Regeling vervallen per 01-01-2012

Gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg.

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2011

Intitulé

Gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg.

GEMEENSCHAPPELIJKE VERORDENING

BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING

Het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg;

gelet op diverse artikelen van:

  • -

    de Brandweerwet 1985,

  • -

    de Wet rampen en zware ongevallen,

  • -

    de Woningwet

  • -

    de Wet milieubeheer (waaronder het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer, het Besluit risico’s zware ongevallen 1999, het Vuurwerkbesluit en het Besluit externe veiligheid inrichtingen);

  • -

    Artikel 8.3 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg

gezien:

het advies van het Dagelijks Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg ;

overwegende dat:

-Burgemeester en wethouders de zorg hebben voor:

  • a

    het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

  • b

    het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

  • c.

    de voorbereiding van de rampenbestrijding in de gemeente, voorzover niet bij of krachtens wet anders is bepaald;

    • -

      Volgens artikel 3, tweede lid van de Brandweerwet 1985 aan de regionale brandweer de taken zijn opgedragen zoals genoemd;

    • -

      De uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen tot de taak van de brandweer behoort;

    • -

      De uitvoering van alle brandweertaken volgens de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg is opgedragen aan het openbaar lichaam Brandweer-GHOR Zuid-Limburg;

    • -

      Burgemeester en wethouders andere werkzaamheden, dan hierboven bedoeld, kunnen aanwijzen die de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg verricht;

en overwegende dat:

  • -

    De gemeentelijke brandbeveiligingsverordening (artikel 12 Brandweerwet 1985) voorschriften bevat omtrent het gebruik van inrichtingen voor zover dit geen bouwwerken zijn als bedoeld in de Woningwet en de bouwverordening;

  • -

    De gemeentelijke bouwverordening (artikel 8 Woningwet) voorschriften bevat omtrent het gebruik van woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouw zijnde en standplaatsen, waaronder in elk geval zijn begrepen voorschriften met betrekking tot onder meer de brandveiligheid;

  • -

    de Wet milieubeheer het milieu beoogt te beschermen, onder meer door de brandveiligheid te bevorderen;

constaterende dat:

- het wenselijk is de voorzieningen voor brandveiligheid en hulpverlening in samenhang te treffen,

besluit:

de gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg vast te stellen.

Artikel 1 Brandweer Zuid-Limburg

De gemeenten beschikken over een brandweer. In de regeling daarvan wordt voorzien door middel van de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.

Artikel 2 Taken brandweer Zuid-Limburg

Naast de in de artikelen 4, 5 en 7 genoemde taken is de brandweer belast met de feitelijke uitvoering van de taken en het leveren van de producten zoals beschreven in bijlage 1 bij dit besluit. Hierbij dragen Burgemeester en Wethouders de zorg voor de informatievoorziening aan de brandweer, die voor de taakuitoefening noodzakelijk is.

Artikel 3 Organisatieplan (Beleidsplan brandweer)

Het Algemeen Bestuur legt de gemeenteraden eenmaal per vier jaar een plan (het organisatieplan volgens de Brandweerwet 1985, artikel 4 lid 2) voor, waarin beschreven wordt op welke wijze aan de inhoud van in artikel 2 omschreven taken uitvoering gegeven zal worden. Dit plan omvat in elk geval een omschrijving van de mate van dekking van het grondgebied van het regionale verzorgingsgebied, de financiële, materiële en personele middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van de preventieve en repressieve taken; de opleidingsgraad en geoefendheid van het personeel en de huisvesting van personeel en materieel.

Artikel 4 Personeel

De zorg voor kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel is opgedragen aan het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.

Artikel 5 Opleiding en oefening

De zorg voor de opleiding en oefening van het brandweerpersoneel, die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn, is opgedragen aan het Dagelijks Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.

Artikel 6 Instructie Commandant

De commandant van de Brandweer Zuid-Limburg heeft de algemene leiding en het bevel over de brandweer, overeenkomstig door het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg vastgestelde instructies.

Artikel 7 Materieel

  • 1

    De zorg voor voldoende en kwalitatief goed materieel van de brandweer Zuid-Limburg is opgedragen aan het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.

  • 2

    Het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg bepaalt de plaats waar en de wijze waarop het materieel en de overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.

Artikel 8 Bluswatervoorziening

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde gewaarborgd is.

Artikel 9 Informatie uitwisseling

De deelnemende gemeenten voorzien de brandweer Zuid-Limburg tijdig van adequate informatie over onder andere geografische informatie, wegomleggingen en –afsluitingen, vergunningeninformatie, basisregistratie en alle overige gegevens die nodig zijn voor een goede uitoefening van de brandweertaken.

Om tot een zo zorgvuldig mogelijke afstemming te komen tussen de brandweer Zuid-Limburg en de deelnemende gemeenten zal er een (vierjaarlijks te actualiseren) informatieplan worden opgesteld.

Citeertitel en in werking treden

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als:

    Gemeenschappelijke verordening brandweerzorg en rampenbestrijding Zuid-Limburg.

  • 2.

    Deze verordening treedt gelijktijdig in werking met de gemeenschappelijke regeling Brandweer-GHOR Zuid-Limburg.

  • 3.

    Na inwerkingtreding van deze verordening dragen de gemeenten zorg voor aanpassing van de gemeentelijke verordening brandveiligheid en hulpverlening.

  • 4.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat deze verordening wordt gepubliceerd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van de Brandweer-GHOR Zuid-Limburg van ……..

De secretaris
De voorzitter

BIJLAGE 1 BIJ GEMEENSCHAPPELIJKE VERORDENING BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING

De producten van de brandweer zijn geordend volgens de schakels van de veiligheidsketen:

Veiligheidsketen

Omschrijving

Pro-actie

Gericht op het structureel voorkomen van onveiligheid door vanuit de veiligheidsoptiek invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van de openbare ruimte. Doel is vermindering van de kans op calamiteiten en afstemming van beleid van de operationele diensten.

Preventie

Het voorkomen van directe oorzaken van onveiligheid middels inspectie, verlening van vergunningen en de controle op de handhaving van de regelgeving.

Preparatie

Daadwerkelijke voorbereiding op de bestrijding van mogelijke aantasting van de veiligheid, o.a. door het opstellen van rampenplannen en het doen van oefeningen.

Repressie

Bestrijding van calamiteiten en hulpverlening in acute noodsituaties door inzet van operationele hulpdiensten.

Nazorg

Alle activiteiten die nodig zijn om terug te keren naar de normale verhoudingen.

Productmatrix brandweerzorg en rampenbestrijding als leidraad voor beleidsuitwerking

Programma

Product

Verantwoordelijk-heden

Rechten en plichten

Noodzakelijke info van gemeente

Wettelijke taak?

1 Pro-actie

- adviezen milieuvergunningen (algemeen, geen externe veiligheid)

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Tijdige planning en inhoud van aanvragen milieuvergunningen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

voorkomen en beperken van brand en rampen.

- adviezen milieuvergunningen als uitvoering van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi

Wettelijke adviestaak (regionale) brandweer

Tijdige planning en inhoud van aanvragen milieuvergunningen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij

Ja, op grond van artikel 12 van het Bevi

- adviezen bestemmingsplannen (algemeen, geen externe veiligheid)

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) bestemmingsplannen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

voorkomen en beperken van brand en rampen.

- adviezen ruimtelijke plannen als uitvoering van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)

Wettelijke adviestaak (regionale) brandweer

Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) ruimtelijke plannen en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij

Ja, op grond van artikel 13 van het Bevi

- adviezen inrichting ruimte / infra

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) infrastructuur en vroegtijdig betrekken van de brandweer hierbij

Niet letterlijk; wel op basis van Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen.

Tevens uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

voorkomen en beperken van brand en rampen.

- uitvoering Besluit risico’s zware ongevallen 1999 (Brzo)

Accordering en oordeel aanvaardbaarheid aan bevoegd gezag (gemeente of provincie) inzake veiligheidsrapportages van bedrijven die onedr het Brzo vallen, incl. aanwijzing bedrijfsbrandweer

Ja, op basis van art. 7, 10, 14 en 16 van het Besluit risico’s zware obgevallen 1999.

Aanwijzing bedrijfsbrandweer op grond van art.13 van de Brandweerwet 1985.

- uitvoering vuurwerkbesluit

Advisering gemeente bij vergunningverlening inzake vuurwerk

Gegevens vergunningaanvraag

Ja, op basis van categorie 3 en 17 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer en op basis van de art. 2.2.3, 3.2.2 en 3.3.4 en bijlage 1 onder 1.8 van het Vuurwerkbesluit

- onderhouden van effectieve netwerken met relevante ketenpartners

Betrokkenheid

Op basis van diverse landelijke richtlijnen geadviseerd.

- volgen landelijke ontwikkelingen en vertalen naar de regionale situatie

betrokkenheid

Op basis van diverse landelijke richtlijnen geadviseerd

- risico-inventarisatie

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risico-inventarisaties

Ja, op grond van het Risicoregister gevaarlijke stoffen (RRGS). Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

voorkomen en beperken van brand en rampen.

- risicoanalyse

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risicoanalyses

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 Brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

voorkomen en beperken van brand en rampen.

- pro-actiebeleid multidisciplinair

Recht en plicht om gevraagd en ongevraagd initiatieven te ontwikkelen en adviezen te geven om te komen tot multidisciplinair afgestemd beleid

2 Preventie

- adviezen gebruiksvergunningen

Recht en plicht tot het ten behoeve van de gemeenten verzorgen van het gehele proces tot afgifte van de gebruiksvergunningen met uitzondering van de ondertekenings-bevoegdheid.

Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveilig gebruik van objecten richting diensten en colleges.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t.de afgifte van gebruiksvergunningen.

Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening

- controles gebruiksvergunningen

Plicht tot het uitvoeren van de in het PREVAP vastgestelde aantal controles.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van gebruiksvergunningen

Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening

- adviezen handhaving

Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. handhaving brand veiligheid richting diensten en colleges

Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening

- adviezen bouwvergunningen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges

Tijdig inzage in en beschikbaarheid van bouwaanvragen

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

- controles bouwvergunningen

Plicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeenten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

- adviezen milieuvergunningen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de milieuvergunningen

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

- brandveiligheidrapporten provincie

Plicht voor het leveren desgevraagd van brandveiligheidadvies richting provincie

Inzage in en gebruik van binnen de provincie en gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de brandveiligheidsrapporten

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

- adviezen evenementen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. evenementen

Taak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening.

- controles evenementen

Plicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeenten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van evenementen

Taak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening.

Regionaal preventiebeleid

Ontwikkelen,initiëren van regionaal afgestemd beleid op terreinen (advisering gunningverlening en –handhaving)

Niet letterlijk; uitvloeisel van brandweerwet artikel … (organisatieplan))

3 Voor-lichting

- incidentvoorlichting

Plicht tot het verstrekken van juiste info m.b.t. brandweerinzet bij incidenten aan gemeenten en pers

Neen

- preventieve voorlichting

Plicht tot het uitvoeren van voorlichting aan met de gemeenten overeengekomen doelgroepen

Ja, (Besluit Informatievoorziening Rampen, BIR)

- risicocommunicatie

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de communicatie van risico’s aan diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. risicocommunicatie en het gebruik van gemeentelijke kanalen m.b.t. voorlichting.

Deels ja, als afgeleide van rampbestrijdingsplan

- public relations

De zorg voor goed imago brandweer en een positieve bijdrage aan het imago m.b.t. veiligheid van deelnemende gemeenten

Neen

4 Preparatie

- onderhoud bedrijfsmiddelen

De verplichting tot het in stand houden van adequate bedrijfs-

middelen.

Art. 17 brandweerwet 1985

- scholing en oefening repressie

De verplichting tot het leveren van adequaat brandweerpersoneel

Art 14 brandweerwet 1985

- Instandhouden alarmcentrale

Plicht tot het instandhouden

Ja, brandweerwet artikel

- Vaststellen, implementeren en monitoren dekkingsplan op basis van vastgestelde brandweerzorgnorm

Plicht tot adviseren niveau brandweerzorg, ontwikkelen en beheren dekkingsplan brandweer (voor basisi brandweerzorg en specialistische taken)

- procedures

De verplichting tot het werken middels adequate procedures

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. het opstellen van procedures

arbowet

- actuele bereikbaarheidskaarten

De verplichting tot het maken en in standhouden van adequate bereikbaarheidskaarten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheidskaarten

neen

- actuele aanvalsplannen

De verplichting tot het maken en in standhouden van adequate aanvalsplannen

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. aanvalsplannen

neen

- bluswatercontrole

De verplichting tot het controleren volgens planning van de bluswatervoorziening in de gemeenten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten en WML voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. voor de bluswatercontrole

neen

- adviezen bereikbaarheid

Recht en plicht tot het geven van adequate adviezen betreffende de bereikbaarheid aan diensten en college

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheid

neen

- dienstverlening gemeenten en derden

Betaald uitvoeren van door gemeenten en derden opgedragen dienstverlening

neen

5 Repressie

- paraatheid

De verplichting tot het instandhouden van de overeengekomen paraatheid.

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening en bouwverordening.

Vaststellen en zonodig actualiseren van gemeentelijke organisatieverordening brandweer.

Art 1 brandweerwet

- opkomsttijden

De verplichting tot het leveren van de overeengekomen opkomsttijden binnen een overschrijdings-

percentage en voor zover beïnvloedbaar.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen. tbv de opkomsttijden

Neen, landelijke richtlijnen

- operationele leiding

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de intergemeentelijke HOVD regeling.

Plicht tot (gegarandeerde) levering van operationele leiding.

Vaststellen en zonodig actualiseren van de intergemeentelijke HOVD regeling

Art 14 brandweerwet 1985

6 Rampen-

bestrijding

- adviezen gemeentelijk rampenplan en deelplannen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. het gemeentelijk rampenplan aan diensten en college

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv van het rampenplan

Neen

Coördinatie voorbereiding rampenbestrijding

multidisciplinair opleidingsbeleid en uitvoering

-idem oefenbeleid

-coördinatie uitwerken planvorming (RBP en MCP)

-samenwerkings-protocollen en afspraken , procedures (GRIP)

-Beheer regionaal coordinatiecentrum

-coördinatie en ontwikkelen multidisciplinair beleid en afstemming leidend tot regionaal beheersplan rampenbestrijding

-beheer sirenenetwerk

-euregionale afstemming.

-

Ja, brandweerwet

- opl. en oef. gemeentelijk personeel

Het in overleg leveren van ondersteuning bij opleiding en oefening van gemeentelijk personeel

Neen

7 Nazorg

- incidentevaluatie

Verantwoording over de brandweerinzet. Verplichting tot het leveren van analyses van inzetten ter lering en verbetering wat betreft doelmatigheid en efficiëntie waarbij nadrukkelijk effect van preventieve en preparatieve voorzieningen worden betrokken.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv incidenten

Neen

- coördinatie multidisciplinaire evaluaties van incidenten

Coördineren van het bijeenbrengen van de evaluatieresultaten van de afzonderlijke diensten naar één totaal

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv incidenten

Neen

- opvang eigen personeel

Verplichting tot het in stand houden van organisatie (afspraken / mensen en middelen) t.b.v. opvang eigen personeel

Arbowet

8 Bedrijfs-voering

- algemene leiding

Verplichting tot het voorzien in adequate leiding

- algemene administratie

Verplichting tot het voeren van een adequate algemene administratie

- personele administratie

Verplichting tot het voeren van een adequaat personeelsbeleid en voorzien in een adequate personeelsadministratie.

- opleiding en ontwikkeling pers.

Verplichting tot het leveren van adequaat overig personeel

- financiële administratie

Verplichting tot het voeren van een adequaat financieel beleid en voorzien in een adequate financiële administratie

- automatisering

Verplichting tot het voeren van een adequaat informatiebeleid en voorzien in een adequate automatisering

- controlling

Voorzien in een adequate controlling

- beleidsadviezen

Recht en plicht tot het geven van adequate adviezen het gehele vlak van brandweerzorg en fysieke veiligheid betreffende inclusief de organisatie daarvan aan colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. deze beleidsadviezen

- kwaliteitszorg

Voorzien in een adequaat systeem van kwaliteitszorg

- ondersteuning bestuur

Het voorzien in een adequate bestuurlijke ondersteuning

- facilitaire diensten

Het leveren van adequate facilitaire interne diensten