Regeling vervallen per 26-05-2011

Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst.

Geldend van 18-03-2009 t/m 25-05-2011

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst.

De raad van de gemeente Bronckhorst; gelet op het bepaalde in artikel 4, lid 3 van de controleverordening gemeente Bronckhorst;

Besluit:

vast te stellen de:

VERORDENING AUDITCOMMISSIE GEMEENTE BRONCKHORST 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie;

  • b.

    lid: lid van de auditcommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • d.

    accountant: de door de raad aangewezen accountant;

  • e.

    rekenkamercommissie: de gezamenlijke rekenkamercommissie van de gemeenten Lochem, Berkelland, Bronckhorst en Montferland.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie stemt de onderzoeksplannen af die worden opgesteld in het kader van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

Artikel 3 Leden van de auditcommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit drie raadsleden, een lid van de rekenkamercommissie, de portefeuillehouder financiën, (een vertegenwoordiging van) de directie, de controller en het hoofd van de afdeling Financien en Belastingen.

  • 2.

    De accountant treedt permanent op als extern adviseur van de commissie

Artikel 4 Benoeming en ontslag

  • 1.

    De raad benoemt de leden die namens de raad zitting hebben in de commissie

De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 1.

    De raad kan een raadslid als commissielid ontslaan.

  • 2.

    Een raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag nemen.

  • 3.

    De rekenkamercommissie wijst uit haar midden een lid voor de commissie aan.

Artikel 5 Voorzitter en secretariaat

  • 1.

    De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden een voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

  • 3.

    De griffie levert de ambtelijke ondersteuning en verzorgt het secretariaat.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking er van.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 19 oktober 2006,
de griffier,                                  de voorzitter, mw. drs. K.E. Pijnenburg             H.A.J. Aalderink