Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR228994
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR228994/1
Regeling vervallen per 13-07-2022
Verordening verlening van inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaar van oud papier 2012
Geldend van 01-01-2012 t/m 12-07-2022
Intitulé
Verordening verlening van inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaar van oud papier 2012VERORDENING VERLENING VAN INZAMELVERGOEDINGEN AAN NON-PROFITINZAMELAARS VAN OUD PAPIER 2012
Titel 1: Inzamelvergoeding
Artikel 1 Inzamelvergunning
Een inzamelvergoeding kan slechts worden toegekend aan een inzamelaar welke beschikt over een inzamelvergunning van burgemeester en wethouders of de bestuurscommissie Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel op grond van de artikelen 2 en 12 van de Afvalstoffenverordening regio Land van Cuijk en Boekel.
De inzamelvergunning moet schriftelijk bij burgemeester en wethouders of de bestuurscommissie worden aangevraagd.
Met toepassing van de voorbereidingsprocedure van afdeling 4.1.2 Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van nadere regels terzake van de bestuurscommissie Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel, wordt door burgemeester en wethouders of de bestuurscommissie op de aanvraag om vergunning beslist.
Artikel 2 Inzamelvergoeding
Een inzamelaar die over een inzamelvergunning als bedoeld in artikel 1 van deze verordening beschikt en die oud papier heeft afgeleverd bij een daartoe door het bevoegd gezag aangewezen bedrijf (oud papierhandelaar of overslagpunt) voor het sorteren en bewerken van het oud papier, ontvangt overeenkomstig de registratie van het bedrijf per kilo geaccepteerd oud papier een inzamelvergoeding.
Deze inzamelvergoeding is gelijk aan de vergoeding die de gemeente ontvangt van de oud papierhandelaar en wordt berekend door de opbrengst te verminderen met de inzamelkosten.
De wijze waarop de opbrengst berekend wordt is vastgelegd in het bestek.
Hierop geldt de volgende uitzondering: indien de opbrengst lager is dan de garantiepremie, zoals beschreven in artikel 3, wordt de garantieprijs uitgekeerd.
Artikel 3 Garantiepremie/garantieprijs
De hoogte van de garantiepremie wordt jaarlijks vastgesteld door burgemeester en wethouders. De garantiepremie wordt ieder jaar per 1 januari, voor het eerst per 1 januari 2013, geïndexeerd op basis van de prijsindex voor de gezinsconsumptie reeks werknemersgezinnen, zoals deze gepubliceerd wordt door het CBS.
Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening bedraagt de garantiepremie € 0,046 per geaccepteerde kilo oud papier overeenkomstig de in artikel 2 van deze Verordening bedoelde registraties.
De inzamelkosten, onder ander bestaand uit de kosten van inzameling, het gebruik van inzamelmiddelen, vervoer en overige kosten welke ten laste van de gemeente komen, worden in mindering gebracht op de garantiepremie. Het bedrag dat dan ontstaat is het minimale bedrag dat per kilo aan de inzamelaar wordt uitgekeerd: de garantieprijs.
Jaarlijks, voor het eerst per 1 januari 2013, wordt de garantieprijs door burgemeester en wethouders bekend gemaakt.
Artikel 4 Uitbetaling inzamelvergoeding
De uitbetaling van de in artikel 2 berekende bedrag geschiedt tenminste eenmaal per maand op basis van de in artikel 2 bedoelde registraties over het voorgaand kwartaal.
Artikel 5 Intrekken inzamelvergunning
Indien de voorschriften ingevolge deze verordening niet worden nageleegd, kan de inzamelvergunning worden ingetrokken en kunnen uitbetaalde vergoedingen worden teruggevorderd.
Titel 2: Citeertitel, inwerkingtreding en overgangsbepaling
Artikel 6 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “verordening verlening van inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaar van oud papier 2012”.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt na bekendmaking met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2012. Op dat tijdstip wordt de verordening verlening van inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaars van oud papier 2005 ingetrokken.
Aritel 8 Overgangsbepaling
Vergunning voor de inzameling van oud papier toegekend krachtens de verordening verlening inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaars van oud papier 2001 blijven van kracht tot de termijn waarvoor zij werden verleend of tot het tijdstip waarop zij worden ingetrokken.
Bijlage Artikelsgewijze toelichting op de Verordening verlening van inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaars van oud papier 2005
Artikel 1
De inzamelvergunning moet worden verleend aan een inzamelaar, veelal een vereniging, die het oud papier levert aan tussenhandelaar en/of eindverwerker waarmee de bestuurscommissie namens de gemeente een contract heeft gesloten. Deze tussenhandelaar en/of eindverwerker is middels een Europese aanbestedingsprocedure gecontracteerd.
Artikel 2
De inzamelvergoeding hoeft niet telkens door de inzamelaar te worden aangevraagd en gedocumenteerd, maar vloeit automatisch voort uit de verleende vergunning en uit het feit dat er volgens de daarvoor geldende registraties oud papier is aangeleverd bij de gecontracteerde tussenhandelaar en/of eindverwerker.
De hoogte van de inzamelvergoeding die de gemeente ontvangt van de tussenhandelaar en/of eindverwerker is vastgelegd in het bestek dat als grondslag heeft gediend voor de Europese aanbesteding. Deze vergoeding is als volgt samengesteld:
Verkoopprijs:
verkoopprijs zoals opgenomen in de tabel Verkoopprijzen subkop Nederland in de publicatie van de afgelopen maand van “Marktberichten Oudpapier”. Dit is een uitgave van Magazine Recycling Benelux.
Gemiddelde verkoopprijs bont:
= (ondermarge verkoopprijs bont + bovenmarge verkoopprijs bont):2
Gemiddelde verkoopprijs druk:
= (ondermarge verkoopprijs druk + bovenmarge verkoopprijs druk):2
Gewogen marktprijs:
= ((gemiddelde verkoopprijs bont * 2) + gemiddelde verkoopprijs druk):3
Opbrengst:
= gewogen marktprijs * in de betreffende maand ingezamelde hoeveelheid oud papier uitgedrukt in tonnen
Inzamelvergoeding voor de inzamelaar die hieruit voortvloeit is :
Indien opbrengst >= garantiepremie geldt = opbrengst – kosten
Indien opbrengst < garantiepremie geldt: = garantiepremie - kosten
Nota-toelichting Artikelsgewijze toelichting op de Verordening verlening van inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaars van oud papier 2005
Artikel 1
De inzamelvergunning moet worden verleend aan een inzamelaar, veelal een vereniging, die het oud papier levert aan tussenhandelaar en/of eindverwerker waarmee de bestuurscommissie namens de gemeente een contract heeft gesloten. Deze tussenhandelaar en/of eindverwerker is middels een Europese aanbestedingsprocedure gecontracteerd.
Artikel 2
De inzamelvergoeding hoeft niet telkens door de inzamelaar te worden aangevraagd en gedocumenteerd, maar vloeit automatisch voort uit de verleende vergunning en uit het feit dat er volgens de daarvoor geldende registraties oud papier is aangeleverd bij de gecontracteerde tussenhandelaar en/of eindverwerker.
De hoogte van de inzamelvergoeding die de gemeente ontvangt van de tussenhandelaar en/of eindverwerker is vastgelegd in het bestek dat als grondslag heeft gediend voor de Europese aanbesteding. Deze vergoeding is als volgt samengesteld:
Verkoopprijs:
verkoopprijs zoals opgenomen in de tabel Verkoopprijzen subkop Nederland in de publicatie van de afgelopen maand van “Marktberichten Oudpapier”. Dit is een uitgave van Magazine Recycling Benelux.
Gemiddelde verkoopprijs bont:
= (ondermarge verkoopprijs bont + bovenmarge verkoopprijs bont):2
Gemiddelde verkoopprijs druk:
= (ondermarge verkoopprijs druk + bovenmarge verkoopprijs druk):2
Gewogen marktprijs:
= ((gemiddelde verkoopprijs bont * 2) + gemiddelde verkoopprijs druk):3
Opbrengst:
= gewogen marktprijs * in de betreffende maand ingezamelde hoeveelheid oud papier uitgedrukt in tonnen
Inzamelvergoeding voor de inzamelaar die hieruit voortvloeit is :
Indien opbrengst >= garantiepremie geldt = opbrengst – kosten
Indien opbrengst < garantiepremie geldt: = garantiepremie - kosten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl