Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent niet uitkeringsgerechtigden (Beleidsregel Niet uitkeringsgerechtigden gemeente Borne 2019)

Geldend van 08-08-2019 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne houdende regels omtrent niet uitkeringsgerechtigden (Beleidsregel Niet uitkeringsgerechtigden gemeente Borne 2019)

Burgemeester en wethouders van Borne

besluiten:

gelezen het collegevoorstel 28 mei 2019, 19int05328, gelet op artikel 5 en artikel 7 van de Re-integratieverordening Participatiewet 2019 de navolgende “Beleidsregel Niet uitkeringsgerechtigden gemeente Borne 2019” vast.

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1. Alle begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.

      Anw: Algemene nabestaandenwet;

    • b.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo;

    • c.

      Doelgroep: personen als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub a, van de Participatiewet;

    • d.

      Doelgroepregister: een landelijk register, waarin alle mensen staan die vallen onder de banenafspraak;

    • e.

      loaw: Wet inkomensvoorziening oudere werklozen;

    • f.

      loaz: Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen;

    • g.

      Nugger: de persoon, zoals bedoeld in artikel 6, lid 1, sub a van de participatiewet (Niet-uitkeringsgerechtigde);

    • h.

      TW: Toeslagenwet;

    • i.

      Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;

    • j.

      WAO: Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering;

    • k.

      WBIA: Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria;

    • l.

      WIA: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

    • m.

      WW: Werkloosheidswet.

Artikel 2 Wettelijk kader

  • 1. In deze beleidsregel wordt de ondersteuning behandeld die het college biedt bij de toeleiding en bemiddeling naar werk van in de gemeente woonachtige nuggers.

  • 2. Deze ondersteuning komt voort uit de verplichting vanuit de Participatiewet dat gemeenten haar werkzoekende nuggers een aanbod moeten doen.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1. Het college neemt op verzoek van een nugger of diens (professionele) omgeving de aanvraag in behandeling.

  • 2. Uitzondering op lid 1 van dit artikel zijn personen die zijn opgenomen in het doelgroepregister.

  • 3. Bij een aanvraag vindt er geen vermogenstoetsing plaats.

Artikel 4 Doelgroep

  • 1. 1. De nugger die in aanmerking komt voor ondersteuning naar werk is, conform artikel 6, lid 1, sub a, van de Participatiewet:

    • a.

      jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd; en

    • b.

      als werkloos werkzoekende geregistreerd bij het UWV; en

    • c.

      heeft geen recht op arbeidsondersteuning op grond van de Wajong of een uitkering op grond van de Participatiewet, WW, loaw, loaz, Wajong, WIA, WAO, TW, WBIA, Anw dan wel een uitkering op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeen stemt; en

    • d.

      is woonachtig in de gemeente Borne.

Artikel 5 Voorwaarden

  • 1. Het college kan een voorziening aanbieden aan nuggers, onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      noodzaak: de persoon wil aan het werk en heeft daarbij ondersteuning nodig; en

    • b.

      er is geen sprake van een voorliggende voorziening; als uitzondering geldt wanneer een voorziening buiten de schuld van de nugger om vroegtijdig is afgebroken; en

    • c.

      de persoon is voor minimaal 12 uur per week beschikbaar voor werk; en

    • d.

      het (gezins)inkomen ligt onder 150% van de geldende bijstandsnorm.

  • 2. De voorwaarde als bedoeld in lid 1, sub d van dit artikel, is niet van toepassing op personen die opgenomen zijn in het doelgroepregister.

Artikel 6 Voorzieningen

  • 1. Het college kan de volgende ondersteuning inzetten voor nuggers:

    • a.

      verwijzing SWB (mits er plaats is);

    • b.

      verwijzing werkcoach;

    • c.

      verwijzing Taaleducatie;

    • d.

      verwijzing ROZ;

    • e.

      verwijzing onderzoek indicatie doelgroepenregister.

  • 2. Het college kan daarnaast de volgende voorzieningen inzetten voor een nugger die is opgenomen in het doelgroepregister:

    • a.

      loonwaardemeting en loonkostensubsidie;

    • b.

      proefplaatsing;

    • c.

      no-risk polis;

    • d.

      jobcoaching;

    • e.

      werkvoorzieningen.

  • 3. Bij het aanbieden van re-integratievoorzieningen wordt een afweging gemaakt tussen de op korte termijn te verwachten baten en kosten van de in te zetten voorziening, waarbij de goedkoopste adequate voorziening het uitgangspunt is.

Artikel 7 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Niet uitkeringsgerechtigden gemeente Borne 2019.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 28-5-2019.

De secretaris,

G.J. Rozendom

De burgemeester,

ing. G.J. van den Hengel MBA

Toelichting

Gemeenten hebben de taak om ook niet-uitkeringsgerechtigden (werklozen zonder uitkering) indien nodig een re-integratietraject aan te bieden. Deze taak vloeit voort uit het algemeen belang om te komen tot verhoging van de arbeidsparticipatie. De gemeente kan zelf binnen de wettelijke kaders bepalen welke doelgroepen voor welke voorzieningen in aanmerking komen. Voor de nuggers worden, indien nodig, de voorzieningen zoals aangegeven in artikel 6, lid 1 aangeboden.

Het betreffen voorzieningen gericht op:

  • a.

    verwijzing SWB (mits er plaats is binnen de vastgestelde caseloads); nuggers met een korte afstand tot de arbeidsmarkt worden bij de SWB intensief begeleid. Met "een korte afstand tot de arbeidsmarkt” wordt bedoeld dat de nugger binnen 6 maanden zijn/haar arbeidsvaardigheden en arbeidsvitaliteit op orde heeft én binnen maximaal 12 maanden in staat wordt geacht een (fulltime) betaalde baan te realiseren. Onderdeel van de begeleiding kan zijn het aanbieden van een werkervaringsplaats zonder geldelijke vergoeding en kosteloze dienstverlening van externe partijen;

  • b.

    verwijzing werkcoach: de taak van de werkcoach is om personen te plaatsen bij werkgevers. nderdeel daarvan is de begeleiding, jobhunting, bemiddeling, plaatsing en nazorg;

  • c.

    verwijzing Taaleducatie; nuggers die onvoldoende basisvaardigheden bezitten zoals lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden om volwaardig mee te kunnen doen in de maatschappij worden verwezen naar een van de partners in de stad die taaleducatie/basisvaardigheden aanbieden;

  • d.

    verwijzing ROZ; het ROZ geeft een objectief advies over de kansen en mogelijkheden om als zelfstandige te starten. De kansrijke plannen kunnen rekenen op ondersteuning bij het opstellen van een ondernemingsplan;

  • e.

    Voor nuggers waarvan het vermoeden bestaat dat zij een arbeidsbeperking hebben waardoor zij niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen kan een onderzoek worden ingezet om te onderzoeken of de nugger in aanmerking kan komen voor een indicatie doelgroepregister.

Voor werkzoekenden zonder uitkering die zijn opgenomen in het doelgroepenregister worden, indien nodig, de voorzieningen zoals aangegeven in artikel 6, lid 2 aangeboden. Het betreft de volgende voorzieningen:

  • a.

    loonwaardemeting: het onderzoek op de werkplek waarbij de loonwaarde van werknemers met een arbeidsbeperking ten opzichte van de werknemers zonder beperking wordt gemeten en vastgesteld;

  • b.

    loonkostensubsidie: de subsidie van de gemeente voor werkgevers die een persoon uit het doelgroepenregister in dienst nemen;

  • c.

    proefplaatsing: tijdelijk werken bij een werkgever waarbij de werkgever geen loon hoeft te betalen. De periode van de proefplaatsing vervangt de proeftijd aan het begin van een dienstverband;

  • d.

    no-risk polis: het afdekken van het risico van loondoorbetaling bij ziekte. Normaal gesproken moet een werkgever bij ziekte loon doorbetalen. Voor een werknemer met no-riskdekking die ziek wordt ontvangt de werkgever een ziektewetuitkering van het UWV. Die compenseert de loonkosten voor de werkgever bij ziekte;

  • e.

    jobcoaching: het begeleiden en ondersteunen van de werknemer op de werkplek bij de werkgever;

  • f.

    werkvoorzieningen: voorzieningen die noodzakelijk zijn om te kunnen functioneren op de werkplek of in het bedrijf zoals incidenteel en/of kortstondig woon-werk vervoer en/of meeneembare hulpmiddelen en/of aanpassingen werkplek.