhoogd of verlaagd, wordt het bedrag van de kosten door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid onder b van de Gemeentewet, opnieuw vastgesteld en aan de aanvrager medegedeeld.

2.1.2.11 Civieltechnische werken

In afwijking van het bepaalde onder 2.1.2.5 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning voor een civieltechnisch werk, zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis of dergelijke:

  • a.

    voor het deel van de bouwkosten tot € 50 miljoen 2,4%

  • b.

    voor het deel van de bouwkosten van € 50 miljoen tot € 75 miljoen 1,8%

  • c.

    voor het deel van de bouwkosten boven € 75 miljoen 1,2%

2.1.2.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn, als bedoeld in artikel 45 van de Woningwet € 31,50

2.1.3 Verhogingen

2.1.3.1 Algemeen

Wanneer de gemeente boven de werkzaamheden die nodig zijn voor de toetsing van de aanvraag bouwvergunning een extra toets uitvoert, voordat een vergunning kan worden afgegeven, worden extra leges bovenop de in onderdeel 2.1.2 “Bouwvergunningen” berekende leges in rekening gebracht aan de aanvrager.

Het gaat om de volgende toetsingen:

  • ·

    toetsing bepalingen toezicht ruimtelijke kwaliteit (zie onderdeel 2.1.3.2)

  • ·

    beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 2.1.3.5)

  • ·

    achteraf ingediende aanvraag (legalisering) (zie onderdeel 2.1.3.6)

  • ·

    projectbesluiten / buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 2.1.3.9)

  • ·

    wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplannen (zie onderdeel 2.1..3.8)

  • ·

    vaststelling bestemmingsplan op aanvraag (zie onderdeel 2.1.3.11)

  • ·

    ontheffing of toetsing exploitatieplan (zie onderdeel 2.1.3.12)

2.1.3.2 Toetsing Commissie ruimtelijke kwaliteit

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan als bedoeld onder 2.1.2.4 tot en met 2.1.2.7, waarvoor een toetsing aan de bepalingen ruimtelijke kwaliteit als bedoeld in artikel 12 a van de Woningwet dient plaats te vinden, wordt indien hierover het advies van de Commissie ruimtelijke kwaliteit moet worden ingewonnen, dan wel het advies wordt afgegeven door Bouw- en woningtoezicht, het onder 2.1.2.4 tot en met 2.1.2.7 berekende bedrag verhoogd met het tarief, welk verschuldigd is volgens de “Welstandtariefregeling Gelders Genootschap”, behorende en als zodanig gewaarmerkt bij deze tarieventabel.

2.1.3.3 Toetsing Commissie ruimtelijke kwaliteit door afd. Bouw- en woningtoezicht

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan, als bedoeld in artikel 2.1.2.4, waarvoor een toetsing aan de bepalingen ruimtelijke kwaliteit als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet dient plaats te vinden, welke toetsing uitsluitend wordt uitgevoerd door Bouw- en woningtoezicht, wordt het onder 2.1.2.4 berekende bedrag verhoogd met € 62,--

2.1.3.4 Overige bepalingen Commissie ruimtelijke kwaliteit

2.1.3.4.1 Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten als bedoeld in 2.1.3.2 en 2.1.3.3 volledig verschuldigd.

2.1..3.4.2 Wanneer de behandeling van een verzoek “vooroverleg ruimtelijke kwaliteit” niet tot een aanvraag om bouwvergunning leidt, zijn de kosten als bedoeld in 2.1.3.2 en 2.1.3.3 volledig verschuldigd.

2.1.3.5 Beoordeling bodemrapport

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.1.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wet- telijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

2.1.3.5.1 een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, met € 96,--

2.1.3.5.2 een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, met € 150,--

2.1.3.6 Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.1.2 wordt verhoogd voor de beoordeling van een na aanvang van de bouw ingediende aanvraag, met 50% van de leges, zoals die berekend zijn in het kader van de aanvraag van de bouwvergunning, zoals omschreven in onderdeel 2.1.2.

2.1.3.7 Verzoek om planologische medewerking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een informeel (principe)verzoek om planologische medewerking € 350,--

2.1.3.8 Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

2.1.3.8.1 Binnenplanse wijziging (art. 3.6, lid 1 onder a Wro)

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.6 eerste lid onder a Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 3.054,--

2.1.3.8.2 Binnenplanse ontheffing (art. 3.6, lid 1 onder c Wro) in relatie met een bouwplan

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.6 eerste lid onder c Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a ` van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 2.546,--

2.1.3.8.3 Buitenplanse ontheffing (art. 3.23 Wro) in relatie met een bouwplan

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 3.094,--

2.1.3.8.4 Ontheffing beheersverordening (art. 3.38 Wro)

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.28 Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 1.654,--

2.1.3.8.5 Tijdelijke ontheffing (art. 3.22 Wro)

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 3.094,--

2.1.3.9 Projectbesluit (art. 3.10 Wro)

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.10 Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 4.104,--

2.1.3.10 Buitentoepassing verklaring beheersverordening ( art.3.40 Wro)

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.40 Wet ruimtelijke ordening van toepassing is of artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 3.500,--

2.1.3.11 Bestemmingsplan herziening op aanvraag (art. 3.1 Wro)

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 4.454,--

2.1.3.12 Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het onder 2.1.2, onderscheidenlijk 2.1.2.4, 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8 verschuldigde bedrag, wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, Wet ruimtelijke ordening wordt verleend,of waarvan artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 1.016,--

2.1.3.13 De bedragen, genoemd onder 2.1.3.7 tot en met 2.1.3.12 worden verhoogd met de externe advieskosten en publicatiekosten.

2.1.3.13.1 Het totaal van het onder 2.1.3.13 berekende bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan aanvrager medegedeeld in een ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid van de Gemeentewet, opgestelde begroting van kosten.

2.1.3.13.2 Voor de toepassing van de vorige leden wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag, na de dag waarop de begroting als bedoeld in 2.1.3.13.1 aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

2.1.3.13.3 Bedragen de werkelijke kosten minder dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, dan wordt voor het verschil teruggaaf verleend, zulks tot een minimum bedrag als bedoeld in de artikelen 2.1.3.7 tot en met 2.1.3.12.

2.1.3..13.4 Voor het in behandeling nemen van een ontheffingsverzoek zijn altijd leges verschuldigd, ook wanneer de vrijstelling niet wordt verleend of wanneer het plan om welke reden dan ook niet doorgaat.

2.1.4 Slopen

2.1.4.1 Sloopvergunning

2.1.4.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning, als bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwveror- dening € 375,--

2.1.4.1.2 Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan en / of een asbest-inventarisatierapport ingediend moet worden, wordt het onder 2.1.4.1.1. genoemde bedrag verhoogd met:

2.1.4.1.2.1 indien een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden € 375,--

2.1.4.1.2.2 indien een asbest-inventarisatierapport moet worden ingediend € 375,--

2.1.5 Overig / administratief

2.1.5.1 Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die samenhangt met bouwactiviteiten en gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen.

Tenslotte komt de restitutie van (een deel van) de betaalde leges aan de orde.

2.1.5.2 Overschrijving / wijziging / aanvulling bouwvergunning

2.1.5.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening € 96,--

2.1.5.2.2 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag, dat verschuldigd is door toepassing van het tarief, als vermeld onder 2.1.2, onderscheidenlijk

2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8, met dien verstande dat zij niet minder zullen bedrage dan € 384,--

2.1.5.2.3 Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

2.1.5.2.4 Indien sprake is van herontwikkeling door dezelfde aanvrager, op basis van een ontvankelijke bouwaanvraag binnen 3 jaar na verlening van de bouwvergunning:

* wordt de betaalde leges niet gerestitueerd maar in mindering gebracht op de leges voor het nieuwe plan (voor niet gedane beoordeling / toetsing bouwcontrole en controle constructieve berekeningen).

* wordt geen teruggaaf van leges verleend als de termijn van 6 maanden wordt overgeschreven, wanneer er geen nieuwe aanvraag wordt ingediend.

* wordt de restitutie aangevraagd binnen 6 maanden na verlening van de vergunning, dan wordt restitutie verleend conform de bepaling als opgenomen onder 2.1.3.1. * zijn de kosten, in rekening gebracht voor toetsing ruimtelijke kwaliteit, beoordeling bodemonderzoek, externe advieskosten en ontheffingsprocedures, volledig verschuldigd en worden niet in mindering gebracht.

* kunnen uitsluitend 50% van de bouwleges in mindering worden gebracht.

2.1.5.3 Monumentenvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een monumentenwijzigingsvergunning (rijksmonument) als bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet 1988 € 992,--

2.1.5.4 Teruggaaf

2.1.5.4.1 Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning schriftelijk wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

2.1.5.4.2 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag 50% teruggaaf van de geheven leges verleend.

2.1.5.4.3 Indien de gevraagde vergunning wordt geweigerd of buiten behandeling wordt gesteld, wordt op aanvraagteruggaaf van 50% van de geheven bouwleges verleend.

2.1.5.4.4 Indien binnen 8 weken na het besluit om de aanvraag niet te behandelen een nieuwe ontvankelijke aanvraag om een vergunning voor hetzelfde bouwwerk wordt ingediend, wordt het na toepassing van onderdeel

2.1.5.4.3 verschuldigd gebleven bedrag eveneens teruggegeven.

2.1.5.5 Planologische procedures als bedoeld in de Wro (zonder bouwplan)

2.1.5.5.1.1 Binnenplanse wijziging (art. 3.6 lid 1 onder a Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, Wet ruimtelijke ordening € 3.054,--

2.1.5.5.1.2 Binnenplanse ontheffing (art. 3.6 lid 1 onder c Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder c, Wet ruimtelijke ordening € 2.546,--

2.1.5.5.1.3 Buitenplanse ontheffing (art. 3.23 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening € 3.094,--

2.1.5.5.1.4 Ontheffing beheersverordening (art. 3.38 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening € 1.654,--

2.1.5.5.1.5 Tijdelijke ontheffing (art. 3.22 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening € 3.094,--

2.1.5.5.1.6 Projectbesluit (art. 3.10 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan, waarvoor een bouwvergunning vereist is als bedoeld in 2.1.2.4, onder- scheidenlijk 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8. € 4.104,--

2.1.5.5.1.7 Buiten toepassing verklaring beheersverordening (art. 3.40 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.40 (buiten toepassing- verklaring) Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan, waarvoor een bouwvergunning vereist is als bedoeld in 2.1.2.4, onderscheidenlijk 2.1.2.5, 2.1.2.6, 2.1.2.7 of 2.1.2.8. € 3.500,--

2.1.5.5.1.8 Bestemmingsplan herziening op aanvraag (art. 3.1 Wro)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouw- plan, waarvoor een bouwvergunning is vereist, waarop de bepalingen als bedoeld onder 2.1.3.7 tot en met 2.1.3.12 niet van toepassing zijn, wordt, indien de herziening van het bestemmingsplan in overwegende mate ten behoeve van de aanvrager geschiedt, bepaald op € 4.454,--

2.1.5.6 De bedragen, genoemd onder 2.1.5.5.1.1. tot en met 2.1.5.5.1.8 worden verhoogd met de externe advieskosten en publicatiekosten.

2.1.5.6.1 Het totaal van het onder 2.1.5.6 berekende bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan aanvrager medegedeeld in een ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid van de Gemeentewet, opgestelde begroting van kosten.

2.1.5.6.2 Voor de toepassing van de vorige leden wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag, na de dag waarop de begroting als bedoeld in 2.1.5.6 aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

2.1.5.6.3 Bedragen de werkelijke kosten minder dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, dan wordt voor het verschil teruggaaf verleend, zulks tot een minimum bedrag als bedoeld in de artikelen 2.1.5.5.1.1. tot en met 2.1.5.5.1.8.

2.1.5.6.4 Voor het in behandeling nemen van een vrijstellingsverzoek zijn altijd leges verschuldigd, ook wanneer de vrijstelling niet wordt verleend of wanneer het plan om welke reden dan ook niet doorgaat.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 275,--

3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 130,--

3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horeca- wet € 45,--

Hoofdstuk 2 Vergunningen ingevolgde de Algemene Plaatselijke Verordening

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de A.P.V. € 150,--

3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het innemen van een standplaats op de in de gemeente gelegen evenemententerreinen als bedoeld in artikel 5.18 van de A.P.V., anders dan bij de kermis, per vergunning € 500,--

3.2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing voor gebruik van de openbare weg, als bedoeld in artikel 2.10 van de A.P.V. € 30,--

3.2.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning voor 5 jaren, als bedoeld in artikel 2.10 van de A.P.V. € 138,--

3.2.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 2.9 van de A.P.V. voor straat- artiesten, straatfotografie etc., uitsluitend bij het opleggen van beper- kingen € 35,--

3.2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning ingevolge 2.29 van de A.P.V. met betrekking tot het sluitingsuur van inrichtingen, indien de ontheffing voor één dag geldt, per uur of gedeelte daarvan € 65,--

3.2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing ingevolge artikel 4.6 van de A.P.V. (geluidhinder) per dag € 35,--

3.2.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 4.15 van de A.P.V. inzake het maken van handelsreclame € 65,--

3.2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning voor het houden van snuffel- markten, als bedoeld in artikel 5.23 van de A.P.V. € 45,--

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Verordening ter regeling van de seksinrichtingen e.d., vastgesteld bij raadsbesluit van 13 november 2007:

3.3.1.1 voor een seksinrichting € 400,--

3.3.1.2 voor een escortinrichting € 400,--

3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in de Verordening ter regeling van de seksinrichtingen e.d., vastgesteld bij raadsbesluit van 13 november 2007:

3.3.2.1 voor een seksinrichting € 200,--

3.3.2.2 voor een escortbedrijf € 200,--

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Niet voor de gemeente Beuningen van toepassing

Hoofdstuk 6 Brandveiligheidsverordening

3.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 3.6.2. € 750,--

3.6.2 De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:

3.6.2.1 gebouwen met een gezondheidsfunctie

3.6.2.1.1 ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord of ziekenhuis € 50,--

3.6.2.1.2 ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- / dagverblijf € 75,--

3.6.2.2 gebouwen met een logiesfunctie

3.6.2.2.1 ingeval het bouwwerk betreft een hotel € 100,--

3.6.2.2.2 ingeval het bouwwerk betreft een discotheek € 50,--

3.6.2.2.3 ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinder- dagverblijf of wijkcentrum € 50,--

3.6.2.2.4 ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal € 50,--

3.6.2.3 gebouwen met een onderwijsfunctie

3.6.2.3.1 ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling € 25,--

3.6.2.4 overige gebouwen € 100,--

Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit.

3.6.3 Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meters zoals bedoeld in artikel

3.6.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie.

Het basisbedrag ingevolge 3.6.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.

3.6.4 Bij de uitbreiding van het gebouw, waarbij die uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke oppervlakte bedraagt, wordt uitsluitend de toeslag per m2 berekend over de oppervlakte van de uitbreiding over- eenkomstig de tarieven, opgenomen onder 3.6.2.1 tot en met 3.6.2.4.

3.6.5 Bij herindeling, interne verbouwing of wijzigingen in het gebruik van het gebouw, dan wel een deel van het gebouw, waarbij de betrokken ruimten tenminste 10% van de totale oppervlakte beslaan, 50% van het tarief als bedoeld onder 3.6.2.1 tot en met 3.6.2.4, met dien verstande dat de toeslag per m2 uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de betrokken ruimten.

3.6.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanpassing van de tenaamstelling van een gebruiksvergunning als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit € 55,--

3.6.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven, maar waar sedertdien enkele interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij de vergunningsvoorwaar- den niet worden gewijzigd en geen administratieve wijzigingen plaatsvinden € 75,--

3.6.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven, maar waar sedertdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand, waarbij de vergunnings- voorwaarden worden gewijzigd € 375,--

3.6.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning voor het opslaan en afleveren van vuurwerk als bedoeld in artikel 34, lid 1 van het Reglement Gevaarlijke Stoffen € 116,--

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 100,--

Gewaarmerkt als behorende bij de Legesverordening 2010, vastgesteld bij besluit van de raad van 1 december 2009.

De griffier,