Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Geldend van 01-10-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Het college van de gemeente Brunssum;

gelet op het bepaalde in artikel 52 van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen het:

"REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS 2020"

Artikel 1. Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging.

  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van een der wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of afwezigheid.

  • 4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

  • 5. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de (plaatsvervangend)voorzitter en de loco-secretaris.

Artikel 2. Vergaderingen.

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de (plaatsvervangend) voorzitter of twee wethouders het nodig achten.

  • 2. Indien twee of meer wethouders een vergadering nodig achten, verzoeken zij onder opgaaf van redenen de (plaatsvervangend) voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de (plaatsvervangend) voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk een dag van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel fysiek in het gemeentehuis of digitaal gehouden en vinden met gesloten deuren plaats.

  • 4. Het college kan van het derde lid afwijken indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

  • 5. De secretaris neemt deel aan de beraadslagingen.

  • 6. Het college kan besluiten dat anderen dan de leden en de secretaris deelnemen aan de beraadslaging.

  • 7. Op degene, die op grond van dit artikel is toegelaten deel te nemen aan de beraadslaging, zijn de bepalingen van dit reglement zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 8. Het college kan een niet-lid, dat daartoe de wens te kennen heeft gegeven of door het college is uitgenodigd, in de gelegenheid stellen zijn opvattingen over een aangelegenheid in een collegevergadering kenbaar te maken.

Artikel 3. Agenda en vergaderstukken.

  • 1. Voor elke vergadering wordt een agenda samengesteld, de openbare en de niet-openbare agenda, die in de regel uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering vergezeld van de bijbehorende stukken via het digitale zaaksysteem ter beschikking wordt gesteld aan de leden van het college.

  • 2. De stukken voor de vergadering worden uiterlijk de donderdag daaraan voorafgaand, voor 12.00 uur, via het digitale zaaksysteem aangeboden aan de secretaris. Bij uitzondering is het indienen van stukken voor de vergadering na dit tijdstip mogelijk, dat ter beoordeling van de secretaris.

  • 3. De secretaris bepaalt welke stukken op welke agenda worden geplaatst.

  • 4. Stukken die zijn aan te merken als de in artikel 6 bedoelde parafenbesluiten worden tijdens de vergadering in principe niet meer besproken.

Artikel 4. Stemmingen.

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Stukken of adviezen waarvan alle leden door middel van – digitale – accordering te kennen hebben gegeven dat zij met het daarop betrekking hebbend advies instemmen, worden niet ter bespreking of voor stemming ingebracht. Het besluit is dan genomen overeenkomstig het uitgebrachte advies, tenzij een van de leden staande de vergadering een stuk of advies alsnog ter bespreking opvoert.

  • 3. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 4.

    • a.

      Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes;

    • b.

      Indien de stemming daarbij beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot;

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.

Artikel 5. Besluiten in een collegevergadering

  • 1. Een besluit komt, met inachtneming van artikel 4, tot stand in een collegevergadering.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor de formulering van de door het college genomen besluiten, in de vorm van een besluitenlijst. Hij kan zich daarvoor laten bijstaan.

  • 3. Er is een openbare en een niet-openbare besluitenlijst.

  • 4. De openbare besluitenlijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de aan- en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen, die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een formulering van de genomen besluiten;

    • e.

      een zakelijke samenvatting van eventuele tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden.

  • 5. Stemverhoudingen en minderheidsstandpunten worden alleen vermeld, als een lid van het college daarom vraagt.

  • 6. De openbare besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk op de gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.

  • 7. De besluitenlijst(en) wordt (worden) in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 8. De secretaris zorgt dat een niet-openbaar besluit, na een verzoek van de griffier om inzage door een van de leden van de raad, bij de griffier ter inzage ligt.

Artikel 6 Parafenbesluiten

  • 1. In voorkomende gevallen na toestemming van de (plaatsvervangend) voorzitter en afstemming met de secretaris komen besluiten buiten de vergadering tot stand door een, digitaal, parafenbesluit, zijnde een conceptbesluit waarop binnen een daartoe afgesproken termijn door geen van de leden van het college is aangegeven dat bespreking in een vergadering van het college gewenst is en binnen die circulatietermijn, digitaal, voor akkoord is geparafeerd en waarbij aan het beslis quorum is voldaan.

  • 2. Direct na het plaatsen van de laatste paraaf dateert de secretaris het parafenbesluit.

  • 3. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening door de secretaris.

  • 4. Er is een openbare en een niet-openbare besluitenlijst voor parafenbesluiten.

  • 5. De parafenbesluitenlijst(en) wordt (worden) in de eerstvolgende reguliere collegevergadering vastgesteld.

  • 6. Een openbaar parafenbesluit wordt na de eerstvolgende reguliere collegevergadering op de gebruikelijke wijze openbaar gemaakt, samen met de openbare besluiten van de betreffende collegevergadering.

  • 7. De secretaris zorgt dat een niet-openbaar parafenbesluit, na een verzoek van de griffier om inzage door een van de leden van de raad, bij de griffier ter inzage ligt.

Artikel 7. Rondvraag

  • 1. Bij de rondvraag kunnen de aanwezige collegeleden en de gemeentesecretaris informatie wisselen of vragen inbrengen waarvoor de agenda geen ruimte bood.

  • 2. Het college neemt bij de rondvraag in beginsel geen besluiten.

  • 3. Het college kan bij de rondvraag aan de gemeentesecretaris vragen of opdrachten meegeven.

Artikel 8. Openbare vergadering.

  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 9 Uitleg reglement

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of in het geval dat enige bepaling voor

verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist het college.

Artikel 10. Inwerkingtreding.

Dit reglement treedt in werking een dag na de bekendmaking in het Gemeenteblad. Op dat moment vervalt het op 10 juni 2002 vastgestelde en op 17 juni 2002 inwerking getreden Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 22 september 2020

en aan de raad toegezonden op 22 september 2020.

burgemeester.

secretaris.