Regeling vervallen per 10-07-2018

Delegatie- en mandaatregister 2017

Geldend van 19-07-2017 t/m 09-07-2018

Intitulé

Delegatie- en mandaatregister 2017

Vastgesteld bij besluit van 21 maart 2017 (BW17.00150)

Gewijzigd bij besluiten van: 20 juni 2017, 4 juli 2017, 11 juli 2017

Wijzigingen

  • 1.

    Mandaat aan Stichting DE 4-DAAGSE van de beslisbevoegdheid op aanvragen om ontheffing van het verkeersbesluit tijdens de doorkomst Vierdaagse voor het afwijken van de verkeerstekens Cl en El, nr. 335.

  • 2.

    Mandaat aan Stichting Beuningen Sportief van de beslisbevoegdheid op aanvragen voor standplaatsen tijdens de doorkomst Vierdaagse, nr. 336.

  • 3.

    Mandaat aan de manager afdeling Belastingen en Buitenruimte in het kader van de handhaving van standplaatsen gedurende evenementen, nr. 84.

  • 4.

    Mandaten aan het college van de gemeente Nijmegen in het kader van de handhaving Wmo 2015 en de Jeugdwet, nr. 331-334.

  • 5.

    Mandaat aan de manager afdeling Belastingen en Buitenruimte van het aanvragen van een aansluiting op het netwerk van Liander, nr. 99.

INLEIDING

Legaliteitsbeginsel

  • In Nederland is het legaliteitsbeginsel één van de grondslagen van het Nederlandse recht.

  • Het legaliteitsbeginsel houdt in dat de overheid geen inbreuk mag maken op de vrijheid of eigendom van particulieren als daarvoor niet een wettelijke grondslag bestaat.

Bevoegdheidstoedeling

  • Bevoegdheden worden in een wettelijk voorschrift (zoals wetten, ministeriële regelingen, gemeentelijke verordening) aan bestuursorganen binnen een overheidsorganisatie toegekend. Daarvoor zijn twee mogelijkheden:

    • a.

      De bevoegdheid wordt rechtstreeks toegekend in een wettelijke richtlijn aan een bestuursorgaan. Dit noemen we attributie. Zo wordt in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegd gegeven om een omgevingsvergunning te verlenen.

    • b.

      De bestaande bevoegdheid wordt overgedragen aan een ander bestuursorgaan. Dit noemen we delegatie. Zo kan de gemeenteraad zijn bevoegdheid om de grenzen van de bebouwde kom vast te leggen, overdragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Mandaat

  • Er is een derde figuur waarbij de bevoegdheid niet over gaat, maar in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan wordt uitgeoefend. Dit heet mandaat. Onder mandaat verstaat artikel 10.1. van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb): de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan een besluit te nemen. Er zijn andere vormen van mandaat, namelijk de volmacht en de machtiging.

  • Bij een volmacht oefent de gevolmachtigde namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen uit, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst.

  • Een machtiging heeft betrekking op de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten. Een feitelijke handeling is een handeling die niet als privaatrechtelijk of publiekrechtelijk is aan te merken, bijvoorbeeld het aanleggen van een rioolleiding.

HET WETTELIJK KADER VOOR DELEGATIE EN MANDAAT

Algemeen

De Awb bepaalt op welke wijze delegatie en mandaat tot stand komt en onder welke voorwaarden dat is toegestaan.

Delegatie

  • In afdeling 10.1.2 van de Awb staan de bepalingen over delegatie. Voor delegatie is een specifieke wettelijke grondslag vereist. Zoals hierboven al is aangegeven, is delegatie slechts aan een ander bestuursorgaan mogelijk. Daarmee is delegatie aan ambtenaren (ondergeschikten) dus niet toegestaan.

  • Bij delegatie gaat de hele bevoegdheid over. De gemeenteraad kan niet in incidentele gevallen alsnog besluiten. Wel wordt de gemeenteraad geïnformeerd als er een besluit krachtens een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen.

  • Op gemeentelijk niveau kennen we momenteel alleen delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. Het is van belang dat iedere medewerker in de organisatie nagaat welke bevoegdheid bij wie ligt, omdat onbevoegd genomen besluiten door de rechter kunnen worden vernietigd.

Mandaat

De wettelijke voorwaarden waaronder mandaat is toegestaan, is opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Awb. Op volmachten en machtigingen gelden dezelfde regels als voor mandaat. Dit is vastgelegd via de schakelbepaling van artikel 10:12 Awb.

Mandaat is in beginsel toegestaan, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt of de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet (artikel 10:3 Awb). Zo komt het voor dat mandaat uitdrukkelijk wordt uitgesloten. Ook komt het voor dat specifiek is aangegeven aan wie mandaat kan worden verleend. Daarmee is dan mandaat aan een ander uitgesloten.

Delegatie- en mandaatregister

In dit register zijn de geldende delegaties en mandaten opgenomen. Waar nodig zijn per afdeling de mandaten naar werkveld onderverdeeld. Als er sprake is van een volmacht of machtiging, wordt dat in het register aangegeven.

ORGANISATORISCH KADER

Achtergrond

Voor alle mandaten geldt de ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 (hierna: richtlijn), voor het eerst vastgesteld op 20 juli 2010. Daarin is opgenomen hoe de gemeentelijke organisatie omgaat met het verlenen van mandaat en de wijze waarop de medewerkers met een gemandateerde bevoegdheid dienen om te gaan. Het algemene uitgangspunt in de richtlijn is dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Tegelijk biedt de richtlijn een organisatorisch kader om medewerkers bewuster te maken van situaties waarin het wenselijk is af te zien van een gemandateerde bevoegdheid. Vooral in bestuurlijk of maatschappelijk gevoelige zaken, is het van belang dat een besluit politiek draagvlak heeft. Om die reden worden in de richtlijn standaard algemene clausules en instructies verbonden die voor alle mandaten en ondermandaten gelden. Daarmee wordt de legitimiteit van besluiten die krachtens mandaat en ondermandaat worden genomen, gewaarborgd. De richtlijn wordt hieronder weergegeven.

Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013

Burgemeester en wethouders van Beuningen en de Burgemeester van Beuningen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

de Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 vast te stellen

Afdeling I Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten;

  • c.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • d.

    mandaatgever: het bestuursorgaan die de mandaat heeft verleend;

  • e.

    gemandateerde: de functionaris aan wie mandaat of ondermandaat is verleend;

  • f.

    ondermandaat: een door de gemandateerde verleende mandaat;

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke handelingen te verrichten.

Artikel 2 Wijze van mandaat en ondermandaat (ook wel submandaat).

Mandaat en ondermandaat van bevoegdheden wordt in hiërarchische lijn verleend aan functionarissen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

Artikel 3 Beslissingsmandaat

Mandaat houdt een beslissingsmandaat in, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

Artikel 4 Ondermandaat

  • 1.

    De verlening van mandaat houdt tevens toestemming in voor ondermandaat, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

  • 2.

    Ondermandaat houdt slechts ondertekeningsmandaat in tenzij:

    • a.

      ondermandaat aan een afdelingshoofd is verleend, waarbij een andere functionaris de voorbereiding van het in ondermandaat te nemen besluit verricht;

    • b.

      het een bevoegdheid betreft die aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen;

    • c.

      het ondermandaat aan een medewerker van de afdeling Sociale Zaken of van de afdeling Dienstverlening is verleend en de bevoegdheid aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen als bedoeld in sub b of waarbij toetsing achteraf plaatsvindt door middel van representatieve steekproeven;

    • d.

      de spoedeisendheid ondermandaat rechtvaardigt;

  • 3.

    De gemandateerde kan in aanvulling op artikel 7 en artikel 8 van de richtlijn, nadere clausules en/of instructies aan ondermandaat verbinden.

Artikel 5 Vervanging

  • 1.

    De gemeentesecretaris, een directielid en een afdelingshoofd worden bij afwezigheid vervangen door de functionaris genoemd in het vervangingsschema, opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.

  • 2.

    De functionaris aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd, wordt bij afwezigheid vervangen door het afdelingshoofd, tenzij het gaat om vervanging van een Prestatie Akkoord Verklaarder zoals bedoeld in de actuele budgethoudersregeling. Het afdelingshoofd stelt het college in kennis van de aanwijzing van vaste vervangers van PAV-ers op hun afdeling.

  • 3.

    Bij vervanging gaan de gemandateerde bevoegdheden over op degene die de betreffende functionaris vervangt, tenzij het gaat om een bevoegdheid die van ondermandaat is uitgesloten.

Afdeling II Toepassing van mandaat en ondermandaat

Artikel 6 Algemene beperkingen

Deze mandaatrichtlijn geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • 1.

    Het vaststellen van beleidsregels.

  • 2.

    Het beslissen op een bezwaarschrift.

Artikel 7 Clausules

  • 1.

    Een verleende mandaat geldt niet bij besluiten:

    • a.

      die buiten het budget vallen, behoudens calamiteiten;

    • b.

      die afwijken van een beleidsregel of een gedragslijn;

    • c.

      waarbij een medewerker een persoonlijk belang heeft bij het te nemen besluit;

    • d.

      die afwijken van een intern of extern advies;

    • e.

      die een overeenkomst inhouden boven een bedrag van € 30.000,--, tenzij anders in het delegatie- en mandaatregister is vermeld.

  • 2.

    Het bepaalde onder artikel 7 lid 1 sub b en d geldt niet bij besluiten van de afdeling sociale zaken die in mandaat worden genomen.

Artikel 8 Instructies

Binnen de omvang van mandaat en ondermandaat worden de volgende instructies in acht genomen:

  • 1.

    In zaken die politiek of maatschappelijk gevoelig liggen, dient tevoren met de portefeuillehouder overleg plaats te vinden.

  • 2.

    In zaken waarin zich financiële consequenties voordoen die niet eerder zijn voorzien, dient overleg plaats te vinden met het afdelingshoofd.

Artikel 9 Ondertekening

1.Een krachtens mandaat en ondermandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

namens de burgemeester

(naam functionaris) , (functie en afdeling)

En

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

(naam functionaris), (functie en afdeling)

2.In het geval het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

Volgens het door het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d. …”

(naam functionaris) , (functie en afdeling)

3.In het geval het ondermandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

Volgens het namens het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.

naam functionaris, hoofd afdeling …..

In mandaat ondertekend door,

Naam functionaris, medewerker ……

Artikel 10 Samenhangende rechtshandelingen of feitelijke handelingen

  • 1.

    De gemandateerde is eveneens ge(vol)machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.

  • 2.

    Op volmacht en machtiging is deze Richtlijn voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Afdeling IV: Het delegatie- en mandaatregister

Artikel 11

  • 1.

    Mandaten en ondermandaten worden opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.

  • 2.

    In de gevallen waar slechts sprake is van ondertekeningsmandaat wordt dit uitdrukkelijk aangegeven in het delegatie- en mandaatregister.

Artikel 12

Het delegatie- en mandaatregister is openbaar en ligt voor eenieder ter inzage.

Artikel 13 (vervallen)

Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 14

Mandaten en ondermandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten en overige regelgevingen zijn gewijzigd.

Artikel 15

  • 1.

    Deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Met ingang van de datum waarop deze regeling in werking treedt, vervalt de ‘Richtlijn Mandaat-, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2012’.

Artikel 16

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013’.

Beuningen, 11 juni 2013.

A.H.W.M. Kocken RA

secretaris

Carol van EertC.F. van Eert

burgemeester

VERVANGINGSSCHEMA

Functie

Vervanger

Gemeentesecretaris

1e Manager Beleid en Ontwikkeling voor bestuurlijke zaken; Manager Informatie en Bedrijfsvoering voor juridische- en personeelszaken

2e Manager Belastingen en Buitenruimte

3e Manager Dienstverlening

Managers

Managers vervangen elkaar; nader vast te stellen

Raadsgriffier

Raadsadviseur/plaatsvervangend raadsgriffier

Marktmeester

Bode

Bode

Assistent bode

DELEGATIEBESLUITEN

(Delegans: Raad, delegataris: college van B&W, tenzij anders vermeld)

De delegatiebesluiten zijn niet aan een raadsperiode verbonden.

Nr.

Wettelijk voorschrift

Artikel

Omschrijving bevoegdheid

Datum besluit

1

Wegenverkeerswet 1994

20a lid 1

Vaststellen grenzen bebouwde kom

14-3-2006,

BW05.01785

2

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

18 lid 1

Aanwijzen wegen of weggedeelten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen

14-3-2006,

BW05.01785

3

Natuurbeschermingswet 1998

25 lid 1

Uitbrengen van advies aan GS inzake ontwerpbesluit tot aanwijzing beschermd landschapsgezicht

14-3-2006,

BW05.01785

4

Wet openbaarheid van bestuur

(Wob)

6

Beslissing op verzoeken in het kader van de Wob, incl. verdaging, in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

5

Algemene wet bestuursrecht en overige wetten

4:14

Verdaging beslistermijn in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

6

Algemene wet bestuursrecht

4:18

Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

7

Wet Basisadministratie adressen en gebouwen (Wet bag) en Gemeentewet (Gemw.)

Artt. 108 lid 1 en lid 2, 149 Gw en art. 6 Wet bag

Vastgesteld in de Verordening Naamgeving en nummering van 1 juni 2010. Het gaat om het afbakenen c.q. vaststellen en benoemen van:

1.woonplaatsen

2.openbare ruimte (straatnamen)

3.nummeraanduiding

4.verblijfsobjecten

5.panden

6.ligplaatsen

7.standplaatsen.

18-5-2010,

BW10.00348

Nr.

Wettelijk voorschrift

Artikel

Omschrijving bevoegdheid

Datum besluit

8

Wet ruimtelijke ordening

art 6.12 lid 1, en 2 Wro

Beslissing over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan voor het afwijken van een bestemmingsplan in aangewezen categorieën van gevallen waarin geen verklaring van geen bedenkingen van de raad vereist is, ten behoeve van een omgevingsvergunning.

27-9-2011,

BW11.00891

9

Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de Gemeentewet (Gemw)

Artt. 107a t/m 107e Gemw

Delegatie van bevoegdheden aan de werkgeverscommissie ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en medewerkers griffie, behoudens voorzover het betreft

1.de benoeming, schorsing als disciplinaire maatregel of het ontslag van de griffier (107 Gemw.;

2.instructies aan de griffier (107a, lid 2, Gemw);

3.vervanging van de griffier (107d, lid 1, Gemw);

4.vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie (107e, lid 1, Gemw), behoudens het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling.

28-9-2003

3-6-2013,

BW13.00337

10

Gemeentewet

Art. 147

Het aanwijzen van vaste trouwlocaties

Amendement bij raadsbesluit BW15.0093

MANDAATBESLUITEN

6.1Algemeen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-

mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

11

Het buiten behandeling laten van een aanvraag o.g.v. art 4:5 Awb

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

12

Afwijzen van een aanvraag met toepassing van art. 4:6 Awb (herhaalde aanvraag)

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

13

Beslissing op verzoek om informatie alsmede verdaging Wet Openbaarheid van Bestuur, inclusief zaken die de raad aangaan

B&W

Gemeentesecretaris

Managers

Beperking bij ondermandaat: niet bij afwijzing, tenzij de weigering ziet op ontbrekende documenten. In dat geval zijn de managers ook bevoegd.

14

Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, vermissing e.d. van gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

15

Het verlenen van gratificaties bij bijzondere prestaties buiten de bevorderingsronde

B&W

Gemeentesecretaris

16

Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen art. 4:18 Awb, inclusief zaken die de raad aangaan.

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

17

Verdaging beslistermijn ex art. 4:14 Awb en in specifieke wetten, inclusief zaken die de raad aangaan.

B&W

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

18

Ontzegging en ondertekening toegang gemeentehuis op basis van 5:1 BW (eigendomsrecht)

Burgemeester

B&W

Gemeentesecretaris

Managers

19

Het aanmanen tot voldoening van een geldvordering op basis van een publiekrechtelijke richtlijn artt. 4:112 en 4:113 Awb

Burgemeester B&W

Managers

Alle medewerkers

20

Het uitvaardigen van een dwangbevel op grond van art. 4:114 en 4:115 van de Awb

Burgemeester

B&W

Managers

21

Toezichthouders:

a.de aanwijzing van toezichthouders op basis van een publiekrechtelijke richtlijn

b.afgifte van legitimatiebewijzen aan toezichthouders 5:12 Awb

c.ondertekening van legitimatiebewijzen

B&W

Burgemeester

Burgemeester

Managers

22

Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging). Het mandaat houdt mede in het ondertekenen van processtukken in rechtsgedingen.

B&W

Medewerkers zoals genoemd in besluit

BW10.01289;

BW11.01493

Schikkingsbevoegdheid geldt niet bij zaken van de raad en/of bij zwaarwegende belangen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

23

Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging)

Ondertekening processtukken in rechtsgedingen

B&W

Medewerkers zoals genoemd in besluit

BW16.00284

-Coördinator Sociaal Team

-Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

Met schikkingsbevoegdheid

24

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten, anders dan:

-na inkoop en aanbesteding;

-convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten;

-verkoop strookjes grond;

-recht van opstal;

-verkoop van in bewaring gegeven zaken, artt 5:6, 5:8 en 5:11 BW;

-bruikleenovereenkomsten;

-overeenkomsten inzake planschade;

-omzetten 30-jarige koop/gebruiksovereenkomst naar koopovereenkomst

-stage-, werkervarings- detacherings-, inhuur- en arbeidsovereenkomsten;

160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Managers

Tot een bedrag van € 45.000,-; bij

€ 45.000,- of hoger alleen het college c.q. burgemeester bevoegd.

Degene die bevoegd was tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.

25

Besluiten tot het aangaan van en het ondertekenen van convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten, artt. 160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Portefeuillehouder

26

Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen, artt. 160 lid 1, onder e, 168 en 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Leden van het college

Bij de uitvoering van de volmacht dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.

27

Aanbesteding en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten art. 160 lid 1, onder e (volmacht) en de ondertekening daarvan, 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Binnen het kader van het aanbestedingsbeleid, conform de lijst op de volgende pagina.

Degene die bevoegd is tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.

De budgethouder/manager is bevoegd meerwerk aan te gaan, tot maximaal 10% van de totale opdracht, de handelingen en voorwaarden binnen de overeenkomst vallen en voor zover passend binnen het budget.

28

Opvragen van informatie bij justitie en politie

B&W

Burgemeester

Managers

Beleidsmedewer-ker Integrale veiligheid,

Vergunningver-

lener

Inkoop en aanbesteding

Type aanbesteding

Aantal offertes

Drempelbedrag (excl. BTW)

Selectie/

Gunning

Voorwaarde

Sluiten/

Onderteke-nen overeen-komst en beëindiging

Bonnenboekje

n.v.t

a.Werken tot € 2.500

b.Leveringen en diensten tot € 500

PAV-er

Pav-er

Enkelvoudig onderhands

Eén

a.Werken van € 2.500 tot € 45.000

b.Leveringen en diensten van € 500 tot € 45.000

c.Inhuur personeel tot EU-drempel

d.Bij calamiteiten en niet voorziene situaties en werken in regie op basis van eenheidsprijzen

Manager

In geval van aanbesteding genoemd onder d, wordt het college zo snel mogelijk geïnformeerd over de gunning

Pav-er

Enkelvoudig onderhands

Eén

a.Alleenrecht (octrooi of auteursrecht) tot EU-drempel

b.Technische of artistieke kwaliteiten tot EU-drempel

Gemeente-

secretaris

Het college wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gunning

Manager

Type aanbesteding

Aantal offertes

Drempelbedrag (excl. BTW)

Selectie/

Gunning

Voorwaarde

Sluiten/

Onderteke-nen overeen-komst en beëindiging

Meervoudig onderhands

Drie tot vijf

a.Werken van € 45.000 tot € 1.500.000

b.Geïntegreerde contracten zoals D&C contracten tot EU-drempel

c.Opdrachten groenonderhoud tot EU-drempel

d.Leveringen en diensten van € 45.000 tot de EU-drempel

e.Opdracht betreft specialisme dat slechts door enkele bedrijven kan worden uitgevoerd tot EU-drempel

Gemeente-

secretaris

Het college wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gunning

Manager

Openbaar

(UAR 2001 voor werken)

a.Werken van € 1.500.000 tot de EU-drempel

b.Leveringen en diensten: n.v.t.

College

Manager

Europees

(UAR-EG 1991 voor werken)

a.Werken vanaf de EU-drempel

b.Leveringen en diensten vanaf de EU-drempel

College

Manager

6.2 Afdeling Dienstverlening

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Publiekszaken

29

Bevoegdheden inzake paspoorten en Europese identiteitskaart:

a.In ontvangst nemen

b.Aanvragen van documenten

c.Uitreiken van documenten

Burgemeester

Manager

Ad. a

mw. I. Theunissen

dhr. W. Verduijn

dhr. M. Sanders

mw. P. Rossem

mw. J. Hijmans

Ad.b

Medewerkers Publiekszaken

Ad.c

Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatie-

centrum

Via protocol Paspoortwet: de functionaris die het document aanvraagt mag niet degene zijn die het document uitreikt.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-

mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

30

Afgifte rijbewijzen

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatie-centrum

-Via protocol RDW

-Behoudens Internationale rijbewijzen (gemandateerd aan hoofddirectie van de ANWB o.g.v. art. 117 Wegenverkeerswet)

31

Het doorzenden van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag aan de Minister van Veiligheid en Justitie

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Aan de hand van protocol Ministerie van Veiligheid en Justitie

32

Het opnemen of weigeren van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie (art. 83 Wet BRP)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Audit aan de hand van protocol in handboek BRP

33

Verklaringen inzake verkiezingen

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

34

Legalisatie handtekeningen (bevestiging dat handtekening van een bepaald persoon is).

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

35

Bevoegdheden in de Rijkswet op het Nederlanderschap (Stb. 1984, 628):

-bevestiging van verkrijging of weigering van het Nederlanderschap art. 6 van de wet

-het in ontvangst nemen van optieverklaringen en naturalisatieverzoeken art. 21 van de wet en art. 8 Richtlijn verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Audit door Immigratie- en Naturalisatiedienst.

36

Verstrekken van vergunningen en verloven op grond van de Wet op de Lijkbezorging

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Begrafenisondernemer/beheerder begraafplaats toetst de aanvraag van datum en tijdstip van begraven/cremeren.

37

Ondertekenen van verklaringen onder ede (art. 36 tweede lid sub e van de Wet BRP)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Via protocol in Wet BRP twee medewerkers bij verklaring aanwezig.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

38

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (art. 147 Gemeentewet)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken (BW16.00060)

39

Het benoemen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (1:16, lid 2, BW)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Team Bouwen en Wonen

40

Uitvoering van de APV

Burgemeester

B&W

Manager

Vergunningverlener;

ODRN (zie ook par. 6.7)

Binnen de APV betreft het mandaat aan de ODRN enkel besluitvorming over handelsreclame

41

Geven van een aanwijzing collectieve festiviteiten en de opslag van voertuigen, vaartuigen, mest etc. (artt. 4:2 en 4:13 APV)

B&W

Manager

Vergunningverlener

42

Zondagswet: het verbinden van geluidsvoorschriften en beperkingen en het verlenen van ontheffing aan evenementen op een zondag of daaraan gelijkgestelde dag (artt. 3, 4 en 5)

B&W

Burgemeester

Manager

Vergunningverlener

Geen mandaat

a.bij ingekomen zienswijzen

b.van weigeringen

43

Beschikkingen op grond van de Drank- en Horecawet

Burgemeester

Manager

Vergunningverlener

Geen mandaat van

a.intrekken vergunning

b.bevel tot sluiting

44

Beschikkingen op grond van de Wet op de kansspelen (artt. 3, 7c en 30 b, d en e)

Burgemeester

B&W

Manager

Vergunningverlener

Conform beleid.

45

Beschikkingen op grond van de Winkeltijdenwet en de daarop gebaseerde verordening

B&W

Manager

Vergunningverlener

Geen mandaat van vaststellen koopzondagen.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

46

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (art. 147 Gemeentewet)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

(BW16.00060)

47

Het benoemen van Buitengewone ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (art. 1:16 lid 2 Burgerlijk Wetboek)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

48

Verlenen verklaring van geen bezwaar op grond van artt. 5 en 10 van het Besluit niet-aangewezen luchtvaartterreinen

B&W

Manager

Vergunningverlener

49

Het toe- en afwijzen van verzoeken tot ontheffing parkeerverbod van vrachtauto’s langer dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter binnen de bebouwde kom o.g.v. artikel 5:8 APV

B&W

Manager

Vergunningverlener

Team Zorg en Inkomen

50

Bevoegdheden inzake eenmalige Pgb’s, instemming B&W met het Besluit mandaat- en volmachtverlening éénmalige pgb’s SVB 2015

Sociale Verzekerings-bank

B&W

(Plv.) Manager, met ondermandaat aan Medewerkers Back Office Sociaal Team

51

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de

·Participatiewet, inkomen

·Ioaw,

·Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

52

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen niet zijnde levensonderhoud krachtens de

·Participatiewet, inkomen

·Ioaw,

·Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

-Klantmanager Inkomen

-Medewerker Uitkerings-en financiële administratie

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzing

b.buiten behandelingstelling

c.incidentele bijzondere bijstand met een geldelijk belang van € 1.000,-- of meer

d.periodieke bijzondere bijstand met een geldelijk belang van 1.200,- of meer op jaarbasis, tenzij deze bijstand wordt gevraagd voor bewindvoeringskosten; in dat geval is geen advies vereist).

53

Besluiten inzake overige onderwerpen krachtens de

·Participatiewet, inkomen

·Ioaw,

·Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:

a.maatregelen

b.blokkeringen van de uitkering na een onderzoek door IBO

c.beëindigingsonderzoeken als er sprake is van:

d.beëindigingen / intrekkingen vanwege geconstateerd frauduleus gedrag

e.beëindigingen waarbij schending van informatieplicht speelt

f.beëindigingen waarbij een terugvordering speelt.

54

Besluiten krachtens de Wet op de Kinderopvang

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzingen

b.buiten behandelingstellingen.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

55

Besluiten krachtens de Wmo

B&W

Manager

K Klantmanager Zorg

Met advies van de juridisch medewerker kwaliteitszorg, niet zijnde de voorzitter in bezwaarprocedures over huishoudelijke hulp, in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzingen

b.buiten behandelingstellingen

c.woningaanpassingen, hulp bij het huishouden op jaarbasis, vervoersvoorzieningen (rolstoel en scootmobiel) en vervoerskostenvergoedingen met een geldelijk belang van € 10.000 of meer.

56

Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Coördinator Sociaal Team

57

Besluiten inzake het verlenen en weigeren van gehandicaptenparkeerkaarten krachtens artikel 49 t/m 55 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

B&W

Manager

Klantmanager Zorg

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzingen

b.buiten behandelingstellingen

58

Besluiten inzake maaltijdenvoorziening en personenalarmering krachtens gemeentelijk beleid

B&W

Manager

Klantmanager Zorg

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzingen

b.buiten behandelingstellingen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

59

Besluiten, ontheffingen en onderzoeken, voor zover burgemeester en wethouders het bevoegde gezag zijn krachtens de Wet inburgering

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzingen

b.buiten behandelingstellingen

60

Ondertekening chequebetalingen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

61

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)

B&W

Manager

Coördinator Sociaal team

62

Besluiten inzake het gemeentelijk minimabeleid

B&W

Manager

-Medewerker vakbalie Zorg Werk en Inkomen

-Medewerker Uitkerings-en financiële administratie

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a.(gedeeltelijke) afwijzingen

b.buiten behandelingstellingen

63

Indicatie levensloopgeschikte woningen op grond van de Regionale Huisvestingsverordening 2013

B&W

Manager

Klantmanager Zorg

64

Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor de uitleen van rolstoelen

B&W

Burgemeester

Manager

Medewerkers team Buitenruimte;

-Beheerder Gemeentewerf

-Algemeen Onderhoudsvak-man

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules/instructies

65

Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor

Trapliften (externe volmacht en machtiging)

B&W

Burgemeester

Manager

Directeur Otto Ooms

Team Kwaliteit en Ondersteuning

66

Uitvoering en besluiten op grond van de actuele Verordening Leerlingenvervoer 2014

B&W

Manager

Consulent leerlingenvervoer

67

Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

68

Bevoegdheden in het kader van beschermd wonen en opvang conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen (at14003826); toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd

B&W

B&W van Nijmegen

69

Bevoegdheden inzake Participatiewet en overige regelingen conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen, at15002781 en het aanvullend mandaatbesluit at15002780; met toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd

B&W

Voorzitter dagelijks bestuur MGR Rijk van Nijmegen

Geen mandaat van de beslissing op bezwaar en het verrichten van rechtshandelingen bij het inzetten van rechtsmiddelen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules/instructies

70

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de

·Participatiewet, inkomen

·Ioaw,

·Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

71

Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen van bovengenoemde uitkeringsregelingen, waaronder Wmo en Wmo 2012 en de Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen

B&W

Manager

Medewerker Terugvordering en Verhaal

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen

72

Ondertekening declaraties en het doen van kwartaal- en jaaropgaven t.b.v. diverse ministeries

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

73

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

74

Uitvoering inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Besluiten inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening BW12.01333

B&W

NIM Maatschappelijk werk;

B&W gemeente Nijmegen

Ondermandaat toegestaan

6.3 Afdeling Belastingen en Buitenruimte

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

75

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet op basis van de belastingverordening en de Wet Waardering Onroerende Zaken (is formeel geen mandaat)

B&W

Teamleider Belastingen als heffings- en invorderings-ambtenaar

Plv:

M.van Haren,

H.W. Roelofs,

G.J.M Kokke

76

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet, op basis van de legesverordening (formeel geen mandaat)

B&W

Teamleider Belastingen als heffings- en invorderings-ambtenaar

77

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub d Gemeentewet, op basis van de legesverordening (formeel geen mandaat) alsmede de toezending van aanslagbiljetten art. 8 Invorderingswet

B&W

mw. U. Aksoy

mw. M.A.T. Aarts

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

Gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

78

Algemene wet inzake rijksbelastingen:

1.art. 63 hardheidsclausule

2.art. 66 kwijtschelding

B&W

Teamleider Belastingen

Ondermandaat niet toegestaan

79

Bevoegdheden in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken:

1.verstrekken legitimatiebewijzen

2.verstrekken gegevens aan de Waarderingskamer (art. 4, lid 1)

3.algemene correspondentie met Waarderingskamer

4.geschillen voorleggen aan Waarderingskamer (art. 11)

5.inlichtingen bij afnemers vragen (art. 32) gegevens verzamelen, opslaan en verstrekken (art. 38)

B&W

Teamleider Belastingen

Team Buitenruimte

80

Uitvoering Afvalstoffenverordening

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Milieu

81

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Milieu

82

Uitvoering en besluitvorming in het kader van de Beleidsregels subsidie klimaataanpak eigen woningen

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Milieu

83

Beschikkingen tot toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen 5:31 Algemene wet bestuursrecht (extern mandaat)

B&W

Toezichthouders aangewezen door Waterschap Rivierenland

Alleen in gevallen van indirecte lozingen op/in het oppervlaktewater, zoals bedoeld in de Waterwet

84

Opleggen van last onder dwangsom en (spoedeisende) bestuursdwang ten aanzien van standplaatsen gedurende evenementen, artt. 5:21/5:31 Awb, 125 Gemeentewet

BW17.00338

B&W

Manager

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

85

Het verlenen van vergunning voor het leggen van kabels en leidingen

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

m.u.v. uitbreidingsplannen

86

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werkzaamheden/activiteiten

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

87

Bevoegdheid o.g.v. art. 149, eerste lid onder d, van de WVW 1994 tot het verlenen van ontheffingen voor exceptionele transporten

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

88

Het verlenen van vergunningen inzake rioolaansluitingen

B&W

Manager

Beheerder Riool- en waterwerken

Geen mandaat van weigering

89

Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen o.g.v. de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking, het bijhouden van het register en de inning van kosten bestuursdwang.

B&W

Manager

Buitengewone opsporingsambtenaren

90

Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen op basis van de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking en het opmaken van procesverbaal van het wegslepen.

B&W

Districtchef Tweestromen-land regionale politiekorps Gelderland-Zuid

Politieambtenaren

91

Uitvoeringshandelingen bij toepassing bestuursdwang voor wegslepen o.g.v. de Wegsleepverordening: bekendmaking, bijhouden register en inning van kosten (machtiging)

B&W

Directeur Houterman Autosleepdienst

Werknemers van Houterman Autosleepdienst

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

92

Besluit tot bestuursdwang voertuig/autowrak op basis van artt. 4:13 (defect voertuig), 5:4 (voertuigwrak), 5:6 (caravans) en 5:12 (opslaan voorwerp/stoffen) APV en artt. 31 en 32 Afvalstoffenverordening

B&W

Manager

93

Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden voorwerpen niet zijnde gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).

B&W

Medewerkers team Beheer/ Onderhoud en team Publiekszaken

94

Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).

N.b. De DAN verkrijgt na twee weken automatisch de eigendom van in bewaring genomen dieren, burgemeestersbesluit van 13 maart 2008 BW08.00370.

B&W

Manager

Medewerkers Dierenambulance DAN

95

Het verkopen, het om niet aan een derde overdragen en het vernietigen van gevonden voorwerpen, niet zijnde gevonden dieren, in de gevallen genoemd in de artt. 6 en 8 van Boek Burgerlijk Wetboek (volmacht).

Burgemeester

Manager

Medewerkers Beheer/Onderhoud

96

Mandaat van het verstrekken van gegevens ex 10 Wet WION (machtiging)

B&W

-Manager

-Directeur Vicrea Solutions BV

Beheerder Riool- en waterwerken

Ondermandaat aan medewerkers Vicrea Solutions toegestaan

97

Het verlenen van grafrechten, toestemming gedenktekens en met name genoemde uitvoerende taken

BW12.00640

B&W

Directeur Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN)

Werknemers SBN

98

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Medewerkers Beheer/Onderhoud

99

Besluit tot het aanvragen van een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk van Liander, volmacht, (BW17.00372)

B&W

Manager

De manager kan ondermandaat verlenen aan gecertificeerde aannemersbedrijven

6.4 Afdeling Beleid en Ontwikkeling

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules /instructies

Team Projecten Openbare Ruimte

100

Akkoordverklaringen van de concept-notariële akte en machtiging tot het passeren akten, waaronder de parafering

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Grondzaken

101

Machtiging ondertekening Modelovereenkomst 3 inzake planschade

Burgemeester

Manager

Ondertekening vindt gelijktijdig met verlening van omgevingsvergunning/ontheffing

102

30-jarige koop/gebruiksovereenkomst omzetten naar koopovereenkomst voor het symbolische bedrag van € 1,00 alsmede de ondertekening (volmacht en machtiging)

B&W

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Grondzaken

103

Verkoop strookjes grond (volmacht)

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Grondzaken

Alleen als de verkoop aan het toetsingskader voldoet.

104

Vestiging van het recht van opstal voor drukriolering en de ondertekening (volmacht)

B&W/Burge-meester

Manager

Projectleider

105

Verstrekken opdracht planschadeadvies en aanwijzen adviseur planschade op basis van Planschadeverordening

B&W

Manager

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

106

Het verlenen en weigeren van ontheffing aan (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990, voor buiten parkeerschijfzone centrum Beuningen.

B&W

Manager

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Conform werkproces

107

Het nemen van fysieke maatregelen (voor zover ze verkeersbesluiten zijn en niet van tijdelijke aard zijn) op grond van artikel 15 tweede lid WVW 1994

B&W

Manager

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

108

Besluit tot het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens op borden als bedoeld in artikel 12 lid a BABW;

Besluit tot het plaatsen of verwijderen van de bedoelde verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in artikel 12, lid b BABW juncto artikel 18 WVW 1994

B&W

Manager

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

109

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen (verkeerstekens en fysieke maatregelen) die langer duren dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen (art. 37 BABW)

B&W

Manager

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

110

Het verlenen van ontheffing aan (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990, voor parkeerschijfzone centrum Beuningen (extern mandaat)

B&W

Medewerkers Parkeerservice-bureau Beuningen

111

Het aanstellen van verkeersregelaars bij evenementen binnen het gemeentelijk grondgebied (art. 56, lid 1 BABW)

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

112

Beslissen op aanvragen om leeftijdsontheffing, artt. 5 lid 2 Reglement Rijbewijzen, 110 en 149 lid 1, onder d WVW 1994

B&W

Manager

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Sociale en Ruimtelijke ontwikkeling

113

Besluiten op aanvragen om subsidie op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Beuningen II en bijbehorende deelverordeningen

B&W

Manager

Beleidsmedewerker welzijn

1114

Bijhouden register van meldingen op grond van art. 46 Wet Kinderopvang (machtiging)

B&W

Manager

Beleidsmedewerker welzijn

115

Handhaving op het gebied van Kinderopvang

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Welzijn

116

Het opleggen van nadere eisen op basis van art 3:6 lid 1 onder d Wet ruimtelijke ordening

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening

Geen mandaat bij ingekomen zienswijzen

117

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Ruimtelijke ontwikkeling

118

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten ex art. 1.2.1 A, art. 6.14 Bor en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening

Team Veiligheid

119

Het verlenen van vrijstelling op grond van art. 3a, 3b en 15 van de Leerplichtwet

B&W

Medewerker Leerplicht

120

Wijziging vragenlijsten Wet Bibob

B&W

Burgemeester

121

Verzoek om advies conform artikel 7 van de Wet Bibob (uitbreiding ondermaat BW17.00152)

B&W

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Integrale veiligheid;

Juridisch adviseur (afdeling Informatie en Bedrijfsvoering)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules / instructies

121

Bevoegdheid tot vaststellen afwijkende sluitingsuur en tijdelijke sluiting horecabedrijven (art. 2:30 APV)

Burgemeester

Officier van dienst politie Beuningen

6.5Afdeling Informatie en Bedrijfsvoering

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Advies en Control

123

Aangaan stageovereenkomst, art. 1:2a AGB

B&W

Managers

124

Aangaan werkervaringsovereenkomst, art. 1:2b AGB

B&W

Gemeentesecretaris

125

Aanstelling ogv banenafspraak, art. 1:2c AGB

B&W

Gemeentesecretaris

126

Vaststellen bijzondere voorschriften en instructies art. 1:4:1 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

127

Aanstelling en arbeidsovereenkomst

in alle functieschalen, Hoofdstuk 2 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

-Geen mandaat bij griffiefuncties en de functie van gemeentesecretaris.

-Ondermandaat niet toegestaan.

128

Aangaan overeenkomst voor inhuur en detachering

B&W

Gemeentesecretaris

Voor zover het betreft inhuur en detachering organisatiebreed

In de overige gevallen gelden de mandaten op het overzicht ‘Inkoop en aanbesteding’ in par. 6.1 van dit register.

129

Aanwijzing medewerkers voor beschikbaarheidsdienst,

Art. 2:1B

B&W

Managers

130

Vermindering en vermeerdering van uren

B&W

Manager

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

131

Vaststelling functiebeschijvingen en –waarderingen,

art. 3:1 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

Geen mandaat:

a.in het geval het besluit afwijkt van de waarderingscommissie

b.bij griffiefuncties en functie van gemeentesecretaris.

132

Vaststelling salaris bij aanstelling, art. 3:3 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

Ondermandaat niet toegestaan

133

Salarisverhoging, art. 3:4 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

Ondermandaat niet toegestaan

134

Toekenning toelagen, artt. 3:8, art. 3:9 art. 3:14, 3:15, 3:20 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

135

Aanwijzing bedrijfshulpverlener, EHBO-er en lid interventieteam, Arbowet en art 3:17 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

136

Arbeidsduur en werktijden, artt. 4:2, 4:4, 4:9 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

Geen mandaat van de vaststelling van een werktijdenregeling.

137

Uitwisselen van arbeidsvoorwaarden, art. 4a:1 t/m 4a:3 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

138

Toekenning vakantie, vakantietoelage en (zwangerschaps- en bevallings)verlof, wet Arbeid en Zorg en hoofdstuk 6 AGB

B&W

Manager

139

Aanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek Hoofdstuk 7 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

140

Ontslag wegens alle in hoofdstuk 8 genoemde gronden, waaronder ontslag als gevolg van boventalligheid,

Hoofdstuk 8 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

-Met een extern juridisch advies in het geval van ontslag op grond van artt. 8:6 en 8:13 AGB en met voorafgaande kennisgeving aan het college.

-Geen mandaat:

a.bij griffiefuncties

b.indien aan het ontslag financiële consequenties zijn verbonden.

c.het besluit afwijkt van het extern juridisch advies bij ontslag ex. artt. 8:6 en 8:13 AGB

-Ondermandaat niet toegestaan

141

Schorsing als ordemaatregel, art. 8:15:1 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

142

Van werk naar werk aanpak en voorzieningen bij werkloosheid, Hoofdstuk 10d AGB

B&W

Gemeentesecretaris

143

Toestemming voor persoonlijk gebruik van goederen of diensten, art. 15:1:b AGB

B&W

Manager

144

Aanwijzing medewerkers om taken te verrichten in het kader van de wet veiligheidsregio’s, art. 15:1:11 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

145

Dragen van uniform of dienstkleding, art. 15:1:16 AGB

B&W

Manager

146

Ontzegging toegang gemeentehuis art. 15:1:19 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

147

Toekennen schadevergoeding aan personeelsleden art. 15:1:23 AGB

B&W

Manager

Tot een bedrag van

€ 5.000,-

145a

Verplicht volgen van een opleiding, art. 15:1:26 AGB

B&W

Manager

146a

Bevoegdheden in het kader van de klokkenluiders art. 15:2 AGB en Regeling Vermoeden Misstand

B&W

Gemeentesecretaris

147a

Toepassen disciplinaire straf, art. 16:1:2 AGB

B&W

Gemeentesecretaris

148

Toepassing Regeling Studiefaciliteiten gemeente Beuningen

B&W

Manager

149

Verbeteren en ontwikkelen van inzetbaarheid en mobiliteit, art. 17:2 AGB

B&W

Manager

150

Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan, art. 17:4 AGB

B&W

Manager

151

Aanwijzen loopbaanadviseur, art. 17:5 AGB

B&W

Manager

In overleg met de P&O-adviseur

152

Uitvoering tegemoetkoming in verplaatsingskosten, hoofdstuk 18 AGB

B&W

Manager

153

Bevoegdheden in het kader van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en het daarop gebaseerde Besluit (BW14.00681)

B&W

Burgemeester

Inhouding uitkering o.g.v. art. 4.1 van het Besluit vindt pas plaats nadat het reïntegratiebedrijf en belanghebbende zijn gehoord en het college zo snel mogelijk in kennis wordt gesteld van de inhouding.

154

Uitvoering verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften: artt. 9, 10 en 11

Voorzitter cie BS En plv. voorzitter

secretaris cie BS

155

Uitvoering en beslissing op grond van artt. 6:6, 6:14, 6:15, 7:10, 7:20 lid 2 Algemene wet bestuursrecht

Burgemees-ter B&W

secretaris cie BS

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Administratie

156

Toewijzen, afwijzen en intrekken van blijvers- en duurzaamheidsleningen BW17.00185; BW17.00214

B&W

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

157

Toewijzen, afwijzen en intrekken van startersleningen, BW16.00752 en BW17.00032 (volmacht)

B&W

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

158

Het afsluiten van verzekeringscontracten en de herziening daarvan

B&W

Manager

159

Het afwikkelen van schadeclaims

B&W

Manager

160

Invordering van (privaatrechtelijke) debiteuren, incl. de bevoegdheid tot het nemen van rechtsmaatregelen

B&W

Manager

Behalve bedragen boven € 5.000,--

161

Het aangaan van kortlopende geldleningen (daggeld, kasgeld)

B&W

Manager

162

Het beleggen van overtollige middelen

B&W

Manager

163

De bevoegdheid tot verkoop van in bewaring gegeven zaken als bedoeld in de artt 5:6, 5:8 en 5:11 BW

Burgemees-ter

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

Onder andere van toepassing bij verkoop van gevonden/gestolen fietsen, waarvan zich geen eigenaar heeft gemeld.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Informatie en Facilitair

164

Bevoegdheden in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen: artt. 7, 9, 10, 11, 14, 14A, 15, 31, 32 lid 1 onder a, 37, 38, 39, 40, 41

Nummeraanduidingen (lees: huisnummering) op grond van de Verordening Naamgeving en nummering

B&W

Bag- beheerder

Plv:

-Geo-informatie-specialist

-Medewerker Geo-informatie

165

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, artt. 7, 8 en 9

B&W

-Bag-beheerder

-Geo-specialist

166

Besluitvorming en feitelijke handelingen in het kader van de Archiefwet (Aw) en aanverwante regelgeving

B&W

Gemeentearchi-varis Beuningen

167

Ter raadpleging of gebruik beschikbaar stellen van archiefbescheiden met inachtneming van de openbaarheidsbeperkingen, art 17 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

168

Afwijzen verzoek tot raadpleging of gebruik als de toestand van de archiefbescheiden zich daartegen verzet of deze niet veilig aan verzoeker kunnen worden toevertrouwd art 17 lid 2 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

169

Verplichte uitlening aan overheidsorgaan, waaronder de archiefbescheiden zouden berusten als zij niet waren overgebracht, art 18 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

179

Uitlening aan instelling mits deskundig beheer en veilige bewaring zijn gewaarborgd, art 17 lid 2 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

171

Het afgeven van afschriften van een authentieke akte, die volgens de wet door de beheerder van de archiefbewaarplaats moet worden bewaard,

art 20 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

172

Het beheer van de gemeentelijke archiefbewaarplaats

art 32 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

173

Het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende overgebrachte archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, art 11 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer

174

De bevoegdheid om archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang is,

art 12 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

175

Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen, art 13 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

176

Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van derden, art 14 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

  • 6.6 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)

  • Extern mandaat, besluit van 15-1-2013, in werking getreden 1-1-2013 (BW13.00012)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

177

Advisering in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Gebruiksbesluit, de Brandbeveiligingsverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

B&W

Algemeen directeur VRGZ

Medewerkers VRGZ

Ten aanzien van brandweergerelateerde taken

178

Het aanwijzen van toezichthouders en de afgifte inclusief ondertekening van legitimatiebewijzen voor toezichthouders van de brandweer op de naleving van:

Wabo;

Woningwet;

Bouwbesluit;

Ministeriële regelingen inzake brandveiligheid;

Brandbeveiligingsverordening;

Bouwverordening;

APV.

B&W

Algemeen directeur VGZ

Ten aanzien van brandweergerelateerde taken

6.7 Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)

Mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2017: extern mandaat aan de directeur van de ODRN, met toestemming voor ondermandaat, inwerking getreden met terugwerkende kracht op 1 februari 2017 (BW17.00150).

Nr.

Wettelijk voorschrift

Omschrijving bevoegdheid

Algemene wet bestuursrecht

179

2:1 lid 2

Verlangen schriftelijke machtiging

180

2:2

Weigeren gemachtigde

181

2:3

Doorzending stukken

182

2:6 lid 2

Gebruik afwijkende taal

183

3:6

Aangeven termijn aan adviseur waarbinnen adviseur advies moet uitbrengen, indien geen wettelijke termijn is bepaald.

184

3:7

Ter beschikking stellen gegevens aan adviseur

185

3:11

Terinzagelegging ontwerpbesluit en stukken

186

3:12

Kennisgeving ontwerpbesluit

187

3:13

Toezending ontwerpbesluit

188

3:14

Aanvulling ter inzage gelegde stukken

189

3:15 lid 1

Gelegenheid bieden tot indienen mondelinge zienswijzen

190

3:15 lid 2

Uitbreiding kring inspraakgerechtigden

191

3:15 lid 3 en 4

Reactie aanvrager/rechtstreeks belanghebbende

192

3:17

Verslaglegging inspraak

193

3:20 lid 1

Bevorderen dat aanvrager in kennis wordt gesteld van andere op de aanvraag te nemen besluiten

194

3:24 lid 2

Doorzending coördinerend bestuursorgaan aan bevoegd gezag

195

3:24 lid 3

Indien aanvraag ontbreekt gelegenheid bieden aanvraag in te dienen

196

3:27

Toezenden genomen besluit(en) aan coördinerend bestuursorgaan en gelijktijdig bekend maken en ter inzage leggen gecoördineerde besluiten door coördinerend bestuursorgaan

197

3:41

Bekendmaking van besluiten aan belanghebbenden door toezending of uitreiking

Nr.

Wettelijk voorschrift

Omschrijving bevoegdheid

Algemene wet bestuursrecht

198

3:42 lid 2

Bekendmaking van besluiten die niet tot meerdere belanghebbenden zijn gericht door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een huis-aan-huisblad of op andere geschikte wijze.

199

42 lid 3

Bij kennisgeving van de zakelijke inhoud wordt het besluit tegelijkertijd ter inzage gelegd.

200

3:43

Mededeling besluit indieners zienswijzen en adviseurs

201

3:47 lid 3/3:48 lid 2

Verstrekken van de motivering van het besluit na bekendmaking

202

4:3a

Ontvangstbevestiging elektronische aanvraag

203

4:4

Vaststellen formulier

204

4:7

Horen aanvrager

205

4:8

Horen derde belanghebbenden

206

4:11

Achterwege laten hoorplicht

207

4:12

Achterwege laten hoorplicht

208

4:14

Mededeling vertraging en verlengen beslistermijn

209

4:15 lid 3 en lid 4

Mededeling (eindigen) opschorting beslistermijn

210

4:17 lid 3

In ontvangst nemen ingebrekestelling

211

4:20c

Bekendmaken van rechtswege beschikking

212

4:20d

In ontvangst nemen ingebrekestelling (niet binnen 2 weken bekendmaking van rechtswege vergunning)

213

5:10a lid 2

Opleggen cautie

214

5:24

Bekendmaken last onder bestuursdwang aan overtreder, rechthebbenden en aanvrager.

215

5:27 lid 3

Aanzegging plaatsbetreding

216

5:27 lid 6

Vergoeding schade welke gevolg is van betreden plaats tbv uitvoering bestuursdwang

217

5:28

Verzegelen gebouwen, terreinen

218

5:29

Meevoeren en opslaan zaken

219

5:30

Verkoop en vernietiging zaken

220

5:31

Achterwege laten last bij spoedeisende bestuursdwang

221

5:31a lid 1

In ontvangst nemen verzoek toepassing bestuursdwang

222

5:37 lid 2

In ontvangst nemen verzoek belanghebbende om een besluit over invordering dwangsom

Artikel 2 Besluitbevoegdheden Awb

Nr.

Wettelijk voorschrift

Omschrijving bevoegdheid

Algemene wet bestuursrecht

223

3:10

Toepassing uniforme openbare voorbereidingsprocedure

224

3:18 lid 2

Besluit om beslistermijn te verlengen

225

4:5

Buiten behandeling laten aanvraag

226

4:6 lid 2

Vereenvoudigde afdoening

227

4:18

Vaststelling hoogte verschuldigde dwangsom

228

4:20

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsom

229

4:20f lid 1

Voorschriften verbinden of intrekking beschikking aan de beschikking van rechtswege voor zover dit nodig is om ernstige gevolgen voor het algemeen belang te voorkomen

230

4:86

Vaststellen betaling van een geldsom

231

5:25 lid 6

Vaststelling kostenbeschikking

232

5:27 lid 1

Aanwijzing personen met toegang tot elke plaats

233

5:31

Last onder bestuursdwang in spoedeisende gevallen

234

5:31a lid 3

Beslissing toepassing bestuursdwang op verzoek

235

5:34

Op verzoek opheffen, verminderen en opschorten last onder dwangsom

236

5:37 lid 1

Besluit over invordering dwangsom (ofwel invorderingsbeschikking)

237

5:37 lid 2

Besluit over invordering dwangsom (ofwel invorderingsbeschikking) indien belanghebbende daar om verzoekt.

Nr.

Wettelijk voorschrift

Omschrijving bevoegdheid

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

238

2.1 lid 1, onder a t/m i

juncto 2.4 lid 1 en 2.5

Beslissing op aanvraag van de (gefaseerde) aanvraag omgevingsvergunning, zowel enkelvoudige als meervoudige

239

2.2 lid 1, onder a t/m k juncto 2.4 lid 1 en 2.5

Beslissing op aanvraag van de (gefaseerde) aanvraag omgevingsvergunning, zowel enkelvoudige als meervoudige, op grond van een gemeentelijke verordening (waaronder APV handelsreclame en de Bomenverordening)

240

2.5 lid 5

Intrekking gefaseerde omgevingsvergunning

241

2.5 lid 6

Wijziging omgevingsvergunning eerste fase

242

2.5a

Wijziging omgevingsvergunning onlosmakelijke activiteiten

243

2.23 lid 1

Het stellen van een termijn en het verlengen van een termijn (tijdelijke omgevingsvergunning)

244

2.26

Beslissen dat voor de activiteit(en) geen omgevingsvergunning is vereist

245

2.31

Ambtshalve wijziging voorschriften, voorzover BRIKS gerelateerd

246

2.33

Ambtshalve intrekking omgevingsvergunning en intrekking op verzoek vergunninghouder

247

3.3, 3.4 en 3.5

Beslissing over aanhouding aanvraag omgevingsvergunning

248

3.9 lid 2

Verlengen beslistermijn

249

3.23

Intrekking omgevingsvergunning (indien watervergunning wordt ingetrokken)

250

5.1

Opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom ter handhaving van al hetgeen is bepaald bij of krachtens de Wabo (voor zover de onderliggende bevoegdheden zijn gemandateerd, evenals het bepaalde bij of krachtens de wetten genoemd in artikel 5.1 Wabo, althans voor zover hoofdstuk 5 van de Wabo bij of krachtens de betreffende wetten op de handhaving daarvan van toepassing is verklaard.

251

5.10 lid 3

Aanwijzing ambtenaren belast met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de in artikel 5.1 Wabo genoemde wetten bepaalde en verstrekking legitimatiebewijs als bedoeld in artikel 5:12 lid 1 Awb

252

5.17

Opleggen van een last onder bestuursdwang ter zake de medewerkingsplicht als bedoeld in artikel 5:20 Awb

Nr.

Wettelijk voorschrift

Omschrijving bevoegdheid

253

5.17

Bevelen tot het staken van de bouw/gebruik/sloop of treffen voorziening(en)

254

5.18

Bepalen dat handhavingsbesluit mede geldt voor rechtsopvolger

255

5.19

Bij intrekking vergunning/ontheffing overtreder gelegenheid bieden handelen in overeenstemming te brengen met vergunning/ontheffing

256

5.20

In ontvangst nemen handhavingsverzoek

257

6.2

Bepalen dat een beschikking als bedoeld in artikel 6.1 Wabo terstond na haar bekendmaking in werking treedt

258

5.23

Toezending exemplaar handhavingsbeschikking aan inspecteur en aangewezen adviseurs art. 2.26

Besluit omgevingsrecht

259

4.7 lid 1, 5.5, 5.6 en 5.7

Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning

260

5.8

Het verbinden van verplichtingen aan een omgevingsvergunning

Bouwbesluit

261

1.21

Opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een gebruiksmelding

262

1.22

Wijzigen van nadere voorwaarden

263

1.26 lid 4

Toestemming geven om af te wijken van de termijn ingevolge artikel 1.26, lid 1 Bouwbesluit

264

1.29

Opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een sloopmelding

265

1.30

Wijzigen van nadere voorwaarden

266

8.3 lid 3

Beslissen op verzoek om ontheffing voor bouw- en slooplawaai

267

8.4 lid 2

Beslissen op verzoek om ontheffing voor trillingshinder

Bouwverordening

268

2.1.5 lid 3/4

Besluiten af te wijken van verplichting tot het indienen van een onderzoeksrapport

269

Hoofdstuk 2, par. 5

Besluiten af te wijken van voorschriften van stedenbouwkundige aard en bereikbaarheidseisen

Wet milieubeheer

270

8.40

Afhandelen van meldingen op grond van AMvB’s Wet milieubeheer

271

8.40a lid 1

Nemen beschikking gelijkwaardige maatregel

272

8.41 lid 1

Beoordelen melding m.b.t. categorie 6 van het Bor

Nr.

Wettelijk voorschrift

Omschrijving bevoegdheid

273

8.42 lid 1

Beoordeling melding categorie 9 van het Bor (melding Besluit bodemkwaliteit bij bedrijfsmatige activiteiten)

274

8:41a lid 2

Besluiten tot niet behandelen aanvraag omgevingsvergunning bij ontbreken melding 8:41 Wm

275

8.42 lid 1

Opleggen van maatwerkvoorschriften en nadere eisen

Besluit bodemkwaliteit

276

2 juncto 32

Beoordeling melding toepassen bouwstoffen op of in de bodem

277

3 juncto 42

Beoordeling melding toepassen grond of baggerspecie op of in de bodem

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

278

6 juncto art. 3 lid 2 Verordening Naamgeving en Nummering

Toekennen van huisnummering aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen, daaronder begrepen het wijzigen en intrekken.

279

Leegstandwet

15

Besluiten over vergunningverlening, verlenging en intrekking in verband met tijdelijke verhuur van woningen

Gemeentewet

280

125 jo Hoofdstuk 4 Awb

Besluiten betreffende de handhaving met betrekking tot gemandateerde bevoegdheden zoals opgenomen in deze bijlage, met uitzondering van handhaving in het kader van de Wet Bag

281

160 lid 1, sub f

Besluiten tot het namens de gemeente, het college of de raad voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures of het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. Het mandaat omvat de bevoegdheid om in te stemmen met een schikking

Erfgoedverordening

282

10

Beslissen tot het verlenen of weigeren op een aanvraag om een vergunning

283

14

Intrekken van de vergunning

Nota Ruimtelijke Kwaliteit

284

Artikel 2.10 lid 1 sub d Wabo, art. 6.2 Bor

Ambtelijke toetsing van bouwplannen aan sneltoetstcriteria in de Nota Ruimtelijke kwaliteit

6.8 MGR Rijk van Nijmegen

Extern mandaat van het college aan het Werkbedrijf van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen (MGR), met toestemming voor ondermandaat, besluit van 25 augustus 2015 (BW15.00530)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijkvoorschrift

285

Aanbieden van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling waaronder begrepen de participatieplaats en het verstrekken van vergoedingen en het weigeren, wijzigen, intrekken dan wel beëindigen van deze voorzieningen

Art. 7 lid 1 onder a, 10a,10b, 10d en 10f Participatiewet, artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening en

artt. 3 t/m 15 Reïntegratie-verordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

286

Beslissingen over de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden

Art. 7 lid 1 onder a. Participatiewet , art. 28 Reïntegratieverordening en

art. 16 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

287

Besluiten op grond van overgangsrecht van de

Re-integratieverordening

Art. 24 Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand 2014,

art. 17 Reïntegratie-verordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

288

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken

Art. 17 lid 1 Participatiewet

289

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende

Art. 17 leden 3 en 4 Participatiewet

290

Opstellen Plan van aanpak

Artt 44 lid 4 en 44a Participatiewet en artt. 5 en 6 Reïntegratieverordening

291

Opleggen van de nadere verplichtingen tot arbeidsinschakeling en andere in dit artikel genoemde verplichtingen

Art. 55 Participatiewet

292

Besluiten over de voortzetting van een voorziening bij verhuizing van een kandidaat naar een gemeente buiten het Rijk van Nijmegen

Art. 2 lid 2 Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2014

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

293

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen of een persoon tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10c Participatiewet, art.1 van de (tijdelijke) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Rijk van Nijmegen en art. 6 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

294

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen van de loonwaarde en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve de hoogte van de loonwaarde vaststellen (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10d Participatiewet, art. 2 van de (tijdelijke) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Rijk van Nijmegen en art. 13 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

295

Besluiten tot het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling inclusief het optreden als verzekeringnemer in verband met de gemeentelijke no risk polis

Art. 7 lid 1 onder a, 10a, 10b, 10d, 10da en 10f Participatiewet en artt 8 t/m 25 Reïntegratieverordening

296

Verlenen en vaststellen van subsidies betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling

Artikel 10d Pa artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

297

Het vaststellen van beleidsregels over het verstrekken van een tegemoetkoming in aanvulling op de kinderopvangtoeslag en het verstrekken van deze tegemoetkomingen

Artikel 1:13 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

298

Het afgeven van doelgroepverklaringen

Artikel 47, lid 4 en artikel 48 lid 4 sub bWet financiering sociale verzekeringen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

299

Beslissen, met uitzondering van besluiten op bezwaar, op grond van de artikelen 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover het betreft documenten die onder verantwoordelijkheid van de MGR tot stand zijn gekomen of anderszins het werkterrein van de MGR betreffen

Artt. 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet

openbaarheid van bestuur

300

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

301

Ontvangstbevestigingen (elektronische) aanvraag

Art. 4:3a Awb

302

Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens

Art. 4:4 Awb

303

Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen

Art. 4:5 Awb

304

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld

Art. 4:6, lid 2

Awb

305

Mededeling verlenging beslistermijn

Art. 4:14 Awb

306

Opschorten beslistermijn

Art. 4:15 Awb

307

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Art. 4:18 Awb

308

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen

Art. 4:20 Awb

309

reserve

6.9 B&W van Nijmegen

Extern mandaat van het college aan Burgemeester en wethouders van Nijmegen, met toestemming voor ondermandaat, besluit van 10-2-2015, in werking getreden op 1-1-2015 (BW14.00976).

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

310

Uitvoeren van onderzoek na melding of heronderzoek

Artt. 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 Wet maatschappelijke ondersteuning 2016 (hierna: Wmo 2015)

311

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende

Art. 2.3.4 Wmo 2015

312

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken

Art. 2.3.8 Wmo 2015

313

Aanbieden van voorzieningen gericht op beschermd wonen en opvang, al dan niet in spoedeisende gevallen, waaronder begrepen het verstrekken van voorzieningen op aanvraag en het weigeren, wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze voorzieningen.

Artt. 2.3.1, 2.3.3, 2.3.5, 2.3.10 Wmo 2015

314

Het beoordelen, verstrekken of weigeren van een persoonsgebonden budget, waaronder begrepen het wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze beslissing.

Artt. 2.3.6, 2.3.10 Wmo 2015

315

Terug- en invordering en verhaal van kosten

Art. 2.4.1, 2.4.3 Wmo 2015 en artikel 16 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015

316

Besluiten betreffende de bijdrage in de kosten

Art. 2.1.4 Wmo 2015 jo art. 13 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015 en Financieel besluit

317

Besluiten op grond van overgangsrecht van de

Verordening maatschappelijke ondersteuning

Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015

318

Besluiten betreffende de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden

Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

319

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

320

Ontvangstbevestigingen aanvraag

Art. 4:3a Awb

321

Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens

Art. 4:4 Awb

322

Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen

Art. 4:5 Awb

323

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld

Art. 4:6, lid 2 Awb

324

Mededeling verlenging beslistermijn

Art. 4:14 Awb

325

Opschorten beslistermijn

Art. 4:15 Awb

326

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Art. 4:18 Awb

327

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen

Art. 4:20 Awb

328

Beslissen op bezwaar, onder voorwaarde dat geen ondermandaat van de beslissing op bezwaar wordt verleend aan degene die het bestreden besluit in ondermandaat heeft genomen

Art. 7:1 e.v. Awb jo art. 10:3 Awb

329

Besluiten tot rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen te verrichten.

160, lid f Gemeentewet

330

Voorbereiding civiele verdediging

160, lid g Gemeentewet

331

Bevoegdheid om tot herziening dan wel intrekking van maatwerkvoorzieningen of pgb’s over te gaan en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan, mandaat en machtiging

2.3.10 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet

332

Bevoegdheid om geheel of gedeeltelijk de geldswaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening of pgb terug te vorderen, mandaat en machtiging

2.4.1 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet

333

Bevoegdheden in het kader van handhaving Wmo 2015 en Jeugdwet en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan; mandaat en machtiging

Artt. 5:21 Awb jo 125 Gemeentewet, 5:32 e.v. Awb 160 lid 1 sub f Gemeentewet

334

Contractenbeheer in het kader van de handhaving van de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daartoe de nodige rechtshandelingen te verrichten (opleggen boetes, vorderen nakoming, vorderen schadevergoeding, ontbinden/opzeggen contract) en rechtsgedingen aan te gaan; volmacht en machtiging

Art. 160 lid 1 sub e en sub g Gemeentewet, 171 lid 2 Gemeentewet

Hoofdstuk 6.10 Mandaten in verband met de doorkomst van de Vierdaagse

6.10 Mandaat in verband met de doorkomst van de Vierdaagse.

Extern mandaat met toestemming voor ondermandaat. Besluit van 4 juli 2017, BW17.00325 

Nr.

 

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat

335 

Beslisbevoegdheid op aanvragen om ontheffing van het verkeersbesluit voor het afwijken van de verkeerstekens Cl en El (artikel 87 RW 1990).

 

Het bestuur van Stichting DE 4-DAAGSE

336 

Beslisbevoegdheid op aanvragen voor standplaatsen tijdens de doorkomst Vierdaagse (5:18 APV).

Het bestuur van Stichting Beuningen Sportief