Regeling vervallen per 01-01-2017

Subsidieregeling Nieuwe Culturele Initiatieven

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Subsidieregeling Nieuwe Culturele Initiatieven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);

overwegende dat:

  • 1.

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

  • 2.

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

  • 3.

    de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;

  • 4.

    de ASV op onderdelen bij subsidieregeling kan worden aangevuld.

  •  

Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Nieuwe Culturele Initiatieven Capelle aan den IJssel 2015.

Artikel 1 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.

Artikel 2 Activiteiten  

  •  

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten op stedelijk (bovenwijks) niveau die gericht zijn op:

    • a.

      het realiseren en/of uitvoeren van een nieuw initiatief dat past binnen de kaders van de missie, visie en/of doelstellingen van de gemeentelijke Cultuurnota en dat door middel van een eenmalige bijdrage gerealiseerd en/of uitgevoerd kan worden.

  • 2.

    De activiteiten dienen:

  • a. aan te sluiten bij de missie en visie en/of doelstellingen van de gemeentelijke Cultuurnota en

    • b.

      inhoudelijk gericht te zijn op:

      • i.

        het realiseren van initiatieven op openbare plaatsen zoals het Stadsplein en het Schollebos, zoals een evenement, optreden of faciliteiten of;

      • ii.

        het realiseren van blijvende initiatieven met een cultureel oogmerk of; 

      • iii.

        uitvoeren van overige nieuwe culturele initiatieven die aansluiten bij de missie en visie van en/of doelstellingen van de gemeentelijke Cultuurnota en met een eenmalige bijdrage kunnen worden gerealiseerd en; 

    • c.

      van start te gaan in het kalenderjaar waarin de subsidie wordt verstrekt en;

    • d.

      na de periode waarin met behulp van de eenmalige subsidie op grond van deze subsidieregeling de activiteiten zijn gestart of gerealiseerd, zonder subsidie van het college te kunnen worden voortgezet en;

    • e.

      kunst en cultuur toegankelijk te maken voor alle Capellenaren en/of;

    • f.

      een bijdrage te leveren aan de persoonlijke ontwikkeling, dialoog, ontmoeting en/of onderling begrip van en tussen Capellenaren door middel van kunst en cultuur.

 

Artikel 3 Prestatieafspraken  

 

Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.

 

Artikel 4 Subsidieontvanger  

 

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon.

 

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen  

 

Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.

 

Artikel 6 Aanvraag

 

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de ASV dient, bij een aanvraag om subsidie voor activiteiten met een doorlopend karakter, in de aanvraag te worden aangegeven hoe de activiteiten na de subsidieperiode zonder subsidie van het college zullen worden voortgezet. 

 

Artikel 7 Aanvraagtermijn

 

  • 1.

    Om mee te dingen bij de verdeling van het subsidieplafond genoemd in artikel 10 lid 1 moet een aanvraag om een subsidie, in afwijking van artikel 7, eerste en tweede lid, van de ASV, worden ingediend vanaf 1 oktober tot uiterlijk 31 december van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie uit de middelen die eventueel overblijven na de verdeling van het subsidieplafond genoemd in artikel 10 lid 1 kan in afwijking van artikel 7, eerste en tweede lid, van de ASV een aanvraag om een subsidie eveneens worden ingediend vanaf 1 januari van het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, tot uiterlijk 10 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

 

Artikel 8 Beslistermijn

  •  

  • 1.

    In afwijking van artikel 8, eerste lid van de ASV, beslist het college op een aanvraag om een subsidie zoals bedoeld in artikel 7, lid 1 binnen 8 weken nadat de uiterste aanvraagdatum, te weten 31 december, is verstreken.

  • 2.

    Conform artikel 8, eerste lid van de ASV, beslist het college op een aanvraag om een subsidie zoals bedoeld in artikel 7, lid 2 binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 3.

    Het college kan de termijn genoemd in het eerste lid eenmaal met ten hoogste 8 weken verdagen.

 

Artikel 9 Termijn subsidie

 

De subsidie wordt voor maximaal 12 maanden verstrekt, waarbij het in afwijking van het bepaalde in artikel 9, lid 1 sub d van de ASV mogelijk is om een subsidieaanvraag in te dienen voor een periode die de grens van een kalenderjaar overschrijdt.

 

Artikel 10 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  •  

    • 1.

      Jaarlijks wordt door de gemeenteraad de programmabegroting vastgesteld met daarin een verdeling van de beschikbare middelen per subsidieregeling. De aldus in de programmabegroting opgenomen middelen gelden voor deze subsidieregeling als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Awb.

    • 2.

      Voor de aanvragen om subsidie die zijn ingediend binnen de aanvraagtermijn genoemd in artikel 7 lid 1 vindt de verdeling van het subsidieplafond plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven uiterste aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen worden vergeleken op de volgende aspecten:

      • a.

        mate waarin de aanvragen bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid, zoals vastgelegd in de Cultuurnota;

      • b.

        mate waarin het initiatief toekomstbestendig is (na de eenmalige gemeentelijke bijdrage kan blijven voortbestaan);

      • c.

        hoogte van de gevraagde bijdrage in relatie tot het bereik van het initiatief;

      • d.

        mate waarin het initiatief aanvullend is op het bestaande cultuuraanbod in Capelle aan den IJssel.

    •  

    • Op deze aspecten krijgen de initiatieven een score toegekend op basis van onderstaande tabel

    •  

Voldoet aan de doelstellingen van de Cultuurnota

Eén doelstelling:

2 punten

Twee doelstellingen:

4 punten

Drie of meer doelstellingen:

6 punten

Initiatief is aanvullend op het gebied van doelgroep (1), locatie (2) en/of inhoud (3)

Op één manier aanvullend:

1 punt

Op twee manieren aanvullend:

2 punten

Op drie of meer manieren aanvullend:

3 punten

Toekomstbestendigheid van het initiatief

Het initiatief is eenmalig:

 

1 punt

Het initiatief kan na eenmalige gem. bijdrage mogelijk blijven voortbestaan:

2 punten

Het initiatief kan na eenmalige gem. bijdrage zeker blijven voortbestaan

3 punten

Bereik (actieve deelnemers)

Minder dan 100 actieve deelnemers: 1 punt

100 – 1000 actieve deelnemers: 2 punten

1000 of meer actieve deelnemers

3 punten

 

  • Aanvragen worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond. Indien daarbij een keuze moet worden gemaakt uit twee initiatieven, wordt gekozen voor het initiatief dat het laagste subsidiebedrag aanvraagt.

  • 3.

    De verdeling van het subsidieplafond vindt voor de aanvragen om subsidie die zijn ingediend conform artikel 7 lid 2 plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 januari van het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

  •  

Artikel 11 Verplichtingen  

  •  

    • 1.

      Subsidieontvangers die activiteiten ontplooien met en/of voor kinderen dienen een beleid te voeren, gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

    • 2.

      Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere dan de in het vorige lid vermelde verplichtingen worden opgelegd.

  •  

  •  

     

Artikel 12 Aanvraag vaststelling  subsidie

 

Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.

 

Artikel 13 Slotbepalingen

  •  

    • 1.

      Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 maart 2015.

    • 2.

      Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Nieuwe Culturele Initiatieven.

Artikelsgewijze toelichting

 

 

Algemeen

Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.

 

Artikel 1 Toepassingsbereik

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 2 Activiteiten  

Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. In het geval van deze subsidieregeling is dit beleid verwoord in de Cultuurnota van de gemeente Capelle aan den IJssel. In deze nota staan onderstaande missie en visie:

  • 1.

    Missie

    • 1.

      Wij voelen ons medeverantwoordelijk voor het behoud en de ontwikkeling van cultuur als kracht van de samenleving. Wij vinden het daarom belangrijk om iedereen op een laagdrempelige manier toegang te bieden tot het veelzijdige kunst- en cultuuraanbod en het culturele leven in de gemeente.

  • 2.

    Visie

    • 1.

      Wij willen met ons kunst- en cultuurbeleid stimuleren, faciliteren en de participatie bevorderen. Wij willen meer kansen scheppen voor eigen ontwikkeling, dialoog en ontmoeting en willen het onderlinge begrip vergroten, ook tussen mensen met een verschillende etnische en culturele achtergrond.

 

De subsidies die op grond van deze subsidieregeling worden verleend voor nieuwe culturele initiatieven komen uit het aanjaagbudget voor culturele initiatieven. De subsidie wordt niet structureel toegekend. Voor het initiatief waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, zal dan ook niet structureel aanspraak kunnen worden gemaakt op het aanjaagbudget. Als het gaat om doorlopende activiteiten, moet het initiatief na afloop van de subsidieperiode zonder subsidie voortgezet kunnen worden.

 

Een nieuw initiatief is een initiatief dat qua inhoud, aanbod, locatie en/of doelgroep aanvullend is op het bestaande aanbod in Capelle aan den IJssel.

 

Artikel 3 Prestatieafspraken  

 

In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 11).

 

Artikel 4 Subsidieontvanger  

 

Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Nieuwe Culturele Initiatieven vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.

 

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen  

 

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 6 Aanvraag

 

Op grond van dit artikel moet bij de aanvraag worden aangegeven hoe de subsidieontvanger denkt te voldoen aan de verplichting genoemd in artikel 2 sub c.

Artikel 7 Aanvraagtermijn

 

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 8 Beslistermijn

 

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 9 Termijn subsidie

 

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 10 Subsidieplafond en wijze van verdeling

 

De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor de subsidies zoals bedoeld in artikel 7, lid 1 plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. Het college kan hierbij advies vragen aan derden, zoals de Cultuurraad.

De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.

 

Voor aanvragen om subsidie zoals bedoeld in artikel 7, lid 2 (dus voor een subsidie uit de middelen die eventueel overblijven na de verdeling van het subsidieplafond zoals hierboven beschreven) wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 januari van het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.

 

Artikel 11 Verplichtingen  

 

Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.

 

Artikel 12 Aanvraag vaststelling subsidie  

 

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 13 Slotbepalingen  

 

Dit artikel spreekt voor zichzelf.