Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2012

Geldend van 20-09-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2012

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2011;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t vast te stellen de:

De verordening op de heffing en de invordering van L e ges 2012.

De raad van de gemeente Bunnik;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    ‘activiteit met een ideëel doel’: een activiteit die voldoet aan de eerste drie of de vierde van de volgende criteria:

    • 1.

      het moet gaan om een openbare activiteit, voor iedereen toegankelijk;

    • 2.

      georganiseerd door een niet-commerciële organisatie/individu uit Bunnik of een subsidiegerechtigde;

    • 3.

      de activiteit moet gericht zijn op de Bunnikse samenleving;

    • 4.

      indien het gaat om een spontane inzamelingsactie na een natuurramp.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven:

  • a.

    voor het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    van de redactie of de plaatselijke correspondent(en), van de in de gemeente verschijnende dag- en/of weekbladen of de plaatselijke media; voor de stukken genoemd in hoofdstuk 2 van titel 1, behoudens punt 1.2.1.3 van de tarieventabel;

  • d.

    van de door de gemeente Bunnik benoemde leden in de commissie bezwaarschriften, voor de stukken benodigd voor de uitoefening van deze functie;

  • e.

    van groeperingen, vertegenwoordigd in de raad van deze gemeente: elke groepering voor maximaal:

    • -

      twee exemplaren van de in de tarieventabel in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.1.1, genoemde programmabegroting;

    • -

      één exemplaar van de in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.1.3, genoemde programmarekening;

    • -

      evenveel abonnementen van de stukken als bedoeld in de tarieventabel in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.3.1, als de groepering in deze gemeente leden in de gemeenteraad telt, met een minimum van drie abonnementen, echter exclusief de bescheiden als bedoeld in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.1.1 en 1.2.1.3;

  • f.

    van andere politieke groeperingen, die in deze gemeente een afdeling hebben opgericht; elke groepering voor:

    • -

      één exemplaar van de in de tarieventabel in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.1.1, genoemde programmabegroting;

    • -

      ten hoogste drie abonnementen als bedoeld in de tarieventabel in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.2.1 en 1.2.2.3;

      onder voorwaarde, dat alle stukken hiervoor bedoeld zullen worden verzonden naar één adres per groepering;

  • g.

    van de verenigde (openbare) leeszalen/bibliotheekvoorzieningen in deze gemeente: per woonkern voor één exemplaar van de in hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.1.1, genoemde stukken en één abonnement als bedoeld onder hoofdstuk 2 van titel 1, onder punt 1.2.2.1 van de tarieventabel.

  • h.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in hoofdstuk 6 van titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel ter zake het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening;

  • i.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in hoofdstuk 2 en 4 van titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel betreffende vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • j.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in hoofdstuk 12, paragraaf 1.12.2, van titel 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel betreffende vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. Bij betaling in contant geld worden verschuldigde bedragen normaal afgerond op € 0,05 nauwkeurig (tot en met € 0,02 naar beneden en € 0,03 en hoger naar boven).

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge danwel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslagbiljet of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Kwijtschelding van de leges op de voet van artikel 26 Invorderingswet 1990 wordt niet verleend behoudens de leges vermeld in hoofdstuk 3 punt 3.1.3 van de Tarieventabel.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Indien door bijzondere omstandigheden de strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders zou leiden tot een niet gerechtvaardigde uitkomst, kan het college van burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening door te besluiten, geheel of gedeeltelijk, geen leges te heffen.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2011” en de “Tarieventabel 2011” behorende bij de Legesverordening 2011 van 16 december 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde of vijfde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 5.

    In afwijking in zoverre van het vierde lid, treedt deze verordening in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in werking treedt en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in werking treedt. De datum waarop dit tijdstip valt, is tevens de datum van ingang van de heffing van deze verordening als dit later is dan het tijdstip genoemd in het vierde lid van dit artikel.

  • 6.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2012".

Aldus besloten in de openbare vergadering van 15 december 2011.

De raad voornoemd,

de griffier de voorzitter

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief

Hoofdstuk 6 Kiezersregister

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 9 Huisvestingswet

Hoofdstuk 10 Reisdocumenten

Hoofdstuk 11 Rijbewijzen

Hoofdstuk 12 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Wet op de openluchtrecreatie

Hoofdstuk 15 Telecommunicatie

Hoofdstuk 16 Lozingenbesluit bodembescherming

Hoofdstuk 17 Beoordelen bodemsanering

Hoofdstuk 18 Diversen

Titel 2 Dienstverlening fysieke leefomg e ving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Seksinrichtingen

Hoofdstuk 4 Overige vergunningen

Hoofdstuk 5 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 - Algemeen

2012

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,95

1.1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde:

-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,40

-in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,65

-in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,75

-in formaat A3 in kleur

€ 1,35

-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit

€ 7,10

-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit

€ 9,05

-in formaat > A0 in zwart/wit

€ 10,85

1.1.1.3

een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,10

1.1.1.4

stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,95

Hoofdstuk 2 - Bestuursstukken

2012

1.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.1.1

een afschrift van de programmabegroting en meerjarenbegroting indien deze tenminste 8 maanden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders is aangevraagd

€ 22,70

1.2.1.2

in alle andere gevallen

€ 45,35

1.2.1.3

een afschrift van de programmarekening en het jaarverslag

€ 45,35

1.2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.2.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,40

1.2.2.2

een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina

€ 0,40

1.2.2.3

een afschrift van het verslag van een openbare voorronde van het Open Huis, per pagina

€ 0,40

1.2.2.4

een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een openbare voorronde van het Open Huis, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina

€ 0,40

1.2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor:

1.2.3.1

de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en de raadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusief de gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 1.2.1.1 en 1.2.1.3)

€ 116,00

1.2.3.2

de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en de raadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusief de gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 1.2.1.1 en 1.2.1.3), indien afgehaald

€ 28,95

1.2.3.3

de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 35,90

1.2.3.4

de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald

€ 9,65

1.2.4

Voor het verstrekken van de onder titel 1.2.3.2 en 1.2.3.4 genoemde stukken via e-mail worden de tarieven verlaagd met 25%.

Hoofdstuk 2 - Bestuursstukken

2012

1.2.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.5.1

een afdruk van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 42,80

1.2.5.2

een afdruk van de Bouwverordening

€ 42,80

Hoofdstuk 3 - Burgerlijke stand

2012

1.3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.3.1.1

van maandag tot en met vrijdag dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens op de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk

€ 375,50

1.3.1.2

op zaterdag, zondag of daarmee gelijkgestelde dag bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk

€ 590,75

1.3.1.3

in een bijzonder huis krachtens artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur

€ 375,50

1.3.2

Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 1.3.1.1, 1.3.1.2 en 1.3.1.3 plaatsvindt na 17:00 uur worden boven het onder 1.3.1.1, 1.3.1.2 en 1.3.1.3 vermelde bedrag leges geheven van

€ 122,00

1.3.3

Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 1.3.1.1, 1.3.1.2 en 1.3.2 op een andere locatie dan het gemeentehuis te Odijk plaats vindt, worden boven het onder 1.3.1.1, 1.3.1.2 en 1.3.2 vermelde bedrag leges geheven van

€ 186,10

1.3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap:

1.3.4.1

van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

€ 12,75

1.3.4.2

Indien wel gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal, zijn de tarieven genoemd onder 1.3.1, 1.3.2 en 1.3.3 van toepassing.

1.3.5

Wanneer voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap de hulp wordt ingeroepen van gemeentepersoneel als getuige bedraagt het tarief daarvoor per getuige

€ 26,80

1.3.6

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

1.3.6.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een normale uitvoering

€ 12,75

1.3.6.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een luxe uitvoering

€ 28,35

1.3.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

1.3.7.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte

€ 5,40

1.3.7.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en gehuwde paren, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

€ 5,40

Hoofdstuk 3 - Burgerlijke stand

2012

1.3.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten als bedoeld in 1.3.7.1 en 1.3.7.2:

1.3.8.1

voor de periode van drie maanden

€ 25,05

1.3.8.2

voor de periode van zes maanden

€ 43,80

1.3.8.3

voor de periode van één jaar

€ 82,15

1.3.9

Het tarief bedraagt terzake van het op aanvraag doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 22,45

1.3.10

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.3.11

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.3.11.1

door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt

€ 200,85

1.3.11.2

door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die niet in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt

€ 340,00

Hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de Gemeentelijke b a sisadministratie persoonsgegevens

2012

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 11,25

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

a.voor 100 verstrekkingen

€ 168,00

b.voor 500 verstrekkingen

€ 676,90

c.voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.018,60

d.voor 5.000 verstrekkingen

€ 4.244,10

e.voor 10.000 verstrekkingen

€ 6.816,35

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, gedurende de periode van één jaar

€ 790,65

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,55

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

a.voor 100 verstrekkingen

€ 271,30

b.voor 500 verstrekkingen

€ 1.018,60

c.voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.524,05

d.voor 5.000 verstrekkingen

€ 6.361,00

e.voor 10.000 verstrekkingen

€ 10.136,15

Hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de Gemeentelijke b a sisadministratie persoonsgegevens

2012

1.4.5

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 22,45

Hoofdstuk 5 - Gemeentearchief

1.5.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporing in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van de gemeente, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,90

1.5.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.5.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina:

-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,40

-in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,65

-in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,75

-in formaat A3 in kleur

€ 1,35

-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit

€ 7,10

-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit

€ 9,05

-in formaat > A0 in zwart/wit

€ 10,85

1.5.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 14,70

Hoofdstuk 6 - Kiezersregister

2012

1.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 5,30

Hoofdstuk 7 - Vastgoedinformatie

2012

1.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.7.2.2, structuurplan of bouwplan per bladzijde:

-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,40

-in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,65

-in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,75

-in formaat A3 in kleur

€ 1,35

-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit

€ 7,10

-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit

€ 9,05

-in formaat > A0 in zwart/wit

€ 10,85

1.7.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit:

1.7.2.1

de gemeentelijke gebouwenregistratie

€ 7,25

1.7.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 7,25

1.7.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 15,90

1.7.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 15,90

1.7.2.5

het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet

€ 15,90

1.7.2.6

de kadastrale massale output

€ 7,25

1.7.2.7

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie , dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,90

Hoofdstuk 7 - Vastgoedinformatie

2012

1.7.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.7.3.1

het gemeentelijke adressenbestand, per adres

€ 7,25

1.7.3.2

het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie

€ 7,25

1.7.3.3

het adrescoördinatenbestand, per adrescoördinaat

€ 7,25

1.7.3.4

de gebouwenregistratie

€ 7,25

Hoofdstuk 8 - Winkeltijdenwet

2012

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

voor een ontheffing of een gewijzigde ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 40,85

Hoofdstuk 9 - Huisvestingswet

2012

1.9.1

Huisvestingsvergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.9.1.1

het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 43,80

1.9.1.2

het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet voor een periode van één jaar

€ 43,80

1.9.1.3

het verlengen van een inschrijving in het register van woningzoekenden als bedoeld onder 1.9.1.2

€ 14,00

1.9.2

Urgentieverklaring

1.9.2.1

Voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden, op grond van artikel 2.5.1. lid 2 onder B van de Huisvestingsverordening Bestuur Regio Utrecht 2010, worden de werkelijke kosten verbonden aan het daarvoor uit te voeren medisch onderzoek, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager meegedeeld.

1.9.2.2

Indien een mededeling van kosten als bedoeld onder 1.9.2.1 heeft plaats gevonden, wordt een aanvraag voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de mededeling van de kosten heeft plaats gevonden.

1.9.2.3

Bij de toepassing van 1.9.2.1 kunnen verschillende tarieven gelden voor keuring op locatie bij de daartoe aangewezen keuringsinstantie, voor huisbezoek, voor herkeuring bij bezwaar. Daarnaast kan een tarief in rekening worden gebracht indien aanvrager niet verschijnt voor de (her)keuring.

1.9.2.4

Indien de medische indicatie als bedoeld in onderdeel 1.9.2.1 wordt toegekend, wordt aan de aanvrager het betaalde bedrag terugbetaald.

1.9.3

Onttrekking, samenvoeging en omzetting woonruimte

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.9.3.1

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 350,00

1.9.3.2

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 350,00

1.9.3.3

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet.

€ 350,00

1.9.4

Het tijdelijk verhuren van een leegstaande woning. 

het verkrijgen van een leegstandsvergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandswet.

€ 153,45

Hoofdstuk 10 - Reisdocumenten

2012

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.10.1.1

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,70

1.10.1.2

het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.10.1.1 (zakenpaspoort)

€ 48,70

1.10.1.3

het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,70

1.10.1.4

het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.10.1.1, 1.10.1.2 en 1.10.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,35

1.10.1.5

het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.10.1.1, 1.10.1.2 en 1.10.1.3

€ 21,85

1.10.1.6

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK), als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

€ 40,05

1.10.1.7

jeugdtarief NIK (voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt)

€ 12,50

1.10.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.10.1.1 tot en met 1.10.1.3 alsmede in 1.10.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,90

1.10.3

Het tarief als genoemd in 1.10.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.10.1.1, 1.10.1.2 en 1.10.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.10.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

1.10.4

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.10.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,80

1.10.5

Indien het de vervanging betreft van een vermist reisdocument of een Nederlandse identiteitskaart worden de in dit hoofdstuk onder 1.10.1.1, 1.10.1.2, 1.10.1.3 en 1.10.1.6 vermelde leges verhoogd met

€ 32,80

Hoofdstuk 11 - Rijbewijzen

2012

1.11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 39,85

1.11.2

Indien het de vervanging betreft van een vermist rijbewijs worden de leges verhoogd met

€ 32,65

1.11.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.11.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

1.11.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen- en Bromfietsencertificatenregister

€ 6,45

Hoofdstuk 12 - Wet op de kansspelen

1.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

1.12.1.1

voor een periode van maximaal twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.12.1.2

en voor een periode van twaalf maanden voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

Hoofdstuk 12 - Wet op de kansspelen

2012

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.12.2.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, Wet op de Kansspelen (loterijvergunning met een prijzenpakket van maximaal € 4.500,00)

€ 25,45

1.12.2.2

(vervallen)

Hoofdstuk 13 - Verkeer en Vervoer

2012

1.13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.13.1.1

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 49,70

1.13.1.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 49,70

1.13.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.2.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer waarbij eerst een keuring moet plaatsvinden

€ 167,60

1.13.2.2

tot het vernieuwen van een gehandicaptenparkeerkaart indien geen keuring of medisch advies hoeft te worden ingewonnen (bij verlies en/of bij progressieve of stabiele ziekte of gebrek) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 57,80

1.13.2.3

voor het wijzigen van een kenteken op de gehandicaptenparkeerkaart

€ 15,10

1.13.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.3.1

tot het verkrijgen van een concessie als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer 2000

€ 49,70

Hoofdstuk 14 - Wet op de openluchtrecreatie

2012

1.14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 59,60

1.14.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 37,85

1.14.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 37,85

1.14.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 37,85

1.14.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing al bedoeld in artikel 13 van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 37,85

Hoofdstuk 15 - Telecommunicatie

2012

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

1.15.1.1

een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet of van een vergelijkbare melding m.b.t. andere kabels en leidingen voor stroom, water, gas en andere voorzieningen

€ 221,25

1.15.1.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief genoemd onder 1.15.1.1 verhoogd met

€ 74,00

Hoofdstuk 15 - Telecommunicatie

2012

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

1.15.1.3

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, wordt het tarief genoemd 1.15.1.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.15.1.4

Indien een begroting als bedoeld in 1.15.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 16 - Lozingenbesluit bodembescherming

2012

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.1.1

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een omvangrijke lozing van huishoudelijk afvalwater in de bodem als bedoeld in artikel 14, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 241,70

1.16.1.2

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van koelwater in de bodem als bedoeld in artikel 24, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 219,80

1.16.1.3

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van overige vloeistoffen in de bodem als bedoeld in artikel 25, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 219,80

1.16.1.4

tot het opleggen van een gedoogplicht aan rechthebbende als bedoeld in artikel 27, eerste lid van het Lozingenbesluit bodembescherming juncto artikel 43, derde lid van de Wet bodembescherming

€ 181,35

1.16.2

De in 1.16.1.1 t/m 1.16.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.16.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.16.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

1.16.4

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

1.16.5

Indien een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing of het opleggen van een gedoogplicht als in dit hoofdstuk bedoeld:

1.16.5.1

niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt op aanvraag teruggaaf van 70% van de geheven leges verleend;

1.16.5.2

wordt ingetrokken voor het moment van bekendmaken van het ontwerpbesluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend;

1.16.5.3

wordt ingetrokken na het moment bedoeld in 1.16.5.2 doch voor het moment van bekendmaken van het besluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven leges verleend.

Hoofdstuk 17 - Beoordelen bodemsanering

2012

1.17.1

Beoordeling bodemsanering

Het tarief bedraagt ter zake van de beoordeling van de resultaten van een saneringsplan:

Bij saneringskosten tot € 100.000,-:

1.17.1.1

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 283,45

1.17.1.2

voor beoordeling saneringsplan

€ 283,45

Bij saneringskosten tussen € 100.000,- en € 500.000,--

1.17.1.2

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 555,75

1.17.1.2

voor beoordeling saneringsplan

€ 555,75

Bij saneringskosten hoger dan € 500.000,-

1.17.1.3

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 1.100,00

1.17.1.3

voor beoordeling saneringsplan

€ 1.100,00

Hoofdstuk 18 - Diversen

2012

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1.1

voor het verkrijgen een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.18.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 8,45

1.18.1.3

tot het waarmerken van documenten (waarmerken diploma's e.d.)

€ 8,45

1.18.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,75

1.18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een container voor de afvoer van huishoudelijke afvalstoffen bij vermissing of diefstal

€ 54,95

1.18.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

1.18.4.1

een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten van een perceel op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten perceel

€ 490,85

1.18.4.2

Het in 18.4.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van per meter aan te sluiten rioolbuis in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.4.3

Indien een begroting als bedoeld in 18.4.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.

1.18.4.4

Indien de werkelijke aansluitkosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 18.4.1. geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

1.18.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56F, lid 1, of lid 2 van de Pachtwet (verklaring omtrent bestemming grond in bestemmingsplan)

€ 15,75

Titel 2 Dienstverlening fysieke leefomg e ving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 - Begripsomschrijvingen

2012

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.2

bouwkosten:

Welke worden berekend conform de Beleidsregels normatieve kosten voor de activiteit bouwen 2010. Ingeval dit beleid met normatieve kosten niet in de aangevraagde activiteit voorziet, betreft definitie bouwkosten als volgt: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag: de gemeente heeft de aanvraag in behandeling genomen, na ontvangst van die aanvraag.

Hoofdstuk 2 - Vooroverleg / beoordeling conceptaa n vraag

2012

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo 2:12, lid 1, onder a, onder 1 vergunbaar is of Wro mogelijk is (voorbereiding op een projectbesluit/ wijzing bestemmingsplan incl. indien gewenst standpunt raad en college)

€ 1.200,00

2.2.1.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, en indien van toepassing artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 1 en 2 van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.2.1.2.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000

€ 154,50

2.2.1.2.2

indien de bouwkosten € 30.000 of meer bedragen

€ 360,55

Hoofdstuk 2 - Vooroverleg / beoordeling conceptaa n vraag

2012

2.2.1.2.3

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 667,00

2.2.1.2.4

Onderzoekskosten

Het in onderdeel 2.2.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële, wijzigen of uit te werken) bestemmingsplan (kosten beoordelen en/of opstellen ruimtelijke onderbouwing). Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

Hoofdstuk 3 - Omgevingsvergunning

2012

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000,-:

€ 186,-, vermeerderd met 2,7% van de bouwkosten

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 30.000,- of meer bedragen en minder dan € 150.000,-:

€ 246,-, vermeerderd met 2,5% van de bouwkosten

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 150.000,- of meer bedragen:

€ 546,-, vermeerderd met 2,3% van de bouwkosten

2.3.1.2

Welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief van de advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarievenstructuur van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 667,00

2.3.1.4

Beoordeling constructieberekeningen en tekeningen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief indien de ingediende constructieberekeningen en tekeningen moeten worden gecontroleerd:

2.3.1.4.1

met een bouwsom < € 30.000,-

€ 183,85

2.3.1.4.2

met een bouwsom van € 30.000,- tot € 150.000,-

€ 360,15

2.3.1.4.3

met een bouwsom van € 150.000,- tot € 500.000,-

€ 539,70

2.3.1.4.4

met een bouwsom van € 500.000,- of meer

€ 719,25

2.3.1.5

Beoordeling geluidsonderzoeken

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief indien de ingediende geluidsonderzoeken moeten worden gecontroleerd:

€ 351,55

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, berekend overeenkomstig de tarieven vermeld in onderdeel 2.3.1 (bouwactiviteiten). Voor bouwkosten zoals genoemd in onderdeel 2.1.1.2 wordt aanlegkosten zoals genoemd in onderdeel 2.1.1.1 gelezen.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

2.3.3.1.1

conform vastgesteld beleid

€ 360,55

2.3.3.1.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 515,10

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

2.3.3.2.1

conform vastgesteld beleid

€ 360,55

2.3.3.2.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 515,10

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 360,55

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 515,10

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 515,10

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 515,10

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 515,10

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

2.3.4.1.1

conform vastgesteld beleid

€ 515,10

2.3.4.1.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 669,60

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ -

2.3.4.2.1

conform vastgesteld beleid

€ 515,10

2.3.4.2.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 669,60

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 7.211,15

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 515,10

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 669,60

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 669,60

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 669,60

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 669,60

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief:

€ 211,70

vermeerderd met:

voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:

2.3.5.1.1

0 tot 100 m²

€ 415,70

2.3.5.1.2

100 tot 500 m²

€ 959,30

2.3.5.1.3

500 tot 2.000 m²

€ 1.503,05

2.3.5.1.4

2.000 tot 5.000 m²

€ 2.046,75

2.3.5.1.5

5.000 tot 15.000 m²

€ 3.134,20

2.3.5.1.6

15.000 tot 25.000 m²

€ 3.609,95

2.3.5.1.7

25.000 tot 50.000 m²

€ 4.153,70

2.3.5.1.8

50.000 tot meer m²

€ 5.173,15

2.3.5.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de volgens artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo of conform voorgaande regelingen afgegeven vergunning, wanneer het aantal m2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordt overschreden:

€ 211,70

2.3.5.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitbreiding van de volgens artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo of conform voorgaande regelingen afgegeven vergunning, waarbij alleen leges worden berekend conform 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.8 over het aantal m2 van de uitbreiding. Eventuele wijzigingen worden om niet meegenomen.

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.6.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 116,15

2.3.6.2

Indien de aanvraag onlosmakelijk verbonden is met een andere activiteit, wordt voor activiteit zoals genoemd in onderdeel 2.3.6.1 geen leges berekend.

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 268,20

2.3.7.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 268,20

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten

2.3.7.3

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 175,80

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.8.1

Het in onderdeel 2.3.8 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het realiseren van het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg. Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemne Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.9.1

Het in onderdeel 2.3.9 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het realiseren van het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg. Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.11

Reclame

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en/of i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.12

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.12.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 154,50

2.3.12.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 154,50

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurb e schermingswet 1998

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 360,55

2.3.13.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 360,55

2.3.14

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 360,55

2.3.15

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.15.3

als het een gemeentelijke verordening betreft, bedraagt het tarief voor administratieve handelingen, wijziging tenaamstelling etc.:

€ 154,50

2.3.15.4

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 154,50

2.3.15.5

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.17

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.17.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 263,65

2.3.17.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 703,10

2.3.18

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 360,55

2.3.19

Verklaring van geen bedenkingen

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.19.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 515,10

2.3.19.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 515,10

Hoofdstuk 4 - Vermindering (reserveren)

2012

Hoofdstuk 5 - Teruggaaf

2012

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omg e vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactivite i ten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, monument of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omg e vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactivite i ten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omg e vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactivite i ten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van het niet compleetverklaring (4:5 Awb) van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet compleet verklaard, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies, beoordeling, verkl a ring van geen bedenkingen of andere ophoging

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.4, 2.3.5, 2.3.7.3, 2.3.12.1, 2.3.12.2, 2.3.13.1, 2.3.13.2, 2.3.14, 2.3.17.1, 2.3.17.2, 2.3.18, 2.3.19.1 en 2.3.19.2 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 - Intrekking omgevingsvergunning

2012

2.6.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omg e vingsvergunning op verzoek van de aanvrager voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, monumenten- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op verzoek van de aanvrager conform 2.33, tweede lid, onder b Wabo bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is. De teruggaaf bedraagt 10% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.6.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omg e vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactivite i ten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

Geen teruggaaf legesdeel advies, beoordeling, verkl a ring van geen bedenkingen of andere ophoging

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.4, 2.3.5, 2.3.7.3, 2.3.12.1, 2.3.12.2, 2.3.13.1, 2.3.13.2, 2.3.14, 2.3.17.1, 2.3.17.2, 2.3.18, 2.3.19.1 en 2.3.19.2 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 7 - Wijziging omgevingsvergunning als g e volg van wijziging project

2012

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 154,50

Hoofdstuk 8 - Bestemmingswijzigingen zonder activite i ten

2012

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (zoals een partiële herziening)

€ 3.605,55

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigen)

€ 2.060,30

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening (uitwerken)

€ 2.060,30

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 750,75

2.8.5

Het in onderdeel 2.8.1, 2.8.2 of 2.8.3 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële, wijzigen of uit te werken) bestemmingsplan (kosten beoordelen en/of opstellen ruimtelijke onderbouwing). Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

Hoofdstuk 9 - Sloopmelding

2012

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 107,25

Hoofdstuk 10 - In deze titel niet benoemde beschikking

2012

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 154,50

Titel 3 Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 - Drank-en Horecawet

2012

3.1.1

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van:

3.1.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet (primaire vergunning horeca/ slijterij)

€ 350,00

3.1.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijzing van de inrichting)

€ 150,00

3.1.1.3

een aanvraag tot wijziging van de exploitatievergunning voor een bestaande inrichting, waarbij alleen wijzigt de leidinggevende als bedoeld in artikel 1, eerste lid, sub 2 en 3 Drank- en Horecawet bedraagt

€ 150,00

3.1.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (o.a. alcohol tijdens evenement)

€ 75,20

Hoofdstuk 2 - Organiseren evenementen

2012

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor evenementen op grond van artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

3.2.1.1

kleine evenementen, gericht op wijkniveau, waarvan het aantal bezoekers –indicatief– niet meer dan 100 zal bedragen

€ 27,45

3.2.1.2

middelgrote evenementen, gericht op lokaal niveau waarvan het aantal bezoekers naar verwachting tussen 100 en 500 zal bedragen

€ 84,95

3.2.1.3

grote evenementen, mede gericht op bezoekers van buiten de gemeente Bunnik met mogelijk meer dan 500 bezoekers

€ 283,35

3.2.1.4

voor de in het kader van een raamvergunning verleende jaarlijkse nadere invulling verleend op grond van het evenementenbeleid

€ 28,35

Hoofdstuk 3 - Seksinrichtingen

2012

3.3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het vestigen en exploiteren van een seksinrichting c.q. prostitutiebedrijf als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt

€ 865,75

Hoofdstuk 4 - Overige vergunningen

2012

3.4.1

Gebruik gemeentegrond

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1.1

tot het mogen gebruiken van gemeentegrond als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 30,55

3.4.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen plaatsen van aankondigingborden/sandwichborden op grond van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 109,85

3.4.2

Standplaatsvergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

3.4.2.1

een aanvraag tot afgifte van een vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 109,30

3.4.3

Ventvergunning

3.4.3.1

een aanvraag tot afgifte van een ventvergunning tot het mogen venten als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 109,30

Hoofdstuk 4 - Overige vergunningen

2012

3.4.4

Overige vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.4.4.1

een ontheffing voor het aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 54,95

3.4.4.2

een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 17,45

3.4.4.3

een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 28,35

3.4.4.4

een ontheffing voor het verbranden van afval als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 28,35

3.4.5

Niet genoemde vergunning of ontheffing

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van overige hiervoor niet genoemde vergunningen, beschikkingen en ontheffingen verleend op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 30,90

3.4.6

Exploitatievergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

3.4.6.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 350,00

3.4.6.2

een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 150,00

3.4.6.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 75,20

Hoofdstuk 5 - Splitsingsvergunning woonruimte

2012

3.5.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.5.1.1

het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 111,90

Hoofdstuk 6 - Brandbeveiligingsverordening

2012

3.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening

€ 211,70

vermeerderd met:

voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:

3.6.1.1

0 tot 100 m²

€ 211,70

3.6.1.2

100 tot 500 m²

€ 279,70

3.6.1.3

500 tot 2.000 m²

€ 415,60

3.6.1.4

2.000 tot 5.000 m²

€ 551,55

3.6.1.5

5.000 tot 15.000 m²

€ 687,45

3.6.1.6

15.000 tot 25.000 m²

€ 823,40

3.6.1.7

25.000 tot 50.000 m²

€ 959,30

3.6.1.8

50.000 tot meer m²

€ 1.095,20

3.6.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de volgens artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening afgegeven vergunning, wanneer het aantal m2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordt overschreden:

€ 211,70

3.6.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitbreiding van de volgens artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening afgegeven vergunning, waarbij alleen leges worden berekend conform 3.6.1.1 tot en met 3.6.1.8 over het aantal m2 van de uitbreiding. Eventuele wijzigingen worden om niet meegenomen.

Hoofdstuk 7 - In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

2012

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 154,50

Behorende bij raadsbesluit van 15 december 2011 , nr. 11-xxx

De griffier van Bunnik,