Reglement Burgerlijke Stand Bloemendaal 2020

Geldend van 23-06-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Bloemendaal 2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

besluiten:

vast te stellen het Reglement Burgerlijke Stand Bloemendaal 2020 houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren Burgerlijke Stand, Buitengewoon Ambtenaren Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a.

de wet:

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek Besluit

b.

besluit:

Besluit Burgerlijke Stand 1994

c.

ambtenaar burgerlijke stand:

Een ambtenaar in dienst van de gemeente Bloemendaal of een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

d.

buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand:

Een ambtenaar in dienst van de gemeente Bloemendaal of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

e.

gemeentehuis:

Het gemeentehuis in Overveen en verder alle locaties die als zodanig zijn aangewezen door burgemeester en wethouders van Bloemendaal.

f.

huwelijk:

een huwelijk of geregistreerd partnerschap

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Bloemendaal;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in de arbeidsovereenkomst te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat de ambtenaar in dienst zal zijn bij de gemeente Bloemendaal.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in de arbeidsovereenkomst te bepalen periode aangewezen. Deze periode is maximaal tot de leeftijd van 65 jaar wordt bereikt, en kaan daarna jaarlijks worden verlengd, tot maximaal de leeftijd van 70 jaar is bereikt.

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente Bloemendaal hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Salaris

Lid 1

De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ontvangt een salaris in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan viermaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, volgens de salaristabel in de cao gemeenten, indien het huwelijk in het gemeentehuis wordt gesloten.

Lid 2

De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ontvangt een salaris in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan vijfmaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, volgens de salaristabel in de cao gemeenten, indien het huwelijk op een andere locatie dan het gemeentehuis wordt gesloten.

Lid 3

De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt aangevuld met het percentage van de vakantietoelage zoals opgenomen in de cao gemeenten en het percentage van de eindejaarsuitkering zoals opgenomen in de cao gemeenten.

Lid 4

De buitengewoon ambtenaar ontvangt een extra vergoeding ter hoogte van 8,6% van het salaris, vanwege het niet ontvangen van het wettelijk vakantieverlof.

Lid 5

De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand bouwt pensioen conform de cao gemeenten op indien hij meer dan 51 huwelijken per kalenderjaar sluit.

Lid 6

De Bloemendaalse regeling reiskosten woon- werkverkeer zoals opgenomen in het personeelshandboek Bloemendaal en Heemstede is van toepassing op de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

Lid 7

De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand die is aangewezen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (de zgn. gastbabs) ontvangt hiervoor geen salaris of vergoeding.

Artikel 5 Leiding van dienst

De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor huwelijksvoltrekkingen, sluiting van geregistreerde partnerschappen en omzettingen van geregistreerde partnerschappen in een huwelijk:

    Trouwzaal

    • a.

      op maandag om 8.30 uur en 9 uur in verband met kosteloze voltrekking, sluiting en omzetting;

      Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand wordt in Bloemendaal op maandag om 8.30 uur en om 9.00 uur gelegenheid geboden tot kosteloze huwelijkssluiting, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap.

      De kosteloze huwelijkssluiting vindt plaats in de trouwzaal van het gemeentehuis

      Overveen en wordt uitgevoerd door een ambtenaar van de burgerlijke stand en duurt maximaal 15 minuten.

      Naast het bruidspaar zijn maximaal acht anderen aanwezig. Er is geen ruimte voor persoonlijke inbreng tijdens de ceremonie. Het bruidspaar moet een sociaal/economische binding hebben met de gemeente Bloemendaal.

      Er vindt geen gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand voorafgaand aan het huwelijk of de partnerschapsregistratie.

      Het schenken van drank of het strooien van bloemblaadjes, confetti en/of rijst is niet toegestaan. Er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

    • b.

      op maandag tot en met vrijdag om 10 uur, 11 uur, 12 uur, 14 uur, 15 uur en 16 uur;

    • c.

      op de 1e, 3e en eventueel 5e zaterdag van de maand om 13 uur en 14 uur;

      Burgerzaal

    • d.

      op vrijdag om 10 uur, 14 uur en 16 uur;

    • e.

      op de 1e, 3e en eventueel 5e zaterdag van de maand 12 uur;

  • 2. voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur en op afspraak van maandag tot en met donderdag van 12.30 uur tot 17 uur.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn door burgemeester en wethouders na voorafgaande bekendmaking te bepalen uren.

  • 5. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau van de burgerlijke stand gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 6. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als “reglement burgerlijke stand Bloemendaal 2020”.

  • 2. Dit reglement treedt in werking één dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2020.

  • 3. Het reglement burgerlijke stand Bloemendaal 2015 wordt per de in lid 2 genoemde datum ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het collega van burgemeester en wethouders tijdens de vergadering van 25 februari 2020.

Burgemeester en wethouders van Bloemendaal,

Burgemeester,

Secretaris