Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR614825
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR614825/1
Reglement basisregistratie personen gemeente Bunnik
Geldend van 29-11-2018 t/m heden
Intitulé
Reglement basisregistratie personen gemeente BunnikBurgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik;
gelet op de Wet basisregistratie personen, de Algemene verordening gegevensbescherming en de Verordening basisregistratie personen gemeente Bunnik;
hebben het volgende besluit genomen:
“Reglement basisregistratie personen gemeente Bunnik”
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de Brp-gegevens
Artikel 3 Beheer van de Brp
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Brp
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Brp
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreeks toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
Artikel 10 Aangehaakte gegevens
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
Artikel 15 Rechten van de burger
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 16 Beveiliging
Artikel 17 Terugmeldplicht
Artikel 18 Slotbepalingen
Bijlage 1
Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Bijlage 2
Bijlage 3
Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Bijlage 4
Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Bijlage 5
Overzicht van aangehaakte gegevens
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder (in alfabetische volgorde):
- •
aangehaakte gegevens: de in de Brp opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de Brp;
- •
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- •
algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid onder a van de Wet Brp;
- •
Algemene verordening gegevensbescherming: de verordening van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016, 2016/679 betreffende de bescherming van persoonsgegevens
- •
authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 1.6 van de Wet Brp en benoemd in artikel 2 Besluit Brp en vermeld in bijlage 1 Besluit Brp;
- •
autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de Brp-gegevens;
- •
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de Brp;
- •
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;
- •
Wet Brp: de Wet basisregistratie personen;
- •
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
- •
Brp: de basisregistratie personen;
- •
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet Brp in de Brp van de gemeente is opgenomen;
- •
persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, van de Wet Brp, over één persoon in de Brp;
- •
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- •
verordening Brp: de verordening basisregistratie personen;
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de Brp-gegevens
Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de Brp, dan wel de beschikbare gegevens in de Brp worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak.
De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.
Artikel 3 Beheer van de Brp
Beheerder van de Brp is het hoofd van de afdeling Dienstverlening.
De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Brp
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 3.8 van de Wet Brp, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde afdelingen, de in de tabel aangegeven gegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Brp
Rechtstreekse toegang tot de Brp hebben:
de beheerder;
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Dienstverlening;
met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp wordt aan de in Bijlage 2 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven gegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp worden aan de in Bijlage 3 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
- •
het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
- •
de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- •
een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Met inachtneming van artikel 3.9 Wet Brp kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.3 en 3.6 Wet Brp, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 3.9, lid 4, van de Wet Brp op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
De Brp heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
informatie te leveren aan de afdeling Dienstverlening ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden uitgevoerd;
de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
statistische informatie te leveren.
Artikel 10 Aangehaakte gegevens
- 1.
Van ingeschrevenen kunnen in de Brp de in Bijlage 5 bij dit reglement genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
- 2.
De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de Brp worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Dienstverlening in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie dit reglement voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Artikel 15 Rechten van de burger
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Algemene verordening gegevensbescherming, van toepassing.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 16 Beveiliging
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het beveiligingshandboek Brp van de gemeente Bunnik.
Artikel 17 Terugmeldplicht
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de Brp zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de Brp opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 Wet Brp en de artikelen 27 en 28 Besluit Brp.
Artikel 18 Slotbepalingen
Dit besluit is vastgesteld op 6 november 2018.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Het Reglement basisregistratie personen, vastgesteld op 23 september 2014 wordt ingetrokken.
De citeertitel van dit besluit is “Reglement basisregistratie personen gemeente Bunnik”.
De beheerder is bevoegd om wijzigingen in de bijlagen van dit reglement aan te brengen.
Ondertekening
Aldus besloten op 6 november 2018
De secretaris, De burgemeester
dhr. G. Veenhof dhr. R. van Schelven
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl