Regeling vervallen per 01-07-2013

Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning

Geldend van 03-12-2010 t/m 30-06-2013

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning

  • b.

    Raad: de gemeenteraad van Borne

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Borne

  • d.

    Cliëntenparticipatie Wmo: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belanghebbenden betrekt bij de voorbereiding, uitvoering, monitoring en evaluatie van het gemeentelijke Wmo-beleid.

  • e.

    Wmo-platform: de wijze van organisatie waarop de cliëntenparticipatie is georganiseerd en tot stand komt.

  • f.

    Cliëntenpanel: een groep cliënten die op grond van hun ervaringen en inzichten, informatie geeft over de gebruikswaarde en kwaliteit van de dienstverlening, producten en het beleid in het kader van de Wmo.

  • g.

    Prestatieveld: aandachtsgebied waarop de gemeente prestaties moet leveren in het kader van de Wmo; zie voor de prestatievelden artikel 6 van deze verordening.

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

De cliëntenparticipatie Wmo heeft de volgende doelstelling:

  • 1.

    Bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wmo door de organisatie vanuit een onafhankelijke positie betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering, monitoring en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke Wmo-beleid.

  • 2.

    Bijdragen aan de totstandkoming en verbetering van het integraal gemeentelijke Wmo-beleid.

Artikel 3 Instelling Wmo-platform

Er is één Wmo-platform dat wordt betrokken bij de voorbereiding, uitvoering, monitoring en evaluatie van het beleid over maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 4 Samenstelling Wmo-platform

  • 1. Het Wmo-platform wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties en natuurlijke personen vallend onder de daarvoor in aanmerking komende prestatievelden.

  • 2. Het Wmo-platform bestaat in ieder geval uit negen leden:

    • a.

      Twee vertegenwoordigers uit de doelgroep Ouderen

    • b.

      Eén vertegenwoordiger uit de doelgroep Lichamelijk gehandicapten

    • c.

      Eén vertegenwoordiger uit de doelgroep Chronisch zieken

    • d.

      Eén vertegenwoordiger uit de doelgroep Verstandelijk gehandicapten/ouders met een gehandicapt kind

    • e.

      Twee vertegenwoordigers uit de doelgroep Mantelzorg en vrijwilligers

    • f.

      Eén vertegenwoordiger uit de doelgroep Geestelijke Gezondheidszorg

    • g.

      Een onafhankelijke voorzitter met stemrecht

  • 3. Het Wmo-platform benoemt een secretaris uit zijn midden, evenals een plaatsvervangend voorzitter/secretaris.

  • 4. De gemeente wijst een ambtelijk ondersteuner aan voor het Wmo-platform, die tevens alle vergaderingen bijwoont.

  • 5. Het Wmo-platform kent een agendacommissie die verantwoordelijk is voor de voorbereiding van de vergaderingen, het beheer van de financiën en het bewaken van de planning.

  • 6. De agendacommissie van het Wmo-platform bestaat uit:

    • a.

      De onafhankelijke voorzitter van het Wmo-platform,

    • b.

      De secretaris van het Wmo-platform,

    • c.

      De ambtelijke ondersteuner van het Wmo-platform en

    • d.

      De plaatsvervangend voorzitter/secretaris

  • 7. Het college kan, in overleg met het platform, nadere regels stellen over de vertegenwoordiging van doelgroepen en het instellen van panels.

  • 8. Het college kan, in overleg met het platform, doelgroep(en) toevoegen aan het platform.

Artikel 5 Leden Wmo-platform

  • 1. De leden van het Wmo-platform en de voorzitter worden benoemd door het college.

  • 2. De leden nemen plaats in het Wmo-platform op persoonlijke titel, zonder last of ruggespraak.

  • 3. Het lidmaatschap van het Wmo-platform is onverenigbaar met:

    • a.

      Het lidmaatschap van de gemeenteraad, het college en/of raadscommissies

    • b.

      Het werknemerschap van de gemeente Borne

  • 4. Leden van het Wmo-platform wonen in de gemeente Borne.

  • 5. De voorzitter en de leden maken maximaal vier jaar deel uit van het Wmo-platform, met de mogelijkheid van verlenging met nog eens maximaal vier jaar. De benoeming en verlenging wordt bij voorkeur zodanig geregeld dat telkens slechts maximaal de helft van het aantal leden van het Wmo-platform tegelijkertijd aftreedt.

Artikel 6 Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie wordt het Wmo-platform tijdig betrokken bij:

  • a.

    het gemeentelijke beleid met betrekking tot de Wmo: beleidsvoorbereiding, monitoring, uitvoering en evaluatie.

  • b.

    het integrale beleid op het terrein van de Wmo, bestaande uit:

    • ·

      voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente gericht op het brengen van samenhang in het beleid op de verschillende terreinen van de Wmo.

    • ·

      Het beleid op alle terreinen gerelateerd aan de negen prestatievelden in de Wmo:

      • ·

        het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten

      • ·

        op preventiegerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden

      • ·

        het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning

      • ·

        het ondersteunen van mantelzorgers daar onder begrepen steun bij het vinden van adequate oplossingen indien zij hun taken tijdelijk niet kunnen waarnemen, alsmede het ondersteunen van vrijwilligers

      • ·

        het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal probleem

      • ·

        het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer

      • ·

        het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en het voeren van beleid ter bestrijding van geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd

      • ·

        het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen

      • ·

        het bevorderen van beleid om verslaving tegen te gaan

Artikel 7 Taken en bevoegdheden Wmo-platform

  • 1. In het kader van cliëntenparticipatie vraagt het college het Wmo-platform om advies bij de beleidsterreinen, zoals beschreven in artikel 6. Het Wmo-platform is daarnaast gerechtigd om ongevraagd advies te geven.

  • 2. Het college vraagt het Wmo-platform in ieder geval advies over:

    • a.

      Het op te stellen beleidsplan Wmo (minimaal 1x in de vier jaar)

    • b.

      De volgende onderwerpen:

      • i.

        De wijze waarop de kwaliteit van maatschappelijke ondersteuning gewaarborgd wordt

      • ii.

        De keuzevrijheid van cliënten

  • 3. Het Wmo-platform is niet bevoegd te adviseren over:

    • a.

      Een privaatrechtelijke rechtshandeling die door de gemeente Borne als rechtspersoon wordt verricht

    • b.

      Zaken die betrekking hebben op individuele cliënten

    • c.

      De Wet werk en bijstand

  • 4. Jaarlijks maakt de agendacommissie een inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit jaarverslag wordt toegezonden aan het college.

Artikel 8 Werkwijze adviezen Wmo-platform

  • 1. De adviezen van het Wmo-platform worden schriftelijk uitgebracht.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, minimaal vier weken van tevoren, dat het uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit door de gemeenteraad. Dit houdt in ieder geval in dat:

    • a.

      Het Wmo-platform wordt betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid

    • b.

      Het Wmo-platform wordt betrokken bij het formuleren en vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie, de verantwoording van het gevoerde beleid, bij de bespreking van de evaluatie en de monitoring.

    • c.

      Het Wmo-platform wordt betrokken bij het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek.

  • 3. De wijze waarop het college met een advies van het Wmo-platform omgaat, wordt schriftelijk gecommuniceerd.

  • 4. Wanneer het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van het Wmo-platform, dan wordt dit bij dit voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van het Wmo-platform is afgeweken.

  • 5. De adviezen van het Wmo-platform zijn openbaar.

  • 6. Het college voorziet het Wmo-platform van informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het Wmo-platform. Het gaat hier om alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

Artikel 9 Evaluatie Wmo-platform

  • 1. De samenwerking tussen het college en het Wmo-platform wordt jaarlijks geëvalueerd.

  • 2. Daarnaast wordt de werking van het Wmo-platform één keer per jaar geëvalueerd.

Artikel 10 Raadpleging cliëntenpanels

Wanneer het Wmo-platform advies wil uitbrengen over de verschillende doelgroepen of onderwerpen die de verschillende doelgroepen aangaan, dient het platform allereerst de desbetreffende cliëntenpanels te raadplegen.

Artikel 11 Vergaderingen Wmo-platform

  • 1. Het Wmo-platform vergadert tenminste twee keer per jaar en wanneer nodig vaker. De vergaderingen zijn openbaar en worden publiekelijk bekend gemaakt.

  • 2. Tussen het college en het Wmo-platform vindt minimaal één keer per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen. Het overleg vindt plaats onder wisselend voorzitterschap van het Wmo-platform en de portefeuillewethouder.

  • 3. Tussen de portefeuillewethouder en het Wmo-platform vindt één keer per jaar overleg plaats.

  • 4. Daarnaast vindt, indien nodig, maar tenminste twee keer per jaar, overleg plaats tussen de agendacommissie van het Wmo-platform en de portefeuillewethouder op beider initiatief.

Artikel 12 Regels vergaderingen Wmo-platform

  • 1. De voorzitter bepaalt in overleg met de overige leden van de agendacommissie de tijd en plaats van de vergaderingen.

  • 2. De secretaris stelt de agenda voor de vergadering op.

  • 3. De secretaris roept de vergadering bij elkaar door middel van schriftelijke kennisgeving aan alle deelnemers van het platform.

  • 4. De ambtelijk ondersteuner maakt een verslag van de vergadering en de secretaris ondertekent dit verslag. De secretaris verstuurt vervolgens het verslag naar alle leden van het platform, de voorzitter, de portefeuillewethouder en de ambtelijk ondersteuner.

Artikel 13 Faciliteiten Wmo-platform

  • 1. Het college stelt jaarlijks aan de hand van het door het Wmo-platform opgestelde begroting een budget beschikbaar voor de voorzieningen die nodig zijn voor de uitoefening van de werkzaamheden, zoals de administratieve kosten en kosten van deskundigheidsbevordering van de leden van het Wmo-platform. De gemeente kan ook besluiten sommige kostenposten in natura aan te bieden, zoals een vergaderruimte in het gemeentehuis en de daarbij horende voorzieningen.

  • 2. Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat het Wmo-platform redelijkerwijs in staat kan worden geacht gemeenschappelijke belangen te behartigen.

  • 3. De agendacommissie van het Wmo-platform voert beheer over dit budget en stelt jaarlijks een overzicht ten behoeve van de gemeente beschikbaar over de wijze van besteding (financieel jaarverslag).

  • 4. Voor niet-reguliere activiteiten kan het Wmo-platform bij het college een projectsubsidie aanvragen.

  • 5. Het college kan besluiten om de leden van het platform een vergoeding te verlenen.

Artikel 14 Klachten

Natuurlijke personen alsmede rechtspersonen die een belang hebben in de gemeente kunnen gebruik maken van de regeling interne klachtenprocedure gemeente Borne.

Artikel 15 Reglementen

  • 1. Het Wmo-platform kan in aanvulling op deze verordening één of meer reglementen opstellen.

  • 2. Een afschrift van elk reglement wordt na vaststelling door het Wmo-platform ter kennisneming gezonden aan het college.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot de Wmo beslist het college in overleg met het Wmo-platform.

  • 2. Indien er geen Wmo-platform binnen de gemeente actief is, zal het college de totstandkoming van een Wmo-platform bevorderen.

  • 3. Deze verordening treedt in werking, met ingang van 1 januari 2007.

  • 4. In wederzijdse overeenstemming tussen het Wmo-platform en het college kan afgeweken worden van de bepalingen, wanneer zich daartoe situaties voordoen.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning”.

Nota-toelichting Toelichting Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning

Toelichting algemeen

De nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning treedt per 1 januari 2007 in werking. ‘Meedoen’ is het uitgangspunt van de Wmo. Alle burgers, jong of oud, gehandicapt of niet, moeten mee kunnen doen aan alle facetten van de samenleving, al dan niet met hulp van familie, vrienden of bekenden. Wanneer dat niet mogelijk is, kan de burger vanaf 1 januari 2007 aankloppen bij de gemeente voor ondersteuning.

De Wmo stelt twee eisen aan de gemeenten: participatie en verantwoording. De eerste eis komt tot uitdrukking in de nota cliëntenparticipatie Wmo en in deze verordening. De gemeente moet de burgers betrekken bij het opstellen van beleid en de uitvoering van het beleid op het gebied van de maatschappelijke ondersteuning.

In de Wmo wordt het college verplicht om de cliëntenparticipatie vorm te geven bij de beleidsvoorbereiding en het opstellen van het beleidsplan. In de Wmo is echter geen verplichting opgenomen voor aparte inspraak of een participatieverordening; hiervoor wordt alleen verwezen naar artikel 150 van de Gemeentewet (inspraakverordening). De gemeente heeft dus beleidsvrijheid om de inspraak naar eigen inzicht te regelen.

De belangrijkste Wmo-artikelen in het kader van de cliëntenparticipatie zijn artikel 11 en 12.

Artikel 11 van de Wmo luidt:

“Het college van burgemeester en wethouders betrekt ingezetenen van de gemeente en in de gemeente belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, op de wijze voorzien in de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde verordening.”

Artikel 12 van de Wmo luidt:

“Alvorens een voordracht tot vaststelling door de gemeenteraad te doen, vraagt het college van burgemeester en wethouders over het ontwerpplan advies aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning evenals aan één of meerdere niet gebonden personen van wie een terzake kundig advies kan worden verwacht.”

De wetgever heeft in de Wmo geen verplichting opgenomen voor de gemeenten om een raad in te stellen, maar hij heeft wel aanvullende eisen gesteld. Zo moeten de gemeenten hun best doen om de wensen en behoeften van burgers en cliënten in kaart te brengen en moeten zij alle benodigde informatie verstrekken.

In het kader hiervan en gezien artikel 12 van de Wmo heeft de gemeente Borne ervoor gekozen een Wmo-platform op te richten, dat het algemeen belang dient en een adviserende rol heeft richting het college wat betreft het Wmo-beleid. Daarnaast wil de gemeente Borne ook de cliënten en gebruikers van producten en diensten raadplegen aan de hand van cliëntenpanels. De uitwerking van deze vormen van cliëntenparticipatie vindt u terug in deze verordening en de nota cliëntenparticipatie Wmo gemeente Borne.

Toelichting artikelgewijs

Artikel 1 Begripsbepalingen

Toelichting niet van toepassing.

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

In dit artikel wordt de doelstelling van de cliëntenparticipatie weergegeven. De doelstelling is tweeledig. Aan de ene kant wil de participatie van cliënten bewerkstelligen dat belanghebbenden betrokken worden bij het Wmo-beleid en aan de andere kant kan op deze manier het gemeentelijke Wmo-beleid op een interactieve manier tot stand komen en verbeterd worden.

Artikel 3 Instelling Wmo-platform

Er wordt één Wmo-platform opgericht dat betrokken wordt bij het Wmo-beleid.

Artikel 4 Samenstelling Wmo-platform

Het Wmo-platform wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties en andere personen die vallen onder de Wmo, gezien de prestatievelden.

Het Wmo-platform bestaat uit negen leden, die verdeeld zijn over verschillende doelgroepen:

  • ·

    twee vertegenwoordigers uit de doelgroep Ouderen, omdat dit een belangrijke doelgroep is van de Wmo, ook gelet op de vergrijzing;

  • ·

    één vertegenwoordiger uit de doelgroep Lichamelijk gehandicapten;

  • ·

    één vertegenwoordiger uit de doelgroep Chronisch zieken;

  • ·

    één vertegenwoordiger uit de doelgroep verstandelijk gehandicapten/ouders met een gehandicapt kind;

  • ·

    twee vertegenwoordigers uit de doelgroep Mantelzorgers en vrijwilligers, omdat ook dit een heel belangrijke doelgroep is gezien het uitgangspunt van de Wmo (‘iedereen moet mee kunnen doen, al dan niet met hulp van anderen’);

  • ·

    een onafhankelijke voorzitter, die wel stemrecht heeft, maar geen cliënt hoeft te zijn; op deze manier is er een onafhankelijk persoon binnen het platform die het proces kan bewaken.

Gezien de prestatievelden van de Wmo, zouden er nog meer doelgroepen vertegenwoordigd kunnen worden in het platform. Wij hebben er echter voor gekozen om bijvoorbeeld de jongeren en de wijkorganisaties hier buiten te laten en deze doelgroepen via cliëntenpanels te benaderen. Op deze manier kunnen toch alle doelgroepen van de Wmo gehoord worden.

De mogelijkheid bestaat om nadere regels te stellen en later nog doelgroepen toe te voegen aan het Wmo-platform.

Artikel 5 Leden Wmo-platform

Alle leden van het platform worden benoemd door het college; de leden van de agendacommissie worden tevens benoemd in hun functie door het college. De voorzitter is onafhankelijk; de secretaris en plaatsvervanger worden uit het midden van het platform benoemd.

Artikel 6 Beleidsterreinen

De beleidsterreinen zoals ze genoemd staan in artikel 6 komen uit de wetstekst van de Wmo.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden Wmo-platform

In dit artikel worden de taken en bevoegdheden van het platform beschreven. Het platform is niet bevoegd te adviseren over de Wwb, aangezien de cliëntenparticipatie hiervoor apart wordt opgezet met dezelfde opzet en aanpak als de cliëntenparticipatie in het kader van de Wmo.

Artikel 8 Werkwijze adviezen Wmo-platform

In artikel 8 wordt de werkwijze van het platform weergegeven. Toelichting is hierbij niet van toepassing.

Artikel 9 Evaluatie Wmo-platform

Jaarlijks vindt er een evaluatie plaats. Het betreft zowel de werkwijze van het platform op zich als de samenwerking tussen het college en het platform.

Artikel 10 Raadpleging cliëntenpanels

De gemeente Borne heeft gekozen voor twee vormen van cliëntenparticipatie die naast elkaar bestaan. Dit artikel geeft de link aan tussen het Wmo-platform en de cliëntenpanels.

In de vormgeving van de cliëntenparticipatie die de gemeente Borne heeft gekozen, is duidelijk dat het Wmo-platform geen adviezen uit kan brengen over zaken die relevant zijn voor een bepaalde doelgroep, zonder die doelgroep geraadpleegd te hebben. Het platform heeft daarom de verplichting het desbetreffende cliëntenpanel te raadplegen, wanneer zij een advies wil uitbrengen over die doelgroep of een onderwerp dat die doelgroep aangaat.

Artikel 11 Vergaderingen Wmo-platform

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 12 Regels vergaderingen Wmo-platform

Toelichting niet van toepassing.

Artikel 13 Faciliteiten Wmo-platform

Het college stelt enkele faciliteiten beschikbaar aan het Wmo-platform.

Artikel 14 Klachten

Bij klachten over de cliëntenparticipatie kan gebruik gemaakt worden van de interne klachtenprocedure van de gemeente Borne.

Artikel 15 Reglementen

De mogelijkheid bestaat voor het platform om nadere regels te stellen, bijvoorbeeld in een huishoudelijk reglement. Een reglement mag niet in strijd zijn met deze verordening. Het college krijgt een dergelijk reglement toegezonden ter kennisname.

Artikel 16 Slotbepalingen

Toelichting niet van toepassing.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening dient aangehaald te worden volgens deze citeertitel.