Regeling vervallen per 31-12-2024

Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan (VGRP) 2020-2024

Geldend van 01-01-2020 t/m 30-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan (VGRP) 2020-2024

Onderwerp:

Voorstel tot vaststelling van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP) Gemeente Boxmeer 2020-2024 en tot aanpassing van de begroting 2020 inclusief meerjarenraming conform het VGRP.

Nummer:

7g.

AANde raad van de gemeente Boxmeer

Boxmeer, 4 februari 2020

Aanleiding

Gemeenten dienen op grond van de Wet milieubeheer te beschikken over een actueel Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan (VGRP). De gemeenteraad stelt daartoe telkens voor een daarbij te bepalen periode een dergelijk plan vast. In het plan dient te worden aangegeven hoe invulling wordt gegeven aan de drie zorgplichten, te weten: de zorgplicht voor de inzameling en het transport van afvalwater, de zorgplicht voor de inzameling en verwerking van overtollig hemelwater en de zorgplicht voor de aanpak van structurele grondwaterproblemen in stedelijk gebied.

De geldigheidstermijn van het voorgaande VGRP is al verstreken. Dit is reden geweest om een nieuw VGRP op te stellen voor een periode van vijf jaar (2020 tot met 2024). De riolering ligt echter veel langer dan deze planperiode onder de grond. Om deze reden is dit VGRP opgesteld met een doorkijk over de gehele levensduur van de riolering.

Daarnaast zijn er een aantal dominante ontwikkelingen die directe aanleiding geven om deze planperiode verder te denken dan de traditionele invulling van de zorgplichten. Ten eerste is dit het streven naar een klimaatbestendige leefomgeving. Hierdoor ontstaan nog meer dan vroeger raakvlakken met andere beleidsvelden die bijdragen aan de ruimtelijke inrichting: groen, weg en nieuwbouwplannen. Ten tweede is dit in overeenstemming met de komst van de Omgevingswet in 2021, die de vorming van een integrale omgevingsvisie verplicht stelt. Na het van kracht worden van de omgevingswet is het VGRP niet langer een wettelijk verplichte planvorm, maar kunnen elementen hiervan opgaan in respectievelijk de omgevingsvisie, -plan en -programma. Bovendien heeft de gemeente Boxmeer duurzaamheid hoog in het vaandel staan en wil de gemeente haar inwoners/bedrijven actief betrekken bij (de uitvoering van)plannen.

Het voorliggend plan is gezamenlijk opgesteld met het Waterschap Aa en Maas en de andere gemeenten in het Land van Cuijk. Deze samenwerking is een gevolg van het op 23 mei 2011 getekende landelijk bestuursakkoord Water. Als onderdeel van deze samenwerking is besloten om voor het VGRP een gezamenlijk proces te doorlopen. Dit heeft geleid tot een raamwerk VGRP met een gemeenschappelijke visie en beleid. De invulling hiervan is maatwerk per gemeente.

Nadere toelichting

Evaluatie vorige VGRP

Voordat een nieuw VGRP opgesteld kan worden, dienen wij het voorgaande te evalueren.

In het vorige VGRP zijn de volgende ambities geformuleerd:

Afkoppelen: hoever gaan we door?;

Innovatie en onderzoek;

Databeheer;

Gemalenbeheer: vanaf één beheerlocatie;

Vermindering kwetsbaarheid en kennisuitwisseling;

Uniformering heffingsmaatstaf;

Toenemende betrokkenheid perceeleigenaar.

In hoeverre zijn de ambities gerealiseerd?

Ad1: Tijdens de planperiode zijn we noodgedwongen overgestapt van meeliften met reconstructies naar anticiperende aanpak, met als doel voldoende waterveiligheid te realiseren.

Ad2: In de afgelopen planperiode zijn liners (kunststof binnenvoeringen) onderzocht op deugdelijkheid. Het onderzoek heeft aangetoond dat deze methode zowel voor reparatie- als voor vervangingsdoeleinden gebruikt kan worden. De oudste liner uit 1993 lag er bij alsof die gisteren aangebracht was. Naast de liners zijn ook de door ons toegepaste infiltratietechnieken op robuustheid onderzocht, dat wil zeggen dat de voorzieningen langdurig onderhoudsvrij voldoende snel water opnemen. Wadi’s, krattenvelden en betonnen infiltratiebuizen blijven dat doen, doorlatende bestrating en kunststof infiltratiebuizen doen dat niet.

Ad 3: Boxmeer en Sint Anthonis hebben gezamenlijke het zeer gebruikers vriendelijke datapakket Kikker aangeschaft en hebben de riooldata nu op orde. Met een druk op de knop zijn beide data te integreren.

Ad 4: De gemalen worden door het waterschap vanaf de rioolwaterzuivering in Haps naar volle tevredenheid beheerd. Daarnaast zijn alle gemeenten van het Land van Cuijk overgestapt op hetzelfde gemaal besturingssysteem. Ook dat kan met een druk op de knop geïntegreerd worden.

Ad 5: De drie fusie gemeenten zijn minder kwetsbaar door uitbreiding van de formatie, maar blijft een aandachtspunt. Kennisuitwisseling rondom beheeraspecten heeft plaatsgevonden, maar op andere onderwerpen heeft minder uitwisseling plaatsgevonden dan gewenst (o.a. aanpak wateroverlast).

Ad 6: De uniformering heffingsmaatstaf is wel besproken, maar nog niet geïmplementeerd, vooral omdat de afzonderlijke gemeentebesturen in LvC hierop een eigen visie hebben.

Ad 7: De betrokkenheid is bevorderd door te starten met een waterpagina op de website van de gemeente Boxmeer, het publiceren van nieuwsbrieven en artikelen in Boxmeers-Weekblad over wateroverlast te plaatsen, keukentafelgesprekken aan te bieden en te houden, en bewonersavonden te organiseren.

Naast bovenstaande ambities hebben we de afgelopen planperiode op een planmatige wijze invulling gegeven aan de basistaken op het gebied van water en riolering. Het voert nu te ver om alle resultaten te benoemen. Alle resultaten zijn terug te vinden in prg. 3.2 van het rapport. Enkele hoogtepunten willen we niet onvermeld laten.

De masterplannen water voor alle kernen zijn in concept gereed.

Het afstemmingstraject met inwoners is op een hoger plan getild en wordt zeer gewaardeerd door betrokken inwoners. Ook levert dit minder bezwaren op en daarmee minder vertraging en minder kosten tijdens de uitvoering. Voorbeelden van afstemmingstrajecten zijn attractief speelterrein in De Hollesteeg en een aantrekkelijk waterplein in De Acacia.

De goede relatie met het waterschap is verder geïntensiveerd, tevens een wens van de raad, en heeft geleid tot een unieke samenwerking in het project Oeffeltse-Raam/Saxe Gotha. In dit project komen de maatregelen zowel ten goede aan het oppervlaktewatersysteem als het rioolsysteem. Door het aanleggen van een grote berging en het maken van een kortere verbinding naar de Maas kan terugstuwing vanuit de Oeffeltse Raam naar Saxe Gotha worden voorkomen. Bovendien zijn de maatregelen erop gericht het droogvallen van de Oeffeltse-Raam substantieel te verminderen.

Er zijn veel subsidies binnen gehaald. Het betreft de projecten Oeffeltse-Raam/Saxe Gotha, Dorpsstraat Beugen, Elzenstraat e.o. en Bocstraat waarvoor respectievelijk €250.000, €210.000, €160.000 en €45.000 is toegekend. De projecten Dorpsstraat Beugen, Elzenstraat en Bocstraat zijn erop gericht water te bergen en na het volledig benutten van die berging het water te laten doorstromen naar laagtes waar het geen kwaad kan.

Speerpunten Land van Cuijk komende planperiode

Naast de wettelijke zorgplichten willen wij bijdragen aan gemeenschappelijke doelen zoals een klimaatbestendige en duurzame omgeving en doelbewuste samenwerking met partners Land van Cuijk, regionale waterpartners en inwoners/bedrijven.

Om invulling te geven aan deze ambities zijn de volgende speerpunten geformuleerd.

1 .2.1 Energieneutraal rioolbeheer binnen planperiode

Er wordt voor het verpompen van afvalwater naar de rioolwaterzuivering veel energie verbruikt, ca. 120.000 euro per jaar, en daarom willen wij de komende planperiode samen met CGM overstappen naar duurzame energiebronnen en daarmee voorop te lopen in Nederland.

Door te investeren in duurzame energiebronnen wordt niet alleen een bijdrage geleverd aan de energietransitie maar kunnen op termijn ook energiekosten worden bespaard.

1. 2 .2 Klimaatbestendig Land van Cuijk

De ambitie van de gemeenten in het Land van Cuijk is om een koploper in Nederland te zijn op het gebied van klimaatbestendigheid en willen daarom al in 2030 bestand zijn tegen de gevolgen van klimaatverandering: te nat, te warm en te droog.

1.2. 3 Samen aan de slag met de klimaatopgave

Alle fusiegemeenten willen samen aan de slag met inwoners en bedrijven omdat zestig tot zeventig procent van de bebouwde omgeving in handen is van particulieren/private partijen. Zonder deze mee te nemen gaan wij onze doelstelling van klimaatbestendig Land van Cuijk niet behalen. Op het gebied van afkoppelen kiest Cuijk voor het inzetten van subsidies en Boxmeer voor communicatie en gericht afkoppelen van particulierterrein en het aangaan van samenwerkingsverbanden met woningcorporaties.

1.2.4 Harmonisatie riool- en watertaken gemeente Land van Cuijk

Per 1 januari fuseren de gemeenten Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis tot een gemeente. Onze drie gemeenten kennen verschillen in topografie, areaal, historie en beleid. Wij gaan deze verschillen de komende twee jaar in kaart brengen en harmoniseren naar een water- en rioolbeleid en een rioolheffing. De rioolheffingen nu met elkaar vergelijken zou niet slim zijn, omdat wij niet weten wat de andere gemeenten in de heffing hebben opgenomen.

S peerpunten gemeente Boxmeer komende planperiode

1.3.1 Waterschade voorkomen bij 60mm in uur.

Vanaf 2030 mag er vanuit de openbare ruimte, bij een bui van 60 mm in uur, geen waterschade meer optreden in verblijfruimten van woningen met bouwpeil van minimaal 150 mm boven straatpeil. Indien hogere waterstanden worden berekend, worden deurkeringen geplaatst.

Alle kernen zijn doorgerekend en de kosten zijn bekend tot aan de middellange termijn. Voor de lange termijn zijn geen kosten gereserveerd omdat deze samenvallen met dan uit te voeren rioolvervangingen. Ook gaan wij veldonderzoek doen naar de infiltratiecapaciteit van aangelegde voorzieningen, die mogelijk een gunstig effect kunnen hebben op de vervolgmaatregelen en die dan eventueel kunnen vervallen.

Kosten per kern vanaf 2020

afbeelding binnen de regeling

In het geactualiseerde kostendekkingsplan (KDP) van 2017 was voor watermaatregelen

€ 12.590.000,00 gereserveerd daarvan is reeds € 1.425.000,00 uitgegeven.

Extra kosten ten opzichte bijstelling 2017 zijn (€ 20.584.000,00 – € 11.165.000,00)

€ 9.419.000,00 incl. project Oeffeltse-Raam/Saxe Gotha.

1.3. 2 Afkoppelen 160.000m²

Onze ambitie is om binnen 10 jaar 160.000 m2 bestaand verhard oppervlak af te koppelen. Als het makkelijk kan en nuttig is gaan we particulier terrein afkoppelen, mits de kosten lager zijn dan € 25/m2. Hiervoor is jaarlijks € 400.000,00 gereserveerd (reeds opgenomen in herziene KDP 2017). Te renoveren sociale huurwoningen mogen aansluiten op het door de gemeente aangelegde infiltratiesystemen.

1.3.3 Invoeren regenwaterverordening

De gezamenlijke verantwoordelijkheid in de klimaatopgave geven we handen en voeten door een regenwaterverordening en bijbehorend communicatietraject op te stellen, zodat we ook over een handhavingsinstrument beschikken om onze afkoppelambitie te halen. Uit een steekproef in de gemeente blijkt namelijk dat veel nieuw verhard oppervlak van zowel vergunningsvrije als vergunning plichtige bouwwerken, wordt aangesloten op de riolering. Dit doet de afkoppelinspanningen van de gemeente deels teniet. Ook bestaat het gevaar dat door nieuw aangesloten oppervlakken wateroverlast (op andere locaties) ontstaat of dat de riolering niet meer voldoet aan de emissie-eisen. Het betreft hier een uitbreiding van taken.

1.3.4 Vastleggen regenwaterstraten en waterparkeerplaatsen in bestemmingsplannen

Om water bij extreme buien in goede banen te leiden, gaan wij de komende planperiode waterstraten (watertransportzones) en waterparkeerplaatsen (water infiltreergebieden) ontwikkelen. Bij extreme buien wordt in licht hellende straten nog nauwelijks water afgevoerd via kolken, maar stroomt het water direct over straat naar laag gelegen gebieden. Zo stroomt vanaf de Van den Berghstraat het water richting het Weijerplein. Om te voorkomen dat straten in de toekomst verkeerd worden ingericht of waterparkeerplaatsen verdwijnen voor woningbouw gaan wij deze opnemen in bestemmingsplannen.

1.3.5 Afkoppelen percelen in nieuwbouwgebieden

Op particuliere percelen dient een berging boven de gemiddeld hoogste grondwaterstand van 45 mm/m2 voor alle verhard oppervlak te worden gerealiseerd. Uitgangspunt hierbij is het totale dakvlak en 20% van het overige perceeloppervlakte. Deze bergingsvoorziening moet een bovengrondse overloop hebben, welke mag afvoeren naar openbaar terrein.

Robuuste gemeentelijke voorzieningen hebben de voorkeur boven versnipperde particuliere voorzieningen. In nieuwbouwgebieden moeten percelen kleiner dan 175 m² daarom verplicht hun regenwater aansluiten op regenwatervoorzieningen van de gemeente. De kosten zijn voor de aansluitplichtige in casu de initiatiefnemer.

Naast de uitwerking van de bovengenoemde ambitievoorstellen worden uiteraard ook nog de reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd zodat het stelsel goed blijft functioneren. Deze bestaan voornamelijk uit het tijdig reinigen van kolken, riolen en gemalen, het onderhouden van gemalen en drukriolering en het beheren van de afkoppelvoorzieningen. Het aantal vervangingen blijft, vanwege de goede kwaliteit, voor de derde achtereenvolgende planperiode beperkt.

Doeltreffendheid/ doelmatigheid

Maatregelen wateroverlast

De voorgestelde maatregelen tegen wateroverlast gaan ervoor zorgen dat alle kernen in de gemeente Boxmeer tegen aanvaardbare kosten tot de best beschermende kernen van Nederland gaan behoren. Dat neemt niet weg dat wateroverlast bij zeer extreme buien niet uit te sluiten is. Buien hebben de onhebbelijkheid zich niet aan statistieken te houden.

Harmonisatie

Ondanks dat wij al jaren in goede harmonie samenwerken met alle gemeenten in het Land van Cuijk en al veel zaken op elkaar hebben afgestemd, zijn er nog grote onderlinge verschillen die wij de komende twee jaar in kaart brengen en daar waar nodig op elkaar gaan afstemmen, zodat de overgang naar de nieuwe gemeente soepel kan plaatsvinden.

Klimaatlabels

Alle geplande waterwerken worden in de ontwerpfase ook getoetst aan de klimaatlabels voor droogte en hitte. Wij hanteren vooralsnog, vooruitlopend op vaststelling van de gewenste labels, klimaatlabel B. Klimaatlabels worden door onze inwoners als prettig ervaren omdat op een simpele wijze is uit te leggen wat de verschillen zijn tussen de labels A t/m D.

Samenwerken met waterschap

De samenwerking met het waterschap op het gebied van riolering was al intens, denk daarbij aan het onderhoud van onze gemalen door het waterschap en de uitvoering van het waterkwaliteitsspoor traject. Deze is nog verder geïntensiveerd door samen projecten op te pakken zoals het project Oeffeltse Raam – Saxe Gotha. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van ieders expertise. Zo beschikt het waterschap over meer kennis in landelijk gebied en de gemeente over meer kennis in het stedelijk gebied.

Integrale uitvoering

Het ligt zo voor de hand dat dat gebeurt, maar desondanks vinden wij toch dat wij het moeten benoemen. Alle waterwerken worden afgestemd op onderhoud aan wegen, groen, riolering en indien mogelijk op grootschalige woningbouwrenovatie in het kader van de energietransitie.

Aanpassing rioolheffing

Tijdige aanpassing van de rioolheffing voorkomt dat het saldo op de rioolrekening negatief wordt en zorgt er voor dat de kosten van de voorgenomen maatregelen betaald kunnen worden tegen een redelijke en gelijkmatige stijging van de heffing.

Regenwaterverordening

Door invoering van een regenwaterverordening kan voorkomen worden dat veel werk teniet wordt gedaan.

Inspelen op ontwikkelingen

Doelmatigheid wordt niet alleen verkregen door samen te werken en kennisdeling, maar ook door tijdig in te spelen op ontwikkelingen die te voorzien zijn of zich voordoen.

Rol van de gemeente

Beslisser

Alternatieven en afwegingen

Niet gezamenlijk opstellen VGRP

In plaats van het in gezamenlijkheid opstellen van het VGRP hadden wij ervoor

kunnen kiezen om het VGRP niet in gezamenlijkheid te doen, maar alleen. Echter uit kosten overweging en kennisuitwisseling, die het totale beheer ten goede komt, is daar niet voor gekozen.

Waterbescherming beperken tot 30mm

Gemeente Boxmeer kiest voor een bescherming van 60mm in uur. Veel gemeenten beperken hun bescherming tot bui 9 oftewel 30mm in uur. Deze bui komt statisch gezien eenmaal in de 5 jaar voor. Op zich is dat een redelijke bescherming. Echter de kern Boxmeer is de afgelopen 30 jaar al 4 maal getroffen door een heftige korte bui groter dan 60mm, te weten in: 1993, 2009, 2012, 2016. De buien waren destijds respectievelijk 80mm, 100mm, 70mm en 110mm groot. De bui van 60mm in uur kwam volgens de statistieken voorheen 1 maal in de 100 jaar voor, nu is er al sprake van 1 maal in de 60 jaar. Ondanks de vele miljoenen die er nu bespaard kunnen worden, zou het kortzichtig zijn te kiezen voor een lagere bescherming, omdat algemeen wordt aangenomen dat hevige buien steeds vaker zullen voorkomen met alle gevolgen van dien als wij ons er niet op in stellen.

Geen r egenwaterverordening invoeren

Het invoeren van een regenwaterverordening kan als betuttelend beschouwd worden. Het ontneemt de bouwer de vrijheid om zelf te bepalen hoe hij denkt om te gaan in het oplossen van zijn waterprobleem.

In weerwil met de wens de regeldruk te verminderen wordt door het invoeren van de regenwaterverordening de regeldruk verhoogt.

Wettelijke basis

Op grond van de art 4.22 Wet milieubeheer is de gemeente verplicht tot het opstellen van een Gemeentelijk Rioleringsplan. De verbreding naar een VGRP komt voort uit de Wet verankering en bekostiging gemeentelijke watertaken die inmiddels is opgegaan in de Waterwet.

Financiën

Tarieven

In de raadsvergadering van 12 december 2019 is besloten om vooruitlopend van het vaststellen van het voorliggend VGRP het tarief extra te laten stijgen. Deze stijging is nu in het VGRP verwerkt.

De ondergenoemde stijging is noodzakelijk om over een periode van 80 jaar 100% kostendekkend te zijn. Deze stijging is exclusief inflatiecorrectie. Jaarlijks dient bij het vaststellen van de tarieven, naast de reguliere stijging, de tarieven te worden gecorrigeerd met de inflatie.

afbeelding binnen de regeling

Risico

De rioolheffing bestaat uit een variabel deel, gebaseerd op het waterverbruik. Hierdoor is het mogelijk dat de geraamde opbrengst niet wordt behaald. Om toch de geraamde opbrengsten te kunnen behalen, dient bij het jaarlijks vaststellen van de tarieven rekening te worden gehouden met het variabel deel. Hierdoor is het mogelijk dat de tarieven naast de reguliere stijging en inflatiecorrectie extra dienen te stijgen om de geraamde opbrengsten te kunnen realiseren.

Begroting

De totale exploitatielasten stijgen structureel ten opzichte van de begroting met

€ 94.600. De redenen hiervoor zijn areaaluitbreiding en inflatie.

De extra lasten komen ten laste van de voorziening Riolering / opbrengsten Rioolheffing.

Voor het jaar 2020 dient er geen extra krediet beschikbaar te worden gesteld. Voor de jaren 2021 en verder wordt middels de P&C-cyclus de kredieten beschikbaar gesteld.

Wet arhi

Het voorstel valt onder het financieel toezicht van de Wet arhi. De fusiepartners Cuijk en Sint Anthonis hebben kennis genomen van het voorstel en kunnen hiermee instemmen. De uit het voorstel vloeiende kosten kunnen gedekt worden uit de voorziening riolering. Derhalve heeft dit voorstel geen financiële gevolgen voor de nieuw te vormen gemeente.

Afstemming andere projecten / derden

Bij de totstandkoming van het VGRP heeft op een structurele wijze overleg plaatsgevonden tussen de afdelingen R-OW en R-BR.

Ook is, zoals altijd, rekening gehouden met diverse op stapel staande projecten. Te weten groenonderhoud, wegenonderhoud e.d.

Extern overleg:

Het VGRP is in samenwerking met de overige gemeenten in het Land van Cuijk en Waterschap Aa en Maas opgesteld. Deelnemende gemeenten zijn Cuijk, Grave, Sint Anthonis en Mill & Sint Hubert.

Duurzaamheid

Communicatie

Duurzaamheid wordt bevorderd door bewoners in een vroeg stadium te betrekken bij alle uit te voeren waterwerken waarbij ze zelf oplossingen kunnen aandragen. Het geeft hun niet alleen het gevoel dat wij naar hun luisteren maar dat ze ook daadwerkelijk invloed hebben op de uiteindelijk maatregel. Wij doen het voor en met de bewoners. Ook leggen we uit waarom naast watermaatregelen ook maatregelen tegen hitte en droogte meegenomen moeten worden om een klimaatadaptieve omgeving te realiseren. En als laatste adviseren wij hun wat ze zelf kunnen doen.

Materiaalgebruik

Bij uitvoering van waterwerken kiezen wij in eerste instantie voor oppervlakkige natuurlijk inpassing in de openbare ruimte, met name in het groen, daarna voor het toepassen van ondergrondse hernieuwbare materialen zoals beton en als laatste niet hernieuwbare materialen zoals kunststofkratten.

Aanpak waterstromen

Bij hoosbuien gaat het water direct over de weg stromen naar de laaggelegen gebieden. Door deze stromen proberen wij zoveel mogelijk te onderbreken oftewel hoger op te vangen. Dit voorkomt dat beneden zeer dure en vaak minder duurzame maatregelen nodig zijn. Denk daarbij aan het Hoogkoorgebied.

Water als orden end principe

Ook wordt duurzaamheid bevorderd door het water leidend te maken in de ontwikkeling van nieuwbouwplannen, zodat niet achteraf herstelwerkzaamheden nodig zijn. Ook mogen kavels kleiner dan 175m² in nieuwbouwgebieden geen infiltratievoorzieningen meer op eigenterrein aanleggen, maar moet het water worden afgevoerd naar robuuste systemen van de gemeente. Kleine systemen hebben de onhebbelijkheid snel te verstoppen, soms al binnen vijf jaar (Woningstichting Vierlingsbeek meldde ons vorig jaar al dat de infiltratiesystemen van de in 2014 gebouwde woningen aan de Merletgarde niet meer werkte). Ook treden bij kleine kavels vaker vochtproblemen op, vanwege te geringe afstand tussen de voorziening en de woning.

Waterstofsulfide (H 2 S) bestrijding

In onze stelsels werd in het verleden op veel lozingslocaties van de drukriolering waterstofsulfide (H2S) waargenomen. Waterstofsulfide tast met name betonnen riolen aan. Sommige riolen storten na 10 jaar soms al in, terwijl deze minimaal 60 jaar mee zouden moeten kunnen. Wij blazen nu lucht in onze drukrioolleidingen. Door het inblazen van lucht wordt het optreden van waterstofsulfide voorkomen. Uit praktijkervaringen blijkt dit goed te werken: er treedt nu nog nauwelijks aantasting op. De riolen gaan meestal weer tientallen jaren mee.

Voorlichting

Na vaststelling wordt een publicatie in het BoxmeersWeekblad geplaatst waarin wordt bekend gemaakt hoe burgers kennis kunnen nemen van de inhoud van dit VGRP.

Behoudens dat wordt het VGRP samen met het raadsbesluit ook toegezonden aan het waterschap Aa en Maas en de provincie Noord Brabant

De communicatie over de watermaatregelen en de invoering van de regenwaterverordening wordt voortgezet zoals gestart direct na de eerste informatieavond in 2016 na de wateroverlast door hevige regenbuien. Een periodieke nieuwsbrief en publicaties via de diverse middelen van de gemeente worden hiervoor ingezet.

Voorstel

Gezien het vorenstaande stellen wij u voor tot vaststelling van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP) Gemeente Boxmeer 2020-2024 en tot aanpassing van de begroting 2020 inclusief meerjarenraming conform het VGRP.

Burgemeester en wethouders van Boxmeer,

de loco-secretaris,

de burgemeester,

A.J.M. Reintjes

K.W.T. van Soest

Ondertekening