Regeling vervallen per 17-07-2010

Uitgiftesysteem Gemeente Bladel 2003 - aanvulling 2007

Geldend van 18-07-2010 t/m 16-07-2010

uitgiftesysteem gemeente Bladel 2003 – gewijzigd Juni 2007

De belangrijktse uitgangspunten zijn:

  • - De uit te geven kavels/projectwoningen zijn in eerste instantie bedoeld voor personen die gebonden zijn aan de gemeente Bladel. Dat houdt in dat iemand een aaneengesloten periode van minstens vijf jaar legaal in de gemeente Bladel woont en daar staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie.

  • ­

    - Personen die gebonden zijn aan de kern waar gebouwd wordt (dus tenminste vijf jaar wonen in deze kern), krijgen voor die kern de voorkeur boven andere gebondenen aan de gemeente Bladel.

Omschrijving doelgroepen:

Het systeem gaat uit van drie doelgroepen, namelijk:

  • ­

    - Starters: dat zijn meerderjarige personen die niet over zelfstandige woonruimte in eigendom beschikken of beschikten.

  • ­

    - Senioren: dat zijn personen die 55 jaar of ouder zijn.

  • ­

    - Overigen: dat zijn alle meerderjarige personen die niet vallen onder de doelgroep starters of senioren.

Procedure:

Op het moment dat projectwoningen en bouwkavels voor uitgifte worden opengesteld, plaatst de gemeente een publicatie in huis-aan-huisblad De Lantaarn. Deze publicatie wordt daarna eenmaal herhaald.

In deze bekendmaking wordt het bouwplan omschreven qua woningtype, oppervlakte en verkoopprijs. Daarnaast wordt aangegeven voor welke doelgroep de woningen bestemd zijn. Aan de hand van het bijgeplaatste inschrijfformulier kunnen kandidaten zich aanmelden. Selectie uit deze kandidaten geschiedt door middel van een openbare loting.

Indien binnen een kern een door de gemeente erkende (locatie)vereniging ontstaat, kan de loting van kandidaten binnen zo’n vereniging plaatsvinden. Een dergelijke vereniging is een middel om de kopers in een zo vroeg mogelijk stadium (collectief opdrachtgeverschap) bij de planontwikkeling te betrekken. De overige voorwaarden uit het uitgiftesysteem blijven van toepassing. Hierbij wordt als de datum van toetsing de datum van grondaanbieding aangehouden. Als een loting binnen de vereniging heeft plaatsgevonden, dan geldt een grondreservering aan de vereniging maximaal voor de periode van 2 jaren na de grondaanbieding. Daarna moet de aanmelding bij de vereniging (weer) worden opengesteld. De selectie geschiedt door de gemeente aan de hand van het uitgiftesysteem.

Bijzonderheden:

- De kandidaten moeten voldoen aan de criteria op de sluitingsdatum van de inschrijfperiode voor een bouwproject. Op deze datum moet een senior dus de leeftijd van 55 jaar hebben bereikt. Een gebondene moet op deze datum dus vijf jaar zijn ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie.

- Kandidaten kunnen zich individueel aanmelden. Dus samenwonenden en gehuwden kunnen zich elk op eigen naam aanmelden. Zij kunnen tezamen slechts éénmaal in aanmerking komen.

- Tijdens de openbare loting wordt eerst de volgorde bepaald van de kandidaten die wonen in de kern waarin het project wordt gebouwd, daarna de volgorde van de kandidaten uit de overige woonkernen van de gemeente Bladel en tenslotte de volgorde voor de doelgroep overigen.

- Starters die in de periode van 19 juli 1998 tot 19 juli 2003 genoodzaakt zijn buiten hun woonkern onderdak te zoeken door gebrek aan huisvestingsmogelijkheden in de eigen kern, worden nog beschouwd als starters als zij geen zelfstandige woonruimte in eigendom hebben of gehad hebben. Zij zijn bij aanmelding voor een projectwoning of bouwkavel verplicht om zelf aan te tonen dat hij/zij geen zelfstandige woonruimte in eigendom hebben of gehad hebben èn dat hij/zij na vertrek uit de woonkern in een huurwoning hebben gewoond.

- Wanneer een kandidaat samenwoont met een partner die wel woonruimte in eigendom heeft wordt de kandidaat niet meer als starter beschouwd.

- Degenen die voor hun studie buiten de gemeente zijn gaan wonen, worden aangemerkt als gebonden tot één jaar na het beëindigen van de studie. Een AIO-schap (assistent in opleiding) wordt beschouwd als studie.

Het “Uitgiftesyteem gemeente Bladel 2003” is vastgesteld in de raadsvergadering van 3 juli 2003 en in werking getreden op 19 juli 2003. Het aangevulde systeem dat is vastgesteld op 21 juni 2007 geldt nadat bekendmaking ingevolge artikel 139 van de Gemeentewet heeft plaatsgevonden (De Lantaarn).