Regeling vervallen per 01-01-2024

Nadere regel subsidie Citymarketing

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2023

Intitulé

Nadere regel subsidie Citymarketing

Burgemeester en Wethouders van Bunschoten;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de stimulering van de lokale economie in de gemeente Bunschoten;

gelet op artikel 2, tweede lid en artikel 4, derde lid van de Algemene subsidieverordening Gemeente Bunschoten 2011.

Besluiten

de volgende nadere regel vast te stellen:

Nadere regel subsidie citymarketing 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening Gemeente Bunschoten 2011;

  • b.

    Instelling: een rechtspersoon zonder winstoogmerk met ANBI status zoals blijkt uit de statuten en inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

  • c.

    Citymarketing: Het behouden en versterken van de sociaal-economische vitaliteit van Bunschoten-Spakenburg. De focus ligt hierbij op het behouden van de eigen inwoners en de bestaande bedrijvigheid, het aantrekken van nieuwe bedrijven in vernieuwende sectoren en het verhogen van de bestedingen van bezoekers.

  • d.

    Inwoner: een natuurlijke persoon die staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Bunschoten en op dat adres ook daadwerkelijk verblijft;

  • e.

    Vrijwilliger: een natuurlijk persoon die zich onbetaald voor de samenleving inzet;

  • f.

    Activiteit: een georganiseerde bezigheid waar een natuurlijk persoon of een groep van natuurlijke personen individueel of gezamenlijk aan deel kan nemen;

  • g.

    Exploitatie: het gebruik en beheer voor het daarvoor gestelde doel, met de daaruit voortkomende activiteiten, inkomsten en kosten;

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De activiteiten en geëxploiteerde voorzieningen waar subsidie voor kan worden verleend op grond van deze nadere regel:

    • a.

      moeten waar mogelijk een openbaar karakter hebben en voor zoveel mogelijk voor bewoners, bezoekers en bedrijven toegankelijk zijn;

    • b.

      worden voor zover dat binnen de (kwalitatieve) mogelijkheden ligt zoveel mogelijk uitgevoerd door vrijwilligers of mogelijk gemaakt door sponsoring;

    • c.

      moeten door voldoende inspanning onder de aandacht gebracht worden van het publiek. Dit moet in het jaarplan aantoonbaar gemaakt worden.

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidiëring van activiteiten op het gebied van citymarketing vindt plaats in overeenstemming met het bepaalde in de Beleids- en actienota “Citymarketing Bunschoten-Spakenburg 2011-2015”. Deze nota is vastgesteld door de gemeenteraad van Bunschoten op donderdag 11 oktober 2011.

De subsidie wordt als volgt bepaald:

Een vast bedrag

Artikel 4 Verlening subsidie

  • 1.

    Indien er meerdere instellingen zijn die een subsidieaanvraag voor eenzelfde activiteit of exploitatie indienen zoals vermeld onder artikel 3, dan vindt de verlening van de subsidie plaats aan één instelling, waarbij door het college wordt beoordeeld op basis van:

    • a.

      kwaliteit, omvang, bereik, inhoudelijke en financiële haalbaarheid van de plannen;

    • b.

      referenties van eerdere door de instelling verrichte en vergelijkbare activiteiten en exploitaties;

    • c.

      evaluatie van een eerdere uitvoering van precies dezelfde activiteit of exploitatie in het verleden als waarvoor de subsidie is aangevraagd.

  • 2.

    Op het moment dat het vermelde onder lid 1 sub c van toepassing is en de volgende condities zijn overeenkomstig aan de orde voor een instelling:

    • a.

      de activiteit of exploitatie uitgevoerd door de instelling heeft plaatsgevonden aansluitend op het subsidiejaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      uit evaluatie blijkt dat deze activiteit of exploitatie uitgevoerd door de instelling volledig naar behoren en tevredenheid is uitgevoerd;

dan heeft het college de mogelijkheid om de nieuwe aanvragers zondermeer de subsidie te weigeren en de subsidie toe te kennen aan de instelling.

Artikel 5 Bepaling hoogte subsidie

  • 1.

    De bedragen, waarnaar in de deze nadere regel gerefereerd wordt, kunnen jaarlijks door het college worden vastgesteld in een subsidielijst.

  • 2.

    Indien er voor het betreffende jaar geen subsidielijst zoals vermeld onder lid 1 door het college is vastgesteld, dan worden de bedragen waarnaar in deze nadere regel gerefereerd wordt, bepaald aan de hand van de laatst vastgestelde subsidielijst, waarbij er een jaarlijkse indexering op de bedragen kan plaatsvinden.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2014.

  • 2.

    De regeling wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie Citymarketing.

Ondertekening

Bunschoten-Spakenburg, 9 juli 2013,
Burgemeester en wethouders,
J.F.H. Jennekens M. van de Groep
secretaris burgemeester