Regeling vervallen per 12-03-2024

Beleef het in Beuningen

Geldend van 03-03-2020 t/m 11-03-2024

Intitulé

Beleef het in Beuningen

Vastgesteld door het college van burgemeester & wethouders op 25 februari 2020 (BB20.00135).

Evenementenbeleid Beuningen: Beleef het in Beuningen

Inleiding

Belang en visie

De namen: Vrijpop, Beuningen On Ice, Waanzinnig Winssen, de doortocht van de Vierdaagse, de Lentefeeesten en Down The Rabbit Hole zijn enkele voorbeelden van tot verbeelding sprekende Beuningse evenementen. Met de slogan ‘Beuningen Buitengewoon’, laat Beuningen zien wat onze gemeente te bieden heeft aan bezoekers, inwoners, ondernemers en bedrijven. Evenementen in de gemeente Beuningen beleven en vieren we als deel van de Beuningse identiteit. Wij geven prioriteit aan evenementen die nauw verbonden zijn met de identitei van de dorpskernen en die haar karakter en positionering worden versterken. Daarnaast geven wij prioriteit aan evenementen die Beuningen op de kaart zetten. Om verschillende redenen zijn evenementen daarom belangrijk voor onze gemeente. Deze redenen leest u hieronder.

Levendigheid en leefbaarheid

Evenementen bepalen voor een belangrijk deel de levendigheid en sfeer van de dorpskernen en gemeente waar u woont. Ze dragen bij, mits in goede balans, aan de leefbaarheid en voorzien in de behoefte aan ontspanning en vermaak. Daarnaast dragen evenementen in belangrijke mate ook bij aan de sociale cohesie.

Economische betekenis

Evenementen brengen extra bezoekers naar de gemeente. De lokale economie profiteert daarvan. Een groot aantal bedrijven, stichtingen en particulieren houdt zich bezig met het organiseren van evenementen. Daarnaast maken nieuwe bezoekers veelal op een positieve wijze kennis met de gemeente en komen op een later tijdstip mogelijk terug.

Imago en promotie

Evenementen brengen leven in de brouwerij en dragen bij aan het beeld van een attractieve, sfeervolle en gezellige gemeente waar regelmatig iets te beleven valt. Ze vormen de ínhoud van positieve gesprekken over de gemeente, versterken de naamsbekendheid, het leefklimaat, de culturele identiteit en het gewenste imago.

Sociale cohesie

Evenementen bieden een zinvolle en aangename tijdsbesteding aan tal van vrijwilligers, vergroten gevoelens van trots, saamhorigheid en eigenwaarde, versterken de betrokkenheid bij de gemeente en kunnen een brug slaan tussen verschillende bevolkingsgroepen. Door het openbare karakter van veel evenementen bieden ze voorts een laagdrempelige toegang tot cultuur en vermaak. Jaarlijks vinden een groot aantal, zowel incidentele als jaarlijks terugkerende, evenementen plaats in de gemeente Beuningen. Hoewel dit een positieve invloed heeft op het beeld van de gemeente, kan het ook leiden tot een toenemende druk op het woon- en leefmilieu. Het is daarom van belang naast een regionaal evenementenbeleid tevens een lokaal evenementenbeleid vast te stellen.

Het hierna geformuleerde lokale evenementenbeleid is een invulling van de beleidsruimte die de verschillende artikelen uit de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Beuningen (hierna: APV) aan de burgemeester biedt.

Aanleiding en leeswijzer

Sinds de uitgifte van de vorige versie van het lokale evenementenbeleid in 2009 hebben er zich verschillende ontwikkelingen m.b.t. regionale en landelijke richtlijnen voortgedaan die er toe geleid hebben dat het noodzaak is om het lokale evenementenbeleid te herzien. Dit beleid is integraal opgesteld. Het beleid beschrijft de evenementencategorieën, het wettelijk kader en de specifieke regels voor evenementen. Daarnaast geeft het weer welke regels voor het geluid geldt bij evenementen en welke aanvullende regels zijn bij evenementen.

De leeswijzer is als volgt:

Hoofdstuk 2: Het begrip ‘evenement’ en de evenementencategorieën

Hoofdstuk 3: Wettelijk kader

Hoofdstuk 4: Geluid bij evenementen

Hoofdstuk 6: Aanvullende regels bij evenementen

Het begrip ‘evenement’ en de evenementencategorieën

De definitie van een evenement en de evenementencategorieën zijn één van de belangrijkste onderwerpen voor het evenementenbeleid. Hieronder leggen we uit wat deze definitie is en welke evenementencategorieën de gemeente Beuningen kent.

Waar hebben we het over bij een evenement?

Definitie evenement

De definitie van een evenement wordt in Artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening omschreven;

In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • bioscoopvoorstellingen;

  • markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van deze verordening;

  • kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

  • betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • activiteiten als bedoeld in artikel 2:9 en 2:39 van deze verordening.

Onder evenement wordt mede verstaan:

  • een herdenkingsplechtigheid;

  • een braderie;

  • een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

  • een feest, muziek of wedstrijd op of aan de weg;

  • een straatfeest of barbecue op een dag (klein evenement).

Meldingsplichtige evenementen

In Artikel 2:25, lid 2 van de APV wordt er omschreven wanneer er voor een evenement geen vergunning nodig is;

  • Geen vergunning is vereist voor een evenement, indien aan alle hierna genoemde criteria wordt voldaan:

  • het aantal aanwezige personen inclusief deelnemers niet meer bedraagt dan 250 (tweehondervijftig);

  • het evenement tussen 9.00 en 24.00 uur plaats vindt;

  • geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 07.00 uur of na 24.00 uur;

  • het evenement geen of een zeer geringe beperking van het gebruik van de weg of anderszins veroorzaakt en geen belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

  • slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object;

  • er een organisator is;

  • de organisator tenminste 15 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester.

Geen evenementenvergunning nodig

In artikel 2:24, lid 1 van de APV worden een aantal activiteiten genoemd die niet kwalificeren als een evenement. Voor de duidelijkheid worden deze publieksactiviteiten en anderen die niet onder de noemer ‘evenement’ vallen aangemerkt als ‘festiviteit’.

Het begrip “festiviteit” wordt eveneens nergens gedefinieerd, maar komt voor in het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (afgekort als Barim, verder te noemen “Activiteitenbesluit”). De publieksactiviteiten die door individuele horeca ondernemers binnen een inrichting (gebouw, pand, perceel, e.d.) worden georganiseerd, vallen veelal niet onder het begrip evenement maar worden als festiviteit aangemerkt.

Het activiteitenbesluit biedt de mogelijkheid om in de gemeentelijke verordening (APV) aanvullende voorwaarden te stellen aan festiviteiten ter voorkoming of beperking van geluidhinder in. (Artikel 4, Afdeling 1 APV “Geluidhinder en verlichting”). Het onderscheid tussen evenement en festiviteit is zoals gezegd van belang in verband met de juridische basis en toepassing van dit beleid en de regelgeving.

De relatie tussen de begrippen evenement en festiviteit nader uitgelegd

Dansen in een Drank en horecawet -inrichting wordt in artikel 2:24, lid 1, sub d APV uitgezonderd van het evenementenbegrip. Feesten die gehouden worden in horecagelegenheden en niet behoren tot de normale bedrijfsvoering (bijvoorbeeld een optreden van een bekende diskjockey of een optreden van een bekende band) zijn op grond van artikel 2:25 APV vergunningsplichtig.

Een andere, meer incidenteel plaatsvindende activiteit dan het gelegenheid geven tot dansen (bijv. het optreden van een band, een houseparty, of een kooigevecht) wordt als evenement aangemerkt. (Toelichting model APV van de VNG) Maar wanneer de ervaring heeft geleerd dat een publieksactiviteit vaak gepaard gaat met drugsgebruik, met alle risico’s van dien, en dat extra politie-inzet nodig is om de openbare orde te handhaven, terwijl dit niet het geval is bij een reguliere avond, ook dan is een evenementenvergunning vereist.

Bijzondere bepalingen over evenementen

Feestelijke activiteiten in sportkantines, sporthal en schoolfeesten

Feesten in sportkantines zijn toegankelijk voor leden van de vereniging en/of deelnemers aan sportactiviteiten (toernooien e.d.). Voor dergelijke feesten is geen evenementenvergunning nodig, tenzij één of meer van de hierboven genoemde aspecten van toepassing is. Wordt er bijvoorbeeld buiten de kantine een grote tent geplaatst, is een evenementenvergunning vereist.

In een sporthal vinden diverse sportieve activiteiten plaats van meerdere verenigingen. Daartoe behoren ook sport gerelateerde feestelijke activiteiten. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor de sportkantines.

Op grond van de Drank- en Horecawet en het horecabeleid in de gemeente Beuningen, moeten horeca-activiteiten in de sportkantine sport gerelateerd zijn. Hetzelfde is het geval bij schoolfeesten die gehouden worden binnen de school. Een schoolfeest is alleen toegankelijk voor leerlingen en het schoolpersoneel. Het betreft hier para commerciële activiteiten, zie ook de artikelen 2.34 A en 2.34 B van de APV. (schenktijden en wat is wel/niet toegestaan).

Voor besloten particuliere feesten op eigen terrein, dus geen openbaar gebied, (bijv. tuinfeesten, examenfeesten) is geen evenementenvergunning vereist. Het is aan ieders verantwoordelijkheid dat een besloten activiteit geen ongewenste uitstraling heeft naar de omgeving. Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat een particulier feest op particulier terrein voor zeer grote geluidsoverlast tot diep in de nacht zorgt. Ditzelfde geldt wanneer handelingen van bezoekers van de activiteit directe ongewenste gevolgen hebben voor de omgeving.

Voetbalwedstrijden

In de gemeente Beuningen wordt een voetbalwedstrijd onder Artikel 2:26A gezien als een evenement zoals bedoeld in Artikel 2:24 APV. De definitie die hierbij wordt gehanteerd is; ‘Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder voetbalwedstrijd: een voetbalwedstrijd die wordt georganiseerd op een speelterrein in de gemeente Beuningen en waarbij ten minste één betaald-voetbalorganisatie is betrokken’ (Artikel 2:26A, lid 1). Voetbalwedstrijden tussen twee amateur-voetbalteams worden dus niet als evenement gezien.

Op basis van Artikel 2:25, lid 1 APV is het verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Dit geldt ook voor voetbalwedstrijden die als evenement worden gezien. Voor het organiseren van een dergelijke voetbalwedstrijd is geen vergunning vereist, mits de organisator uiterlijk 3 weken voorafgaand aan het evenement daarvan schriftelijk melding heeft gedaan aan de burgemeester en daarbij de noodzakelijke informatie heeft verschaft voor een goede risicobeoordeling (artikel 2:26A, lid 3). De burgemeester kan na ontvangst van deze melding besluiten om nadere voorschriften aan het houden van de voetbalwedstrijd te verbinden, dan wel het houden van de voetbalwedstrijd te verbieden. Het laatste kan geschieden als de indruk wordt gewekt dat door het houden van de voetbalwedstrijd de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

De Groene Heuvels

De in de hiernavolgende paragraaf (over evenementencategorieën) opgenomen aandachtspunten en geluidsnormen zijn niet van toepassing op de evenementenlocatie De Groene Heuvels. Deze locatie en de bijzondere evenementen die daar plaatsvinden (zoals Down the Rabbit Hole) vergen maatwerk, afgestemd op het specifieke evenement. Voor deze locatie (De Groene Heuvels) moet dan ook van geval tot geval maatwerk worden toegepast. Dit maatwerk komt er in de kern op neer dat bij de vergunningverlening voor een evenement op De Groene Heuvels een akoestisch onderzoek moet worden overgelegd, dat afgestemd is op het evenement. Dit akoestisch onderzoek zal vervolgens betrokken worden bij de vergunningverlening.

Evenementencategorieën

Vanuit de landelijke richtlijnen en de regionaal evenementenbeleid worden evenementen geclassificeerd naar gelang de mogelijke impact zij hebben op de openbare orde en veiligheid. Er is ervoor gekozen om de behandelclassificatie vanuit de HEV 2018 te gebruiken en daar de 0-categorie, meldingsplichtig evenement, aan toe te voegen omdat er in de APV een onderscheid gemaakt wordt tussen een vergunningsplichtige en meldingsplichtig evenement. Dit resulteert in de onderverdeling van evenementen in een viertal categorieën;

  • Categorie 0 Meldingsplichtig evenement (art. 2:25 lid 2 APV)

  • Categorie A Regulier evenement (voorbereiding en uitvoering OOV-diensten niet noodzakelijk)

  • Categorie B Aandachtsevenement (voorbereiding en uitvoering OOV-diensten voorstelbaar)

  • Categorie C Risicovol evenement (voorbereiding en uitvoering OOV-diensten noodzakelijk)

  • Categorie O – meldingsplichtig evenement (art. 2:25 lid 2 APV)

Deze categorie evenementen vragen niet om een bijzonder kader omdat ze veelal gering van omvang zijn, in de regel overdag plaatsvinden en een beperkte geluidsproductie veroorzaken. Het betreft bijvoorbeeld buurtfeesten, straatbarbecues, schoolfeesten of kleinere evenementen zonder versterkte muziek of omroep.

Evenementen die voldoen aan de verderop genoemde criteria kunnen worden georganiseerd door het doen van een melding. Of een klein evenement meldings- of vergunningsplichtig is, hangt af van de criteria die worden beschreven in artikel 2:25, lid 2 APV. Indien blijkt dat een meldingsplichtig evenement toch overlast veroorzaakt, kan dat evenement, na eerst eventuele betrokkenen/belanghebbenden te hebben gehoord, als een vergunningsplichtig evenement worden aangemerkt.

Categorie A – Regulier evenement

Een categorie A – ‘Regulier evenement’ behelst vanuit de behandelclassificatie een voor het publiek toegankelijke samenkomst of vermakelijkheid waarbij operationele voorbereiding en uitvoering door OOV-diensten niet noodzakelijk worden geacht, gelet of de interventiecapaciteit van de organisator van dat evenement bij een (dreigende) aantasting van de openbare orde en veiligheid. Deze categorie evenementen heeft veelal een herhalend karakter: ze worden jaarlijks georganiseerd. Categorie A evenementen zijn wel vergunningsplichtig op grond van artikel 2.2.5 APV.

Categorie B – Aandachtsevenement

Een categorie B – ‘Aandachtsevenement’ behelst vanuit de behandelclassificatie een voor het publiek toegankelijke samenkomst of vermakelijkheid waarbij operationele voorbereiding en uitvoering door een of meer OOV-diensten voorstelbaar worden geacht, gelet op de interventiecapaciteit van de organisator van dat evenement bij een (dreigende) aantasting van de openbare orde en veiligheid.

Aandacht evenementen zijn vergunningsplichtig op grond van het bepaalde in artikel 2.2.5 APV.

Categorie C Risicovol evenement

Een categorie C ‘Risicovol evenement’ behelst vanuit de behandelclassificatie een voor het publiek toegankelijke samenkomst of vermakelijkheid waarbij operationele voorbereiding en uitvoering door een of mee OOV-diensten noodzakelijk worden geacht, gelet of de interventiecapaciteit van de organisator van dat evenement bij een (dreigende) aantasting van de openbare orde en veiligheid.

Categorie C-evenementen vragen, net zoals categorie B-evenementen, om een bijzonder kader. In principe is een risicovol-evenement gelijk aan een aandachts-evenement met als verschil dat er een extra inzet van de hulpverleningsdiensten noodzakelijk is om de openbare orde en veiligheid te handhaven. Het betreft hier voornamelijk grote en zeer grote, omvangrijke evenementen met vaak landelijke uitstraling, omvang en aard. Voorbeelden hiervan zijn de doordocht van de Vierdaagse in juli en Beuningen On Ice.

Op basis van landelijke systematiek en regionale uitwerkingen daarvan, worden categorie C-evenementen door het regionale Veiligheidsbureau (mede) beoordeeld en zo nodig van advies voorzien. De besluitvorming ligt formeel bij de gemeente maar de beoordeling en behandeling van de aanvraag vindt ten aanzien van de veiligheidsaspecten plaats door specialisten van het Veiligheidsbureau. Zij maken een advies op voor de gemeente op basis waarvan de besluitvorming op de aanvraag gebaseerd wordt.

Wettelijk kader

Bezoekers beleven veel plezier aan evenementen. Omwonenden kunnen evenementen echter als een belasting ervaren. Om overlast te voorkomen worden voorwaarden aan evenementen gesteld. Voordat we meteen ingaan op die voorwaarden, is het van belang om duidelijk te hebben welke wetten en regels van toepassing zijn als het gaat om evenementen.

Algemene wet bestuursrecht

Dit toetsingskader kan worden aangemerkt als beleid, zoals bedoeld in de artikelen 4:81 tot en met 4:84 van de Awb. Dit betekent dat dit toetsingskader uitgangspunt is bij de behandeling van aanvraag van een evenementenvergunning of een melding. Daarnaast fungeert in die gevallen waarin niets is geregeld in de APV of een andere formele wet, de Awb als ‘vangnet’ moet worden gezien, met betrekking tot het handelen van de gemeente, beslistermijnen, bekendmaking van de besluiten en de rechtsbescherming voor belanghebbende derden (bezwaar- en broep).

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) biedt de grondslag voor het Toetsingskader voor evenementenvergunningen. De relevante artikelen in dit kader zijn:

Artikel 1.2 Beslistermijn

Artikel 1.3 Indienen aanvraag

Artikel 1:6 Intrekking of wijziging van vergunning of ontheffing (algemene bepaling);

Artikel 1:8 Weigeringsgronden (algemene bepaling);

Artikel 2:24 Begripsbepaling evenementen

Artikel 2:25 Evenement (grondslag vergunning).

Artikel 2.26 Ordeverstoring

Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen

Hoofdstuk 4, Afdeling 1: Geluidhinder en verlichting.

Gemeentewet

Op grond van de Gemeentewet is de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan aangewezen en belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden.

De burgemeester heeft op grond van de Gemeentewet de volgende bevoegdheden:

  • aanvullende voorschriften te verbinden aan een evenementenvergunning;

  • een evenement te verbieden;

  • of een evenement voortijdig te beëindigen;

  • noodbevelen te geven die toezien op het beschermen van veiligheid en gezondheid;

  • een noodverordening af te kondigen.

Het verlenen van een evenementenvergunning is doorgaans gemandateerd aan één of meer functionarissen binnen de gemeentelijke organisatie. Op het geven van mandaat zijn de bepalingen van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing waarbij de reikwijdte van het mandaat wordt vastgelegd.

Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer / Activiteitenbesluit

In hoofdstuk 1 werd al de term ‘festiviteiten’ gedefinieerd. Bij ‘festiviteiten’ gaat het om publieksactiviteiten die worden (mede) georganiseerd door bedrijven als bedoeld in het “Activiteitenbesluit. Activiteiten die door individuele ondernemers binnen de inrichting worden georganiseerd zijn festiviteiten maar vallen in bepaalde gevallen –en zeker als ze ook buiten de inrichting plaatsvinden- óók onder het begrip evenement zoals bedoeld in de APV.

Drank- en horecawet

Voor het mogen schenken van zwak alcoholische dranken op de openbare weg (en op een andere locatie dan genoemd in de vergunning in de zin van artikel 3 van de Drank- en Horecawet) is een ontheffing noodzakelijk op grond van artikel 35 van die wet. Deze ontheffing kan worden verstrekt bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (een aaneengesloten periode van maximaal twaalf dagen).

Wet op de kansspelen

Op grond van de Wet op de Kansspelen is het verboden een bijeenkomst (waaronder een evenement of festiviteit) te organiseren, waar gelegenheid tot het deelnemen aan het klein kansspel wordt gegeven. Als klein kansspel worden aangemerkt het kienspel, vogelpiekspel, rad van avontuur en andere vergelijkbare spelen. Burgemeester en wethouders kunnen hier een ontheffing of vergunning (afhankelijk van het soort kansspel) voor verlenen.

Wegenverkeerswet

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 en het daarop gebaseerd Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), is het mogelijk om (gedeelten van) wegen, straten en/ of pleinen, die in het beheer en eigendom van de gemeente staan af te sluiten ten behoeve van een evenement. Bijvoorbeeld voor de Leste Mert.

In sommige gevallen is voor een dergelijke verkeersmaatregel, een verkeersbesluit op basis van die wetgeving nodig. Voor evenementen is ook bepaald dat ontheffing nodig is van het verbod voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg.

Bouwbesluit en Wabo

Als een evenement gehouden wordt in een gebouw (of deel van een gebouw dat is bestemd om afzonderlijk te worden gebruikt) of verblijfsruimte (waaronder in sommige gevallen ook semi permanente tenten) moet er een relatie worden gelegd naar het bouwbesluit en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)/ Woningwet. Voor gebouwen dient vaak op basis van het Bouwbesluit een gebruiksmelding gedaan te worden. In een aantal andere gevallen (gebouwen/constructies ) dient er een vergunning op grond van de Wabo te worden verleend.

Brandbeveiligingsverordening

Indien een evenement in een gebouw en/of als bij een evenement of op een evenemententerrein tijdelijke bouwsels, zoals tenten(-complexen), containercomplexen e.d. worden geplaatst en het gebruik van kramen plaatsvindt, is een melding of vergunning noodzakelijk ingevolge de Brandbeveiligingsverordening. Doel van deze verordening is om de veiligheid (vluchtroutes, bebording en blusvoorziening) in en om deze bouwwerken te regelen. Daarnaast is er een Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP). Hier staan tevens regels en richtlijn over de brandveiligheidsrisico’s bij evenementen. Deze regels zijn strenger dan de gemeentelijke brandveiligheidsverordening. Daarom kiest de gemeente ervoor, als een evenementenaanvraag valt onder deze verordening en het besluit, maatwerk wordt aangeboden op de eisen die gelden op de brandveiligheidsrisico’s.

Zondagswet

Bij evenementen die op Zondag plaatsvinden geldt de Zondagswet. In de Zondagswet is bepaald dat het algemeen verboden is om op Zondag voor 13 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen. Er kan ontheffing van het bepaalde van de Zondagswet worden verleend.

Regeling verkeersregelaars 2009

Om verkeersstromen bij tijdelijke wegafzettingen, zoals tijdens evenementen, in goede banen te leiden, kunnen beroeps- en/of evenementenverkeersregelaars ingezet worden. In de Regeling verkeersregelaars 2009 worden de eisen omschreven waaraan verkeersregelaars moeten voldoen.

Wet openbare manifestaties

De burgemeester kan naar aanleiding van een kennisgeving voorschriften en beperkingen stellen of een verbod geven voor een openbare manifestatie, als bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet openbare manifestaties.

Geluid bij evenementen

Er is een grote verscheidenheid aan evenementen, variërend van kleine buurtfeesten tot grootschalige muziekfeesten. Geluid speelt een belangrijke rol voor de overlast in de omgeving. Evenementen kunnen zorgen voor een geluidsproductie die tot ver buiten het terrein van het evenement te horen is. Door geluidsoverlast kan het woon- en leefklimaat van de omwonenden worden aangetast. De factoren die een rol kunnen spelen:

  • de duur en het tijdstip van het evenement;

  • bekendheid en acceptatie van het evenement;

  • soort muziek;

  • persoonlijke beleving.

Om deze redenen stellen we algemene regels vast voor geluid bij evenementen. We onderscheiden drie categorieën geluidsbelasting als gevolg van evenementen. Dit zijn dezelfde evenementencategorieën verdeling als in hoofdstuk 2. Daarnaast wordt er een onderscheidt gemaakt in de geluidsnormen bij festiviteiten. Dit allemaal wordt hieronder uitgelegd.

Geluidsnormen bij evenementen in de open lucht/openbare ruimte

Categorie geluidbelasting laag (meldingsplichtige evenementen)

De geluidsbelasting bij dit soort evenementen is verwaarloosbaar. Het uitgangspunt hierbij is dat er zo min mogelijk wordt gereguleerd. Deze evenementen zijn meldingsplichtige evenementen en vaak kleinschalig. Er is sprake van achtergrondmuziek. Voorbeeld hiervan zijn o.a. buurtfeesten en schoolfeesten. Het draagvlak in de directe omgeving is vaak groot, maar de organisatie is ervoor verantwoordelijk dat geen overmatige hinder optreedt.

Categorie geluidbelasting midden (categorie A-evenement en B-evenement)

Bij het vergunnen van evenementen wordt bijna altijd ontheffing van artikel 4.6 van de APV afgegeven. Hiermee wordt het mogelijk gemaakt om tijdens het vergunde evenement (muziek)geluid ten gehore te brengen. Afhankelijk van de omvang en het soort evenement worden geluidsnormen opgelegd:

op 50 meter afstand aan de voorkant van de gebruikte speakers dan wel;

op 50 meter afstand van de gevel van gevoelige gebouwen

Periode

Maximale belasting

Dag (07.00 – 19.00)

75 dB(A)

Avond (19.00 - 23.00)

75 dB(A)

Nacht* (23.00 – 01.00)

Nacht (23.00 – 07.00)

75 dB(A)

50 dB(A)

* voor dagen waarop een algemene vrije dag volgt, gelden deze normen.

Als er evenementen zijn waarop in de nachtelijke uren wordt doorgegaan, kunnen andere geluidsnormen gelden. De geluidsnormen moeten ook verband houden met de eindtijd van het evenement. Daarmee moet er als een evenement in de nacht doorgaat, rekening gehouden met dat de bovenstaande geluidsnormen kunnen worden verhoogd. Of sprake is van een hogere geluidsnorm moet blijken uit de vergunningsvoorschriften.

Categorie geluidbelasting hoog (categorie C-evenement)

Onder deze categorie vallen de risicovolle evenementen zoals de Doortocht Vierdaagse. Het uitgangspunt bij vergunningverlening is het opnemen van zowel doel-, als middelvoorschriften. Het toegelaten maximum van 80 dB(A) op de gevel van een woning wordt voor deze activiteiten in principe als maximale norm opgenomen. Als er niet meer geluidsruimte nodig is voor het evenement wordt ook niet meer geluidsruimte vergund. De organisatie is verantwoordelijk voor het inmeten van het toegestane geluidniveau. Voorschriften over de manier van meten worden opgenomen in de vergunning.

Periode

Maximale belasting

Dag (07.00 – 19.00)

80 dB(A)

Avond (19.00 - 23.00)

80 dB(A)

Nacht* (23.00 – 01.00)

Nacht (23.00 – 07.00)

80 dB(A)

50 dB(A)

* voor dagen waarop een algemene vrije dag volgt, gelden deze normen.

Als er evenementen zijn waarop in de nachtelijke uren wordt doorgegaan, kunnen andere geluidsnormen gelden. De geluidsnormen moeten ook verband houden met de eindtijd van het evenement. Daarmee moet er als een evenement in de nacht doorgaat, rekening gehouden worden met het feit dat de bovenstaande geluidsnormen kunnen worden verhoogd of verlaagd. Of sprake is van een hogere of lagere geluidsnorm moet blijken uit de vergunningsvoorschriften.

Stemgeluid

De gemeente Beuningen heeft onderzoek door een onafhankelijk bureau (DGMR) laten uitvoeren om te onderzoeken of stemgeluid bijdraagt aan de geluidsproductie van een festival. Uit dit onderzoek blijkt dat dit het geval is. Het praten, zingen, schreeuwen, kraken van bekers etc. heeft invloed op de te meten dB(A) normen bij geluidsgevoelige gevels. Hierdoor kan het zijn dat er 5dB(A) meer gemeten wordt bij een geluidsgevoelige gevel dan de norm voorschrijft. Als uit meetgegevens van de gemeente en de organisator blijkt dat er wel aan de geluidsnormen voldaan wordt maar dat de overschrijding komt door stemgeluid, zal de gemeente niet handhavend optreden. Bij evenementen waar stemgeluid een bijdrage levert aan de geluidsproductie en dit door de organisator inzichtelijk wordt gemaakt, kan de burgemeester hier aanvullende voorschriften/geluidsniveaus voor opnemen.

Geluidsnormen bij festiviteiten in (binnen) een inrichting

Activiteiten die georganiseerd worden in een inrichting, die vallen onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit, vallen niet alleen onder het regime van de artikel 2.2.2 van de APV, maar óók onder het Activiteitenbesluit en de daarop gebaseerde artikel 4, afdeling 1. Gevoelige gebouwen zijn woningen en gebouwen die op grond van artikel 1 van de Wet geluidhinder worden aangemerkt als andere geluidsgevoelige gebouwen met uitzondering van die gebouwen die behoren bij de betreffende inrichting. 4.1, lid f van de APV. Op grond van het Activiteitenbesluit mag bijv. een café, naast een aantal collectieve festiviteiten, ook bij een ander te normeren aantal incidentele festiviteiten afwijken van de normale geluidsnormen die in het Activiteitenbesluit gesteld zijn.

Collectieve festiviteiten (artikel 4.2 APV)

Op grond van artikel 2.21 van het Activiteitenbesluit is het mogelijk om in een gemeentelijke verordening (APV) collectieve festiviteiten aan te wijzen tijdens welke er een afwijkende geluidsnorm geldt. Deze mogelijkheid is in artikel 4.2 van de APV uitgewerkt. Dat artikel beschrijft de aanwijzing van de collectieve festiviteiten en de daarbij geldende afwijkende normering van geluidswaarden in het Activiteitenbesluit. Het maximum aantal en de aard/soort jaarlijkse collectieve festiviteiten wordt afzonderlijk bij algemeen besluit vastgesteld worden door het college.

Individuele/incidentele festiviteiten (artikel 4.3 APV)

Op grond van artikel 4.3 van de APV is het een inrichting toegestaan maximaal vier incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij een afwijkende geluidsnorm geldt. Ondernemers die hier gebruik van willen maken van dienen dit te melden door een kennisgeving in te dienen. Deze kennisgeving dient minimaal twee weken voordat de incidentele festiviteit gehouden wordt, bij het college te zijn ingediend.

Geluidsnormen bij kermisattracties

Om het geluidsniveau van kermisattracties in de hand te houden, worden hiervoor onderstaande standaard vergunningsvoorwaarden en geluidnormen opgenomen:

Het is verboden om een muziekinstallatie en andere geluidsapparaten te gebruiken buiten de openingsuren van de kermis behoudens voor het afstellen en testen op de dag voorafgaande aan de eerste kermisdag gedurende maximaal een half uur;

Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten anders dan voor begin en einde van een rit dan wel om een andere kermisactiviteit aan te kondigen;

De geluidsinstallatie, inclusief de luidsprekers, mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermislocatie: de luidsprekers mogen in geen geval op of richting de omringende woonbebouwing zijn gericht;

De geluidsinstallatie moet zodanig zijn afgesteld dat het geluidsniveau van 85 dB(A) gemeten op 1 meter voor de luidsprekers niet wordt overschreden;

In geval dat meerdere luidsprekers staan opgesteld, geldt dat gemeten tussen de luidsprekers in of gemeten op 1 meter voor de luidsprekers de 85 dB(A) niet mag worden overschreden.

Bevorderd zal worden om de kermisexploitanten zoveel mogelijk gelijktijdig dezelfde muziek te laten spelen.

Aanvullende regels bij evenementen

Naast dat geluid een belangrijk rol speelt bij evenementen, zijn ook onderwerpen als het verkoop van alcoholische drank, verkeersmaatregelen en beveiliging een belangrijk onderdeel van een evenement. Hieronder willen wij een aantal aanvullende regels bespreken die gelden bij evenementen.

Evenemententerreinen

In de gemeente Beuningen zijn geen locaties bestemd tot evenemententerreinen. Dit betekent dat het houden van een evenement op een bepaalde locatie in de gemeente strijdigheid kan opleveren met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Het is daarom zaak dat het te vergunnen gebruik van de locatie wordt geborgd in de ruimtelijke regelgeving. Hiertoe zal, indien veelvuldig evenementen plaatsvinden op de betreffende locatie, het gebruik van het terrein ten behoeve van evenementen moeten worden vastgelegd in het bestemmingsplan. Het wijzigen van een bestemmingsplan vergt echter de nodige tijd. Een andere mogelijkheid is, overigens ook een oplossing voor de gevallen waarin een locatie eenmalig gebruikt wordt voor het houden van een evenement, het aanvragen van een omgevingsvergunning planologisch strijdig gebruik. De bedoelde artikelen voorzien in de mogelijkheid om ontheffing te verlenen voor het gebruik van gronden of bouwwerken ten behoeve van een evenement waarbij per locatie maximaal drie evenementen per jaar plaats mogen vinden en een evenement ten hoogste vijftien dagen mag duren. Indien dit noodzakelijk wordt geacht, kan een ontheffing onder beperkingen worden verleend en/of kunnen aan een ontheffing voorschriften worden verbonden.

Verkoop alcoholische drank

Voor het verstrekken van (zwak)alcoholische drank buiten een horeca-inrichting is op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet, hierna DHW, een ontheffing van de burgemeester vereist. Vereist is dat de drankverstrekking onder onmiddellijke leiding van een persoon geschiedt die voldoet aan artikel 8 lid 2 DHW (leeftijd minimaal 21 jaar, niet onder curatele staan en niet van slecht levensgedrag zijn) en die de verklaring sociale hygiëne bezit.

In verband met het milieu en de veiligheid van de bezoekers wordt in principe voor alle grote(re) evenementen en evenementen gericht op jongeren daarbij bovendien de voorwaarde gesteld dat drank uitsluitend in plastic bekers of in duurzame kunstofbekers mag worden geschonken.

Beveiliging

De organisator van een evenement is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het ordelijk verloop van het evenement en de veiligheid van de bezoekers op het terrein waar het evenement plaatsvindt. Om hier in het geval dat zich een incident voordoet zo veel mogelijk 'zelf' goed voor te zorgen, kunnen vrijwilligers door de organisator worden ingezet of kunnen professionele beveiligers door de organisator worden ingehuurd gedurende het evenement. Bij de grote(re) evenementen en de evenementen waarbij het soort publiek risico's van overlast met zich brengt, te denken valt onder meer aan jongeren, wordt het aanwezig hebben van gecertificeerde beveiligers in de vergunningsvoorwaarden verplicht gesteld. Hierbij wordt in principe de norm van 1 beveiliger op 200 bezoekers gehanteerd. Indien het karakter van het evenement daar aanleiding toe geeft, kan deze norm zowel naar boven als naar beneden worden bijgesteld. De politie zal de gemeente hierover adviseren.

Verkeersmaatregelen

Calamiteitenstrook/- route

Hulpverleningsdiensten moeten te allen tijde toegang en vrije doorgang hebben op en naar de plaats

waar het evenement plaats vindt. Er kan daarom bij evenementen waarbij veel publiek aanwezig is, maar ook bij het opstellen van tenten of het inrichten van een (tijdelijke) parkeerplaats ten behoeve van een evenement, voorgeschreven worden dat een calamiteitenstrook of -route vrij gehouden moet worden.

Parkeren

De overlast voor omwonenden dient zoveel mogelijk te worden voorkomen/beperkt. Daartoe dient de organisatie onder meer ervoor te zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid aanwezig is voor bezoekers. De organisatie dient voor voldoende bewegwijzering naar de parkeerplaatsen te zorgen en bij grote(re) evenementen ook voor publicatie van de parkeergelegenheden. Tevens dienen, vooral in het geval van grote(re) evenementen en/of evenementen die veel verkeersbewegingen kennen, bij de parkeergelegenheid medewerkers aanwezig te zijn om het parkeren in goede banen te leiden. Indien nodig zullen de gemeente en/of de Politie Gelderland-Zuid ten tijde van de vergunningsverleningsprocedure nader adviseren en/of aanvullende verkeerstechnische voorwaarden stellen. Het indienen van een mobiliteitsplan kan als voorwaarde worden gesteld.

In een mobiliteitsplan wordt aandacht besteed aan de:

  • diverse vervoersstromen (openbaar vervoer, taxi’s, particulier vervoer, georganiseerd vervoer

  • [pendelbussen, ontheffingen], fietsers en voetgangers);

  • routes (incl. calamiteitenroutes, omleidingen, afsluitingen);

  • parkeerfaciliteiten (ook fietsenrekken);

  • bebording.

Bij evenementen waarbij veel materieel en vrachtauto’s nodig zijn, dient, om overlast zoveel mogelijk te beperken en te voorkomen, ook in de vergunning aandacht te worden geschonken aan het parkeren hiervan.

Ondertekening