Regeling vervallen per 01-01-2016

Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst

Geldend van 09-03-2005 t/m 31-12-2015

Intitulé

Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst

De raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bronckhorst;

gelezen het voorstel van het het college van burgemeester en wethouders van Bronckhorst van 25 januari 2005;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten: ieder voor zoveel het hun bevoegdheid betreft en voor zover bestaand, in te trekken de verordeningen/regeling op de behandeling van interne klachten van de gemeenten Vorden, Hengelo, Steenderen, Hummelo en Keppel en Zelhem;

vast te stellen, ieder voor zoveel het hun bevoegdheid betreft: de Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst 2005.  

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Adviseur: persoon belast met de voorbereiding van de beslissing over klachten als bedoeld in artikel 2.

  • b.

    Bestuursorgaan: gemeentelijke bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht.

  • c.

    Wet: wet van 4 juni 1992 (Stb 315) houdende algemene regels van bestuursrecht (Algemene wet bestuursrecht, sedertdien gewijzigd.)

Hoofdstuk 2 Behandeling van klachten

Paragraaf 1 De adviseur

Artikel 2 Inleidende bepaling

Er is een adviseur ter voorbereiding van de beslissing van een bestuursorgaan over ingediende klachten. 

Artikel 3 Benoeming, schorsing en ontslag

  • 1 De adviseur wordt benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders.

  • 2 Burgemeester en wethouders kunnen overeenkomstig het eerste lid een plaatsvervangend adviseur benoemen

  • 3 De adviseur kan geen deel uitmaken of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • 4 De adviseur kan op ieder moment ontslag nemen.

  • 5 De aftredende adviseur blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.  

Paragraaf 2 procedure

Artikel 4 Ingediend klaagschrift

  • 1 Op het ingediende klaagschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 Het klaagschrift wordt direct in handen van de adviseur gesteld. Aan degene op wiens gedragingen de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift en de daarbij meegezonden stukken toegezonden.

  • 3 3.De adviseur stelt het bestuursorgaan in de gelegenheid de klacht te behandelen. Het bestuursorgaan stelt de adviseur uiterlijk vier weken na indiening van de klacht schriftelijke in kennis over de wijze van de voorgenomen afhandeling van de klacht.

  • 4 De adviseur kan na kennisneming van de voorgenomen afhandeling van de klacht en na overleg met de klager tot behandeling van en advisering over de klacht besluiten.  

Artikel 5 Niet-ontvankelijk verklaring klacht

  • 1 Indien niet is voldaan aan de vereisten overeenkomstig het bepaalde in artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het in behandeling nemen van een klacht, kan deze door het bestuursorgaan niet-ontvankelijk worden verklaard, mits de klager de gelegenheid heeft gehad het verzuim binnen twee weken te herstellen.

  • 2 Van de niet-ontvankelijk verklaring van de klacht worden de klager en de adviseur zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift, schriftelijk in kennis gesteld.

  • 3 Artikel 4, vierde lid is van toepassing.

Artikel 6 Vooronderzoek

  • 1 De adviseur kan over een bij hem in onderzoek zijnde klacht aan een bestuursorgaan of aan medewerkers in dienst bij de gemeente verzoeken inlichtingen te verstrekken. De gevraagde inlichtingen worden zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee weken, verstrekt.

  • 2 De adviseur kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zonodig uitnodigen aan de hoorzitting deel te nemen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming van burgemeester en wethouders vereist.  

Artikel 7 Uitnodigen zitting

  • 1 De adviseur deelt betrokkenen ten minste twee weken voor een zitting mee dat zij in de gelegenheid worden gesteld in elkaars aanwezigheid hun standpunt nader toe te lichten.

  • 2 Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling, kan onder opgaaf van redenen bij de adviseur om wijziging van de datum worden verzocht.

  • 3 de beslissing van de adviseur over de datum wordt zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval uiterlijk een week voor de datum van de zitting, aan betrokkenen meegedeeld.

  • 4 De adviseur is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

  • 5 De adviseur kan op verzoek of indien hij dat nodig oordeelt, beslissen om betrokkenen afzonderlijk te horen, indien aannemelijk is dat gezamenlijk horen een zorgvuldige behandeling zal belemmeren of dat tijdens het horen feiten of omstandigheden bekend worden gemaakt waarvan geheimhouding om belangrijke redenen nodig is.

  • 6 Wanneer betrokkenen afzonderlijk zijn gehoord, wordt ieder van hen op de hoogte gesteld van het verhandelde tijdens het horen buiten zijn of haar aanwezigheid.

Artikel 8 Openbaarheid zitting

  • 1 De zitting van de adviseur wordt in het openbaar gehouden.

  • 2 de adviseur kan besluiten de zitting geheel of gedeeltelijk besloten te houden.

  • 3 van een geheel of gedeeltelijk besloten hoorzitting wordt een verslag gemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de adviseur anders beslist.

Artikel 9 Advies

Binnen vier weken na ontvangst van de mededeling van het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 4 lid 3, zendt de adviseur aan het bestuursorgaan een rapport van de bevindingen, vergezeld van een gemotiveerd advies en eventuele aanbevelingen. 

Artikel 10 Jaarlijks verslag

Jaarlijks voor 1 april brengt de adviseur aan de raad verslag uit van zijn werkzaamheden.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.  

Artikel 12

Deze verordening kan worden aangehaald als ”Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst.”  

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn vergadering van 24 februari 2005
De griffier,                      de voorzitter,
K.E. Pijnenburg            H.L. van der Wende
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Bronckhorst op 25 januari 2005,
De secretaris,          de burgemeester,
P.J.M. van Gog         H.L. van der Wende