Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9961
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9961/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
Gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg.
Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2011
Intitulé
Gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg.GEMEENSCHAPPELIJKE VERORDENING
BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING
Het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg;
gelet op diverse artikelen van:
- -
de Brandweerwet 1985,
- -
de Wet rampen en zware ongevallen,
- -
de Woningwet
- -
de Wet milieubeheer (waaronder het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer, het Besluit risico’s zware ongevallen 1999, het Vuurwerkbesluit en het Besluit externe veiligheid inrichtingen);
- -
Artikel 8.3 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg
gezien:
het advies van het Dagelijks Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg ;
overwegende dat:
-Burgemeester en wethouders de zorg hebben voor:
- a
het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
- b
het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;
- c.
de voorbereiding van de rampenbestrijding in de gemeente, voorzover niet bij of krachtens wet anders is bepaald;
- -
Volgens artikel 3, tweede lid van de Brandweerwet 1985 aan de regionale brandweer de taken zijn opgedragen zoals genoemd;
- -
De uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen tot de taak van de brandweer behoort;
- -
De uitvoering van alle brandweertaken volgens de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg is opgedragen aan het openbaar lichaam Brandweer-GHOR Zuid-Limburg;
- -
Burgemeester en wethouders andere werkzaamheden, dan hierboven bedoeld, kunnen aanwijzen die de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg verricht;
- -
en overwegende dat:
- -
De gemeentelijke brandbeveiligingsverordening (artikel 12 Brandweerwet 1985) voorschriften bevat omtrent het gebruik van inrichtingen voor zover dit geen bouwwerken zijn als bedoeld in de Woningwet en de bouwverordening;
- -
De gemeentelijke bouwverordening (artikel 8 Woningwet) voorschriften bevat omtrent het gebruik van woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouw zijnde en standplaatsen, waaronder in elk geval zijn begrepen voorschriften met betrekking tot onder meer de brandveiligheid;
- -
de Wet milieubeheer het milieu beoogt te beschermen, onder meer door de brandveiligheid te bevorderen;
constaterende dat:
- het wenselijk is de voorzieningen voor brandveiligheid en hulpverlening in samenhang te treffen,
besluit:
de gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg vast te stellen.
Artikel 1 Brandweer Zuid-Limburg
De gemeenten beschikken over een brandweer. In de regeling daarvan wordt voorzien door middel van de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.
Artikel 2 Taken brandweer Zuid-Limburg
Naast de in de artikelen 4, 5 en 7 genoemde taken is de brandweer belast met de feitelijke uitvoering van de taken en het leveren van de producten zoals beschreven in bijlage 1 bij dit besluit. Hierbij dragen Burgemeester en Wethouders de zorg voor de informatievoorziening aan de brandweer, die voor de taakuitoefening noodzakelijk is.
Artikel 3 Organisatieplan (Beleidsplan brandweer)
Het Algemeen Bestuur legt de gemeenteraden eenmaal per vier jaar een plan (het organisatieplan volgens de Brandweerwet 1985, artikel 4 lid 2) voor, waarin beschreven wordt op welke wijze aan de inhoud van in artikel 2 omschreven taken uitvoering gegeven zal worden. Dit plan omvat in elk geval een omschrijving van de mate van dekking van het grondgebied van het regionale verzorgingsgebied, de financiële, materiële en personele middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van de preventieve en repressieve taken; de opleidingsgraad en geoefendheid van het personeel en de huisvesting van personeel en materieel.
Artikel 4 Personeel
De zorg voor kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel is opgedragen aan het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.
Artikel 5 Opleiding en oefening
De zorg voor de opleiding en oefening van het brandweerpersoneel, die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn, is opgedragen aan het Dagelijks Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.
Artikel 6 Instructie Commandant
De commandant van de Brandweer Zuid-Limburg heeft de algemene leiding en het bevel over de brandweer, overeenkomstig door het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg vastgestelde instructies.
Artikel 7 Materieel
- 1
De zorg voor voldoende en kwalitatief goed materieel van de brandweer Zuid-Limburg is opgedragen aan het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.
- 2
Het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg bepaalt de plaats waar en de wijze waarop het materieel en de overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.
Artikel 8 Bluswatervoorziening
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde gewaarborgd is.
Artikel 9 Informatie uitwisseling
De deelnemende gemeenten voorzien de brandweer Zuid-Limburg tijdig van adequate informatie over onder andere geografische informatie, wegomleggingen en –afsluitingen, vergunningeninformatie, basisregistratie en alle overige gegevens die nodig zijn voor een goede uitoefening van de brandweertaken.
Om tot een zo zorgvuldig mogelijke afstemming te komen tussen de brandweer Zuid-Limburg en de deelnemende gemeenten zal er een (vierjaarlijks te actualiseren) informatieplan worden opgesteld.
Citeertitel en in werking treden
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als:
Gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg.
- 2.
Deze verordening treedt gelijktijdig in werking met de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.
- 3.
Na inwerkingtreding van deze verordening dragen de gemeenten zorg voor aanpassing van de gemeentelijke verordening brandveiligheid en hulpverlening.
- 4.
Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat deze verordening wordt gepubliceerd.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg van ……..
BIJLAGE 1 BIJ GEMEENSCHAPPELIJKE VERORDENING BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING
De producten van de brandweer zijn geordend volgens de schakels van de veiligheidsketen:
Veiligheidsketen |
Omschrijving |
Pro-actie |
Gericht op het structureel voorkomen van onveiligheid door vanuit de veiligheidsoptiek invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van de openbare ruimte. Doel is vermindering van de kans op calamiteiten en afstemming van beleid van de operationele diensten. |
Preventie |
Het voorkomen van directe oorzaken van onveiligheid middels inspectie, verlening van vergunningen en de controle op de handhaving van de regelgeving. |
Preparatie |
Daadwerkelijke voorbereiding op de bestrijding van mogelijke aantasting van de veiligheid, o.a. door het opstellen van rampenplannen en het doen van oefeningen. |
Repressie |
Bestrijding van calamiteiten en hulpverlening in acute noodsituaties door inzet van operationele hulpdiensten. |
Nazorg |
Alle activiteiten die nodig zijn om terug te keren naar de normale verhoudingen. |
Productmatrix brandweerzorg en rampenbestrijding als leidraad voor beleidsuitwerking
Programma |
Product |
Verantwoordelijk-heden Rechten en plichten |
Noodzakelijke info van gemeente |
Wettelijke taak? |
1 Pro-actie |
- adviezen milieuvergunningen (algemeen, geen externe veiligheid) |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges |
Tijdige planning en inhoud van aanvragen milieuvergunningen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: voorkomen en beperken van brand en rampen. |
- adviezen milieuvergunningen als uitvoering van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi |
Wettelijke adviestaak (regionale) brandweer |
Tijdige planning en inhoud van aanvragen milieuvergunningen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij |
Ja, op grond van artikel 12 van het Bevi |
|
- adviezen bestemmingsplannen (algemeen, geen externe veiligheid) |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges |
Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) bestemmingsplannen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- adviezen ruimtelijke plannen als uitvoering van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) |
Wettelijke adviestaak (regionale) brandweer |
Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) ruimtelijke plannen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij |
Ja, op grond van artikel 13 van het Bevi |
|
- adviezen inrichting ruimte / infra |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges |
Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) infrastructuur en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij |
Niet letterlijk; wel op basis van Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Tevens uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- uitvoering Besluit risico’s zware ongevallen 1999 (Brzo) |
Accordering en oordeel aanvaardbaarheid aan bevoegd gezag (gemeente of provincie) inzake veiligheidsrapportages van bedrijven die onedr het Brzo vallen, incl. aanwijzing bedrijfsbrandweer |
Ja, op basis van art. 7, 10, 14 en 16 van het Besluit risico’s zware obgevallen 1999. Aanwijzing bedrijfsbrandweer op grond van art.13 van de Brandweerwet 1985. |
||
- uitvoering vuurwerkbesluit |
Advisering gemeente bij vergunningverlening inzake vuurwerk |
Gegevens vergunningaanvraag |
Ja, op basis van categorie 3 en 17 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer en op basis van de art. 2.2.3, 3.2.2 en 3.3.4 en bijlage 1 onder 1.8 van het Vuurwerkbesluit |
|
- onderhouden van effectieve netwerken met relevante ketenpartners |
Betrokkenheid |
Op basis van diverse landelijke richtlijnen geadviseerd. |
||
- volgen landelijke ontwikkelingen en vertalen naar de regionale situatie |
betrokkenheid |
Op basis van diverse landelijke richtlijnen geadviseerd |
||
- risico-inventarisatie |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risico-inventarisaties |
Ja, op grond van het Risicoregister gevaarlijke stoffen (RRGS). Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: voorkomen en beperken van brand en rampen. |
||
- risicoanalyse |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risicoanalyses |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- pro-actiebeleid multidisciplinair |
Recht en plicht om gevraagd en ongevraagd initiatieven te ontwikkelen en adviezen te geven om te komen tot multidisciplinair afgestemd beleid |
|||
2 Preventie |
- adviezen gebruiksvergunningen |
Recht en plicht tot het ten behoeve van de gemeenten verzorgen van het gehele proces tot afgifte van de gebruiksvergunningen met uitzondering van de ondertekenings-bevoegdheid. Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveilig gebruik van objecten richting diensten en colleges. |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t.de afgifte van gebruiksvergunningen. |
Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening |
- controles gebruiksvergunningen |
Plicht tot het uitvoeren van de in het PREVAP vastgestelde aantal controles. |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van gebruiksvergunningen |
Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening |
|
- adviezen handhaving |
Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. handhaving brand veiligheid richting diensten en colleges |
Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening |
||
- adviezen bouwvergunningen |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges |
Tijdig inzage in en beschikbaarheid van bouwaanvragen |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- controles bouwvergunningen |
Plicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeenten |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- adviezen milieuvergunningen |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de milieuvergunningen |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- brandveiligheidrapporten provincie |
Plicht voor het leveren desgevraagd van brandveiligheidadvies richting provincie |
Inzage in en gebruik van binnen de provincie en gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de brandveiligheidsrapporten |
Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen. |
|
- adviezen evenementen |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. evenementen |
Taak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening. |
|
- controles evenementen |
Plicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeenten |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van evenementen |
Taak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening. |
|
Regionaal preventiebeleid |
Ontwikkelen,initiëren van regionaal afgestemd beleid op terreinen (advisering gunningverlening en –handhaving) |
Niet letterlijk; uitvloeisel van brandweerwet artikel … (organisatieplan)) |
||
3 Voor-lichting |
- incidentvoorlichting |
Plicht tot het verstrekken van juiste info m.b.t. brandweerinzet bij incidenten aan gemeenten en pers |
Neen |
|
- preventieve voorlichting |
Plicht tot het uitvoeren van voorlichting aan met de gemeenten overeengekomen doelgroepen |
Ja, (Besluit Informatievoorziening Rampen, BIR) |
||
- risicocommunicatie |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de communicatie van risico’s aan diensten en colleges |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. risicocommunicatie en het gebruik van gemeentelijke kanalen m.b.t. voorlichting. |
Deels ja, als afgeleide van rampbestrijdingsplan |
|
- public relations |
De zorg voor goed imago brandweer en een positieve bijdrage aan het imago m.b.t. veiligheid van deelnemende gemeenten |
Neen |
||
4 Preparatie |
- onderhoud bedrijfsmiddelen |
De verplichting tot het in stand houden van adequate bedrijfs- middelen. |
Art. 17 brandweerwet 1985 |
|
- scholing en oefening repressie |
De verplichting tot het leveren van adequaat brandweerpersoneel |
Art 14 brandweerwet 1985 |
||
- Instandhouden alarmcentrale |
Plicht tot het instandhouden |
Ja, brandweerwet artikel |
||
- Vaststellen, implementeren en monitoren dekkingsplan op basis van vastgestelde brandweerzorgnorm |
Plicht tot adviseren niveau brandweerzorg, ontwikkelen en beheren dekkingsplan brandweer (voor basisi brandweerzorg en specialistische taken) |
|||
- procedures |
De verplichting tot het werken middels adequate procedures |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. het opstellen van procedures |
arbowet |
|
- actuele bereikbaarheidskaarten |
De verplichting tot het maken en in standhouden van adequate bereikbaarheidskaarten |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheidskaarten |
neen |
|
- actuele aanvalsplannen |
De verplichting tot het maken en in standhouden van adequate aanvalsplannen |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. aanvalsplannen |
neen |
|
- bluswatercontrole |
De verplichting tot het controleren volgens planning van de bluswatervoorziening in de gemeenten |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten en WML voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. voor de bluswatercontrole |
neen |
|
- adviezen bereikbaarheid |
Recht en plicht tot het geven van adequate adviezen betreffende de bereikbaarheid aan diensten en college |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheid |
neen |
|
- dienstverlening gemeenten en derden |
Betaald uitvoeren van door gemeenten en derden opgedragen dienstverlening |
neen |
||
5 Repressie |
- paraatheid |
De verplichting tot het instandhouden van de overeengekomen paraatheid. Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening en bouwverordening. |
Vaststellen en zonodig actualiseren van gemeentelijke organisatieverordening brandweer. |
Art 1 brandweerwet |
- opkomsttijden |
De verplichting tot het leveren van de overeengekomen opkomsttijden binnen een overschrijdings- percentage en voor zover beïnvloedbaar. |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen. tbv de opkomsttijden |
Neen, landelijke richtlijnen |
|
- operationele leiding |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de intergemeentelijke HOVD regeling. Plicht tot (gegarandeerde) levering van operationele leiding. |
Vaststellen en zonodig actualiseren van de intergemeentelijke HOVD regeling |
Art 14 brandweerwet 1985 |
|
6 Rampen- bestrijding |
- adviezen gemeentelijk rampenplan en deelplannen |
Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. het gemeentelijk rampenplan aan diensten en college |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv van het rampenplan |
Neen |
Coördinatie voorbereiding rampenbestrijding |
multidisciplinair opleidingsbeleid en uitvoering -idem oefenbeleid -coördinatie uitwerken planvorming (RBP en MCP) -samenwerkings-protocollen en afspraken , procedures (GRIP) -Beheer regionaal coordinatiecentrum -coördinatie en ontwikkelen multidisciplinair beleid en afstemming leidend tot regionaal beheersplan rampenbestrijding -beheer sirenenetwerk -euregionale afstemming. |
- |
Ja, brandweerwet |
|
- opl. en oef. gemeentelijk personeel |
Het in overleg leveren van ondersteuning bij opleiding en oefening van gemeentelijk personeel |
Neen |
||
7 Nazorg |
- incidentevaluatie |
Verantwoording over de brandweerinzet. Verplichting tot het leveren van analyses van inzetten ter lering en verbetering wat betreft doelmatigheid en efficiëntie waarbij nadrukkelijk effect van preventieve en preparatieve voorzieningen worden betrokken. |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv incidenten |
Neen |
- coördinatie multidisciplinaire evaluaties van incidenten |
Coördineren van het bijeenbrengen van de evaluatieresultaten van de afzonderlijke diensten naar één totaal |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv incidenten |
Neen |
|
- opvang eigen personeel |
Verplichting tot het in stand houden van organisatie (afspraken / mensen en middelen) t.b.v. opvang eigen personeel |
Arbowet |
||
8 Bedrijfs-voering |
- algemene leiding |
Verplichting tot het voorzien in adequate leiding |
||
- algemene administratie |
Verplichting tot het voeren van een adequate algemene administratie |
|||
- personele administratie |
Verplichting tot het voeren van een adequaat personeelsbeleid en voorzien in een adequate personeelsadministratie. |
|||
- opleiding en ontwikkeling pers. |
Verplichting tot het leveren van adequaat overig personeel |
|||
- financiële administratie |
Verplichting tot het voeren van een adequaat financieel beleid en voorzien in een adequate financiële administratie |
|||
- automatisering |
Verplichting tot het voeren van een adequaat informatiebeleid en voorzien in een adequate automatisering |
|||
- controlling |
Voorzien in een adequate controlling |
|||
- beleidsadviezen |
Recht en plicht tot het geven van adequate adviezen het gehele vlak van brandweerzorg en fysieke veiligheid betreffende inclusief de organisatie daarvan aan colleges |
Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. deze beleidsadviezen |
||
- kwaliteitszorg |
Voorzien in een adequaat systeem van kwaliteitszorg |
|||
- ondersteuning bestuur |
Het voorzien in een adequate bestuurlijke ondersteuning |
|||
- facilitaire diensten |
Het leveren van adequate facilitaire interne diensten |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl