Regeling vervallen per 01-04-2020

Beleidsregel inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bunschoten 2016

Geldend van 03-09-2016 t/m 31-03-2020

Intitulé

Beleidsregel inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bunschoten 2016

(eerste wijziging)

1. Inleiding

In deze beleidsregel inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bunschoten zijn de kaders vastgelegd op het gebied van inkoop en aanbesteden door de gemeente Bunschoten. Deze beleidsregel vervangt de Nota aankoop- en aanbestedingsbeleid van 6 februari 2007.

Deze beleidsregel gaat over inkoop en aanbesteden. De begrippen ‘inkoop’ en ‘aanbesteden’ worden vaak door elkaar gebruikt. In bijlage 1 is het totale inkoopproces schematisch weergegeven. Hieruit blijkt dat aanbesteden een onderdeel is van het totale inkoopproces (het betreft de fases specificeren, selecteren en contracteren).

Het begrip ‘inkoop’ wordt vaker gebruikt bij leveringen van goederen en diensten. Inkoop wordt meestal gedefinieerd als ‘alles waar een externe factuur tegenover staat’. Het begrip inkoop wordt ook gebruikt als overkoepelende term voor werken, leveringen en diensten.

Het woord ‘aanbesteding’ wordt vaker gebruikt bij werken.

Waar in deze nota ‘inkoop’ wordt vermeld, wordt hiermee tevens ‘aanbesteding’ bedoeld.

Paragraaf 1.1 Belang inkoop- en aanbestedingsbeleid

Binnen de overheidssector neemt de aandacht voor inkoop toe. Daarvoor is een aantal redenen te geven:

1. Aangescherpte (Europese) regelgeving

Tot 1 april 2013 werd het onderwerp aanbesteden voornamelijk gereguleerd door middel van Europese wetgeving via de Raamwet EEG, de Wira, het Bao en het Bass.

Met ingang van 1 april 2013 valt het onderwerp aanbesteden ook onder de Aanbestedingswet en het Aanbestedingsbesluit.

De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 is op 1 juli 2016 in werking getreden. Met deze wet zijn de nieuwe Europese Aanbestedingsrichtlijnen omgezet in nationale wetgeving.

2. Toename aantal rechtzaken

Het aantal rechtszaken op het rechtsgebied aanbesteden neemt de laatste jaren toe.

3. Rechtmatigheid van uitgaven

De herziening van de Gemeentewet leidde tot de invoering van een rechtmatigheidstoets bij de accountantscontrole van de gemeentelijke uitgaven.

4. Doelmatig omgaan met overheidsgeld

Het bewustzijn van een goed uitgevoerde inkoopfunctie neemt steeds meer toe binnen de gemeente. Het is begrijpelijk dat de gemeente aan haar burgers en ook aan zichzelf verplicht is de besteding van deze gelden zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren. Een professionele wijze van inkopen dus.

2. Doelstellingen

Afgeleid van het hierboven beschreven belang dat gemoeid is met inkoop, streeft de gemeente Bunschoten naar een professionele inkoopfunctie. Dit betekent het volgende (in volgorde van belang):

2.1 Juridische doelstelling

De wijze van inkopen moet voldoen aan de relevante regelgeving, op zowel nationaal als Europees niveau.

2.2 Bedrijfseconomische doelstelling

Inkopen geschiedt tegen de juiste prijs-kwaliteitverhouding waarbij het inkoopproces transparant is en het beoordelen van aanbiedingen objectief en eerlijk gebeurt.

2.3. Organisatorische doelstelling

De gemeente Bunschoten is een betrokken, betrouwbare en professionele opdrachtgever, die leveranciers, dienstverleners en aannemers eerlijke en gelijke kansen biedt.

2.4. Maatschappelijke doelstelling

De wijze van inkopen houdt rekening met doelstellingen op het terrein van het versterken van de concurrentie- en innovatiepositie van het lokale bedrijfsleven, doelstellingen op het terrein van duurzaam inkopen en de gemeentelijke sociaal maatschappelijke doelstellingen.

In de volgende paragrafen wordt elke doelstelling geconcretiseerd.

3. Uitwerking doelstellingen

Paragraaf 3.1 Juridische doelstellingen

Naleven van wet- en regelgeving

De gemeente Bunschoten is verplicht tot naleving van nationale en Europese wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor de wet- en regelgeving met betrekking tot alle inkopen (leveringen, diensten en werken). Het juridisch kader voor inkopen wordt gevormd door een complex stelsel van internationale en nationale wetten, regelgeving en jurisprudentie.

Kern van de wet- en regelgeving is dat bij elke (Europese- en nationale) aanbestedingsprocedure de beginselen van het EG-verdrag moeten worden nageleefd. De sleutelbegrippen waar het om gaat zijn hierbij: transparant, proportioneel, objectief en non-discriminatoir. De wet- en regelgeving is in feite gestoeld op deze kernbegrippen. Dit wil zeggen:

Transparant: inkoop- en aanbestedingsprocessen zijn transparant en moeten verantwoord kunnen worden.

Proportioneel: eisen, voorwaarden en criteria die aan inschrijvers en aan inschrijvingen worden gesteld moeten in redelijke verhouding staan tot de aard en omvang van de opdracht.

Objectief: inkoop- en aanbestedingsprocessen worden gebaseerd op feiten en zo veel mogelijk op heldere criteria. Op voorhand mogen geen potentiële partijen, producten, diensten of werken worden uitgesloten.

Non-discriminatoir: verschillende behandeling van gelijke gevallen (directe of indirecte discriminatie) is niet toegestaan.

Boven een bepaalde drempelwaarde moet de Europese aanbestedingsrichtlijn worden nageleefd. De accountantscontrole moet sinds 2004 onder andere toezien op de rechtmatigheid van gemeentelijke uitgaven. Een toets op de naleving van de Europese aanbestedingsregels enerzijds en de gemeentelijke protocollen en procedures anderzijds maakt onderdeel uit van de accountantscontrole.

Integriteitseisen aan bestuurders en ambtenaren

Bestuurders en ambtenaren dienen een zakelijke relatie te onderhouden met de opdrachtnemer en dienen integer te zijn. Alle inkopen van de gemeente worden op objectieve, transparante en niet-discriminerende wijze uitgevoerd. Te allen tijde dient de integriteit gewaarborgd te zijn.

Alle medewerkers van de gemeente dienen zich daarom te houden aan de “Gedragscode voor ambtenaren ” die van kracht is. Hierin staan ondermeer regels met betrekking tot integriteit.

Integriteitseisen aan opdrachtnemers

Naast integriteitseisen aan bestuurders en ambtenaren, stelt de gemeente ook eisen op het gebied van integriteit aan opdrachtnemers. Opdrachtnemers dienen betrouwbaar te zijn en zich niet bezig te houden met criminele activiteiten. Op het moment dat hier niet aan wordt voldaan, wordt hij uitgesloten als (mogelijke) opdrachtnemer.

Potentiële opdrachtnemers kunnen hierop getoetst worden met inachtneming van het Besluit aanbestedingsregels overheidsopdrachten (Bao) en de wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB). Potentiële opdrachtnemers kunnen worden gevraagd verklaringen hieromtrent te ondertekenen. Bij gunning kan gevraagd worden om nadere bewijsstukken op te leveren, ter controle van de ondertekende verklaringen.

Gebruik van algemene inkoopvoorwaarden

Bij iedere inkoop worden de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Bunschoten van toepassing verklaard en/of wordt door de gemeente een (concept) contract opgesteld.

In incidentele gevallen kan voor bepaalde inkopen waarvoor in de branche gebruikelijke algemene voorwaarden correct zijn gedeponeerd en redelijk zijn, besloten worden om in te stemmen met de toepasselijkheid daarvan.

Mandaatbesluit

Bij het inkopen moeten de regels die gelden op gebied van mandatering in acht worden genomen.In het algemeen mandaatbesluit van de gemeente Bunschoten is de bevoegdheid tot het nemen en ondertekenen van besluiten geregeld.

Regeling budgethouders

Volgens de geldende regels op het gebied van budgettering is het college bevoegd de door de raad vastgestelde programmabegroting uit te voeren en daartoe verplichtingen aan te gaan. Het college draagt vervolgens de uitoefening van deze bevoegdheid op aan daartoe aangewezen budgethouders. Via vaststelling van de productbegroting wordt de budgethouder aangewezen die verantwoordelijk is voor de realisatie van het product.

De budgethouder toetst, alvorens hij/zij een verplichting aangaat, of het budget toereikend is (format checklist > € 20.000), het budget besteed wordt aan het doel waarvoor het is toegekend en of hij/zij op grond van het mandaatbesluit bevoegd is het besluit te nemen en de overeenkomst te ondertekenen.

Paragraaf 3.2 Bedrijfseconomische doelstelling

Onder de bedrijfeconomische doelstelling wordt uitgewerkt welke procedures en selectie- en gunningscriteria in acht moeten worden genomen teneinde een optimale prijs/kwaliteit verhouding te bereiken.3.2.1

3.2.1 Te hanteren aanbestedingsprocedure

De gemeente Bunschoten onderscheidt vier vormen van marktbenadering. Deze vormen zijn:

  • 1. Enkelvoudig onderhands:

  • 2. Meervoudig onderhands:

  • 3. Openbaar aanbesteden met of zonder voorafgaande selectie:

  • 4. Europees aanbesteden:

In blijlage 2 is een omschrijving gegeven van deze vier vormen van marktbenadering met de daarbij behorende bedragen.

3.2.2 Waardebepaling van een opdracht

Voor het berekenen van de waarde van de opdracht gaat men uit van de totale waarde van de opdracht exclusief BTW. Om de totale waarde te berekenen moeten ook eventuele opties of verlengingen bij de overeenkomst worden meegenomen. Voor de berekening moeten bovendien alle percelen van de opdracht worden opgeteld.. Er moet een betrouwbare en objectieve onderbouwing zijn voor de berekening van de waarde in gevallen dat deze fluctuaties leiden tot discussie over de toepasselijkheid van de aanbestedingsregels.

Periodieke prijs

Voor opdrachten met een periodieke prijs (bijvoorbeeld bedrag per maand) is het uitgangsbeginsel dat het maximaal aantal periodieken moet worden genomen vermenigvuldigd met de prijs per periodiek voor de berekening van het totaal. Bij opdrachten met een looptijd

  • die niet kan worden bepaald

  • van onbepaalde duur of

  • een langere looptijd dan 48 maanden

geldt als berekeningsgrondslag het maandelijkse bedrag vermenigvuldigd met 48.

Voor deze en meer specifieke berekeningen (bijvoorbeeld bepaalde looptijd, regelmatig voorkomende diensten, homogene goederen, verzekeringsdiensten, etc.) verwijzen we graag naar de nader uitgewerkte regels in de Aanbestedingswet 2012 (artikelen 2.13 tot en met 2.22).

Bij twijfel kiest de gemeente Bunschoten er voor om een opdracht boven (in plaats van onder) het drempelbedrag te laten vallen, om hiermee de objectiviteit, transparantie en non-discriminatie te waarborgen.

3.2.3 Te hanteren selectie- en gunningscriteria

Voor wat betreft de eisen en criteria die aan de inschrijvers en de inschrijving kunnen worden gesteld wordt op deze plaats verwezen naar de Gids Proportionaliteit. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de begrippen met daarbij enkele voorbeelden.

Selectiecriteria (beoordeling van de inschrijver) en gunningscriteria (beoordeling van de inschrijving) dienen objectief te zijn.

Selectiecriteria

De selectiecriteria zijn alle maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel-economische eisen waaraan een inschrijver zowel op de dag van de inschrijving als op de dag van de opdrachtverlening moet voldoen..

Uitgangspunt hierbij is om de lasten voor de gemeente én de inschrijvers zoveel mogelijk te beperken en alleen die selectiecriteria te hanteren die noodzakelijk zijn om te komen tot een goed aanbestedingsresultaat.

Gunningscriteria

Met de wijziging van de Aanbestedingswet 2012 is de nieuwe terminologie voor gunningscriteria uit de Europese richtlijnen geïntroduceerd. EMVI is de overkoepelende term geworden voor alle gunningscriteria. Er zijn nu 3 gunningscriteria:

  • Beste prijs-kwaliteitverhouding (voorheen EMVI genoemd)

  • Laagste prijs (ongewijzigd gebleven)

  • Laagste kosten berekend op basis van kosteneffectiviteit zoals de levenscycluskosten (nieuw gunningscriterium)

In de praktijk zal niet zo vaak meer over EMVI gesproken worden maar gewoon over gunningscriteria.

Uitgangspunt is en blijft gunning op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Gunning op basis van de andere criteria mag, mits gemotiveerd.

Afhankelijk van de aard en de complexiteit van het product dient er een keuze te worden gemaakt, die vooraf bekend wordt gemaakt.

Bij gunning tegen de laagste prijs is het beoordelen van de inschrijvingen relatief eenvoudig. Gecontroleerd wordt of ze voldoen aan de vooraf gestelde minimum- c.q. selectie-eisen, waarna de prijs de doorslag geeft.

Bij gunning op basis van de economisch meest voordelige inschrijving worden naast de prijs, aanvullende criteria geformuleerd zoals bijvoorbeeld gebruikskosten, uitvoeringstermijn, functionaliteit, milieuvriendelijkheid, garanties, levertijd, planning, technische waarde, esthetische kenmerken e.d. Belangrijke voorwaarde voor het hanteren van het gunningscriterium ‘economisch meest voordelige inschrijving’ is een eenduidige beoordelingssystematiek.

De wijze waarop inschrijvingen worden beoordeeld is beschreven in de aanbestedingsdocumenten. Van toepassing kunnen zijn het:

  • 1.

    RAW-2015 (Rationalisatie en Automatisering in de Grond-, Water- en wegenbouw) voor wat betreft het bestek en/of de overeenkomst;

  • 2.

    ARW-2012 (Aanbestedingsreglement Werken 2012) voor wat betreft het bestek en/of de overeenkomst

  • 3.

    de UAV 2012 (Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012) voor wat betreft het bestek en/of de overeenkomst;

Openen aanbiedingen

De gemeente Bunschoten hanteert als uitgangspunt dat het openen van aanbiedingen van leveringen, diensten en werken niet in het openbaar gebeurt. Om te voldoen aan de sleutelbegrippen transparant, proportioneel, objectief en non-discriminatoir is bepaald dat de opening van de aanbiedingen (met uitzondering van de enkelvoudige onderhandse)  van leveringen,diensten en werken gebeurt door de degene die verantwoordelijk is voor de aanbesteding (opdrachtgever/budgethouder), een financieel controller en een juridisch controller

Rekenvergoeding

De gemeente Bunschoten hanteert als uitgangspunt dat in het algemeen geen rekenvergoeding wordt verleend voor het indienen van offertes.

Paragraaf 3.3 Organisatorische doelstellingen

Onder organisatorische doelstellingen wordt begrepen dat de gemeente Bunschoten zich opstelt als betrokken, betrouwbare en professionele opdrachtgever. Dit vertaalt zich in de houding ten aanzien van leveranciers.

3.3.1 Omgaan met leveranciers

Alle leveranciers hebben gelijke kansen

De gemeente Bunschoten hanteert de beginselen van transparantie, proportioneel, objectiviteit en non-discriminatie bij al haar inkopen. Locale leveranciers worden niet bevoordeeld, maar ook niet benadeeld. De vestigingsplaats en oorsprong van een onderneming kunnen nimmer een rol spelen bij de selectie of bij de gunning van een aanbesteding. Dit is volgens de (Europese) regelgeving ook niet toegestaan.

Bij een professioneel inkoop- en aanbestedingsbeleid past ook dat voldoende aandacht wordt besteed aan inschrijvers die niet voor gunning in aanmerking komen. Hierbij past een professionele terugkoppeling.

Paragraaf 3.4 Maatschappelijke doelstellingen

Belangrijke doelstelling van inkoop is het ondersteunen bij het realiseren van de andere beleidsdoelstellingen van de gemeente Bunschoten op het terrein van het vastgesteld beleid van Economie, Duurzaamheid en Arbeidsmarktbeleid.

Specifieke aspecten worden hieronder toegelicht.

Economisch beleid

Het is de bedoeling het gemeentelijk inkoopbeleid, waar mogelijk, in te bedden in het economisch beleid. Het economisch beleid is gericht op het versterken van de concurrentie- en innovatiepositie van het lokale bedrijfsleven. Daar waar de gemeente Bunschoten met inkoop het lokale bedrijfsleven een impuls kan geven, moet zij dit niet nalaten, uitdrukkelijk wel, zoals hierboven is vermeld, met inachtneming van de wet- en regelgeving. Van bevoordeling van lokale ondernemers bij aanbestedingen kan nooit sprake zijn, omdat dit wettelijk niet is toegestaan.

Duurzaam inkopen

Wie voor de gemeente Bunschoten inkoopt, past de criteria voor duurzaamheid toe die zijn opgesteld door Agentschap NL en die worden vermeld op www.pianoo.nl/duurzaaminkopen/criteria. Deze doelstelling is in lijn met het Klimaatakkoord tussen het Rijk en onder andere de VNG. De criteria hebben betrekking op opdrachten van leveringen, diensten en werken. Ze zijn niet alleen inkooptechnisch en juridisch getoetst, maar ook is met de betreffende branche vastgesteld dat er voldoende aanbod mogelijk is. De duurzaamheidseisen uit die criteria zijn zodanig ontwikkeld dat er geen substantiële meerkosten zijn te verwachten.

Bunschoten heeft de ambitie om in 2015 100% van het inkoopvolume duurzaam in te kopen.

Duurzaam inkopen is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap waarbij mens, milieu en munten in balans zijn. Bij de mens gaat het om sociaal-ethische zaken als mensenrechten, kinderarbeid, fraude, discriminatie etc. Bij milieu om de belasting van milieu en natuur en bij munten om de financiële aspecten. Het beleid van de gemeente is gericht op het bevorderen van de duurzame leefomgeving, alsmede het creëren van werkgelegenheid.

Duurzaam inkopen houdt in dat bij elke aanbesteding duurzaamheidsaspecten worden opgenomen zowel bij selectie- als bij gunningscriteria. Tevens wordt duurzaamheid meegenomen in de bestuurlijke besluitvorming (in adviesnota’s) als een toetsend criterium voor de betreffende aanbesteding.

Medewerkers, die betrokken zijn bij inkoop, dienen daarom op de hoogte te zijn van de mogelijkheden om duurzaam in te kopen. Zij zijn verplicht deze mogelijkheden te gebruiken en de balans tussen mens, milieu en munten af te wegen;

  • Bij aanvang van elk inkooptraject worden de mogelijkheden tot duurzaam inkopen verkend;

  • In de programma’s van eisen worden duurzaamheidsaspecten zoveel mogelijk opgenomen;

  • Duurzaamheid wordt expliciet meegenomen bij de beoordeling van leveranciers en  aanbiedingen, door dit op te nemen in de selectie- en gunningscriteria.

  • Duurzaamheidsafspraken worden waar mogelijk expliciet opgenomen in het contract.

Sociaal maatschappelijke doelstelling

De gemeente wil in het kader van het gemeentelijk sociaal maatschappelijk beleid zo veel mogelijk mensen in de regio aan het werk hebben en houden. Daarom heeft de gemeente zich ten doel gesteld om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, te helpen om die afstand te verkleinen. Deze afstand kan veroorzaakt worden door lichamelijke of geestelijke beperkingen, maar ook door bijvoorbeeld culturele of etnische achtergronden. In voorkomende gevallen zal gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid van social return..

Voorbehouden opdrachten

De Aanbestedingswet 2012 kende eerder al de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan sociale werkvoorzieningen als tenminste 50% van de werknemers gehandicapt is. Dit percentage is nu verlaagd naar 30%. Ook zijn ‘kansarmen’ toegevoegd aan de doelgroep, zodat aanbestedende diensten de mogelijkheid hebben opdrachten voor te behouden aan ondernemingen die de integratie van arbeidsbeperkten tot doel hebben.

De wet biedt in artikel 2.82a verder de mogelijkheid om specifieke diensten op het gebied van gezondheid, sociale en culturele diensten voor te behouden aan bepaalde organisaties. Deze mogelijkheid past binnen de maatschappelijke trend van een participatiesamenleving.

De gemeente Bunschoten zal in voorkomende gevallen gepast gebruik maken van deze mogelijkheid.

Social Return

Bunschoten  vindt het belangrijk om samen met opdrachtnemers te investeren in de sociale infrastructuur van de gemeente en de regio. In de regio Utrecht hanteren de lokale overheden voor social return de zogenoemde bouwblokkenmethode. De gemeente Bunschoten wil zich aansluiten bij deze methode.

Dit betekent dat de gemeente Bunschoten bij alle aanbestedingen vanaf € 250.000 als bijzondere uitvoeringsvoorwaarde stelt dat de opdrachtnemer na gunning bereid is banen, leerwerkplekken of stageplekken aan te bieden aan specifieke doelgroepen werkzoekenden, met een inspanning ter waarde van vijf procent van de opdrachtsom. De bouwblokkenaanpak is niet puur gericht op het plaatsen van bijstandsgerechtigden, maar ook op creatief en in dialoog met de opdrachtnemer te onderzoeken hoe hij social return het beste in zijn organisatie invult.

De social-returnactiviteiten mogen in de inkoopopdracht worden uitgevoerd, maar ook in de bedrijfsvoering van de opdrachtnemer of bij een onderaannemer of toeleverancier.

Het bieden van duurzame werkgelegenheid is wat Bunschoten  beoogt te bereiken met deze methode. Het college kan voor een productgroep kiezen voor een ander percentage social return. De in het social-returnbeleid geldende inspanningswaarden van de bouwblokken

zijn overgenomen in bijlage 3. We menen dat in deze methode de mogelijkheden om

social return in te vullen legio zijn.

Bij de invulling van social return heeft werktoeleiding de eerste prioriteit. Resteert echter een bepaalde socialreturnwaarde,of kan de opdrachtnemer echt geen werk of stageplek bieden, kunnen we de social-returnverplichting ook invullen door een maatschappelijk betrokken

activiteit of het leveren van steun, kennis of hulp aan een lokaal initiatief, bewonersorganisatie of een sociale onderneming.

Bijlage 1 Begripsbepaling

Definitie van inkoop

Inkoop wordt gedefinieerd als ‘alles waar een externe factuur tegenover staat’. Deze brede definitie houdt in dat zowel leveringen, diensten als werken vallen onder de noemer inkoop’.

Het inkoopproces

Het inkoopproces worden onderscheiden in een zevental fasen. De eerste vier fasen behoren tot de ‘tactische’ inkoop. De fasen vijf tot en met zeven behoren tot de ‘operationele’ inkoop. In de onderstaande afbeelding staan de fasen uit het inkoopproces weergegeven:

afbeelding binnen de regeling De tactische inkoop omvat:

  • - Inventariseren: het bepalen van de behoefte van de eigen organisatie en het inventariseren van het aanbod in de markt;

  • - Specificeren: het opstellen van het programma van eisen, conceptcontract en de offerteaanvraag;

  • - Selecteren: het aanvragen en beoordelen van offertes en selecteren van de beste leveranciers;

  • - Contracteren: het eventueel onderhandelen met leveranciers en afsluiten van contracten.

  • Na het contracteren van de leveranciers volgt de operationele inkoop. Dit houdt in:

  • - Bestellen: het plaatsen van orders;

  • - Bewaken: het bewaken van het uitleveren van orders, verifiëren en afhandelen van facturen;

  • - Nazorg: het afhandelen van klachten en claims, afhandelen van meer-/minderwerk, evalueren van leveranciers en het herzien van contracten.

 

Aanbesteden

Aanbesteden is een vorm van marktbenadering waarin de opdrachtgever, na concurrentiestelling, een opdracht gunt. De verschillende fasen van het tactisch inkoopproces worden in een aanbesteding gestructureerd doorlopen. Het doel is om het inkoopproces transparant, objectief en non-discriminatoir te laten verlopen.

Bijlage 2 Marktbenaderingsvormen

De gemeente Bunschoten onderscheidt vier vormen van marktbenadering. Deze vormen zijn:

  • 1. Enkelvoudig onderhands: de gemeente kiest zelf een opdrachtnemer uit. Er is geen sprake van concurrentie tussen mogelijke opdrachtnemers.

  • 2. Meervoudig onderhands: de gemeente kiest een aantal opdrachtnemers uit, die een offerte uitbrengen. Er is dus sprake van beperkte concurrentie.

  • 3. Openbaar aanbesteden met of zonder voorafgaande selectie: de gemeente plaatst nationaal via een website (www.aanbestedingskalender.nl) een aankondiging voor een opdracht. Er is vrije concurrentie tussen alle mogelijke opdrachtnemers uit Nederland en buitenland. Met voorafgaande selectie wordt uit de gegadigden een aantal potentiële opdrachtnemers geselecteerd die een offerte mogen uitbrengen.

  • 4. Europees aanbesteden: de gemeente plaatst op Europees niveau een aankondiging voor een opdracht. Er is vrije concurrentie tussen alle Europese opdrachtnemers.

In het reglement inkoop- en aanbestedingsbeleid worden deze vier procedures verder uitgewerkt die in deze paragraaf voorkomen. Openbaar aanbesteden geniet de voorkeur omdat dit maximaal tegemoet komt aan de beginselen van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie. Wanneer het bedrag dat gemoeid is met de inkoop echter beperkt is, wegen de (administratieve) lasten niet op tegen de baten. De gemeente hanteert daarom de navolgende marktbenaderingswijzen en drempelbedragen bij het aanbesteden van leveringen, diensten en werken. De drempelwaarden (ex btw) voor de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015 zijn bekendgemaakt middels EU-verordening 1336/2013 van de Commissie van 13 december 2013  (Publicatieblad EU 14 december 2013, L 335/18).

Werken

Europees aanbesteden

≥ € 5.225..000,–

Openbaar aanbesteden

≥ € 1.500.000,– tot € 5.225.000,–

Meervoudig onderhands (minimaal 3 offertes)

≥ € 50.000,– tot € 1.500.000,–

Enkelvoudig onderhands

Tot € 50.000,–

 

Leveringen en diensten

Europees aanbesteden

≥ € 209.000,–

Meervoudig onderhands (minimaal 3 offertes)

≥ € 20.000,– tot € 209.000,–

Enkelvoudig onderhands

Tot € 20.000,–

Bijlage 3 Waarden social-returnbouwblokken

Waarden social-returnbouwblokken

De gemeente Bunschoten vindt het belangrijk om samen met haar opdrachtnemers te investeren in de sociale infrastructuur van gemeente en regio. Eén van de instrumenten om dit te bewerkstelligen is social return.

Social return maakt het mogelijk dat investeringen die de gemeente doet naast het ‘gewone’ rendement, ook een concrete sociale winst opleveren. De gemeente Bunschoten heeft voor de invulling van social return gekozen voor de bouwblokkenmethode. Kenmerkend

voor deze bouwblokkenaanpak is de structuur en de invulling op basis van maatwerk en dialoog. Blokken met een transparante waardebepaling, kunnen op maat worden gestapeld tot de gewenste social return verplichting.

De insteek van de bouwblokkenaanpak is niet alleen gericht op het uitplaatsen van bijstandsgerechtigden, maar om social return op creatieve wijze in te vullen in uw organisatie.

U kunt kiezen voor:

  • 1.

    het inzetten van werkloos werkzoekenden en jongeren (t/m 26 jaar)

  • 2.

    het plaatsen van orders bij sociale werkvoorzieningen en/of sociaal ondernemers

  • 3.

    het delen van kennis, expertise, middelen

  • 4.

    het verbinden met een lokaal wijkinitiatief

De prioriteit ligt bij het bieden van werkgelegenheid aan werkloos werkzoekenden. De projectleider social returnmadviseert en faciliteert de opdrachtnemer bij het zo effectief mogelijk invullen van afspraken en verplichtingen. De opdrachtnemer bepaalt vervolgens zelf welke invulling hij geeft aan social return.

Deze activiteiten mogen in de opdracht worden uitgevoerd, maar ook in de bedrijfsvoering van de opdrachtnemer of bij een toeleverancier. Voorwaarde is wel dat deze activiteit alleen bij de gemeente Bunschoten wordt opgegeven.

De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het nakomen van zijn social-returnverplichtingen (ook als bijvoorbeeld een toeleverancier de activiteiten uitvoert).

Om de waarde van de inspanningen met betrekking tot de social-returnverplichting te kunnen meten, drukken we de gerealiseerde waarde van de projecten uit in inspanningswaarde. De hoogte van deze inspanningswaarde heeft te maken met de afstand van de doelgroep tot de arbeidsmarkt en de inspanning die u moet leveren om de doelgroep in te zetten op betaalde arbeid.

Doelgroepen Banenafspraak

Dit zijn de doelgroepen die meetellen in het kader van de banenafspraak (de gemaakte afspraak om 125.000 duizend banen te creëren voor arbeidsbeperkten), de zogenaamde garantiebanen. Het gaat hier dan onder andere om personen met een Wajong indicatie, WSW-indicatie, WIW-/ID-baan en personen die behoren tot de doelgroep van de Participatiewet en niet in staat zijn zelfstandig het Wettelijk Minimumloon te verdienen.

WIA: Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen

  • WAO: Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering

  • WSW: Wet Sociale Werkvoorziening

  • BBL: Beroepsbegeleidende leerweg (werken en leren)

  • BOL: Beroepsbegeleidende leerweg (voltijdopleiding)

  • Niet uitkeringsgerechtigde: niet-werkende mensen die geen uitkering ontvangen

Bouwblok

Soort en eventuele duur van de uitkering

Inspanningswaarde Social Return op basis van een jaarcontract fulltime (40 uur per week)

Werk/Arbeid

1

Participatiewet < 2 jaar

€ 30.000,00

2

Participatiewet > 2 jaar

€ 40.000,00

3

WW < 1 jaar

€ 15.000,00

4

WW > 1 jaar

€ 20.000,00

5

WIA / WAO

€ 30.000,00

6

Doelgroepen Banenafspraak (Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten)

€ 35.000,00

7

WSW inzet (detachering, diensten), niet zijnde in dienst nemen van WSW’ers. Bij in dienst nemen van een WSW’er geldt “doelgroep banenafspraak”

Betaalde rekeningen aan SW-bedrijf

8

Vast dienstverband

€ 10.000,00 extra op bovenstaande bedragen

9

50+

€ 5.000,00 extra op bovenstaande bedragen

10

BBL traject

€ 15.000,00

11

BOL traject

€ 10.000,00

12

Maatschappelijke activiteit of hulp, steun, kennis bieden aan een lokaal initiatief

Per medewerker €100,00 per besteed uur of factuur ingezette activiteit.

13

In dienst nemen van een niet uitkeringsgerechtigde

€ 10.000,00