Regeling vervallen per 31-12-2020

Delegatie- en mandaatregister 2019

Geldend van 03-03-2020 t/m 30-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Delegatie- en mandaatregister 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;

gelezen het voorstel d.d. 3 maart 2020;

gelet op de artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht;

vast te stellen het: Delegatie- en mandaatregister 2019

1. INLEIDING

1.1 Legaliteitsbeginsel

1.2 Bevoegdheidstoedeling

1.3 Mandaat

2 HET WETTELIJK KADER VOOR DELEGATIE EN MANDAAT

2.1 Algemeen

2.2 Delegatie

2.3 Mandaat

2.4 Delegatie- en mandaatregister

3 ORGANISATORISCH KADER

3.1 Achtergrond

3.2 Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013

4 VERVANGINGSSCHEMA

5 DELEGATIEBESLUITEN

6 MANDAATBESLUITEN

6.1 Algemeen

6.2 Afdeling Dienstverlening

6.3 Afdeling Belastingen en Buitenruimte

6.4 Afdeling Beleid en Ontwikkeling

6.5 Afdeling Informatie en Bedrijfsvoering

6.6 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)

6.7 MGR Rijk van Nijmegen

6.8 B&W van Nijmegen

6.9 Mandaten in verband met de doorkomst van de Vierdaagse

1 INLEIDING

1.1 Legaliteitsbeginsel

In Nederland is het legaliteitsbeginsel één van de grondslagen van het Nederlandse recht.

Het legaliteitsbeginsel houdt in dat de overheid geen inbreuk mag maken op de vrijheid of eigendom van particulieren als daarvoor niet een wettelijke grondslag bestaat.

1.2 Bevoegdheidstoedeling

Bevoegdheden worden in een wettelijk voorschrift (zoals wetten, ministeriële regelingen, gemeentelijke verordening) aan bestuursorganen binnen een overheidsorganisatie toegekend. Daarvoor zijn twee mogelijkheden:

a. De bevoegdheid wordt rechtstreeks toegekend in een wettelijke richtlijn aan een bestuursorgaan. Dit noemen we attributie. Zo wordt in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegd gegeven om een omgevingsvergunning te verlenen.

b. De bestaande bevoegdheid wordt overgedragen aan een ander bestuursorgaan. Dit noemen we delegatie. Zo kan de gemeenteraad zijn bevoegdheid om de grenzen van de bebouwde kom vast te leggen, overdragen aan het college van burgemeester en wethouders.

1.3 Mandaat

Er is een derde figuur waarbij de bevoegdheid niet over gaat, maar in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan wordt uitgeoefend. Dit heet mandaat. Onder mandaat verstaat artikel 10.1. van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb): de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan een besluit te nemen. Er zijn andere vormen van mandaat, namelijk de volmacht en de machtiging.

Bij een volmacht oefent de gevolmachtigde namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen uit, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst.

Een machtiging heeft betrekking op de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten. Een feitelijke handeling is een handeling die niet als privaatrechtelijk of publiekrechtelijk is aan te merken, bijvoorbeeld het aanleggen van een rioolleiding.

2 HET WETTELIJK KADER VOOR DELEGATIE EN MANDAAT

2.1 Algemeen

De Awb bepaalt op welke wijze delegatie en mandaat tot stand komt en onder welke voorwaarden dat is toegestaan.

2.2 Delegatie

In afdeling 10.1.2 van de Awb staan de bepalingen over delegatie. Voor delegatie is een specifieke wettelijke grondslag vereist. Zoals hierboven al is aangegeven, is delegatie slechts aan een ander bestuursorgaan mogelijk. Daarmee is delegatie aan ambtenaren (ondergeschikten) dus niet toegestaan.

Bij delegatie gaat de hele bevoegdheid over. De gemeenteraad kan niet in incidentele gevallen alsnog besluiten. Wel wordt de gemeenteraad geïnformeerd als er een besluit krachtens een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen.

Op gemeentelijk niveau kennen we momenteel alleen delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. Het is van belang dat iedere medewerker in de organisatie nagaat welke bevoegdheid bij wie ligt, omdat onbevoegd genomen besluiten door de rechter kunnen worden vernietigd.

Ga altijd na wie bevoegd is: de gemeenteraad, het college of de burgemeester.

2.3 Mandaat

De wettelijke voorwaarden waaronder mandaat is toegestaan, is opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Awb. Op volmachten en machtigingen gelden dezelfde regels als voor mandaat. Dit is vastgelegd via de schakelbepaling van artikel 10:12 Awb.

Mandaat is in beginsel toegestaan, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt of de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet (artikel 10:3 Awb). Zo komt het voor dat mandaat uitdrukkelijk wordt uitgesloten. Ook komt het voor dat specifiek is aangegeven aan wie mandaat kan worden verleend. Daarmee is dan mandaat aan een ander uitgesloten.

2.4 Delegatie- en mandaatregister

In dit register zijn de geldende delegaties en mandaten opgenomen. Waar nodig zijn per afdeling de mandaten naar werkveld onderverdeeld. Als er sprake is van een volmacht of machtiging, wordt dat in het register aangegeven.

3 ORGANISATORISCH KADER

3.1 Achtergrond

Voor alle mandaten geldt de ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 (hierna: richtlijn), voor het eerst vastgesteld op 20 juli 2010. Daarin is opgenomen hoe de gemeentelijke organisatie omgaat met het verlenen van mandaat en de wijze waarop de medewerkers met een gemandateerde bevoegdheid dienen om te gaan. Het algemene uitgangspunt in de richtlijn is dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Tegelijk biedt de richtlijn een organisatorisch kader om medewerkers bewuster te maken van situaties waarin het wenselijk is af te zien van een gemandateerde bevoegdheid. Vooral in bestuurlijk of maatschappelijk gevoelige zaken, is het van belang dat een besluit politiek draagvlak heeft. Om die reden worden in de richtlijn standaard algemene clausules en instructies verbonden die voor alle mandaten en ondermandaten gelden. Daarmee wordt de legitimiteit van besluiten die krachtens mandaat en ondermandaat worden genomen, gewaarborgd. De richtlijn wordt hieronder weergegeven.

3.2 Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013

Burgemeester en wethouders van Beuningen en de Burgemeester van Beuningen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

de Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 vast te stellen

Afdeling I Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen wordt verstaan onder:

a. besluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

b. machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten;

c. mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

d. mandaatgever: het bestuursorgaan die de mandaat heeft verleend;

e. gemandateerde: de functionaris aan wie mandaat of ondermandaat is verleend;

f. ondermandaat: een door de gemandateerde verleende mandaat;

g. volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke handelingen te verrichten.

Artikel 2 Wijze van mandaat en ondermandaat (ook wel submandaat ).

Mandaat en ondermandaat van bevoegdheden wordt in hiërarchische lijn verleend aan functionarissen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

Artikel 3 Beslissingsmandaat

Mandaat houdt een beslissingsmandaat in, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

Artikel 4 Ondermandaat

1. De verlening van mandaat houdt tevens toestemming in voor ondermandaat, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

2. Ondermandaat houdt slechts ondertekeningsmandaat in tenzij:

a. ondermandaat aan een afdelingshoofd is verleend, waarbij een andere functionaris de voorbereiding van het in ondermandaat te nemen besluit verricht;

b. het een bevoegdheid betreft die aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen;

c. het ondermandaat aan een medewerker van de afdeling Sociale Zaken of van de afdeling Dienstverlening is verleend en de bevoegdheid aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen als bedoeld in sub b of waarbij toetsing achteraf plaatsvindt door middel van representatieve steekproeven;

d. de spoedeisendheid ondermandaat rechtvaardigt;

3. De gemandateerde kan in aanvulling op artikel 7 en artikel 8 van de richtlijn, nadere clausules en/of instructies aan ondermandaat verbinden.

Artikel 5 Vervanging

1. De gemeentesecretaris, een directielid en een afdelingshoofd worden bij afwezigheid vervangen door de functionaris genoemd in het vervangingsschema, opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.

2. De functionaris aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd, wordt bij afwezigheid vervangen door het afdelingshoofd, tenzij het gaat om vervanging van een Prestatie Akkoord Verklaarder zoals bedoeld in de actuele budgethoudersregeling. Het afdelingshoofd stelt het college in kennis van de aanwijzing van vaste vervangers van PAV-ers op hun afdeling.

3. Bij vervanging gaan de gemandateerde bevoegdheden over op degene die de betreffende functionaris vervangt, tenzij het gaat om een bevoegdheid die van ondermandaat is uitgesloten.

Afdeling II Toepassing van mandaat en ondermandaat

Artikel 6 Algemene beperkingen

Deze mandaatrichtlijn geldt niet voor de bevoegdheid tot:

1. Het vaststellen van beleidsregels.

2. Het beslissen op een bezwaarschrift.

Artikel 7 Clausules

1. Een verleende mandaat geldt niet bij besluiten:

a. die buiten het budget vallen, behoudens calamiteiten;

b. die afwijken van een beleidsregel of een gedragslijn;

c. waarbij een medewerker een persoonlijk belang heeft bij het te nemen besluit;

d. die afwijken van een intern of extern advies;

e. die een overeenkomst inhouden boven een bedrag van € 30.000,--, tenzij anders in het delegatie- en mandaatregister is vermeld.

2. Het bepaalde onder artikel 7 lid 1 sub b en d geldt niet bij besluiten van de afdeling sociale zaken die in mandaat worden genomen.

Artikel 8 Instructies

Binnen de omvang van mandaat en ondermandaat worden de volgende instructies in acht genomen:

1. In zaken die politiek of maatschappelijk gevoelig liggen, dient tevoren met de portefeuillehouder overleg plaats te vinden.

2. In zaken waarin zich financiële consequenties voordoen die niet eerder zijn voorzien, dient overleg plaats te vinden met het afdelingshoofd.

Artikel 9 Ondertekening

1. Een krachtens mandaat en ondermandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

namens de burgemeester

(naam functionaris), (functie en afdeling)

En

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

(naam functionaris), (functie en afdeling)

2. In het geval het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

Volgens het door het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.…”

(naam functionaris), (functie en afdeling)

3. In het geval het ondermandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

Volgens het namens het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.

naam functionaris, hoofd afdeling …..

In mandaat ondertekend door,

Naam functionaris, medewerker ……

Artikel 10 Samenhangende rechtshandelingen of feitelijke handelingen

1. De gemandateerde is eveneens ge(vol)machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.

2. Op volmacht en machtiging is deze Richtlijn voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Afdeling IV: Het delegatie- en mandaatregister

Artikel 11

1. Mandaten en ondermandaten worden opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.

2. In de gevallen waar slechts sprake is van ondertekeningsmandaat wordt dit uitdrukkelijk aangegeven in het delegatie- en mandaatregister.

Artikel 12

Het delegatie- en mandaatregister is openbaar en ligt voor eenieder ter inzage.

Artikel 13 (vervallen)

Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 14

Mandaten en ondermandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten en overige regelgevingen zijn gewijzigd.

Artikel 15

1. Deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

2. Met ingang van de datum waarop deze regeling in werking treedt, vervalt de ‘Richtlijn Mandaat-, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2012’.

Artikel 16

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013’.

Beuningen, 11 juni 2013.

A.H.W.M. Kocken RA

secretaris

Carol van Eert C.F. van Eert

Burgemeester

4 VERVANGINGSSCHEMA

Functie

Vervanger

Gemeentesecretaris

1e  Manager Beleid en Ontwikkeling voor bestuurlijke zaken; Manager Informatie en Bedrijfsvoering voor juridische- en personeelszaken

2e Manager Belastingen en Buitenruimte

3e Manager Dienstverlening

 

Managers

Managers vervangen elkaar en worden vervangen door de gemeentesecretaris, tenzij anders vastgesteld

Raadsgriffier

Raadsadviseur/plaatsvervangend raadsgriffier

Marktmeester

Bode

Bode

Assistent bode

5 DELEGATIEBESLUITEN

Gedelegeerde bevoegdheden van de raad aan het college. De delegatiebesluiten zijn niet aan een raadsperiode verbonden.    

Nr.

Wettelijk voorschrift

Artikel

Omschrijving bevoegdheid

Datum besluit

1. 

Wegenverkeerswet 1994

20a lid 1

Vaststellen grenzen bebouwde kom

14-3-2006,

BW05.01785

2. 

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

18 lid 1

Aanwijzen wegen of weggedeelten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen

14-3-2006,

BW05.01785

3. 

Natuurbeschermingswet 1998

25 lid 1

Uitbrengen van advies aan GS inzake ontwerpbesluit tot aanwijzing beschermd landschapsgezicht

14-3-2006,

BW05.01785

4. 

Wet openbaarheid van bestuur

(Wob)

6

Beslissing op verzoeken in het kader van de Wob, incl. verdaging, in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

5. 

Algemene wet bestuursrecht en overige wetten

4:14

Verdaging beslistermijn in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

6. 

Algemene wet bestuursrecht

4:18

Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

7. 

Wet Basisadministratie adressen en gebouwen (Wet bag) en Gemeentewet (Gemw.)

Art. 108 lid 1 en lid 2, 149 Gemw en art. 6 Wet bag

Vastgesteld in de Verordening Naamgeving en nummering van 1 juni 2010. Het gaat om het afbakenen c.q. vaststellen en benoemen van:

1.woonplaatsen

2.openbare ruimte (straatnamen)

3.nummeraanduiding

4.verblijfsobjecten

5.panden

6.ligplaatsen

7.standplaatsen.

18-5-2010,

BW10.00348

8. 

Wegenwet

9

Het onttrekken van wegen aan de openbaarheid

11-9-2018

(BW18.00409)

9. 

Wet ruimtelijke ordening

art 6.12 lid 1, en 2 Wro

Beslissing over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan voor het afwijken van een bestemmingsplan in aangewezen categorieën van gevallen waarin geen verklaring van geen bedenkingen van de raad vereist is, ten behoeve van een omgevingsvergunning.

27-9-2011,

BW11.00891

10. 

Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de Gemeentewet (Gemw)

 

Artt. 107a t/m 107e Gemw

Delegatie van bevoegdheden aan de werkgeverscommissie ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en medewerkers griffie, behoudens voorzover het betreft

1. de benoeming, schorsing als disciplinaire maatregel of het ontslag van de griffier (107 Gemw.;

2. instructies aan de griffier (107a, lid 2, Gemw);

3. vervanging van de griffier (107d, lid 1, Gemw);

4. vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie (107e, lid 1, Gemw), behoudens het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling.

28-9-2003

3-6-2013,

BW13.00337

11. 

Gemeentewet

Art. 147

Het aanwijzen van vaste trouwlocaties

Amendement bij raadsbesluit BW15.0093

6 MANDAATBESLUITEN 

6.1 Algemeen   

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-

mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

1. 

Het buiten behandeling laten van een aanvraag o.g.v. art 4:5 Awb

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

Afwijzen van een aanvraag met toepassing van art. 4:6 Awb (herhaalde aanvraag)

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

3. 

Beslissing op verzoek om informatie alsmede verdaging Wet Openbaarheid van Bestuur, inclusief zaken die de raad aangaan

B&W

Gemeente secretaris

Managers

Beperking bij ondermandaat: niet bij afwijzing, tenzij de weigering ziet op ontbrekende documenten. In dat geval zijn de managers ook bevoegd.

4. 

Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, vermissing e.d. van gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

 

5. 

Het verlenen van gratificaties bij bijzondere prestaties buiten de bevorderingsronde

B&W

Gemeente secretaris

 

 

6. 

Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen art. 4:18 Awb, inclusief zaken die de raad aangaan.

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

7. 

Verdaging beslistermijn ex art. 4:14 Awb en in specifieke wetten, inclusief zaken die de raad aangaan.

B&W

Alle medewerkers

 

Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers

8. 

Ontzegging en ondertekening toegang gemeentehuis op basis van 5:1 BW (eigendomsrecht)

Burgemeester

B&W

 

Gemeente secretaris

Managers

 

9. 

Het aanmanen tot voldoening van een geldvordering op basis van een publiekrechtelijke richtlijn artt. 4:112 en 4:113 Awb

Burgemeester B&W

 

Managers

Alle medewerkers

 

10. 

Het uitvaardigen van een dwangbevel op grond van art. 4:114 en 4:115 van de Awb

Burgemeester

B&W

Managers

 

 

11. 

Toezichthouders:

1.de aanwijzing van toezichthouders op basis van een wettelijk voorschrift

2.afgifte van legitimatiebewijzen aan toezichthouders 5:12 Awb

3.ondertekening van legitimatiebewijzen

 

B&W

 

Burgemeester

 

Burgemeester

 

Gemeente-secretaris en

Managers

 

 

12. 

Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging). Het mandaat houdt mede in het ondertekenen van processtukken in rechtsgedingen.

B&W

 

Medewerkers zoals genoemd in besluit

BW18.00478

 

Met schikkingsbevoegdheid.

13. 

Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging)

 

Ondertekening processtukken in rechtsgedingen

B&W

 

Medewerkers zoals genoemd in besluit BW16.00284

BW17.00535

Coordinator-SociaalTeam

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

Met schikkingsbevoegdheid.

14. 

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten, anders dan:

-na inkoop en aanbesteding;

-convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten;

-verkoop strookjes grond;

-recht van opstal;

-verkoop van in bewaring gegeven zaken, artt 5:6, 5:8 en 5:11 BW;

-bruikleenovereenkomsten voor uitleen van rolstoelen;

-overeenkomsten inzake planschade;

-omzetten 30-jarige koop/gebruiksovereenkomst naar koopovereenkomst

-stage-, werkervarings- detacherings-, inhuur- en arbeidsovereenkomsten;

160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Managers

 

Tot een bedrag van € 45.000,-; bij

€ 45.000,- of hoger alleen het college c.q. burgemeester bevoegd.

Degene die bevoegd was tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.

15. 

Besluiten tot het aangaan van en het ondertekenen van convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten, artt. 160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Portefeuille-houder

 

 

16. 

Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen, artt. 160 lid 1, onder e, 168 en 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Leden van het college

 

Bij de uitvoering van de volmacht dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.

17. 

Aanbesteding en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten art. 160 lid 1, onder e (volmacht) en de ondertekening daarvan, 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

       

 

Binnen het kader van het aanbestedingsbeleid, conform de lijst op de volgende pagina.

Degene die bevoegd is tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.

De budgethouder/manager is bevoegd meerwerk aan te gaan, tot maximaal 10% van de totale opdracht, de handelingen en voorwaarden binnen de overeenkomst vallen en voor zover passend binnen het budget.

18. 

Opvragen van informatie bij justitie en politie

B&W

Burgemeester

Managers

Beleids-medewerker Integrale veiligheid,

Vergunning-verlener

 

Inkoop en aanbesteding

Type aanbesteding

Aantal offertes

Drempelbedrag (excl. BTW)

Selectie/

Gunning

Voorwaarde

Sluiten/

Onderteke-nen overeen-komst en beëindiging

Bonnenboekje

n.v.t

a.Werken tot € 2.500

b.Leveringen en diensten tot € 500

PAV-er

 

Pav-er

Enkelvoudig onderhands

Eén

a.Werken van € 2.500 tot € 45.000

b.Leveringen en diensten van € 500 tot € 45.000

c.Inhuur personeel tot EU-drempel

d.Bij calamiteiten en niet voorziene situaties en werken in regie op basis van eenheidsprijzen

Manager

In geval van aanbesteding genoemd onder d, wordt het college zo snel mogelijk geïnformeerd over de gunning

Pav-er

Enkelvoudig onderhands

Eén

a.Alleenrecht (octrooi of auteursrecht) tot EU-drempel

b.Technische of artistieke kwaliteiten tot EU-drempel

Gemeente-

secretaris

Het college wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gunning

Manager

Meervoudig onderhands

Drie tot vijf

   

a.Werken van € 45.000 tot € 1.500.000

b.Geïntegreerde contracten zoals D&C contracten tot EU-drempel

c.Opdrachten groenonderhoud tot EU-drempel

d.Leveringen en diensten van € 45.000 tot de EU-drempel

e.Opdracht betreft specialisme dat slechts door enkele bedrijven kan worden uitgevoerd tot EU-drempel

Gemeente-

secretaris

Het college wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gunning

Manager

Openbaar

(UAR 2001 voor werken)

 

a. Werken van € 1.500.000 tot de EU-drempel

b. Leveringen en diensten: n.v.t.

College

 

Manager

Europees

(UAR-EG 1991 voor werken)

 

a. Werken vanaf de EU-drempel

b. Leveringen en diensten vanaf de EU-drempel

 

College

 

Manager

6.2 Afdeling Dienstverlening

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving

bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Publiekszaken

 

 

 

19

Bevoegdheden inzake paspoorten en Europese identiteitskaart:

 

a. In ontvangst nemen

               

b. Aanvragen van documenten

     

c. Uitreiken van documenten

 

Burgemeester

Manager

            

     

Ad. a

mw. I. Theunissen

dhr. W. Verduijn

dhr. M. Sanders

mw. P. Rossem

mw. J. Hijmans

 

Ad.b

Medewerkers Publiekszaken

 

Ad.c

Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatie-

centrum

Via protocol Paspoortwet: de functionaris die het document aanvraagt mag niet degene zijn die het document uitreikt.

20

Afgifte rijbewijzen

Burgemeester

Manager

 

Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatie-centrum

- Via protocol RDW

- Behoudens Internationale rijbewijzen (gemandateerd aan hoofddirectie van de ANWB o.g.v. art. 117 Wegenverkeerswet)

21

Het doorzenden van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag aan de Minister van Veiligheid en Justitie

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Aan de hand van protocol Ministerie van Veiligheid en Justitie

22

Het opnemen of weigeren van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie (art. 83 Wet BRP)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Audit aan de hand van protocol in handboek BRP

23

Verklaringen inzake verkiezingen

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

24

Legalisatie handtekeningen (bevestiging dat handtekening van een bepaald persoon is).

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

25

Bevoegdheden in de Rijkswet op het Nederlanderschap (Stb. 1984, 628):

- bevestiging van verkrijging of weigering van het Nederlanderschap art. 6 van de wet

- het in ontvangst nemen van optieverklaringen en naturalisatieverzoeken art. 21 van de wet en art. 8 Richtlijn verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Audit door Immigratie- en Naturalisatiedienst.

26

Verstrekken van vergunningen en verloven op grond van de Wet op de Lijkbezorging

 

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Begrafenisondernemer / beheerder begraafplaats toetst de aanvraag van datum en tijdstip van begraven/cremeren.

27

Ondertekenen van verklaringen onder ede (art. 36 tweede lid sub e van de Wet BRP)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Via protocol in Wet BRP twee medewerkers bij verklaring aanwezig.

28

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (art. 147 Gemeentewet)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken (BW16.00060)

 

29

Het benoemen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (1:16, lid 2, BW)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

30

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (art. 147 Gemeentewet)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

(BW16.00060)

 

 

31

Het benoemen van Buitengewone ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (art. 1:16 lid 2 Burgerlijk Wetboek)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

Team Zorg en Inkomen

 

 

 

32

Bevoegdheden inzake eenmalige Pgb’s, instemming B&W met het Besluit mandaat- en volmachtverlening éénmalige pgb’s SVB 2015

Sociale Verzekerings-bank

B&W

(Plv.) Manager, met ondermandaat aan Medewerkers Back Office Sociaal Team

 

33

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de

- Participatiewet, inkomen

- Ioaw,

Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

 

34

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen niet zijnde levensonderhoud krachtens de

- Participatiewet, inkomen

- Ioaw,

- Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

- Klantmanager Inkomen

- edewerker Uitkerings-en financiële administratie

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingb.

b. buiten behandelingstelling

c. incidentele bijzondere bijstand met een geldelijk belang van € 1.000,-- of meer

d. periodieke bijzondere bijstand met een geldelijk belang van 1.200,- of meer op jaarbasis, tenzij deze bijstand wordt gevraagd voor bewindvoerings-kosten; in dat geval is geen advies vereist).

35

Besluiten inzake overige onderwerpen krachtens de

- Participatiewet, inkomen

- Ioaw,

- Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:

a. maatregelen

b. blokkeringen van de uitkering na een onderzoek door IBO

c. beëindigings-onderzoeken als er sprake is van:

d. beëindigingen / intrekkingen vanwege geconstateerd frauduleus gedrag

e. beëindigingen waarbij schending van informatieplicht speelt

f. beëindigingen waarbij een terugvordering speelt.

36

Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen krachtens de Paticipatiewet, Ioaw, Ioaz, Wmo 2015 en Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen

B&W

Manager

Klantmager Inkomen

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen

37

Besluiten krachtens de Wet op de Kinderopvang

B&W

 Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen

b. buiten behandelingstellingen.

38

Besluiten krachtens de Wmo

B&W

 Manager

Klantmanager Zorg

Met advies van de juridisch medewerker kwaliteitszorg, niet zijnde de voorzitter in bezwaarprocedures over huishoudelijke hulp, in geval van:

(a. gedeeltelijke) afwijzingen

b. buiten behandelingstellingen

c. woningaanpassingen, hulp bij het huishouden op jaarbasis, vervoersvoorzieningen (rolstoel en scootmobiel) en vervoerskosten-vergoedingen met een geldelijk belang van € 10.000 of meer.

39

Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Coördinator Sociaal Team

Procescasus-regisseur per 1-7-2017;

BW17.00797

 

40

Besluiten inzake het verlenen en weigeren van gehandicaptenparkeerkaarten krachtens artikel 49 t/m 55 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

B&W

Manager

Klantmanager Zorg

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen

b. buiten behandelingstellingen

41

Besluiten inzake maaltijdenvoorziening en personenalarmering krachtens gemeentelijk beleid

       

B&W

Manager

Klantmanager Zorg

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen

b. buiten behandelingstellingen

42

Besluiten, ontheffingen en onderzoeken, voor zover burgemeester en wethouders het bevoegde gezag zijn krachtens de Wet inburgering

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen

b. buiten behandelingstellingen

43

Ondertekening chequebetalingen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

 

44

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)

B&W

Manager

Coördinator Sociaal team

 

45

Besluiten inzake het gemeentelijk minimabeleid

B&W

Manager

- Medewerker vakbalie Zorg Werk en Inkomen

- Medewerker Uitkerings-en financiële administratie

 

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen

b. buiten behandelingstellingen

46

Indicatie levensloopgeschikte woningen op grond van de Regionale Huisvestingsverordening 2013

B&W

Manager

Klantmanager Zorg

 

47

Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor de uitleen van rolstoelen

B&W

Burgemeester

Manager

Medewerkers team Buitenruimte;

- Beheerder Gemeentewerf

- Algemeen Onderhouds-

vakman

 

48

Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor

Trapliften (externe volmacht en machtiging)

B&W

Burgemeester

Manager

Directeur Otto Ooms

 

Team Kwaliteit en Ondersteuning

49

Uitvoering en besluiten op grond van de actuele Verordening Leerlingenvervoer 2014

B&W

Manager

Consulent

leerlingen-vervoer

 

50

Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

 

51

Bevoegdheden in het kader van beschermd wonen en opvang conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen (at14003826); toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd

B&W

B&W van Nijmegen

 

 

52

Bevoegdheden inzake Participatiewet en overige regelingen conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen, at15002781 en het aanvullend mandaatbesluit at15002780; met toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd

B&W

Voorzitter dagelijks bestuur MGR Rijk van Nijmegen

 

Geen mandaat van de beslissing op bezwaar en het verrichten van rechtshandelingen bij het inzetten van rechtsmiddelen

53

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de

- Participatiewet, inkomen

- Ioaw,

- Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

54

Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen van bovengenoemde uitkeringsregelingen, waaronder de Participatiewet, Ioaw, Ioaz, Wmo 2015 en de Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen

B&W

Manager

Medewerker Terugvordering en Verhaal

 

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen

 

55

Ondertekening declaraties en het doen van kwartaal- en jaaropgaven t.b.v. diverse ministeries

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

56

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

57

Uitvoering inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Besluiten inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening BW12.01333

B&W

NIM Maatschap-pelijk werk;

B&W gemeente Nijmegen

 

 

Ondermandaat toegestaan

6.3 Afdeling Belastingen en Buitenruimte  

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

58. 

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet op basis van de belastingverordening en de Wet Waardering Onroerende Zaken (is formeel geen mandaat)

 

B&W

Teamleider Belastingen als heffings- en invorderings-ambtenaar

Plv:

M. van Haren,

H.W. Roelofs,

G.J.M Kokke

 

 

59. 

Algemene wet inzake rijksbelastingen:

1.art. 63 hardheidsclausule

2.art. 66 kwijtschelding

B&W

Teamleider Belastingen

 

Ondermandaat niet toegestaan

60. 

Bevoegdheden in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken:

1.verstrekken legitimatiebewijzen

2.verstrekken gegevens aan de Waarderingskamer (art. 4, lid 1)

3.algemene correspondentie met Waarderingskamer

4.geschillen voorleggen aan Waarderingskamer (art. 11)

5.inlichtingen bij afnemers vragen (art. 32) gegevens verzamelen, opslaan en verstrekken (art. 38)

B&W

Teamleider Belastingen

 

 

Team Buitenruimte

61. 

Uitvoering Afvalstoffenverordening

B&W

Manager

Beleids-medewerker Milieu

 

62. 

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Beleids-medewerker Milieu

 

63. 

Uitvoering en besluitvorming in het kader van de Beleidsregels subsidie klimaataanpak eigen woningen

B&W

Manager

Beleids-medewerker Milieu

 

64. 

Beschikkingen tot toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen 5:31 Awb (extern mandaat)

B&W

 

Toezichthouders aangewezen door Waterschap Rivierenland

Alleen in gevallen van indirecte lozingen op/in het oppervlaktewater, zoals bedoeld in de Waterwet

65. 

Opleggen van last onder dwangsom en (spoedeisende) bestuursdwang ten aanzien van standplaatsen gedurende evenementen, artt. 5:21/5:31 Awb, 125 Gemeentewet

BW17.00338

B&W

Manager

 

 

66. 

Het verlenen van vergunning voor het leggen van kabels en leidingen

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

m.u.v. uitbreidingsplannen

67. 

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werkzaamheden/activiteiten

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

 

68. 

Bevoegdheid o.g.v. art. 149, eerste lid onder d, van de WVW 1994 tot het verlenen van ontheffingen voor exceptionele transporten

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

 

69. 

Het verlenen van vergunningen inzake rioolaansluitingen

B&W

Manager

Beheerder Riool- en waterwerken

Geen mandaat van weigering

70. 

Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen o.g.v. de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking, het bijhouden van het register en de inning van kosten bestuursdwang.

B&W

Manager

Buitengewone opsporings- ambtenaren

 

71. 

Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen op basis van de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking en het opmaken van procesverbaal van het wegslepen.

B&W

Districtchef Tweestromen-land regionale politiekorps Gelderland-Zuid

Politie-ambtenaren

 

72. 

Uitvoeringshandelingen bij toepassing bestuursdwang voor wegslepen o.g.v. de Wegsleepverordening: bekendmaking, bijhouden register en inning van kosten (machtiging)

B&W

Directeur Houterman Autosleepdienst

Werknemers van Houterman Autosleepdienst

 

73. 

Besluit tot bestuursdwang voertuig/autowrak op basis van artt. 4:13 (defect voertuig), 5:4 (voertuigwrak), 5:6 (caravans) en 5:12 (opslaan voorwerp/stoffen) APV en artt. 31 en 32 Afvalstoffenverordening

B&W

Manager

 

 

74 

Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden voorwerpen niet zijnde gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).

B&W

Medewerkers team  Beheer/ Onderhoud en team Publiekszaken

 

 

75. 

Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).

N.b. De DAN verkrijgt na twee weken automatisch de eigendom van in bewaring genomen dieren, burgemeestersbesluit van 13 maart 2008 BW08.00370.

B&W

Manager

Medewerkers Dieren-ambulance DAN

 

76. 

Het verkopen, het om niet aan een derde overdragen en het vernietigen van gevonden voorwerpen, niet zijnde gevonden dieren, in de gevallen genoemd in de artt. 6 en 8 van Boek Burgerlijk Wetboek (volmacht).

Burgemeester

Manager

Medewerkers Beheer/ Onderhoud

   

77. 

Mandaat van het verstrekken van gegevens ex 10 Wet WION (machtiging)

B&W

-Manager

-Directeur Vicrea Solutions BV

Beheerder Riool- en waterwerken

Ondermandaat aan medewerkers Vicrea Solutions toegestaan

78. 

Het verlenen van grafrechten, toestemming gedenktekens en met name genoemde uitvoerende taken

BW12.00640

B&W

Directeur Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN)

Werknemers SBN

 

79. 

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Medewerkers Beheer/ Onderhoud

 

 

80. 

Besluit tot het aanvragen van een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk van Liander, volmacht, (BW17.00372)

B&W

Manager

 

De manager kan ondermandaat verlenen aan gecertificeerde aannemersbedrijven

81. 

Uitvoering van de APV

Burgemeester

B&W

Manager

Vergunning-verlener

82. 

Geven van een aanwijzing collectieve festiviteiten en de opslag van voertuigen, vaartuigen, mest etc. (artt. 4:2 en 4:13 APV)

B&W

 

Manager

Vergunning-verlener

 

83. 

Zondagswet: het verbinden van geluidsvoorschriften en beperkingen en het verlenen van ontheffing aan evenementen op een zondag of daaraan gelijkgestelde dag (artt. 3, 4 en 5)

B&W

Burgemeester

Manager

Vergunning-verlener

Geen mandaat

a.bij ingekomen zienswijzen

b.van weigeringen

84. 

Beschikkingen op grond van de Drank- en Horecawet

Burgemeester

Manager

Vergunning-verlener

Geen mandaat van

aintrekken vergunning

b.bevel tot sluiting

85. 

Beschikkingen op grond van de Wet op de kansspelen (artt. 3, 7c en 30 b, d en e)

 

Burgemeester

B&W

Manager

Vergunning-verlener

Conform beleid.

86. 

Beschikkingen op grond van de Winkeltijdenwet en de daarop gebaseerde verordening

B&W

Manager

Vergunning-verlener

Geen mandaat van vaststellen koopzondagen.

87. 

Verlenen verklaring van geen bezwaar op grond van artt. 5 en 10 van het Besluit niet-aangewezen luchtvaartterreinen

B&W

Manager

Vergunning-verlener

 

88. 

Het toe- en afwijzen van verzoeken tot ontheffing parkeerverbod van vrachtauto’s langer dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter binnen de bebouwde kom o.g.v. artikel 5:8 APV

B&W

Manager

Vergunning-verlener

 

89. 

Het aanstellen van verkeersregelaars bij evenementen binnen het gemeentelijk grondgebied (art. 56, lid 1 BABW)

Burgemeester

Manager

Vergunning-verlener

 

90. 

Het verlenen van ontheffing voor (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990.

B&W

Manager

Vergunning-verlener, Beleids-medewerker verkeer en vervoer

 

6.4 Afdeling Beleid en Ontwikkeling

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules / instructies

Team Projecten Openbare Ruimte

 

 

91. 

Akkoordverklaringen van de concept-notariële akte en machtiging tot het passeren akten, waaronder de parafering

Burgemeester

Manager

Beleids-medewerker Grondzaken

 

92. 

Machtiging ondertekening Modelovereenkomst 3 inzake planschade

Burgemeester

Manager

 

Ondertekening vindt gelijktijdig met verlening van omgevings-vergunning /ontheffing

93. 

30-jarige koop/gebruiksovereenkomst omzetten naar koopovereenkomst voor het symbolische bedrag van € 1,00 alsmede de ondertekening (volmacht en machtiging)

B&W

Burgemeester

Manager

Beleids-medewerker Grondzaken

 

 

94. 

Verkoop strookjes grond (volmacht)

B&W

Manager

Beleids-medewerker Grondzaken

Alleen als de verkoop aan het toetsingskader voldoet.

95. 

Vestiging van het recht van opstal voor drukriolering en de ondertekening (volmacht)

B&W/Burge-meester

Manager

Projectleider

 

96. 

Verstrekken opdracht planschadeadvies en aanwijzen adviseur planschade op basis van Planschadeverordening

B&W

Manager

 

 

97. 

Het nemen van fysieke maatregelen (voor zover ze verkeersbesluiten zijn en niet van tijdelijke aard zijn) op grond van artikel 15 tweede lid WVW 1994

B&W

Manager

Beleids-medewerker verkeer en vervoer

 

98. 

Besluit tot het plaatsen of verwijderen van de bedoelde verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in artikel 12, lid b BABW juncto artikel 18 WVW 1994

B&W

Manager

Beleids-medewerker verkeer en vervoer

 

99. 

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen (verkeerstekens en fysieke maatregelen) die langer duren dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen (art. 37 BABW)

B&W

Manager

Beleids-medewerker verkeer en vervoer

 

100. 

Het verlenen van ontheffing voor (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990.

B&W

Manager

Beleids-medewerker verkeer en vervoer, Vergunning-verlener  

 

101. 

Beslissen op aanvragen om leeftijdsontheffing, artt. 5 lid 2 Reglement Rijbewijzen, 110 en 149 lid 1, onder d WVW 1994

B&W

Manager

Beleids-medewerker verkeer en vervoer

 

102. 

Besluiten op aanvragen voor het vervoer van meer dan 8 personen op een aanhanger of in laadruimten van voertuigen die niet sneller kunnen dan 45 kilometer per uur (artikel 61b lid 2 sub e van het RVV 1990)

B&W

Manager

Beleids-medewerker verkeer en vervoer

 

Team Sociale en Ruimtelijke ontwikkeling

 

103. 

Toekennen of afwijzen van een stimuleringsregeling

B&W

Manager

 

 

104. 

Besluiten op aanvragen om subsidie op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Beuningen II en bijbehorende deelverordeningen

B&W

Manager

Beleids-medewerker welzijn

 

105. 

Bijhouden register van meldingen op grond van art. 46 Wet Kinderopvang (machtiging)

B&W

Manager

Beleids-medewerker welzijn

 

106. 

Handhaving op het gebied van Kinderopvang

B&W

Manager

Beleids-medewerker Welzijn

 

107. 

Het opleggen van nadere eisen op basis van art 3:6 lid 1 onder d Wet ruimtelijke ordening

B&W

Manager

Beleids-medewerker Ruimtelijke Ordening

Geen mandaat bij ingekomen zienswijzen

108. 

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Beleids-medewerker Ruimtelijke ontwikkeling

 

109. 

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten ex art. 1.2.1 A, art. 6.14 Bor en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012

B&W

Manager

Beleids-medewerker Ruimtelijke Ordening

 

110. 

Het verlenen van vrijstelling op grond van art. 3a, 3b en 15 van de Leerplichtwet

B&W

 

Medewerker Leerplicht

 

Team Veiligheid

 

 

 

111. 

Wijziging vragenlijsten Wet Bibob

B&W

Burgemeester

 

 

112. 

Verzoek om advies conform artikel 7 van de Wet Bibob (uitbreiding ondermaat BW17.00152)

B&W

Burgemeester

Manager

Beleids-medewerker Integrale veiligheid;

Juridisch adviseur (afdeling Informatie en Bedrijfsvoering)

 

113. 

Bevoegdheid tot vaststellen afwijkende sluitingsuur en tijdelijke sluiting horecabedrijven (art. 2:30 APV)

Burgemeester

Officier van dienst politie Beuningen

 

 

6.5 Afdeling Informatie en Bedrijfsvoering

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

 

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Advies en Control

 

 

 

 

114. 

Aangaan stageovereenkomst, art. 1:2a AGB

B&W

Managers

 

 

115. 

Aangaan werkervaringsovereenkomst, art. 1:2b AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

116. 

Aanstelling ogv banenafspraak, art. 1:2c AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

117. 

Vaststellen bijzondere voorschriften en instructies art. 1:4:1 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

118. 

Aanstelling en arbeidsovereenkomst

in alle functieschalen, Hoofdstuk 2 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

-Geen mandaat bij griffiefuncties en de functie van gemeentesecretaris.

-Ondermandaat niet toegestaan.

119. 

Aangaan overeenkomst voor inhuur en detachering

 

B&W

Gemeente-secretaris

 

Voor zover het betreft inhuur en detachering organisatiebreed

In de overige gevallen gelden de mandaten op het overzicht ‘Inkoop en aanbesteding’ in par. 6.1 van dit register.

120. 

Aanwijzing medewerkers voor beschikbaarheidsdienst,

Art. 2:1B

B&W

Managers

 

 

121. 

Vermindering en vermeerdering van uren

B&W

Manager

 

 

122. 

Vaststelling functiebeschrijvingen en –waarderingen,

art. 3:1 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

Geen mandaat:

a.in het geval het besluit afwijkt van de waarderings-commissie

b.bij griffiefuncties en functie van gemeentesecretaris

123. 

Vaststelling salaris bij aanstelling, art. 3:3 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

Ondermandaat niet toegestaan

124. 

Salarisverhoging, art. 3:4 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

Ondermandaat niet toegestaan

125. 

Toekenning toelagen, artt. 3:8, art. 3:9 art. 3:14, 3:15, 3:20 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

126. 

Aanwijzing bedrijfshulpverlener, EHBO-er en lid interventieteam, Arbowet en art 3:17 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

127. 

Arbeidsduur en werktijden, artt. 4:2, 4:4, 4:9 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

Geen mandaat van de vaststelling van een werktijdenregeling.

128. 

Uitwisselen van arbeidsvoorwaarden, art. 4a:1 t/m 4a:3 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

129. 

Toekenning vakantie, vakantietoelage en (zwangerschaps- en bevallings)verlof, wet Arbeid en Zorg en hoofdstuk 6 AGB

B&W

Manager

 

 

130. 

Aanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek Hoofdstuk 7 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

131. 

Ontslag wegens alle in hoofdstuk 8 genoemde gronden, waaronder ontslag als gevolg van boventalligheid,

Hoofdstuk 8 AGB

 

B&W

Gemeente-secretaris

 

-Met een extern juridisch advies in het geval van ontslag op grond van artt. 8:6 en 8:13 AGB en met voorafgaande kennisgeving aan het college.

-Geen mandaat:

a.bij griffiefuncties

b.het besluit afwijkt van het extern juridisch advies bij ontslag ex. artt. 8:6 en 8:13 AGB

-Ondermandaat niet toegestaan

132. 

Schorsing als ordemaatregel, art. 8:15:1 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

133. 

Van werk naar werk aanpak en voorzieningen bij werkloosheid, Hoofdstuk 10d AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

134. 

Toestemming voor persoonlijk gebruik van goederen of diensten, art. 15:1:b AGB

B&W

Manager

 

 

135. 

Aanwijzing medewerkers om taken te verrichten in het kader van de wet veiligheidsregio’s, art. 15:1:11 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

136. 

Dragen van uniform of dienstkleding, art. 15:1:16 AGB

B&W

Manager

 

 

137. 

Ontzegging toegang gemeentehuis art. 15:1:19 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

138. 

Toekennen schadevergoeding aan personeelsleden art. 15:1:23 AGB

B&W

Manager

 

 

Tot een bedrag van

 € 5.000,-

139. 

Verplicht volgen van een opleiding, art. 15:1:26 AGB

B&W

Manager

 

 

140. 

Bevoegdheden in het kader van de klokkenluiders art. 15:2 AGB en Regeling Vermoeden Misstand

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

141. 

Toepassen disciplinaire straf, art. 16:1:2 AGB

B&W

Gemeente-secretaris

 

 

142. 

Toepassing Regeling Studiefaciliteiten gemeente Beuningen

B&W

Manager

 

 

143. 

Verbeteren en ontwikkelen van inzetbaarheid en mobiliteit, art. 17:2 AGB

B&W

Manager

 

 

144. 

Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan, art. 17:4 AGB

B&W

Manager

 

 

145. 

Aanwijzen loopbaanadviseur, art. 17:5 AGB

B&W

Manager

 

In overleg met de P&O-adviseur

146. 

Uitvoering tegemoetkoming in verplaatsingskosten, hoofdstuk 18 AGB

B&W

Manager

 

 

147. 

Bevoegdheden in het kader van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en het daarop gebaseerde Besluit (BW14.00681)

B&W

Burgemeester

 

Inhouding uitkering o.g.v. art. 4.1 van het Besluit vindt pas plaats nadat het reïntegratiebedrijf en belanghebbende zijn gehoord en het college zo snel mogelijk in kennis wordt gesteld van de inhouding.

148. 

Kostenverhaal Wet op de lijkbezorging

B&W

Manager

 

 

149. 

Uitvoering verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften: artt. 9, 10 en 11

Voorzitter cie BS En plv. voorzitter

secretaris cie BS

 

 

150. 

Uitvoering en beslissing op grond van artt. 6:6, 6:14, 6:15, 7:10, 7:20 lid 2 Algemene wet bestuursrecht

Burgemees-ter B&W

secretaris cie BS

 

 

Team Administratie

 

 

 

 

151. 

Toewijzen, afwijzen en intrekken van blijvers- en duurzaamheidsleningen BW17.00185; BW17.00214

B&W

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

 

152. 

Toewijzen, afwijzen en intrekken van startersleningen, BW16.00752 en BW17.00032 (volmacht)

B&W

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

 

153. 

Het afsluiten van verzekeringscontracten en de herziening daarvan

B&W

Manager

 

 

154. 

Het afwikkelen van schadeclaims

B&W

Manager

 

 

155. 

Invordering van (privaatrechtelijke) debiteuren, incl. de bevoegdheid tot het nemen van rechtsmaatregelen

B&W

Manager

 

Behalve bedragen boven € 5.000,--

156. 

Het aangaan van kortlopende geldleningen (daggeld, kasgeld)

B&W

Manager

 

 

157. 

Het beleggen van overtollige middelen

 

B&W

Manager

 

 

158 

De bevoegdheid tot verkoop van in bewaring gegeven zaken als bedoeld in de artt 5:6, 5:8 en 5:11 BW

 

Burgemees-ter

Manager

Administratief medewerker financiën

Onder andere van toepassing bij verkoop van gevonden/gestolen fietsen, waarvan zich geen eigenaar heeft gemeld.

159. 

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet, op basis van de legesverordening (formeel geen mandaat)

B&W

Manager

 

 

160. 

De toezending en uitreiking van aanslagbiljetten op basis van de legesverordening ingevolge artikel 8, lid 1 van de Invorderingswet 1990 op grond van artikel 232, lid 1, van de Gemeentewet (formeel geen mandaat)

B&W

- mw. U. Aksoy

- mw. M.A.T. Aarts

 

161. 

Besluiten over toepassing van de hardheidsclausule art.63 Algemene wet inzake Rijksbelastingen

B&W

Manager in de hoedanigheid van heffings- en invorderingsambtenaar gemeentelijke leges

 

(BW18.00370)

 

Team Informatie en Facilitair

 

 

 

 

162. 

Bevoegdheden in het kader van de Wet  basisregistraties adressen en gebouwen: artt. 7, 9, 10, 11, 14, 14A, 15, 31, 32 lid 1 onder a, 37, 38, 39, 40, 41

Nummeraanduidingen (lees: huisnummering) op grond van de Verordening Naamgeving en nummering

B&W

Bag- beheerder

Plv:

-Geo-informatie-specialist

-Medewerker Geo-informatie

 

 

163. 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, artt. 7, 8 en 9

B&W

-Bag-beheerder

-Geo-specialist

 

 

164. 

Besluitvorming en feitelijke handelingen in het kader van de Archiefwet (Aw) en aanverwante regelgeving

B&W

Gemeente-archivaris Beuningen

 

 

165. 

Ter raadpleging of gebruik beschikbaar stellen van archiefbescheiden met inachtneming van de openbaarheidsbeperkingen, art 17 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

166. 

Afwijzen verzoek tot raadpleging of gebruik als de toestand van de archiefbescheiden zich daartegen verzet of deze niet veilig aan verzoeker kunnen worden toevertrouwd art 17 lid 2 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

167. 

Verplichte uitlening aan overheidsorgaan, waaronder de archiefbescheiden zouden berusten als zij niet waren overgebracht, art 18 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

168. 

Uitlening aan instelling mits deskundig beheer en veilige bewaring zijn gewaarborgd, art 17 lid 2 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

169. 

Het afgeven van afschriften van een authentieke akte, die volgens de wet door de beheerder van de archiefbewaarplaats moet worden bewaard, art 20 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

170. 

Het beheer van de gemeentelijke archiefbewaarplaats

art 32 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

171. 

Het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende overgebrachte archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, art 11 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer

 

 

172. 

De bevoegdheid om archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang is,

art 12 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

 

 

173. 

Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen, art 13 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

 

 

174. 

Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van derden, art 14 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

 

 

6.6 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)

Extern mandaat, besluit van 15-1-2013, in werking getreden 1-1-2013 (BW13.00012)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

 

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Advisering in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Gebruiksbesluit, de Brandbeveiligingsverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

B&W

 

Algemeen directeur VRGZ

Medewerkers VRGZ

Ten aanzien van brandweer-gerelateerde taken

Het aanwijzen van toezichthouders en de afgifte inclusief ondertekening van legitimatiebewijzen voor toezichthouders van de brandweer op de naleving van:

Wabo;

Woningwet;

Bouwbesluit;

Ministeriële regelingen inzake brandveiligheid;

Brandbeveiligingsverordening;

Bouwverordening;

APV.

B&W

Algemeen directeur VGZ

 

Ten aanzien van brandweer-gerelateerde taken

 

 

6.7 MGR Rijk van Nijmegen

Extern mandaat aan het dagelijks bestuur van het Werkbedrijf van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen (MGR), met toestemming voor ondermandaat, besluit van 25 augustus 2015 (BW15.00530 en BW18…)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

Participatiewet

 

1. 

Aanbieden van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling waaronder begrepen de participatieplaats en het verstrekken van vergoedingen en het weigeren, wijzigen, intrekken dan wel beëindigen van deze voorzieningen

Art. 7 lid 1 onder a, 10a,10b, 10d en 10f Participatiewet, artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening en

artt. 3 t/m 15 Reïntegratie-verordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

2. 

Beslissingen over de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden

Art. 7 lid 1 onder a. Participatiewet , art. 28 Reïntegratieverordening en

art. 16 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

3. 

Besluiten op grond van overgangsrecht van de

Re-integratieverordening

Art. 24 Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand 2014,

art. 17 Reïntegratie-verordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

4. 

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken

Art. 17 lid 1 Participatiewet

5. 

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende

Art. 17 leden 3 en 4 Participatiewet

6. 

Opstellen Plan van aanpak

Artt 44 lid 4 en 44a Participatiewet en artt. 5 en 6 Reïntegratieverordening

7. 

Opleggen van de nadere verplichtingen tot arbeidsinschakeling en andere in dit artikel genoemde verplichtingen

Art. 55 Participatiewet

8. 

Besluiten over de voortzetting van een voorziening bij verhuizing van een kandidaat naar een gemeente buiten het Rijk van Nijmegen

Art. 2 lid 2 Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2014

9. 

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen of een persoon tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10c Participatiewet, art.1 van de (tijdelijke) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Rijk van Nijmegen en art. 6 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

10. 

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen van de loonwaarde en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve de hoogte van de loonwaarde vaststellen (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10d Participatiewet, art. 2 van de (tijdelijke) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Rijk van Nijmegen en art. 13 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

11. 

Besluiten tot het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling inclusief het optreden als verzekeringnemer in verband met de gemeentelijke no risk polis

Art. 7 lid 1 onder a, 10a, 10b, 10d, 10da en 10f Participatiewet en artt 8 t/m 25 Reïntegratieverordening

12. 

Verlenen en vaststellen van subsidies betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling

Artikel 10d Participatiewet, artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

13. 

Het ondersteunen van personen die een uitkering van het UWV ontvangen en het aanbieden van voorzieningen aan die personen

Artikel 7 lid 7 Participatiewet

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 

14. 

Het vaststellen van beleidsregels over het verstrekken van een tegemoetkoming in aanvulling op de kinderopvangtoeslag en het verstrekken van deze tegemoetkomingen

Artikel 1:13 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 

Wet financiering sociale verzekeringen

 

15. 

Het afgeven van doelgroepverklaringen

Artikel 47, lid 4 en artikel 48 lid 4 sub b Wet financiering sociale verzekeringen

Wet openbaarheid van bestuur

16. 

Beslissen, met uitzondering van besluiten op bezwaar, op grond van de artikelen 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover het betreft documenten die onder verantwoordelijkheid van de MGR tot stand zijn gekomen of anderszins het werkterrein van de MGR betreffen

Artt. 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet

openbaarheid van bestuur

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

 

17. 

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

18. 

Ontvangstbevestigingen (elektronische) aanvraag

Art. 4:3a Awb

19. 

Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens

Art. 4:4 Awb

20. 

Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen

Art. 4:5 Awb

21. 

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld

Art. 4:6, lid 2

Awb

22. 

Mededeling verlenging beslistermijn

Art. 4:14 Awb

23. 

Opschorten beslistermijn

Art. 4:15 Awb

24. 

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Art. 4:18 Awb

25. 

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen

Art. 4:20 Awb

6.8 B&W van Nijmegen

Extern mandaat van het college aan Burgemeester en wethouders van Nijmegen, met toestemming voor ondermandaat, besluit van 10-2-2015, in werking getreden op 1-1-2015 (BW14.00976); aangevuld bij besluit van 11 juli 2017 (BW17.00377). 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

1. 

Uitvoeren van onderzoek na melding of heronderzoek

Artt. 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 Wet maatschappelijke ondersteuning 2016 (hierna: Wmo 2015)

2. 

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende

Art. 2.3.4 Wmo 2015

3. 

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken

Art. 2.3.8 Wmo 2015

4. 

Aanbieden van voorzieningen gericht op beschermd wonen en opvang, al dan niet in spoedeisende gevallen, waaronder begrepen het verstrekken van voorzieningen op aanvraag en het weigeren, wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze voorzieningen.

Artt. 2.3.1, 2.3.3, 2.3.5, 2.3.10 Wmo 2015

5. 

Het beoordelen, verstrekken of weigeren van een persoonsgebonden budget, waaronder begrepen het wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze beslissing.

Artt. 2.3.6, 2.3.10 Wmo 2015

6. 

Terug- en invordering en verhaal van kosten

Art. 2.4.1, 2.4.3 Wmo 2015 en artikel 16 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015

7. 

Besluiten betreffende de bijdrage in de kosten

Art. 2.1.4 Wmo 2015 jo art. 13 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015 en Financieel besluit

8. 

Besluiten op grond van overgangsrecht van de

Verordening maatschappelijke ondersteuning

Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015

9. 

Besluiten betreffende de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden

Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015

 

10. 

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

11. 

Ontvangstbevestigingen aanvraag

Art. 4:3a Awb

12. 

Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens

Art. 4:4 Awb

13. 

Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen

Art. 4:5 Awb

14. 

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld

Art. 4:6, lid 2 Awb

15. 

Mededeling verlenging beslistermijn

Art. 4:14 Awb

16. 

Opschorten beslistermijn

Art. 4:15 Awb

17. 

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Art. 4:18 Awb

18. 

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen

Art. 4:20 Awb

19. 

Beslissen op bezwaar, onder voorwaarde dat geen ondermandaat van de beslissing op bezwaar wordt verleend aan degene die het bestreden besluit in ondermandaat heeft genomen

Art. 7:1 e.v. Awb jo art. 10:3 Awb

20. 

Besluiten tot rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen te verrichten.

160 lid 1 sub f Gemeentewet

21. 

Voorbereiding civiele verdediging

160, lid g Gemeentewet

22. 

Bevoegdheid om tot herziening dan wel intrekking van maatwerkvoorzieningen of pgb’s over te gaan en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan, mandaat en machtiging.

2.3.10 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet

23. 

Bevoegdheid om geheel of gedeeltelijk de geldswaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening of pgb terug te vorderen, mandaat en machtiging

2.4.1 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet

24. 

Bevoegdheden in het kader van handhaving Wmo 2015 en Jeugdwet en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan; mandaat en machtiging

Artt. 5:21 Awb jo 125 Gemeentewet, 5:32 e.v. Awb 160 lid 1 sub f Gemeentewet

25. 

Contractenbeheer in het kader van de handhaving van de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daartoe de nodige rechtshandelingen te verrichten (opleggen boetes, vorderen nakoming, vorderen schadevergoeding, ontbinden/opzeggen contract) en rechtsgedingen aan te gaan; volmacht en machtiging

Artt. 160 lid 1 sub e en sub g Gemeentewet, 171 lid 2 Gemeentewet

 

6.9 Mandaten in verband met de doorkomst van de Vierdaagse

Extern mandaat met toestemming voor ondermandaat, besluit van 4 juli 2017, in werking getreden op 20 juni 2017 (BW17.00325) en besluit van 10 juli 2018 (BW18.00371)

 

Nr.

 

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat

1. 

Beslisbevoegdheid op aanvragen om ontheffing van het verkeersbesluit voor het afwijken van de verkeerstekens Cl en El (artikel 87 RW 1990).

 

Het bestuur van Stichting DE 4-DAAGSE

2. 

Beslisbevoegdheid op aanvragen voor standplaatsen tijdens de doorkomst Vierdaagse (5:18 APV).

Het bestuur van Stichting Beuningen Sportief

3. 

Het aanstellen van verkeersregelaars voor de Vierdaagse (art. 56, lid 1 BABW)

Burgemeester van de gemeente Nijmegen

    

Ondertekening