Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Blaricum

Geldend van 29-06-2013 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2013

Intitulé

Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Blaricum

RAADSBESLUIT nr. 2013-15-VI

De raad van de gemeente Blaricum;

gelezen voorstel 2013-15 d.d. 25 maart 2013 van het presidium;

gelet op artikel 107 e, eerste lid, Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de organisatieverordening van de griffie.

Deel OrganisatieVerordening Griffie

OrganisatieVerordening Griffie

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen

Artikel 1:1

In deze verordening wordt verstaan onder: griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris; griffie : de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren; werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

HOOFDSTUK 2 Organisatie van de griffie

ORGANISATIEDOELSTELLINGEN EN FORMATIE Artikel 2:1

Artikel 2:1

De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de organisatiedoelstellingen en formatie van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

AANSTURING GRIFFIE(R) Artikel 2:2

Artikel 2:2

De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier. De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie vast, zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet. De griffier handelt naar zijn instructie. De griffier legt verantwoording af aan de raad over het functioneren van de griffie.

FINANCIËN EN BUDGETHOUDERSCHAP Artikel 2:3

Artikel 2:3

1. De raad stelt jaarlijks de begroting van de griffie vast op basis van het jaarplan van griffie.

2. De griffier is budgethouder van de budgetten die vallen onder de raad en de griffie.

3. De budgetten van de raad, griffie en rekenkamercommissie zijn een onderdeel van de programmabegroting van de gemeente en worden als zodanig door de raad vastgesteld.

BEHEER Artikel 2:4

Artikel 2:4

De griffier maakt gebruik van de dienstverlening van de BEL Combinatie (Blaricum Laren Eemnes).

Het kan op enig –nader te bepalen- moment zo worden georganiseerd dat de griffier dienstverleningsovereenkomsten afsluit, c.q. nadere afspraken maakt met college of secretaris of BEL Combinatie voor het gebruik van de binnen de college- cq. BELorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten op n het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.

MEDEZEGGENSCHAP Artikel 2:5

Artikel 2:5

1. De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming.

2. De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.

HOOFDSTUK 3 Slotbepalingen

Artikel 3:1

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 3:2

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Blaricum’.

Artikel 3:3

Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2013.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 16 april 2013.
P.C.M. de Groot mw. J.N. de Zwart-Bloch
griffier voorzitter

Bijlage Bijlagen

Toelichting organisatieverordening griffie