Regeling vervallen per 17-11-2016

Strandnota Bloemendaal 2011-2015

Geldend van 19-08-2011 t/m 16-11-2016

Intitulé

Strandnota Bloemendaal 2011-2015

Hoofdstuk 1 Inleiding

Het Bloemendaalse strand heeft steeds meer een hip en trendy imago gekregen. Vele bezoekers komen naar de Bloemendaalse strandpaviljoens en naar het strand. Het strand van de gemeente Bloemendaal voorziet steeds meer in een recreatieve behoefte. De indeling in vier themastranden zorgt ervoor, dat voor elke strandbezoeker een passend stranddeel te vinden is. Iedereen kan hierbij zijn favoriete plek vinden. De strandbezoeker hecht veel waarde aan de plek waar hij/zij altijd naar toe gaat. Het uitgangspunt blijft dat er ruimte moet zijn voor verschillende vormen van recreatie met voor elk wat wils. Het rust- en natuurstrand (vanaf de gemeentegrens met Velsen) is verreweg het grootste stranddeel en wordt vooral bezocht door de rust- en natuurliefhebbers die per fiets of te voet door de duinen komen. Het familiestrand bij Parnassia is bij uitstek geschikt voor bezoekers met kinderen en is per fiets en met de auto bereikbaar. Het aangrenzende sport- en spel activiteitenstrand is geschikt voor de actievere strandbezoeker. Het ontspanning- en comfortstrand nabij de kop van de Zeeweg is het drukste stranddeel. De inrichting van dit strand is vooral gericht op luxe en comfort.

Duurzaamheid en kwaliteit zullen, conform het collegeprogramma, de uitgangspunten zijn bij de strandnota 2011-2015. Duurzaamheid noemt het collegeprogramma als speerpunt. Dit houdt in dat:

“- ieder B&W- en raadsvoorstel een duurzaamheidstoets bevat;

- we efficiënt en effectief omgaan met onze bronnen, middelen en mogelijkheden, maatschappelijk voorbeeldgedrag en geen maatschappelijke verspillingen;

- alle nieuwbouwwoningen en verbouwingen binnen de gemeente Bloemendaal zullen moeten voldoen aan duurzaamheidseisen (o.a. isolatie en energiebeheer);

- we energiebesparende maatregelen en het gebruik van zonnepanelen en collectoren, biomassa en energieopslag in de bodem en alle andere vormen van duurzame energie door voorlichting en subsidies en voorbeelden in de eigen gemeentelijke gebouwen stimuleren;

- wij investeren in de gemeentelijke gebouwen zodat de exploitatiekosten voor de gebruikers lager worden;

- we inwoners de vrije keuze laten voor vervoer, maar het gebruik van alternatieven voor de eigen auto stimuleren door het aanleggen en verbeteren van fietspaden en fietsvoorzieningen,OV-fietsen en plaatsen voor deelauto’s;

- we een voorbeeldrol voor de gemeente hebben door het eigen energieverbruik te verminderen en het realiseren van duurzame nieuwe huisvesting van alle gemeentelijke diensten op de huidige locatie in Overveen.”

Op 29 juni 2010 hebben burgemeester en wethouders de duurzaamheidsvisie 2030 vastgesteld. Deze duurzaamheidsvisie krijgt een vervolg in een actieplan.

In januari 2011is de structuurvisie vastgesteld. De structuurvisie geeft op hoofdlijnen de gewenste ruimtelijke ontwikkelingsrichting binnen de gemeente Bloemendaal aan. In de structuurvisie staan met betrekking tot Bloemendaal aan zee de volgende uitgangspunten geformuleerd:

-“-Gezonde balans tussen extensieve duinrecreatie en intensieve strandrecreatie.

-- Efficiënt vervoer van strandgangers, ook door inzet nieuwe vormen openbaar vervoer.

-- Extensieve duinrecreatie behouden door bezoekers op te vangen in zones.

-- Streven naar het verbinden wandelpaden tussen verschillende natuurgebieden.

-- Het beleid staat geen extra verblijfsrecreatie toe.

-- Bloemendaal aan Zee zien als belangrijke trekker binnen de metropoolregio, beleid naast verbeteren verkeer: meer onderscheidend karakter, verbetering architectuur, kwalitatieve recreatie het hele jaar door, behoud werkgelegenheid.

-- Het mogelijk maken van een aantal jaarrond strandpaviljoens binnen de door de provincie aangewezen zone.

-- Natuurparken duingebied iconen binnen de metropoolregio, beleid naast verbetering verkeer: aantrekkelijke entree met kleinschalige horeca, entree vitaliseren”.

Op het gebied van bereikbaarheid van de regio is in regionaal verband een bereikbaarheidsvisie opgesteld. Hierin wordt het kustverkeer aangemerkt als regionaal knelpunt. Dit knelpunt wordt in regionaal verband opgepakt. In de bereikbaarheidsvisie worden drie speerpunten genoemd, te weten:

- Volwaardige ringstructuur voor de auto rond de regio.

- Volwaardige ringstructuur voor de auto rond Haarlem.

- Hoogwaardig openbaar vervoer in stad en regio.

Daarnaast is eind 2007 het project Metropolitaan Landschap Amsterdam gestart waarin de betreffende regiogemeenten samenwerken om de regio in het buitenland te promoten onder de noemer Metropolitan Area Amsterdam. Het Aktieprogramma Metropolitaan Landschap heeft vele deelprojecten. Een van de projecten betreft de Thematisering badplaatsen. In de metropoolregio Amsterdam liggen vijf kustgemeenten, te weten Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Bloemendaal en Zandvoort. In de huidige situatie verschillen deze badplaatsen sterk van karakter wat onder andere betreft imago, omgeving, voorzieningen en gebruikers. Deze verschillen worden echter niet strategisch ingezet om de aantrekkingskracht van de kust te versterken. Het doel van het project Thematisering badplaatsen is om de huidige kwaliteiten en karakters van de verschillende badplaatsen bewust te benutten om samen de aantrekkingskracht van de kust gericht te vergroten.

De Strandnota Bloemendaal 2011-2015 heeft als invalshoek recreatie. Het strandbeleid heeft echter zoals ook al uit het bovenstaande blijkt, zeer veel raakvlakken met andere beleidsterreinen zoals bouwen- en wonen, verkeer en openbare orde en veiligheid. Deze strandgerelateerde onderwerpen komen daarom ook aan de orde in deze strandnota. De nota voorziet niet in regelgeving. Regelgeving is terug te vinden in diverse verordeningen en beleidsregels. Wel dient de nota als handvat om richting te geven aan bepaalde activiteiten op het strand en vormt daarmee een soort beleidsregel. Welke activiteiten passen wel en niet bij het Bloemendaalse strand.

Deze Strandnota is voor de recreant niet dwingend van karakter. Iemand die geen specifieke eisen stelt aan een specifieke vorm van strandrecreatie (actief, luxe, ruimte etc.) kan altijd gebruik maken van het hele Bloemendaalse strand.

In hoofdstuk 2 vindt u de doelstellingen van deze Strandnota, wat er vooraf ging en wat de ontwikkelingen zijn. In hoofdstuk 3 zijn de diverse types strand (themastranden) waarin het Bloemendaalse strand is verdeeld, aangegeven. In de hoofdstukken 4 t/m 10 gaat de nota per themastrand in op alle aspecten die van belang zijn. Per hoofdstuk geeft de nota ontwikkelingen aan die zich sinds de inwerkingtreding van de strandnota hebben voorgedaan en wat er wijzigt ten opzichte van de strandnota 2006-2010. De nota houdt hierbij dezelfde hoofdstuk indeling aan als bij de strandnota 2006-2010. De conclusies en aanbevelingen vindt u in hoofdstuk 11. In dit hoofdstuk zijn nog te realiseren doelen en wensen opgenomen. In de bijlagen (hoofdstuk 12) staat achtergrondinformatie.

Doel van deze strandnota Wat willen we bereiken, wat ging er aan vooraf en wat zijn de ontwikkelingen ?

2.1 Wat willen we bereiken

Doel van de Strandnota is: sturing geven aan ontwikkelingen rond het strand en zo zorgen voor kwaliteitsverbetering, versterking van de duurzaamheid en differentiatie van het ‘strandproduct’. De nota fungeert bovendien als toetsingsinstrument voor huidig en het toekomstige strandgebruik. Toekomstige ontwikkelingen krijgen een nadere uitwerking in het traject dat momenteel wordt gevolgd in het kader van de structuurvisie en het daarbij horende projectplan Bloemendaal aan Zee. Het strandbeleid, beschreven in deze nota, geldt van 2011 tot en met 2015.

De Strandnota leidt tot een helder beleid. Uitgangspunt daarbij is dat Bloemendaal aan Zee een badplaats is met voorzieningen voor elke soort recreant, zonder overheersing van bepaalde groepen en zonder overlast. Met de strandnota creëert de gemeente de optimale voorwaarden voor een prettig recreatief aantrekkelijk strand voor iedereen, waarbij duurzaamheid en kwaliteit uitgangspunten zijn.

2.2 Wat ging er aan vooraf

Op 5 juli 2001 heeft de gemeenteraad de ‘Nota Toeristisch Beleid Gemeente Bloemendaal’ vastgesteld. Hierin zijn drie verschillende beleidsscenario’s geschetst, kortweg omschreven als ‘afbouwen’, ‘reguleren’ en ‘stimuleren’. Het scenario reguleren kreeg de voorkeur.

De kernboodschap luidt als volgt:

versterken van het onderscheidend vermogen van de Bloemendaalse voorzieningen

ten opzichte van andere gemeenten is mogelijk, mits daarbij het totale pakket aan voorzieningen niet wordt uitgebreid.

De nota ‘Toeristisch Beleid’ gaf verder randvoorwaarden en uitgangspunten aan voor de ontwikkeling van het strand bij Bloemendaal aan Zee. In de Strandnota 2006-2010 hebben is die uitgewerkt. Op 13 juli 2006 heeft de gemeenteraad de strandnota Bloemendaal 2006-2010 vastgesteld. Op 2 juni 2008 stelden burgemeester en wethouders de “stand van zaken strandnota” vast. Deze nota is ter kennisneming aan de raad gezonden.

Op 17 augustus 2010 stelden burgemeester en wethouders de nota “Evaluatie strandnota 2006-2010” vast. Deze nota is ter kennisneming aan de raad toegezonden. Deze evaluatie geeft de stand van zaken aan ten aanzien van diverse onderwerpen uit de strandnota 2006-2010. Deze evaluatie vormt de bouwstenen voor de herziene strandnota 2011-2015.

2.2.1 Tekort aan zand

De jaren 2006, 2007 en 2008 stonden in het teken van een groot tekort aan zand. Na de, op verzoek van het college vervroegde vooroeversuppletie in 2008, groeit het strand nu weer aan.

Jaarlijks stelt RWS het suppletieprogrogramma vast met het doel de basiskustlijn te handhaven in verband met de veiligheid en kustverdediging. Het Bloemendaalse strand wordt op basis van dit programma indien nodig gesuppleerd. De afgelopen jaren is in Bloemendaal een suppletie uitgevoerd in 2002 en in 2008. De gemeente is als huurder en verhuurder van het strand beperkt in haar mogelijkheden om te zorgen voor een jaarlijks voldoende breed strand. Daarom is de afgelopen jaren door de gemeente, tezamen met andere kustgemeenten, druk uitgeoefend op instanties zoals Rijkswaterstaat, het Hoogheemraadschap van Rijnland, de provincie Noord-Holland en de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat om de economische waarde van het strand te onderkennen. Dit heeft ertoe geleid dat deze instanties zich meer en meer bewust worden van de problemen die een tekort aan zand met zich meebrengen en binnen hun mogelijkheden gaan meewerken om problemen op te lossen.

Mede naar aanleiding van de media-aandacht voor de strandafkalving in Bloemendaal in het voorjaar van 2007, heeft de provincie Noord Holland een tweetal onderzoeken laten verrichten naar het toeristisch recreatieve belang van het strand. Vanwege de onduidelijkheid over de vraag hoe groot het economische belang van het strand nu werkelijk is, heeft de provincie opdracht gegeven tot het laten uitvoeren van een tweetal studies. Het betreft:

  • -

    Toeristisch recreatief belang van zandsuppleties in Noord-Holland.

  • -

    Pilot kosten en effecten strandafslag: uitwerking Brouwersdam en Bloemendaal (gezamenlijk onderzoek met de provincie Zeeland en Zuid-Holland).

De uitkomsten van beide studies zijn door de provincie onder de aandacht gebracht van de

Staatssecretaris van Economische Zaken. Met bovengenoemde twee onderzoeken is het economisch

belang van het strand aangetoond. De provincie doet een nadrukkelijk beroep op de staatssecretaris

van economische zaken om dit economisch/recreatieve belang mee te wegen bij het opstellen van

suppletieprogramma’s en andere kustgerelateerde onderwerpen.

Rijkswaterstaat heeft berekend dat voor Bloemendaal de resultaten van de vooroeversuppletie in 2008 op lange termijn gunstig zijn. Rijkswaterstaat heeft uitgesproken niet te verwachten dat het Bloemendaalse strand de komende jaren weer in de gevarenzone komt. Het strand moet de komende jaren nog wat “hoger” worden. Nu zijn bij hoog water nog stranddelen die weinig droog zand hebben.

2.2.2 Reconstructie kop Zeeweg en parkeerterreinen

In 2008 en 2009 is hard gewerkt aan de reconstructie van de kop van de Zeeweg. In 2009 is de gereconstrueerde kop van de Zeeweg opgeleverd. Met de herinrichting van de Kop van de Zeeweg is de verkeersveiligheid op de Zeeweg verhoogd en is de doorstroming van het autoverkeer verbeterd zodat de kust beter bereikbaar is geworden wordt voor bezoekers. Het project bereikbaarheid kust is inmiddels door de provincie beëindigd. De reconstructie van de kop Zeeweg maakte een belangrijk onderdeel uit van dit project.

2.3 Actuele ontwikkelingen en samenhang met de structuurvisie

In januari 2011 stelde de gemeenteraad de structuurvisie vast. De structuurvisie vormt het kader van het ruimtelijk beleid van Bloemendaal tot 2023 en stelt de gemeente in staat in te spelen op ruimtelijke ontwikkelingen. De structuurvisie geeft richting aan bestemmingsplannen en biedt voor een ieder duidelijkheid over de gewenste ontwikkelingsrichting van de gemeente. Aan de structuurvisie is een uitvoeringsparagraaf gekoppeld waarmee uitvoering aan het ruimtelijk beleid wordt gegeven. In het uitvoeringsoverzicht geeft deze structuurvisie een prioriteitstelling en fasering aan. Het project “Ontwikkeling Bloemendaal aan zee” heeft de hoogste prioriteit van uitvoering. Het opstellen van een ontwikkelingsvisie vormt de kern van het project.

In de structuurvisie is Bloemendaal aan Zee aangeduid als een van de twee trekkers van de gemeente Bloemendaal. “Bloemendaal aan Zee is een toeristisch-recreatieve trekker voor de gehele Metropoolregio Amsterdam. Bloemendaal draagt in deze regio in belangrijke mate bij aan een topmilieu wat betreft woonomgeving en speelt een grote rol op natuur- recreatief gebied. De betekenis van Bloemendaal aan Zee voor de werkgelegenheid in de gemeente is groot. De economische betekenis kan nog toenemen door het verder stimuleren van jaarrond uitgaanstoerisme. In de structuurvisie wordt een kwaliteitsimpuls voor Bloemendaal aan Zee voorzien, zowel in de aard van de publieksfuncties als de kwaliteit ervan. Ook de ruimtelijke kwaliteit van Bloemendaal aan Zee krijgt een impuls. De concept-uitvoeringsparagraaf is afgestemd met deze strandnota, die daarmee ruimte biedt voor een ontwikkelingsvisie voor Bloemendaal aan Zee. Ter onderbouwing van de visie, worden verschillende onderzoeken uitgevoerd. De belangrijkste daarvan is een doelgroepenanalyse en daaraan gekoppeld een verkenning van toekomstige functies. Op basis van de ontwikkelingsvisie worden de (stedenbouwkundige) ontwikkelingskaders waaraan initiatieven worden getoetst, verder uitgewerkt. Onderdeel hiervan is een beeldkwaliteitplan dat een belangrijk richtsnoer en beoordelingskader wordt voor de esthetische kwaliteit van nieuwe ontwikkelingen. Ten slotte wordt het bestemmingsplan voor Bloemendaal aan Zee herzien”.

Enkele paviljoenhouders hebben aangegeven belangstelling te hebben voor het jaarrond exploiteren van hun bedrijf. Ook zijn verzoeken ingediend voor bebouwing op overige stranddelen. Het betreft o.a. een verzoek voor een bed & breakfast op het strand en een tweetal verzoeken om paviljoens op het rustige strand. Door middel van de structuurvisie kunnen deze verzoeken breed getoetst worden. Daarmee kan de gemeente sterke punten zoals een uniek hoogwaardig woonmilieu en groene recreatie verder uitbouwen en ongewenste ontwikkelingen buiten de deur houden.

In het kader van een kwaliteitsimpuls voor Bloemendaal aan Zee verbetert de gemeente de toegankelijkheid van het strand voor gehandicapten. Het gezamenlijk door de gemeente en de paviljoenhouders aanschaffen van een strandrolstoel in 2010 was hiertoe de eerste stap. De aanleg van stranddouches en een sanitaire voorziening (inclusief een gehandicaptentoilet) op de kop van de Zeeweg geeft een verdere kwaliteitsimpuls.

Het project “Ontwikkeling Bloemendaal aan Zee” heeft een relatie met het project “Hoogwaardige openbaar vervoersverbinding Haarlem-Zandvoort-Bloemendaal aan Zee. Dit project betreft het ontwikkelen van een hoogwaardig openbaar vervoersverbinding vanuit de regio, via Zandvoort naar Bloemendaal aan zee, waarmee een duurzaam alternatief voor de bereikbaarheid vanuit Bloemendaal aan Zee vanuit de regio wordt geboden.

Daarnaast denkt het college bij duurzaamheid aan het stimuleren van een aantal voorzieningen zoals duurzame energie, zonnepanelen, windmolentjes, grijs water e.d

De provinciale structuurvisie en het Waterplan waarin de zonering van de jaarrondexploitatie geregeld is, geven het gebied aan waarbinnen jaarrond bebouwing mogelijk kan zijn.

3. Themastranden

3.1 Algemeen

  • De gemeente houdt vast aan de opsplitsing van het strand in themastranden en verbetert hiermee de kwaliteit van het strandbezoek. Elk thema past bij een bepaald type strandganger en is doelgroepspecifiek, kent dus een specifiek beheer, passend bij de eisen die juist die doelgroep stelt aan het strand en aan specifieke voorzieningen. Er geldt ook een specifieke regelgeving. De zonering sluit aan bij de historisch gegroeide situatie.

    Deze indeling betekent overigens niet dat er bijvoorbeeld op het strand met thema rust en natuur helemaal geen voorzieningen meer zijn, evenmin betekent dit bijvoorbeeld dat er op het strand met het thema ontspanning & comfort niet meer gevoetbald kan worden. Wel betekent dit dat de gemeente het ene strand meer positioneert als een strand waar de natuur nog ‘puur’ is en het andere strand als een strand voor luxe zonaanbidders. Daarbij staat wel voorop dat het traditionele ‘dagje strand’, lekker genieten van zon, zee en strand, voor iedereen op iedere plek op het strand mogelijk is en blijft. Heb je echter specifieke wensen, bijvoorbeeld sportief bezig zijn of comfortabel zonnen achter de glas? Dan is het zaak te kijken naar de zonering op thema om te bepalen waar je het beste terecht kunt. Zo kan elke strandbezoeker bezien welk strand het beste bij hem/haar past. Zie bijlage 1 voor een overzichtstekening.

3.2 Ontspanning- en comfortstrand

3.2.1 Situering

    • Het strand tussen km.-paal 62.75 en 62.00 is bestemd voor ontspanning & comfort. Op dit gedeelte van het Bloemendaalse strand staan de zeven paviljoens, de strandwinkel, het trampolinepark en rijden twee ventwagens.

3.2.2 Omschrijving

    • De inrichting van dit strand is vooral gericht op luxe en comfort. Het passief genieten van zon, zee, strand en het genieten van de activiteiten van de strandpaviljoens, waaronder feesten en partijen,staat hier voorop. Het strand moet daarvoor schoon zijn en rijk aan voorzieningen (sanitaire voorzieningen, ligbedden, windschermen, stranddouches). Zo is de aanwezigheid van meerdere strandpaviljoens een ‘must’. Veiligheid i.v.m. de vele bezoekers op dit stranddeel staat hoog in het vaandel. Binnen de strandzonering van de provincie Noord-Holland valt dit deel van het strand onder de term ‘druk’.

3.2.3Typering strandbezoeker

    • Echte zonaanbidders, nemen tijd voor het strand, zoeken rust na een dag hard werken en willen verwend en gezien worden. Ook feestgangers bezoeken dit stranddeel om de door de paviljoenhouders georganiseerde feesten en evenementen bij te wonen. De strandpaviljoens zijn hier goed op ingericht.

3.3 Sport- en spelactiviteitenstrand

3.3.1 Situering

    • Het strand tussen km.-paal 62.00 en 61.00 is het strand van sport en spel. Hier bevinden zich dertien strandhuisjes. In de strandnota 2006 staat beschreven dat op dit strandtype ook de surfclub, de catamaranclub en een zeilschool gesitueerd zouden worden. In verband met een te smal strand zijn de sportclubs de afgelopen jaren elders op het strand (op de grens van het rust- en natuurstrand) gehuisvest. (zie ook 3.5.1 over deze tijdelijke huisvesting) Op het sport- spelactiviteitenstrand bevindt zich het officiële vliegergebied. Twee ventwagens mogen op dit strandtype aanwezig zijn.

3.3.2 Omschrijving

    • Op het activiteitenstrand wordt de mogelijkheid geboden om een grote hoeveelheid activiteiten uit te oefenen. Te noemen zijn vliegeren, surfen, strandvolleybal en andere typische strandspellen. Het strand moet daarvoor schoon zijn. In de toekomst moet dit stranddeel plaats bieden aan verenigingen of clubs zoals de zeil- of surfclub. Daarvoor moet het stuk droge strand voldoende breedte hebben. Ook individuele sporters kunnen hier het gewenste vertier vinden. Georganiseerde niet- commerciële activiteiten mogen hier ook plaatsvinden. Te denken valt aan het vieren van een sportieve verjaardag met familie en/of vrienden. Het geven van sportlessen door commerciële bedrijven zoals bijvoorbeeld een surfschool is niet toegestaan.

      Binnen de strandzonering van de provincie Noord-Holland valt dit deel van het strand onder de term ‘rustig’.

3.3.3 Typering strandbezoeker

    • De actieve strandbezoeker wil vooral bezig zijn; liggen is niets voor hem of haar. Liever is hij/zij met bijvoorbeeld een surfplank, catamaran, bal, badminton- en beachballrackets in de weer, al dan niet in een vorm van competitie. Het gaat hier om activiteiten van volwassenen. De strandbezoeker richt zich op gelijkgestemde zielen.

3.4 Familiestrand

3.4.1 Situering

    • Het strand tussen km.-paal 61.00 en 60.25 is geschikt als familiestrand. Er is een paviljoen (Parnassia) op de duinenrij aanwezig. Dit paviljoen is het hele jaar open en biedt dus ook een voorziening voor de natuurrecreanten in het laagseizoen (najaar, winter en vroege voorjaar). De twee ventwagens mogen ook actief zijn op dit strandtype.

3.4.2 Omschrijving

    • De nadruk ligt op de aanwezigheid van basisvoorzieningen ten behoeve van gezinnen met kinderen. Het strand moet schoon zijn. De aanwezigheid van voorzieningen wordt op prijs gesteld. Binnen de strandzonering van de provincie Noord-Holland valt dit stranddeel onder de term ‘rustig’.

3.4.3 Typering strandbezoeker

    • Uiteraard de familie of een andere kleine groep met kinderen. Een gezellige dagje uit naar het strand is de basis. Veiligheid voor de kinderen is prioriteit één. Daarnaast zoekt deze strandbezoeker ook wel activiteit, maar in eerste instantie voor de kinderen, en dan denken we ook aan het bouwen van zandkastelen en zwemmen in een pierebadje (zwin). Maar daarnaast worden bijvoorbeeld aan de sanitaire voorzieningen hoge eisen gesteld.

3.5 Rust- en natuurstrand

3.5.1 Situering

    • Het strand tussen km.-paal 60.25 en 58.50 is het strand voor rust- en natuurliefhebbers.

      Het is het enige strand dat, uitgezonderd hulpdiensten, niet bereikbaar is met de auto. Er zijn twee afgangen die met de fiets of wandelend bereikt kunnen worden (afgang Duin- en Kruidberg en afgang Kattendel). Hier bevindt zich tevens het naaktstrand. De situering van het naaktstrand is geregeld in artikel 5.7.10 van de Algemene plaatselijke Verordening. Met ingang van 2007 zijn hier ook, op de grens met het familiestrand, drie sportclubs gehuisvest. In verband met de aanwezigheid van sportclubs wordt op het stuk strand gelegen voor de tijdelijke locatie van de sportclubs, toegestaan dat leden van de sportclubs hier vliegers oplaten ten behoeve van het kitesurfen.

      PWN heeft plannen om de strandafgang Kattendel in zuidelijke richting te verplaatsen (richting Parnassia) in verband met een stuifduinenproject. Vanuit recreatief oogpunt volgt de gemeente de plannen met belangstelling. Burgemeester en wethouders hebben hun zorgen geuit ten aanzien van het behoud van een goede fietsverbinding naar Kattendel en het behoud van het rust- en natuurstrand en het duingebied voor recreatieve doeleinden. Het rechtstreekse fietspad komt in de plannen te vervallen waardoor de fietstocht door de duinen naar de nieuwe afgang Kattendel aanzienlijk langer wordt. Over deze ontwikkelingen informeert het college van burgemeester en wethouders de raad separaat.

3.5.2 Omschrijving

    • De nadruk ligt hier op natuurontwikkeling en gespreide strandrecreatie. Behalve afvalbakken zijn hier dan ook geen voorzieningen. Rust, ruimte en natuur zijn de centrale elementen. Hier bevindt zich tevens het naaktstrand. Dit stranddeel is het meest verbonden met het achterliggende natuurgebied: het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (NPZK) en maakt er deel van uit. In het beheerplan van het NPZK staat dat mensenaantrekkende activiteiten thuishoren aan de oostzijde en in veel mindere mate aan de westzijde. Door dit deel van het strand te beschouwen als ‘natuurstrand’ sluit het gemeentelijk beleid aan bij dat van de NPZK. Binnen de strandzonering van de provincie Noord-Holland valt dit stranddeel onder de term ‘stil’.

3.5.3 Typering strandbezoeker

    • Hier gaat het meer om de natuurmens. Deze strandbezoeker kan zichzelf redden en wil echt genieten van de zee en het strand. Activiteiten door anderen verstoren dit ‘rustbeeld’ en worden dan ook niet op prijs gesteld. Voorzieningen mogen tot het minimum beperkt blijven omdat ook deze het ‘natuurbeeld’ verstoren.

4. Veiligheid op het strand

4.1 Algemeen

4.1.1 Reddingsbrigade op het strand

    • Continue samenwerking met de Vrijwillige Bloemendaalse Reddingsbrigade is een belangrijke factor voor het kunnen waarborgen van de veiligheid van de strandbezoekers. De strandwachttaak van de reddingsbrigade bestaat uit:

      • ·

        preventie en redding,

      • ·

        eerste hulp en slachtoffervervoer en

      • ·

        het opsporen van vermiste en terugbezorgen van aangebrachte kinderen.

      De gemeente draagt daarom bij in de financiering van de post, samen met nog vele andere sponsors. De EHBO-post is gehuisvest in ‘de Kentering’. Op mooie zomerdagen is ook een tweede post bij Parnassia open. De reddingsbrigade coördineert onder meer de waarschuwingsvlaggen. Dit verloopt goed. De gemeente Bloemendaal en de Bloemendaalse Reddingsbrigade hebben hun samenwerking op het gebied van strandveiligheid sinds mei 2005 verankerd in een convenant. Dit is nodig omdat de reddingsbrigade geen wettelijk omschreven taakstelling kent zoals de andere hulpverleningdiensten.

      De ambulancedienst werkt in Kennemerland nauw samen met de reddingsbrigade. De reddings- brigade is meestal als eerste ter plaatse en kan eerste hulp verlenen. Een ambulance komt dan ter plaatse om iemand naar het ziekenhuis te vervoeren, maar gewone ambulances kunnen niet op het strand rijden. De reddingsbrigade heeft een voertuig dat ingezet kan worden als hulpambulance om patiënten over het strand naar de ambulance te vervoeren.

      Eveneens verleent de VBRB medewerking bij andere activiteiten, bij feesten in de strand-paviljoens en bij evenementen zoals CF beachdance. Ze nemen in zo'n geval de EHBO voor hun rekening. Voor de EHBO-inzet door de reddingsbrigade wordt door de paviljoenhouders betaald.

      In het verleden zijn gedurende één seizoen Nijntjespalen geplaatst. Deze Nijntjespalen (met een afbeelding en een reclametekst erop) dienden ter oriëntatie voor kinderen. Na dit seizoen bleken de Nijntjespalen voor de exploitant niet rendabel en zijn ze het jaar daaropvolgend niet geplaatst. In de komende periode gaat de gemeente de Nijntjespalen weer plaatsen. Dit is met name van belang op het familiestrand, dat immers bij uitstek geschikt is voor gezinnen met kinderen.

      De Bloemendaalse reddingsbrigade deelt op mooie stranddagen bij de kop van de Zeeweg en bij de afgang bij Parnassia polsbandjes uit. Deze polsbandjes kunnen door de ouders worden voorzien van een telefoonnummer, zodat zoekgeraakte kinderen makkelijker met hun ouders herenigd kunnen worden.

4.1.2 Politie en gemeentelijke handhaving

    • De politie heeft gedurende het strandseizoen een speciaal strandteam. Gedurende het strandseizoen wordt extra toezicht uitgeoefend door de (strand)politie. Voor toezicht en handhaving op het water heeft de (strand)politie, de beschikking over een jetski. Tussen de gemeente, politie, strandpaviljoenhouders en de reddingsbrigade zijn afspraken gemaakt m.b.t. het goed laten verlopen van activiteiten bij hoge bezoekersaantallen. Hierbij gaat het om afspraken m.b.t. inzet van bussen, verkeersregelaars, medische zorg, etc.

      Daarnaast wordt op en rond het strand door de inzet van buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) gemeentelijk toezicht en handhaving uitgevoerd op grond van de Algemene plaatselijke verordening en enkele bijzondere wetten, waaronder de Wegenverkeerswetgeving. Zij doen regelmatig dienst als verkeersregelaar. De boa’s vormen gelijktijdig het aanspreekpunt voor de gemeentelijke collega’s, de parkeercontroleurs van de parkeerterreinen op de ‘Kop Zeeweg’, de reddingsbrigade en de politie. Eveneens fungeert de boa als aanspreekpunt voor het publiek.

      Met ingang van medio 2009 is er met de aanstelling van de vijfde gemeentelijke opsporingsambtenaar structureel toezicht gekomen op en rond het strand. De strandpaviljoens hebben hun bedrijfsvoering steeds meer ontwikkeld tot uitgaansgelegenheden, waarbij elk weekend gedurende het strandseizoen, vele duizenden bezoekers worden aangetrokken. De vele bezoekers van de paviljoens en het strand en het in eigen beheer exploiteren van de parkeerterreinen op de Kop Zeeweg, vergen een structurele inzet van gemeentelijke opsporingsambtenaren. Dit structurele toezicht kan nog verder verbeterd worden door een goede communicatie. De strandcoördinator vervult hier een belangrijke rol in.

      Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te verbeteren, is medio 2009 een calamiteitenverlichting geplaatst op het grote parkeerterrein van de Kop Zeeweg. Deze verlichting zorgt er voor dat het anders in totale duisternis gelegen parkeerterrein veilig kan worden betreden en verlaten en toezicht en handhaving door de politie mogelijk is.

      In goede samenwerking met de paviljoens zijn verbeteringen ten aanzien van de openbare orde en veiligheid verder bereikt door het verbeteren van het achterpad van de paviljoens en het aanbrengen van een keerlus aan het einde van het achterpad (nabij de huisjes). Ook het voorpad is verbeterd, de vroegere houten vlonders zijn vervangen door betonnen platen. Een verbreding van het voorpad met ingang van het seizoen 2011 zal de veiligheid nog verder verbeteren. De aanschaf van drugskluizen in samenwerking met Horeca Nederland, de paviljoenhouders, politie en gemeente draagt bij aan meer veiligheid. In beslag genomen drugs wordt veilig opgeborgen in deze kluizen. Ook bestaat de mogelijkheid om vóór binnenkomst spontaan de drugs af te geven en in deze kluis te laten deponeren. De politie leegt deze kluizen regelmatig.

4.1.3 Strandcoördinator

    • Het product strand heeft vele verschillende invalshoeken en daarmee zijn veel verschillende ambtenaren betrokken bij dit product. Voor de exploitanten heeft dit in het verleden de nodige vragen opgeroepen en tot wederzijdse irritaties geleid. De strandcoördinator, een functie die twee jaar geleden is ingesteld met instemming van de raad, voorkomt dat. Zowel aan de kant van de strandpachters als van de bestuursdienst, draagt de strandcoördinator in hoge mate bij aan de onderlinge contacten en het product strand. Ook stimuleert de strandcoördinator dat verschillende ambtenaren meer samenwerken en integraler werken aan strandgerelateerde voorstellen. Door de inzet van de strandcoördinator is het mogelijk om de contacten met de strand gerelateerde exploitanten te verbeteren, een zogenoemde één loketgedachte/accountmanager.

4.1.4 Deltaprogramma kust

    • De gemeente is ook betrokken bij het Deltaprogramma kust. Dit Rijksprogramma bevat maatregelen en voorzieningen voor de waterveiligheid en zoetwatervoorziening inclusief de planning daarvan en een (globale) raming van de kosten. Bij het opstellen van het deltaprogramma wordt gezocht naar samenhang met beleidsdoelen op andere beleidsterreinen, zoals natuur en ruimtelijke kwaliteit. De wereldwijde klimaatverandering vraagt om het nemen van ingrijpende maatregelen waarmee droge voeten en de zoetwatervoorziening voor langere termijn (ten minste tot het jaar 2100) zijn gegarandeerd. De gemeente zal ook de maatschappelijke, economische en recreatieve functie van het strand blijven benadrukken.

4.2 Ontspanning- en comfortstrand

4.2.1 Veiligheidsdoelstellingen

    • De strandbezoeker moet veilig kunnen liggen op het strand zonder te hoeven letten op gemotoriseerd verkeer of paardrijverkeer. Tevens moet hij veilig zijn bij het zwemmen in zee. Dit moet blijken uit de ongevallencijfers. De mogelijkheden voor het opsporen van zoekgeraakte kinderen gaat de gemeente optimaliseren, zie voorts de aanbevelingen bij hoofdstuk 4.4.2 voor wat de kinderen betreft.

4.2.2 Oplossingen/aanbevelingen

      • Voor het Ontspannings- en comfortstrand zijn op dit gebied de volgende oplossingen en aanbevelingen geformuleerd: 

      • -

        De strandexploitanten gaan het voorpad en het achterpad bij de paviljoens te verbreden in verband met de veiligheid van de paviljoenbezoekers. Ook wordt de verlichting op het voorpad verbeterd.

      • -

        Er wordt een kabelgoot aangebracht op de grens van duin en strand achter de paviljoens.

      De reddingsbrigade houdt toezicht op dit strand en het aangrenzende zeegedeelte. Zie voorts ook hoofdstuk 5 voor wat het verkeer betreft. Op deze wijze worden de veiligheidsdoelstellingen bereikt.

4.3 Sport en spel-activiteitenstrand

4.3.1 Veiligheidsdoelstellingen

    • Degenen die hier strandspelen en strandsporten bedrijven, moeten dat op een veilige wijze kunnen doen, zowel voor zichzelf als voor hen die op dat moment niet aan een activiteit meedoen. Verder gelden hier dezelfde doelstellingen als bij het ontspanning- en comfortstrand.

      Eén en ander moet blijken uit ongevallencijfers.

4.3.2 Oplossingen/aanbevelingen

    • Toezicht politie en gemeentelijke handhavers voortzetten op naleving regelgeving, onder andere veilige uitvoering van diverse sportactiviteiten (paragraaf 4.3) in combinatie met de eigen verantwoordelijkheid van de betrokken verenigingen en clubs. Op deze wijze worden de veiligheidsdoelstellingen bereikt.

4.4 Familiestrand

4.4.1 Veiligheidsdoelstellingen

    • Meewerken aan het verbeteren van o.a. de mogelijkheden voor het opsporen van zoekgeraakte kinderen. Dit moet resulteren in minder aanmeldingen van zoekgeraakte kinderen bij de reddingsbrigade of de politiepost. Verder gelden hier dezelfde doelstellingen als bij het ontspanning- en comfortstrand. Het resultaat moet wat dat betreft blijken uit ongevallencijfers.

4.4.2 Oplossingen/aanbevelingen

      • Voor het Familiestrand zijn op dit gebied de volgende oplossingen en aanbevelingen geformuleerd:

      • -

        Voor het beveiligen van de afgang bij het familiestrand is het noodzakelijk om geen prikkeldraad meer te hebben aan de binnenzijde van de afgang. Rijnland en PWN hier nogmaals op attenderen.

      • -

        Actieve rol van de reddingsbrigade m.b.t. uitreiken polsbandjes voortzetten. Actieve rol paviljoenhouders bij uitdelen polsbandjes stimuleren.

      • -

        Plaatsing Nijntjespalen.

4.4.3 Effecten

      • We verwachten minder verdwaalde kinderen op of afkomstig van dit themastrand en tevens verwachten we dat de reddingsbrigade zich meer op haar andere taken kan richten.

4.5 Rust- en natuurstrand

4.5.1 Veiligheidsdoelstellingen

  • Doordat de reddingsbrigade hier niet direct actief is maar wel patrouilleert, is het veiligheidsniveau dat hier wordt nagestreefd voldoende.

4.5.2 Oplossingen/aanbevelingen

  • De strandbezoekers moeten hun veiligheid grotendeels zelf in de gaten houden.

4.5.3 Effecten

  • Doordat dit type strandbezoeker zelfstandiger ingesteld is, mag verwacht worden dat de veiligheid niet in het geding komt.

5. Verkeer op de kop Zeeweg en op het strand

5.1 Algemeen

  • Verkeer op het strand ervaart de bezoeker/ gebruiker altijd als storend. Het streven is dan ook te komen tot zo min mogelijk verkeer op het strand. Diverse leveranciers van goederen voor de paviljoens beschikken over een ontheffing. Bovendien heeft ieder paviljoen een extra ontheffing voor incidentele leveringen. Dit leidt tot een onveilige situatie – de strandafgang is immers zeer steil en wordt overdag intensief gebruikt door strandbezoekers – en een verstoord strandbeeld voor de strandbezoekers. De (vracht) wagens parkeren regelmatig te lang bij de afgang, blokkeren de toegang van de afrit en ontnemen het zicht (van bijvoorbeeld wandelaars) op de strandwinkel. Zie voor de mogelijke oplossingen 5.2.2

    De parkeerterreinen worden met ingang van mei 2008 in eigen beheer geëxploiteerd. Het parkeren op parkeerterreinen van de Kop Zeeweg wordt gehandhaafd door de gemeentelijke opsporingsambtenaren (boa’s) en fiscale parkeercontroleurs die in het hoogseizoen hiervoor worden ingehuurd. De overige perioden vindt handhaving uitsluitend plaats door de boa’s. Laatstgenoemden oefenen toezicht en handhaving uit in de openbare ruimte op en rond de Kop Zeeweg in het kader van de Algemene plaatselijke verordening en Wegenverkeerswetgeving. De parkeerautomaten worden naast muntgeld geschikt gemaakt voor betalen met pinpas en creditcard. De tariefdifferentiatie wordt daarnaast verkort van een uur naar een half uur. Voor Bloemendaal (en Zandvoort) wordt de komende tijd nog hard gewerkt aan het goed werkend krijgen van het parkeerverwijssysteem. Op dit moment werkt het systeem nog niet naar behoren, zodat de melding “vol” vaak al verschijnt terwijl er nog voldoende parkeerruimte is. De leverancier is verzocht dit probleem op te lossen. De parkeeropbrengsten zijn gestegen van circa € 200.000,-- naar circa € 700.000,--. Echter nu de gemeente de exploitatie in eigen beheer heeft, komen ook alle kosten van beheer, apparatuur, onderhoud en controle voor rekening van de gemeente. De geschatte kosten bedragen enkele tonnen. Door de paviljoenhouders is verzocht valetparking toe te staan. Dit gaan wij onderzoeken.

    Met PWN is de afspraak gemaakt om minimaal 330 parkeerplaatsen te handhaven bij het Koevlak (bij het nieuw te bouwen bezoekerscentrum). Er resteert dan voldoende overcapaciteit om het parkeren bij grote stranddrukte op te vangen. De oude belt hoeft dan niet meer gebruikt te worden. De oude belt is een voormalige vuilstort gelegen aan de Zeeweg, thans gelegen in een Natura 2000 gebied. De afgelopen jaren werd incidenteel bij extreme drukte geparkeerd op dit terrein. Parkeren op deze voormalige belt is door de provincie Noord-Holland niet meer toegestaan. Er is echter wel grote behoefte aan een “overloop” parkeerterrein. Het parkeerterrein bij het Koevlak kan daartoe dienen. In de nabijheid van parkeerterrein Koevlak is een bushalte, zodat strandgangers vanaf deze parkeerplaats met de bus verder richting strand vervoerd kunnen worden. Daarnaast worden er extra faciliteiten geboden, zoals inzet (door een bedrijf) van fietsverhuur om de afstand naar zee te overbruggen.

5.2 Ontspanning- en comfortstrand

5.2.1 Overlastbeperkingsdoelstellingen

    • Zo weinig mogelijk verkeer op het strand, wel rekening houdend met de aanwezigheid van strandpaviljoens en strandventers met vergunning.

5.2.2 Oplossingen/aanbevelingen

    • Voor het Ontspannings- en comfortstrand zijn op dit gebied de volgende oplossingen en aanbevelingen geformuleerd:

      -Bij de herinrichting van de Kop van de Zeeweg is een overslagstation gerealiseerd. Het overslagstation wordt door de gemeente en de strandpachters gebruikt voor het overslaan van afval. Momenteel maken drie paviljoens gebruik van dit overslagstation. Teneinde de toegangstijden voor het berijden van het strand te kunnen beperken moeten alle paviljoenhouders dit overslagstation gaan gebruiken. Knelpunt hierbij is de te beperkte ruimte van het overslagstation. Onderzocht moet worden of en hoe dit vergroot kan worden. Het scheelt een groot aantal verkeersbewegingen indien de vaak grote vuilniswagens geen gebruik meer maken van de strandafgang. De paviljoenhouders brengen dan op rustige momenten hun afval richting overslagstation. Het creeren van opslag van voorraad van paviljoens wordt onderzocht.

      De toegangstijden tot het strand worden beperkt. Geen auto’s op het strand tussen 11.00 en 17.00 uur.

      • -

        Het reserveren van parkeerruimte voor strandhuurders wordt gecontinueerd. M.i.v. het seizoen 2008 komen strandhuurders in aanmerking voor een parkeervergunning(en) op parkeerterrein P1 en P2. Op grond van beleidsregels komen de verschillende categorieën van huurders in aanmerking voor één of meer (maximaal vijf) parkeervergunningen. Aan de parkeervergunningen zijn kosten verbonden. In verband met de veiligheid van het personeel van de paviljoens worden op P1 maximaal twee parkeervergunning verstrekt, zodat personeel niet naar het verlaten donkere parkeerterrein P2 hoeft te lopen. Weliswaar wordt parkeerterrein P2 bij grote drukte verlicht maar dit licht is vaak alweer uit op het moment dat het personeel van de paviljoens vertrekt.

      • -

        Mogelijkheid bewegingsmelder op P2 onderzoeken.

5.2.3 Effecten

      • De gemeente verwacht door een van de bovengenoemde maatregelen de overlast van verkeer op de afgang terug te kunnen dringen.

5.3 Sport- en spel-activiteitenstrand

5.3.1 Overlastbeperkingsdoelstellingen

    • Zo weinig mogelijk verkeer op het strand, wel rekening houdend met de aanwezigheid van verenigingen en clubs en van strandventers met vergunning. Beperkt verkeer mogelijk t.b.v. de strandhuisjes (te weten in totaal 2 ontheffingen aan de vereniging/geen bezoekersvergunningen. Deze vergunningen zijn slechts bedoeld voor laden en lossen. Op het strand mag niet worden geparkeerd). Geen hinder voor de sport- en spelbeoefenaars.

5.3.2 Oplossingen/aanbevelingen

    • Zeer beperkte ontheffingen verlenen (qua aantal en qua voorschriften).

5.3.3 Effecten

    • De gemeente verwacht op deze wijze zeer weinig autoverkeer op dit strandgedeelte. De enige uitzonderingen, naast zeer beperkt sportverenigingsverkeer, zullen strandventers met vergunning, de reddingsbrigade en de politie zijn.

5.4 Familiestrand

5.4.1 Overlastbeperkingsdoelstellingen

  • Vrijwel geen verkeer op het strand, alleen de twee ventwagens en verkeer ten behoeve van de sportclubs . Extra aandacht voor de aanwezigheid van kinderen.

5.4.2 Oplossingen/aanbevelingen

  • Geen ontheffingen verlenen, behoudens langsrijdend verkeer zoals “Keep them Rolling-evenement”..

5.4.3 Effecten

  • De gemeente verwacht op deze wijze vrijwel géén autoverkeer op dit strandgedeelte. De enige uitzonderingen zullen de strandventers met vergunning, de reddingsbrigade en de politie zijn.

5.5 Rust- en natuurstrand

5.5.1 Overlastdoelstellingen

  • Geen verkeer op het strand, behalve ten behoeve van de sportclubs.

5.5.2 Oplossingen/aanbevelingen

  • Geen ontheffingen voor autoverkeer op dit strandgedeelte verstrekken (behoudens langsrijdend verkeer met een gemeente-overschrijdend karakter).

5.5.3 Effecten

  • De gemeente verwacht op deze wijze géén autoverkeer op dit strandgedeelte. De enige uitzonderingen zullen de reddingsbrigade en de politie zijn. Zie ook hoofdstuk 8.6 Venten.

6. Bebouwing op het strand

6.1 Algemeen

  • De regels met betrekking tot de bebouwing op het strand worden toegepast. Er zijn seizoensgebonden bouwvergunningen verleend tot eind 2012. Deze termijn is gelijk aan de duur van de huurcontracten. Bij gewijzigd bouwen dient een nieuwe bouwvergunning te worden aangevraagd.

6.1.1 Verzoeken om extra bebouwing op het strand

  • Nu de provincie en het hoogheemraadschap de mogelijkheid bieden om onder bepaalde voorwaarden jaarrondexploitatie toe te staan, dient de gemeente Bloemendaal een standpunt in te nemen t.a.v. de wenselijkheid van een of meerder jaarrondpaviljoens. Een wijziging van het bestemmingsplan is hiervoor noodzakelijk. Dit vraagstuk wordt betrokken bij de structuurvisie.

    Ook zijn verzoeken ingediend voor extra bebouwing op het strand, zoals extra paviljoens op andere stranddelen, bed & breakfast e.d. Hieromtrent moet een standpunt worden ingenomen in het uitvoeringstraject naar aanleiding van de structuurvisie. Ook deze eventuele extra bebouwingsmogelijkheden moeten ruimtelijk (bestemmingsplan en structuurvisie) geregeld worden. Zie over dit onderwerp ook 2.3. De provinciale structuurvisie en het Waterplan waarin de zonering van de jaarrondexploitatie geregeld is, geven het gebied aan waarbinnen jaarrond bebouwing mogelijk kan zijn.

6.1.2 Verplaatsen sportclubs

  • De drie sportclubs zijn van 2007 tot en met 2010 gesitueerd ten noorden van km-paal 60.250. Deze tijdelijke locatie bevindt zich op het rust en natuurstrand (op de grens met het familiestrand).

    De in deze strandnota beschreven locatie aan de zuidzijde van het sport- spel- en activiteitenstrand is in verband met de strandafslag niet bruikbaar. Er is onvoldoende droog strand bij hoog water en daardoor niet veilig voor de stalling van boten.

    Vertegenwoordigers van de sportclubs hebben aangegeven meer belangstelling te hebben voor het stranddeel aan de noordkant van het sport- spel en activiteitenstrand dan aan de zuidzijde. Deze locatie past binnen het huidige strandbeleid. Indien het strand voldoende droog en breed is, worden de sportclubs verplaatst naar het sport- spel en activiteitenstrand. Tot en met het seizoen 2012 kunnen de sportclubs in ieder geval op de tijdelijke locatie blijven op het rust en natuurstrand.

    Overigens blijven de sportclubs bij voorkeur op de tijdelijke locatie waar ze nu gesitueerd zijn. Op dit stranddeel is bebouwing echter niet toegestaan. De sportclubs mogen hier met een ontheffing van het bestemmingsplan tot en met 2012 hun clubgebouw opbouwen.

    De kanovereniging Trekvogels heeft een verzoek ingediend voor een huurplek op het Bloemendaalse strand. Dit verzoek wordt betrokken bij het uitvoeringstraject van de structuurvisie. Toegestaan wordt dat zij, bij wijze van proef, voor een jaar, in samenwerking met de sportclubs, op het strand aanwezig zijn. In dit proefjaar kan het college en de kanovereniging ervaren of deze oplossing geschikt is. De kanovereniging mag dus geen eigen clubgebouw oprichten.

6.2 Ontspanning- en comfortstrand

6.2.1 Bebouwingsdoelstellingen

  • Vooralsnog mogen maximaal zeven paviljoens, een strandwinkel en een trampolinepark op dit strand aanwezig zijn van 15 februari tot en met 31 oktober. Naar aanleiding van de uitwerking van de structuurvisie kunnen de bebouwingsdoelstellingen wijzigen.

6.2.2 Oplossingen/aanbevelingen

  • Tot dit maximum jaarlijks bouwvergunningen verlenen (bij identieke bouw kan de vergunning verlengd worden door inzending van een schriftelijke verklaring).

6.2.3 Effecten

  • Het effect zal zijn dat dit strandgedeelte qua voorzieningen aan zijn doel voldoet.

6.3 Sport- en spelactiviteitenstrand

6.3.1 Bebouwingsdoelstellingen

  • Maximaal dertien strandhuisjes en drie clubgebouwen (van de surfclub, de catamaranclub de zeilschool) mogen tijdens het strandseizoen op dit strand aanwezig zijn. Nieuwe clubgebouwen zijn slechts mogelijk ter vervanging van bestaande.

6.3.2 Oplossingen/Aanbevelingen

  • Beperkingen in het bestemmingsplan handhaven.

6.3.3 Effecten

  • Het effect zal zijn dat dit strandgedeelte qua voorzieningen aan zijn doel voldoet.

6.4 Familiestrand

6.4.1 Bebouwingsdoelstellingen

  • Op dit strand is geen bebouwing toegestaan. Parnassia voorziet in de consumptie- en sanitaire behoefte. Nieuwe aanvragen voor dit stranddeel worden beoordeeld in het structuurvisietraject. De enige toegestane bebouwing op het strand is de mobiele surveillancepost van de reddingsbrigade en tot en met 2012 nog de sportclubs (op de grens met het rust- en natuurstrand).

6.4.2 Oplossingen/aanbevelingen

  • De sportclubs op termijn verplaatsen naar het Sport- en spel-activiteitenstrand. Nijntjespalen plaatsen ten behoeve van kinderen en ouders.Bij het aanleggen van voorzieningen dient er een toets in het kader van de Natuurbeschermingswet uitgevoerd te worden.

6.4.3 Effecten

  • Het effect zal zijn dat dit strandgedeelte qua voorzieningen aan zijn doel voldoet.

6.5 Rust- en natuurstrand

6.5.1 Bebouwingsdoelstellingen

  • Geen bebouwing toegestaan. Nieuwe aanvragen voor dit stranddeel worden beoordeeld in het structuurvisietraject.

6.5.2 Oplossingen/aanbevelingen

  • Beperkingen in het bestemmingsplan handhaven.

6.5.3 Effecten

  • Het effect zal zijn dat dit strandgedeelte door afwezigheid van voorzieningen (anders dan Parnassia) aan zijn doel voldoet.

7. Schoonhouden strand

7.1 Afval algemeen/verantwoordelijkheid

De gemeente is de eerst verantwoordelijke voor de inrichting en het onderhoud van de ‘Kop van de Zeeweg’, het strand en de strandafgangen. De gemeente vult deze verantwoordelijkheid in overleg met direct betrokkenen (huurders van het strand en omgeving) in. Sinds 2008 voert de gemeente de exploitatie van de parkeerterreinen op de Kop zelf uit. Dit betekent dat de gemeente ook de parkeerterreinen schoonhoudt. De gemeenteraad heeft de beeldkwaliteit van de openbare ruimte (behalve het strand) vastgesteld op basis.

Een deel van het strand wordt verhuurd (aan bijvoorbeeld paviljoenhouders). De paviljoenhouder huurt van duinreep tot het water. In het contract is opgenomen dat het gehuurde schoongehouden moet worden. Er is niet afgesproken op welke kwaliteit het strand schoongehouden moet worden. Voor het afvoeren van het bedrijfsafval zijn de paviljoenhouders zelf verantwoordelijk. Een strandlocatie kent echter een aantal beperkingen. Om te voorkomen dat verschillende inzamelaars op de strandafgang rijden om afval op te halen, is een afvaloverslagstation gerealiseerd in de nabijheid van het strand. Nog niet alle paviljoens maken gebruik van dit overslagstation. Het gebruik ervan wordt verplicht gesteld, zodat vuilniswagens niet meer op de strandafgang hoeven te rijden.

Naast de gemeente en de paviljoenhouders zijn nog meer instanties verantwoordelijk voor dit relatief kleine gebied. Denk daarbij aan: de provincie, het hoogheemraadschap en het nationaal park Zuid-Kennemerland. Dit maakt het reinigingsbeleid in zijn geheel soms ondoorzichtig.

7.2 Zwerfafval

Bij het schoonhouden van het strand werkt de gemeente met verschillende indicatoren om het zwerfafval te meten. In de zogenaamde zwerfafvalwijzer (zie bijlage 2) is een overzicht gegeven per schoonheidsgraad. Er zijn diverse schoonheidsgraden beoordelingssystemen. De gemeente Bloemendaal gaat uit van het systeem met gradaties van zeer hoog, hoog, basis, laag en zeer laag. In de zomer streeft de gemeente minimaal naar schoonheidsgraad “basis” op het strand en schoonheidsgraad goed bij de afgangen. In de winterperiode (oktober tot mei) wordt er geen toeristisch afval opgeruimd en niet schoongemaakt.

7.3 Samenwerking met Stichting Nederland Schoon

Sinds 2003 doet de gemeente Bloemendaal op kleine schaal mee aan strand schoonproject(en) van Stichting Nederland schoon. Nederland Schoon laat de ANWB jaarlijks alle Nederlandse stranden beoordelen. In twee onaangekondigde rondes worden de stranden door de ANWB zowel ’s middags als de daaropvolgende ochtend bezocht. Bloemendaal behoorde tot 2010 niet tot de schoonste stranden en was geen 3 of 4 sterren strand of Gouden Wimpel strand (ANWB classificatie). In 2010 kreeg het Bloemendaalse strand echter voor het eerst 3 sterren, met als kwalificatie “schoon strand”. Indien sprake is van 4 sterren geldt de kwalificatie “zeer schoon strand”. Het strand bij Parnassia aan Zee was zeer schoon.

7.4 Afvaldoelstellingen

Het doel is het Ontspanning- en comfortstrand en het Familiestrand in de test van Nederland Schoon vanaf 2006 als “goed” uit de bus te laten komen. De test strekt zich alleen uit over alle afslagen die per auto bereikbaar zijn, en derhalve zijn het Rust- en natuurstrand, alsmede het Sport- en activiteitenstrand niet beoordeeld. Er is echter wel een schoonheidsgraad afgesproken met de aannemer die het strand schoon houdt. Het doel is om de afgesproken kwalificatie “goed” te behouden. Op de parkeerplaatsen en op de Kop van de Zeeweg heeft de raad de beeldkwaliteit basis vastgesteld. Uit de monitoring in oktober 2010 blijkt dat de kwaliteit goed wordt behaald.

7.5 Oplossingen/aanbevelingen

Voor het schoonhouden van het strand zijn de volgende oplossingen en aanbevelingen geformuleerd:

  • -

    De opslag en afvoer van bedrijfsafval is in de Wet milieubeheer geregeld. De afgelopen jaren is een aantal paviljoenhouders overgestapt op het gebruik van perscontainers en is een aantal paviljoenhouders gebruik gaan maken van het overslagstation. De gemeente stimuleert het gebruik van perscontainers en stelt het gebruik van het overslagstation verplicht.

  • -

    Volgens het activiteitenbesluit dienen inrichtingen zoals strandpaviljoens voldoende prullenbakken te plaatsen in en om hun inrichting. In het huurcontract is ook opgenomen dat de paviljoenhouders zelf extra voldoende afvalbakken voor hun paviljoen moeten plaatsen. Daarnaast moeten de paviljoenhouders bij mooi weer zelf extra bakken plaatsen. In de weekenden wordt er tevens een glasbak geplaatst. Bij feesten plaatsen de paviljoenhouders zelf glasbakken bij de strandafgang.

  • -

    Er dient een standpunt te worden ingenomen over welk schoonmaakniveau de gemeente wil handhaven. Een en ander dient ook te worden bezien in het kader van de Blauwe Vlag. De blauwe vlag is een internationaal kwaliteitskeurmerk voor schone stranden. Om in aanmerking te komen voor de Blauwe Vlag realiseert de gemeente een aantal voorzieningen (zoals een betere bebording, afvalscheiding en toiletvoorzieningen). Daarnaast dient het strand ook schoon te zijn, niveau goed. Het verkrijgen van de blauwe vlag past binnen het vergroten van de kwaliteit. Doel is in 2012 de Blauwe Vlag te behalen. Om in het kader van de blauwe vlag de kwaliteit goed als doel te stellen moet de raad de kwaliteit goed vaststellen voor de parkeerterreinen en de Kop van de Zeeweg. Hiervoor zullen waarschijnlijk extra kosten gemaakt moeten worden.

  • -

    Actief blijven op gebied van voorlichting. De strandcontactpersoon/ strandcoördinator besteedt hier veel aandacht aan en vervult een belangrijke schakelfunctie tussen de paviljoenhouders en de gemeentelijke organisatie.

  • -

    In verband met de steeds eerdere start van het seizoen worden voorzieningen zoals gemeentelijke vuilnisbakken eerder op het strand geplaatst.

7.6 Effecten

Het effect zal zijn dat de diverse strandgedeelten ook wat afval betreft aan hun doel voldoen, namelijk een schoon 3 sterren strand. Het effect op de Kop Zeeweg zal zijn dat de aanblik, wat zwerfafval betreft, verbetert.

8. Vergunningenbeleid

8.1 Algemeen

De algemene doelstelling van het vergunningenbeleid is de strandbezoeker te laten genieten van zijn favoriete themastrand. Daarvoor is het één en ander geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Per APV-artikel zijn hieronder doelstellingen, oplossingen en aanbevelingen gegeven. Het per themastrand behandelen van dit onderwerp is niet goed mogelijk.

Om de strandbezoeker beter wegwijs te maken is de voorlichting op de borden bij de diverse strandafgangen in het seizoen 2010 verbeterd. Geboden en verboden worden duidelijk aangegeven. Daarnaast is er een overzichtskaart gemaakt waarop de indeling van het strand duidelijk staat aangegeven. Deze overzichtskaart bevindt zich aan de politiepost en een kleinere versie op de parkeerplaats bij Parnassia. Ook wordt indien nodig informatie verstrekt via tekstkarren van de reddingsbrigade. Overtreders worden verwezen naar het strand waar de betreffende activiteit wel is toegestaan.

8.2 APV artikel 5.45 : niet rijden op het strand

In de APV vinden we de basisregel: er mag niet gereden worden op het strand met motorvoertuigen, fietsen noch met lastdieren. Ontheffing is mogelijk voor huurders van het strand, leveranciers en beoefenaren van de paardensport. Er zijn drie categorieën ontheffingen mogelijk: toegang tot de afgang (bijvoorbeeld voor leveranciers), toegang tot een gedeelte van het strand, dat wil zeggen van afgang tot het gehuurde perceel en terug (voor met name huurders) en toegang tot het gehele strand (voor venters, hulpdiensten, schoonmakers e.d.). Voor incidentele ontheffingen bestaan op dit moment geen beleidsregels. Iedere aanvraag wordt apart beoordeeld.

8Het berijden van de strandafgang en het strand blijft een punt van zorg. Voor alle strandhuurders en leveranciers is slechts één afgang beschikbaar die met gemotoriseerd verkeer kan worden bereden. Daarnaast is dit de afgang voor strandbezoekers die te voet zijn (Weliswaar is er nog een strandtrap nabij de trampolines, echter deze wordt niet veel gebruikt). Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Omdat elke huurder eigen leveranciers heeft, is het aantal verkeersbewegingen groot. Al vaker is overwogen de bevoorradingstijden te beperken om zodoende de veiligheid op de afgang te vergroten. Wij vragen de ondernemers nu om met een plan te komen om een betere, meer gecoördineerde bevoorrading te bewerkstelligen en wij beperken de toegangstijden tot het strand.

8Een ongeval met een paard en een voetganger is aanleiding geweest om de afgang bij Parnassia i.v.m. de veiligheid van voetgangers en ruiters te verbeteren. Rijnland heeft een verbreding gerealiseerd na overleg met PWN, de gemeente Bloemendaal en de eigenaar van Parnassia aan Zee. Daarnaast wordt aan de binnenzijde van de afgang geen prikkeldraad meer gebruikt. Ondanks deze verbetering gaat de gemeente Bloemendaal zich sterk maken voor een aparte tweede afgang voor paarden.

8.2.1 Oplossingen/aanbevelingen

  • -

    Bepaling APV handhaven. Voor de aanpak van verkeersoverlast wordt verwezen naar hoofdstuk 5.

  • -

    Met paardenliefhebbers en manege-eigenaren gaan burgemeester en wethouders een gesprek aan over de gewenste locatie van een paardenafgang.

8.3 Bepalingen APV met betrekking tot geluidsoverlast en evenementenvergunning 2.24 APV

De strandpaviljoenhouders mogen maximaal zes collectieve evenementen per jaar organiseren, wanneer dat past binnen de door het Regionaal College elk jaar vast te stellen regionale evenementenkalender. Bij deze evenementen mogen de strandpaviljoenhouders meer geluid produceren dan voor de normale bedrijfsvoering is vastgesteld (zie onderstaand schema). Voor de evenementen moet een evenementenvergunning worden aangevraagd. In deze vergunning worden voorwaarden opgenomen. Deze voorwaarden hebben betrekking op beveiliging, verkeersregulering, vervoer van de evenementenbezoekers, hygiëne, gebruik van plastic i.p.v. glazen en flessen, toiletten, medische zorg. afspraken met de Vrijwillige Bloemendaalse Reddingsbrigade, afvalbakken, etc. Voordat deze collectieve evenementen plaatsvinden, vindt altijd multidisciplinair overleg plaats tussen de paviljoenhouders, politie, brandweer, VBRB, Connexxion, Ghor (GGD), het veiligheidsbureau Kennemerland en de gemeente. Tijdens de evenementen vindt om de circa drie uur een voortgangsoverleg plaats op de post van de VBRB. De reddingsbrigade heeft tevens de mogelijkheid om de weersverwachting nauwkeurig te volgen en digitaal te presenteren zodat indien nodig hier door alle betrokkenen zeer snel op geanticipeerd kan worden.

In de paviljoens zijn geluidsmeters aanwezig zodat de paviljoenhouders weten hoe hard het geluid is. Enkele paviljoens beschikken ook over een geluidsbegrenzer. Steekproefgewijs en naar aanleiding van klachten vinden geluidmetingen door de gemeente plaats.

Het verschil in evenementenactiviteiten en gewone weekendactiviteiten wordt steeds kleiner en de geluidsoverlast neemt toe. De strandpaviljoenhouders komen met een uitvoeringsplan om geluidsoverlast te beperken. Sinds oktober 2003 zijn er nadere eisen opgelegd betreffende geluidsgrenswaarden voor de strandpaviljoenhouders.

Het equivalente geluidsniveau (LAeq) en het piekniveau (LAmax) van de in de inrichting aanwezige installaties en toestellen, alsmede door de in de inrichting verrichte activiteiten en werkzaamheden,

mogen de volgende grenswaarden niet overschrijden:

07.00-19.00

19.00-23.00

23.00-07.00 uur

1. LAeq strand/zee

65 dB(A)

65 dB(A)

50 dB(A)

2. LAeq kop zeeweg strandhuisjes

60 dB(A)

60 dB(A)

50 dB(A)

3.

Het LAmax mag niet hoger zijn dan 20 dB(A) boven de voor die tijd en plaats vastgestelde geluidsgrens.

De genoemde grens- en piekwaarden (onder 1) gelden op het openbare strand voor het paviljoen, op een afstand van 12 mtr uit de voet van het banket c.q. 40 meter van de duinvoet.

De genoemde grens- en piekwaarden van 2 en 3 gelden op:

  • -

    het plateau op de Kop van de Zeeweg, naast de aanwezige politiepost.

  • -

    de gevels van de bedrijfswoningen op de Kop van de Zeeweg.

  • -

    het openbare strand ten zuiden en noorden van de paviljoens, op 1 meter van de strandhuisjes.

Voor de normale bedrijfsvoering en met name in de weekenden, wordt gewerkt met scenario’s. Hierbij is het weer en het verwachte aantal strandbezoekers en feestbezoekers bepalend. Volgens overeengekomen afspraken worden de maatregelen hierop afgestemd. Voor een groot deel komen deze voorwaarden overeen met de voorwaarden die voor een evenement worden vastgesteld. De paviljoenhouders zetten bij mooi weer en een groot aantal bezoekers dan tevens extra bussen in, die door henzelf worden ingehuurd. Deze bussen zorgen voor het vervoer naar het NS station Zandvoort.

Indien noodzakelijk en bij zeer grote drukte worden door de paviljoenhouders tevens afspraken gemaakt met de NS en Connexxion voor de inzet van treinen en bussen met een grotere capaciteit. Dit vindt meestal plaats in combinatie met de gemeente Zandvoort bij gelijktijdige activiteiten/drukte in Zandvoort, op het circuit en op het strand van Bloemendaal.

8.4 APV artikel 2.28 Horeca exploitatievergunningen

Met ingang van 2010 is in de gemeente Bloemendaal de exploitatievergunning ingevoerd voor horecagelegenheden. Elk strandpaviljoen heeft een exploitatievergunning ontvangen. De voorwaarden die verbonden zijn aan de exploitatie-vergunning, hebben te maken met openbare orde, veiligheid, hygiëne en maatregelen in en rondom de inrichting. Door middel van deze vergunning leggen burgemeester en wethouders een aantal voorwaarden vast waarmee de woon- en leefomgeving en de openbare orde en veiligheid wordt gewaarborgd. De exploitatievergunning is voor een bepaalde tijd geldig, maar is ook persoons- en inrichtingsgebonden. De burgemeester geeft in de vergunning precies aan wat hij van de exploitant verwacht en gaat daar vervolgens ook op handhaven

Met de introductie van het exploitatievergunningenstelsel worden de begrippen van kleine en middelgrote evenementen uit de vorige strandnota verlaten. Overige kleinschalige evenementen op de overige stranddelen worden beoordeeld aan de hand van criteria uit de APV. In de komende periode evalueren burgemeester en wethouders hoe de exploitatievergunning bevalt.

8.5 APV/ artikel 5.27 en Aanwijzingsbesluit APV Bloemendaal 2010: honden op het strand

Honden zijn niet toegestaan op het strand in de periode 15 mei t/m 15 september (hoogseizoen). Het losloopgebied bij het strand van Parnassia vormt hierop een uitzondering. Noordelijk van de afgang zijn honden toegestaan en mogen ze loslopen. Dit leidt incidenteel tot klachten over de uitwerpselen en over de aanwezigheid van (loslopende) honden. Sinds de zomer van 2003 zijn twee hondenhaltes (zakjesautomaten) geplaatst, één bovenaan bij paviljoen Parnassia (door PWN) en één beneden op het strand (door de gemeente).

8.5.1 Oplossingen/aanbevelingen

De scheiding is niet voor iedere bezoeker voldoende duidelijk aangegeven. Burgemeester en wethouders gaan één of meer extra verwijsborden plaatsen. Daarnaast kan de gemeente met voorlichting, bijvoorbeeld artikelen op de website of in het Bloemendaals Weekblad, in het hoogseizoen de regels voor ‘de hond op het strand’ onder de aandacht brengen. Boa’s meer op dit stranddeel laten handhaven.

8.6APV/ artikel 5.34.: reguleren van kampvuren/barbecues/vuurplaatsen

8In de huidige APV is open vuur (kampvuur) op het strand altijd verboden, barbecueën met een barbecuetoestel is toegestaan.

De Algemene plaatselijke verordening (APV) verbiedt het aanleggen of stoken van vuur in de open lucht vuur. Het college kan hiervoor ontheffing verlenen. Het verbod geldt niet voor koken, bakken en braden of barbecuen, als het geen gevaar oplevert voor de omgeving. Overigens geldt een open haardvuur binnen of op het terras van een paviljoen niet als een vuur in de open lucht. Voor een vuurplaats mag alleen onbehandeld (brand)hout gebruikt worden. Afval verbranden mag dus niet (artikel 10.2 van de Wet milieubeheer).

8.6.1 Oplossingen/aanbevelingen

De regelgeving is duidelijk. Toezicht houden op de naleving.

8.7 APV, artikel 5.15 : venten

Voor het venten is het strand verdeeld in twee delen (alleen historisch verklaarbaar): ten noorden en ten zuiden van “Beachclub Vroeger”. Dit is het op twee na meest noordelijk gelegen strandpaviljoen (zie tekening, bijlage 4). In beide delen mag het venten met maximaal twee wagens plaatsvinden. Sinds jaar en dag wordt aan twee ondernemers jaarlijks een ventvergunning verleend om op beide delen met een ventwagen het bedrijf uit te oefenen. Dus treft men in het seizoen zowel in het noorden als in het zuiden een viskar en een ijskar aan.

8.7.1 Oplossingen/aanbevelingen

Uitbreiden van het aantal ventvergunningen past niet in het beleid van de gemeente (zie Toeristische Nota 2001, 5.1.) Toekomstige verzoeken worden niet gehonoreerd. De gemeente zet het staande beleid voort: de venters krijgen een huurovereenkomst aangeboden voor gebruik van een stukje strand, daarnaast krijgen ze tegen betaling van leges een ventvergunning. De huidige venter op het Rust- en natuurstrand kan deze activiteit voortzetten. Nadat deze venter haar activiteiten heeft beëindigd, staat de gemeente toe dat een nieuwe venter niet-gemotoriseerd dit deel van het strand bezoekt.

8.8 Ontheffing sluitingstijden

De gemeente wil zoveel mogelijk voorkomen dat na 01.00 uur nog bezoekers op het strand aanwezig zijn. Daarom is de reguliere sluitingstijd gesteld van horecagelegenheden op 24.00 uur. Ieder paviljoen kan maximaal zes maal per jaar een ontheffing aanvragen.

8.9 Wenslampionnen

In artikel 5.34 A van de Algemene plaatselijke verordening is het verbod op het gebruik van wensballonnen opgenomen.

8In verband met gevaar voor het achterland en verwarring die dergelijke ballonnen kunnen veroorzaken bij de hulpdiensten is het oplaten van wenslampionnen verboden. Onder wensballon wordt mede verstaan: herdenkingslampion, vuurballon, gelukslampion, Thaise wensballon, geluksballon, etc.

9. Overige activiteiten op het strand

9.1 Algemeen

In dit hoofdstuk komen aan de orde promotionele activiteiten, reclame en overige commerciële activiteiten op het vrije strand. De algehele doelstelling is het eigen karakter van elk van de themastranden te handhaven of te bevorderen. Per onderwerp zijn oplossingen/aanbevelingen aangegeven. Het effect moet zijn dat in alle gevallen het doel bereikt wordt.

9.2 Promotionele activiteiten

Er zijn op het strand, behalve de strandwinkel, geen andere winkels toegestaan. De paviljoens mogen in het kader van de Drank- & Horecawet ook geen andere waren verkopen dan dranken en etenswaren. Aanvragen voor verkoop van diverse goederen worden dus niet gehonoreerd. Wel is het mogelijk in het kader van een promotionele actie ‘tijdelijk’ goederen weg te geven. De gemeente hanteert hierbij de volgende uitgangspunten:

9Er moet maximaal ruimte zijn voor initiatieven met strandgelieerde activiteiten in eigenlijke zin. Het doel van de promotionele activiteit moet gericht zijn op strandrecreatie, zogenoemde strandgerelateerde activiteiten. Het gekozen promotiemiddel moet veilig zijn.

Geen motorvoertuigen, vliegtuigen of dieren.

De beleidsregels die in dit verband zijn opgesteld in het kader van de APV voorzien hierin en worden toegepast. Kort gezegd houden deze regels in dat slechts indien er een duidelijke relatie met het strand aanwezig is vergunning wordt verstrekt (zoals actie Nivea zonnebrand, voorlichtingsactie m.b.t. alcohol en drugs).De beleidsregels en de regels van de Algemene plaatselijke verordening voorzien hierin en worden toegepast. Aanbeveling: strandgerelateerde promotie staan we in bovengenoemde gevallen alleen toe op de kop van de Zeeweg.

9.3 Reclame

De Apv regelgeving met betrekking tot reclame uitingen moet worden nageleefd. De gemeente spant zich niet in voor het terugdringen van reclame op ‘eigen terrein’. De paviljoenhouders moeten immers zelf zorgen voor het schoonhouden van hun gehuurde perceel. Burgemeester en wethouders gaan er daarbij van uit dat de paviljoenhouders zich houden aan wetgeving rondom alcoholreclame. Aandachtspunt is het illegaal flyeren op de kop van de Zeeweg en op het strand. Er geldt hier een flyerverbod, dit verbod wordt regelmatig overtreden en zorgt voor veel vervuiling. Mede doordat de boa’s hier strikt op toezien en door medewerking van de paviljoenhouders is de flyeroverlast op het strand verminderd. In de komende periode zal worden bezien hoe het flyeren op de Kop van de Zeeweg, met name ook het flyeren door organisatoren van evenementen die buiten de gemeente Bloemendaal plaatsvinden, nog verder kan worden teruggedrongen.

Er is een verzoek ingediend om met een groot drijvend vlot reclame op zee te mogen maken. Burgemeester en wethouders verlenen geen medewerking aan dit verzoek. Op grond van artikel 5.40 van de Algemene plaatselijke verordening is het verboden om zich met een vaartuig in de zee binnen 1000 meter van de kustlijn te begeven of te varen. Dit in verband met de veiligheid van zwemmers en de bewegingsruimte van de reddingsbrigade. Het reclamevlot zal dus minimaal 1000 meter uit de kust dienen te blijven. Aanbeveling: beleid handhaven.

9.4 Overige commerciële activiteiten op het vrije strand

De paviljoenhouders mogen op het stranddeel voor hun paviljoen strandbedden, -stoelen en windschermen verhuren. De gemeente krijgt regelmatig de vraag van exploitanten of het is toegestaan de strandruimte aan de voet van het banket incidenteel te benutten voor een sportfestijn of bedrijfsfestiviteit. Dit betekent dat het betrokken stranddeel dan niet meer gebruikt kan worden door gewone strandbezoeker.

9Aanbevelingen: door te werken met de themastranden leidt de gemeente deze ontwikkeling in goede banen. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld een sporttoernooi (dwingend) verplaatst naar het Sport en spel-activiteitenstrand. Daar is meer ruimte en is daardoor meer geschikt. Deze beleidslijn zetten burgemeester en wethouders door.

De in de strandnota 2006-2010 gemaakte uitzondering voor kleinschalige activiteiten op het gehuurde strand voor de paviljoens blijft gelden. Deze kleinschalige activiteiten moeten uiteraard wel georganiseerd zijn door of in opdracht van de paviljoenhouders. Het gaat hierbij om activiteiten ter ondersteuning van bijvoorbeeld een bedrijfsuitje zoals het houden van volleybalwedstrijd of een voetbalwedstrijd. Omdat de afgelopen jaren is gebleken dat de maximaal in gebruik te nemen strandoppervlakte van 100 m2 erg beperkt was, wordt deze verruimd naar maximaal 150 m2. Daarnaast wordt het maximale aantal deelnemers verhoogd van 100 naar 150 personen.Te allen tijde blijft gelden dat minimaal 10 meter gemeten vanaf de (hoogste) vloedlijn (conform het huurcontract) geheel vrij moet blijven. Bovendien mogen geen bouwwerken opgericht worden en geen geluidsinstallaties gebruikt worden en dient het strand na sluiting van het paviljoen weer “leeg” te zijn.

Omdat de gemeente Bloemendaal het openbare karakter van het strand wil behouden, zal de gemeente geen toestemming geven voor grootschaliger activiteiten dan hierboven beschreven op het verhuurde stranddeel. Een en ander is overigens ook in de huurcontracten opgenomen. Voor grootschaliger activiteiten dient uitgeweken te worden naar het sport- spel- en activiteitenstrand. In dit verband wijzen wij erop dat ook deze activiteiten uitsluitend mogen plaatsvinden in opdracht van de paviljoenhouders in het kader van bijvoorbeeld een bedrijfsuitje. Van deze activiteiten dient bij de gemeente melding gedaan te worden zodat beoordeeld kan worden of een vergunning benodigd is.

Op grond van de APV van Bloemendaal is het niet toegestaan om een bedrijf op het Bloemendaalse strand op te richten of te hebben. Outdoor sportbedrijven zijn daarom, zonder een duidelijke relatie met een activiteit in een van de paviljoens, niet welkom op het Bloemendaalse strand.

10. Beleid rond zeewater

10.1 Algemeen

De hoofddoelstelling is de veiligheid van de strandgasten die zich in zee begeven, zoveel mogelijk te verzekeren. Dit moet blijken uit de ongevallencijfers. In onderstaande paragrafen gaan we in op het gebruik van het zeewater en het gemeentelijk beleid. Per onderdeel zijn er oplossingen/aanbevelingen. Dit hoofdstuk leent zich niet voor een behandeling per themastrand.

10.2 Veiligheid zwemmers hoogste prioriteit

De veiligheid van de badgasten heeft voor de gemeente de hoogste prioriteit. Daarom zijn in zee (tot 1000 meter uit de kust) geen vaartuigen toegestaan. Jaarlijks geeft de gemeente één ontheffing af voor één exploitant van één rondvaartboot (ook wel bananenboot). Daarnaast verleent de gemeente ontheffingen aan de catamarans bij de drie watersport-georiënteerde huurders. De gemeentelijke stickers verhogen de herkenbaarheid en maken indirect het handhaven makkelijker. Daarom is op het Bloemendaalse strand geen ruimte voor parasailing of jetski’s. Ook motorboten zijn niet toegestaan. Voor 2006 kreeg iedere paviljoenhouder ontheffing voor het gebruik van één motorboot. Door de grote drukte van zwemmers in het water continueert de gemeente deze ontheffingen niet meer. De beleidslijn inzake motorboten is: geen uitbreiding toestaan. De veiligheid van de zwemmers staat op de eerste plaats.

Een van de strandexploitanten heeft een verzoek ingediend om een botencorridor te realiseren, zodat bootjes kunnen aanmeren aan het Bloemendaalse strand. Dit verzoek wordt door het college van burgemeester en wethouders separaat behandeld. Enerzijds vindt de gemeente Bloemendaal het een leuk idee, anderzijds ziet de gemeente veiligheidsrisico’s. Na advies van reddingsbrigade en politie neemt het college een besluit omtrent deze aanvraag. Aanbeveling: beleid handhaven.

10.3 Kitesurfen

Het kitesurfen is een spectaculaire sport waarbij grote snelheden kunnen worden behaald en die in de regel dicht aan de kust wordt beoefend. Daardoor is de kans op overlast en /of gevaarlijke situaties bij deze vorm van watersport groot. Om deze overlast en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen heeft de gemeente voor de zomerperiode (mei t/m september) twee strandvakken aangewezen waar onder meer kitesurfers kunnen afvaren en aanlanden. Verder moeten zij zich buiten het zwemmersgebied begeven. Deze afspraken worden bewaakt door zowel de reddingsbrigade als de surfclub. Kitesurfen mag langs de Bloemendaalse kust, maar men dient zich te houden aan de afspraken. Dat wil zeggen: oefenen op het droge is slechts toegestaan in het vliegergebied (deel van het Sport en spel-activiteitenstrand). Tot en met 2012 bevinden de aan en afmeerzones zich op de grens van het familiestrand en het rust- en natuurstrand. De kiters moeten de denkbeeldige lijn achter de tweede branding aanhouden, dan wel een minimale afstand van 50 meter vanaf de waterlijn hanteren. Dat is buiten het zwemmersgebied. En het aanlanden en afvaren mag uitsluitend geschieden in de daarvoor aangewezen aan- en afmeerplaatsen. Vaak is het goed ‘kitesurfweer’ als er weinig zonaanbiddend publiek is. Dit beperkt de kans op calamiteiten. Bovendien zijn de reddingsbrigade en de surfclub erg actief om nieuwe kiters te wijzen op de afspraken.

10.3.1 Oplossingen/aanbevelingen

Beleid handhaven. Bij indelen naar themastranden horen kitesurfers op het Sport- en spel-activiteitenstrand (daaronder valt het vliegergebied, wat op dit moment is bestemd voor de kitesurfers). Wanneer dit stuk strand voldoende droog en breed is, worden de activiteiten verplaatst naar dit strand.

10.4 Andere watersporten

Het kajakken of brandingsurfen (en verwante sporten) in een bedrijfsmatige setting is niet toegestaan. Het kajakken of brandingsurfen en dergelijke is individueel wel toegestaan, maar bevelen van reddingsbrigade, politie of gemeente moeten direct worden opgevolgd. Kinderen met een surfboard zijn uiteraard geen probleem. Een omvangrijk drijvend vlot in diep of ondiep water als speelobject voor kinderen of als rustpunt voor zwemmers of waterskiërs past niet binnen het Bloemendaalse strandbeleid. Luchtbedden en vergelijkbare objecten zijn wel toegestaan. Het is echter meestal niet veilig deze te gebruiken vanwege het gevaar van afdrijven.

10.4.1 Oplossingen/aanbevelingen

Voor het beoefenen van watersport, zoals kajakken, brandingsurfen of zeilen, is het Sport- en spel-activiteitenstrand bestemd. Op dit activiteitenstrand is veel ruimte voor individuele watersporters. Omdat de watersportverenigingen tot en met 2012 elders zijn gehuisvest, wijst de gemeente een tweede aan- afmeergebied aan, één bij de sportclubs en één op het sport- spel activiteitenstrand. De borden wijzen zwemmers erop dat het niet veilig zwemmen is aldaar, eventueel kan zelfs een zwemverbod opgelegd worden.

Het beleid m.b.t. motorboten is de afgelopen jaren toegepast. Alleen een bananenboot krijgt jaarlijks een ontheffing om voor de Bloemendaalse kust te varen en af te meren. Daarnaast mogen de drie sportclubs met surfplanken en catamarans de zee in. De sportclubs hebben goed oog voor de veiligheid. Langsvarende vaartuigen (niet van de sportclubs) dienen o.g.v. de APV een afstand van minimaal 1000 meter van de kustlijn aan te houden. De handhaving hiervan verloopt tot nu toe moeizaam. Geregeld varen boten te dicht langs de kust. Dit kan gevaar opleveren voor zwemmers. De politie onderkent dit probleem en komt regelmatig in actie. Bloemendaal en Zandvoort hebben een financiële bijdrage gegeven voor de aanschaf van een jetski in 2009, zodat toezicht op zee door de politie kan worden verbeterd.

In overleg met de omliggende gemeenten wordt zoveel mogelijk gelijkluidend beleid ontwikkeld met betrekking tot kitesurfen. In de gemeente Bloemendaal zijn er geen problemen t.a.v. kitesurfen. Indien beleidswijzigingen bij omliggende gemeenten hiertoe aanleiding geven, zullen burgemeester en wethouders hier gelijk in optrekken.

De watersportverenigingen hebben van de gemeente borden gekregen waarop wordt gewaarschuwd dat men een landingsplaats van zeilboten en surfplanken betreedt. De verenigingen plaatsen de borden zelf.

11. Conclusies en aanbevelingen

11.1 Veiligheid:

  • .

    Veiligheidsdoelstellingen handhaven door inzet reddingsbrigade (paragraaf 4.2)

  • ·

    Toezicht politie en gemeentelijke handhavers voortzetten op naleving regelgeving, onder andere veilige uitvoering van diverse sportactiviteiten (paragraaf 4.3) in combinatie met de eigen verantwoordelijkheid van de betrokken verenigingen en clubs.

  • ·

    Voor het beveiligen van de afgang bij het familiestrand is het noodzakelijk om geen prikkeldraad meer te hebben aan de binnenzijde van de afgang. PWN en Rijnland hier nogmaals op attenderen.

  • ·

    Voorpad en achterpad bij de paviljoens verbreden in verband met de veiligheid van de paviljoenbezoekers.

  • ·

    Mogelijkheid bewegingssensor P2 bezien.

  • ·

    Actieve rol van de reddingsbrigade m.b.t. uitreiken polsbandjes voortzetten. Actieve rol paviljoenhouders bij uitdelen polsbanjes stimuleren.

  • ·

    Nijntjespalen opnieuw plaatsen.

11.2 Verkeer naar en op het strand:

  • .

    Alle paviljoenhouders gaan het overslagstation gebruiken. De toegangstijden tot het strand worden beperkt, geen auto’s op het strand tussen 11.00 en 17.00 uur. Het creeren van extra opslagmogelijkheden voor voorraad van de paviljoens op het overslagstation wordt onderzocht. Bezien of een capaciteitsuitbreiding van het overslagstation noodzakelijk is. Paviljoenhouders benaderen om met een voorstel te komen voor een betere/andere bevoorrading van de paviljoens waardoor het aantal verkeersbewegingen op de afgang vermindert.

  • ·

    Onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de strandafgang te wijzigen/verbreden teneinde een veiligere verkeerssituatie aldaar te verkrijgen. Ook zal de gemeente zich sterk maken voor een aparte afgang voor paarden. In samenwerking met PWN en Rijnland bezien of de inrichting bovenaan de afgang van Parnassia verder verbeterd kan worden.

  • ·

    Speerpunt handhaving door boa’s en politie.

  • ·

    Verbeteren voorlichting op borden.

  • ·

    Zeer beperkte vergunningverlening berijden strand voor sport- en spel-activiteitenstrand (paragraaf 5.3).

  • ·

    Voor familiestrand en rust- en natuurstrand alleen langsrijdend verkeer vergunnen (paragraaf 5.4) .

  • ·

    Parkeerverwijssysteem goed laten functioneren.

  • ·

    Parkeerautomaten worden naast muntgeld geschikt gemaakt voor betalen met pinpas of creditcard. De tariefdifferentiatie wordt daarnaast verkort van een uur naar een half uur.

  • ·

    Parkeerterrein Koevlak inzetten t.b.v. parkeren strand.

  • ·

    Mogelijkheid valetparking onderzoeken.

11.3 Bebouwing op het strand:

  • .

    Ten aanzien van de verzoeken om extra bebouwing en jaarrondbebouwing op het strand zal naar aanleiding van het onderzoek in het kader van de structuurvisie meer duidelijkheid komen. Een wijziging van het bestemmingsplan is hiervoor noodzakelijk Hieromtrent nemen burgemeester en wethouders in het uitvoeringstraject van de structuurvisie een standpunt in. Vooralsnog houden burgemeester en wethouders vast aan strandbebouwing met maximaal 7 paviljoens, een winkel, een trampolinepark, 3 sportclubs en dertien kampeerhuisjes.

  • ·

    Indien het activiteitenstrand voldoende breed en droog is worden de sportclubs verplaatst naar het sport- spel en activiteitenstrand.

  • ·

    Verzoek om uitbreiding van sportactiviteiten op het strand/op zee (zeekanoën) betrekken burgemeester en wethouders bij het uitvoeringstraject van de structuurvisie.

11.4 Schoonhouden van het strand:

  • .

    Gemeentelijk toezicht op de opslag en afvoer van bedrijfsafval handhaven. De gemeente stimuleert het gebruik van perscontainers en stelt het gebruik van het overslagstation verplicht.

  • ·

    Er dient in 2011 een standpunt te worden ingenomen over welk schoonmaakniveau de gemeente wil bereiken. Om in het kader van de blauwe vlag de kwaliteit goed als doel te stellen, moet de raad eerst de kwaliteit goed vaststellen. Hiervoor zullen waarschijnlijk extra kosten gemaakt moeten worden. Doel is in 2012 de Blauwe Vlag te behalen. De paviljoenhouders hebben in dit verband hun verantwoordelijkheid voor het schoonhouden van het gedeelte voor de paviljoens.

  • ·

    Actief blijven op gebied van voorlichting. De strandcontactpersoon/ strandcoördinator besteedt hier veel aandacht aan en vervult een belangrijke schakelfunctie tussen de paviljoenhouders en de gemeentelijke organisatie.

  • ·

    De gemeentelijke afvalbakken zijn geplaatst naar behoefte, de paviljoenhouders zorgen zelf voor de lediging. In verband met de vroege start van het seizoen worden voorzieningen zoals vuilnisbakken gedeeltelijk al in maart op het strand geplaatst.

  • ·

    Daarnaast plaatsen de paviljoenhouders bij mooi weer zelf extra bakken. In de weekenden wordt er tevens een glasbak geplaatst. Bij feesten plaatsen de paviljoenhouders zelf glasbakken bij de strandafgang.

11.5 Vergunningenbeleid:

  • .

    Op het gebied van niet rijden op het strand de bepaling in de APV handhaven. Maatregelen treffen om verkeersbewegingen op de strandafgang te verminderen. (paragraaf 8.2).

  • ·

    De paviljoenhouders zijn uitgenodigd om een voorstel in te dienen om te komen tot een ander normenkader met betrekking tot geluid, waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden. De normen zoals genoemd in paragraaf 8.3 kunnen daarop door burgemeester en wethouders worden aangepast.

  • ·

    In 2010 is een overzichtskaart van het strand bij de politiepost en bij Parnassia opgehangen. Burgemeester en wethouders gaan er vanuit dat dit bijdraagt tot meer overzicht voor de strandgebruiker.

  • ·

    Voorlichting geven via website en weekblad over de strandregels.

  • ·

    Open vuur op het strand altijd verbieden en barbecuetoestel toestaan (paragraaf 8.5).

  • ·

    Huidige aantal venters handhaven (paragraaf 8.6).

  • ·

    Beleid sluitingstijden handhaven.

11.6 Overige activiteiten op het strand:

  • .

    Promotionele strandgerelateerde activiteiten met vergunning alleen toestaan op de kop van de Zeeweg (paragraaf 9.2)

  • ·

    Geen inspanning verrichten op het gebied van terugdringen van reclame op eigen terrein (paragraaf 9.3)

  • ·

    Geen medewerking verlenen aan drijvende reclame op zee.

  • ·

    Optreden tegen illegaal flyeren voortzetten.

11.7 Zeewater:

  • .

    Veiligheid voor zwemmers waarborgen door het beleid inzake motorboten te handhaven (paragraaf 10.2). De veiligheid van zwemmers staat voorop. Verzoek aanleg botencorridor wordt separaat behandeld.

  • ·

    Kitesurfen toestaan en gemaakte afspraken met surfclub en reddingsbrigade handhaven (paragraaf 10.3).

  • ·

    Voorlichting met borden en/of banners verbeteren met onderscheid tussen zwemgebied en watersportgebied (paragraaf 10.4).

11.8 Algemeen:

  • .

    Verbeteren toegankelijkheid voor gehandicapten. In 2010 is een strandrolstoel aangeschaft in verband met een beter toegankelijkheid van het strand voor gehandicapten. Aanvullende maatregelen treffen om de toegankelijkheid van het strand voor gehandicapten te verbeteren.

  • ·

    Duurzaamheidsmaatregelen. Maatregelen treffen in het kader van duurzaamheid. (bijvoorbeeld energievoorziening, zonnepanelen, windmolentjes, grijs water, e.d.).

  • ·

    Kwaliteitsverbeteringen. Aanleg sanitaire voorziening, douches en geldautomaat op de Kop van de Zeeweg

  • ·

    Nader gesprek met PWN, Provincie en Natuurmonumenten.Het college gaat nader in gesprek met PWN , Provincie en Natuurmonumenten teneinde bij toekomstige ontwikkelingen zoveel mogelijk uit te gaan van behoud van de balans tussen natuur, natuurbeleving en het recreatieve gebruik van het Nationaal Park Zuid Kennemerland. Gedacht kan hierbij worden aan toekomstige ontwikkelingen t.a.v. de strandafslag de Kattendel en het hierbij betrokken gedeelte fietspad.

·Kosten en baten die aan het strandproduct toe te rekenen zijn inzichtelijk maken, zoals bij de begroting, door middel van aanpassing van het subproduct strand, meer inzicht te verschaffen in de strandgerelateerde opbrengsten en kosten.

[Klik hier om het document te downloaden]

Bijlage: Overzichtstekening van de verschillende strandtypen (2011007800)Overzichtstekening van de verschillende strandtypen