Regeling vervallen per 11-01-2019

Legesverordening 2018 en Tarieventabel 2018

Geldend van 30-12-2017 t/m 10-01-2019

Intitulé

Legesverordening 2018 en Tarieventabel 2018

De raad van de gemeente Binnenmaas;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 november 2017;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

vast te stellen de

”Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018” (Legesverordening 2018).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

  • een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    de in Titel 1 en 2 van de Tarieventabel genoemde meldingen, vergunningen c.q. ontheffingen op grond van de APV (met uitzondering van de exploitatievergunning), Zondagswet, en Wet op de Kansspelen en een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet die noodzakelijk zijn ter ondersteuning van sociaal maatschappelijke doeleinden en – festiviteiten van en door non-profitinstellingen. Onder non-profitinstellingen worden verstaan organisaties die volgens haar statuten, zonder winstoogmerk zijnde stichtingen en verenigingen waarvan de middelen voor het merendeel afkomstig zijn uit bijdragen ‘om niet’ van huishoudens en uit inkomen uit vermogen. De doelstelling van een non-profitorganisatie is de ondersteuning vanprivate of publieke aangelegenheden voor niet-commerciële, maatschappelijke doeleinden. Particulier initiatief m.b.t. straatbarbecue/-feest, alsmede het plaatsen van een kerstboom, ofwel het tijdelijk verfraaien van de woon- en leefomgeving wordt hieraan gelijkgesteld;

  • d.

    de exploitatievergunning en de Drank- en Horecawetvergunning voor tijdelijke accommodaties die door non-profitinstellingen in gebruik worden genomen, voorafgaand aan de nieuwe nog te realiseren accommodatie.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend met uitzondering van:

  • -

    de artikelen 1.2.5.1. en 1.2.5.2 (tarieven voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart);

  • -

    de artikelen 1.5.13.1 en 1.5.13.2 (tarieven voor een aanvraag/verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart);

  • -

    de artikelen 1.5.14, 1.5.15 en 1.5.16 (tarieven voor gehandicaptenparkeerplaats);

van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De ‘Legesverordening 2017’ van de gemeente Binnenmaas, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2018’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 21 december 2017.

De griffier,

drs. M.J.W Tobeas

De voorzitter,

mr. drs. A.J. Borgdorff

Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2018

Titel 1Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

Maandag en dinsdag om 09.00 uur in het gemeentehuis

nihil

1.1.1.1.1

Bij gebruikmaking van de trouwzaal

€ 81,00

1.1.1.2

Dinsdag tussen 09.30 en 12.00 uur in het gemeentehuis

€ 261,00

1.1.1.3

Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur in het gemeentehuis, uitgezonderd de in artikel 1.1.1.1 en 1.1.1.2 genoemde tijden

€ 380,00

1.1.1.4

Zaterdag, (in het gemeentehuis) tussen 9.00 uur en 16.00 uur

€ 554,00

1.1.1.5

Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur op andere verzoeklocaties binnen de gemeente:

 

1.1.1.5.1

met betrekking tot Alcazar Pleasure Village en restaurant Binnenmaas

€ 250,00

1.1.1.5.2

met betrekking tot het streekmuseum te Heinenoord, partycentrum Concordia te 's-Gravendeel, de Dorpskerk te Westmaas en Landgoed de Eeckelaer te Puttershoek

€ 375,00

1.1.1.6

zaterdag of op andere tijden dan genoemd in 1.1.1.5:

 

1.1.1.6.1

met betrekking tot Alcazar Pleasure Village en restaurant Binnenmaas

€ 375,00

1.1.1.6.2

met betrekking tot het museum Hoeksche Waard te Heinenoord en partycentrum Concordia te 's-Gravendeel

€ 563,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur in de spreekkamer van het gemeentehuis, uitgezonderd de in artikel 1.1.1.1 vermelde tijden

€ 70,00

1.1.2.1

Het tarief voor een ceremoniële omzetting in de trouw- c.q. raadszaal of op een andere verzoeklocatie is gelijk aan het tarief dat geldt voor een reguliere huwelijksvoltrekking op de betreffende verzoeklocatie en het betreffende tijdstip

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek of op een goedgekeurde verzoeklocatie:

 

1.1.3.1

Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

€ 521,00

1.1.3.2

zaterdag of op andere tijden dan genoemd in 1.1.3.1

€ 782,00

1.1.4

De tarieven als genoemd in de artikelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.2, alsmede in 1.1.3.1 tot en met 1.1.3.2, worden bij een voltrekking door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die specifiek voor die dag is benoemd en moet worden begeleid, vermeerderd met

€ 174,00

1.1.4.1

De tarieven als genoemd in de artikelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.2, alsmede in 1.1.3.1 tot en met 1.1.3.2, worden bij een voltrekking door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die specifiek voor die dag is benoemd en niet behoeft te worden begeleid, vermeerderd met

€ 76,00

1.1.4.2

Indien als onderdeel van de benoeming een beëdiging moet plaatsvinden worden de in artikel 1.1.4 genoemde leges vermeerderd met:

€ 59,00

1.1.5

De tarieven als genoemd in de artikelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.6, alsmede in 1.1.3.1 tot en met 1.1.3.3, worden bij het van gemeentewege leveren van getuigen, werkzaam bij de gemeente Binnenmaas, per getuige vermeerderd met:

€ 29,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering of duplicaat daarvan

€ 35,00

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.8

Het tarief bedraagt voor annulering van een voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap als genoemd in de artikelen 1.1.1.2 t/m 1.1.3.2

€ 70,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 51,05

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 29,05

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

1.2.7

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5.2, worden voor het op verzoek van de aanvrager thuisbezorgen van het document, per bezorgd document, verhoogd met

€ 4,95

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,90

1.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 14,50

1.3.3

Indien aan een aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt en betrokkene bij een aanvraag of bij het afhalen van het nieuwe rijbewijs dit (oude) rijbewijs niet kan overleggen, wordt het tarief als genoemd in artikel 1.3.1 vermeerderd met

€ 26,10

1.3.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het tarief zoals dat voor het desbetreffende jaar ministerieel wordt goedgekeurd.

 

Hoofdstuk 4Overige publiekszaken

1.4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,20

1.4.2.1.2

tot het schriftelijk verstrekken van gegevens via internet

€ 6,20

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 142,50

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 641,20

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 893,80

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 2.612,40

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 3.814,10

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,20

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 142,50

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 641,20

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 893,80

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 2.612,40

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 3.814,10

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 22,90

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 12,90

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,70

1.4.8

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

1.4.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 7,20

1.4.9

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.4.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.4.9.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.4.9.1.2

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

1.4.9.1.3

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.4.9.1.4

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.4.9.1.5

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

1.4.9.1.6

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.4.9.1.7

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.4.1.9.1.1 tot en met 1.4.1.9.6 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.4.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

1.4.10

Overige publiekszaken

 

1.4.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.10.2

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.4.10.3

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 13,20

1.4.10.4

tot het verkrijgen van een afschrift van de erkenningsakte ongeboren kind

€ 13,20

1.4.10.5

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,20

1.4.10.6

een bewijs van Nederlanderschap

€ 7,20

Hoofdstuk 5 Diverse algemene dienstverleningen

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.5.1

voor het doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,00

1.5.2

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 43,50

1.5.2.1

Als onderdeel van de aanvraag kan het advies van de medisch adviseur worden ingewonnen, de onder 1.5.2 bedoelde leges zullen dan worden vermeerderd met

€ 98,60

1.5.3

tot het verkrijgen van een ontheffing voor vrijstelling van de criteria die gelden voor een huisvestingsvergunning

€ 43,50

1.5.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 130,00

1.5.4.1

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 87,00

1.5.5

tot inschrijving op de wachtlijst Marktstandplaatsen als bedoeld in artikel 4 van het Marktreglement 2008

€ 10,90

1.5.5.1

tot verlenging van de inschrijving als bedoeld in artikel1.8.5

€ 10,90

1.5.6

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 21,70

1.5.6.1

tot het verlenen van toestemming om een in artikel 1.8.6 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 21,70

1.5.6.2

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.8.6 bedoelde ontheffing

€ 21,70

1.5.7

tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.5.7.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.5.7.2

voor een periode van twaalf maanden voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.5.7.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.5.7.4

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 136,00

1.5.8

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 21,70

1.5.9

tot het in behandeling nemen van een melding van een te houden klein kansspel

€ 21,70

1.5.10

van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 288,40

1.5.10.1

Het in artikel 1.5.10 genoemde bedrag wordt:

 

1.5.10.2

per tijdseenheid van 15 minuten verhoogd met een bedrag van, indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder is meegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

€ 23,70

1.5.10.3

verhoogd met het bedrag van de kosten, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder is meegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.5.10.4

Indien een begroting als bedoeld in 1.5.10.2 en/of 1.5.10.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.5.11

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 21,70

1.5.12

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen (bijzondere transporten)

€ 31,00

1.5.13

tot het verkrijgen van een Europese gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

1.5.13.1

voor de eerste aanvraag of verlenging van de Europese gehandicaptenparkeerkaart, waarbij een medische keuring is vereist

€ 167,60

1.5.13.2

voor verlenging van de Europese gehandicaptenparkeerkaart zonder dat er een medische keuring is vereist

€ 56,00

1.5.14

tot het in behandeling nemen van een aanvraag gehandicaptenparkeerplaats:

€ 243,00

1.5.15

tot het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats:

€ 375,00

1.5.15.1

indien na het in behandeling nemen van de aanvraag blijkt dat de vergunning niet kan worden verleend, vindt terugbetaling plaats van 50% van de leges als bedoeld in artikel 1.5.14

 

1.5.16

tot het wijzigen van een kentekenonderbord voor een gehandicaptenparkeerplaats

€ 93,70

1.5.17

tot het verkrijgen van een vergunning om te mogen aansluiten op het gemeentelijk rioleringsstelsel

€ 43,00

1.5.18

tot het verkrijgen van een niet in deze titel vermelde vergunning, vrijstelling of ontheffing, voortvloeiende uit de Algemene plaatselijke verordening:

 

1.5.18.1

per dag

€ 21,70

1.5.18.2

per maand

€ 55,60

1.5.18.3

per kwartaal

€ 133,20

1.5.18.4

per jaar

€ 334,00

1.5.19

Indien voor het verlenen van een vrijstelling of ontheffing , voortvloeiende uit de Algemene plaatselijke verordening meer dan 15 minuten arbeid is vereist, worden de onder 1.5.18 bedoelde leges vermeerderd met de werkelijke arbeidskosten, zoals die vooraf aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld

 

1.5.20

tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning of omruilvergunning voor woonarken in de Boezemvliet te Maasdam en Puttershoek

€ 217,00

1.5.21

tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor (woon)schepen buiten de Boezemvliet

 

1.5.21.1

per dag

€ 21,70

1.5.21.2

per maand

€ 55,60

1.5.21.3

per kwartaal

€ 133,20

1.5.21.4

per jaar

€ 334,00

1.5.22

tot het verkrijgen van een vergunning om een uithangbord, lichtreclame, reclamebord en andere daarmee gelijk te stellen voorwerpen te mogen aanbrengen

 

1.5.22.1

voor elk eerste voorwerp waarvoor vergunning wordt verleend

€ 217,00

1.5.22.2

voor elk volgend voorwerp waarvoor vergunning wordt verleend

€ 43,00

1.5.23

tot het verkrijgen van een ontheffing (route gevaarlijke stoffen) op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 264,00

1.5.24

tot het verstrekken van een afschrift, uittreksel of kopie uit stukken, voorzover die niet afzonderlijk in deze tabel zijn genoemd:

 

1.5.24.1

voor de eerste bladzijde tot maximaal formaat A3

€ 7,90

1.5.24.2

voor elke volgende bladzijde tot maximaal formaat A3

€ 0,20

1.5.24.3

voor een bladzijde groter dan formaat A3

€ 12,10

1.5.24.4

de tarieven in artikel 1.5.24.1 en 1.5.24.2 worden niet geheven, indien het totaal aantal minder dan 3 is en betrekking heeft op ter inzage gelegde stukken

 

1.5.24.5

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening of een niet elders in deze tabel genoemde strafverordening

€ 21,70

1.5.24.6

een aanvulling op de in artikel 1.19.2.2 genoemde verordeningen

€ 8,70

1.5.25

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per half uur te besteden arbeid

€ 43,00

Hoofdstuk 6Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

1.6.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 261,00

1.6.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 261,00

1.6.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 348,00

1.6.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

€ 87,00

1.6.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 130,00

1.6.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 130,00

1.6.7

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 87,00

1.6.8

een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft een herdenkingsfeest, een braderie, een optocht, niet zijnde een betoging op de weg, een evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

1.6.8.1

buiten het recreatieoord Binnenmaas

 

1.6.8.1.1

per dag

€ 21,70

1.6.8.1.2

per maand

€ 55,60

1.6.8.1.3

per kwartaal

€ 133,20

1.6.8.1.4

per jaar

€ 334,00

1.6.8.2

binnen het recreatieoord Binnenmaas

 

1.6.8.2.1

voor een volgens het evenementenbeleid Binnenmaas niet-belastend evenement

€ 40,90

1.6.8.2.2

voor een volgens het evenementenbeleid Binnenmaas lichtbelastend evenement

€ 183,80

1.6.8.2.3

voor een volgens het evenementenbeleid Binnenmaas belastend evenement

€ 367,80

1.6.8.3

Indien als onderdeel van van de behandeling van een aanvraag als bedoeld onder artikel 1.6.8 advies wordt ingewonnen bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid met betrekking tot het maximaal toegestane geluidsniveau, worden de onder de 1.6.8 genoemde leges vermeerderd met de kosten van dit advies, zoals vooraf aan de aanvrager is meegedeeld en blijkt uit een begroting, die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

1.6.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het organiseren van een snuffelmarkt(en) als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 21,70

1.6.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van de Zondagswet

€ 21,70

1.6.10

Indien als onderdeel van de behandeling van een aanvraag advies wordt ingewonnen bij het bureau BIBOB, worden de voor de aanvraag verschuldigde leges vermeerderd met

€ 700,00

1.6.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 4 van de Leidingenverordening, voor de aanleg van kabels c.q. leidingen.

€ 287,00

1.6.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 4 van de Leidingenverordening voor de aanleg van kabels c.q. leidingen.

€ 411,50

1.6.12.1

Het in artikel 1.6.12 genoemde bedrag wordt:

1.6.12.1.1

per tijdseenheid van 15 minuten verhoogd met een bedrag van, indien met betrekking tot een vergunning voor een bijzonder tracé overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder is meegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

€ 23,70

1.6.12.1.2

verhoogd met het bedrag van de kosten, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder is meegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.6.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

1.6.13.1

per dag

€ 21,70

1.6.13.2

per maand

€ 55,60

1.6.13.3

per kwartaal

€ 133,20

1.6.13.4

per jaar

€ 334,00

1.6.14

Indien voor het verlenen van een vrijstelling of ontheffing, voortvloeiende uit de Algemene plaatselijke verordening meer dan 15 minuten arbeid is vereist, worden de onder artikel 1.6.13 bedoelde leges vermeerderd met de werkelijke kosten, zoals die vooraf aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk OF het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk OF het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen], of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 477,00

2.2.2

om beoordeling van een principeverzoek om (partiële) wijziging van het bestemmingsplan of om een omgevingsvergunning voor de activiteit

25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project danwel (partiële) herziening van het bestemmingsplan zouden worden vastgesteld.

 

 

Voor inlichtingen aan particulieren omtrent een bestemmingsplan worden geen leges geheven.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.1.1.1

€ 1 tot € 5.000 bedragen

4,75%

 

van de bouwkosten, met een minimum van € 111,00

 

2.3.1.1.2

€ 5.000 tot € 50.000 bedragen:

4,07%

 

van de bouwkosten, met een minimum van € 237,30

 

2.3.1.1.3

€ 50.000 tot 250.000 bedragen:

3,76%

 

van de bouwkosten, met een minimum van € 2.034,12

 

2.3.1.1.4

€ 250.000 tot € 500.000 bedragen:

3,37%

van de bouwkosten, met een minimum van € 9.411,60

 

2.3.1.1.5

€ 500.000 of meer bedragen:

2,90%

van de bouwkosten, met een minimum van € 16.849,80 en een maximum van € 500.000

 

 

Welstandstoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien bij de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een welstandstoets noodzakelijk is, waarbij advies wordt ingewonnen bij de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit:

 

2.3.1.2.1

bij bouwkosten van minder dan € 0 tot € 25.000

€ 45,00

2.3.1.2.2

bij bouwkosten van € 25.000 tot € 1.250.000

1,8‰ van de bouwkosten

2.3.1.2.3

bij bouwkosten van € 1.250.000 en hoger

€ 2.250,00

2.3.1.2.4

adviezen inzake reclames

€ 45,00

2.3.1.2.5

De legeskosten worden naar boven afgerond op € 5 en worden berekend tot een maximum van € 20.000.000 aan bouwkosten

 

2.3.1.2.6

in geval van advisering voor monumenten wordt een afzonderlijk tarief per uur in rekening gebracht van:

€ 96,00

2.3.1.2.7

De in artikel 2.3.1.2 vermelde leges worden verhoogd met de extra te maken kosten van het locatiebezoek, blijkend uit een begroting of de "Informatiefolder leges omgevingsvergunning" die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.1.2.8

Indien voor een bouwplan reeds een welstandtechnische toets heeft plaatsgevonden en is goedgekeurd door een door de gemeente aangewezen kwaliteitsteam en voor datzelfde ongewijzigde plan binnen 26 weken na goedkeuring een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, worden de in artikel 2.3.1.2 bedoelde leges verminderd met

50%

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien bij de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een welstandstoets noodzakelijk is, waarbij geen advies behoeft te worden ingewonnen bij de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit:

€ 28,90

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

 

2.3.1.4.1

voor de beoordeling zonder dat er een locatiebezoek nodig is;

€ 559,00

2.3.1.4.2

voor de beoordeling inclusief een benodigd locatiebezoek;

€ 762,00

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.5. m.b.t. gebruik, bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

10% tot een maximum te verhogen bedrag van € 1.000

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

Verklaring vergunningsvrije activiteit

 

2.3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een afgifte van een verklaring dat voor een bouwactiviteit geen omgevingsvergunnning nodig is

€ 53,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.2.1.1

minder bedragen dan € 2.500

€ 174,00

2.3.2.1.2

€ 2.500 tot € 50.000 bedragen:

2,70%

 

van de aanlegkosten, met een minimum van € 175

 

2.3.2.1.3

€ 50.000 tot € 250.000 bedragen:

2,44%

 

van de aanlegkosten, met een minimum van € 1.352

 

2.3.2.1.4

€ 250.000 tot € 500.000 bedragen:

2,20%

 

van de aanlegkosten, met een minimum van € 6.094

 

2.3.2.1.5

€ 500.000 of meer bedragen:

1,97%

 

van de aanlegkosten, met een minimum van € 11.010 en een maximum van € 500.000

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en al dan niet sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en c van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 379,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking/3.23 Wet ruimtelijke ordening):

€ 473,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking/projectbesluit):

€ 3.601,70

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 473,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 473,50

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder b en c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 379,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder b en c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 379,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder c en d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 379,00

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, en 6.1.1, lid 1 , sub a van de Bouwverordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 244,00

 

te vermeerderen met een bedrag dat is gerelateerd aan de aan de gebruiksoppervlakte van het bouwwerk

 

2.3.4.1.1

voor categorie 1: 0 t/m 100 m2

€ 244,00

2.3.4.1.2

voor categorie 2: 101 t/m 500 m2

€ 73 + 1,60 per m2

2.3.4.1.3

voor categorie 3: 501 t/m 2.000 m2

€ 618 + 0,59 per m2

2.3.4.1.4

voor categorie 4: 2.001 t/m 5.000 m2

€ 1.652 + 0,12 per m2

2.3.4.1.5

voor categorie 5: 5.001 t/m 50.000 m2

€ 2.241 + 0,03 per m2

2.3.4.1.6

voor categorie 6: meer dan 50.000 m2

€ 2.852 + 0,02 per m2

2.3.4.2

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in voormeld artikel 2.3.4 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement, waarbij de gebruiksduur maximaal 4 weken is, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

10%

 

van het tarief zoals vermeld onder voormeld artikel 2.3.4

 

2.3.4.3

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in voormeld artikel 2.3.4 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement, waarbij de gebruiksduur meer dan 4 weken is, bedraagt het tarief

100%

 

van het tarief zoals vermeld onder voormeld artikel 2.3.4

 

2.3.4.4

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in voormeld artikel 2.3.4 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het tarief, indien het betreft:

 

2.3.4.4.1

uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het legestarief vermeld in voormeld artikel 2.3.4, met dien verstande dat het tarief uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding

 

2.3.4.4.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting, met dien verstande dat de herindeling, interne verbouwing, of gewijzigd gebruik tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat, 50% van het tarief vermeld onder voormeld artikel 2.3.4, met dien verstande dat het tarief uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik

 

2.3.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen, waarbij sprake is van bouwwerken, geen gebouw zijnde, zoals bedoeld in artikel 2.1.1, lid 1, van de Brandbeveiligingverordening ten behoeve van het gebruik van een in dat artikel omschreven inrichting, niet zijnde een bouwwerk, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 244,00

2.3.4.5.1

te vermeerderen met een bedrag dat is gerelateerd aan de aan de gebruiksoppervlakte van de inrichting

 

2.3.4.5.1.1

voor categorie 1: 0 t/m 100 m2

€ 244,00

2.3.4.5.1.2

voor categorie 2: 101 t/m 500 m2

€ 73 + 1,60 per m2

2.3.4.5.1.3

voor categorie 3: 501 t/m 2.000 m2

€ 618 + 0,59 per m2

2.3.4.5.1.4

voor categorie 4: 2.001 t/m 5.000 m2

€ 1.652 + 0,12 per m2

2.3.4.5.1.5

voor categorie 5: 5.001 t/m 50.000 m2

€ 2.241 + 0,03 per m2

2.3.4.5.1.6

voor categorie 6: meer dan 50.000 m2

€ 2.852 + 0,02 per m2

2.3.4.6

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in voormeld artikel 2.3.4.5 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, indien het betreft:

 

2.3.4.6.1

uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het legestarief vermeld in voormeld artikel 2.3.4, met dien verstande dat het tarief uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding

 

2.3.4.6.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting, met dien verstande dat de herindeling, interne verbouwing, of gewijzigd gebruik tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat, 50% van het tarief vermeld onder voormeld artikel 2.3.4, met dien verstande dat het tarief uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik

 

2.3.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van overdracht van een vergunning, zoals bedoeld onder artikel 2.3.4 of 2.3.4.5

€ 66,00

2.3.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in de brandveiligheidsverordening (verbod open vuur en roken)

€ 44,00

2.3.4.9

Indien een aanvraag om vergunning of ontheffing tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of wordt geweigerd, worden de volgens artikel 2.3.4 tot en met 2.3.4.8 berekende leges met 50% verminderd.

 

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.5.1

IIndien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of de Erfgoedverordening 2011 Gemeente Binnenmaas, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 190,00

2.3.6

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met de provinciale wegenverordening OF het provinciaal wegenreglement of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 152,00

2.3.6.1

Indien na het in behandeling nemen van de aanvraag blijkt dat de in artikel 2.3.6 bedoelde vergunning niet kan worden verleend, vindt op aanvraag terugbetaling plaats van van de bij artikel 2.3.6 vermelde leges

50%

2.3.7

Kappen

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo in samenhang met de provinciale bomenverordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 61,00

2.3.8

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.8.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 174,00

2.3.8.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 174,00

2.3.8.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;

 

2.3.8.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.9

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.9.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.9.1.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot een bouwactiviteit is

100%

 

van het tarief als genoemd in voormeld artikel 2.3.1.1.

 

2.3.9.1.2

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot een gewijzigde bouwactiviteit: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in voornoemd artikel 2.3.9.1.1 bepaald en verminderd met de voor de primaire vergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in ieder geval

€ 97,00

 

is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire vergunning eerste fase plaatsvindt.

 

2.3.9.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.9.2.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot een bouwactiviteit is

100%

 

van het tarief als genoemd in voormeld artikel 2.3.1.1.

 

2.3.9.2.2

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot een bouwactiviteit is

 

 

wordt vermeerderd met

€ 97,00

2.3.10

Beoordeling bodemonderzoek

 

 

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.10.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 352,00

2.3.10.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 316,00

2.3.11

Advies

 

2.3.11.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning:

 

2.3.11.2

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.11.3

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.11.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.12

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.12.1

Onverminderd het bepaalde in andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.12.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 473,00

2.3.12.1.2

indien het college van burgemeester en wethouders een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 190,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van het principeverzoek geheven standaardleges :

 

2.4.1.1

voor 65% in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, ingeval de aanvraag is ingediend binnen een termijn van 6 maanden na het in behandeling nemen van de aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag heeft plaatsgevonden.

 

2.4.1.2

voor 50% in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, ingeval de aanvraag is ingediend binnen een termijn van 12 maanden na het in behandeling nemen van de aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag heeft plaatsgevonden.

 

2.4.1.3

niet verminderd, indien de aanvraag later is ingediend dan een termijn van 12 maanden na het in behandeling nemen van de aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag heeft plaatsgevonden.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking principeverzoek/bestemmimgsplanprocedure

 

2.5.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om beoordeling van zijn principeverzoek/bestemmingsplanprocedure, als bedoeld in de onderdelen van artikel 2.2, intrekt terwijl deze in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.1.2

De teruggaaf is

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, indien er bij de behandeling van de aanvraag alleen een bestemmingsplantoets heeft plaatsgevonden.

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat recht op teruggaaf van een deel van de leges van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.2.1

De teruggaaf is

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, indien er bij de behandeling van de aanvraag alleen een bestemmingsplantoets heeft plaatsgevonden.

 

2.5.2.2

De teruggaaf is

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, indien er bij de behandeling van de aanvraag een volledige toets heeft plaatsgevonden.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt, bestaat recht op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf is

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde standaardleges, indien de aanvraag om teruggaaf binnen 1 jaar na de afgifte van de vergunning is gedaan.

 

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.4.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat recht op teruggaaf van een deel van de leges, indien de aanvraag om teruggaaf binnen 1 jaar na de weigering van de vergunning is gedaan De teruggaaf is:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.4.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.4.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.11 en 2.3.12 wordt geen teruggaaf verleend.

 

2.5.6

Voor het verkrijgen van de teruggaven als bedoeld in de artikelen 2.5.1 t/m 2.5.4 is het indienen van een verzoek niet nodig. De teruggaaf wordt automatisch verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Voor het ambtshalve intrekken op verzoek van de aanvrager tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is, worden geen leges berekend:

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project.

€ 156,00

2.7.1

Dit artikel vindt geen toepassing indien er sprake is van een vrijwel nieuw plan.

 

Hoofdstuk 8 Overschrijvingen omgevingsvergunning

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een overschrijving van een vergunning op naam van een rechtverkrijgende als bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Wabo.

€ 174,00

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het herzien van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (partiële herziening).

€ 5.451,00

2.9.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking verzoek tot herziening van een bestemmingsplan

 

2.9.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het herzien van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.9 intrekt terwijl deze in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat op aanvraag aanspraak op teruggaaf van 50% van de leges.

 

2.9.1.2

De aanvraag moet zijn gedaan voordat het met de aanvraag verband houdende ontwerp bestemmingslan ter inzage is gelegd.

 

Hoofdstuk 10 Wijziging bestemmingsplan

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigingsplan op basis van in het bestemmingsplan opgenomen bevoegdheid).

€ 3.602,00

Hoofdstuk 11 Niet in behandeling nemen aanvraag wegens ontbreken voldoende gegevens

2.12

Indien een aanvraag om een principeverzoek, als bedoeld in de onderdelen van artikel 2.2 of een omgevingsvergunning wegens het ontbreken van voldoende gegevens niet in behandeling kan worden genomen en derhalve buiten behandeling worden gesteld, worden administratiekosten in rekening gebracht ter grootte van het oorspronkelijke legesbedrag dat geldt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot een maximum van

€ 130,00

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

2.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking, per halfuur te besteden arbeid

€ 43,00

2.13.1

Voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning zullen aan de aanvrager in een begroting, die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld, de kosten worden meegedeeld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Behorende bij raadsbesluit van 21 december 2017

De griffier van de gemeente Binnenmaas,