Regeling vervallen per 29-12-2022

Besluit van de burgemeester van de gemeente Breda houdende regels omtrent evenementen met meldingsplicht Besluit meldingsplichtige evenementen Breda 2018

Geldend van 26-04-2018 t/m 28-12-2022

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Breda houdende regels omtrent evenementen met meldingsplicht Besluit meldingsplichtige evenementen Breda 2018

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat de burgemeester op 13 april 2018 het Besluit meldingsplichtige evenementen Breda 2018 heeft vastgesteld.

Inwerkingtreding

Het besluit wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

Besluit meldingsplichtige evenementen Breda 2018

De Burgemeester van Breda,

overwegende dat :

  • 1.

    de gemeenteraad op 13 juli 2017 artikel 2:12 en 2:13 van de Algemene plaatselijke verordening heeft vastgesteld;

  • 2.

    in artikel 2:13 APV aan de burgemeester de bevoegdheid is gegeven om evenementen, categorieën evenementen of evenementen in de hele gemeente of delen daarvan van de vergunningplicht uit te zonderen en onder de meldingsplicht te brengen;

  • 3.

    in artikel 2:13 is voorgeschreven is dat een evenement waarvoor geen vergunning aangevraagd hoef te worden een melding moet doen ten minste 4 weken voor aanvang van het evenement;

  • 4.

    de burgemeester vanuit de gemeentewet (artikel 174) het bevoegd orgaan is met betrekking tot het toezicht op evenementen en de handhaving van de openbare orde en veiligheid bij evenementen;

  • 5.

    de burgemeester ook bekend moet zijn met relatief kleine evenementen om daarop te kunnen toezien;

  • 6.

    dat per 1 januari 2018 het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen in werking is getreden waarin waarmee de gebruiksmelding verplicht is gesteld voor o.a. evenementen die niet in gebouwen plaatsvinden. Hierbij is o.a. een melding nodig vanaf meer dan 150 personen. Deze melding wordt voor evenementen met een zeer laag risico te administratief belastend geacht, gelet op de extra gegevens die aangeleverd moeten worden;

gelet op de artikelen 2:12 en 2:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2014, besluit:

de meldingsplicht voor evenementen met een zeer laag risico in te voeren voor het grondgebied van Breda uitgezonderd een deel van de binnenstad.

I.

De meldingsplicht (0-evenement) is niet van toepassing op het gebied dat wordt begrensd door de volgende straten:

  • -

    Kasteelplein, Cingelstraat, Kraanstraat, Haven, Tolbrugstraat, Lange Brugstraat, Karrestraat, Eindstraat, Houtmarkt, Halstraat ,St. Janstraat, Veemarktstraat , Catharinastraat;

  • -

    en de Ginnekenstraat en het Van Coothplein.

In deze straten blijft de vergunningplicht van kracht.

II.

Van een 0-evenement is sprake als ten minste aan het navolgende wordt voldaan:

  • -

    het evenement vindt niet plaats in het onder I genoemde uitgezonderde deel van de binnenstad;

  • -

    het aantal personen dat tegelijkertijd aanwezig is of deelneemt bedraagt niet meer dan 150 personen;

  • -

    het evenement op één dag, inclusief opbouw en afbraak, plaatsvindt tussen 08:00 uur en 23:00 uur en op zon en feestdagen tussen 13.00 uur en 23.00 uur;

  • -

    het evenement niet plaatsvindt op 4 mei na 19.00 uur;

  • -

    uit de risicoscan niet blijkt dat er sprake is van een A-, B-, of C- evenement;

  • -

    Het geluiddrukniveau vanwege de activiteit niet meer dan 65 dB(A) bedraagt ter plaatse van dichtstbijzijnde geluidgevoelige bestemming (woning);

  • -

    het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, (brom)fietspad, het water en vormt geen belemmering voor het verkeer, toegangen tot woningen, gebouwen of winkelcentra;

  • -

    er worden slechts kleine bouwsels, tenten en overkappingen geplaatst met een oppervlakte van minder dan 50m2 per losstaand object;

  • -

    de bouwsels, tenten en overkappingen mogen niet aan elkaar gekoppeld zijn;

  • -

    de brandkranen of andere bluswatervoorzieningen zijn bereikbaar;

  • -

    het vindt alleen in de open lucht plaats of in een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning/ melding brandveilig gebruik is afgegeven en de activiteit binnen deze vergunning / melding past;

  • -

    de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten wordt niet belemmerd, omliggende panden en percelen moeten bereikbaar zijn, de rijbanen moeten vrij zijn en vrij blijven en de minimale doorgang van 4.50 m breed en 4.20 m hoog moet gegarandeerd zijn op een verharde weg;

  • -

    op het evenemententerrein vindt geen ander evenement tegelijkertijd plaats;

  • -

    er is gedurende het evenement een contactpersoon ter plaatse bereikbaar en aanspreekbaar;

III.

De burgemeester verstrekt op de melding een bevestiging.

IV.

Dit besluit kan worden aangehaald als Besluit meldingsplichtige evenementen Breda 2018.

Ondertekening

Breda, 13 april 2018

De Burgemeester van Breda,

Dr. P.F.G. Depla