Regeling vervallen per 16-01-2013

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2012

Geldend van 20-09-2012 t/m 15-01-2013

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2012

Raadsbesluit Versie 2

De Raad der Gemeente Brunssum,

Gelet op:

  • -

    de artikelen 61, 61c en 82 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, en

  • -

    de circulaire “Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingangsdatum 15 juli 2012 en gepubliceerd op 8 augustus 2012,

  • -

    het overleg met de Commissaris van de Koningin ter zake,

Gelezen het voorstel van het presidium,

Besluit

  • 1.

    Een vertrouwenscommissie als bedoeld in artikel VI, lid 1, van de procedureregels in te stellen;

  • 2.

    Vast te stellen onderstaande verordening op de vertrouwenscommissie regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de vertrouwenscommissie, alsmede de geheimhouding.

  • 3.

    De commissaris van de Koningin in de provincie Limburg van de besluiten onder 1 en 2 in kennis te stellen door toezending daarvan.

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koningin;

  • c.

    De commissie: de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de raad met betrekking tot de benoeming van de burgemeester voor te bereiden en een door de commissaris aangereikte selectie van kandidaten te beoordelen.

  • 2. Indien de vertrouwenscommissie gesprekken wenst te voeren met eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten, die hetzij zich eigener beweging tot de commissie hebben gewend, hetzij door de commissie worden uitgenodigd, doet zij daarvan onverwijld mededeling aan de commissaris.

  • 3. Indien de commissie besluit een door de commissaris geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, worden de commissaris en de kandidaat door haar schriftelijk, met vermelding van de redenen, van de beslissing in kennis gesteld.

  • 4. De vertrouwenscommissie voert gesprekken met de geselecteerde kandidaten.

  • 5. Bij vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister “Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester, ingangsdatum 15 juli 2012 in acht.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie hebben op grond van artikel 61c Gemeentewet volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gekomen.

  • 2. De geheimhoudingsplicht geldt ook ten opzichte van raadsleden die geen lid van de commissie zijn of lid van de commissie zijn geweest.

  • 3. Deze geheimhoudingplicht geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding van de commissie;

  • 4. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op diegene die met de ambtelijke bijstand van de commissie is belast en de adviseur van de commissie.

  • 5. De geheimhouding brengt met zich mee dat door de commissie, anders dan door tussenkomst van de commissaris, geen inlichtingen -schriftelijk of mondeling- kunnen worden ingewonnen over de kandidaten en dat overleg met derden is uitgesloten.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de privacybelangen van de sollicitant verder worden beschermd, bijvoorbeeld bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken en bij het voeren van de correspondentie.

Artikel 4 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:;

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie en van de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling,

    • c.

      of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

      En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

    • d.

      de conceptaanbeveling van twee personen.

  • 2. In dit verslag kunnen leden van de commissie van minderheidsstandpunten blijk geven.

  • 3. De vertrouwenscommissie kan de commissaris vragen in de gelegenheid te worden gesteld de op schrift gestelde opvattingen mondeling toe te lichten

  • 4. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van de commissie.

Artikel 5 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de onderscheiden fracties van de politieke partijen in de raad die tevens lid zijn van de raad.

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De raad kan bepalen dat een wethouder, als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders als adviseur aan de vertrouwenscommissie worden toegevoegd. De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier verleent voor zover gewenst ambtelijke bijstand aan de commissie.

  • 2. De griffier is secretaris van de commissie. Wanneer dit noodzakelijk is, kan hij worden vervangen door de plaatsvervangend griffier.

  • 3. De (plaatsvervangend) griffier is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, aan de adviseur.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8 Contactpersonen

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de voorzitter en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de griffier ondertekend en vanaf het privé-adres van de voorzitter verzonden.

Artikel 9 Gesprekken met kandidaten

  • 1. De voorzitter en of de griffier nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 10 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de griffier dragen er zorg voor dat op het in artikel 10 bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2. Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. Originele bescheiden die de commissie van derden heeft ontvangen worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 4. Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 september 2012

De Raad voornoemd,

voorzitter
griffier