Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR27684
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR27684/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
Verordening op de Raadscommissies
Geldend van 25-07-2010 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2006
Intitulé
Verordening op de RaadscommissiesDe raad van de gemeente Bladel
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 maart 2002;
gezien het advies van het Presidium d.d. 10 april 2006;
gelet op artikel 82 en volgende van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
- I.
in te stellen de navolgende raadscommissies:
- 1.
de commissie Algemene Zaken:
- 2.
de commissie Middelen;
- 3.
de commissie Grondgebied;
- 4.
de commissie Inwoners.
- 1.
Naast de hiervoor genoemde commissies wordt ingesteld een seniorenconvent, bestaande uit de voorzitters van de raadsfracties.
II.vast te stellen de navolgende
Verordening regelende taken, bevoegdheden, samenstelling, zittingsduur en werkwijze van de raadscommissies.
Hoofdstuk 1 Taken commissies
Artikel 1 Commissie Algemene Zaken
De commissie Algemene Zaken heeft tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en of met het college van burgemeester en wethouders te overleggen over zaken, betreffende:
- a.
openbare orde, openbare veiligheid en algemene bestuurszaken;
- b.
intergemeentelijke samenwerking;
- c.
(straf)verordeningen en regelingen van huishoudelijke aard;
- d.
andere onderwerpen van algemene aard, voor zover niet behorend tot de taakstelling van een andere commissie.
Artikel 2 Commissie Middelen
De commissie Middelen heeft tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en of met het college van burgemeester en wethouders te overleggen over zaken, betreffende:
- a.
personeelsorganisatiebeleid en beheer;
- b.
financieel beleid, begrotingen algemene dienst en bedrijven, meerjarenramingen en belastingen;
- c.
financiële organisatie en comptabiliteit, inclusief jaarrekeningen algemene dienst en bedrijven;
- d.
automatisering en verzekeringen;
- e.
financieringen en garantieregelingen;
- f.
post, archief en interne zaken.
Artikel 3 Commissie Grondgebied
-
1. De commissie Grondgebied heeft tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en of met het college van burgemeester en wethouders te overleggen over zaken, betreffende:
- a.
ruimtelijke ontwikkeling, grondzaken en volkshuisvesting;
- b.
milieubeleid, recreatie, economische zaken en verkeer;
- c.
openbare werken;
- d.
bouwkunde;
- e.
bouw- en civiele werken;
- f.
cultuurtechniek en onderhoud.
- a.
Artikel 4 Commissie Inwoners
De commissie Inwoners heeft tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en of met het college van burgemeester en wethouders te overleggen over zaken, betreffende:
- a.
openbaarheid, voorlichting en inspraak;
- b.
sociale zaken;
- c.
welzijn en volksgezondheidszorg;
- d.
sport en sportieve recreatie;
- e.
onderwijs.
Hoofdstuk 2 Samenstelling commissies
Artikel 5 Voorzitter
-
1. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter worden aangewezen door de gemeenteraad uit zijn midden.
-
2. De gemeenteraad kan de aanwijzing van een voorzitter of van de plaatsvervangend voorzitter herzien.
-
3. Bij verhindering van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van een commissie fungeert een op dat tijdstip door de commissie aangewezen lid, raadslid, als tijdelijk voorzitter voor de betreffende vergadering.
-
4. De voorzitter is geen lid van een commissie en heeft geen stemrecht.
-
5. De voorzitter is belast met:
- a.
de voorbereiding en uitvoering van de vergaderingen; ter voorbereiding van de vergadering stelt hij een agenda-overleg in met de verantwoordelijk portefeuillehouder uit het college van burgemeester en wethouders en de secretaris van de commissie;
- b.
de leiding van de vergaderingen;
- c.
hetgeen deze verordening hem opdraagt.
- a.
Artikel 6 Leden en plaatsvervangende leden
-
1. a. Elke fractie is gerechtigd vertegenwoordigd te zijn:
- in de Commissie Algemene Zaken met een raadslid;
- in de Commissie Middelen, Grondgebied en Inwoners met een raadslid en een niet-raadslid.
b. De leden, raadsleden, worden benoemd door de gemeenteraad op voordracht van de raadsfracties.
c. De leden, niet-raadsleden worden benoemd door de raad op voordracht van de voorzitter van de onderscheidene raadsfracties, met dien verstande dat voor de benoeming in aanmerking komen inwoners van de gemeente die voorkomen op de lijst van de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezing".
-
2. Ingeval een lid van een commissie in de onmogelijkheid verkeert een vergadering bij te wonen mag vervanging plaatsvinden door een ander lid van de raad van de betreffende fractie.
-
3. Ingeval een lid van de commissie Algemene Zaken niet met toepassing van het bepaalde in lid 2 van dit artikel kan worden vervangen, mag vervanging plaatsvinden door een inwoner van de gemeente, die voorkomt op de lijst van de betreffende raadsfractie ten behoeve van de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezing.
Artikel 7 Secretaris
-
1. Elke commissie wordt bijgestaan door een secretaris. Hij heeft adviserende bevoegdheid.
-
2. De secretaris wordt aangewezen door de gemeentesecretaris in overeenstemming met de voorzitter van de commissie.
-
3. De secretaris kan zich laten bijstaan door één of meerdere gemeenteambtenaren.
Hoofdstuk 3 Zittingsduur commissies
Artikel 8 Zittingsduur
-
1. De zittingsduur van de leden is gelijk aan die van de gemeenteraad.
-
2. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen en doet daarvan schriftelijk mededeling aan de commissievoorzitter.
-
3. Indien commissieleden de hoedanigheid waarin zij werden benoemd verliezen, houden zij op lid van de commissie te zijn.
-
4. Een commissielid kan bij gemotiveerd besluit van de gemeenteraad ontslag worden verleend.
-
5. Bij het tussentijds ontstaan van een vacature wordt daarin zo spoedig mogelijk voorzien. Artikel 6 is van overeenkomstige toepassing
-
6. De ter vervulling van een tussentijdse vacature benoemde treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd moest aftreden.
Hoofdstuk 4 Werkwijze commissies
Artikel 9 Openbaarheid vergaderingen
-
1. De commissievergaderingen zijn openbaar. Bijeenkomsten van het seniorenconvent worden niet als een commissievergadering aangemerkt.
-
2. De deuren worden gesloten wanneer de voorzitter dit nodig acht of indien ten minste twee leden, raadsleden, dit vorderen met het oog op de te behandelen zaak. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren wordt vergaderd.
-
3. De voorzitter of de commissie kan omtrent het in besloten vergadering behandelde geheimhouding opleggen. Zij wordt door zowel de voorzitter en de leden als door anderen die bij de behandeling tegenwoordig waren of op enigerlei wijze daarvan kennis hebben genomen in acht genomen, totdat de voorzitter of de commissie haar opheft.
Artikel 10 Oproeping, agenda, vergaderingen
-
1. De agenda van de commissievergaderingen wordt vastgesteld door de voorzitter. De leden worden door middel van een gezamenlijke uitnodiging voor alle commissievergaderingen die in de betreffende maand worden gehouden ter vergadering opgeroepen, uitzonderingen daargelaten. Verzending van uitnodiging heeft plaats tenminste één week vóór de datum van de eerste commissievergadering, spoedeisende gevallen uitgezonderd. Van de te houden vergaderingen wordt openbare kennisgeving gedaan.
-
2. De stukken die op de geagendeerde onderwerpen betrekking hebben, liggen voor een ieder ter inzage. Raadsleden, die geen lid van de commissie zijn, kunnen kennisnemen van stukken waaromtrent door de commissie geheimhouding is opgelegd. Inzage wordt slechts geweigerd ingeval de commissie heeft geoordeeld dat dit in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 11 Vergaderquorum
-
1. De commissie vergadert niet indien niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.
-
2. Indien het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt door de voorzitter een nieuwe vergadering belegd. Deze vergadering vindt niet eerder plaats dan nadat tweemaal vierentwintig uren zijn verstreken, spoedeisende gevallen uitgezonderd.
-
3. In de in het tweede lid bedoelde vergadering kan slechts over die zaken worden beraadslaagd en besloten die op de oorspronkelijke uitnodiging staan vermeld.
Artikel 12 Stemmen
-
1. Over zaken wordt mondeling en bij hoofdelijke oproeping gestemd. Indien echter geen van de leden stemming verlangt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
-
2. Over personen wordt schriftelijk gestemd.
-
3. Artikel 28 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 13 Besluiten
-
1. Voor het totstandkomen van een besluit bij stemming wordt de meerderheid vereist van de leden, die aan de stemming hebben deelgenomen.
-
2. Bij het staken van de stemmen over een zaak worden in het advies alle meningen, waartussen een keuze moet worden gemaakt, opgenomen.
Artikel 14 Gezamenlijke vergaderingen
-
1. Het presidium is bevoegd twee of meer commissies gezamenlijk te laten vergaderen.
-
2. Alsdan bepaalt het presidium welke voorzitter van de onderscheidene commissies als voorzitter van de betreffende vergadering optreedt.
Artikel 15 Vergaderrooster
-
1. Voor de vergaderingen van de commissies wordt een rooster opgesteld waarbij ervan uitgegaan wordt dat de commissies als regel vergaderen in de tweede week vóór een gemeenteraadsvergadering en de commissie Middelen als laatste vergadert.
-
2. Het normale vergadertijdstip is 19.30 uur.
-
3. Wanneer een vergadering niet doorgaat, wordt daarvan door de voorzitter tijdig kennis gegeven.
Artikel 16 Verslaglegging
-
1. Van commissievergaderingen wordt onder verantwoordelijkheid van de secretaris in concluderende zin aantekening gehouden.
-
2. Uit het verslag blijken de door de commissie uitgebrachte adviezen.
-
3. In het verslag wordt opgenomen welk lid of welke leden een minderheidsstandpunt hebben ingenomen dan wel anderszins blijk gegeven hebben van een van de meerderheid afwijkende opvatting dan wel zich een oordeel hebben voorbehouden.
-
4. Het verslag bevat een overzicht van gedane toezeggingen, welke nog moeten worden gevolgd door een actie.
-
5. Het verslag wordt door de voorzitter en secretaris van de commissie ondertekend en toegezonden aan de commissieleden, de gemeenteraad en aan burgemeester en wethouders.
Artikel 17 Externe adviseurs
-
1. Een commissie kan zich tijdens een vergadering laten voorlichten door externe adviseurs.
-
2. Indien aan zodanige voorlichting kosten zijn verbonden, moet tevoren machtiging zijn verkregen van het presidium.
Artikel 18 Spreekrecht
-
1. Personen die geen lid zijn van een commissie kunnen in openbare vergaderingen van die commissie het woord voeren over de op de agenda vermelde onderwerpen.
Zij dienen dit uiterlijk vanaf een kwartier vóór aanvang van de vergadering aan de secretaris te melden onder opgave van de naam en van het agendapunt waarover gesproken zal worden.
-
2. Zij die van deze mogelijkheid gebruik willen maken, worden daartoe door de voorzitter in de gelegenheid gesteld vóór de behandeling van elk agendapunt.
-
3. De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers en bepaalt een zodanige spreektijd per spreker dat het inspreken maximaal 15 minuten in beslag neemt.
-
4. De sprekers dienen hun vragen, opmerkingen en dergelijke zakelijk en beknopt weer te geven.
-
5. Een belangstellende mag over hetzelfde agendapunt slechts eenmaal het woord voeren.
-
6. De leden van de commissie worden door de voorzitter in de gelegenheid gesteld een korte nadere toelichting te vragen aan degenen die van het spreekrecht gebruik maken. In dat geval geeft de voorzitter gelegenheid de nadere toelichting te verstrekken.
-
7. Ingeval gebruik gemaakt is van het spreekrecht stelt de voorzitter de insprekers in de gelegenheid om, na discussie in de commissie, nog een korte reactie te geven, alvorens definitieve standpuntbepaling door de commissie plaatsheeft".
Artikel 19 Onvoorzien
Omtrent gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het presidium.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 21 Titel, inwerkingtreding
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als de "Commissieverordening".
-
2. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2006.
Artikel 22 Vervallenverklaring verordeningen
Met ingang van 14 maart 2002 vervalt de commissieverordening.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl